Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Vaffeltråden

matmons

over 17 år siden

matmons

Hvilken golfklubb tilbyr de beste vaflene i golfnorge? og hva er prisen på en sådan? Og hva er inkludert av tilbehør? (syltetøy, rømme, ost, pølse osv)

Det skal vektlegges følgende 3 kriterier
- Pris
- Størrelse og utseende
- Smak

Bærum Golfklubb: Terningkast 2
Litt for små, og litt for dyre. Har definitivt smakt bedre

Ballerud Golfklubb: Terningkast 6
Muligens norges beste?

tjukka

over 17 år siden

tjukka

Dessverre er det sjeldnere og sjeldnere å få GODE vafler. De fleste kjøper ferdig røre eller lager vaflene på pasturisert melk.

De gode vaflene lages av melk, som ikke er skilt fra fløten - rett fra melketanken, meierismør, egg, kardemomme og sukker. Er du så heldig så du bor i nærheten av en melkeprodusent så ta med deg ett spann og stikk innom og kjøp ett par litere rett fra tanken.
Oppå vaflene er det hjemmelaget jordbærsyltetøy eller multer sammen med vanlig rømme som gjør susen.

vafler

over 17 år siden

vafler

Den feite skiten er ikke mat for folk som ikke ønsker å ese ut som en ballong. Æsj!!

jallekalle

over 17 år siden

jallekalle

Snakk for deg selv a "kostholdsekspert". Tjukke folk er det nok av, men de fleste som spiller golf er i relativt god form, og kan unne seg en seg vaffel i ny og ne. Ta å kjør det kostholdspreiket ditt der vaffelen din kommer ut, er så sykt lei sånne som deg. Hadde du spist litt mer vafler så hadde du kanskje nådd inn på par 4-hullene du også.

Uansett så var det hvertfall gode vafler på Østmarka før. Vet ikke hvordan det er idag, men spillte der et par ganger for 5-6 år siden og da fikk jeg kjøpt de beste vaflene jeg har kjøpt hittil i min karriere.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

De av oss som ikke ønsker fet bensinstasjon-mat i kiosken, må per i dag ta med oss matpakke. Feite pølser og vaffler, avskyr bevisste mat-mennesker som pesten.

Hva med å å tilby frukt og grønt. Grovbrød med sunt pålegg gjør susen! Får man slike varer, får sjappa solgt mer til alle bevisste kunder.

Vet man at det er mulig å kjøpe fornuftig mat, hopper man lettere over å drasse med mat hjemmefra

Yngve

over 17 år siden

Yngve

og Kardemomme har for pokker ikke noe i vafler å gjøre.....
har aldri skjønt den kardemommegreia.

vafler er best uten, men ellers helt enig med tjukka. vafler laget på EKTE melk! DET er godt det.... namnamnam....

Matthias

over 17 år siden

Matthias

Fornebu vafflerne slår allt.
Hanne e best ingen protest

veggiss

over 17 år siden

veggiss

yngve: kardemomme hører absolutt hjemme i vafler!!

Simen Østnor

over 17 år siden

Simen Østnor

Grønmo reklamerer med vaflene sine som om de skulle vært på tilbud.

20 Kr

På Drøbak er det 29 har jeg hørt

Østmarka

over 17 år siden

Østmarka

Vet ikke om de har de lengre, men de "Kembo-vafflene" som Inger Jo i kroa på østmarka hadde for et par år siden var legendariske. Faktisk ikke smakt så gode andre steder...

Yngve

over 17 år siden

Yngve

veggiss: NEIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!

:O)

jeg hater kardemommen, så da kan jeg jo ikke si det........

Lawinth

over 17 år siden

Lawinth

Yngve..!
Vaffler har du bare så helt utrolig lite greie på, men ekte melk har du tydelig smakt; for lenge lenge siden...

Vedder på at du aldri har hatt en bestemor som serverte deg vaffler den gang du ikke viste noe om golf.
Det er helt klart at kardemomme ikke gjør et dårlig resultat, og selv med din dårlige smak tviler jeg på om du kan kjenne forskjell om den er med eller uten kardemomme.

