Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

TIilgang til golfsporten

Kjetil

over 22 år siden

Kjetil

Jeg bare lurer.....

Hvorfor er det slik at jeg (fersk spiller som foreløpig ikke ønsker å kjøpe andeler for å spille golf) må ha medlemsskap i en eller annen postkasseklubb for å få muligheten til å spille noen skarve runder i året til en fornuftig pris?

Jeg synes løsningen med grønt/hvitt-kort er bra, og godtar at noen med golf-faglig kyndighet skal ha ansvar for for å forvalte dette.

Det jeg ikke forstår er hvorfor Golfforbundet ikke kan ta ansvar for dette.
Jeg synes at det ville vært bedre å være medlem av NGF enn en klubb jeg ikke har noe forhold til med en bane der jeg aldri kommer til å spille.

På denne måten blir man kvitt fenomenet "postkasseklubb". Videre kan NGF fordele disse inntektene til klubber som ligger i startgropa, etter gitte kriterier (les seriøsitet).

Synes dette høres ganske lurt ut jeg....

Kjetil

DU HAR ET POENG

over 22 år siden

DU HAR ET POENG

Håper noen fra NGF leser og forstår dette.

DYRE AKSJER

over 22 år siden

DYRE AKSJER

er et fenomen som i utstrekning stort sett bare finnes i Sveits og Norge. I Sveits påstår man det er fordi landet har for lite jordareal til å bruke til golfbaner, og kvadratmeterprisen dermed blir ekstremt høy. Men hvorfor har man innført dette systemet i Norge. Sykt, spør du meg......

Lars Hansen

over 22 år siden

Lars Hansen

Kun Sveits og Norge??? Er vel ikke helt korrekt det kanskje? Alle land har samme systemet med aksjer/andeler. Prisen er variabel ut i fra kvalitet, som det også er i Norge.
Her er noen eksempler fra utlandet: Spania: Las Brisas ca 600.000,-, Canada: Swan-E-Set ca 1.200.000,-, Sverige: Svartinge ca 175.000,-. Her snakker vi om baner med høy kvalitet og som tar medlemmenes tilgang til banen alvorlig. Greenfee er meget begrenset.
Hvordan skal man kunne bygge baner med prislapp fra 30 til 100 millioner i Norge om man ikke selger aksjer? Kunne vært interessant å fått svar på dette....

T

over 22 år siden

T

Lars har selvfølgelig helt rett. Salg av andeler/aksjer er den eneste måten å få finansiert (dyre og billige) golfanlegg på i Norge. I forhold til kvaliteten på mange baner i Norge er det heller ikke spesielt dyrt i forhold til utlandet, eks. Hauger, Miklagard, Nes osv!

Mange golfbaner i Norge er imidlertid avhengig av greenfeespillere i tillegg. Det er en kjensgjerning at mange greenfeespillere er medlem i postboksklubber, uten at dette medfører at deres penger er mindre egnet til å være en del av finansieringen av golfbaner. Akkurat dette (åpenbare) poenget har en del (herunder redaktøren i Norsk Golf) problemer med å (ville) forstå.

Poenget til Kjetil er vel heller ikke dette, men at det å få spille sporadisk golf i Norge er rimelig byråkratisk og tungvint. Det er fullt forståelig at mange ønsker en prøveperiode før de investerer store (eller små) summer i golfmedlemskap.

Jeg tror mange av de av oss som begynte å spille golf i USA (eller UK) humrer litt over dette sære systemet. Når vi får besøk fra USA eller UK er det et svare strev å finne en klubb med personale som har IQ nok til å forstå at en (god) golfspiller i USA eller UK ikke nødvendigvis er medlem av en klubb.

Det viktigste er imidlertid at systemet med tvunget medlemsskap går utover rekrutteringen til golfen. Svært få barn uten golfspillende foreldre vil bli trukket inn i et golfmiljø slik som golfnorge i dag er organisert i hjel. Dersom man mener alvor med å rekruttere andre enn strenge (og som oftest dårlige) borgere over 40, bør NGF umiddelbart de-organisere golfen i Norge.

En liten observasjon til sist: De få gangene jeg har gleden av å spille med unge og lovende spillere (under 18) er det et tema som går igjen, nemlig hvor mange klager til klubben disse unge spillerene har fått av gamle gubber og kjerringer. Klagene skyldes som regel forskjellige forhold (noen sikkert kritikkverdige), men de fleste skyldes helt klart forhold som ikke hadde blitt påklaget overfor en ”voksen” spiller. Altså hva er dette? Skal virkelig de gamle gubbene og kjerringene tillates å ødelegge for rekrutteringen og miljøet blant unge spillere med klager på unge (ofte forsvarsløse) spillere for overtredelser av småborgerlige og fiktive standarder?

