Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Bra scorer på Tyrifjord...

Cash

over 21 år siden

Cash

Ser at det er mye bra scorer på Amatouren nå... 51 og 53 på første 9 er jo ikke så verst! ;)

Fooore

over 21 år siden

Fooore

Å ha det moro pga andres dårlige dager er absolutt ikke sjarmerende.....

Hehe

over 21 år siden

Hehe

Vel, når så mange har en dårlig dag samtidig så...
Dessuten skrev jeg vel ikke noe sted at jeg gikk inn for å være sjarmerende heller! ;)

SnittHcp på de som er med er vel ca 4.... Snittscore(kjapt beregnet) ligger vel på 84-85... Jaja.

Gjentar meg selv fra første innlegg; Ikke verst, nei...

Bra nivå

over 21 år siden

Bra nivå

77 spillere på 84 eller bedre er ikke noe annet enn godkjent i en norsk amatørturnering. Blir det påstått noe annet blir det ikke tatt seriøst. Forrseten så blåste og regnet det (og haglet) ganske kraftig til tider i tillegg.

Amaspiller!!

over 21 år siden

Amaspiller!!

Cash:

Er du klar over hvor jævlig dårlig vær det var på Tyrifjorden i dag eller?
Det blåste og regna i hytt og pine,helt jævlige spilleforhold!!
Så scorene er faktisk ganske godkjente de, i et jævla vær!!

Ikke uttal deg om ting du ikke har peil på....

pussig...

over 21 år siden

pussig...

... at været alltid er helt for jævlig under amatour... Kanskje en slags forbannelse?

ingen peil...

over 21 år siden

ingen peil...

...men lese resultater kan jeg, og jeg ser jo at det må ha vært noe helt forferdelig vær ja! Men bare for halvparten... Eller?

Alle kan vi komme med dårlige unnskyldninger.

Facit

over 21 år siden

Facit

Ja, Anders Kristiansen hadde vel mye bedre forhold enn alle andre?!

Nei, det gjentar seg stadig; altfor mange på AmaTour spiller ikke opp mot sitt eget handicap... sånn er det når hcp er kval...

TAH

over 21 år siden

TAH

Synes ikke det er rett å dømme så mange fordi de har dårlige runder på amatour. Om scorer skal diskuteres her er det vel bedre om vi gir ros til dem som gjør det bra!

Mange spilte bra på Tyrifjord og han som imponerer meg mest i forhold til hcp er vel Mikkel Gythfeldt fra Tyrifjord som spilte 79. Hans hcp før runden var 11,4.

Bra jobba!

Ps. Jeg har ikke peiling på hvem det er, så det er ikke derfor jeg nevnte ham, men fordi han spilte en bra runde i går!

følger med

over 21 år siden

følger med

Enig i at man heller bør rose de som spiller bra. Spesielt han som leder på 2 under par. Han er 15 år!

GAD

over 21 år siden

GAD

Er han 1 eller 2 under par?

På scorekortet står det at banen er par 71.

KK

over 21 år siden

KK

Han er to under.
Tyrifjorden spilles som par 72 i større turneringer.

Webmaster

over 21 år siden

Webmaster

Tyrifjorden ble i fjor spilt som par 71 pga ombygging av hull 15. Banen spilles fra i år av som par 72, men scoringsystemet var ikke oppdatert før turneringen. Dette skal nå være i orden.

HEY

over 21 år siden

HEY

Sjekk oppdatering hull for hull på lederballen:

http://www.tyrifjord-golfklubb.no/leaderboard_d.asp?turn=94&kl=herre

Bogk

over 21 år siden

Bogk

til han som følger med,
Anders Kristiansen er 13 år og fra Borregaard GK. ikke 15. og trener golf 1500 timer i året, derfor spiller han bra.

LASSE

over 21 år siden

LASSE

For ett liv han har a.. LAMER ass... :D

Tjukken

over 21 år siden

Tjukken

Skjønner ikke at noen gidder å spille ama-tour. Det blir jo alltid dårlig vær. Regn, snø, vind, kaldt, glatt, røffen trekker innover banen fra begge sider, greenene flytter seg mens ballen er i lufta, køllene blir skeive i baksvingen, og ikke minst er hullene så små at ballene ikke smetter oppi.......
Leit for dem som sliter for å holde hcp sitt nede, nå må dem gå et par ekstra runder til uka for å komme med på neste turnering.......

amatour spiller

over 21 år siden

amatour spiller

Til kritikerne:Get a life!!!!!!!!!
dere bruker tiden så destruktivt at dere ikke fortjener svar på malplassert tiltale. Det ble scoret over 100 av to spillere(sannsynligvis jåle) Big deal!!!Andre som er hengt ut tidligere scoret 77 denne helgen.

