Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Dårlige regelkunnskap på Haugalandet

Magne Petterson

over 17 år siden

Magne Petterson

Jeg har noen venner på vestlandet som spiller noe som heter West Coast turnering, og det er skremmende hvor lite man følger regler. For noen uker siden var det vistnok en turnering på Stord. En av spillerne slår en ball ut av fairway og inn i skogen og slår en provosorisk ball. Finner ingen og går tilbake og slår en til og enda en provosorisk. Finner ingen av de heller. Han tilkaller dommer og sier at nå gidder han ikke slå ut flere, det burde ha vært sidevannshinder i denne roughen. Han truer visstnok med å trekke seg om han ikke får droppe en ball. Til noens overraskelse får han droppe ut ball nr 2 med 1 straffeslag !! og få spille slag nr 5 frå fariway. Han skulle jo gått tilbake og slått slag nr 9 fra tee !
En annen slår ut fra tee inn i en busk, finner ikke ballen, men får lov/tar seg lov å droppe ut, siden alle såg at ballen gikk inn i busken !
En blir tatt for ballplassering på et hull det ikke var, får 2 straffeslag, svarer med å bli sur og komme med nedverdigende bemerkninger til han som sa det til han.
Hva skal vi gjøre med sånt som dette ? Dette distriktet er jo forholdsvis nytt innen golfen. Det virker som om man ikke kan ta straffen når man har gjort et dårlig slag, eller vært uheldig som mange kaller det

merkelig

over 17 år siden

merkelig

Dette virket jo helt tragisk. jeg har ikke kjennskap om turneringen west coast turneringen. MEN uansett nivå på turneringer, skal man holde seg til reglene.. Det er ikke som at frispark og gulekort ikke teller i 2div i fotball f.eks! Det første eks ditt virket jo bare helt tragisk. Åssen kan en dommer tillate at dette skjer? Det virker jo som at dommerne på denne siden av norge også bør gjøre noe med holdningen. En dommer skal ikke bry seg om spillere viser sinne over for en dom. Det er ikke noe galt å bli sur over å få tildelt straff, men det handler også om å godta straffen underveis. Det med at han karen fikk lov til å slå slag nr 5 fra fairway.. Ville raportert det. Dette virket veldig håpløst. Ikke enkelt å vinne turneringer, når slikt skjer :P

Gulber

over 17 år siden

Gulber

Ja i den turneringen var det vel ingen som spilte over sitt par, he he. nei det er ikke bra med juks, men de lurer seg selv å tror de er bedre en de er da. det blir jo helt feil. vanskli å vite hvilke hcp de har da.

Tore

over 17 år siden

Tore

Jeg har deltatt på West Coast turneringer tidligere, og det er innlysende at flere av de beste spillerne "tar seg til rett". Den nevnte spiller har i en årrekke vært en av de beste spillerne i distrikten, og har vært borti slike episoder tidligere. Det andre tilfellet er heller ikke uvanlig dessverre. Det er jo spesielt en klubb som går igjen på slike hendelser, nemlig det klubben som ligger nærmest flyplassen i Haugesund.

Veldig bra at du Magne Petterson tar opp dette, da kan vi nemlig få fokus på dette. Og forhåpentligvis vil juksingen avta. Gjer det ubehagelig for jukserne!

Sverre

over 17 år siden

Sverre

Dette høres helt utrolig ut, men det er vel et kjent problem med juksere i golf. Man liker jo gjerne å kalle golf for en gentlemannssport, men noen idrett det forekommer mer juks enn golf, skal man lete lenge etter, så noen gentlemannsidrett har eller blir golf aldri.

vest

over 17 år siden

vest

blei saken forelagt turn.leder?? og hva svarte i tilfelle denne?? har disse turneringene dommer opnevnt av NGF? er saken raportert til NGF??
hmm masse spørsmål dette.. men skal vi få bort uvesenet må det raporteres dit det hører hjemme.. og dette er vell den "touren" som skal gi wc til P4 på slutten av sesongen??

Blaagolf

over 17 år siden

Blaagolf

nei, dette kan ikke stemme.
vestlendinger kan regler, og er hyggelige og omgjengelige.

Ping pong

over 17 år siden

Ping pong

Hei

Jeg har vunnet flere av disse turneringene selv. Men uten å jukse.

Har ikke spilt noen av disse turneringene i år ettersom jeg har flyttet fra Haugalandet.

Jeg kan bekrefte det Tore sier stemmer.

Men må legge til: Jeg har aldri opplevd juks i min ball, men vet om mange episoder. Haugalandet har mange hyggelige spillere, og mange er på vei opp over også.. Bare synd det er noen som ikke kan spille reglene som ødelegger for mange andre.

