Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva skaper miljø?

b

over 17 år siden

b

Hva er miljø?

Hva skaper miljø i klubben?

Hvem skal skape miljøet?

Ikke minst - hva river ned ett godt miljø i en klubb?

Synes dette er noen spørsmål som gjerne kan diskuteres. Kanskje vi kunne slippe fjortis og møkkasinnlegg og ta en seriøs debatt på ett så viktig område. Det er jo alle oss dette gjelder og det vi holder på med..

Kanskje de skulle diskuteres i hver sin tråd dersom deltakerene er intressert og tar det seriøst...

Spørsmål 1 Hva er miljø?....... Noen som har forslag på definisjon..

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Ja, hva er miljø? Du kan jo tenke på forsjellige former for miljø. Ardeidsmiljø, miljøet klubbens medlemmene lever i, og for den saks skyld klodens vel og uvels-situasjon, mm.

Men antar du mener det rådende miljøet i og rundt de forskjellige golfklubbers miljø. Trivsel, vantrivsel og hvorfor det er blitt, og har vært slik?

Hva og hvem: Etter min mening går de to spørsmålene hånd i hånd. De ansatte og medlemmene bør etter beste evne forsøke å dra lasset i samme positive retning.

Er medlemmene fornøyd med det arbeidet de ansatte gjør for oss, har vi jo ikke noe å klage over, men hvis medlemmer ikke respekterer "lover" og ettikette, kan dette bety trøbbel for både medlemer greenfeegjester... og ansatte.

Det samme gjelder jo for ansatte. Lekker de medlemsopplysninger til uvedkommede, gynger de på tynn is. Det gjelder jo også FOR strenge restriksjoner fra ledelsens side, mor medlemmer/aksje-eiere, som jeg evt. kan komme tilbake til.

Kommunikasjons-svikt og mangel på gjensidig respekt for alle, etter beste vilje, kan rive ned et godt miljø i en klubb.

Føler gjestene et dårlig miljø blant medlemmer og ledelse, blir de letter skepsis, og hva frister da disse greenfee-gjestene til å komme tilbake? De har nok endel golf-venner som ønsker å høre om nettopp deres erfaring med NN-bane.

Føler man at man går på "tuppene" i et krigersk golfmiljø, der man ser at medlemmer eller ansatte føler seg ubekvemme, betyr det mindre om en syntes at banen er bra. Det finnes mange bra baner i Norge.

I min hjemmeklubb er det godt miljø. Både medlemmer og ansatte trives, og har for det aller meste en høflig og vennlig tone. Greenfee gjester syntes også og trives med et velpleid anlegg med liten og stor bane, i ypperlig stand.

. Det kan være endel restriksjoner for andels-eiere man kan sette spørsmålstegn ved, men antar disse kan løses med grei dialog, og muligens ikke utblåsninger per dette eller andre forumer, før annet er prøvd etter beste vilje.

Vær varsom tråden kan henspeile på hva som kan skape dårlig miljø blant aksjonærene i en ellers så trivelig golfklubb. Ellers er det nok flere momenter som spiller inn. Sen åpning, tidlig stenging i forhold til vær og banetilstand.

Til lags åt alle kan ingen gjera, men prov å gjera det beste man kan!

Dilter

over 17 år siden

Dilter

Forslag til definisjon: Miljø dreier seg om hvor godt (eller dårlig) forskjellige typer medlemmer finner seg til rette i klubben.

Ivrig

over 17 år siden

Ivrig

Enig med Dilter. Miljø er noe som alle må være med på å lage, også spillerne selv.

goofy

over 17 år siden

goofy

Godt miljø preges av trygghet, åpenhet, ærlighet og trivsel blandt menneskene som oppholder seg i miljøet, dvs medlemmer, tillitsvalgte,ansatte, naboer og gjester.

Godt miljø kan ikke vedtas men skapes av alle involverte. Hovedansvaret ligger på medlemmene.

Bellona

over 17 år siden

Bellona

Golfklubbmiljø er hvordan medlemmene omgås hverandre. Hilser de, smiler de, inviterer de andre til å sitte rundt bordet i klubbhuset, snakker de positivt om hverandre, er de oppmerksomme på hva som foregår rundt ?? Stopper de opp og snakker med hverandre når de møtes på veien mellom parkeringsplass, klubbhus, treningsområde og bane eller snur de hodet og ser en annen vei.
Og ikke minst, kjenner de hverandre på navn, vet de hvor de andre bor, hva de jobber med osv.

