Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Bruk flere wooder 7, 9 og 12 grader

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Som utstyrsfreak er det sjelden jeg får en stor aha opplevelse. Men etter å ha testet 7, 9 og 12 graders wood som erstattning for 3 wood, 5 wood, 3 jern fikk jeg sjokk. 7 wooden slår jeg like langt som 3 wood, 220 carry med mer kontroll , bedre balltreff, jevnere balltreff og mindre rull. 9 wooden går 20 meter lengre enn mitt 3 jern som jeg trodde jeg slo bra, mer høyde, mindre rull, mer carry. Som 5 handikapper er jeg ganske kresen på utstyr, men etter dette byttet har jeg kuttet minst 2 slag av min gjennomsnittsrunde og håper å se 3 tallet snart.

Det er tydelig at det høye gradeantallet gir mye gratis i form av at ballen "flyter" frem på lufttrykket i mye større grad enn man klarer å åppnå med lavere gradeantall.

Anbefales, andre som har samme erfaring ?

SB

over 21 år siden

SB

Hæ? Forstår ikke helt hva det er du mener. 7, 9 og 12 GRADERS wood, er jo alle mindre grader(loft) enn en standard 3-wood?
Regner derfor med at det ikke er loft du sikter til?
Har du byttet merke og slår like langt med den nye 7-wood som din gamle 3-wood, er det det du sier?

Hva var de gamle og hva er de nye woodene (merke/modell/skaft/loft)?

Swinger

over 21 år siden

Swinger

Slår du lenger med 7-wood enn 3-wood er du neppe en 5 handicapper..
Dette er typisk for 25 handicappere.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Sorry, i min iver etter være positiv skrev jeg grader. De korrekte tallene er 7 wood (ca 25 graders loft) 9 wood (ca 30 graders loft). Min gamle 3 wood har 15 grader. Både gamle og nye køller har regular fleks og er like lange.

Det høres rart ut og jeg fikk sjokk selv, men det er fakta. De høyere gradene gir bedre balltreff, høyere utgangsvinkel og man utnytter luften bedre.

Har spilt 15 hcp tellende runder i år og mitt hcp er 5.1 , ned fra 5.6 ved sesongstart. Tror jeg vet hva jeg har i hcp Swinger, vet du hva du har ? eller er du med på amatour ?

Hører rykter om at Vijay Singh har en 12 wood i baggen nå, så jeg tror ikke vi skal avfeie dette som tullprat. det er mulig det er femi eller ser dumt ut, men fakta er at jeg knuser mine gamle lengder og presisjon for 3 jernet med 12 wooden. Mange av toppjentene har hatt slike sett i åresvis og mange av de slår lengre enn de fleste av oss......

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Hvilken type er køllene ? Gamle og nye ?

Jeg har både 1,3,5,7 med "stor sokk" ;-) MEN er ikke så god som
hr. Leadtape.

Det er svært få i norge som kan slå bra med et 3 jern, og jeg er sikker på at det er enda færre som kan slå fra semi rough eller værre med et 3 jern... men 7 wooden glir som varm kniv i smør.

Disse nye "utility" køllene er "egentlig wooder med høyere macho faktor", eller skal man si at de utnytter fordelene til en wood med "sikkerheten / følelsen" med et jern ?

SumTingWong

over 21 år siden

SumTingWong

Jeg har prøvd endel forskjellige fairway wooder og hybridkøller av diverse kvalitet og særdeles varierende resultat.

Jeg kjøpte nylig en TOUR EDGE Any-Lie wood-iron med 18gr. loft.

Denne bruker jeg fra utslag på lange par 3, kortere par 4 og fra
fairway og semi rough med glimrende resultat.

Denne kølla holder virkelig det disse hybrid køllene lover:
"Wood distanse med kontroll som jern".

Verdt hvert eneste øre, beste og mest pålitelige kølla i bagen....for meg.

15,6 hcp (og raskt på vei nedover)

Smørje

over 21 år siden

Smørje

Etter min runde på søndag lurer jeg på om det finnes en putting-wood også.... en som gir bedre kontroll og fin lengde.

Swinger

over 21 år siden

Swinger

Vel - Swinger ovenfor.

Hvem er du som tillater deg dette??

SB

over 21 år siden

SB

Hva var de gamle og hva er de nye woodene (merke/modell/skaft/loft)?

Dr leadtape

over 21 år siden

Dr leadtape

De gamle woodene var Callaway steelheads 3 og 5 (regular callaway skaft 15 og 19 graders loft) 3 jernet et callaway X-14 med rifle regular. De nye er king cobra SS 7, 9 wood med aldila tour series regular flex (gradene er ca 21 og 24 uten at jeg er helt sikker for det står ikke på køllene.) Og Ping L 12 wood med 26 graders loft og standard ping regular skaft.

Har selv vanskelig for å forstå hvorfor jeg opplever så mye bedre resultater med 7,9 og 12 enn 3, 5 wood og 3 jern, men det må ha mye betydning at jeg treffer ballen renere i snitt med woods. Kan nok også være at de gamle steelheads ble leverte med søple skaft fra fabrikken og at Cobra har satt bedre kvalitet i sine nye skaft.

Såpass stor forskjell for meg at det ville være morro å høre om andre hadde samme erfaring eller vil prøve.

Noen som vil kjøpe en callaway 3 wood steelhead ? he-he, ute av settet mittt nå, jeg når par 5 hullene på to med drive og 7 wood.

Bobby Peru

over 21 år siden

Bobby Peru

Vijay singh spiller med en 3-wood og 9-wood (med tilsvarende loft som en 7-er wood).

Ref.: http://www.golfdigest.com/equipment/mybag/index.ssf?/equipment/mybag/gd200407singhbag.html

WOODS
My 3-wood is a 13-degree titanium Cleveland Launcher with a Mitsubishi Rayon shaft that I can hit 265 down the middle every time. My other fairway wood is a Callaway Big Bertha Steelhead 9-wood bent 7 degrees open to a 7-wood loft, but it behaves like a 5-wood. I can hit it high and about 240 yards. It's got an Apollo Tour graphite shaft.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her