På Haugaladet er det som oftes veldig hyggelig å spille golf.

En ting til slutt: Du finner ikke en anne sted i verden der det er så høy temperatur i klubb huset etter en ferdig spilt turnering. Noen blir til og med aggressive.

Jens

over 17 år siden

Jens

Jeg ser at denne turneringen gikk på Stord, og da er det ikke så overraskende at det jukses. Jeg har vært der et par ganger, og der i gården går ryktene på at veldig mange jukser i små lokale turneringer

Stordnissen

over 17 år siden

Stordnissen

Hørt om gullsmeden som ikke kunne telle?

Magnus Petterson

over 17 år siden

Magnus Petterson

Why its only Magne Petterson who is using full name??.

Ping pong

over 17 år siden

Ping pong

Well.. I'll see you using yours.. So, whats your point???

Tor jukset

over 17 år siden

Tor jukset

Er ikke bare på Haugalandet det jukses, har opplevd det samme på en klubbturnering i Drammen for noen få år siden. En godt voksen spiller (som deltar i alle turneringene som arrangeres i Drammen) slo ballen sin langt ut i skogen til høyre på hull 11, meldte den uspillbar og droppet midt i fairway 30m til side for flagglinjen. Jeg godtok det ikke og nektet å signere scorekortet hans. Men turneringsleder påstod at vedkommende hadde gode regelkunnskaper så dette kunne umulig stemme. Fikk senere høre av andre på Skoger at jukseren har mange gode venner i golfklubben.....

Petter Magnusson

over 17 år siden

Petter Magnusson

Jeg tror at dette er et stort problem, spesielt i mindre turneringer der både nivå og kunnskap er liten. Men samtidig er det kanskje enda mer prestisje akkurat sånne plasser. Man går kanskje rundt og tror man er en god golfspiller så fort man kommer under 10 i handicap

Magne Pettersson

over 17 år siden

Magne Pettersson

Det va merkelig liten interesse for denne tråden, er det da sånn at folk rett og slett aksepterer juksing, eller kanskje det er sånn at mange kjenner seg selv igjen ?

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Jeg har spilt et lite lass turneringer og såvidt jeg vet har ingen juksa eller prøvd å jukse.

Men generelt vil jeg si at dersom man ikke melder fra om juksinga, men kanskje sender inn et innlegg på et golfforum, så godtar man juksinga.

vest

over 17 år siden

vest

trur nok dei fleste er i mot juks men kanskje ikkje bryr seg så hardt om det ikkje rammer direkte.. men det er riktig som Foooore skriver, det må jo rapportres dit det hører hjemme.. på et forum som her hjelper det lite..
ta ellers ein titt på mitt innlegg over her (16.06.08 kl. 15:15)

Tore Bakke

over 17 år siden

Tore Bakke

Som overdommer i golf må jeg si at dette er lite hyggelig om det er sånn det spilles på vestlandet, dette syns jeg faktisk norges golfforbund må ta tak i, får ikke håpe det er sånn andre steder i landet

Dusthead

over 17 år siden

Dusthead

Er det så farlig da. Golf er å slå ball, teite regler er for akademikere som kan holde seg hjemme på kontoret. Ingen idretter har større makkverk til regler enn i golf. Helt ufattelig at det kreves 1000 sider med regler for å klare å slå en ball fra A til B. Lurer på hva som får voksne folk til å bli golfdommere. For ikke å si overdommere. Visste ikke at slike dommertitler fantes. Må være en selvoppnevnt blære av en forbundsdommer. Kom dere ut å slå ball, gutter, og slutt å syte over hvordan andre spiller.

Smarthead

over 17 år siden

Smarthead

Jaja, du har ihvertfall valgt et nick som står i stil til innlegget ditt.

snappy

over 17 år siden

snappy

Er det mulig.. Ja til anarki på golfbanen... Tror det hadde tatt noe tid å gått en runde da...

Offff.. Det slaget er jeg ikke fornøyd med.. Jeg slår en til... 2 straffeslag... Åååå nei da.. Det er jo ingen regler..

Jeg fikk 5 på dette hullet... Skal jeg skrive 2 eller 3 på kortet.. Får jeg straff om jeg skriver 2 eller 3... Nai.. Det er jo ingen regler.. Saken ble lett... Jeg skriver 1 slag på dette hullet.. Par fire på 406m.. Og kom inn på 1 slag..

joda... Hadde vært morsomt å sett på en PGA turnering om dette skulle være tilfellet..

