Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Mørk !

Koll

over 17 år siden

Koll

Ingen skriver eller snakker om Mørk golfbane ved Spydeberg i Østfold.
Er det fordi den hovedsakelig er en lokalbane for østfoldinger og at svært få fra det sentrale Oslo-området gidder å dra dit? Mange golfere derfra har kanskje ikke engang hørt om banen? Selv tar jeg turen til Mørk fra Oslo to-tre ganger i sesongen, det tar bare ca. 1 time med bil.

Mørk er en flott golfbane, varierte hull, nydelig natur og helt stille. Den er 5 500 m. fra gul tee, med fem krevende (og tildels lange: > 500 m.)par5-hull. Åpningshullet er vanskelig. Tre av hullene (9, 15 og 18) er ekte doglegs med 90 graders brekk. Forholdene er fine på Mørk i år, både fairwayer og greener har fin gressvekst.

Andre fra Østlandet eller Oslo som spiller på Mørk av og til, og som kan reklamere for denne ukjente banen som fortjener litt reklame?

Lerouge

over 17 år siden

Lerouge

Er helt enig med deg Koll. Kan være jeg er litt inhabil siden jeg har vært medlem tidligere, men jeg synes de har gode treningsområder, en fin 9-hulls treningsbane og en utfordrende og spennende 18-hullsbane. Og ikke minst et veldig hyggelig miljø.

Skulle ønske jeg kunne fortsatt med å være medlem der, men blir litt mye bilkjøring da jeg bor i Oslo. Prøver allikevel å få meg et par-tre runder der i løpet av sesongen. Alltid hyggelig å komme tilbake

Yngve

over 17 år siden

Yngve

aldri vært på Mørk faktisk.

vet ikke hvorfor, men det er helt klart at det ofte handler om markedsføring. det eneste jeg stort sett hører om Mørk er Longhitting konkurransene, og det reklamerer ikke akkurat stort for banen.... :O)

skulle kanskje tatt en tur ja.... :)

J

over 17 år siden

J

Samme her. Har spilt 36 18-hullsbaner i Norge, men ikke Mørk. Av en eller annen grunn virker den veldig anonym. Akkurat DET er ingen grunn til at jeg ikke har vært der, for jeg har jo visst om den i mange år... Kanskje jeg skulle ha tatt den i år! Skal vi dra sammen Yngve?

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Har spilt Mørk hvert år de siste 6åra, alltid et trivelig og utfordrende besøk! Absolutt et sted å utfordre sitt hcp......

Zack

over 17 år siden

Zack

Mørk er grei nok, men sliter med en del dårlige golfhull.
Treningsfasiliteter og ikke minst proen er meget bra.

cut

over 17 år siden

cut

Sliter med navnet - hvor ligger Mørk?? Er den gjemt i Oslo?

cut

over 17 år siden

cut

Vet jo hvor Krokhol er , Østmarka er, Ski osv. Har hørt mye om Mørk men ikke plassering osv.

Mørk

over 17 år siden

Mørk

ligger ved spydeberg. hyggelig bane med hyggelige mennesker

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Personalet er hyggelig og treningsfasilitetene er bra på Mørk. Det er i og for seg greit nok å spille der, men jeg har aldri vært særlig fascinert av banen, og spiller ikke der med mindre det er en bedriftsturnering eller lignende jeg er med på. Det er derfor et par år siden jeg spilte der sist, og jeg har ingen planer om å kjøre dit fra Oslo for å spille der i år heller.

Links

over 17 år siden

Links

http://www.morkgolf.no/

http://golfguiden.no/service.do?method=info&id=10022

sim

over 17 år siden

sim

Jeg har brukt mørk sine treningsfasiliteter utrolig mye, men av en elle annen grunn har jeg spilt mørk sjeldent. Dette handler kanskje noe om den halv gode tilstanden de har hatt på banen før, men jeg mener også at mørk er en god bane, med mange gode hull.

Kim

over 17 år siden

Kim

Mørk er vel en av kandidatene når norges dårligste bane skal kåres, at noen av utsagnene her om en nydelig bane ikke er ironi er for meg sjokkerende! Det området hadde heller gjort seg som jordet!

God bedring...

over 17 år siden

God bedring...