Huff! Skulle ønske jeg hadde råd til å melde meg inn i en klubb som ikke var medlem av NGF!

T

Kjetil

over 22 år siden

Kjetil

Takk T, du har skjønt det!

Dette med dyre aksjer har en ganske enkel forklaring spør du meg: Ensidig sikting mot en enkelt målgruppe: De som gidder/har muligheten til å bruke 80-100-150 tusen på en golfaksje.
For meg blir logikken litt feil når en altfor stor andel av de nye prosjektene kjemper om en alt for liten andel av golfspillerne.
Håper noen av dem snart går på en smell, slik at man må begynne å tenke i de baner at det er et stort marked blant de som ikke spiller hver dag/har masse penger.

DYRE AKSJER

over 22 år siden

DYRE AKSJER

Jo serru Mr. T. Hvordan man skal bygge en bane uten å selge aksjer gjøres sådan: Man begynner stille og forsiktig med 6 eller 9 hull, får en stamme av medlemmer, gjør litt på dugnad, får inntekter fra sponsorer og greenfespillere, og etterhvert som banen tas i bruk utvides den til 18 hull eller mer.
Men i Norge er det noen klubber som skal ha det så fint og flott, ihvertfall på prosjektstadiet mens de dytter ut aksjer. Uansett hva du mener om motstanderne av dyre aksjer og redaktøren i Norsk Golf, så sier nå statistikkene klart ifra hvor dette ender opp: Losbyaksjene har falt 70% på to år og ligger nå på nivå med Kongsberg og Drammen, men i motsetning til de to sistnevnte banene ser nå fairwayene på Losby ut som et jorde som er brukt til løkkefotball. De klarer ikke selge flere aksjer, og har priset seg ut av greenfeemarkedet. Stakkars medlemmer.......hvem skal betale morroa videre ?? Miklagard er på vei til å ende i samme situasjon,

Jeg fastholder som jeg hevdet lenger opp at dyre aksjer er et norsk/sveitsisk fenomen. Unntak finnes også andre steder blandt noen EKSKLUSIVE baner i pressområder, særlig rundt Middelhavet og endel større byer, men det er bare noen av mange klubber i samme området som har dette systemet. Kan ikke se at åkrene rundt Kløfta og skogen rundt Losby er noe pressområde. Disse to banene har mange medlemmer fra Oslo vest, og kommer til å miste mange av disse til Grini og Haga som blir flotte golfanlegg rett utenfor stuedøra til folk.
KJERRINGER OG GUBBER vil alltid være stammen i enhver pengekrevende aktivitet. Synd, men uungåelig. Men det er nok å lese etikette-reglene for golf for å se hva slags klientell denne sporten er myntet på: Tilårskomne rikmenn som er ute etter å nyte respekt fra alt og alle. Hvorfor kan man ikke spille golf i basketballtrøye på en varm sommersdag, eller i fotballshorts ??? På tide å gjøre et opprør. La ungdommen lege seg like fritt på golfbanen som på fotballbanen. De som ikke tåler synet får heller holde seg vekk, og kanskje oppsøke mental hjelp.

Lars Hansen

over 22 år siden

Lars Hansen

Kunne kommentere mye av det du sier, men jeg klarer meg med å slå fast at selv om du mener at noen skal ha det så fint og flott, dytte ut aksjer og høye greenfee priser, så er det morsomt å se at du synes Haga og Grini blir flotte golfanlegg!
Til din informasjon: Aksje på Haga koster nå 150.000,- og Grini ligger på rundt 80.000,-(for 9 hull!!!) Haga dytter ut aksjer, men sliter med at det er solgt 720 stk og det skal selges 1600... Greenfeeprisen på Haga er ment å være 700-900 kroner. Er det ikke dette du er motstander av da??? Jeg bare spør...
Her er ihvertfall noe av det du skrev:
"Kan ikke se at åkrene rundt Kløfta og skogen rundt Losby er noe pressområde. Disse to banene har mange medlemmer fra Oslo vest, og kommer til å miste mange av disse til Grini og Haga som blir flotte golfanlegg rett utenfor stuedøra til folk. "
Å kjøre til Losby eller Miklagard tar forøvrig 20-23 minutter fra Sinsenkrysset. Ikke så langt det vel?

Mr. T

over 22 år siden

Mr. T

Dyre Aksjer har nok et poeng likevel Lars, det går an å lagge ”billige” golfbaner. Jeg er faktisk medlem av en slik i nærheten av hytta. Men Hr. Dyre Aksjer du må være enig i at disse banene er av en ganske annen kvalitet enn Miklagard og Losby. Og mitt medlemskap ved hytta er i mangel av andre alternativer. I forhold til pris er det et utmerket alternativ, selv om jeg foretrekker Miklagard og Losby også i forhold til pris. Men vær sin smak eller hva?