Tomskalle

over 17 år siden

Tomskalle

Det hadde vært mye enklere hvis du hadde lært deg å telle, Snappy. Da kunne du ha skrevet hvor mange slag du hadde brukt.
Hvis du kan skrive da.....

snappy

over 17 år siden

snappy

Ut fra siste innlegget ditt ser du ut til å ha sett poenget... Det er jo nettopp slik golfreglene er... Man teller de slagene man bruker.. Og skriver disse på et ark som heter score card. Score card er et utenlansk ord, som betyr et kort som blir brukt til å holde regnskap på slagene man bruker på hvert hull.

Så blir regnskapet på hull 1 lagt sammen med hull 2. Nå synest du sikkert det begynner å bli vanskelig, men hold fokus. Summen du fikk da du la sammen regnskapet fra hull 1 og 2 slal legges sammen med hull 3, dette igjen skal legges sammen med regnskapet på hull 4... Dette fortsetter helt til man har lagt sammen regnskapet fra hull 1 til Hull 17 sammen med regnskapet til hull 18. Du, (Tomskalle) vil da mest sannsynlig ende opp med et 3 eller 4 siffret tall. Få du 4 siffer har du nok gjort en feil i utregningen av bunnlinja i ditt regnskap for runden. Så dårlig er det faktisk nesten tilnærmet null sannsynlighet for at selv du har spilt.

Prøv igjen til du ender opp med et tall som kan se ut som et regnskap du kan presentere for andre.

lykke til min gode venn

Bogeybjarne

over 17 år siden

Bogeybjarne

Det er utrolig hvor rare regler enkelte spiller med. Finner man ikke ballen så dropper man bare som om man skulle ha gått i vannhinder. Noen slår en provisorisk ball, finner den første, men spiller likevel på den provisoriske fordi den første lå vanskelig til. Må innrømme at jeg har hatt mistanke om hva som er grunnen til at enkelte har så lavt hcp. Måten de slår ballen på tilsier nemlig ikke at man skal ha det hcp de har registrert. Regeltolkningen derimot en ganske snill. Har også vært borti at folk noterer ned feks bogey på scorekortet når de skal skrive trippelbogey. De har da spilt bogey på andreballen. Kan jo være at de blande med Tennisreglene, der får man jo to forsøk på serven.

Tennis

over 17 år siden

Tennis

Ja man kan jo telle som man vil når man går alene, men når man konkurrerer med andre i konkurranser så burde man faktisk holde seg til reglene. Golf er uten tvil den idretten der det jukses mest på amatørnivå

Nerd

over 17 år siden

Nerd

I dag slo jeg ut 20 baller med driver på et par 5 hull.
Slo andreslaget på 19, men fant ikke den 20ende.
På "området" for 3djeslaget fant jeg bare 16 baller, og tror dere ikke jeg greide å miste ytterligere en ball så jeg fikk bare 15 baller i koppen.
Nåja, det ble ihvertfall mange slag på en kort halvtime ute på banen.
Synest det var nok med det ene hullet, så jeg var hjemme mindre enn 1 time etter jeg dro hjemmefra.
Tenkte på de stakkarene som bruker 5-6 timer på like mange slag bare fordi de skal følge noen teite regler. Snakk om å kaste bort tiden........

Hold deg der

over 17 år siden

Hold deg der

Ja du må bar holde deg der du er Nerd, når du bruker så mange slag på et hull, har du ikke noe i turneringer å gjøre...
Du kunne like godt holdt deg hjemme hele tiden, så slapp du kjøreturen, kanskje spilt litt PC golf ? Der kan du også starte på nytt så ofte du vil.
Men fra spøk til alvor, dette gjelder kun turneringer, når man spiller selskapsrunder kan man selvsagt gjøre som man vil i flighten.
Jukser man i turneringer så er det på lik linje med dop

leksikon

over 17 år siden

leksikon

Nå er jeg drit lei alle som bruker feilaktig uttrykk på når intil 4 stykker går sammen og spiller.

Flight En norsk "uskikk" på å beskrive gruppen på inntil 4 personer, som spiller samtidig. Uttrykket benyttes mer korrekt i oppsett av lag i større match-turneringer. Bruk heller ball eller gruppe.

Flight

over 17 år siden

Flight

Nei du tar feil, det heter flight, ball er ikke en gruppe, ball er det du prøver å slå mellom hullene

snappy

over 17 år siden

snappy

Herregud for noen idioter... Bare se på leksjon...

Flight menes vel egentlig noe med fly osv. Men har blitt et utrykk man bruker på en gruppe som spiller i samme ball.

