Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Grafittskaft til Jern

Hmm...

over 17 år siden

Hmm...

Noen som har erfaring med grafittskaft på jernkøller?

Skal ha X-stiff (tunge?) uten den klassiske "døde" følelsen i mange grafittskaft...

Noen forslag????

veggiss

over 17 år siden

veggiss

poenget med grafitt er å få ned vekten...ikke opp.

Hmm...

over 17 år siden

Hmm...

Jada,

tunge grafittskaft veier 115g, Rifle/TTT Gold veier 130g +

veggiss

over 17 år siden

veggiss

hvorfor akkurat grafitt? hvorfor ikke dynamic golf superlite?

veggiss

over 17 år siden

veggiss

dynamic gold...

Hmm...

over 17 år siden

Hmm...

Har ikke sjangs å få stive nok skaft med annet enn rifle eller dynamic gold. Skal ha ca 7.0 køller ihht Rifle sitt målesystem, og da er det ikke så mange skaft å velge i.

Grunnen til at jeg leter etter grafittskaft er at jeg bøyer stålskaftene jeg har (rifle) helt nederst. Sånn går det med mye kraft/hastighet og litt for lite presisjon. Et tungt grafittskaft vil ikke bøye seg nederst, men jeg leter etter et som ikke er like "dødt" som vanlige grafittskaft.

Altså - noen forslag? (Og ikke noe dritt om flere protimer:-)

dritt

over 17 år siden

dritt

hva med noen protimer?

Køllemaker

over 17 år siden

Køllemaker

Hvis du bøyer TT Dynamic Gold eller noen av Tour-skaftene til Rifle nederst bør du begynne som buldoser i stedet for golfspiller. Disse skaftene er nemlig så tjukke nederst at du garantert ikke bøyer dem med vanlige slag selv om de er aldri så tjukke. Mulig du blir så sur over ditt eget dårlige spill at du smeller jernet i bakken etter slaget. Da kan du greie det. De som bøyer jernskaft bruker alltid high launch modeller som er svært tynne nederst.

Hva

over 17 år siden

Hva

med å begynne som bulldoser?

veggiss

over 17 år siden

veggiss

prøv dynamic golf tour x7 da, det er stivere enn rifle 7.0

veggiss

over 17 år siden

veggiss

helvete...dynamic golD

Hmm...

over 17 år siden

Hmm...

Bulldoser, mulig det.

Regner med at køllene får mest bank på mattene inne gjennom vintersesongen. Ute pleier jeg ta divots, inne er det litt vanskelig - altså ikke noe problem å bøye Rifle med et "tjukt" matteslag.

Fortsatt ingen med peiling på grafittskaft?

Divot på matte :)

over 17 år siden

Divot på matte :)

"altså ikke noe problem å bøye Rifle med et "tjukt" matteslag."

Ønsker du å ha skaft som gjør at det er helt kult å slå "tjukke" matteslag :)

Protime-indikasjonen fra flere av debattantene støttes hermed :)

Jeg har forresten gått over til X-Stiff skaft på driveren fordi regulært skaft bøyer seg for mye når jeg står lent mot den og venter på at de blir min tur :)

BenDover

over 17 år siden

BenDover

Hvis klarer å slå Rifle skaft så de blir permanent bøyd, er det nok ingen grafittskaft som vil holde heller.

Tunge grafittskaft har mange av de samme egenskapene som stålskaft, bortsett fra prisen. Kanskje det er derfor "alle" på tourene spiller stål?

Mørbanket

over 17 år siden

Mørbanket

Hvordan går det med hendene dine når du stadig smeller jernet i matta så skaftet bøyer seg ? Bruker du polvotter eller grytekluter som polstring ?
Hvis du bøyer stålskaft så brekker du grafittskaft. Bruk armeringsjern i stedet. Da kan du skryte enda mer over svinghastigheten din.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

mange gode seriøse svar her ja....
jeg hiver meg på.

hva med å senke hastigheten, og lære deg å slå på matte uten å prøve å grave hull i den?

veggiss

over 17 år siden

veggiss

eller kanskje et spett? drei det til ønsket tykkelse :D

Hmm...

over 17 år siden

Hmm...

