Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Proer/Instruksjon i Osloområdet?

På bærtur

over 17 år siden

På bærtur

Hei,

Noen som har god erfaring, tips til gode instruktører i Osloområdet? Haga, Grømo, Miklagard osv. Vektlegger kvalitet på instruksjonen mer enn lav pris.

Bønnings

over 17 år siden

Bønnings

Darren Webster Clarke er svært bra: http://www.golfsiden.com/IWCgolfakademi120508.html

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Jørn på Haga. Beste proen jeg noen gang har brukt.

bobo

over 17 år siden

bobo

Thomas Hansen Østmarka

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Jeg har fått veldig gode tilbakemeldinger fra venner som har brukt Fredrik Enge på Bærum. Jørn er også bra.

Hmmm

over 17 år siden

Hmmm

Står rangering av de forskjellige PGA proene i siste Golferen, fra A1-A5.
Dette er vel en ren teknisk golffaglig rangering?

Men kan jo hende at en som ikke er PGA pro er best for dn enkelte.

Dilter

over 17 år siden

Dilter

Listen i Norsk Golf er ufultendig da det er mange gode proer som ikke står på den listen, da de ikke er medlemmer av PGA Norway. Mange av de britiske proene på norske baner er f.eks. medlemmer av PGA i hjemlandet.

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

David Lloyd på Losby.

Klubbløs

over 17 år siden

Klubbløs

Mark Davies, Losby........han har fått frem Boris som junior, utrolig dyktig trener! Absolutt noe for en hver som setter pris på en trener som er 100% fokusert om spillet ditt. Eneste negativt er at han er Man U fan......not good

Birdiebjarne

over 17 år siden

Birdiebjarne

Prøv Ross Robertsson på Miklagard, han er den beste jeg noen gang har tatt timer av.

Janb

over 17 år siden

Janb

Det er også en annen PRO utdannelse som heller ikke nevnes serlig mye i Norge, nemlig EGTF. De har de samme opptakskravene som PGA men en langt mer dybde innen golfteori. (jeg har lest syllabussen til PGA og er selv EGTF pro). Vi forstår ikke hvorfor man i PGA utdannelsen har lagt inn "Hvordan å drive en proshop". Etter min mening har en trener som har viet sitt liv til å analysere en golfspiller og instruere vedkommende til en bedre utførelse noe som helst med salg av golfballer og køller å gjøre. Det er helt andre fagansvarlige som har langt bedre utdannelse til å selge eller tilpasse køller. Det er helt greit at vi som er proutdannet kan hva som er riktig valg av køller i forhold til kropp og sving, men fra det til å gå inn i verkstedet og tilpasse en kølle. Takk til de køllemakere jeg kjenner.
EGTF har eksakt samme status i de fleste land som en PGA utdannet. Det er også EGTF proer i Norge som gjør en fantastisk jobb.
Det er faktisk resultatene som teller. Ikke mange gir en læringsgaranti av sitt arbeid.

Pro med 5.9 i hcp....

over 17 år siden

Pro med 5.9 i hcp....

trenger jeg si mer

EGTF tull

over 17 år siden

EGTF tull

Hvor skal melde med på EGTF touren da?

Største tullprat jeg har hørt om.....PGA er verdensdekkende og det eneste faglig godkjent organ internasjonalt. Punktum ferdig!!

JanB

over 17 år siden

JanB

EGTF utdanner trenere som er spesialister på å lære andre i å spille golf, ikke spillere. Mange spiller selvsagt konkurranser i tillegg. De spiller på alle kjente tourer, både kvinner og menn.
Et eksempel er inngangen til Europatour som kan gjøres via EPD Tour (se www.epdtour.org )

EGTF er også verdensdekkende.
USA. Syd Amerika, Canada, Syd Afrika, Europa, Singapor, Filipinene, Malaysia, Japan, Taiwan, Thailand, China, Australia, Hong Kong, Indonesia, Korea (mulig jeg har glemt noen)

EGTF er godkjent og anerkjent på lik linje med PGA og har akkurat de samme krav til opptaksprøver og eksamner.