Så finn et annet tema, eller merk "tråden" patetisk, destruktiv og useriøs. Det er nemlig frekt å låne andres tid ved skrive slikt skvip, ....under en tråd som i utg pungtet ser interesant ut for golfere

Forøvrig fungerer hcp systemet i norge slik at hcp indikerer en spiller på sitt BESTE. Den informasjonen har tydeligvis gått dere hus forbi

Grønn

over 21 år siden

Grønn

Det er helt utrolig hvor mye piss som blir skrevet om dette temaet. At noen i det hele tatt gidder å bruke tid på å rakke ned på andres prestasjoner på golfbanen betyr at de selv har store problemer. Det betyr også sannsynligvis at de ikke har spilt særlig mange runder selv. Det betyr også at de har missforstått hcp-reglene her i landet.

Gjennomsnittscore på en 4-hcp'er ligger normalt på rundt 8-10 over par. 4-6 slag over hcp er helt normalt. Ved dårig værforhold kan man lett legge til 2-3 slag. At 1 eller 3 skiller seg ut i en golfturnering er ikke unormalt. Se f.eks på resultatene fra US Open.

I følge "Facit" lenger oppe kan ikke værholdholdene ha hatt noen innvirkning fordi én spiller spilte bra. Les: lite gjennomtenkt argument!
Facit: Er du skuffet over at alle ikke spilte like bra som Goosen?

Hvis alle som spyr eder og galle i disse diskusjonene skal bli fornøyd, må vel alle spille like mange over par som de har i hcp. Dette vil bety at det blir jævlig trangt i toppen på resultatlisten!

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Stilig å sammenligne US Open på Shinnecock med Tyrifjorden ! Det kaller jeg saklig.

Grønn

over 21 år siden

Grønn

Hvis du absolutt må ha det inn med teskje, så mener jeg at det alltid er stor spredning på resultatene på en resultatliste i en golfturnering uavhengig av hvor i verden det er eller på hvilket nivå man befinner seg!!! Det er alltid noen som spiller bra og alltid noen som IKKE spiller bra og som regel er det flere som spiller dårlig en bra. Capiche?

AMAspiller

over 21 år siden

AMAspiller

at dere gidder å skrive så jævlig mye søppel her...
Jeg er temmelig sikker på at ingen av dere er i nærheten av singlehandicappere,men at dere bare skriver alt mulig møkk her fordi dere ikke kommer med på amatour selv....

Hvis dere hadde vært på tyrifjorden er jeg ganske sikker på at dere hadde hatt et annet syn på det.....

Prøv heller å si noe positivt om de som gjorde det bra istedetfor å sitte her og sutre over nivået på norske golfspillere....

Man spiller ikke bra hver dag selv om man har under 5 i hcp...

Er så drittlei av at hackere som dere sitter her og snakker piss istedetfor å prøve å bli bedre golfspillere og komme dere på AMAtouren selv...

Den dagen kommer sannsynligvis aldri,men hvis den kommer så finner dere ut hvordan det faktisk er!!!

Tenk hvis folk skulle hengt ut dere for hver dårlige runde dere gikk,da hadde dere nok vært ferdige som spillere hele gjengen....

GOLF IS A GAME OF SPORTMANSHIP....ring a bell???

PS:jeg endte opp +9 etter to runder....;)..

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Da er det vel bare å erkjenne at Ama-Tour er en skikkelig eliteturnering, at Norge er et land fullt av hardtsatsende golfspillere, at det kun er spillere med single hcp som kan uttale seg om elitespillerne i Norge og at det ikke er noe rart i at en 14 åring banker eliten. (Nå kommer noen trekkende med at Michelle Wie også er 14....)

Jeg gir meg jeg. Dere har helt rett. Jeg tar helt feil og siden jeg har to tall i hcp'et mitt betyr det at jeg ikke kan lese. 34 spillere med 80 og lavere i snittscore er et godt resultat !

singel-hcper...

over 21 år siden

singel-hcper...

...men allikevel kom jeg ikke med. Har under 6, og trodde jeg skulle ha sjansen...
Men jeg ser at det var bra jeg ikke kom med, slik at alle de "gode" fikk vist seg frem... Det verste er vel at de samme kommer med neste gang også, mens vi andre må stå på vent.

