Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Som en skjeløyd alkoholiker på 17. mai

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Jeg sikter dårligere enn en skjeløyd alkoholiker på 17. mai. Er det noen som har gode treningstips utover å legge ned en kølle samt å finne et siktepunkt en meter eller to foran ballen?

Jeg treffer ballen som en helt om dagen, men så lenge slagene går snorrett inn i skogen i stedenfor i bananbue inn i skogen så hjelper det ikke så mye. Slo vekk 12 baller på Østmarka i går. Blir ikke mye poeng av det...

veggiss

over 17 år siden

veggiss

få noen til å kontrollere hvor du sikter...sånn som jentene på touren får caddiene til å gjøre.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Både føttene og skuldrene skal helst peke samme vei. Viktig å få det riktig.

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Jeg går et stykke bak ballen på tee, finner et siktepunkt (et spsielt gress-strå, merke e.l.) 15-20 cm i forkant av ballen, dvs. til høyre for ballen når du tar oppstilling, sjekker så godt jeg kan om føttene og køllehodet er parallellt med siktelinjen mellom merket og ballen, og lar det stå til.

jonag

over 17 år siden

jonag

Alle klarer å sikte opp kølle og tuppen av tærne, men noen har det med å ha funnet noen fine uvaner. Kanskje du har feil ballposisjon når du stiller deg opp og uten å tenke over det justerer oppstilling etterpå. Eller er du kanskje redd for å misse ballen en retning og "velger" å sikte litt høyre ? Følg litt med på deg selv og la noen sikte opp for deg for å finne ut uvanene.

Sjøl pullet jeg slagene endel i fjor og har hatt en tøff omstilling å sikte rett på pinnen istedenfor litt til høyre.

tomm

over 17 år siden

tomm

kikk litt på baksvingen din så tenker jeg det retter seg.Før kølla rett mot ballen og ikke tenk så mye lengde-
Tren på å strekke ut ;dvs. en skikklelig gjennomsving.
Pass på at kølla peker i riktig retning ETTER at du har truffet ballen.Enkelt og greitt!

Rolf ÅGe

over 17 år siden

Rolf ÅGe

Send hendene mot målet.

"Greet the flag"

jonag

over 17 år siden

jonag

For de med litt flatere svingplan er de 1(-2) siste rådene ikke å anbefale. For dere som går høyere i planet er det helt ok...

Har man et flatere plan må man jobbe innenfra-treff-innoer og ikke innenfra-trefff-ut. Men som jeg forstå slåes det rett som en solstråle, bare at strålen siktes feil...

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Vet ikke om folk misforstår eller om jeg misforstår rådene. Jeg stiller meg opp korrekt, problemet er bare at jeg ikke sikter dit jeg tror jeg sikter. De gangene jeg får en til å sjekke siktet mitt så sier han som regel at jeg sikter et helt annet sted enn det jeg tror. Hadde det bare vært så vel at det var konsekvent til høyre så hadde det vært enklere å ta høyde for, men noen ganger sikter jeg til høyre for der jeg tror, andre ganger til venstre. Ballen går også dit jeg er oppstillt til at den skal gå, altså som regel helt andre steder enn dit jeg tror...

GB: Føttene og skuldrene peke samme vei? Blir jo seende ut som Charlie Chaplin da!

Stian

over 17 år siden

Stian

I det siste har jeg stilt meg opp relativt korrekt, har tatt ut en linje for ballen, og prøvd så godt jeg kan å stille opp føttene i en tenkt paralell linje.

Det som har vært det store problemet er at når jeg tror jeg står riktig, har høyre fot(dvs bakerste for meg) vært 3-4cm bak venstrefoten. Det føles naturlig, men dette har resultert i push-hook naturlig nok. Når jeg da flytter foten så jeg vet jeg står rett føles det merkelig, men resultatene kommer ialelfall.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Problemet er som sagt ikke slagene, disse er snorrette med god lengdekontroll og svært gode balltreff. Problemet er at jeg sikter rett ut i skogen...

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Hva med å spørre Bernt? Han kan jo dette med bruk av øynene ;-)

Maverick

over 17 år siden

Maverick

Spill på Nes - skog på bare et par hull...:o)

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Hva med å oppsøke pro? Litt vanskelig for oss å komme med løsninger når man ikke ser hvordan du slår.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

jeg må innrømme jeg lurer på hvordan du vet at slagene er så bra hvis du ikke har latt noen kvalifiserte hjelpe deg. de ville jo i så fall også kunnet gi deg et bedre svar på siktingen enn vi på forumet som ikke ser deg..... :O)

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Var som vanlig ute etter en "quick-fix" da vet du. Slagene vet jeg er bra fordi mine golfvenner som titter på meg når jeg slår flirer hånlig og påpeker at jeg slo ballen akkurat dit jeg siktet hver gang ballen forsvinner inn i skogen...

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Pusher du? Puller du? Hvordan sikter du feil? Hvis de ser hvordan du sikter så kan du vel bare spørre dem?