Tusen takk til alle for mange gode forslag.

Jeg skal selvsagt fra i dag av:
Senke hastigheten (dette vil nok alene fikse det meste)
Treffe bedre
Ta en haug med protimer
Bruke stålskaft som alle andre
Begynne å slå uten hansker
Aldri ta divots
Tilpasse svingen til plastmattene på rangen
Kjøpe ProV1 og kun satse på nærspill
Skifte til XXX-Stiff på driveren
Begynne å trene styrke
Trene psyke
Spise frø
Ikke bruke Dark Ace
Få kontakt med golfenglene mine
og for guds skyld, ikke lete etter riktige grafittskaft lenger

Ha en fin dag

I meste laget

over 17 år siden

I meste laget

Du bør IKKE begynne å trene styrke. Hvis du derimot går med begge armene helt inngipset over vinteren vil muskelmassen din ha skrumpet til ordinær svinghastighet når sesongen begynner. Til Nærspill bør du bare bruke bordtennisballer. ProV1 er for tunge, de bøyer skaftene dine.

Nostalgi

over 17 år siden

Nostalgi

Hvorfor ikke bruke hickory-skaft. Du får kjøpt ferdige køller med oversize hickory på Jernia. Bare spør etter et sett slegger.

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Jonag - hvor er du ? Kan du erstatte disse "morsomme" svarene med noe mer seriøst ?.
I utgangspunktet er det vel mer vanlig å gå fra grafitt til stål ved høye svinghastigheter, og ikke motsatt. Det kan vel hende at det derfor ikke er så mange som har efaring med kombinasjonen eksrem høy svinghastighet og grafittskaft. Jeg foreslår at tar kontakt med proen din, men da for å diskutere aktuelle skaftalternativer - hvis du da ikke skulle ha en køllemaker tilgjengelig.

Hmm...

over 17 år siden

Hmm...

Bare for ordens skyld, jeg har ikke høy svinghastighet - bare en kort men meget aggressiv sving (som fungerer rimelig bra). Jeg slår ned på ballen, men av og til i en litt for stor grad (også på plast) og det er ikke alltid lurt. Jeg har tro på å trene med det en spiller med, og vil derfor ha køller som tåler å bli slått med fra plast....

Køllemaker vil nok bli kontaktet, min pro har ikke vært borti noen med problemet før.

:-)

Til Køllemaker: Hvilke av TT Dynamic Gold og Rifle Presicion er tykkest nederst? Har Rifle idag, ville TT funket bedre?

rådgiver

over 17 år siden

rådgiver

kjære Hmmm...

er det stoltheten din som gjør at du heller vil bruke penger på nye skaft som vil skape problemer for deg etterhvert som du eventuellt forbedrer spillet ditt, eller bare ren skjær dumskap?
tror du kroppen din er bygget for den aggressive svingen(som fungerer rimelig bra i følge deg selv)?

er egentlig rimelig spent på å høre følgende:

hvor langt slår du med 5, 7, 9 og SW?

ikke at jeg er lengdefiksert, men kontrollert lengde gir meg litt input om deg og din golf.

svaret jeg ønsker, er ikke hvor langt din beste ball går, men snittet av 10 baller pr. jern. gjerne fra matte.

Hmm...

over 17 år siden

Hmm...

SW - 70 (bruker den veldig lite i fullsving)
9 - 110(115)
7 - 145(150)
5 - 170

og min gode rådgiver, det er ikke lengde som er problemet, men spredning. Og nei, det er ikke hook el. slice - de går rett men skeivt... Og, ja jeg har 4 wedger for å ha lengder fra 60 m og opp. Og nei, en drive er ikke lenger enn 220m i snitt, selv om rekorden er over 300 (ja den ble målt med laser, og nei det var ikke stiv kuling) og jeg regner en god drive til 230m.

Min aggressive sving er ikke raskere enn andres, bare kortere. Kraften i svingen min kommer ikke fra armene - men fra hoftevridningen, og der kommer også noe av problemet med retningen inn. Jeg vet.

