Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Driver for høyhandicpaper

Happy Golfer

over 17 år siden

Happy Golfer

Hei,
Har spilt golf ett par år, men uten særlig fokus. Spilte meg greit til hvitt kort, men etter det har jeg spilt for lite og trent for lite så hcp er 33,5.
Spiller for det meste med jern (X-20), men har en gammel 3-wood fra ett halvsett som brukes noen ganger. Men denne er vanskelig å slå med, så jeg lurer på å kjøpe en driver pga større "sweet spot".

Noen som har noen gode tips? Hva bør en høy-handicapper/ nybegynner tenke når man kjøper driver? Og sist men ikke minst, er det noe poeng å kjøpe driver?

Takk for all hjelp!

Bønnings

over 17 år siden

Bønnings

Hei.
Normalt sett så anbefales det ikke å kjøpe driver når man er høyhandicaper. Det har kommet en del lettspilte drivere på markedet etterhvert, men i de fleste tilfeller vil du nok være bedre tjent med å så ut med en wood. Bruk heller pengene på å trene regelmessig med pro (gjerne 2-4 ganger i måneden), og så vil resultatene komme. Som regel er det ikke mangelen på driver som er problemet, men heller en del tekniske feil i svingen som fører til at man ikke spiller bedre:-)

Etterhvert så kan du diskutere med proen din hvorvidt han/hun mener du bør investere i en driver.

Lykke til!

Happy Golfer

over 17 år siden

Happy Golfer

Takk for tilbakemelding. HVa med hybrid da, er det noe smart å legge noen kroner i? Tips isåfall?

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Diskusjonen rundt det å kjøpe driver eller ikke har versert i forumene i årevis, og jeg har selv vært motstander av å måtte ha driver som nybegynner.

når jeg nå ser de ferskeste slår med en moderne lettspilt driver, så tror jeg dette har snudd, og tør nesten si at en som klarer å slå noenlunde rolig får mer ut av en driver enn en wood fra tee.
disse sykt stygge firkantdriverne nekter å gå skeivt, så det ville jeg testet var jeg deg..... :)

Happy golfer

over 17 år siden

Happy golfer

Takk igjen for svar! Supert! Noen konkrete tips til hvilke jeg burde prøve? Er vel ikke noe poeng å legge 4-5000 i en driver for en høyhandicapper selv om man har spilt noen år?

Happy golfer

over 17 år siden

Happy golfer

Og forresten. Hva bør man tenke rundt "loft"?

Rune.

over 17 år siden

Rune.

Greit å ikke velge for lav loft som nybegynner, 10.5 er vel greit.

http://www.dormy.se har tilbud på King Kobra F Speed LD, fjorårets modell, til 1499. Cobra er kjent for å ha lettspilte drivere. Har en slik selv og er superfornøyd.

Ellers har XXL årets modell til 2399:
http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=65827

Det beste er selvfølgelig å prøve mange drivere før man velger, men det er ikke alltid like lett å få til.

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Hei, i det første punktet her er jeg uenig med Bønnings. Med de nye driverene med stort hode er det lettere å slå ut med driver enn med wood. Driverene har større hode og større feilmargin. Du berger deg selv om du ikke treffer midt i smørøyet. På vanlig wood er det mindre treffflate. Driveren går også lenger. På trangere hull har jeg god erfaring med å slå rolige driver kontra å kline til med wood.

De nye firkantdriverne liker jeg. Får noenlunde riktig retning og brukbar lengde selv om du ikke treffer helt maks.

Klart, er problemet en voldsom slice så vil det selvfølgelig bare bli verre jo lengre kølle du har, så da kan det være som Bønnings sier mer lønnsomt å bruke pengene på protimer. Er også enig med Bønnings i at det kan være lurt å snakke med proen om hva slags utstyr du bør bruke.

Bønnings

over 17 år siden

Bønnings

Hei igjen. Når det gjelder loft, skaft og grep så bør du tenke at dette er noe du må få undersøkt hos noen sakkyndig. Her bør du få målt alle de nødvendig målene (se hva som inngår i dette i linken om markedets beste driver). Det er viktig at du får en driver som passer deg. Hvilken det er kan man ikke finne ut av uten å teste en del forskjellige drivere.

