Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Vanning

Green faldo

over 17 år siden

Green faldo

Her om dagen opplevde jeg at vanningen kom på akkurat når jeg sto og puttet. Foruten at jeg skvatt og kastet bort et slag, slo det meg at det umulig kan være veldig behagelig og få denne kraftige strålen rett i ryggen. Hadde så skjedd så tror jeg refundering av greenfee hadde vært aktuelt. Det var oppslått at vannning kunne forekomme,mitt spørsmål er om dette er forsvarlig når det er spillere på banen.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Såpass bør man tåle.

`39

over 17 år siden

`39

Sikkert værre om du hadde fått strålen midt i ansiktet, hvis du ikke var svært tørst, da.

Side du ble gjort oppmerksom på at vanning kunne forekomme, noe som er nødvendig til tider, syntes jeg det ville vært urimelig å kreve greenfeen tilbake.

Mener du at det bare skal vannes på nattetid?

Tom

over 17 år siden

Tom

Finnes vel automatisk vannings anlegg??. vanligvis bør man være på banen og gi ordre å vanne når det ikke er folk på grenn. Ikke mye ekstra jobb synes jeg.

Green faldo

over 17 år siden

Green faldo

Forstår godt at det trengs vanning men hvorfor når det er folk på banen. Det er jo svært få spillere som er på golfbanen mellom ti og seks på morningen. Altså 8 timer som burde rekke mer enn nok til vanning.

doc

over 17 år siden

doc

sett hodet ditt bort i dusjen så får du kjølt det ned en smule og lagt sveisen også hihi

gress trenger vann

@lle Fugler

over 17 år siden

@lle Fugler

De fleste som jobber på golfbaner jobber der på dagtid og en del av vedlikeholdet krever vanning når været er varmt og med sterk sol. Ved lufting og vertikalskjæring i varmt vær vil uttørkingen(fordampingen) bli ekstrem.
Dersom det gjødsles, er det flere av gjødseltypene som skal vannes ned i bakken. Dersom man ikke gjør det kan man risikere at hele greenen blir svidd av!
I Norge og Europa brukes gras sorter som er såkalte "cold season gras" og de får noe som kalles varmestress når sommer Norge slår til!
Så nedkjøling av graset kan også ha en posetiv virkning!
På østlandet regner jeg med at de fleste vanningsannlegg går hver natt!

tomm

over 17 år siden

tomm

Uffda!

Anders

over 17 år siden

Anders

Faren min og jeg spilte Kvitfjell for 2 år siden, der sto det skiltet at vanningsanlegget kunne føre til stopp i spill. Jeg sto på utslaget og tok en prøvesving, da det plutselig dukket opp noen merkelige plastdingser rundt meg. Før jeg klarte å summe meg, sto spruten rundt meg, og jeg ble klissbløt. Etter at vi hadde rasket med oss utstyret og løpt til siden, kunne vi ikke annet enn å se det humoristiske i episoden. Redusert greenfee? Nei, det tenkte vi ikke på engang, det ble da en ganske god historie ut av det :-)

Lost ball

over 17 år siden

Lost ball

Ja til flere Anders'er. Green Faldo'er har vi vel i grunnen nok av allerede.

Deilig

over 17 år siden

Deilig

Når sola står på og det virkelig trengs vanning er det nesten bare deilig å bli blaut. Men det må da kunne gå an å installere en buzzer/beeper som gir fra seg en lyd 10-15 sekundre før vannet kommer slik at man kan redde seg selv og utstyr unna. Ellers må selvfølgelig gresset få dekket sitt behov for drikke.

Hadde imidlertid en veldig negativ opplevelse for 2 år siden under en lukket bedriftsturnering. Det automatiske sprederanlegget slo seg på mens vi sto å puttet på hull 1. Vi måtte bare rømme greenen til vanninga var ferdig. Deretter måtte vi vente 1-2 minutter på hver eneste green før vi kunne putte, helt til vi kom til hull 9. Da rant det over for en i ballen som lot ballen ligge på greenen og stormet inn og leste bibelen for en stakkars ekspeditør i proshopen som øyeblikkelig fikk stoppet vanninga til alle turneringsspillerne hadde passert. Etterpå kom daglig leder og unnskyldte seg, men når største sponsoren på banen leier både bane og restaurant nesten hele dagen og nærmest tømmer proshopen for "utstyr og klær" til full pris for å dele ut som premier til over 100 inviterte næringslivstopper så skal ikke et automatisk vanningsannlegg gå berserk midt i en turnering. Det var heller ikke særlig morro å putte på klissklassgreener samtidig som alle andre hadde fine forhold.

Hallo

over 17 år siden

Hallo

Er innlegget ditt ment seriøst Green Faldo? Hvis det er det, så må jeg bare ønske deg god bedring.

Selvfølgelig må man være forberedt på at vanningsanleggene går på av og til. Jeg har selv opplevd det på Miklagard mange ganger, men lager da ingen sak av det. Når det er så mye sol som det har vært den siste tiden vil det være nødvendig med vanning flere ganger daglig. Hvis du ikke tåler det, så foreslår jeg at du tar deg en tur til Askim for eksempel. Der lar de banen bli helt inntørka før det vannes. Det er nok på slike baner du føler deg hjemme...

heisann

over 17 år siden

heisann

nordmenn er helt utrolige. ikke skal vi betale greenfee i dyre dommer, banemannskapene skal gjøre nødvendig arbeid akkurat når det passer oss (helst på nattestid) og gud forby om jeg får noen dråper vann på meg fra vanningsanlegget.

Men perfekte spilleforhold... det skal vi ha!

cut

over 17 år siden

cut

kanskje deilige like gjerne kunne tatt telefonen litt tidligere og kommet med en vennlig henstilling i stedet for å vente til det rant over og med eder og galle gitt beskjed. Tror resultatet hadde blitt det samme

???

over 17 år siden

???

Green Faldo - den er for dum!
Dette har jeg opplevd mange ganger, spesielt i Sverige på årets sommerferierunde.

Det fine med vanningsanlegget er tegn på at det er sommer og fint vær.
God tur.

herrtommy

over 17 år siden

herrtommy

green faldo:

Ta en prat med en greenkeeper engang...Skulle han være enig i ditt synspunkt, ja så kan nok han hjelpe deg få greenfeen din tilbake igjen.

Er du ikke mann nok til å snakke med greenkeeperen, er du ikke mann nok til å spille golf

snappy

over 17 år siden

snappy

Anders... Takk for en god latter... Veldig bra... Vi trenger helt klart flere typer som deg.

Jeg er ikke enig med herrtommy:

Er du mann legger du dette bak deg. De fleste har opplevd dette i slikt vær det er nå, sommeren 2006 opplevde jeg dette mange gange. Ikke i turneringer selvsagt; Da ville det vært angang til en liten klage.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Vann, det er hva vi trenger i Norsk tropesommer-varme :-) Går gladlig under ethvert vannings-anlegg, for å kjøle ned all form for temp.

Det eneste minuset jeg kan forestille meg, er om håret er så fullt av gele og spray at det ser ut som en tyskerhjelm etter dusjen.

(Ikke glem "badehetta"(en rema tusen pose?)

god

over 17 år siden

god

en god golfspiller klarer og holde vanningen mentalt ute og konse på puttinga. ;)

NoSlice

over 17 år siden

NoSlice

Og....en God golfer trenger en kalddusj en gang i blandt, iallefall nå om dagen!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her