En dårlig dag i dag Kim? NÅ har du i tre forskjellige linker kun bidratt med svært lite konstruktive innspill. Kanskje lykkepillen bør vurderes?

Kim

over 17 år siden

Kim

Jeg er blid jeg, bare ergrer meg over alle verdensmesterene på denne siden med 10+ i handicap som uttaler seg om alt. Å si mørk er en fin bane er som å kalle moskva-marit Slank:)

Koll

over 17 år siden

Koll

Utfordring til Kim: kanskje du kan fortelle oss hvilke baner på Østlandet du synes er fine, og hvilke andre i likhet med Mørk du misliker?

Når det er som mørkest

over 17 år siden

Når det er som mørkest

Rolige og fine omgivelser, fine treningsforhold, lett å få tid, ikke så mye køgolfing og hyggelige folk, det er Mørk. En utfordrende morsom bane. Par 4 hull som kan drives og par 5 hull som kan nåes på 2. Men pass på, skogen fanger. I år ser det ut til å bli frodig og fint også så greenene bør bli veldig bra. Det er bare å ta turen og kose seg.

Kim

over 17 år siden

Kim

På østlandet vil jeg påstå at det er kun få baner jeg synes er bra. Miklagard, Bogstad, til dels Tyrifjord, men kun på grunn av pene omgivelser, og losby. Baner jeg vil sammeligne med Mørk er baner som Kjekstad, Bærum, Østmarka og ikke minst Krokhol. Nesten alltid dårlige forhold, og forferdelig design, som skjeve fairwayer, mye blinde innspill og forferdelige greener. Baner som befinner seg i midtsjiktet, som jeg hverken syns er bra eller dårlig, er baner som Hauger, Nes og Haga.

Lerouge

over 17 år siden

Lerouge

Synes det er merkelig at du setter "skjeve fairwayer" og "blinde innspill" som kriterier for "forferdelig design" Kim. Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg synes golf på flate jorder fort blir kjedelig. Blinde hull bør vel heller ikke være noe negativt - gjør spillet mer utfordrende synes jeg. Og hva i all verden har pene omgivelser med en banes kvalitet å gjøre?

Når det gjelder Mørk, som er tema for tråden, har vel ikke den så mange "skjeve fairwayer" heller (hull 5 og 7 er vel de som heller mest), og det går faktisk an å spille disse slik at man ligger ganske flatt. Eneste hull med blinde innspill er vel nr. 3 (greenen ligger høyere enn fairway - synes ikke det er noe problem), hull 10 (er så kort at man ofte bare har en chip eller kort pitch igjen) og hull 17 (green ligger lavere enn teestedet - gjør utslaget til en god utfordring). Argumentet ditt om "nesten alltid dårlige forhold" holder heller ikke mål (kanskje hvis du baserer det på besøk tidlig på sesongen, men de fleste baner sliter vel på den tiden av året) - har spilt Mørk jevnlig de siste årene og synes det ofte er gode forhold der. Greenene er, i hvertfall utover i sesongen, også av helt akseptabel kvalitet.

Koll

over 17 år siden

Koll

Kim er en snobb, og svarer som ventet. Å sammenligne Mørk med dårlige baner som Krokhol, Kjekstad og Østmarka er en fornærmelse mot Mørk. Forøvrig er jeg helt enig med Lerouge i hans beskrivelse av Mørk.

kim

over 17 år siden

kim

En snobb faktisk, jaja. Hvis du ikke ser sammenhengen mellom kjekstad, krokhol, østmarka og mørk må du være blind. Dårlige fairwayer, greener, design er alle synonymer for disse banene.

Til Leoruge, du høres ut som en proffspiller når du indirekte kan legge ballen der hvor det er flatt, og hullene er korte, og du hele tiden tydelig er søkende etter nye utfordringer! Hadde vært morro og tatt en match med deg, for du må jo være helt sinnsykt god! Men dette sklir veldig ut i forhold til resten av tråden. Villig til å satse alt jeg eier på at jeg slår deg 10 av 10 ganger btw.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Synes faktisk at fairwayer og greener på både Østmarka og Mørk har vært veldig bra de gangene jeg har vært der, Kjekstad har vært litt ymse ulike sesonger. Men jeg er nok ikke god nok til å vurdere dette.

