Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Norske resultater

Koll

over 17 år siden

Koll

Forige uke deltok fire nordmenn (våre fire beste?) på internasjonale golfturneringer. Ingen av dem klarte cut´en. En svart dag for norsk toppgolf, eller bare tilfeldigheter? Det er merkelig stille etter slike miserable resultater, mens det gjerne er optimistiske spådommer på forhånd.
Det er vel allerede rimelig klart at JAL ikke klarer å bli blant de 20-25 beste på ET som fornyer kortet til 2009. Da må han spille kval, og klarer han det? Trolig havner han på CT neste år. Om Thorp får plass på CT er usikkert. HB skal ha fødselspermisjon et ukjent antall dager i juni, og går vel glipp av et par turneringer på NW. Perioden avhenger vel av om fødselen skal finne sted i Norge eller i USA.
ETJ, Brovold og andre norske topper sliter i sumpa, og har vel problemer med motivasjonen.
Jeg er enig i det som er sagt om Thorps gale valg i en annen tråd her. Jeg tror dessuten han har nerver, og vil vise seg hver gang han får sjansen. Da går det som regel galt, dessverre.

Hmmm

over 17 år siden

Hmmm

Nå trenger vi Bobby!

Hmmm

over 17 år siden

Hmmm

AD ET, det er top 115 som fornyer kortet.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Golf er marginalt, tror ikke jeg trekker masse konklusjoner fra denne helga. Heller. Men mange vil sikkert si som deg Koll, kanskje inkludert et "hva sa jeg" i en eller annen sammenheng.

At våre toppgolfere "sliter i sumpa" er en frisk og offensiv uttalelse....

Jeg tror til dømes at JAL klarer kortet, men om det blir via topp-115 eller kval-skolen, se det. Henrik spiller seg inn på topp-10, Tutta vinner snart og de 2 faste LET-jentene klarer kortet med bravur.

De øvrige gutta tror jeg får en bra sommer&høst, ETJ, MT og CA spesielt. Og hva&hvor juniorene vil prestere venter jeg i spenning på.

Oppsummert: 2008 blir en veldig bra sesong!

Heia norske toppgolfere!

JanB

over 17 år siden

JanB

Fulgte med Henrik Bjørnstad i forrige uke og stiller meg svært undrende til antall putter. 32,35,31,30. Man kan si mye om raske greener og store greener, men med disse tallene er det noe galt. En proff bør definitivt godt under 30 put.

Northwood

over 17 år siden

Northwood

Ikke nødvendigvis når man er #3 på GIR listen.

JanB

over 17 år siden

JanB

Slik jeg så det; http://www.pgatour.com/players/02/29/46/scorecards/2008/h067.html
står det #1, men det spiller jo mindre rolle.
Tolker vi den statistikken forteller vel dette at han har nådd green der han skal det svært ofte, MEN at ballen ligger kjempelangt fra hullet.
Mange av oss her på Scangolf registrerer runder på Scangolf eller andre gode steder der vi får statistikk på alt vi ønser. (forutsatt at det er langt inn daga :-) )
Selv har jeg etter vel 30 runder hittil i år et snitt på 1,758. Det er langt fra de beste, men altså selv på mitt nivå er det fullt mulig å gå på de samme tallene som HB.
Forteller ikke dette at Bjørnstad har feil fokus på sitt spill. Det skal liksom være om å gjøre å drive 300 meter eller mer i stedet for å bli skikkelig god på nærspill.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Det er vel en måned eller så siden Henrik var den som satte flest birdier, tror han har greit fokus jeg. Rom ble ikke bygd på en dag osv osv.

Jeg synes det virker som om Henrik har utvikla utslagene sine, og han skriver vel selv i bloggen at han nå fokuserer mer på putting.

Go Henrik!