Når det gjelder gubber og kjerringer virker det som vi er enige så vi får håpe de snart dør ut.

Mr. T

Mr. T

over 22 år siden

Mr. T

Ortografien i mitt forrige innlegg krever en beklagelse.

Mr. T

The Old Man(power)

over 22 år siden

The Old Man(power)

Jeg skal ikke dvele ved hvem som uttaler hva her ovenfor, men biter merke i to ting:

1. Det er et uttrykt ønske om at kjerringer og gubber dør ut.

2. De som ikke tåler synet av T-trøyer bør komme seg vekk.

Kommentar: Ja, gamle kjerringer og gubber dør alltid ut. De erstattes da av nye i et evig kretsløp. De unge i dag blir de gamle i morgen. Sånn er livet.

Kleskoden i golf er også et tema med små variasjoner. Her i denne debatten kan vi snu på argumentasjonen og si at de som ikke kan kle seg noenlunde pent kan holde seg borte fra sporten. Har vi en avtale?

Mr. T

over 22 år siden

Mr. T

Desverre Old Man “no deal”. Poenget er at den slags staffasje fjerner oss fra kjernen i golf, nemlig å få ballen inn i hullet på færrest mulig slag og det å ha hyggelig sosial omgang med medspillere. For så vidt henger dette nært sammen med det som egentlig startet denne debatten, nemlig alt det våset som omgir det å spille golf i Norge.

Personlig driter jeg i om golf er en folkesport eller ikke, men jeg orker ikke så mye styr rundt det å spille 18 hull. I Norge er det mer styr enn i mange andre land.

Hver klubb får fastsette sine egene regler mht. kleskode, greenfee, hcp-begrensning osv. Det jeg syntes er problemet er de universelle (latterlige) etikettereglene som NGF påtvinger sine medlemmer og derigjennom begrenser muligheten for klubber som ønsker å fjerne mye av denne staffasjen.

Personlig foretrekker jeg ikke å kle meg som min amerikanske navnebror, men dersom han ønsker å spille golf i Norge skal han selvfølgelig ha mulighet til det, uavhengig av at jeg foretrekker å spille i piquéskjorte.

Jeg tror dessuten du tar feil mht. gubber og kjerringer (”the Establishment”), disse vil dø ut og en ny og mer moderne holdning til golf vil ta over.

Mr. T

Joker

over 22 år siden

Joker

Mr. T skrev: ......, men i motsetning til de to sistnevnte banene ser nå fairwayene på Losby ut som et jorde som er brukt til løkkefotball.

Mr. T har tydeligvis ikke vært på Losby i år.....
Flom i fjor var årsaken til "løkkefotball-tilstander" på fairwayene.

Kjetil

over 22 år siden

Kjetil

Nå har vel diskusjonen sklidd litt ut i forhold til mitt opprinnelig innlegg, men greit nok.

Nå er jeg ung, men jeg er sikker på at det bakover i historien har vært mengder av diskusjoner om kleskode. Skal det være lov til å bruke langbukser istendenfor eplenikkers? Kan man spille uten slips? Kan man ha T-skjorte m/krage istedenfor kneppeskjorte? OSV

Tro det eller ei, verden og dermed kleskodeks har en tendens til å forandre seg, og det bør også golfsporten være storsinnet nok til å gjøre!

Klær skaper folk heter det. Greit nok at noen identifiserer seg med dress og slips, men et fåtall av dagens unge gjør det. Det at noen liker å gå med vide skate-bukser bør ikke utelukke dem fra å spille golf ikledd sin egen identitet.

Håper at T får rett, og at fremtidens "gubber" har kvittet seg med mange av dagens stokk stein konservative holdninger.

Kjetil

Mr. T

over 22 år siden

Mr. T

Joker, jeg har ikke samenlignet Losby med noen fotballbane, det var det Dyre Aksjer som gjorde.

Mr. T har spilt Losby i år og syntes det var en praktfull bane!

Mr. T

Joker

over 22 år siden

Joker

Mr. T, jeg beklager. Du har helt rett.

For å komme med et relevant inspill til denne debatten: Jeg synes enkle, kommunale 9-hullsbaner er en god løsning. Baner som er så enkle å vedlikeholde at de kommunale gartnerene kan gjøre dette.
Det åpner for at hvem som helst kan spille regelmessig for en billig penge, f.eks barn uten golfinteresserte foreldre.

Joker, som skal lese innleggene grundigere neste gang.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her