Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Den årlige økningen av medlemsavgifter

Trådstarter

over 17 år siden

Trådstarter

Jeg er medlem av en klubb i Oslo, og i de 3 årene har avgiften økt med 800 (ca ~250 kr i året). Så vidt jeg vet er inflasjonen i Norge på 3%?
Synes dette er litt drøyt.

Er det andre klubber som har opplevd noe av det samme?

Skal ikke klage mer på hvor mye det koster å spille golf etter dette :p

Xo

over 17 år siden

Xo

Dersom det er 1000 medlemer i en klubb er 250 kr. pr medlem 250.000,- De fleste klubber har minst 5 ansatte. dersom disse 5 skal ha tilnærmet samme lønnsøkning som resten av samfunnet innebærer dinne 250 kr at det kan innvilges kr. 50.000,- pr hode, inkl arbeidsgiveravgift, pensjonsinnbetalinger osv. det vil si at 250 ekstra i året kanskje ikke er nok, derfor må vi ta inn dette på andre måter f.eks høyere greenfee.

Lost ball

over 17 år siden

Lost ball

Renten på lang- og kortsiktig gjeld er vel heller ikke gått nedover. Det har nok minst like stor betydning. Med mindre din klubb er en av de ganske få som har en romslig økonomi, så er nok det en vesentlig faktor. Hva har renten steget siste par-tre årene? 4%-poeng? I så fall er det kr 200 000 i økte årlige rentekostnader gitt en gjennomsnittlig lånesaldo på 5 mill.

Der er nok ikke ett stort og utbredt problem å ikke få utgiftene til å strekke til i norske golfklubber...

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Min hjemmeklubb har i undekant av fire millioner i gjeld, likevel steg årsavgiten med 500 + (husker ikke helt)

Har aldi hørt at det ikke går bra for den klubben...

Bruk hue!

over 17 år siden

Bruk hue!

Medlemmene krever stadig bedre forhold (ref. diverse tråd på denne siden) og samtidig ønske de lavere årsavgift?

Logikken får ikke jeg til å gå opp!! Ærlig talt

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Ja, det er lov å bruke hodet; såvidt. Kan ikke se at Trådstarter ønsker lavere årsavgift eller maser om bedre spilleforhold.

Gode forhold krever... . Tåler man å spille på en tørr eller gjennomvåt bane innimellom, vil det nok gjevne seg ut i lengden......noen uker med optimale forhold får de fleste av oss, heldigvis.

Norske værforhold er ustadige, men skal man vanne eller drenere etter værgudenes forgodtbefinne koster det alle som bruker banen(e).

Krever man, får en betale, er man mer nøktern kan man nok spille rimeligere (i pressområder?).

Vet svært lite om Miklagaard, men antar at denne klubben/banen gjør sitt ytterst for å tilfredstille sine medlemmer og gjester.

Hvis denne klubben har stor gjeld, og i tillegg bruker masse midler på å holde banen i skikkelig bra stand hele sesongen, får både medlemmer og greenfee-gjester betale.

Mooo-hæhæhæhæ

Matte

over 17 år siden

Matte

til Trådstarter (og dere andre): I første innlegg snakkes det om 2 variabler. Økningen i kroner og inflasjonen generelt. Det sies derimot IKKE hva den øker FRA. Dersom medlemskontingenten er omlag 8500 er økningen på 250 akkurat den samme som inflasjonen generelt.
Vet ikke hva et medlemsskap på Ostøen koster og regner heller ikke med at de som er medlem der klager noe særlig.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Da burde årskontigenten i hjemmeklubben min vært ca. 17 000,-

Men matte har jo aldri vært mitt sterkeste fag/område.....

Trådstarter

over 17 år siden

Trådstarter

Vil opplyse om at denne tråden faktisk ikke var laget som en klage =). Var mer spørsmålsbasert.
Medlemsavgiften i min hjemmeklubb ligger på 4500 - 5000 kr. dermed gjør en stigning på 800 kroner de siste årene et ganske stort impact.

Videre har jeg full forståelse til de som er villig til å betale for meget bra forhold etc, og sier ingenting imot disse klubber som tar seg godt betalt.

Når det gjelder de økonomiske beregningene ovenfor virker det som disse er satt litt på spissen

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Det er selvfølgelig vanskelig å svare konkret når man ikke vet hvilken klubb det er eller klubbens situasjon. I trådstarters tilfelle er økningen ca 5-6% mot 3% inflasjon, mao ikke noen voldsom økning. Det kan imidlertid være flere gunner til at en klubb ønsker å øke medlemsavgiften noe mer enn inflasjonen, f.eks. etterslep av vedlikehold, behov for å investere i nye og større maskiner, spesifikke utbedrings/forbedringsarbeider, større reparasjoner av f.eks. vanningsanlegg, betaling av avdrag etter en avdragsfri periode for lån mm.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her