Det er også av største betydning hvordan den stekes....Ikke bare hva røra innholder

Yngve

over 17 år siden

Yngve

det er ganske tydelig at Lawinth ikke kjenner meg i hvertfall.
jeg spiser vafler med og uten kardemomme, men foretrekker helt klart uten.

hvis du ikke kjenner forskjell på med og uten kardemomme, så må du være kronisk tett i nesen, ha utslitte smaksløker eller røyke som en svamp.

tror i hvertfall ikke du kan uttale deg om hvorvidt andre merker forskjellen eller ikke.

forøvrig helt enig i at det betyr mye hvordan den stekes også, og min bestemor var en mester i å steke vafler av ekte melk, uten kardemomme, og det har virkelig ingenting med hva man kan om golf...... så vidt jeg vet.... :P

Røyke...

over 17 år siden

Røyke...

...som en svamp..? Hvordan gjør man det Yngve ?

!

over 17 år siden

!

Viktig spørsmål "Røyke"... Helt klart i tråd med hva som diskuteres her...

Yngve

over 17 år siden

Yngve

gøy at man kan klare å krangle om vafler til og med da!

hihihi.....

Lawinth

over 17 år siden

Lawinth

Morrsomt å lese at du spiser vafler både med og uten kardemomme, selv om du hater kardemomme Yngve.
Kanskje du har skjønt at ikke alt smaker kardemomme og at du faktisk har en viss følelse for vafler likevel.

Men selvmotsigelsen gjør at jeg fortsatt ser på deg som en ukyndig vaflus.

Ganske gøy og krangle om vafler, ja!
Får en liksom til å glemme at været tilsier en golfrunde på Tyrifjorden i løpet av dagen. Banen er jo bare sinnsykt bra nå....

Yngve

over 17 år siden

Yngve

hehehe, jeg kjenner forskjell. jeg lover......
men spiser med, fordi man ikke har noe valg når man kjøper vafler.
lager jeg selv, lager jeg uten. var det så morsomt da?

spill golf... jeg er misunnelig....

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Endelig en viktig debatt :)
Men hva har kardemonnen i vaflene å gjøre, og hvorfor er det så viktig å ha den der hvis en uansett ikke kan kjenne forskjell på smaken ?.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Kanskje noen syntes det høres fancy ut ;-) Selv om jeg ikke spiser vafler selv, skal jeg lage noen etter Tjukkas oppskrift (får litt melk fra bondevenninna), til min mann.

Mora hans laget nok vaffler på dette viset uten denne kardemommen. Det kan bli gøy å se om han merker forsjell, og i tilfelle om det blir positivt eller negativt mottatt.

Lawinth

over 17 år siden

Lawinth

Et aldri så lite tips til dere vafeleskende amatører.

Ha en aldri så liten (5 gr) Psyllium Husk i røra og jeg kan love dere en vafelopplevelse av en helt ny karakter.
Dette gir ingen endret smaksopplevelse, men flytter vafler fra nei mat og et stort stykke nærmere ja mat. (Det var vist ei som var svært opptatt av dette tema)

Som tidligere nevnt er det av stor betydning hvordan vaflene stekes og det er her ting da skjer.

Nyt deres nå nye potensielle oppskrift og spill enda bedre golf!

Og Desverre Yngve, men jeg får ikke spilt golf i dag. Jeg kan se banen her hjemmefra og vet ikke om det er særlig sunt for sjela og se vår praktbane ligge omkranset av vannspeilet Tyrifjorden, badet i sol uten å kunne kjøre ned og ....

Filler'n!

(Tør ikke bruke sterkere utrykk her på forum, bare gleder meg til neste runde.)

Ole Petter

over 17 år siden

Ole Petter

Vafler er usunt. Det sier jeg dere.

Yes

over 17 år siden

Yes

Vaffler er ett av de viktigste rettene som serveres sammen med kaffen her i landet. Tjukkas oppskrift er den jeg liker best. Dessverre har vi ikke kyr lengre, og det blir skjeldnere og skjeldnere jeg smaker disse gode vaflene. Ikke minst så er det viktig at de stekes i ett jern med 5
hjerter.

Østmarka hadde stort og riktig moderne vaffeljern. Mange andre steder har de dårlige avarter.

loppefrø

over 17 år siden

loppefrø

Lawinth. Er planen din å ha hele golfanlegget for deg selv ved å blande loppefrø i vaffler?

Psyllium Husk (loppefrø) er godt for tarmfunksjonen og kan anbefales både ved løs og treg mage. Loppefrøskall inneholder slimstoff som er velgjørende, rensende og regulerende for tarmfunksjonen. Har du treg mage er det viktig med rikelig væske.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

loppefrø: Syntes ikke Lawinths råd var så negativt. Heller positivt. Det som er bra for tarmfunksjonen , renser og regulerer forhåpentligvis våre tarmer med riktig væsketilførsel.