Per Kristian

over 17 år siden

Per Kristian

JanB, vet du hva Bjørnstad trener på? Og hvilket fokus han har? Dette blir litt som å si at Garcia ikke skjønner at han er dårlig til å putte... Statistikken sier jo det... ;-)

Jeg håper at Bjørnstad er profesjonell nok til å se hva han har å jobbe med, og med det banespillet han viser for tida, krysser jeg fingra for at han finner ut av puttinga også. Henrik spiller mye bedre enn han har gjort tidligere, men nå mangler det bare å sette birdieputten...

Kanskje han skulle tatt en prat med Stellander? (Ups, sa jeg det høyt...??) :-D

JanB

over 17 år siden

JanB

....hihi

ja du sa det høyt

Eller kanskje han skulle ta en tur hit på Costa Blanca og ta noen protimer med meg... hehe

Vi er vel alle strålende fornøyd med hva han gjør fram til green og det er godt å høre at han satt fokus på nærspill. Unner ham alt godt.

Kjell T Ring

over 17 år siden

Kjell T Ring

JanB putter like bra som Henrik! Hvor mange av disse puttene kom etter en chip? ca 50%? Henrik er sikkert best i Norge også på putting men dessverre er det mange andre i verden som er bedre.

Tror det blir mange Norske i toppen av SAS Master på Nøtterøy denne uken.

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Jan B, jeg kjenner deg,du er rå på chip og en putt.
Det blir jo ikke mange putter da ;)

JanB

over 17 år siden

JanB

HenrikFan: Takk for skryt. Ja, jeg har tatt et valg ettersom jeg ikke er så ung lenger og forventer ikke at jeg kommer opp mot 300 m i carry på utslag. Dermed tok jeg et valg for noen år siden og bestemte meg for å bli bedre på nærspill. Beste resultat til nå er 24 put og det kan jeg leve med.

Koll

over 17 år siden

Koll

Jeg fornyer denne tråden, etter en ny turneringsuke for norske herre-golfere.
På ET klarte 7 svensker cut´en, ingen nordmann var god nok til å delta.
På CT klarte 13 svensker cut´en, vår mann PK klarte det ikke.
På Nøtterøy var det 14 nordmenn (alle våre "nestbeste") og 45 svensker med siste dag. Det ble tredobbelt svensk seier, med tre nordmenn blant de 10 beste.
På NW misset vår eneste mann cut´en. Sverige har ... deltagere.
På PGA har vi ingen deltagere, Sverige har 4-5 faste.

Spørsmål:
1) Er det galt/urettferdig å foreta slike sammenligninger med svenskene?
2) Hvor lenge vil Sverige ligge (langt) foran Norge i herregolf?

Dette er (dessverre) en kjepphest hos meg, men synes likevel problemstillingen er interessant. Sverige er våre naboer, og vi sammenligner oss med dem i alle idretter. Hva kan vi lære i golf? En unnskyldning jeg ikke kjøper er den forslitte om at Sverige har så og så mange golfbaner, lengre sesong (?), flere golfspillere, lang tradisjon.
Forklaringen på det enorme gapet mellom disse to landene ligger nok andre steder.

Bogeyspiller

over 17 år siden

Bogeyspiller

Svenskene er bedre enn oss....noe annet er bare tull å mene.....men våre yngre spillere (Anders, Marius m.fl) kommer fra ett annet regime, og de vil kunne kokurrere med de beste i verden. her har forbundet vært flinke. Stor ære til Niklas Diethelm som har vært forbundets første ordentlig coach og ikke forsøkt å være trener til disse. her har han samlet de samt gitt de tilgang til det som skal til.

Bare å glede seg til de neste 10 årene. Kanskje en Nordmann vinner en major før en Svenske.....???

