Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvordan stille opp for en god drive?

Drivaren

over 17 år siden

Drivaren

Trente driving i dag og hadde gode resultater ved å plassere ballen lenger frem i stancen - rett innenfor venstre hel.

Korrigerer jeg for en feil i svingen ved å gjøre det eller skal man ha ballen så langt frem?

...

over 17 år siden

...

Bruk en pro fremfor å få en haug med tips på nettet fra folk som aldri har sett deg spille. På generelt grunnlag stemmer det at når du skal slå med driveren så skal ballen ligge rett på innsiden av venstrefoten

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Du korrigerer ikke for en feil i stancen. Det er skolebok-eksempel du refererer til.

Det er mange måter å slå en god drive på. Men her er noen tips som går igjen i en god stance:

(for høyrehendt spiller)

- vekten mer på høyre fot enn venstre.
- venstre hoft høyere enn høyre (ikke mye men motsatt skaper pull og fade)
- Høyre fot peker rett fram, vinkelrett på slagretning. Åpner du for mye er det vanskelig å spenne opp kroppen som en fjær.
- Venstre fot litt åpen slik at du lett kan gå gjennom slaget.
- Ballen som du sier innenfot venstre hæl, og prøv å ta ballen på oppovertur
- Hendene rett bak ballen. Ikke skyv hendene fram forbi ballen hvis du slider med slice. Da blokkerer du baksvingen lett.
- Rak og atletisk kroppsholdning.
- Slapp godt av i høyre hånd. Skal du dra til skikkelig må høyre hånd være skikkelig slapp for å skape køllehastighet.
- Dra til og hold en stabil finishposisjon :)

Gjenta dette for alle drivene dine og du ligger alltid 280 m fram og midt i fairway (hvis det er fairway der da :)

Det er som sagt bare tips til en generell stance. Noen av disse tingene vil kanskje ikke stemme for din sving, men du kan jo teste å se hva du liker.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Og en til:

- Få følelsen av at du sveiper driveren langs gresset bakover i svingen. Nesten som en kost. Hvis du derimot løfter den for tidlig blir det vanskelig å slå oppover på ballen.

Drivaren

over 17 år siden

Drivaren

Takk for svar!

...: Jeg vet man kan få mange rare svar ved å spørre her og at det som er riktig etter boka kanskje ikke er riktig for meg og min sving. (jeg har så riktig sving at det som er rett etter boka er rett for meg ;)

jonag

over 17 år siden

jonag

Gode råd her...

uansett hva du gjør:

1. release kølla skikkelig akkurat igjennom ballen, ikke for langt før ikke for langt etter som man kanskje gjør med jern
2. Treff opp på ballen og for å få til dette, pegg høyt og foran i stancen. Dette gir bra utgangsvinkel og lavt spin
3. Treff så høyt opp på driverflaten som mulig og likevel at det føles solid. Ved å få tyngdepunktet lavt ift ballen reduseres backspin

?

over 17 år siden

?

Tee it high, and watch it fly.........tee it low, and it won't go

Ticka ticka simple

Til Rolf Åge

over 17 år siden

Til Rolf Åge

Prøvde tipsene dine.....helt sykt hvor mye lengre jeg slo!!!!!!! Du er god......kan jeg få en time av deg en gang?

hilsen Margrethe ;-)

Margrethe

over 17 år siden

Margrethe

Hvorofr svarer du ikke meg Rolf Åge.....kom igjen

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Takker ærbødigst for dine varme hilsninger. Du trenger ikke noe time nå som du slår så sykt langt :)

Hilsen meg!

Margrethe

over 17 år siden

Margrethe

Noen har fortalt meg at du er en elitespiller Rolf Åge? stemmer det?

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Nei

Bamse

over 17 år siden

Bamse

Jo... ;)

Margrethe

over 17 år siden

Margrethe

Go Denver!!!!!

Pølse med brød

over 17 år siden

Pølse med brød

Disse "tipsene" som kommer her er mildt sagt unyanserte og kan for enkelte spillere bli helt feil.

F.eks vil høyden man pegger for driver være helt avhengig av hvor bratt/flat svingbue man har og hvilken køllehastighet man har. Tiger og mange elitespillere pegger veldig veldig lavt, og slår alikevel sinsykt langt og høyt. (eks. woody austin/laura davis/mickelson). Hvorfor? Fordi de ønsker mye kontroll på ballbanen og fordi de har bratte svingspor der høy pegging vil "ballongere" slaget.

Flytte ballen frem for lengde er et greit tips for de som ikke kommer over toppen en gang i blant eller for de som ønsker fade. desverre sliter 90% av alle norske spillere med å komme over toppen eller utenfra og da vil pegging langt fremme øke muligheten/forsterke slice.

Rolf Åge____

over 17 år siden

Rolf Åge____

Haha. Så flink du er pølsemannen. Selvsagt kan de funke dårlig for spillere, og selvsagt kan de funke bra. Vi er flere her som har kommet med klassiske skolebok-tips. Om de funker eller ikke, så er det uansett gode tips for å svinge en nøytral sving.

Tiger pegger ikke spesielt lavt. Men han gjør kanskje det noen få ganger. Når ballen treffer høyt på kølla pegger man ikke lavt.
Eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=Xy9GTAENiJA

Du har rett i at de som slicer vil slite mer hvis de flytter ballen lengre fram i stancen.

Men hvordan skal man kunne komme med nyanserte tips når man ikke har sett personens sving? Vi delte bare noen key notes.

Wise old man

over 17 år siden

Wise old man

Oldest trick in the book.........

Peg it low, and the hook stays at home for the round.......Tiger is scared of the pulled hook....thats why he tees it low sometimes

Se, og lær!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her