Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Texas wedge

Stoon

over 17 år siden

Stoon

Jeg har en såkalt Texas wedge (putter med skråkant) som jeg finner glimrende å bruke fra høygrasset og inn på greenen. Noen sier imidlertid at denne kølla er "harry" og sågar ulovlig i enkelte turneringer, og at ingen profesjonelle bruker en slik kølle. Har forumets glimrende skribenter noen tilleggsopplysninger eller synspunkter på dette?

Stian

over 17 år siden

Stian

Er ikke texas wedge bare det å bruke puttern utenfor green ?

Bulldog

over 17 år siden

Bulldog

Bryr du deg virkelig om hva andre syns og mener? Hvis den kølla fungerer utmerket for deg så fortsetter du å bruke den

Texas Wedge:

Definition: The putter, when it is used to putt from off the green. The term was popularized by Ben Hogan. Texas golf courses had a reputation, back in the days of Hogan and earlier, for very hard fairways. A player might have to land a ball short of a green to allow it bounce up onto the green. And when a player's ball stopped short of the green, the putter might be a better choice for the shot because of the hardness of the fairway and collar and the shortness of the grass. So a putter would be used rather than a wedge.

Texas' golf courses have come a long way since then, but the term stuck. A Texas wedge is the putter when used from off the green, or the shot that results

Da

over 17 år siden

Da

Bruker ikke Stoon en Texas Wedge til sin "jobb". Antakelig er det en rescue kølle han bruker. Kølle med skrå kant som kan erstatte 7 jernet til pitch inn på greenen.

Den fungerer sikkert helt ok og er sikkert lovlig. I noens øyne er alt de bruker selv kjempe-in og alt annet er harry, så om du skal være sikker på ikke å være harry så ikke bruk den, men ellers kan du bruken den kølla du synes er best så lenge du ikke kommer over 14 køller i bagen.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Spilte med en eldre svensk krabat på Strømstad i fjor, han hadde en lignende kølle og brukte den fra 60meter og inn til green, med strålende resultat!

Han sa at de i Sverige kalte slike køller for "norske-pøtter"!

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Det er vel her snakk om en chipper/chipping wedge, en kølle som er beregnet til å bruke på chipper i stedet for de andre køllene. Hvis du har plass til den i bagen er det bare å bruke den - så kan du le når de andre duffer chippene sine. Mener å ha vært borti at noen av disse køllene ikke har blitt godkjent på grunn av feil utforming i forhold til regelverket. Tror det bl.a gikk på utforming av grepet. Det er jo forskjellige regler for utforming av av putterne og de andre køllene, og det er vistnok if.eks kke lov å ha puttergrep på en chipper. Nå har jo Odyssey kommet med en "putting wedge" så da er kanskje det problemet løst. :-)

banjo

over 17 år siden

banjo

Jeg har en som er skrå på begge sider, men har hørt at denne er ulovlig.. brukte den før - uti skogen - kunne jo brukes begge veier..

Yankee

over 17 år siden

Yankee

Til banjo: Jeg har også forstått det slik at de "chipperene" som kan brukes på begge sider er ulovlig. Er den skrå på bare en side og har vanlig grep (ikke putter-grep) skulle den være OK.

Mange eldre amerikanere spiller med slik "chipper".

banjo

over 17 år siden

banjo

jeg sjekket i dag, og den var ulovlig, ja. den skal bare ha en slagside.

St. Able Ford

over 17 år siden

St. Able Ford

Det er vel en slik en det er snakk om her...:
http://www.tgw.com/customer/category/product.jsp?SUBCATEGORY_ID=2244

Mens vi snakker om litt spesielle køller... Er det noen som har erfaring med en slik "sandchipper" el.lign.?
http://www.tgw.com/customer/category/product.jsp?SUBCATEGORY_ID=9272

jonag

over 17 år siden

jonag

Når man har relativt høyt hcp er det garantert slag å spare med en slik fremfor mange lange køller og evt 60 grader.
For lavere hcp regner jeg med at man ikke chipper spesielt bedre med en slik enn PW/9-jern.
Men har ikke prøvd en slik. Kanskje jeg skulle det...

jonag

over 17 år siden

jonag

http://golfworks.com/product.asp?pn=DM0054

Finn en gammel wedge, ta av hodet og sett på et chipperhode. Kutt lengden til et sted mellom SW og putter lengde og lim med 2-komponent epoxy...

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Jeg har slått noen prøveslag med en slik chipper, og det gikk veldig greit. Men etter min vurdering har den en litt for smalt bruksområde, -chipper nær green hvor du liggger relativt godt -, til å forsvare at en annen kølle måtte ut av bagen. Men sliter en med chippingen er det albsolutt verdt å prøve en slik.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her