Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvor mye regn tåler banen?

Koll

over 17 år siden

Koll

Gikk Holtsmark i dag, og ble fryktelig skuffet. Det har regnet litt på Østlandet de siste dagene, etter en lang tørkeperiode. Skulle tro at banen sluker regnet og tar det unna straks. Men ikke på Holtsmark. Vi vasset i vann på hele banen. Det så ikke ut til at Holtsmark er drenert i det hele tatt, eller at grunnen er så dårlig at den ikke tar unna nesten noe av nedbøren. Dessuten var det som vanlig lite gress på alle fairwayer. Heldig dersom man får litt gress under ballen.

Hvordan forklarer man dette? Hvordan er stoda på andre golfbaner når det gjelder å ta unna nedbør?

Megaslice

over 17 år siden

Megaslice

Huff - nå ble jeg skuffet. Skal spille banen denne uken, og med litt regn kan dette altså bli en ubehagelig opplevelse (tenker da på dårlig drenering og lite gress....).

Spilte Asker denne helgen, og selv om enkelte greener og fairways fortsatt bærer preg av vinterens skader begynner banen å bedre seg.

dropp

over 17 år siden

dropp

Vi må ikke rakke ned på baner som har vann på banen nå. Husk vi har hatt tre uker uten nedbør og golfbanene er ikke bygd på den beste landbruksjorda som finnes. De fleste baner er bygd på leire og den tørker inn ved høy varme som vi har hatt i den senere tid. så leira må få tid til å trekke til seg vannet først. Håper vi går mot en normal sommer med sol og regn i passende mengder så blir alle banene bra. Jeg synes det er leit når alle slenger så mye skit om de forskjellige klubbene i Oslo område. Det er ikke greenkeepers feil. men de ytre faktorer sånn som kulde snø is ogvind tørkeskader. Jeg tror de fleste som jobber på banene gjør hva de kan for at du skal få best mulig spilleglede på banen .

Lost ball

over 17 år siden

Lost ball

Helt riktig som dropp skriver. Når det har vært så tørt så lenge, så blir bakken knallhard. Den (første) nedbøren som kommer vil ofte flyte oppå. Etterhvert som bakken får tatt til seg fuktighet og blir mykere, vil oppsugingsevnen bli bedre, og problem med overvann vil ganske raskt forsvinne. Med litt flaks vil det også kunne gjøre underverker for gressveksten, uten at jeg kjenner forholdene på østlandet inngående.

Snedd

over 17 år siden

Snedd

Har bare spilt på Evje (Moss & Rygge) hittil denne sesongen, men jeg har skjønt at tørken har skapt masse trøbbel og dårlig gressvekst på fairway på mange baner. Dette er imidlertid ikke noe problem på Evje, hvis noen lurer på hvor de kan finne en bane på østlandet i fin stand. Dra til Evje. Spilte der søndag ettermiddag etter en del regn, og da var det verken vått eller tørt.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her