Kim

over 17 år siden

Kim

Til klubbløs: Mark er en eksepsjonelt bra trener og person, som du sikkert er enig:D At han er man u fan gjør jo bare Mark enda bedre:D

I rest my case

over 17 år siden

I rest my case

Ja, dette ser utrolig seriøst ut må jeg si. Ingen tvil om at dette overgår PGA mange ganger. Dersom jeg hadde kommet til en pro som spilte med mellom 5 og 8 i hcp, så hadde jeg ikke vært særlig imponert...

http://www.egtf.co.uk/letters.html

http://www.egtf.co.uk/

http://www.golfinlondon.co.uk/learn-to-play/

"An EGTF golf teacher has trained for seven days and has demonstrated an ability to score 11 over par".

rangering?

over 17 år siden

rangering?

Jeg tror det viktigste med å velge pro er å finne noen man har troen på! Det er viktig å ha god kontakt osv med proen man velger. Hvis man bare skal ta en 45min pro time, er det ett fett hvilken pro man velger. Men jeg har troen på Thomas hansen fra østmarka, selv om jeg ikke bruker han da(har ikke brukt pro på leenge). Så en reklame på drøbak for ikke så lenge siden. Husker ikke helt åssen de hadde formelert det. MEN det stod at, hvis Jim furyk tar pro timer, hvorfor skal ikke du gjøre det? Tenkte litt på det, og er vel ikke en dum idè.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

JanB: Hva er læringsgaranti?
Hva er det du garanterer? Får jeg pengene tilbake hvis du ikke har lært meg noe?

Det er vanvittig mange slag og teknikker en 5-8 handicapper ikke kan lære fra seg. Man må nesten klare å gjøre det selv for å forstå hvordan andre skal gjøre det. Det nytter ikke å lese i boka om en punch-fade, hvis man ikke vet hva man skal se etter hos eleven :)

Truls

over 17 år siden

Truls

Blir vel det samme som om en fotballtrener som ikke har spilt i eliteserien skal trene et lag som spiller der. Uhørt! Gåkke an det vel! Er ikke rart de blir sparket i fleng...

Seriøst, jeg har faktisk tro på at en golftrener kan trene en spiller som er bedre enn en selv. Men jeg ville nok i så tilfelle valgt en som har litt erfaring på banen selv da. Minst 15-20 år ihvertfall.

Hva med f.eks alle de som trener pga tour spillere. De er vel ikke i nærheten av å kunne prestere det elevene gjør. Hva skal f.eks Tiger med trener - han som er verdens beste selv?

JanB

over 17 år siden

JanB

Joda, Rolf Åge, jeg har innført læringsgaranti. Det er akkurat slik jeg beskriver, nemlig at jeg garanterer at du lærer det du ønsker å lære. Ønsker du å slå en punch-fade så skal jeg både vise deg og lære deg å gjøre det. Det er vel mye vind der du spiller.
Ellers la jeg ut en posting i en annen tråd som fortalte om de mest vanlige slagene. (klipp limt inn her;)
La meg forenkle det hele med å si at det er 9 forkjellige måter ballen går på. (merk; da har vi utelatt noen måter ballen flyr på) (bl.a. punch som i alt vesentlig grad brukes ved sterk motvind)

1.) Pull: Starter venstre og fortsetter mer til venstre for mållinjen
2.) Fade: Starter venstre og kommer til bake på mållinjen
3.) Slice: Starter venstre og ender til høyre for mållinjen
4.) Hook: Starter til høyre og ender til venstre for mållinjen
5.) Draw: Starter til høyre og ender tilbake på mållinjen
6.) Push: Starter til høyre og fortsetter til mer høyre for mållinjen
7.) Pull Hook: Starter rett og ender til venstre for mållinjen
8.) Straight: Ballen går rett og ender på mållinjen
9.) Push Slice: Starter rett og ender opp til høyre for mållinjen