Jeg bruker 2'er ball, 3'er ball osv... Men jeg klikker ikke i vinkel om noen bruker flight... Om dette er et stort problem for deg, skal du takke gud for at du har så små problemer som du har...

At det går ann...

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Nerd:
Veldig smart du, utrolig fin og effektiv trening.
Dette skal jeg begynne med også.

Ærligheten

over 17 år siden

Ærligheten

Flight eller ball, dere kan kalle det hva dere vil, det har vel ikke så mye å bety, er mer betenkt på alle som jukser.
De slipper ned en ny ball når andre snur ryggen til, vipper kanskje ballen litt til side, teller kanskje et slag for lite, dette foregår i stor stil på vestlandet

Olle

over 17 år siden

Olle

Det er vel slik vestlendinger er..........

Tror ikke det er noe mer eller mindre av dette på vestlandet enn ellers.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Nei,

jeg tror det ligger i noen menneskers natur, og de er nok unntatt geografiske regler.
Jeg har jukset en haug med ganger på golfbanen selv, og årsaken er enkel. jeg har ikke hatt kunnskap til å vite bedre.
Gudskjelov har jeg ikke jukset eller gjort slike feil under turneringsspill(kremt, så vidt jeg er klar over selv i hvertfall) og begynner å forstå hvor enkle reglene er hvis man bare jobber for å unngå tvilstilfeller....

:O)

Stord

over 17 år siden

Stord

Ryktene sier at på Stord har de vært nødt til å innføre ballplassering på hele spillefeltet( altså også langt ute i roughen og skoge) på alle hull under lokale turneringer. Det jukses så mye at de har funnet ut at det er det enseste som kan gjøre at alle får like forhold å spille under !!

Lawinth

over 17 år siden

Lawinth

Da ser jeg det som svært sansynlig at alle får tildelt en liten godtepose etter 18 hull; i bytte mot signert scorekort.

Spiller jo ingen rolle om en spiller godt eller lite godt, resultatetgodt blir jo godt uansett.

???

over 17 år siden

???

Til Stord Dette må klubben få slutt på - kort og godt.

Som oftest er det mangel på kunnskap, som nevnt ovenfor. Det er enklest å rette på. Holdningene er værre -ettersom det er noen som skaper ukultur. Disse personene er i egne øyne ufeilbare og hører kun på seg sjøl.
Uansett må klubbene bli flinkere til å slå ned på dette. Det trengs brefing møter/samlinger med regelgjennomganger, grønt kort opplæringa må bli bedre. Instruktørene er kanskje noen ganger litt for slappe med etiketten.

oh

over 17 år siden

oh

Etter at jeg deltok på instruktørkurset for grønt kort fikk jeg en ny ah ah opplevelse. "Reglene er ikke for å straffe, men for å hjelpe oss ut av vanskelige situasjoner"
Det er tydelig at flere ikke kan noen av de elementære reglene, og de blir unødig straffet for det. Droppereglene - hvor, når og hvordan vil jeg anbefale folk å repertere. Helt enig i at vi som instruktører må bli flinkere til å understreke reglene og vise disse både i teori og praksis.

Som spiller opplever jeg at folk gjør ofte feil ved identifisering av ballen, provisorisk ball, dropping ved vannhindre og uspillbar ball.

Etikette er en annen del, som noen tar litt for lettvindt på. Mangel på reparering av nedslagsmerker egne og andres + tilbakelegging av divot
er ikke mangel på kunnskap, men kort og godt latskap. La oss gå sammen om å be folk gjøre dette når du ser noen som "glemmer" det.
Husk å ta vare på banen - trilling av vogner mellom green og hindere er noe vi ikke gjør.

heldigvis er det noe folk er flinke til og det er å rope FOORE. Det virker som om regel/etikette kunnskapen er bedret etter at gk-opplæringen ble forbedret. Heldigvis er det slutt på week-end kursene og spillerene er bedre forbredt før de slippes ut på banene enn for ca 3 år siden.

Golf

over 17 år siden

Golf

Det er veldig vittig at det diskuteres regelkunnskaper på Stord her inne. Hvem i alle dager bryr seg om hva det gjør på Stord?

M04

over 17 år siden

M04

Kjære Golf,

Synes du det er "vittigere" å diskutere regelkunnskaper på Stord enn regelkunnskaper på Miklagard.'

Dust! Eller jævla bytulling

Hallo M04

over 17 år siden

Hallo M04

Regelkunnskapene er meget gode på Miklagard.
Men på Stord er det bare industriarbeidere, bønder og fiskere og de skjønner seg ikke på regler, hverken i golf eller andre steder.

M04

over 17 år siden

M04

Det var ikke ment som kritikk av medlemmene på Miklagard.