Jeg har vært og er medlem i mer enn 10 golfklubber, og har observert at de klubbene med flest turneringer har best miljø. En klubb langt sør i Europa jeg var medlem i fra 1998 til 2002 kjørte turneringer hver eneste søndag og noen uker også lørdager. Etter turneringen dusjet spillerne eller dro hjem hvis de hadde tid og kledde seg pent for deretter å komme til premieutdeling til fast tidspunkt kl 19:00. Etter premieutdelinga var det en enkel buffet i restauranten sponset av turneringssponsor. Alle kjente alle og pratet med alle. Alle var til stede på premieutdelinga og buffeten. Og alle hilste på hverandre når man møttes på banen eller i byen. Helt fantastisk sted å være medlem, og jeg drar nedover flere ganger i året bare for å oppleve dette hærlige miljøet.
Slikt miljø finnes ikke i Norge, trolig heller ikke i Scandinavia. Det nærmeste man kommer er ofte små 6-hulls klubber på mindre steder. Et grellt eksempel er å sammenligne 6-hullsklubben i barndomsbygda mi med 18-hullsklubben der jeg nå bor og jobber. På 6-hullsbanen stopper ofte spillerne opp når de passerer klubbhuset etter 6/12 hull for å prate med andre og ta seg en kopp kaffe ved noen bord som er satt opp rett bak drivingrangen. De som står og slår er også oftest med på samtalen. Ca annenhver helg har de shotgunturnering og alle er til stede på premieutdeling der det deles ut gratis vafler.
På 18-hulls mesterskapsbanen der jeg nå bor har de 2 klubbturneringer i året, hvor 10% er til stedet på premieutdelinga og vaflene koster 20 kroner stykket. På denne klubben finnes det ikke miljø i det hele tatt, tvert imot så sitter medlemmene på klubbhusterrassen og baksnakker hverandre.

b

over 17 år siden

b

Interressant at det kommer så mange innspill:

en oppsummering av hva som er miljø tror jeg kan være at:

Klubbmiljøet er medlemmenes forhold til hverandre og trivselsnivå i klubben.

Hvordan skapes ett godt miljø og av hvem?

Det er kommet en del svar på dette spørsmålet

Skulle ønske at svaret på hva som river ned ett godt klima / miljø ikke kommer før det blir spurt om det.... ta det positive først.

Kaffe / Vaffler er nevnt

Hva med arbeid / dugnad??

Bellona

over 17 år siden

Bellona

Dugnad i pottit-land er i praksis klikk-skapende, ikke miljø-skapende.

I min svenske klubb derimot blir alle medlemmene avkrevd 300kr i dugnadsavgift som tilbakebetales dersom de deltar i minst 2 dugnader.
Der deltar gjerne 60-70% av medlemmene mens på de fleste 18-hullsbanene på østlandet blir man imponert hvis det kommer over 10%.

FekinCnut

over 17 år siden

FekinCnut

du kan for f.... ikke kreve at aksjeeiere som betaler tusenvis av kroner i årsavgift ikke stiller opp på dugnad (jeg er en av de, 10 ville hester hadde ikke klart å dra meg opp til min hjemmebane for å jobbe dugnad)

Er eller enig i at dugnader er klikk-skapende. Grunne til at svenskene stiller mannsserke på dugnad er sikkert utsiktene til gratis kaffe&fika

FekinCnut

over 17 år siden

FekinCnut

....kan ikke forvente AT de stiller opp var det jeg hadde på hjertet - aksjonærene i Norge asså

Keyser

over 17 år siden

Keyser

Dugnad er klikk-skapende? Ja, alle aktiviteter i en klubb er vel klikk-skapende? Felles-treninger, turneringer, dugnader er aktiviteter som er åpne for alle (de fleste) De som stiller opp blir med i klikken.

Når disse klikkene blir store nok og favner mange, kan man vel si at man har et godt miljø?

Bare en tanke etter å ha lest dugnadsmotstanderenes innlegg....

Cæsar

over 17 år siden

Cæsar

Fellestreninger og turneringer er ikke klikk skapende fordi de mixer medlemmer uavhengig av hvem som liker å være sammen med hvem.

På dugnader holder gjerne småklikkene seg samlet.

