Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvitt kort

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Som tidligere nevnt, bryr jeg meg ikke nevnemessig om hcp, likevel undres jeg om hcp-krav. En kvinne fortalte meg nylig at grunnlaget for hennes hvite kort, var at hun på tre runder gjennomsnittlig gikk på par, på alle atten hull.

Tror dette er fullstendig feil, uten å ha underøkt. Er dette tilfelle eller har jeg misforstått damen helt feil i farta?

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

På par? Da er det jaggu ikke lett å få hvitt kort :)

Kult å gå rett fra Grøntkort til scratch-handicap.

Kravet er vel to runder over 32 poeng, og en runde over 36.

veggiss

over 17 år siden

veggiss

hun mente sikkert at hun gikk på "sitt" par, som da gjerne vil være dobbel på alle hull, avhengig av slopen.

Megaslice

over 17 år siden

Megaslice

Rolf Åge;

Kravet er en runde på 36 - eller mer, pluss to runder over 31p.

Fra Forbundets hjemmeside:

Hvordan etablerer jeg handicap?
Du må spille minst tre 9- eller 18-hulls runder fra valgritt utslagssted på en bane som er handicaptellende, dvs. slopet. Ut ifra handicap -36, skal du spille Stableford og klare to runder med minimum 31 poeng og 1 runde med 36 poeng eller mer. Den beste runden danner grunnlaget for fastsettelse av ditt handicap. Dersom du spiller 9-hulls runder legges det 18 poeng til dine oppnådde poeng.

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Med det nye hcp-reglementet fra 2007 ble kravene endret noe.
Det er nå krav om 3 godkjente runder (9/18 hull), men det er kun krav om at den ene runden skal være 36 poeng eller bedre. Det er ikke noe krav til resultat på de andre to rundene.
HCP-reglementet ligger også på NGF's nettsider under " Lov og bestemmelser"

Megaslice

over 17 år siden

Megaslice

Tilskuer:
"Det er ikke noe krav til resultat på de andre to rundene." ??

Her må du vel ha lest feil? Som jeg skriver over så er det krav om minst 31p i de to andre rundene.

Lerouge

over 17 år siden

Lerouge

Utdraget fra handicapbestemmelsene under gir vel tilskuer rett:

5.5.1
Etablering av eksakt handicap krever at spilleren innleverer til hjemmeklubbens handicapkomité sitt Grønt Kort vedlagt scorekort med resultat fra minimum tre handicaptellende runder fra i år eller tidligere. Rundene skal spilles over 9 eller 18 hull fra valgfritt utslagssted. Rundene spilles ut i fra eksakt handicap 36,0. Minst ett resultat skal være 36 Stableford-poeng eller mer. Ved spill over 9 hull legger man til 18 poeng for å finne totalsummen for runden.

Megaslice

over 17 år siden

Megaslice

Hentet det jeg skrev på Golfforbundets egne sider:

http://www.golfforbundet.no/wip4/sos.epl?cat=2585#kort

Men jeg ser at 5.5.1 ikke sier at de to andre rundene må være innenfor "buffersonen" som de sier på sin hjemmeside. Bør sjekkes....

Megaslice

over 17 år siden

Megaslice

De nye reglene fra 1.1.2007 er klare: De to andre rundene behøver ikke å være innenfor buffersonen.

Sorry - my mistake! :-,

(Har meldt fra til Forbundet....)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her