Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva skjer med Tutta?

Koll

over 17 år siden

Koll

Vår eneste golfer i internasjonal topp har problemer med å finne fjorårsformen. Ingen forklaring er gitt, hverken fra henne eller alle ekspertene. Her er min amatørmessige forklaring på nedturen (for det er en nedtur, uansett hvordan vi forsøker å bortforklare det). Vi hadde alle skyhøye forventninger til henne, og alle er skuffet. Det blir løgn å si noe annet.

I de åtte turneringen hun har spilt på LPGA i år, er resultatene plass 16, 15, 30, 22, 2, 3, 20 og 16. I turneringen denne weekenden (en major) ligger hun an til en plass ca. 30. Statistikken viser at hun er nr. 4 på GIR, nr. 54 på driving accuracy, nr. 18 på sand saves, nr. 2 på putts pr.round og nr. 7 på driving average. Slett ikke verst! Det som ser ut som et møsnter for Tutta denne sesongen er at hun (nesten) alltid starter svakt, så kommer en god annenrunde, fulgt av jevnt middelmådige runder lørdag og søndag. Det forspranget som de andre har skaffet seg allerede på første dag, klarer ikke Tutta å ta igjen.

Min forklaring på dette er todelt:
1) Tutta er plaget av nerver (de fleste vil le av denne påstanden, men jeg er sikker på at hun har et psykisk problem der). Hun er sammenbitt innstilt på å gjøre en meget god førsterunde - fordi hun hører til favorittene alle steder hun stiller opp. Resultatet blir noe krampaktig og preget av nervepress. Dagen etter er hun da naturlig nok mer avslappet, og gjør en mye bedre runde. Så skal hun vise hva hun er god for på lørdag og søndag, men det skjærer seg fordi det blir for innbitt.
2) Konkurransen på LPGA er faktisk mye hardere i 2008 enn den var i 2007, og det skyldes både at det er masse jenter fra Øst-Asia, og at alle spillerne er blitt bedre og innstillingen tøffere. På ukens turnering er det 32 spillere fra Øst-Asia (i hovedsak fra Sør-Korea) blant de 81 som klarte cuten.

Ovenstående resonnement vil sikkert mange si er håpløst amatørmessig, men den starter ihvertfall en diskusjon. Vi snakker tross alt om vår eneste golfer i verdensklasse, og da må vi jo analysere henne!

Megaslice

over 17 år siden

Megaslice

Din forklaring halter litt. Med tanke på at spillerne ofte har større press på dag 2 for å klare cut'en, vil en dårlig førsterunde føre til at Tutta har større press på seg på dag 2 enn på dag 1. At hun "naturlig nok" skulle være mer avslappet på dag 2 synes jeg derfor ikke høres spesielt fornuftig ut.

Har ingen spesiell formening om hvorfor hun er ustabil, men pkt 2 i ditt forsøk på forklaring tror jeg er nærmere sannheten. Nytt utstyr kombinert med at nivået har blitt ett knepp høyere i år tror jeg er noe av forklaringen. Vi må huske at det stort sett bare er Ochoa som har vært i toppen i hele sesongen (62 % seire i de turneringene hun har stilt opp i).

tr0tt

over 17 år siden

tr0tt

Hun spilte jo fletta av de andre jentene på LET, så noe bra har hun da gjort i år.

Kan det være at overgangen til Nike-køller ikke var helt heldig?

v44ken

over 17 år siden

v44ken

det er nok bytte fra doc putteren som Bernt sier....

nei vent! er hun nummer 2 på putts per round sa du?

Koll

over 17 år siden

Koll

Til Trott: hun sier selv at hun er fullt fortrolig og innspilt med de nye køllene, så den unnskyldningen kan vi ikke bruke lenger. Å vinne med den dårlige deltagelsen det var i Sveits - sammenlignet med på LPGA - er ingen prestasjon. Dette var ingen verdig målestokk for Tutta. Hele LPGA-sirkuset kommer til Europa senere i sommer, for å spille Evian Masters og British Open. Da kan vi få se hva Tutta er god for "i Europa".

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Knuser Tutta en bane med 20slag på 3runder, synes jeg faktisk det kan kalles en veldig bra prestasjon! Uansett motstandere.

Tutta er jevnt i verdenstoppen, vi er bortskjemt med fjorårets fantastiske seiersrekke. LPGA begynner å nærme seg PGA ift jevnhet og mange potensielle vinnere, kun en super-ener som i PGA.

Go Tutta! Vær tålmodig.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

er ikke enig med deg Foooore.
vi ble ikke bortskjemte i fjor. vi ble derimot vist hva Tutta kan klare ut ifra egne ambisjoner.
det er jo DER hun ønsker, og krever av seg selv at hun skal være!

hun legger listen høyt, og det er klart man da føler det innfrir når hun vinner.

Jeg mener Tutta har potensiale til å være verdensener, men er heller ikke enig med Koll om at dette er et "psykisk problem".
den mentale delen av spillet er viktig, og en stor del av helheten, men å si at det er et problem for Tutta blir tull.
hun har vunnet noen turneringer på LPGA med et fantastisk startfelt, og hun har nok ingen psykiske problemer.
at hun kan bli bedre på visualisering og den generelle mentale delen av spillet kan jeg være enig i, men å kalle det et psykisk problem eller "nerver" blir jo å diagnosere det..... helt feil.....

Emilio

over 17 år siden

Emilio

Jeg tror du har helt rett i ditt resonnement Koll.
Jeg synes jeg ser noe av det samme med Skarpnord.
Tydeligvis så er ikke cutten et tema for disse på hver sin tour, og derfor heller ingen sperre.
Tutta uttalte at hun knapt noen gang hadde spilt bedre enn hun gjorde i Sveits.
Mulig at ved å konkurrere på et litt lavere nivå, så ble en mental sperre opphevet?
Jeg tror ikke det er riktig å kalle det nerver, i den betydning det ofte oppfattes, men snarere en vilje som er så sterk at det knyter seg litt.

jonag

over 17 år siden

jonag

Når man vinner turneringer på det nivået over flere år anser jeg det som en suksess. Golf er så opp og ned at å vinne hele tiden er helt eksepsjonelt. Ikke noe feil med tutta. Man må bare få det til å klaffe i alle deler av spillet, i hodet og over 4 runder.

Forumleser

over 17 år siden

Forumleser

Vil bare rette opp Koll litt! Hun er nr. 2 på putting på greens in regulation fordi hun limer dem inn til pinnen, mens hun er nr. 39 på putting average!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her