Støtter forslaget om ett slags liga-system, hvor det er litt flere muligheter til å ha kontroll på hvem som har gjort hva tidligere i sesongen...

Må bare si også, at det var jo faktisk flere gode resultater også, og meget bra av han som vant, og de nærmeste plassene bak ham! Gratulerer!

mh

AMAspiller

over 21 år siden

AMAspiller

skal ikke si at det er for høy standard på amatour...

men i helga var det ganske greit....

hva er det dere mener..?

at alle som er med skal ha snittscore under 80??

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Nei for all del, jeg har lært ovenfor at snittscore på 85 er det vi kan forvente når snitthcp er 5 i et land med vinter. Har lært det nå og vil bli fra meg av begeistring over at norske elitespillere klarer 79 slag. Når jeg tenker meg om betyr vel det at Øyvind Rojahns 77 og 78 runder i Frankrike i helgen var et godt resultat....

lasse

over 21 år siden

lasse

Hvis du ikke har noe bedre å komme med enn dårlige sarkasmer, kan du like godt holde kjeft, Smilende Sam.

MÅ du virkelig kommentere alt?

Det er ingen tvil om at Norsk golf har utviklingspotensiale, men det er heller ingen tvil om at det foreløpig er en stor utopi å strebe etter for eksempel Sveriges nivå. Det er som om et bedriftslag i fotball skulle satse mot eliteserien.

Smilende Lasse

over 21 år siden

Smilende Lasse

Kanskje du Lasse burde innse at det er ytringsfrihet i Norge og at det for mange ikke er sånn at det å ytre seg kritisk er noe galt. Kanskje det er det som driver verden litt fremover. Sånne som deg vil sitte stille, se på at ting ikke virker og si; "Huff det virker ikke". Da er det bedre å gjøre som Smilende Sam - som i flere innlegg har pekt på at det går på treningskultur og at det blir for dumt å skylde på været hele tiden. Heia Sam !! Selvsagt skal vi sammenligne oss med Sverige ! Men du vil kanskje heller sammenligne deg med Island eller Finland ? Vi er dårligere enn dem og (ihvertfall Finland). Ta en titt på Europatourlistene - Mikko Illonen og Minea Blomquist er langt foran våre beste.... det er faktisk like før Pasi Purhonen passerer Henrik B. Kanskje Færøyene er bedre sammenligning..... da kan vi lulle oss inn i amatørskapet en stund til...

PC

over 21 år siden

PC

AMAspiller:

Midt i gata hele veien blir bra score. Tror faren din har noe å lære av deg...

kåre

over 21 år siden

kåre

viktig med nakne damer.

Smørje

over 21 år siden

Smørje

Jeg hadde gleden av å se på spillet på Tyrifjord live. Jeg skjønner av det som står over at jeg må være imponert for ikke å bli skjelt ut. Jeg vil likevel bemerke en liten ting på saklig plan; Det er veldig veldig mange av de spillerne som deltok som har veldig veldig mye å lære spilltaktisk, evt. så må de få "flere slag i bag'en" slik at de kan bruke spilltaktikk positivt. Noen ganger lønner det seg å gå med jern og legge seg opp....

lasse

over 21 år siden

lasse

Jeg er helt enig med Smilende Sam og mange andre når de sier at nivået i golf-norge er for dårlig. Men den siste kommentaren hans (og et par andre), tilfører diskusjonen NULL OG NIX, og kan like godt utelates. Jeg mister respekten for en debatant som tar i bruk så billige og gruntliggende sarkasmer, det setter til og med mange av de fornuftige innleggende hans i et dårligere lys.

Og når det gjelder sammenligninger, så ja: Jeg mener man heller bør sammenligne Norge med Finland enn Sverige. Sverige er et godt forbilde og man bør lære av dem, men Finland er en bedre målestokk når man skal diskutere golf-kultur.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

HELT enig med Smørje. Course management er nok et ukjent begrep for mange. Jeg har spillt med spillere som hater å ligge på feks. 70-90 meter, for de har et "hull" i "sonen" sin der... Men gang på gang bruker de driveren / lange køller og havner der i stedet for å ta en wood / langjern å ligge tryggere og på 90+ meter..

For min del hater jeg 70 til 40 meter... Over 70 har jeg et fullt slag, under 40 er jeg ganske ok.... Men jeg slår så kort at det skjelden er tema å komme for nærme da.... ihvertfall på lange baner.

Happygolucky

over 21 år siden

Happygolucky

Er det noen som har hørt om konstruktiv kritikk?

