Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Åpne klubbturneringar

Bur-fuggel

over 21 år siden

Bur-fuggel

For at spelarane skal bli gode må dei lære seg konkurransekultur.
I mine yngre dagar dreiv eg med symjing, langrenn, friidrett og sykling.
Nesten kvar helg, sumar som vinter deltok eg i konkurransar på krets, landsdels eller nasjonalt nivå.
På treningane bakka me kvarandre opp, skapte eit godt klubbmiljø og gleda oss til å koma ut og "ta" dei argaste konkurrentane.

Men når ein kjem eit stykke oppi 30-åra er det ikkje like motiverande å pine kroppen kvar dag for å oppnå gode resultat i fysisk krevande idrettar, dermed blir golf eit godt alternativ for den som likar å konkurrere.

Eg er busett på Os, med Bjørnefjorden golfpyseklubb nesten rett utanfor stovedøra. Men som så mange andre golfklubbar har Bjørnefjorden bestemt at nesten alle konkurransane skal være stengde for medlemmar frå andre klubber.
KVIFOR ????
Er golfspelarar så pysete at dei ikkje torer å måla krefter med granneklubbane ?
Eg har vore mykje utomlands på jobb, og spelar turneringar så ofte eg får høve til det. Har aldri opplevd å bli avstengt i utanlandet fordi eg ikkje har vore medlem i den aktuelle klubben (sjøl om eg er klar over at det finst enkelte klubbar der og som er særs eksklusive).
Men heime i golfmetropolen Noreg må eg leite lenge og vel for å finne åpne klubbturneringar, og skammeleg nok fører heimeklubben min same politikken.
Kva verdi er det når eit "konkurransefelt" er samansett av 4 singlehandicapparar, 10-12 middleshandicapparar og ein haug med plen-hakkarar som med 40 tildelte slag alltid stikk av med gjævaste premien ??
Kva har klubbane å tape på sleppe spelarar utanfrå inn i turneringane sine så lenge desse betalar greenfee og turneringsavgift ?

Jerker Selte

over 21 år siden

Jerker Selte

Det er typisk norsk: Hold golfen innen klubben, ikke la andre slippe til i konkurranser og så har vi det såååå hyggggelig, dere. Er selv medlem i en utenlandsk klubb i et golfland med mer tradisjoner enn gamle Norge. En klubbturnering som ikke er åpen for spillere fra andre klubber er helt utenkelig (med unntak av klubbmesterskapet - men det sier seg nesten selv)... Bjørnefjorden ruler? Neppe!

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Det var da litt merkelig... Det er da endel turneringer som er åpne rundt her jeg bor ihvertfall..... På Kongsberg var ihvertfall Presidentens Pokal åpen, Salt og pepper open osv.

Tanken ved å ha lukket turnering er jo selvsagt å ha en sosial turnering for klubbens medlemmer, for å styrke samhold osv.... Det er jo greit nok, men en blanding er vel kanskje tingen ?

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Jeg skjønner godt poenget ditt Fuggel og er langt på vei enig med deg.

To interessante ting her;

For det første så har det alltid vært slik at terminlisten har inneholdt en blanding av åpne og lukkede turneringer. Som Runar sier - det skal styrke samhold i klubben mm. I "normale" golf land har f.eks. ofte en "Weekly medal" f.eks. hver lørdag i Skottland. Der spiller man mot sin "med-medlemmer". Og når det er sagt Jerker - i Skottland er cirka 50 % av turneringene åpne for ikke-medlemmer så jeg er litt nysgjerrig på hvilket land du sikter til. Jeg har prøvd å få kastet meg med i lokale turneringer i Italia, Portugal, Spania, Sverige også - men også der har det vist seg at ganske mange turneringer er kun for medlemmer.

For det andre; Når dette blir et problem i Norge så kan det hende at det har noe med fjernmedlemmer å gjøre. Å lukke turneringene for ikke-medlemmene er et konkurransefortrinn for "nær-banen". Så mye som jeg sliter for å få en start tid på min hjemmebane så ville jeg synes det var ganske surt om alle postkasseklubb guttene skulle kunne rushe inn og ta opp plassene i turneringene også - det er faktisk nok rift om de plassene allerede.

Drammen GK/Skoger

over 21 år siden

Drammen GK/Skoger

Nesten alle Drammen GKs turneringer er åpne for alle.

http://www.drammengk.no/turneringsprogram_2004.htm

Bur-fuggel

over 21 år siden

Bur-fuggel

Smilande Sam, eg siktar til Frankrike, England/Skotland, Tyskland, Italia, Luxembourg og Belgia.
Eg veit at i desse landa finst det nokre fasjonable og exklusive baner/klubbar med høge avgifter som er lite tilgjengelege for meg og deg, men klubbane for mannen i gata er åpne for alle som vil.

Når Sam nemner vanskar med starttider kan eg ikkje skjøne dette. I ein klubb eg var medlem på hadde dei eit tak på maks 180 deltakarar i turnering, hovudgrunnen var at det vart mørkt kl 19 sjøl midt på sumaren.

I Noreg set banene ofte eit tak på maks 50-60 spelarar, og tykkjer då dei er generøse. Patetisk spør du meg.