Sikkert greit for en del klubber ikke å få besøk av enkelte også, det skal jo helst være hyggelig på banen.

Gulber

over 17 år siden

Gulber

http://www.1golf.tv/ KLIKK PÅ BANER I KATEGORI. DER KOMMER MØRK OPP. HAR DESSVERRE IKKE VÆRT DER ENDA, MEN HAR HATT GLEDEN Å VÆRE PÅ NETTVERKSAMLING I NGF MED PEDER MØRK. HVIS HAN GJENNSPEILER TRIVSELEN PÅ MØRK. DA ER DET HELT TOPP. EN MEGET TRIVELIG MANN, SE PÅ FILMEN DET SER BRA UT.

Truls

over 17 år siden

Truls

Det er vel ikke noe å rope så høyt for!?!

Chrissy

over 17 år siden

Chrissy

Er forsåvidt en fin bane, har slitt litt med greenene.

Litt kjip lokasjon, den ligger langt ute i skauen. I tillegg har den et par latterlige hull, ta for eksempel par 4 hullet, en dogleg høyre hvor en kun kan slå 140-150 meter og får garantert et langt innspill.

Apropoos

over 17 år siden

Apropoos

Regner med at du mener hull 9, der det er 150m fra svingen og inn? Ikke det lengste innspillet jeg har hørt om...

golfer

over 17 år siden

golfer

det er ikke 150 m engang!!

Dilter

over 17 år siden

Dilter

Hmm.

"Hvis du ikke ser sammenhengen mellom kjekstad, krokhol, østmarka og mørk må du være blind. Dårlige fairwayer, greener, design er alle synonymer for disse banene."

Har riktignok ikke spilt Mørk på et par år, men blant banene jeg har spilt i år har Krokhol hatt de beste fairwayene og Østmarka de beste greenene. Dette med design er en smaksak, så den lar jeg ligge, men jeg hadde funnet det veldig trist om alle baner var like.

Stakkars Kim som bare har et par baner som er bra nok for ham, mens jeg har 13 bare i Oslo/Akershus som jeg synes er fine.

Kim

over 17 år siden

Kim

Det viser vel bare at du ikke har begrep om det du snakker om:)

Og det gjør tydeligvis

over 17 år siden

Og det gjør tydeligvis

du Kim? Tror du at dine negativt formulerte innlegg gir deg troverdighet??? God bedring

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Selv om Kim kanskje formulerer seg vel negativt har han nok et poeng. Jeg spiller helst ikke hverken Kjekstad, Mørk, Krokhol eller Østmarka med mindre det er en turnering som skal spilles.

Kim

over 17 år siden

Kim

Pepper, takk, endelig en som forstår seg litt på golf, og golfbaner:)

haha

over 17 år siden

haha

"Villig til å satse alt jeg eier på at jeg slår deg 10 av 10 ganger btw"

15 år gammel nerd, som pent ramser opp alle banene som koster 500+ i greenfee.
En dag vokser du (kanskje) opp og innser hvor simpleminded du var.

Kan ikke noe

over 17 år siden

Kan ikke noe

Kim: Har respekt for meningene dine om banene, men blir vel litt i overkant frekt å antyde at de som mener noe annet enn deg selv ikke har greie på golf. Kommentarer som at du ergrer deg over kommentarer fra de med 10+ i hcp er jo også kanskje en smule breialt. Får håpe du er en fjortis med pannebånd og hcp under 5 som allerede tror du er verdensmester. Da er det en sjanse for at du etterhvert får bakkekontakt, senker haka tre knepp, og legger fra deg de overbreiale taktene.

Mvh
En som tydligvis ikke har noe greie på golf

Kim

over 17 år siden

Kim

Til haha: Jeg slenger meg bare på bølgen av alle "verdensmesterne" på dette forumet som har greie på alt og alle når det gjelder golf. Og når jeg selv er ganske sikker på at jeg slår 99 av 100 her inne så klarer jeg rett og slett ikke holde meg:)

Til Kan ikke noe: Jeg er en person som overhodet ikke finnes breial, og bånd har jeg sluttet med for mange år siden( kan da være voksen nok til å innrømme at det ble brukt=) Men må bare si at gjennomsnittspersonen på dette forumet har ikke begrep om golf generelt!

haha

over 17 år siden

haha

Sånn som du snakker er du garantert under 20 år, hodebåndet røyk vel for et halvt år siden tenker jeg.
De fleste på forumet her HAR faktisk peiling på golf, de begynte bare ikke å spille når de var 12 år gammel, når en gjør det skulle det bare mangle at du kvikt får under 5 i hcp, hvis ikke er du talentløs.