Jeg vil hevde at det er helt unødvendig for en høyhandicaper å legge mange tusen i en driver. Finn de rette målene for deg, og så får du trolig kjøpt en brukt driver for rundt 1500 kroner. Bruk de resterende kronene på protimer

Happy Golfer

over 17 år siden

Happy Golfer

Takk for flere gode og konstruktuve tilbakemeldinger. Hva med en hybrid eller to? Er det noe jeg bør vurdere?

Bønnings

over 17 år siden

Bønnings

Jeg er enig at det nå har kommet en rekke svært lettspilte drivere på markedet (noe jeg også sa i det første innlegget mitt). Jeg har imidlertid ikke tall på hvor mange ganger jeg har spilt med høyhandicapere som slår ballen langt inn i skogen eller uti i roughen fordi de for enhver pris skal bruke den dyrekjøpte driveren sin. Jeg kan garantere at dette ikke kom som et resultat av at det var feil driver, men heller den begredelige svingen deres:-)

Asbjørn Ramnefjell og en god del andre erfarne spillere har i mange år hevdet at drivere er noe man investerer i når man begynner å få lavere handicap.

De fleste vil kunne slå rundt 180 meter med en 3-wood. Dersom man da kjører et transportslag på for eksempel 150 meter og et innspill, så er dette mer enn godt nok til å spile bogeygolf. Slagene taper de fleste rundt greenen, ikke på at de slår for kort på utslaget. Feilen er derfor at man investerer i en kjempedyr driver som man på ingen måte er istand til å håndtere, og så bruker man 90% av tiden på rangen og minimalt med tid sammen med pro og på å trene nærspill

Bønnings

over 17 år siden

Bønnings

Ja, hybrider kan være en god investering.

Happy Golfer

over 17 år siden

Happy Golfer

Takk. Men også innen hybrider er utvalget stort. Er det f.eks en 5'er som er en bra start?

Bønnings

over 17 år siden

Bønnings

En 5er kan godt være en god start, men det avhenger av hvilke andre køller du har i bagen og hvordan du spiller. Jeg ville tatt med meg settet mitt og gått gjennom det med proen min for å finne ut hvilke køller du burde investere i.

Rådet er derfor ta en protime hvor du systematisk går gjennom hele settet ditt, slik at du kan finne ut om de køllene du allerede har passer til deg og i tillegg identifiserer evt. gap når det gjelder køller

Happy Golfer

over 17 år siden

Happy Golfer

ok, har Callaway X-20 4-PW.....

Hadde en protime i går. Får høre nærmere om køller neste gang

Bønnings

over 17 år siden

Bønnings

Her er for øvrig det Simen Fulland skrev om i nevnte tråden om hvilke mål som er viktige ved valg av driver:

"Det viktigste er at du får riktig loft på hodet og skaft med riktig flex og kick point og torque i forhold til din sving hastighet/akselerasjon. Blir dette riktig vil du få en driver som gir deg korrekt laucnh/spinnrate og dermed den ballbanen og lengden du er ute etter. Skaft er særs viktig på moderne drivere. Feil skaft gjør selv det beste hodet dårlig.
Når du skal teste sørg for at du får målt spinn, launch angle og køllehodehastighet. Ved hjelp av de tre verdiene bør du klare å finne skaft/hode kombinasjnen som passer best for deg"

Bønnings

over 17 år siden

Bønnings

Callaway X20 er for øvrige noen veldig gode og lettspilte køller. Godt å høre at du bruker pro:-) Det er dessverre sterkt undervurdert av mange spillere

jonag

over 17 år siden

jonag

Den gamle 3-wooden du har fra et halvsett.... høres ut som en 3wood jeg har. Skaft som spagetti og lenger skaft enn driveren min idag. Ikke rart den kan være vanskelig å slå med ;-)

Har sett flere som sliter med driver slå like langt med en hybrid på ca 18-20 grader. X-20 4-jern er også omtrent som en hybrid, så kanskje du kan klarer deg med 3w-hybrid-4jern en god stund.