Og det som er meir patetisk er at det her heime finnst så mange golfarar som er sjukeleg opptekne av kva handikap dei sjøl og andre har, utan at dei nokon gong har eller kjem til å delta i ei turnering ? Kva skal dei med handicap då ??

Det får meg til å tenkja på ein kar eg spela med i England for nokre år sidan. Då eg spurde kva handicap han hadde lo han, og svara at det hadde han i grunnen aldri tenkt over. Deretter gjekk me ein runde på heimebana hans og han slo 5 birdies og resten par. Etter runden spurde han kva handikap eg tykte han skulle hatt, og la til at klubben hans var for friske golfspelarar, ikkje for handikappa sjuklingar.

Glenn

over 21 år siden

Glenn

Jeg ser at det forløper seg på samme måte i min klubb. Det er etter min mening kun gunstig å få med greenfee betalende spillere i konkurranser. Kan ikke se noen hindring egentlig.

Men som noen nevner over så skal vi vel ha det såååååå koselig sammen....

Jante

over 21 år siden

Jante

Er det noen som vet om noen åpne turneringer i juli på Østlandet ??

Fooore

over 21 år siden

Fooore

Ift turneringer rundtom er vel det enkleste å klikke seg inn på hver enkelt hjemmeside, sjekke turneringsprogrammet ift dato og hvem som har anledning til å melde seg på.

Rundtom 30 klubber eller så, 2 timers intens arbeid på tastaturet.

Kunne gjerne vært en sentral&felles turneringsliste et sted, men det kommer kanskje i regi av forbundet i disse datatider?

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Fooore: det er allerede et slikt sentralt sted.

På Golfbox (som er det systemet valgt av NGF) legges turneringen som klubben lager automatisk ut i felles oversikten når du klikker på "åpen turnering" i systemet. Da kan alle se den og melde seg på.

www.golfonline.no

Runar

Fooore

over 21 år siden

Fooore

Ok, men der må man nok ha brukernavn og passord, ikke mottatt tross purring til klubben min, søren også....

Tiger Would

over 21 år siden

Tiger Would

Hva er det med dere egentlig?
hvis dere bruker tiden på å søke etter turneringer i stedet for å sutre over at det ikke finnes, så finner dere det også.

selv spilte jeg på Peugeot Open i juni, på Randsfjord Golfklubb.
forøvrig en åpen turnering som arrangeres på mange klubber rundt om i Norge, for å kvalifisere til landsfinale på Losby, og Internasjonal finale i Frankrike.

Jeg har full forståelse for de som ønsker å delta i turneringer, men hvis man har noen bedriftskontakter noe sted, så er da dette virkelig ikke noe problem????

man har masse bedriftsturneringer, leverandørturneringer, etc. etc. jeg har bare spilt golf i et år, men har allerede blitt invitert til å delta på minst 5 turneringer, sammen med kunder, leverandører og samarbeidspartnere til firmaet som jeg jobber i.

jeg vet at ikke alle er stilt slik at de har direkte kontakt med disse leddene, men jeg ville nå i hvertfall gjort et forsøk på å opprette en form for kontakt før jeg griner ut i debattforumet med "ingen vil spille turnering med meg". Da ville ikke jeg invitert deg i hvertfall.

hvorfor må det være en klubbturnering for eksempel?

Uansett hvordan det arrangeres så vil det være noen som er misfornøyde med opplegget.
sånn er vi nordmenn. vi må klage uansett hvor bra ting er.

gjør som Runar oppfordrer. sjekk www.Golfonline.no......

Fooore

over 21 år siden

Fooore

Ikke alle bor i områder med fullt av baner, ei heller har alle kontakter i jobbsammenheng, skjønner godt poenget til enkelte.

Jeg har full frihet ifm jobb og bor i Oslo, ser ikke på dette innlegget som misnøye.....

Men vil man spille turneringer er det mye å hente på å ta kontakt med de klubbene som er i strøket, via nett eller telefon!

Vil man noe må man gjøre noe!

Tiger Would

over 21 år siden

Tiger Would

Foore,

jeg bemerket at ikke alle hadde samme muligheter for personlige kontakter, men det er som du skrev "Vil man noe må man gjøre noe", og det er det jeg vil frem til.
Hvis det ikke er misnøye, så blir det ikke tatt opp i et slikt forum, for dette blir desverre mest brukt til å få ut aggresjon og misnøye.

Når jeg spilte på Randsfjord, så er ikke dette akkurat min hjemmebane, og jeg må kjøre i ca. 1,5 timer for å komme meg dit.

mitt poeng er enkelt:
vil du spille turneringer, så hjelper det ikke å beskylde golfklubbene for å være pysete. Da må man oppsøke klubbene og spørre i stedet for.
det har jeg gjort, og det er mange muligheter hvis man bare gidder å sjekke litt.

Tiggr out

Tor Bjørnefjord

over 21 år siden

Tor Bjørnefjord

Hvorfor melder du deg ikke inn i klubben???

Å kalle det pysegolfklubb er drøyt.
Du er mest sannsynlig en grusom hækker som hadde ødelagt rundene for de andre du hadde spilt med.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her