(alle definisjoner er etter en som spiller med venstre skulder mot målet)

Alle disse slagene bestemmes av følgende faktorer:
a.) Swing path: Hvilken bane køllen kommer inn på ballen
b.) Club face: Hvordan køllehode er: Lukket, vinkelrett eller åpen

At jeg har omtrent 5 i handicap sier intet om at jeg kan både demonstrere og lære bort alle typer slag. Tror du har en noe feil oppfatning av hva en coach og trener gjør.
Hvor har du det fra at en med 5 i HCP ikke kan lære fra seg alle typer slag? Forstår ikke hva du har som referanse.

0,3

over 17 år siden

0,3

helt enig JanB_=) hcp er noe som står på kortet! det har ingen innvirkning foruten erfaring som spiller i større turneringer.. noe som er en del av den mebtale biten av spillet:=)

migk

over 17 år siden

migk

ross alan robertson! ser det vanskelig og finne noen bedre.... han spilte en turnering når han var yngre i skottland over 36 hull,, banen var 6540 meter lang par 72 med rundt 10 mph i vind.. Resultat: -15 og seier med 18 slag.. denne kan sammelignes med (B4Tour) her i norge, men uansett har du den scoren i baggen så har du noe og lære bort til de fleste golferne rundt om i norge:=) GO ROSS!!!

JanB

over 17 år siden

JanB

Truls er inne på det helt riktige. En av mine forbilder som coach er Claude "Butch" Harmon jr. Han sluttet å spille aktivt rundt 1971, etter 3 år. Han er født 1943, altså bare noen få år eldre enn meg. I dag er han treneren til Ernie Els. Tidligere på 90 tallet var han hovedtrener for Tiger Woods, mer enn 25 år etter at han hadde lagt opp. Andre som har fått gleden av hans pedagogiske evner er : Phil Mickelsen, Greg Norman, Davis Love III, Fred Couples m.f.

Til migk: Du glemmer en vesentlig ting: Å spille godt selv sier ingen ting om forutsetningen for å kunne lære bort. Man kan selvsagt demonstrere, ja, men fra å demonstrere til å få eleven til å forstå og gjøre det samme er et langt skritt.

migk,

over 17 år siden

migk,

helt enig Jan! glemte og nevne at jeg bruker Ross selv og mener at han er den beste! også til og lære bort... Brukte Darren Webster Clarke i 1 år og har forbedret spillet betraktelig etter jeg byttet til Ross!

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Veldig uklare definisjoner.
Mener du at en fade er en ball som starter venstre for der man sikter, eller venstre for det stedet man ønsker ballen skal havne ?

Selvsinnsikt hallo?

over 17 år siden

Selvsinnsikt hallo?

Å sammenligne deg med Butch Harmon blir vel som å si at en 10 handicaper i Norge er som Tiger Woods...

JanB

over 17 år siden

JanB

Til Erik_____: Trodde ikke det var så vanskelig å forstå hva en mener med mållinjen. Vi får ta et eksempel. Du står på tee på et par 3 hull og ønsker at ballen fader inn mot flagget. Fra øyet ditt og til flagget går en rett linje som kalles mållinjen. Ved å slå en fade, starter ballen ut til venstre for denne mållinjen, men stanser på mållinjen, altså ved flagget.

Til Selvsinnsikt hallo? Det er stor forskjell mellom å sammenligne seg med noen andre og ha dem som forbilde. Det er ikke få som har Tiger Woods som forbilde selv om de ikke sier de er like gode som vedkommende.

Gurk, PGA utdannet pro

over 17 år siden

Gurk, PGA utdannet pro

JanB:

Tror nok du driver litt vranglære her.