Jeg ville gjort noe med 3w og hybrid før driver.

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Ser hva du skriver Bønnings, men har du dårlig sving og dårlig treff så treffer du ikke noe bedre med en 3 wood enn med Driver (hvis du har en nyere driver med stort hode). Hvis man slår ballen til "helvete" med en ålreit diver har jeg liten tro på at man legger ballen i fairway på 180 meter med 3 wood. Problemet er også at mange skal slå så himla langt når de tar frem driveren og kliner til alt de har. Poenget må være å holde ballen i spill og få grei lengde. Jeg anbefaler en rolig sving med driver, og så kan man øke svinghastigheten etter hvert som man føler man får bedre kontroll.

Dette trenger ikke koste mye penger. Bestiller man fra USA får man gode drivere fra kjente merker til rundt tusenlappen om man ike må ha siste skrik. Fjorårsmodellene kan fortsatt brukes.

Ellers er jeg enig i at alt for mange står på rangen å "spruter kuler" når man kanskje heller burde trent inspill, chipping og putting. Har spilt noen runder med karer som ligger veldig godt an etter utslagene, men som likevel må stryke annenhvert hull.

Happy Golfer

over 17 år siden

Happy Golfer

Hei og takk for mange bra svar.

Enig i at det er sikkert mye mer å hente på protimer/trening, men er jo litt moro med nye køller også da...

Tror jeg går for følgende:
1. Kjøper en en lettspilt hybrid. F.eks X20 5H
2. Flere protimer + diskusjon av utstyr i bagen
3. Evt kjøp av driver

Comments?

Bønnings

over 17 år siden

Bønnings

Ingen kommentarer utover at det virker som en fornuftig strategi. Lykke til!

PS! Er enig med deg Bogeybjarne at dersom du sliter med driveren grunnet en dårlig sving, så er det nok like dårlig stelt med 3-wood. Poenget var vel heller at driver i seg selv ikke løsningen på alle problemer:-)

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Høres ut som riktig vei å gå.

Jeg spiller forrseten selv med jernsett Callaway X20 og er veldig fornøyd. Ble kjøpt i fjor etter tilpasning hos pro. :-) For min utvikling som golfspiller har protimer vært alfa omega. Har spilt i 3 år, og spilte hele første året med grønt kort. Etter litt protimer og god trening gjorde jeg plutselig et byks ned til 24,8. Nå har jeg klart å karre meg under 20, men har ingen planer om at det skal stoppe her. :-)

mikkelrev

over 17 år siden

mikkelrev

dropp driver....
jeg hadde 8 i hcp før jeg begynnte å køle med ei slik kølle, jeg er noe lavere nå men det er fortsatt den kølla som koster meg mest slag :-))

Nei.

over 17 år siden

Nei.

Kjør på med Driver! Største kølle-hodet av alle, og enklest å treffe med av alle køllene i baggen! Grip ned en tomme, så har du bare en 3 wood, med større hode. Mye enklere enn 3 wood også, og du slår lengre.

jonag

over 17 år siden

jonag

Hva er loftet på X20 5H ? ca 20 grader ville jeg gått for. Da kan du supplere med 3w og driver etterhvert som passer deg.

Bønnings

over 17 år siden

Bønnings

Det er åpenbart at Nei ikke har peiling på hva han prater om. Når man skal begynne å gripe ned på driveren for at den skal være mer lik en 3er wood å slå med, så sier det litt om nivået... Poenget er jo ikke å "treffe ballen", men å sikre at du holder ballen i spill. Med et elendig utslag med driver, så gjør du det vanskelig for deg selv.

Jeg er langt på vei enig med mikkelrev. Jeg begynte å spille med driver når jeg hadde 18 i handicap, og hadde ikke noe behov for driveren før det tidspunkt. Det var langt viktigere å sikre at jeg alltid fikk ballen i spill med utslaget.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Jeg starta med driver på hcp 12, men det var først og fremst fordi svingen min var altfor mye utenfra og inn før hcp 12.... Litt bedre nå.

Med et par protimer ift sving burde det være helt greit å starte med en av dagens tilgivende drivere når man har høyt hcp.

