Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Feil utstyr

Hacker

over 17 år siden

Hacker

Det produseres mye feil utstyr!

Èn ting er nybegynnerkøller, men når man er blitt litt bedre, så ønsker man vel ikke hjelp med å få ballen opp??
Det er ok at køllene er tilgivende ved dårlige treff, men middels gode golfere slår jo høyt, ofte med fade/slice.

Utstyr for oss(hcp. 7-17?) bør være tilgivende og gi en lav ballbane med god lengde også i motvind!
Enig?

mr tee

over 17 år siden

mr tee

nei, du bør heller lære deg å svinge riktig....

jonag

over 17 år siden

jonag

Ikke nødvendigvis lav ballbane. TIlgivende er bra, men da også for høyt/lavt treff på flaten. Det vil si lavt tyngdepunkt i kølla.

Lavt tyngdepunkt gir høy utgangsvinkel og lavere spinn = lengde. Lave ballbaner får en lære seg selv, evt ta et lengre jern og slå roligere.

Og med mindre spinn går ballen gjennom vinden nesten uansett.

Det en med 7-17 ikke vil ha er masse offset og soft tip som gir mer ukontrollerbar høyde (dvs vanskeligere å slå lavt)

råtta

over 17 år siden

råtta

Nybegynner køller er bare tull.
Det er en ting som gjleder og det er at man synes køllene er bra ved oppstilling...

Jeg startet med "nybegynner" køller som skulle være tilgivende og alt det der. Synes de vra stygge og klumpete. Klarte å spille med ned til 32 i HCP med de på 4mnd.

Byttet så til Wilson Tour jern. Alle sa at de var helt feil for meg som var nybegynner. Men spilte meg ned fra 32-11 på 14mnd.

Så velg køller som du synes føles bra samt ser bra ut og drit i alt tullpratet om køller for nybegynner,middelhcp og lavhcp.

jonag

over 17 år siden

jonag

Ja der må jeg si meg totalt uenig råtta. Det finnes altfor mange mennesker med kunnskap som sier noe helt annet enn deg.

Råttaigjen

over 17 år siden

Råttaigjen

Uansett mener jeg at det blir feil å sette de forskjellige køllene i "bås".

Jeg vil bare si at velger man tour jern som nybegynner har man kanskje en litt brattere "læringskurve". Personlig følte jeg ikke at det var noe forskjell på "tilgivelse" . Det jeg fikk var en mer penetrerende ballbane og køller som så bedre ut ved oppstilling.

`39

over 17 år siden

`39

Er kanskje treig, men forstår ikke det med at køllene skal se så fine ut. Er det fordi man er ung og usikker? Tror man at andre ser ned på folk fordi en har billige/stygge køller?

At utstyret ser bra ut ved oppstilling betyr null og niks, slettes ei om en ikke kan bruke dem. Det er lettere å oppnå det motsatte i gitte situasjoner. Knis...

Ellers er det så at nybegynnerkøller funker bedre eller dårligere en de som antatt er laget for viderekomne. Dårlig golfer, topp utstyr, kontra god golfer med dårlige køller?

En god golfer behersker mange typer køller, for ikke å si alle, så godt at det ikke skiller mange(så viktige..?) poeng....?

Ellers lurer jeg hva som er viktigst for sportsgolfere.(ikke konkurransejegere) Lavt Hcp, trimmen, gleden av¨å bevege seg i vakkert terreng med frisk luft og å treffe nye mennesker ......eller ALT?

Mulig at det var kakser og folk med ambisjoner om å tjene seg rik på golfen som var i flertall tidligere. Nå spiller "alle" som ønsker golf.

Arbeideren går skulder til skulder med bedriftseieren på golfbanen, uten tanke på klasseskillet. Er det ikke slik vi ønsker å ha det eller..?

råttta

over 17 år siden

råttta

Du er ikke treg 39. Men kanskje det er jeg som formulerte meg litt feil. Jeg mener ikke at køllene skal være pene å se på, det betyr ikke en dritt. Men det jeg mente med at de skal se bra ut ved oppstilling er at de har en tynn topplinje og et mindre hode. Slik at ballen er fokus og ikke en kjempe hue på golfkølla... :-)

jonag

over 17 år siden

jonag

Jeg er ikke uenig råtta. Enig i at å sette i bås blir dumt. Enig også i at køller som gir tilbakemelding gjør at man lærer seg å slå bedre. Men det beste er å lære seg å slå bra slag med tilgivende utstyr. Et eksempel er hybrider og de store driverne. De har jo maks tilgivenhet og ingen klager...

Problemet er at det finnes skikkelig dårlig konstruerte cavity-køller som ikke har den tilgivenheten man tror de har. Samtidig er det mer klassiske køller som har god tilgivenhet. Derfor er det vanskelig å sette i bås.

For en bedre spiller påstår jeg at man vil ha høyere kick-point, liten offset, gjerne klassiske linjer, nok perimetervekting (cavity) og lavt nok tyngdepunkt. Og så er sålens utforming viktigere slik at man klarer å slå torv. Slike køller finnes med MPF på 600-800. Å gå noe lavere på skalaen gjør bare at man risikerer at 1-2 slag pr runde blir litt dårligere slik at man ikke redder seg inn. Det er 2 dårligere i hcp det...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her