Det var en kommentar til en meget lavpannet uttalelse fra "Golf". Hvorfor er ikke regelkunnskapene på Stord like interessante som baneforholdene på Miklagard eller "problemene" på Kongsberg?

...

over 17 år siden

...

I følge Stordnissen er det visst hverken industriarbeidere, bønder eller fiskere som har problemer med å skjønne reglene...

Golf

over 17 år siden

Golf

Burde ikke dette vært tatt opp på klubbnivå eller med den enkelte spilleren?

Nåja

over 17 år siden

Nåja

Det er neppe bedre på Miklagard. I går spilte jeg sammen med en av deres medlemmer og han jukset to ganger. Heldigvis for han så hadde han ikke registrert hcp tellende runde.

Feilen han gjorde var dropp fra feil sted ved vannhinder en gang og identifisering av ballen den andre gangen.

auauau

over 17 år siden

auauau

uffda...også på en treningsrunde da! Håper det ikke ødela resten av dagen din da...

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Unnskyld meg. Men er det ulovlig å flytte på ballen sånn som man vil på en treningsrunde? Hæh? Hvis han hadde regga runden sin så tipper jeg han hadde vært mer forsiktig. Men! Nå er det utrolig mange hobbygolfere som gjør dette hele tiden.

Spesielt det med vannhinderdropper. Jeg er ofte overrasket hvor dårlig folk er på dette. Og det gjelder spillere fra absolutt alle klubber, og ikke bare jukseklubben Miklagard ;) Det med å droppe i skjæringslinje er en regel ikke så mange har fått med seg.

Til og med på Amatourturneringer har jeg hatt noen intense debatter rundt dropping når noen småkryp har prøvd seg på å droppe 30-40-50 m lenger fram.

Kanskje jeg skal bli sånn ond og slem dommer som reiser rundt å disker folk. Herlig!

...

over 17 år siden

...

Dersom det ikke hersker noe tvil om at spilleren VET at han jukser, har det da noe for seg å gi beskjed?

Dropp

over 17 år siden

Dropp

Gunder - det er jo en selvfølge å droppe der man tror ballen ligger. Det er jo noe alle vet og lærer på teorikurset. Skjæringslinje - hva er det???

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Vel, først må medspilleren vite at spilleren VET at han jukser.
alternativt er å stille markørs signatur opp mot spilleren og nekte å signere scorekort uten en dommers tilstedeværelse.
tidkrevende, men det setter den bevisst juksende spilleren i en litt ydmykende situasjon som kanskje medfører at han tenker seg om før han jukser igjen.... :O)

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Dropp: skjæringslinje er oppskrytt - for noen :)

Dropp

over 17 år siden

Dropp

Det var det jeg tenkte så jeg dropper der ballen er -- eller nærmeste vei ut :) - tjener mye lengde på det veit du

På tide med endring

over 17 år siden

På tide med endring

Det er vel på tide med en endring når det gjelder juksere, hva med å henge opp lister i klubbhuset over de som jukser ? Juksetoppen altså

jukseliste

over 17 år siden

jukseliste

dette var en morsom idè, da tenker jeg jukserne hadde forsvunnet, og det er vel like godt, vekk med de !

SV'er

over 17 år siden

SV'er

Fydda, må ikke henge ut folk.
Stakkars de.
Det er synd på de som jukser.
De har hatt en tragisk barndom.
Blitt forsømt av foreldrene.
Mobbet på skolen.
De trenger hjelp.
De kan ikke noe for det.
Det er en sykdom.
Nei, la dem jukse.
Så de ikke føler seg som tapere.
Det er oss som ikke jukser det er noe galt med.
Vi er altfor lite tolerante.
Best å late som ingenting.

nn

over 17 år siden

nn

Jeg spilte mye sammen med ei mer erfaren dame tidligere. Hun brukte ofte å si ifra når jeg eller andre gjorde en feil. Tusen takk til henne. Dette lærte jeg mye av og har begymt med det samme sjøl.

Slik jeg ser det er at man må si ifra på en pen måte: feks. hadde vi spilt turnering eller hcp. tellende runde er jeg redd du hadde fått straffeslag for ..... (det som ble gjort feil). Hun sa alltid ifra på en pen måte og vi lærte veeeeldig mye.

i tillegg slo jeg ofte opp på dette når jeg kom hjem og så litt på reglen.
For meg var dette en fin måte å skolere meg på reglene. Anbefales!
Husk at skal du si ifra - så vær varsom og ikke belærende, men informativ.