Men ingenting av det overfor nevnte har noe med hvorfor jeg bøyer skaftene mine. Det gjør jeg fordi jeg av og til kommer FOR bratt ned på ballen, og det kan bøye skaftet ganske mye. Jeg har altså en bratt sving, noe som jeg vil fortsette med - enkelt nok fordi alle forsøk på en flatere sving gir gode muligheter for hook/slice og den nåværende svingen er så godt som fri for slikt tull. Og, jeg har kortere køller enn normalt for min lengde, men flere bruker det som standard (bla PING anbefaler kortere).

Jeg skal ha nye køller, de gamle er slått istykker. De fleste skaftene er bøyd slik at det er godt synlig. Innesesongen på matter er kjip sånn.

Altså - veldig enkelt - hvilke grafittskaft skal jeg velge. Mange tourspillerer bruker grafitt nå, men hva er best?

Hmm...

over 17 år siden

Hmm...

BTW "standard" svinghastighet er ca 85 mph m 7i, og ca 90 mph m 5i. Regner en 5w som ca 95 - 100 mph og en drive til ca 105 mph.

jonag

over 17 år siden

jonag

Denne tråden var morsom, kanskje på bekostning av Hmm...

Noen trenger faktisk XX-flex og XXX-flex og det finnes. Da snakker vi 8-9-10-11 på Rifle-skalaen. Dynamic Gold Tour er et eksempel på dette. Vet en som bygget et jernsett med disse og målte de til 10.3 på rifle-skalalen. Han har vel 120 mph sving, men er litt agressiv med jerna så han likte at disse skafta gav mer kontroll og mindre spinn på ballen. Men disse er vanskelige å få tak i. Tror man må innom tour-vanen som drar rundt på PGA eller direkte til True Temper-importør. De er så stive at det ikke går an å tip-trimme noe X-flex for å få det så stivt. Er ikke sikker på at det finnes så stive grafittskaft heller. Ingen hard-hitters spiller jo med grafitt ?!

jonag

over 17 år siden

jonag

Men han bytta tilbake til Rifle 6.5 for han syntes XXXXX-flexen gav litt lite følelse med de korte jerna. Mulig disse er som spett.

Hmm...

over 17 år siden

Hmm...

Rifle 6.5 er fantastiske skaft, bare synd at de bøyer seg.

Trenger ikke stivere skaft enn 7.0, rettelse - stivere køller enn 7.0.
En 10.1 kølle hadde sikkert begynt på sin andre pendel før jeg hadde truffet ballen, og er nok aaaaalt for stiv.

Slik det høres ut nå, er det ingen gode erstatninger for jernskaft. Da får jeg holde meg unna mattene gjennom vintersesongen (kanskje de gamle jernene kan bøyes tilbake?) Vi får se.

Har bestilt meg et par billige og umulige blades fra med x-stiff stålskaft - så får vi se hvor lenge de holder.

pap

over 17 år siden

pap

hmm...:
Jeg har all respekt for at du vil løse problemet ditt ved å bytte utstyret, men..

Viss svingen din bøyer skaftene og sender ballen en vilkårlig vei(selv uten skru), er det kanskje på tide å lete etter en annen svingtanke. Hvordan du finner den er likegyldig. Vil bare tro at gjeldende sving ikke kan være heldig for hverken kropp, sjel eller lommeboka. ;-D

Hmm...

over 17 år siden

Hmm...

Vilkårlig er å ta i. På 7-jern er sidespredningen ca 10m, og det er jo egentlig ikke så mye. Stort sett sprer jeg ikke mer enn 5m.

Mulig du har rett, pap - ikke heldig for hverken sjel, kropp eller lommeboka. Men det er jo heller ikke golf.

Misforståelse

over 17 år siden

Misforståelse

Hmm... har ikke høy svinghastighet, bare høy krasjhastighet.

Hei Jonag

over 17 år siden

Hei Jonag

Det er ikke vanskelig å få tak i råstive Rifle-skaft. Det er bare å tip-trimme de til den frekvensen du vil ha. Rifle råskaft selges for en billig penge her: http://www.diamondtour.com/raw-rifle-iron-p-1173.html

jonag

over 17 år siden

jonag

Men kommer man seg fra 7 til 10 da ?