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Jeg er faktisk enig med deg Lasse. De siste to innleggene mine var ikke konstruktive. De var spydige og slik sett unødvendige for en god debatt. Jeg lot meg bli provosert av innleggene over, som jeg mener at på en usaklig måte skjeller ut de som kommer med kritikk, og ikke er villige til å se at noe er galt med norsk elitegolf når scorene er på samme nivå som for 20 år siden. Det er litt trist at jeg falt ned på det nivået selv.

Når det gjelder Finland så er poenget mitt at de er forbi oss allerede. Både på dame og herresiden. Kort oppsummert er mitt poeng at norsk elitegolf mangler toppidrettskultur OG et godt støtteapparat. Før man er villig til å se dette både i klubber, NGF og hos spilleren selv så forblir vi en D-nasjon. det dreier seg ikke bare om å trene mye. det dreier seg om å trene riktig, bygge sten på sten og ha fokus.

Joje

over 21 år siden

Joje

Så et forsøk på å oppsummere:

1) Det er god pedagogikk å rore de som gikk best, ved å gratulere med bra resultat. Deretter kan man kritisere, fordi det kan/må bli enda bedre.

2) Det er dårlig pedagogikk å kritisere de som gikk dårligst. Det er ikke bare dårlig pedagogikk, det er dumt, og sier mest om den som kritiserer.

lasse

over 21 år siden

lasse

En liten nyansering:

Alle kan bli bedre, men ikke alle må. Derfor bør rosen og kritikken fordeles ujevnt, alt etter hvilken kontekst man snakker om. Det som har vært tendensen i denne tråden, er å skjære alle over en kam.

Dessuten er det vel ikke AmaTour-spillerne sin feil at nivået på Norsk golf kunne vært bedre? De er jo tross alt de "beste"...

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

De som har fulgt med på forumet her vet at jeg er rask på labben med å rose når noen gjør det bra. Kanskje føler jeg at det nettopp derfor må være lov til å være kritisk også. Jeg er ikke veldig uenig med joje og har heller ikke gått løs på enkeltspillere.

Litt uenig med Lasse - spillerne har sin del av ansvaret for at nivået er lavt.

....og siden jeg er for gammel til å bli god selv så står jeg nå hver morgen med (nesten) tårer i øynene når min to år gamle sønn tar opp en plastikkgolfkølle som det første hver morgen - tar grep med begge hender og kliner til - med follow through.... (sorry måtte bare si det...)

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Vi må huske en liten viktig ting: Det er en hel masse mennesker som har begynnt med golf i en alder av 25+, mange av disse (feks. bandy spillere) blir gode raskt, men blir trolig aldri i europaklasse (unntak kan selvsagt finnes men....). Så er det spillere som meg (begynnte når jeg var 27, dette er min 7 hele sommer) med minimalt talent, men en stahet som mangler sidestykke ;-), som blir litt gode, og ønsker å knive mot andre... Vi mangler stabilitet og evne til å bli virkelig gode, vi har begynt for sent, så synd....

Det vi ser nå er unge talenter som kanskje har spillt 5-6-7 år, men de begynnte når de var 8-9-10-11... De får det inn "med morsmelka" og vi har ikke sjans i havet til å holde følge med dem... Vi får prøve så godt vi kan, og jeg gir meg ikke, men jeg tror vi får problemer... Og det er GLIMRENDE !! Slik skal det være.... Heia juniorene !!

Gammel

over 21 år siden

Gammel

Noen begynner etter fylte 50. Og sliter med å få offisielt handicap

Sanity Check

over 21 år siden

Sanity Check

Her er et lite sitat fra et amerikansk forum. Sier litt om nivået som skal til for å hevde seg som pro...

"I hear ya.... We have a young guy at our club - about 26-27 years old, big kid that absolutely bombs the ball and shoots in the 60's just about every round at our home course with ease, hold the course record with 63. I have played with him many times, he is such a good player it is sick.

That said, he can't even sniff prize money on the mini-tours at all, like the Golden Bear tour etc... It's hard to imagine just how good the Tour players are, because I think this guy is the best player I have ever played with and he isn't even close to cutting it out there as a Pro...."

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Sanity check

Det der er 100 % på merket og kanskje noe som preger mange golfmiljøer. Det er ikke nok å være sinnsykt god på egen hjemmebane. Det blir litt som å være best i gata. Dessverre er det mange gode i andre gater også.....

Are Ogant

over 21 år siden

Are Ogant

Noen påstår at værforhold og vanskelighetsgrad ikke har noe med resulatene/nivået på Amatour å gjøre. Henrik fikk en score på +13 idag. Tenk; da hadde han ikke klart cut'en på Tyrifjord forige helg!
Hvordan kobler man dette, Leadtape og dere andre kverulanter?