Har opplevd å nesten bli dehydrert i Afrika, mange i"dioter" kjenner seg nok igjen :-)

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Nå bør hver en golfkioskeier og/eller ansatt kjøre til nærmeste bonde å bøtte opp med masse "gratis" råmelk, i stedet for passivt å se at melka blir spillt. Stek vafler så det freser, og følg tjukkas oppskrift på både vafler og hjemmelaget sylt. (jordbær finnes på ethvert hjørne)

Etter å ha utprøvd denne oppskriften på familie og venner, har det kun vært positive tilbakemeldinger. Alle som spiser feite vafler, om enn bare av og til, har storkost seg med serveringen. I tillegg er jo hjemmelaget sylt sunt og godt.

En del av vaffelrøren kan vel tilsettes loppefrø, og mindre usunnt smør, så hvemsomhelst kan benytte seg av tilbud og valgfrihet, hvis man ikke kan/ønsker å spise så altforfor fett.

Hva med å servere kald og god råmelkspudding i tillegg? Næringsrik og mye bedre enn mange av disse vann/tørrmelk-isene fra diplom eller ... som blir tilbudt??

Mulig optimist på andre golferes vegne, men er jeg sulten etter mine atten energi-krevende hull, tror jeg ei loppevaffel og litt råmels-pudding hadde vært en topp avslutning på golf-dagen, selv om det hadde kostet meg litt..

Jo bedre mat i kiosken/restauranten, dess mer penger legger man igjen. Vet man at man kan få kjøpt god mat, gidder ikke endel folk å smure med seg en svett matpakke.

apropos

over 17 år siden

apropos

Kan man fryse tjukkas vaffelrøre, uten at den blir vesentlig forringet eller "skiller" seg.

Vet at jeg bare kan prøve, men om jeg skal gjøre det i store mengder, ville det vært fint om noen her på forumet kunne svare. ?

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Verdens beste vaflers råd har talt. Sjømannskirken i København gikk av med seieren.

Oppskrift:

2 egg
1 dl. sukker
2 dl. skummet kulturmelk
2 dl. vann
350 g hvetemel
1 ts bakepulver
1/2 ts natrium
1 ts vaniljesukker
1/2 ts kardemomme
125 g smeltet smør.

Egentlig hyggelig når testpanelet mener at man må ha svart belte i vaffel, da de som bruker natron i tilegg til sur melk, fordi røra blir mer "fluffy" virkelig kan dette "yrket".

Mange av oss over 40 kjenner oppskrifta, ihvertfall hvis våre mødre kunne vært vår bestemor, over 45?

Good bless våre enn noe overvektige kjempegode mødre!!

Kalvdans

over 17 år siden

Kalvdans

Mange har sikkert smakt hjemmelaget karmellpudding. Når det snakkes om råmelkspudding eller kalvdans, som det er mest kjent som
blir karamellpuddingen tam. Dessverre har ikke mange opplevd å smake denne delikatessen, som lages av råmelk.

Sånn er det også med vaflene. Ingen vafler er gode, som oppvarmet eller nedfrosset. Joda, vaflene til tjukka kan fryses, men smaken blir ikke den samme som når de kommer rett fra jernet. Vaflene er allerede forringet etter min smak 10 min. etter at de er stekt - naturligvis i ett jern med fem hjerter.

PS. Nå er det jordbærsesong - husk å rør jordbæra og fyll fryseren med denne delikatessen. Plukker du i tillegg litt markjordbær eller villbringbær og blander i litt av dette blir det nam nam............

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Tror du er litt for ung, Kalvedans :-) Kalvedans og råmelkspudding er to vidt forskjellige produkter.

Kraften av storfehodene ble brukt som basis for kalvedans, som for det meste bestod av kjøtt, kraft og krydder.

Råmelkspuddingen derimot, er basert på råmelk, like etter kua har kalvet. Få (eldre) tenker ikke på denne puddingen som en delikatesse, men som en viktig ernæringskilde, grøss :-)

Likevel antar jeg, med min usle 40 år+, at mange velger å bruke smakstilsetning, så det smaker skikkelig godt. Karamellpudding liker de fleste uansett alder.

Takker for råd når det gjelder delikatesser i fryseren. Har jeg fulgt ditt råd etter beste evne. Venter nå bare til at bjørne- og blåbærene også blir modne:-)

Du skal se at både syn og mental helse blir bedre om man spiser fornuftig...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her