På den annen side er det jo skøy å lære seg ulike jern tidlig, og course management, sånn sett helt ok å holde seg til rescue/wood/jern fra tee.

Smakssak.

Bulldog

over 17 år siden

Bulldog

Jeg er en nybegynner med totalt 5 mnd innen golf. Har nå 22.4 i hcp og bruker driver.
Hvis det ikke er snakk om penger og du har fortsatt planer om å spille golf i framtiden så invester i en driver. Det er flere som nevner at man ikke skal SPILLE med driver før du har et lavere hcp, der er jeg enig.
Du skal spille med de køllene du "mestrer" og øv med de resterende. Når du føler deg sikker med driveren og slagene sitter så bruker du den på banen.
Hvis du skal bli flink med en kølle driver, wood, hybrid etc så tror jeg det hjelper MYE å øve med den aktuelle kølla eller så blir det litt vanskelig eller hur?

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Tror ikke man skal sette noen hcp-grense for når man skal begynne å bruke driver. Noen er gode på lange slag andre på nærspill. Alle har hver sin stil og egenskaper. Spiller man bra med driver og treffer fairwayene er det ingen grunn til å ikke bruke driver selv om man har 35 i hcp. Liker man ikke å bruke driver og ikke føler seg trygg trenger man ikke på død å liv å bruke den selv om man har lavt hcp.

Samtidig så lærer man seg ikke å slå med en ny kølle hvis man ikke prøver og feiler litt. Man kan ikke regne med å ta frem driveren og så sitter det som et skudd med en gang. At man har noen runder der man slår seg bort litt må man regne med. Selv begynte jeg å bruke driver litt etter at jeg fikk hvitt kort. Slet en del i starten, men trening hjelper så det gikk seg til etter hvert. Nå har jeg også skaffet meg en"ordentlig" driver og har lenger utslag en noen gang, og treffer stort sett fairwayene. Har aldri vurdert å legge vekk driveren.

Happy Golfer

over 17 år siden

Happy Golfer

Takker for engasjement og input.

Med tanke på hybrid. Hva bør evt være den første. Vurderte X20 5H, men den er 27 grader og det er vel kanskje litt mye? Bør jeg vurdere 4H / 24 grader eller 3H/ 21 grader i stedet som første hybridkølle i stedet?

På jernsiden hender det jeg beveger meg ned til 5'er i dag.....

jonag

over 17 år siden

jonag

Skal du komplettere jernsettet ditt snakker vi 3H, skal du bytte ut 4i så går du for 4H.

Det er derfor de er nummerert slik.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Det er ikke noe vanskeligere å slå med en 11 graders driver enn med en treer-wood. Den eneste forskjellen er kun positiv. Man slår myye lengre.

Jeg vil absolutt også anbefale en hybrid. Etter at jeg og han jeg spiller mest sammen med, anskaffet oss disse køllene ble spillet mye morsommere. I ettertid ser jeg at dette utstyret skulle vært i bagen fra dag en.

Det ble fort slutt på å knatte ballen femti meter for hvert slag. Vi bruker begge Callaway titan 11 grader driver Jeg bruker en 22 grader hybrid og min venn 23 grader. Begge er kjempefornøyd med køllene og ville aldri vært dem foruten.

Lykke til - og håper du finner køller som passer deg bra.

Geir

over 17 år siden

Geir

Hei.
Jeg har spilt i kun 3 år, og utslagene med driveren gikk i hytt og gevær inntil jeg i fjor høst testet en firkant driver fra Callaway.
Den har også i år fungert nydelig, etter en runde har jeg normalt 80% fairway treff, og lengde på 220-250 meter.
Har du mulighet til å teste en ville jeg absolutt ha gjort det.
Lykke til:-)

Happy Golfer

over 17 år siden

Happy Golfer

Tusen takk for tips. Merker at det vibrerer i Visa-kortet nå, etter å få utvidet køllevalget litt.... Blir nok helt sikkert Driver og minst en hybrid iløpet av de neste ukene.....

Noen tips til lettspilte køller av disse typene?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her