Dessuten lærer du å kjenne de du spiller sammen med. Naturligvis trenger du ikke si noe bestandig..........

jukseliste

over 17 år siden

jukseliste

hei nn, jeg er helt enig i det du skriver,men dette gjelder nye spillere som ikke vet bedre, det er mange vanskelige regler i golf så det har jeg full forståelse for. Men jeg snakker om de som besvisst jukser og som selvsagt vet om det, de slipper gjerne ned en ball om de ikke finner sin egen, de tråkker litt foran ballen for at den ikke skal ligge så dypt i gresset, de kan kanskje flytte den litt med køllen, kanskje teller de ikke alle slag osv

enig

over 17 år siden

enig

enig

enig ?

over 17 år siden

enig ?

enig i hva ?

Vanskelige regler

over 17 år siden

Vanskelige regler

Det som er så på trynet i golf er at reglene er utrolig uklare i mange situasjoner. Det er ikke for ingenting at det finnes 1000 sider decisions og at dommerne sjelden klarer mer enn 75% riktig på dommerprøvene, og har enda større feilprosent på rulinger ute på banen.
Har full forståelse for at mange nybegynnere er motvillige til å ilegge seg selv straff for regelbrudd som er helt uvesentlige med tanke på spillerens resultat, eller som ikke gir noen som helst slags fordel.
Regelgolf er rett og slett et idiotisk spill. Fint å se at de gjør noe med det på Haugalandet. Stå På.

regelrytter

over 17 år siden

regelrytter

Helt enig i at det er mange vanskelige og uforstålige regler i golf. Det samme er det i de fleste idrettene. Feks. fotball der er det sannsynligvis etter publikum å dømme den idretten med flest tilskuere som har ett alt for vanskelig regelverk.

Juksere - slik jeg ser det er også fotball på høyt nivå den idretten med flest juksemakere. (Viser til OL-sendingene) Heldigvis er det ikke mange av dette slaget i vår idretten.

De fleste regelbruddene JEG har opplevd går på uvitenhet og feil i hindre og ved identifisering av ballen. Tellefeil og flytting av ballen bevist - heldigvis sjelden, men jeg har opplevd det. Dumt/idioti.

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Har latt være å følge med på denne tråden,mest fordi den virker som ondsinnede rykter og lite sannhet. Men nå dukker teamet opp på Golferen.no,med direkte henvisning til denne tråden,da begynner jeg å lure litt...

http://www.golferen.no/wip4/detail.epl?id=271489

Golfdommer

over 17 år siden

Golfdommer

En av hovedgrunnene til at det finnes så mange decisions er kontroversielle dommeravgjørelser i store turneringer. Vi som er pålagt å fordype oss mer enn gjennomsnittet i regler decisions får etterhvert en tankegang rundt golfspillet som avviker sterkt fra det folk flest har etter å ha skumlest halve regelboka. Største problemet er inkonsekvensen i mange decisions. Noen steder er ordlyden at "golfreglene krever...., andre steder er det referert til at "golfreglene forbyr ikke...." eller "det er ingenting i golfreglene som forbyr/tillater...." På toppen av det hele sees det noen ganger bort fra hva spilleren faktisk gjør, og dømmes etter hva som var hans hensikt når han gjorde det. Mao, det er helt legalt å dømme to forskjellige spillere ulikt selv om de foretar nøyaktig samme handling på samme sted i samme turnering.
De som hevder at golfreglene ikke er mer avanserte enn regler i andre idretter har rett og slett ikke peiling, og bør holde kjeft. Noen sammenligner med fotball. I fotball har de frispark, corner, offside, farlig spill, hands og avstand til mur under frispark og litt til.
Fotball er verdens største idrett uansett nivå fordi det er enkle regler som alle forstår. Golf er en aristokratisk rokokko-aktivitet som er altfor avansert for jordnære nordmenn med sunn forstand. Derfor blir gjerne reglene forenklet litt for å gjøre spillet mer praktisk og effektivt.

Juks eller uvitende ?

over 17 år siden

Juks eller uvitende ?

Det er vel stor forskjell på bevisst juks og uvitenhet. Det er helt i orden at noen ikke kjenner alle regler, og gjør noe feil, de speillerne tar som regel straffen sin med et smil. Det er mye verre med de som bevisst jukser, og selvsagt vet det selv. Det er de vi må straffe hardt

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Golfdommer:
"De som hevder at golfreglene ikke er mer avanserte enn regler i andre idretter har rett og slett ikke peiling, og bør holde kjeft".
"Golf er en aristokratisk rokokko-aktivitet som er altfor avansert for jordnære nordmenn med sunn forstand."
Egentlig litt skremmende å høre fra en som utgir seg for å være golf-dommer. Hvilke egenskaper mener du en golfdommer bør være i besittelse av som hever han over resten av oss jordnære, fornuftige nordmenn?.