Hei Jonag

over 17 år siden

Hei Jonag

Ærlig talt så har jeg ikke prøvd, men siden rå-skaftene er 43,5 tommer lange vil jeg tippe at det skulle gå veldig greit dersom spillere ikke er ekstra lang og krever lengere skaft.
Jeg har forøvrig tilgode å se en spiller som trenger 8, 9 eller 10-flex, så spørsmålet er hypotetisk.

veggiss

over 17 år siden

veggiss

tour concept skaftene selges det en del pull-outs fra på 4gea, så det kan være verdt å ta en titt der hvis man vil prøve de.

Vel

over 17 år siden

Vel

"det er ikke lengde som er problemet, men spredning "

"Kraften i svingen min kommer ikke fra armene - men fra hoftevridningen, og der kommer også noe av problemet med retningen inn".

"Stort sett sprer jeg ikke mer enn 5m."

Har du et problem med spredning eller ikke?

jonag

over 17 år siden

jonag

Til "Hei Jonag". Ja enig.... og det ble jo erfaringen fra han som testet også. Han gikk tilbake til project X 6.5.
mulig Tiger og Adam Scott også prøvde de stålskafta, men umulig å vite hva de spiller med.
Er det ikke ca 3 tommer tip trim for å klare ett poeng på skalaen ? Slk tror jeg True Temper er. Da begrenser det seg til maks 1,5 til 2 poeng da som man kan tip-trimme og det gjør jo ikke butt-stivheten noe stivere.

men er man kjapp i tempoet og har 100 mph med 5-jern så kan det hende at man trenger slike skaft, iallefall Dynamic Gold. Rifle og iallefall Project X har en litt mer lavspinnprofil, så kanskje man kan spille mykere flex i de uten å få ballongbaner.

Men Hmm... om du bøyer skafta permanent må du neste vurdere noen endringer. Det er ikke normalt. Kanskje du slår for mye slag fra harde matter, kanskje du har for bratt sving inn i ballen og kanskje du burde justere impact-posisjonen din. På banen skal man ta torv med korte og mellomlange jern og til og med de lange jerna. Torven skal ikke være for dyp og den skal peke ca mot målet og den kan være så lang som en hundrelapp. Har du noe annet har du noe du kan forbedre i spillet ditt :-) Få noen til å ta bilde med kamera og sammenlign med enhver god golfspiller uansett sving. Alle gode spillere har en god impact-posisjon. Good luck

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Hva har Hmm... i handicap? Hvor mange slag spiller du stort sett på?

Rema1000

over 17 år siden

Rema1000

Saken i et nøtteskall:
Hmm... døljer jernene sine så hardt i bakken at han ødelegger skaftene.
Han vil derfor ha nye skaft som tåler mer juling.

Selv kjører jeg bil så hardt at jeg stadig krasjer inn i bilen foran. Nå vil jeg at alle bilene skal bli mye hardere så de blir bulket når de krasjer.

Kanskje ville det være enklere å lære bedre å kjøre bil, og kanskje burde Hmm.. bli flinkere å slå baller også....

Rema1000

over 17 år siden

Rema1000

skal være "ikke blir bulket" i innlegget over.

Hmm...

over 17 år siden

Hmm...

Mine ører er fulle av vatt.
Jeg er alt for langsynt.
Mulig jeg er trangsynt.
Men tenk å være så dum å anta at
Scangolfere kunne bidra med annet enn pjatt.

:-)

Uhyggelig mange som vet mye bra om gode grafittskaft gitt!

Men, ja Jonag, jeg skal få filmet impact-posisjonen min.

Hmm...

over 17 år siden

Hmm...

Pga gullfiskhukommelse prøver jeg igjen:

Noen som vet forskjellene på et TT Dynamic Gold og Rifle Presicion skaft som er like stive?

Hmm...

over 17 år siden

Hmm...

Til deg Vel.

Spredning på 7i, 5i og 3i er ganske så forskjellig...

Med 7i treffer jeg stort sett greenen jeg sikter på (innen en radie på 5m, altså en grei 3 putt...). Med 5i ligger jeg i nærheten av greenen, og 3i er sikkert kjekt å ha det også...

Og Rolf Åge,

Spillestyrken er stort sett ca 18 i hcp (men på kortet står det 11.2)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her