Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Longest Drive på Mørk

Flause

over 17 år siden

Flause

Dameresultater:
1. plass 202m
2. plass 183m
3. plass 142m

202m er brukbar lengde sett i forhold til at dama har nesten 30 i hcp, men 142m hadde ikke holdt til podium i knøttegolfgruppene rundt omkring engang.

Burde ikke Mørk GK snart slutte med sine latterlige verdensmesterskap og norgesmesterskap i Longest Drive? Må jo også være flaut for de som vinner å vise til resultater som ville blitt slått på de fleste GK-prøver.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Artig arrangement for klubben og for de som deltar! Bra initiativ! Fint at noen bidrar ogbruker energi slik at golfere kan delta på ting&tang!

Så kan jo andre folk bruke tida si på sine egne ting.

Flyer

over 17 år siden

Flyer

Enig med Foooore.
Synes i tillegg det var firt at det var en høyhandicapper som vant. Golfen trenger i alminnelighet flere kvinner på alle nivåer, og flere kvinner som tør å stille opp i ulike former for konkurranser.

herrtommy

over 17 år siden

herrtommy

Vel, de 10 laveste plassene på Driving Distance på LPGA ligger alle kun rett over 200 meter. Men det hindrer de ikke å knuffe albu med verdens beste kvinnelige golfere, samt levere gode scorer hver helg det...

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Dette høres jo morsomt ut. Synd at vi ikke har et slikt arrangement i vår klubb. Om man ikke slår så langt er jo ikke det noe å sjemmes over.

Måles slaget fra utsted til der den lander,(carry) eller der den måtte sprette fram til?

Mange klarer nok å slå opp mot og noen lengre enn 200 meter med sprett og rull på en "hard", tørr bane.

Er det noen som ikke klarer å se det komiske i at de slår kort, behøver de jo ikke stille opp ;.)

herrtommy

over 17 år siden

herrtommy

Det er nok der ballen stopper tror jeg.
Men den skal stoppe i en tenkt fairway (30 meter bred?)

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Høres mest logisk ut at det måles fra der ballen stopper. På en fairway som det er god sprett i kan man nå langt med max balltreff. Heldigvis blir det likt for alle.

Tenker jeg skal ta dette opp i hjemklubben...

Reflektert

over 17 år siden

Reflektert

Arrangementet er sikkert greit nok, men å kalle det VM og NM er jo til å le seg i hjel av. Det har lavere status enn KM på en 6-hullsbane i Nord-Norge.

Gulber

over 17 år siden

Gulber

Enig med Foooore, all aktivitet i klubbene bør ønskes velkommen, det er jo spennende at det skjer noe. at alle ikke slår like langt som sikkert Flause gjør det er en annen sak. kjenner mange jeg som slår langt, men det er ofte skjevt å ligger i langt eller skog. da er det bedre med litt kortere men midt i gata. Bra Mørk golfklubb stå på.

Langt og hardt

over 17 år siden

Langt og hardt

Helt enig Flause. Synes det var merkelig kort jeg også. Jeg slår alltid rettere og lengere når mange ser på meg. Håper de som var med på dette tullet kjedet seg og at Mørk GK bare arrangerer dugnad heretter. Du får trøste deg med at dersom hun halverer hcp'et sitt blir d 404 m.

Hard teknikk

over 17 år siden

Hard teknikk

L&h - har ikke sett en knøtt drive over 140 m. De har for korte armer og bruker kortere drivere til å få noen særlig lengde. Dessuten eier de ikke muskler til å "drive" driveren noe særlig.
Prater du om 6 åringer, eller er det tenåringen (13 - ) som et knøtt?

Knøttepappa

over 17 år siden

Knøttepappa

mange 7-8 åringer driver lett 150m

Ør9

over 17 år siden

Ør9

De fleste 5-6 åringene snitter vel 200 skulle jeg tro.
Med rull vel å merke.

Hard teknikk

over 17 år siden

Hard teknikk

Både knøttepappa og Ør9 tuller. 5-7-åringer klarer ikke å slå 150m. carry. Vis meg disse barna og de får et laken hver av dem som klarer denne bragden.

