Merethe
Ja, hva er miljø? Du kan jo tenke på forsjellige former for miljø. Ardeidsmiljø, miljøet klubbens medlemmene lever i, og for den saks skyld klodens vel og uvels-situasjon, mm.
Men antar du mener det rådende miljøet i og rundt de forskjellige golfklubbers miljø. Trivsel, vantrivsel og hvorfor det er blitt, og har vært slik?
Hva og hvem: Etter min mening går de to spørsmålene hånd i hånd. De ansatte og medlemmene bør etter beste evne forsøke å dra lasset i samme positive retning.
Er medlemmene fornøyd med det arbeidet de ansatte gjør for oss, har vi jo ikke noe å klage over, men hvis medlemmer ikke respekterer "lover" og ettikette, kan dette bety trøbbel for både medlemer greenfeegjester... og ansatte.
Det samme gjelder jo for ansatte. Lekker de medlemsopplysninger til uvedkommede, gynger de på tynn is. Det gjelder jo også FOR strenge restriksjoner fra ledelsens side, mor medlemmer/aksje-eiere, som jeg evt. kan komme tilbake til.
Kommunikasjons-svikt og mangel på gjensidig respekt for alle, etter beste vilje, kan rive ned et godt miljø i en klubb.
Føler gjestene et dårlig miljø blant medlemmer og ledelse, blir de letter skepsis, og hva frister da disse greenfee-gjestene til å komme tilbake? De har nok endel golf-venner som ønsker å høre om nettopp deres erfaring med NN-bane.
Føler man at man går på "tuppene" i et krigersk golfmiljø, der man ser at medlemmer eller ansatte føler seg ubekvemme, betyr det mindre om en syntes at banen er bra. Det finnes mange bra baner i Norge.
I min hjemmeklubb er det godt miljø. Både medlemmer og ansatte trives, og har for det aller meste en høflig og vennlig tone. Greenfee gjester syntes også og trives med et velpleid anlegg med liten og stor bane, i ypperlig stand.
. Det kan være endel restriksjoner for andels-eiere man kan sette spørsmålstegn ved, men antar disse kan løses med grei dialog, og muligens ikke utblåsninger per dette eller andre forumer, før annet er prøvd etter beste vilje.
Vær varsom tråden kan henspeile på hva som kan skape dårlig miljø blant aksjonærene i en ellers så trivelig golfklubb. Ellers er det nok flere momenter som spiller inn. Sen åpning, tidlig stenging i forhold til vær og banetilstand.
Til lags åt alle kan ingen gjera, men prov å gjera det beste man kan!