Tore Pupper

over 21 år siden

Tore Pupper

hmmm.. tror ikke vaer og bane er grunnen til at norges "beste" spiller kommer paa siste plass (eller 150'ende plass). Han er tydeligvis langt unna formen og jeg haaper han faar en opptur i neste turnering. Jeg er enig i at vaer og baneforhold vil heve/senke gjennomsnittscoren, men jeg tror ogsaa noe boer gjores med amatouren:

Hva med aa la de som klarte cut'en i de 2-3 siste turneringene vaere kvalifisert, mens alle andre maa spille kvalifisering for de resterende plassene dagen foer? Da vil langt flere ha sjansen til stille uten at det blir diskusjon om feil handicap.

Nivaaet vil kanskje heves samtidig som turneringens handicap gjennomsnitt gaar opp? Jeg har selv hatt lyst til aa delta i en Amatour konkurranse selv om jeg er usikker paa jeg har ferdighetene. Med handicap krav paa 4 er det umulig, men naar jeg ser scorene etter turneringene er cut'en absolutt innen rekkevidde.

Sportslig Hilsen
Tore P.

Are Ogant

over 21 år siden

Are Ogant

Cut'en innen rekkevidde, sier du. Du må ikke finne på å sammenligne score på selskapsrunder med score på turneringer som Amatour! Da tror jeg du får deg en overraskelse... Turneringspill er noe helt annet enn treningspill! Skulle ønske du kunne ha erfart det. Men meld deg på hvis du har under hcp 7 og møt opp på turneringsdagen. Da kommer du (nesten) garantert med.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Henrik er selvfølgelig i en helt annen klasse enn de som deltar på Amatøuren. Det har han bevist i mange år nå, han er den eneste norske spiller som siste 3-4 år har vist noe særlig. Ok, han sliter nå, han har en tung down. Jeg er temmelig sikker på at det sitter i hodet. Så dårlig er ikke Henrik.

Forsøk på å fremstille amatøuren som et sted med stort press som påvirker score negativt blir jo direkte latterlig sammenlignet med presset Henrik opplever. Han skal viser resultater for sponsorer, media og ikke minst livnære sin familie ved sitt spill. Halve feltet på amatøuren er hobbyspillere som i beste fall følges av far og mor. Det er ikke tilskuere, ikke penger involvert, ikke status å hevde seg i det dårlige feltet og de som hevder seg får ikke noe omtale i media, knapt nok premier.

Alle forsøk på å bortforklare dårlige scorer på amatøuren er feilslått, spillrerne er rettt og slett ikke bedre. Men selvfølgelig er de kneppet bedre enn singelhandikkappede klubbspillende familefedre. Det skulle bare mangle....

Cash

over 21 år siden

Cash

Helt enig med Dr Leadtape.
Men, det skal sies, at når man står på start i en hvilken som helst konkurranse, så vil (nesten) alle kjenne et visst press! Samme om det er amatour eller en liten klubbkonkurranse.

mvh

Are Ogant

over 21 år siden

Are Ogant

Sukk!
Turneringspill er turneringspill. Føler du et press, uansett hva det er, blir det vanskeligere å prestere. Henrik har spilt mange bra runder i likhet med de på Amatour. Jeg kjenner selv mange som spiller på Amatour. Flere av de klarer sjelden kjempescorer selv om de spiller under par ellers inne i mellom.

Tore P.

over 21 år siden

Tore P.

Are O. : husk at golf er en av idrettene hvor den mentale styrken har aller storst innvirkning (saerlig i motgang). Selv om kompisene dine ikke takler presset paa Amatour finnes det faktisk golfere som spiller bedre i turneringer enn i trenings-/selskaps-runder. Noen fokuserer bedre naar ting staar paa spill. Men det kan godt vaere at flaggplasseringer gjor banene vanskeligere paa amatour. Hvor mye daarligere vil du anta at du hadde spilt Tyrifjorden paa amatour enn i en selskapsrunde?

Sportslig hilsen
Tore Pupper

Shoirt Stack

over 21 år siden

Shoirt Stack

Hm 5,35 i snittscore på hull 15 på Amatour under andre runden. Fortsatt ganske dålig vær tenker jeg, eller? En ball eller ti havnet vel i vannet skulle en tro... 72% av spillerne mistet slag på hullet... Men ellers imponerende resultat på P4 Tour synes jeg

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her