Har norges sterkeste 14-åring, som knapt klarer dette kravet. Kjør på, men ikke press de håpefulle!

Piss

over 17 år siden

Piss

Min knøtt på 9 år /154cm er stabil på 160-170m carry, 180-200m med rull. Han slår 26* hybrid på en av banens par-3 hull på 141m over et vann.
I fjor som 8-åring med altfor korte køller hadde han på sine beste slag 140m carry med driver.
Klubbens store talent som er 13 år og plukket ut på rekrutteringslandslaget har carry på 220m med driver og 160m med 7-jern.
Tror "Hard teknikk" må fore fjortisen sin med litt flere steroider før han kan skryte av å ha norges sterkeste 14-åring.

Høydare

over 17 år siden

Høydare

Hvis 9-åringen din er 154 cm er han uvanlig høy for alderen, nesten ekstremt.

Hard teknikk

over 17 år siden

Hard teknikk

Fjortisen trenger ikke boler for å ha blitt Norgesmester, er ei heller så høy som 9 åringen til Piss.

Tom

over 17 år siden

Tom

Flaus: Tipper du er en som virkelig står på og gjør mye godt for klubben din... Vel, noen må klage for å opprettholde balansen her i verden.

tomm

over 17 år siden

tomm

Vær så snille å være litt snillere med hverandre.Har selv en datter som i en alder av 13 år drivet lengre enn de fleste av guttene.Dvs.LANGT!
Kan dere ikke heller jobbe sammen mot et felles mål??
Eller hva????Se på hva som nå skjer med Tutta & Co.Hun går foran som et godt eksempel.

Følg etter Tutta

over 17 år siden

Følg etter Tutta

Skal du bli god golfspiller må du komme deg vekk fra Norge og NGF.

Følg etter Tutta II

over 17 år siden

Følg etter Tutta II

Lykkes du kommer NGF diltene etter og vil sole seg i glansen

Analysemarken

over 17 år siden

Analysemarken

Du TOM, hva har inlegget ditt i denne debatten å gjøre ? Jeg ser ikke helt sammenhengen til tema. Det er greit hvis debattantenen kan starte en ny tråd hvis de ønsker å ta opp nye saker.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Nå er jeg høyhcp`er og derfor kommer det nok ikke som en overraskelse for en sjel, at jeg har problemer med å slå like langt som "Piss" sin ni-åring.

Med et bra treff som går rett fram med både sprett og rull på en tørr bane, kan jeg klare oppmot 200 m. +. Dette skjer desverre svært sjeldent, men gøy når det hender! Dere damer........hvor langt driver dere sånnt jevnt over?

Hvor lang tid har dere brukt for å bli jevnt gode til å slå langt og som noen lunde presist? La oss si at dere trener fire ganger i uken, i 4 mnd, og ellers bruker simulator/ spiller i varmere strøk av og til.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Jeg ser sånn rent generellt, så er det neppe mer enn maks 30% av norske golfspillere som er istand til å drive over 200 meter.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Og der kom Erik med sine veldokumenterte statistikker.

Erik: hvor mange % av norske golfere slår 9 jernet 150 meter?

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

dame som slår 200 m? Det er langt ! Også med grønt kort. Kanskje Merethe skal prøve å bruke laser for å se hvor langt hun egentlig slår :)

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Kjenner personlig en dame med GK som driver 200+ ved god treff.

Hun kommer forøvrig ikke til å ha grønt kort lenge ;-)

Det finnes barn som slår langt ,det finnes damer som slår langt , det finnes herrer som slår langt og det finnes seniorer som slår langt.

Lengde følger vanligvis handicap, men noen (ikke mange riktignok) slår langt også med GK eller høyt handicap.

Som Rolf Åge sikkert vet er det andre aspekter ved golf enn lengde som er mer viktig for å skåre godt.....

Hvis Merethe sier hun kan slå 200+ med hard fairway, rull inkludert ser jeg ingen grunn til å tvile på henne.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

HEhe joda Simen. Sant som du sier. Men husker du sist hun fortalte om mannen sin som drivet 300 meter? Også med GK? :)

Jeg tar de lengdene hennes med en stor sekk salt.