Og du tror Quickfixen er å finne på Scangolf forum uten at vi ser hva du driver med? Festlig kar du :)

Hvis du sliter med hvor skuldrene sikter så kan du titte til siden uten å løfte hodet. Mange gjør den feilen at de løfter opp hodet når de skal titte mot målet. Da tenderer man å sikte langt til høyre for dit man titter.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Etter du har slått kan du holde finishen din, og få vennene dine til å legge ned køller på hvor tåspissene er, hvor hofta sikter i oppstillinga, hvor skuldrene peker i oppstillinga. etc.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Trodde ikke dette skulle være så vanskelig å forklare. Jeg verken pusher eller puller. Jeg slår rette fine slag som går vinkelrett i forhold til hvor navlen min peker før jeg starter svingen. Problemet mitt er at køllehodet, hofter, skuldre, mave, tånegler, fotsopp og kneskåler ikke peker dit jeg tror de peker.

Hemmi

over 17 år siden

Hemmi

Ikke for å være arrogant, men har du vært hos en optiker?

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Prikkfritt syn...

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Tusen takk til deg, Solskinn, som (dog ikke tilsiktet) ga meg et jævlig godt tips. Har slitt sjæl med dårlig retning de siste ukene, og på grunn av deg tenkte jeg at jeg skulle sjekke om jeg fortsatt siktet rett.

Og det gjorde jeg ikke nei. Har glidd sakte men sikkert tilbake til en lukket stance.

Resept: Vel, for meg så hjalp det å finne ut omtrent hvor mange grader jeg lukker, for deretter å tvinge bena til å åpne opp tilsvarende. Jeg sikter fortsatt på 200-merket med kølla, men føler at bena peker 15 meter mot venstre. Hvilket de altså ikke gjør.

Trente på det en halvtimes tid. Deretter gikk jeg bort til hull 1 og slo en 2-hybrid spik rakt 240 meter fra sort :-)

Hehe, av og til er det deilig med tørre og harde fairwayer.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Og til 007, hvis du skulle lese dette:

Ja, jeg brukte hybriden som utslagskølle, og jeg pegget opp litt høyt og til venstre, slik at jeg slo litt underfra og opp.

;-)

007

over 17 år siden

007

Hva blir utslagskølle på engelsk?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Det veit eg ikkje :-)

007

over 17 år siden

007

offteeclub ?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hmm, nei det låter ikke så bra. Kan nok ikke sette sammen ord på engelsk, slik vi kan i Norge.

Det er noe som heter gayclub, men da snakker vi vel mer om innspill enn utslag...

Bamse

over 17 år siden

Bamse

Spilte du Nøtterøy Gunnar? Den har vel sort tee?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

hehe, jeg tenkte på den der, Bamse. Men det blir så rart å skrive at jeg slo 240 med en 2'er fra tee 68. ;-)

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

NETTOPP!!!!!! Hvordan lager man en hissig smiley?

>.<
___

der ja

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Hva burde rundkjøring hete på norsk? Rundom?

007

over 17 år siden

007

Og til GB, hvis du skulle lese dette:

Hvis jeg bommer 1. serven på tennisbanen, da kan jeg bruke serveracketen en gang til ?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Selvfølgelig kan du det, 007. Du kan bruke yndlingsracketen din også, hvis du vil.

Men hvis du bommer på meldingene dine mer enn en gang, får du straffeslag. Så nå er du i faresonen :-)

007

over 17 år siden

007

hihi GB

hihi
Utslagskølle og serveracket..
hihi

Biermann

over 17 år siden

Biermann

Skjønner frustrasjonen Solskinnsgolferen. Har samme problem selv. Klarer ikke sikte. Jeg har tatt pro-timer og fått påpekt hva jeg gjør feil med siktet. Føtter og kropp peker i hver sin retning, noe som resulterer i en kjip hook... Det verste er at med driveren gjør jeg det akkurat motsatt vei, slik at det da ofte blir en push-fade.

Bruker masse køller på kryss og tvers på rangen, og siktet begynner så smått å bli riktigere, men fremdeles er det usannsynlig frusterende av og til. Og som deg SG, er siktet ofte helt på tur når jeg ber noen sjekke... :-(

Går bare og gleder meg til den dagen jeg finner skikkelig ut av det på bane.

NN

over 17 år siden

NN

Helvette, er det så dyrt å oppsøke en optiker?

jonag

over 17 år siden

jonag

Trene grep, oppstilling og ballplassering går aldri av moten ;-)

Jo mer man trener og får tilbakemelding fra ballbane, trener, kompis, etc jo mer følelse får man for hva som er rett og jo mer rett gjør man det hver gang.

Sjøl sjekker jeg siktet litt når jeg stiller meg opp og ser hvor flagget eller målet er i "hvitøyet". Jeg må ha littegrann plass på venstre side av flagget når jeg skuler til målet fra oppstilling. Ellers vet jeg at jeg sikter høyre.

Snabel

over 17 år siden

Snabel

Hvor vanskelig kan det være.. finn ett punkt foran ballen og ett punkt bak ballen på linje mot målet. Burde være en smal sak å stille seg opp parallelt i forhold til siktelinja da? Eller kanskje du ikke slår så rett som du tror...

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Takk skal du ha Snabel. Jeg har kun brukt punkt foran ballen. Skal prøve å sette opp et punkt bak også. Takk for tipset. :)

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Hvis du slår så rett, og bommer f.eks 30 meter til høyre, så sikter du jo bare 30 meter til venstre neste gang da :)

Enkelt penkelt

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her