3.) Slice: Starter venstre og ender til høyre for mållinjen

En slice starter RETT, ender opp til høyre for målet

4.) Hook: Starter til høyre og ender til venstre for mållinjen

En hook starter RETT, ender opp til venstre for målet

1.) Pull: Starter venstre og fortsetter mer til venstre for mållinjen

Ser du selvmotsigelsen din her i det hele tatt?
Hint: utgangsretning!

Regner med at dere har litt teori i utdannelsen deres, har du tilgang til PGA Teaching Manual anbefaler jeg side 33.

Golf,PGA-pro

over 17 år siden

Golf,PGA-pro

To ting som påvirker ballbane? Less litt mer JanB.

JanB

over 17 år siden

JanB

Til Gurk: Tror du må ha sovet tungt under fysikktimene. Golfslag er ren fysikk, for ikke å si matematikk. Jeg skal prøve (for siste gang) å forklare deg hvorfor ting er slik de er.
Først noen definisjoner:
Swing path; Den retning klubbhodet har gjennom slaget i relasjon til mållinjen. Denne kan ha 3 varianter; Fra innsiden og ut, Fra utsiden og inn og fra Innsiden til Innsiden
Mållinjen: Den rette linjen mellom deg om der ballen er tenkt landet
Clubface angle at impact: Den vinkelen som undersiden av køllehodet har ved treff av ballen i relasjon til mållinjen. Denne kan være Lukket, Rett (square) eller Åpen.

Vi forutsetter selvsagt at ballen treffes der den skal på køllehodet. (sweetspot)

Med disse 3 x 3 variablene får man altså 9 forskjellige måter ballen går på.

Swing path - Clubface angle at impact - Result

IN TO OUT - OPEN - PUSH
IN TO OUT - SQUARE - DRAW
IN TO OUT - CLOSED - HOOK
OUT TO IN - OPEN - SLICE
OUT TO IN - SQUARE - FADE
OUT TO IN - CLOSED - PULL
IN TO IN - OPEN PUSH - PUSH SLICE
IN TO IN - SQUARE - STRAIGHT
IN TO IN - CLOSED - PULL HOOK

(vi får beklage at "tabellen" ikke blir mer tydelig, men det er gjort skille med "-" )

Når du sier at en slice starter rett er det faktisk helt umulig. Ballen må starte den retningen i alle slag den retningen klubbhodet treffer ballen (swing path). Dersom denne banen er fra utsiden og inn, må ballen også starte venstre om mållinjen. Hva den gjør etter dette bestemmes av hvordan klubbhodet er i trefføyeblikket (lukket, rett eller åpen)

Scottish PGA PRO

over 17 år siden

Scottish PGA PRO

Det er ingen i verden som tenker tanken at en EGTF pro er like god som en PGA pro. Det er et ikke tema i utlandet.
De sier seg selv når man bruker 3 år til å bli en PGA pro og en uke for å være leke pro.
Hvis man ikke er god nok eller vil gjør det lettvint så kam man ta EGTF "utdannelsen"

Når det gjelder ballbaner så er det en ting du har glemt å nevne Jan, kanskje du ikke vet om det, hvis ikke så sier det mye om hva du tror du kan.

Alle de ballbanene du nevner, riktig eller ikke, faller bort hvis man ikke treffer midt på kølle hode. Det blir andre ball baner hvis man treffer på toe eller heel.

A little knowledge can be a dangerous thing.

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Har på følelsen av at man ikke blir enig her uansett hvor lenge man holder på. Tror det ikke bare er om du er PGA eller EGTF som er avgjørende. Om du er en bra pro elle ikke har mye med personlighet å gjøre også, og hvem man skal lære opp. Hjelper ikke om man kan aldri så mye om man ikke klarer å formidle budskapet. Noen kan sikkert være glimrende som pro selv uten utdannelse. Fordi man har naturlig forståelse for spillet og er flink til å formidle. Det er tross alt ikke fancy betegnelser, titler og tabeller som styrer ballbanen, men hvordan et menneske svinger ei kølle i forhold til ei kule som ligger på bakken/ev. på en trepinne (med skålform på toppen slik at kula kan ligge rolig noen cm over bakken).

hehe

over 17 år siden

hehe

Til JanB
Jeg kan faktisk bekrefte at å få en rett ballbane med en "slice" på slutten er fullt mulig. Har selv hatt det.. Vet ikke hvordan det er mulig, men det er det...