Mikkel Rev og Kråka

over 17 år siden

Mikkel Rev og Kråka

Ingen tvil om at det er mange som driver langt.
Men de var ikke på Mørk den dagen det var longst drive konkurranse der.
De visste ikke om at det var en slik konkurranse engang.
Et minimum man kan forvente av et NM og VM arrangemen er at det finnes på en seriøs terminliste som folk flest har tilgang til.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Rolf-Åge: Tror ikke du har fulgt helt med i timen. Jeg tok feil av par fire hullets lengde, og utalte meg beklagelsesvis feil. Dette grunnet konsekvenser og ikke lengde.

Min redsel var begrunnet i at han til da ikke, etter min oppfatning ikke hadde muligheter til å slå så langt som de foran befant seg.

Lengden med rull var ikke helt feil, men carry derimot skurret nok endel. Du skal heller ikke se bort fra at en GK-spiller slår jævla mye lengre enn deg!... :-)

Vær med meg og opplev at en "langarmet" kraftkar kan slå mye lengre enn forventet med en damedriver. Han hadde tidligere kun brukt en treer-wood fra tee, og ante ikke sitt potensiale.

Klart at både jeg og han er lei for å ha utsatt andres liv og helse i fare, men vi forstod virkelig ikke hva han kunne utrette med en driver.

Lærdom, som alle andre GK spillere bør ta til seg. En gedigen feil!!

Heldigvis gikk det godt !

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Merethe: Jeg slår ikke langt, men jeg har aldri sett noe GK-spiller slå mer enn 210 meter (etter 10 års golfing). Så at en skal kunne slå 300 meter? vel. Hehe. Nei det tror jeg bare ikke. Sorry ass

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Jeg ser veldig mange spillere som har spilt i mange år men som sliter med å ha en carry på drivern på mer enn 160 meter.

Arve T. Eller

over 17 år siden

Arve T. Eller

ja, så derfor konkluderer du med at 30% ikke slår lengre enn 200?

oi, nå skjønner jeg plutselig hvorfor jeg tviler på statistikker presentert på TV og forskjellige media.
det er Erik som lager de!

" Nå skal vi se, jeg kjenner ingen som har blitt truffet av en kule i Afghanistan noen gang. sånn, da legger vi til et par tilfeldigheter, og nyheten er klar"

"Siste nytt fra Afghanistan, nær null har blitt drept i krigføring i fjellene på jakt etter Osama Bin Laden. vi tipper at så lite som 0,01%% har blitt drept eller skadd i krigen mot terror"

Merethe

over 17 år siden

Merethe

De tre hundre meterne var feil, Roy Åge, det har jeg skrevet før. Jeg trodde det var lengre fra tee til hullet, men da jeg sjekket scorekortet så jeg at det neppe kunne være mer enn 220 meter. (det var antatt 60 - 70 meter igjen)

Det var ikke lengden som var problemet den gang, så jeg tenkte ikke så mye over det, da jeg skrev. Problemet var at ballen nesten traff en mann, og at vi ikke hadde varslet..

Det var ikke skryt av lengde, men vi hadde aldri trodd at det var mulig for ham å slå så langt. Nå har vi derimot lært. Med driveren kan det ofte komme et langt slag.

Beklager!

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Ellers så tror jeg ikke det betyr så mye for lengden om en er GK spiller eller ei. Både han og jeg spiller golf bl. a. fordi det er en morsom måte å trimme og treffe nye mennesker (ikke i hodet :-)

Mannen min har i mange år hatt en hobby-jobb som krever både kraft, god sving og smidighet i armer (og resten av kroppen for den slags skyld)

Vi vet ikke våre egentlige HCP, da vi ikke skriver score, og kommer derfor alltid til å forbli GK-spillere.

Om du ikke tror at en kvinne kan slå en ball nesten like langt som en ni-åring, og undervurdere hvor langt en ball kan sprette og rulle på en hard tørr bane, får vel heller jeg flire.