Det går også ann å sette pris på forskjellige typer golfbaner, folk er forskjellig og har forskjellig smak. Det går det ann å respektere.
Hvis DU syntes 80% av banene på østlandet er drittbaner så er det greit, men høres meget teit ut. Da kan du heller diskutere dette med de andre gutta som har halvlangt blondt hår, D&G skjorte, bånd og kviser nede på hjørnet i bærum ;)

Kan ikke noe

over 17 år siden

Kan ikke noe

Kim: "verdensmesterne"? Den største "verdensmesteren" her inne er jo deg. Kommentaren din om at du ergrer deg over alle med 10+ i hcp som mener for mye holder for meg, og så klarer du bare å smøre på med ytterligere "haka i været kommentarer". Og du finnes overhodet ikke breial. Tydligvis har vi litt forkskjellig begrepsforståelse, men hva vet vel jeg, jeg er ikke singelhandicapper (foreløpig).

KIm

over 17 år siden

KIm

Er overhodet ikke fra Bærum:) Jeg setter bare pris på en bra golfbane gutta, ikke noe mer enn det. At dere andre ikke vet å gjøre det får så være:)

Koll

over 17 år siden

Koll

Spilte Mørk i går, og den er flott nå! Jeg har spilt 8 baner på Østlandet denne sesongen, og Mørk er nå den eneste banen der det er 100 % gress på alle fairways. Ikke et eneste sted der bakken "tyter frem". En nytelse å gå/slå der. Greenene er OK, ikke perfekte, men mer enn bra nok for meg. De er harde og raske, men uten pipehull og bare flekker (dog noen få steder)
Anbefaler en tur dit fra Oslo-området, ca. 1 time med bil.
Jeg er ikke medlem på Mørk eller kjenner noen der, synes bare det er synd at ikke flere blir kjent med den beste banen på Østlandet nå, når det gjelder baneforhold.
Klokt å legge en turnering dit i weekenden, spillerne får de beste fohold....

haha

over 17 år siden

haha

Koll.. best banen på Østlandet er vel å dra den litt langt, personlig liker jeg ikke Mørk selv, i min mening kunne en 60 år gammel tante designe en bedre bane. Syntes bare Kim hadde en litt overlegen måte å si det på :D

Er det ikke

over 17 år siden

Er det ikke

mulig å lese innlegg før man svarer :=). Han refererer til baneFORHOLD, ikke baneDESIGN: sitat - "den beste banen på Østlandet nå, når det gjelder baneforhold." Hoho...

haha

over 17 år siden

haha

At Mørk har de beste baneforhold stemmer garantert heller ikke :-)

hahaha

over 17 år siden

hahaha

beste baneforhold!?!?!? latterlig!

Koll

over 17 år siden

Koll

Javel, hvor finner du i dag 18 hulls-baner på Østlandet der det er 100 % gressvekst på alle fairwayer?

mathias

over 17 år siden

mathias

Vem vinner ama tour da?

silje

over 17 år siden

silje

Dennis den Roover oder Martin Simensen.

Kim

over 17 år siden

Kim

Beste baneforhold er jo helt latterlig å melde:P

Koll

over 17 år siden

Koll

Spørsmål til Kim og hahaha: hvor finner du bedre baneforhold med bl.a. 100 % gressvekst på alle fairways på en 18 hulls-bane på Østlandet akkurat nå?
Jeg bryr meg altså ikke om design, layout, blinde innspill, hellende fairwayer o.l. men bare etter BANEFORHOLD. Ikke om du synes banen er kjedelig eller dårlig, men bare forholdene.
De som spiller turnering der i weekenden får de beste forholdene på Østlandet.

eehh..

over 17 år siden

eehh..

nei det gjør de ikke...!

Mathias

over 17 år siden

Mathias

Hørte Dennis satte Hole-in-one på innspillet idag :O

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her