Ellers kan jeg si meg meget enig i din "tabell". Har jobbet mye med å starte baksvingen trangt slik at jeg kommer "in to out" og får en draw på ballen. Lett i teorien, ikke fullt så lett i praksis. Kan legge til at oppstillingen for draw ikke er lik oppstillingen for en rett ballbane.
http://news.bbc.co.uk/sport1/hi/golf/skills/4244410.stm

MicroMidas

over 17 år siden

MicroMidas

Knowing is not all, you must practice, practice, practice. What looks good on paper or on the Internet, is only as good as you applying it on the golf course.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

med fare for at jeg nå blir halshugget for manglende kompetanse, så svarer jeg "hehe".

når ballen skrur på vei ned, eller på slutten av ballbanen, da er det ingen slice, men en fade. frivillig eller ikke, så er det slik jeg har lært det i hvertfall.
slicen skrur fra første sekund, mens en fade har såpass lite skru at den ikke gir seg utslag før den mister frem- og oppdrift.

hehe

over 17 år siden

hehe

Takk Yngve. Da kaller vi det en fade. Uansett er det noe dritt hvis det ikke er intensjonen.... ;-)

taper

over 17 år siden

taper

Alle skriver jo bare proen som er på deres hjemmebane, patetisk.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Godt du kom med et innholdsrikt innlegg som gjorde tråden litt mer seriøs da, "taper"....

bra nick forresten...

YaYa

over 17 år siden

YaYa

Hva skal man si, de fleste er fornøyd med proen på sin hjemmeklubb. Kanskje fordi det er den eneste de har brukt.

Selv bruker jeg ikke proen på min hjemmeklubb.

Gurk

over 17 år siden

Gurk

JanB

IN TO IN - CLOSED - PULL HOOK

Det du sier her er at ett slag med svingspor innenfra og inn med lukket køllehode starter rett? Er du helt sikker på at det er tilfelle?

Du sier det er 9 ballfluktslover, hva kaller du ett slag hvor ballen starter venstre og i tilegg skrur ytterligere venstre? Jeg ville iallefall kalt det for en pull hook. Har du ett nytt navn kanskje? Kunne jo kalle det en (JanB)anan feks....

JanB

over 17 år siden

JanB

Til Gurk: Selvsagt er jeg sikker på at en ball som blir slått med et svingplan "inn til inn" starter rett. Uansett om køllebladet er lukket, rett eller åpen. Det er en helt fysisk lov som tilsier dette, intet annet. Som jeg tidligere har sagt finnes det selvsagt flere lover for en ballflukt. Noen trekker inn ballhastighet og i hvilken vinkel man angriper ballen. Dette er selvsagt helt korrekt, men det var mer for å forklare prinsippene i de 9 mest vanlige måtene ballen går. Atter forsøker noen å være morsomme med å legge til at "...dersom ballen treffer tåen eller helen, spiller det ingen rolle ...bla bla.." Selvsagt.

En ball som starter venstre og som ytterligere venstre har jeg beskrevet over. Det er selvsagt en svingbane som er fra utsiden og inn. Så mye sier første ledd. Dernest vet vi at køllebladet er lukket, siden det fortsetter å skru ytterligere venstre. Slaget heter altså rett og slett PULL. Pull betyr trekke, dra, ... og det er akkurat det man gjør ved et slikt svingplan.