Dommerass

over 17 år siden

Dommerass

Golfreglene er tidvis idiotiske.
For eksempel om at man ikke kan grunne køllen i bunker. Det er jo dobbel straff. Det burde holdt å slå fra sand.

I en vestlandsby lenger nord enn Haugalandet var det en profil i lokale golfmiljøet som jukset både titt og ofte.
De som tok det opp med han ble både truet med det ene og andre. Til slutt endte han som en lite likt mann og i dag heter han Jukse....... i byens golfmiljø.

tuba luba

over 16 år siden

tuba luba

Spiller på den beryktende banen ved flyplassen eller Nordvegen om dere vil. Kjenner godt til spillere både der og i naboklubbene. Er helt enig at det jukses rett som det er blant spillere som burde holdt seg for gode for det der. Dette gjelder alle klubbene her på Haugalandet ikke bare Nordvegen. Alle klubber har noen som jukser fordi de ikke kan akseptere et dårlig lie eller en dårlig score, slik er det bare.
Hendelsen på Stord skyldes jo elendig dommer med overdreven respekt for såkalte gode spillere. Dette er noe man i klubbene må ta tak i. Det er ikke det at spillerene ikke kan reglene, det er juksingen som å bedre lien, legge ned en ny ball, oppgi feil score som er problemet. Dommerene må golf forbundet ta seg av slik at man unngår situasjoner som på Stord under Wesr Coast Tour.

Vestlandet

over 16 år siden

Vestlandet

Deltok på nevnte turnering på Stord og kjenner til begge forholdene som nevnt i første innlegg. Det var ingen av spillerne som jukset,men dommeren for turneringen gjorde nok noen feil!

Når det gjaldt spilleren som droppet ut av en busk uten å finne ballen:
Utslag som alle i flighten så gikk inn i tornebusken(bevist),det ble lett over alt inne i busken uten at ballen ble funnet,spilleren tilkaller turneringsdommeren og denne beslutter at spilleren kan ta å droppe med ett straffeslag.Mange reagerte på denne avgjørelsen,men spilleren jukset ikke ! dommeravgjørelse.

I det andre tilfelle hvor det ble slått 4 provosoriske baller så var det en observatør(for alle flighter) på nevnte hull,dette fordi det kunne være problemer å se ballen fra tee.Når flighten kommer frem sier observatøren at han hørte 1 ball plasket i vann,2 ball SÅ han gikk inn i vann ( det må sies at her er det ikke markert som vannhinder) Ball 3 og hørte han i samme område.Spilleren droppet da ballen iforhold til det vannet hvor observatøren hadde sett ballen lande-ingen av ballene ble funnet.Samme dommer som problemet over besluttet at siden en hadde sett 2 ball lande i vannet så ble den ballen gjeldene-her er det heller ikke snakk om at spilleren jukset.

ja akkurat

over 16 år siden

ja akkurat

mulig det var en dommmer med litt manglende kunnskap, men uansett så beviser det du skriver at begge to jukset

javel

over 16 år siden

javel

javel

Golfdommer

over 16 år siden

Golfdommer

Dommerens beslutning gjelder dersom ingen protesterer og bringer avgjørelsen videre, uansett om den er feil. Men episoden i tornebusken høres drøy ut.
Ballen som ble borte i tilfeldig vann er helt kurant. Dette er en typisk regel 1-4.
Enkelte debattanter som selv mangler regelkunnskap bør avholde seg fra å spre falske beskyldninger.

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

Etter min mening bør en selv med gode regelkunnskaper være forsiktig med å uttale seg skråsikkert om slike spørsmål som en bare har referert av en part, eller av andre grunner ikke kjenner alle detaljene i.
Slik situasjonen om fritak fra tilfeldig vann/umerket vannhinder er beskrevet i opprinnelig innlegg er det flere uklare ting. Spilleren slår først to baller, går fram for å lete, finner ikke noen av ballene, og går tilbake og slår to nye baller, som han heller ikke finner. Hvor var "observatøren/forecaddien" mens spilleren lette etter de første to ballene ?. Hvis han hadde observert ballen lande i vann og gitt opplysninger om dette, er dette en helt kurant fritakssituasjon etter regel 25 eller regel 26, og det ville ikke vært noen grunn til å gå tilbake og spille flere baller. Når spilleren gikk tilbake for å slå ball nummer tre, kan ikke dette være en provisorisk ball etter regel 27, men vil være en ny ball i spill. De to første ballene er da å anse som mistet, og spilleren kan ikke ta noe fritak i forhold til noen av disse ballene.
Hvis alle fire ballene ble slått fra utslagstedet før spilleren gikk fram for å lete vil fritaket for tilfeldig vann/(umerket) vannhinder være helt kurant. Men hvorfor setter man en observatør/forecaddie på et hull hvis en ikke bruker ham, eller har kontakt med ham ?.
Men også her er det vel dommeren som må ta "ansvaret" for et eventuellt regelbrudd.
Episoden i tornebusken er helt klart en feil dommeravgjørelse (hvis den er beskrevet riktig).
Jeg er litt usikker på hvorfor Golfdommer vil bruke regel 1-4 på ballen som ble borte i "tilfeldig vann" da jeg mener denne situasjonen er greit beskrevet i regel 25.

