Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

AMA TOUR KVALLIK TIL P4

kurt

over 17 år siden

kurt

Jeg mener kvalifiserings kriteriene for å komme med på P4 fra Ama tour trenger en alvorlig gjennomgang i NGF.

Ama tour på Drøbak er det 2 wildcards som deles ut til P4 Bjaavann. 120 stk ca er med her. Det samme antall wildcards deles ut i Bergen. Her er det ca 45 stk med. (i tillegg tror jeg nivået her er betraktlig dårligere på de som er med). Skjønner at denne fordelingen av wild cards kan være noe vanskelig for NGF i forkant av en turnering.

Men uansett; Det jeg mener er at det er alt for vanskelig å kvalifisere seg fra Ama tour på østlandet til P4 tour. Burde være flere spillere fra P4 som burde rykke ned til Ama og at det burde være flere wild cards på Ama tour som går på østlandet som NGF på forhånd "kanskje" kan skjønne at vil bli populære.

NGF har faktisk tatt tak i noe av dette problemet ved å innføre en order of merit på Ama tour. Så på P4 Bjaavann er de 5 beste på denne listen kvalifisert. Problemet her er at for å kunne hevde seg på denne listen må man spille en god del av ama tourene som arrangeres. Disse koster ofte ca 900 kr som fort kan bli mye hvis man skal spille noen Ama her og der.

900 kr er ca en dobbling fra i fjor! Trodde golf hadde ett ønske om å bli en mer folkelig idrett?? dette må da være ett meget lurt trekk fra NGF da?? njjaaa..

noen lure kommentarer rundt dette?

enig

over 17 år siden

enig

Jeg er hundre prosent enig med deg der kurt! jeg viste faktisk ikke noe om det med top 5 på order of marit, men er enig at det er alt for lite rotasjon på deltager lista på p4. Det må jo finnes en naturlig løsning på dette "problemet" her. På jr siden har det aldri vært ett slikt problem, men det er også regionalt da. Det er en god rotasjon mellom b-tour til titleist tour. Når man først har greid å vinne ett wildcard opp til p4 og greid EN cut, er man nesten garantert p4 spill resten av sesongen og kanskje neste sesong også.. Det er ikke så dårlig nivå på ama-tour, så en større rotasjon ville passet bra(tror jeg) !

snappy

over 17 år siden

snappy

Er du god nok til å spille på P4-Tour bør du kunne klare å vinne en Ama-Tour eller iallefall bli topp 5-6... De som kommer topp tre er som oftes kvalifisert fra før, så da kommer 5-6 plass videre til P4-Tour.

En kompis av meg kvallet på en 21 plass en gang... Var dog flere wildcards, men likevel.

Er ingen stopper dere i å reise over til vestlandet for å kvalle til P4... Kanskje det blir billigere om dette er målet deres.. Så slipper dere 900 kroner i startavgift på maaannnge Ama-Tour turneringer.

Ama-Tour har ikke steget med 100%. I fjor kostet det 450-500 kroner. Og man måtte betale innspill. Gj.snitt 300 kroner... Dvs: 750-800 kroner... De kronene der er det ikke mange som tenker på.. Pro V1 ballene er jo billige for tiden, så da går det jo opp i opp.

Men er vel gange enig at det er litt mange de samme som spiller P4 Tour. Jeg kvallet for en del år siden, og tror faktisk jeg kommer med på Bjaavann nå. Jeg orket ikke spille Nøtterøy (Slo ballen så dårlig at jeg hadde ingenting der å gjøre). Jeg har klart 2-3 cutter hvert år. Men ser a det er mange som ikke har klart en eneste cut som har spilt P4-Tour i flere år på rad etter å ha kvallet en gang... Det blir for dumt. Jeg mener at iallefall man må ha klart 1 cut i foregående sesong for å være kvalifisert sesongen etter.

lofoten amatour

over 17 år siden

lofoten amatour

Som Snappy sier, det er bare å dra til vestlandet(nordland som her) for å kvalle til p4. ser utifra deltagerlisten så er det hele 3 stykker som er påmeldt med under 10 i hcp og totalt 27 spillere. mens det til amatour på vestfold er venteliste. Men det er like mange wildcards fra Vestfold som lofoten. så de som virkelig har lyst til å spille p4 drar vel til lofoten for å kvalle, mens de som har lyst på matching drar til vestfold.

Og for øvrig til kurt. ser ut som amatour oom ikke har noe å si for deltagelse på p4. kun wildcards fra diverse turneringer. morsomt å se at de ikke klarer å fylle ut hele startfeltet engang :)

kurt

over 17 år siden

kurt

til siste innlegg her. hvis du leser på info ang. bjaavann så teller oom amatour! synes forøvrig forslagene om at man skal reise til vestlandet/ nord er tåpelige. bør heller være flere wildcards på turneringene på østlandet. da det alltid er flere dyktige som spiller disse.

Snappy: ta f.eks drøbak ama tour. kostet 900.. skulle man ha innspill i tillegg måtte man betale dette også! ser at dog noen har dette inkludert.

til kurt

over 17 år siden

til kurt

Kan ikke skjønne hvor den infoen står. om du sjekker deltakerlisten som de har lagt ut http://www.bjaavanngk.no/Upload/200852861555.pdf så ser du at wildcards fra amatour er fra haugaland, drøbak, bergen, vestfold og lofoten. ingen fra noen OoM liste, det står heller ingenting om det i turneringsbestemmelsene fra NGF. kun inntil 10 plasser fra amatour. det står heller ikke i invitasjonen fra Bjaavann. Jeg syns også at det er dumt at man kan reise til vestlandet/nordland og kvalle til p4 den veien. burde være flere wildcards fra turneringer på østlandet enn fra de andre. da konkurransen er mye tøffere her. men nå spiller ikke jeg amatour for å kvalle til p4, spiller de for å få konkurranse og fordi det er gøy :)

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Hvis to wildcards til P4-tour klare å lokke flere spillere til amatour på vestlandet og i nord-norge fungerer vel ordningen etter hensikten. Poenget med disse wildcards er vel å gjøre det mer attraktivt å delta på amatour.

en tur innom forumet

over 17 år siden

en tur innom forumet

Nei, Ngf må gå tilbake til det amatouren var ment til å være. For de under 12 i hcp som har lyst til å gå konkurranse! Lag en egen turnering for kvlifisering på P4.
Blir for dumt når man har 5-7 i hcp og ikke er i nærheten av å komme med på noen av amatourene (om vi ser bort fra Narvik da)
Gi amatouren tilbake til oss som ikke har med caddy på turnering :)

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Da må det arrangeres Amatourer flere steder samme helg. Kan ikke du gjøre det da? :)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her