Siden du selv sier du er PGA utdannet har jeg her plukket fram en URL fra en velkjent side fra din organisasjon. Den viser at jeg selvsagt har rett i alle 9 måter ballen går på. http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/golf/skills/4243400.stm

Det er helt korrekt at jeg ikke har brukt 3 år på min PRO utdannelse. Jeg har da heller ikke ønsket å gå å plukke baller på rangen, bytte flagghull om morgenen, lære å drive en proshop, stå i resepsjonen på en golfklubb og annet. Jeg har brukt tiden på den teoretiske utdannelsen ved NIF (trener 1,2, og det som for mange år siden var trener 3). Flere spesialkurs innen idrettspsykologi, muskel- og skjelett, pedagogikk, idrettsskader og førstehjelp. I de praktiske prøvene som kreves for våre PROer er det obligatorisk å demonstrere slag både med høyre og venstre kølle. Etter å ha lest syllabussen til PGA, ser jeg ingen steder der vår utdannelse ikke dekker det andre har.

Mange sverger til en metode å lage fade og draw på ved å endre oppstilling. Det er fordeler og ulemper ved dette. Skal gjøre en draw, gjør man en lukket stance og har en lukket kølle i forhold til stance. Da blir køllehodet pekende rett mot målet. Ballen går ut høyre og skrur inn igjen til mållinjen. Fordelen er at man slipper å lære seg å slå Inn-Ut eller (Ut-Inn ved å gjøre fade). Man kan ved alle slag spille helt lik sving: Inn-Inn. Ulempen synes å være at det kan være vanskeligere å bedømme hvor mye en skal endre vinkel på oppstilling i forhold til slaget (lengde, hastighet osv.) Jeg konstaterer kun at mange PGA proer anbefaler denne metoden overfor nybegynnere og et stykke nedover i HCP. Fra mid-hcp og nedover endrer man budskapet og PROer selv benytter Inn-Ut eller Ut-Inn ettersom man har behov. Det er et ordspråk som heter at "Det er vanskelig å få en gammel hund til å sitte".

Gurk

over 17 år siden

Gurk

Til JanB

Du sier absolutt mye jeg støtter, men jeg gir meg ikke på definisjonen din av en pull. En pull er et slag uten skru som starter venstre. Dersom ballen starter venstre, for så å skru ytterligere venstre, er en pull-hook.

Dersom du leser innholdet i linken du skrev i forrige innlegg, står det med uthevet skrift om definisjonen av pull:

"The ball starts to the left of the target line and continues to fly straight along that line."

Merk: "straight along that line"

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Dette er som å lese to professorer i matematikk som krangler om addering og subtraksjon.

?

over 17 år siden

?

Hva heter det når ballen såvidt letter fra bakken og triller langt avgårde?

Det heter

over 17 år siden

Det heter

....Grete Waitz. Det vet vel alle.

veggiss

over 17 år siden

veggiss

jeg vil også definere en pull som et slag som starter venstre og går rett. pull hook starter venstre og fortsetter venstre.

SuperLavHandicaper

over 17 år siden

SuperLavHandicaper

Selv jeg som ikke har noe utdanning, men bare ren spille erfarign vet jo at en pull-hook starter venstre og bare fortsetter og skru venstre ! men i de 9 ballfluktslovene så kalles dette en pull-draw!!

De 9 ballbanene er:

Pull-draw Starter venstre og skrur mer mot venstre(hook)
Pull Bare starter venstre og går rett
Pull-Fade Starter venstre men kommer inn mot målet
Draw Starter mot målet og skrur mot venstre
Straight Rett
Fade Starter mot målet og skrur mot høyre
Push-draw Starter mot høyre og skrur inn mot målet
Push Starter høyre og går rett
Push-Fade Starter høyre og skrur mot høyre

Men så har man 5 andre ting som spiller inn på ball banen også da:

Treffpunkt
Hastighet
Innfallsvinkel
Spinn
*husker ikke*

Moderator 2

over 17 år siden

Moderator 2

Denne tråden har vel kommet litt ut av trådstarters fokus. Lag gjerne en ny teoretisk tråd med definisjoner opp og ned om hva en Draw og Pull Hook er. Denne tråden stenges.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her