Sorry ass,.........hvor gammel er du egentlig? Hører bare barn sånnt ;-)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

jeg håper du skriver feil i den første setningen din her Merethe.

du mener ikke at du tror det er normalt for en grøntkortspiller å slå like langt som en lavhandicapper håper jeg?

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Merethe: ingen problemer :) Jeg aner ikke hvor langt en potensielt langtslående 9-åring slår da. Men jeg tror nok noen av dem kan slå ganske så bra. Men jeg tipper de fleste kvinner slår lengre enn 9-åringen.

Kan ikke Erik___ komme med en statistisk beregning på hvordan lengdeforholdet er mellom en 50 år gammel kvinne og en 9-årig gutt er?

Hvor gammel jeg er? Jeg er midt mellom 28 og 37 et sted :)

Har bare spilt med en dame som slo stødig rett over 200 meter, og hun hadde 2 i handicap. Men som dere sier så har ikke lengde noe med handicap å gjøre :)

Kanskje Erik___ har statistikker på hvor langt en 2-handicapper slår?

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Hei Yngve, Jeg vet ikke hva som er normal lengde for en høy eller lavhcp`er. Tror noen kan være i stand til å slå langt selv om de har høyt hcp. Likeledes antar jeg at det finnes mennesker med lavt hcp, som ikke klarer å slå så veldig langt.

Hei på deg igjen, Rolf Åge :-) Du var litt slem der, jeg femti år??? Nei, men jeg er eldre en deg ;-)

For noen dager siden så jeg en ung kvinne (ca.25 år) slå veeeldig langt. Trodde først at hun var svært heldig med det slaget, men på neste tee gjentok hun bragden. Hun slo mye lengre en mannen hun spillte sammen med. Aner ikke noe om hennes hcp, men hun slo som en kar :-)

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Det er svært vanskelig å få lavt handicap hvis man ikke evner å slå langt. Det hjelper ikke å ha bra nærspill hvis man ikke når greenen in regulation. Noen runder kan man hanke det inn, men å spille seg ned jevnt over funker ikke.

Derfor slår ikke lavhandicappere kort sånn jevnt over. Kanskje bare meg? (hvis 220-230 anses som kort da).

Vrient

over 17 år siden

Vrient

Jeg har 23 i hcp, men hadde jeg slått lenger ville jeg kunne skrevet meg kjapt ned. Men 180 m. snitt med driver og snitt 150 m. på slag 2 er ikke nok. Desverre... Spilt 3 år.

shorty

over 17 år siden

shorty

vis du slår 180 i snitt med driver, og 150 i snitt på nesteslaget, må du ha et svært dårlig nærspill når du bare har 23 i hcp!

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Merethe,

ok. selvsagt kan en høyhandicapper ha noen lange slag innimellom.
problemet er jo at det er ustabilt. og nettopp derfor er en jo gjerne da høyhandicapper.

det jeg spør deg om, er om du mener det er normalt for en med grønt kort å slå like langt som en med 4,5 i hcp?

jeg vet hva jeg selv mener om det, for jeg spiller stort sett med folk som har mellom 4 og 15 i hcp selv.
ser du på de som spiller med grønt kort, så er det også da ganske sjelden en drive på over 200 meter går i retning av flagget(no offence, men det er jo sånn det funker!)
du står ikke på første tee og ikke ser forskjell på en nybegynner og en med erfaring.
eller?

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Hvor ofte ser man damer med GK som slår 200? Kjempeofte :)

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg spilte en gang med en 25-hcp og et par venner av ham som påsto han kunne drive griselangt. Han brukte nesten hele runden sin på å prøve, og jeg må innrømme at jeg gadd ikke hjelpe med å lete etter ballene etterhvert.

På hull 17 traff han endelig greit. Den gikk vel kanskje 230 meter og landet på fairway. Da pustet alle lettet ut :-)

Golf er vel regnet som en teknisk idrett. Jeg tror den beste utviklingen skjer når lengden kommer nogenlunde samtidig som teknikken.

Rolf Åge (herregud for et navn) er vel et eksempel på at nærspill og ballfølelse gir atskillig bedre score enn lengden på utslaget.