Selvfølgelig er det fint om klikkene kan bli store nok.....

tomm

over 17 år siden

tomm

Man kan definere miljø så mye at det nesten ikke finnes grenser.
Hvilken type miljø? Miljø i forhold til hva og hvem osv.osv.
GODT miljø kan f.eks. defineres som at ALLE medlemmene i klubben føler seg velkommen /bekvemme/gleder seg til å være der.
Det betyr bl.a.at det MÅ være "takhøyde" nok for forskjellige mennesketyper og meninger.Det samme må også gjelde besøkende.
HVA som skaper dette er et minst like langt svar; MEN jeg er overbevist om at dere alle vet det .Det er ikke bare vafler,men også disse.
Hva som river ned et godt miljø er det motsatte.Liten takhøyde f.eks.
Der vil alltid være "konfliktsøkere."Vær uhyre varsom med disse.De kan
rive ned veldig mye på kort tid.Det samme med de som alltid har negative innvendinger.MEN!! Vi må også ha takhøyde for disse også .Det er en utfordring;men det kan gå.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Delvis enig med Cæsar. Turneringer kan desverre bli, men behøver ikke å være klikkskapende. Er det fire personer som ønsker å gå i samme ball, blir det ofte slik. Likevel er det ganske mange som kommer alene eller to-tre. Da er det fint at en blir "blandet"-noe som igjen fører til større fellesskap.

Hvem som liker eller tolererer hvem, kommer lettere fram når en må gå en runde sammen med ukjente. Hvis man hele tiden må/ønsker å holde seg sammen med sine "egne", mister man muligheten til å treffe nye venner og bekjentskap(er). Negativt?

Det er nok de mest utrygge som velger klikkmiljøet. (Man vet hva man har, men ikke hva man får). Forståelig for folk med alvorlig, sterk angst, da tror jeg det er nyttig for dem som ønsker trygghet å gå sammen med en kjent person eller to, som man føler seg trygg på.... I tilegg til en eller to ukjente. Ved å mestre denne situasjonen, øker tillit til både andre og seg selv. Positivt!

Verre er det med de som bevisst stenger andre ute av en eller annen grunn. Redsel/antisosiale?. Feighet/etikette?

Dugnad må jo føre menneskene sammen? Jeg maler og ber en kjent/ukjent om å finne et nytt malespann til meg.... En snekrer og min manne henter materiale til ham/henne. De som ikke er praktisk anlagt kan være håndtlangere, dermed føler ingen seg unyttige i fellesoppgaven. Sammarbeid og godt miljø?

Taket skal på og stenene fordeles over området. Alle, både de som legger stenene og håndtlangerne må jo samarbeide for å få flyt og effektivitet. God arbeidsmoral, etikk og miljø?

Dilter, Ivrig og Goofy, kloke innlegg, spesielt din siste linje Goofy, selv om ledelse og eier(e) også har et stort ansvar :-)

Merckoll

over 17 år siden

Merckoll

De fleste Norske golf "klubber" drives som idrettslag og vil derfor aldri skape god klubbfølse/miljø. Det er alt for mange knølete gjærring golfere som ikke vil betale det det faktisk koster å ha en såkalt "Champinship bane" her i landet, samtidig som lederstillingene i orske golf klubber skjeerelt er besatt av rotete avdanka pyser som ikke har kompetanse eller baller til å ta en upoppulær avgjørelse i frykt for å miste medlemmer. Disse faktorene samt en rekke andre forhold skaper dårlig stemmning og lite kontinuite rundt på mange norske golf baner. NGF burde se seg selv i speilet og komme ned på jorda når det gjelder dette "golf for alle" tøvet de har proklamert de siste årene! Ski-skyting for alle????????????????

Pissprik

over 17 år siden

Pissprik

De fleste som styrer norske golfklubber har dessverre ikke peiling på hvordan et idrettslag skal drives engang.
Miljøet lider ikke av høye priser på medlemsskap fordi de som synest prisene er for høye er ganske enkelt ikke til stede fordi de ikke er medlemmer.
Miljø avhenger av hvor flinke klubben er til å arrangere events, og hvor åpne medlemmene er for å omgåes hverandre. Det avhenger også av hvor i landet man bor. Dessuten: byfolk er mer reservert enn folk som kommer fra bygda og mindre steder, Øtlendinger er mer innesluttet enn folk fra andre landsdeler og folk fra lavere sosiale lag er mer åpne enn mange som er "høyt på strå". Ingen regel uten unntak selvfølgelig, men storklubbene på det sentrale østlandet har mye å lære fra mindre klubber vest og nordpå når det gjelder miljø og hygge.

veldig enkelt

over 17 år siden

veldig enkelt

Blir du møtt av et vennlig menneske første gang du går inn i klubben/klubbhuset blir det et godt miljø der. De ansatte er klubbens front og deres holdning betyr utrolig mye hva angår hvordan folk omgås, om de hilser på hverandre, om de er vennlige, omtenksomme, hjelpsomme.
Tro meg, det smitter. Det er mye vanskeligere å oppføre seg som en drittsekk i et gjennomført positivt miljø.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her