Magne Petterson

over 16 år siden

Magne Petterson

Det var ingen forecaddy ved dette hullet, det var en lagleder fra spillerens egen klubb som hadde "hørt" at den landet i tilfeldig vann, noe som selvsagt ikke har noe å bety. Uansett må man jo finne ballen ellers er den mistet, men noen spillere klarer ikke å akseptere dette.
Om en krangler seg til en feil avgjørelse så er den uansett feil og sier mye om hva spilleren står for

Regler

over 16 år siden

Regler

Snakk om å hause opp en sak - eller flere. Det er likevel klart det er viktig å diskutere slike saker og det er den eneste måten å lære noe nytt for mange spillere.

Tror at dersom det er en eneste her som mener at han kan alle regler og spiller etter dem konsekvent gjennom hele sesongen uten å gjøre feil er vel den som jukser best dersom han klarer å komme unna uten å bli tatt.

Det oppstår så mange situasjoner uten på bane at det er komplett umulig å spille uten at det gjøres feil. At en Golfdommer kan gjøre en feil er vel også hevet over tvil. Det som vel likevel er fast er at dersom en dommer har uttalt seg så er det kun en mulighet til å komme unna den uttalelsen og det er å klage innenfor gitte tidsfrister.

Hvis det ikke klages innenfor fristene så står regeltolkingen til dommeren fast. Så får man håpe at denne tolkingen ikke tas til fremtidig etterretning dersom det er gjort feil fra dommeren sin side.

Eller??

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

Her har vi altså en versjon hvor det påstås at en observatør har sett ballen lande i tilfeldig vann, og en versjon hvor det påstås at noen har hørt ballen lande i tilfeldig vann. Hvilken versjon som er riktig er faktisk viktig for avgjørelsen og hvordan en vurderer dommerens avgjørelse.
For at en ball skal kunne behandles som mistet i et unormalt grunnforhold skal det være: "... kjent eller så godt som sikkert at ballen er i det unormale grunnforholdet. Når slik kjennskap eller visshet ikke foreligger, må spilleren fortsette etter regel 27-1. Hvis det er kjent eller så godt som sikkert at en ball som ikke har blitt funnet er i et unormalt grunnforhold, kan spilleren ta fritak etter denne regelen."
Jeg tror ikke vi har opplevd den siste diskusjonen angående hva "kjent eller så som sikkert" innebærer. Når dommeren eventuellt skal vurdere hvorvidt ballen faktisk er mistet i unormalt grunnforhold må han vurdere alle tilgjengelige opplysninger, også fra eventuelle tilskuere og publikum. Men igjen skal han ha fritak for ball mistet i tilfeldig vann for andre ballen må han kreve det før han går tilbake og slår ball nummer 3.

Ellers tror jeg ikke det er noen formell klageadgang på dommerens avgjørelse, da denne er endelig. Dommerens avgjørelse kan kun bringes videre til komiteen hvis dommeren samtykker i dette.

nok en dommer

over 16 år siden

nok en dommer

trur ellers det kan være lurt å skille mellom en turneringsleder og en dommer her... en lokal turneringsleder trenger nødvendigvis ikke inneha nødvendig kompetanse (desverre:))

snappy

over 16 år siden

snappy

Dette skjedde jo på NM junior på Stavanger sist år. Gir nå blaffen i hva som skjer på Haugalandet, eller Stord som denne saken gjelder.

Merkelig at denne hendelsen får mer oppmersomhet en det Junior NM fikk da Are fikk droppe en ball ingen så lande.

snappy2

over 16 år siden

snappy2

Gi blaffen Snappy, det er vel like alvorlig uansett hvor det skjer ?

snappy

over 16 år siden

snappy

Enig... Det skal ikke skje noen steder...

vel vel

over 16 år siden

vel vel

ser ut som om diskusjonen har stilnet

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her