Jeg - derimot - er et eksempel på at uten verken nærspill, ballfølelse eller lengde blir det vanskelig å score idetheletatt :-)

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Gunnar er og blir en masochist.

Vrient

over 17 år siden

Vrient

Jeg må svare Shorty over. Synes nærspillet mitt er relativt ok, men sliter med "GIR". Og selv om 180 m. i snitt, så er det ikke alltid ballen havner der man vil, 2. slaget er bedre, men har altfor ofte 20-40 m. inn til green på par 4 hull. Hadde vært mye enklere å slå 210 m og f.eks. ett mer kontrollert 120 m slag som nr 2. Hva med dere andre, jeg synes sum kontrollert lengde på 2 slag er mer viktig enn en lang drive.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

enig med du..... 2.slaget har en tendens til å bli et alt for langt jernslag for min del.....

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Yngve;

Hva som er galt og hva som er "normalt" for høy og lavhcp`ere svarte du jo selv på, i avsnittet over spørsmålet til meg. Og - ja, jeg er enig med deg i det :-)

Svar til din siste setning: Det er sjeldent jeg spør folk om hvilket hcp de har, men antar at de som ser gode ut, er det......

Ellers morsomt å se på folk som er skikkelig stæsjet opp. Rutete genser og stiv snipp, caps, flotte bukser med press så kvass at en kan skjære seg på den. Golfsko blanke som lakksko, og et så striglet golfsett, at selveste fanden ikke ville brukt noe uslere.

Så skal det slås ut og ballen slicer eller hooker noe helt forferdelig. Det disse flotte herrene ofte gjør i en slik situasjon er tålig komisk. De studerer køllehodet nøye, med et vantro blikk, som om fadesen var utstyrets skyld.

Blåser støv eller et gresstrå av "synderen", og tripper rakrygget videre.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

He he, Rolf Åge er ikke det verste navnet jeg har hørt. Da jeg hørte min manns fulle navn første gang, lurte jeg alvorlig på hva i helvette han hadde gjort for å fortjene slike j..... navn.

fremmed fugl

over 17 år siden

fremmed fugl

Til info Merethe, så studerer de trolig køllehodet for å se hvor balltreffen var.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

hahaha, ja, samme tenkte jeg fugl, men ellers en interessant observasjon.

samtidig er det interessant at Merethe tydeligvis mener man skal være god for å spille med pene klær og rene køller.

fremmed fugl

over 17 år siden

fremmed fugl

Det er vel det vi kaller fordommer.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

jepp. noe det er mye av blandt golfere som mener andre er fulle av fordommer.... ;)

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hehe: "Det verste jeg vet er folk som har fordommer!"

Mye selvinnsikt i den :-)

Zack

over 17 år siden

Zack

Fordommer og fordommer, men det ernå jævlig morsomt å observere skikkelig oppstæsja hackere.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg skal ikke påberope meg verdier jeg ikke har. Jeg ler godt av mennesker jeg opplever som latterlige.

Og i og med at litt for mange vet hvem jeg er så svarer jeg liksågodt med en gang: Ja, jeg ler av meg selv også :-)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

det skal du ha Gunnar Bull... du ler av deg selv....
det gjør jeg også.... ja, av deg altså!

hihi.. den fikk jeg klem på!

er ikke mye som underholder meg selv mer enn hvis jeg driter meg skikkelig godt ut sånn at jeg kan skryte av hvor klønete jeg har vært og legge på 40% så det blir ekstra morsomt....

:)

Merethe

over 17 år siden

Merethe

.....og så ligger latteren som nysepulver i lufta ;-)

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Merethe:
Det er utrolig mange av de typene der.
De har golfutstyr til 50 000, og klær til 10 000.
Men de kan knapt drive over 150 meter.
Men de tror selv de spiller på pga-touren.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Erik___, du er antakelig det mest fordomsfulle mennesket jeg noensinne har truffet på et forum.
du har noe imot absolutt alle som ikke har samme verdigrunnlag som deg selv.

dette står i sterk kontrast til de verdiene du til stadighet markedsfører.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her