Jævlig enkelt

over 17 år siden

Jævlig enkelt

Svenske golfklubber er organisert som idrettslag.
Norske golfklubber er organisert som....eh, de jeg har vært borti har ikke vært organisert i det hele tatt.
Svenske klubber jobber målbevisst med å få frem talenter.
Banene er ALLTID tilgjengelige for turneringsspill.
Turneringer i Sverige koster noen titalls kroner inkludert greenfee.
I Norge finnes det nesten ikke turneringer.
Og de som finnes koster hundrevis av kroner.
NGF..... hører hjemme i søppla

MATTHIAS

over 17 år siden

MATTHIAS

Sverige är väl bättre i Norge i stort sett alla idrotter bortsett från vintersporterna?
Ni har 1 bra golfspelare, 1 bra rallyförare och 1 bra cyklist. Men skillnad i bredden är väl ungefär samma i samtliga idrotter mellan Norge och Sverige.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Enig. Sverige er bedre enn Norge i stort sett alle idrettene, bortsett fra de hvor Norge er best.

Ganske godt sagt, egentlig :-)

Bergmannen

over 17 år siden

Bergmannen

Matthias har vel bekreftet hva vi andre mener om svenskene!!! Bra sagt!!!

Mener han at svensk fotball lagene er bedre? Landslaget er like begredelig som her hjemme spør du meg........hva med Torkildsen? Gunn Rita? Paddling? Kajakk? Orientering? Seiling?

Greit at de generalisere ned vinteridretter men det er akkurat der de nordiske landene har identiteten sin ut i verden......det holder faktisk å være best på alt som er på ski/skøyter siden det er der vi har røttene våres.....la svenskene være et land av "wannabe som alle andre". Vi er best på det som er en del av kulturen våres og de kan bare sutre over det!

Vil egentlig si at Svenskene har vel golf og tennis, men alt annet kan de bare glemmer........

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Også har de ishockey

Golfer

over 17 år siden

Golfer

De har vært kloke og sendt oss de dårligste trenerne ha ha, her inne skryter man av late Niklas Diethelm, han ler nok høyt. I tillegg har man ansatt en håndballspiller til å passe på. God bedring!

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Tror det svenske innlegget fikk akkurat den responsen den ba om, sutrete innlegg uten noe som helst konkret.

Om man ikke har merka seg hva norske juniorer har gjort de siste 3-4 åra, så sitter man nede i hula si og prøver å finne noe å spre misnøye over.

Vi er på rett vei, både spillemessig og ift støtteapparat.

Spilte med en yngre junior lørdag, 2-3uker i Sør-Afrika og 1 uke i Spania i vinterhalvåret, i regi av forbundet. Vil garantert gi resultat!

Stau pau norske spillere, og drit i sutrerne som ikke fikk sjansen til det samme for 10-20år siden.

Bogeyspiller?

over 17 år siden

Bogeyspiller?

Hvilken bakgrunn har du for å skryte av N Diethelm?
Spillerne har vel selv skyld i resultatene de siste årene, ikke han?

skeptiskpetter

over 17 år siden

skeptiskpetter

Er også skeptisk til å gi all ære tl Diethelm. Har selv hatt Nikken som trener, og han er ved siden av å være en god golfspiller en flink trener og coach, men det at Norge de siste årene har utviklet sine juniorer til å bli blandt verdens beste, om ikke verdens beste (ja faktisk, Thorp og Kristiansen vant VM JR. Vi vant lag to ganger, samt EM), tror jeg klubbene selv kan ta ære for. Med unntak av noen få sporter, har Norge utøvere i verdensklasse i så godt som alle store idretter (sykling, rally, fotball, friidrettsgrener, og store vinteridretter som skiskyting). Det er utrolig bra med tanke på at Norge har 4,5 mill innbyggere.
At vi enda ikke har noen skikkelig gode golfspillere på herresiden er et resultat av at golf er såpass nytt i Norge. I tillegg har vi en laaang vinter, og kan ikke spille ute hele året, i motsetning til veldig mange svensker. Norge har kultur for å være gode, jeg kommer ikke på noe land som har så mange gode utøvere i et så stort spekter som oss, som er på vår størrelse. Jeg vet dette er nasjonalromantikk på det beste, men jeg tror mange er enig med meg, på tvers av landegrensene også

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her