Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Nye Bogsad - Norges beste!?

raggen

over 17 år siden

raggen

Nye Bogstad ser ut til å bli norges desidert beste bane. Er dere ikke enig?

Stig

over 17 år siden

Stig

Joa blir sikkert fin den, men hadde heller sett at området ble gjort om til ett friluftsområde som kom hele byen til gode og ikke bare en håndfull golfere på Oslo vest.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg synes det er mye brunt der. Blir nok ikke bra før neste år :-)

raggen

over 17 år siden

raggen

er ikke miklagard ganske brun også????

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jo. Sommerbrun og fin!

chr

over 17 år siden

chr

Stig, du er hjertelig velkommen til å gå deg en tur rundt banen selv om du ikke spiller golf!

NB! Se opp for golfballer!

doc

over 17 år siden

doc

...så hadde det blitt like rent og pent og ryddig der som på det store friluftsområdet som heter Oslo sentrum og som vedlikeholdes av Oslo Kommune, sant Stig?

Bedre død enn rød!

Stig

over 17 år siden

Stig

Hva med en Ekebergslette på Vestkanten da, hadde ikke det vært fint? Ett flott område som kom hele Vestkanten til gode og ikke bare ett mikroskopisk mindretall av golfere. Skjønner forøvrig ikke hvorfor du kommer trekkende med Oslo Sentrum i denne sammenheng.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Det ser ut til at det er mye du ikke skjønner Stig.

Stig

over 17 år siden

Stig

Det samme kan vel sies om foreldrene dine som ga deg det navnet.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Det er bare mitt nickname her på Scangolf. Er det ikke kult?

Stig

over 17 år siden

Stig

Joa, kler deg utrolig godt.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Takk Stig.

Raggens beundrer

over 17 år siden

Raggens beundrer

Banen blir knallbra:) Gleder meg til å spille hullene 11-16, de ser helt fantastiske ut!!

NoSlice

over 17 år siden

NoSlice

Gleder meg til den blir ferdig, hvis det blir plass til oss Greenfee spillere da og ikke prisen blir 1000.- pr. runde!

Tobben

over 17 år siden

Tobben

Synes de får mye ut av den relativt beskjedene plassen de har til rådighet, den blir sikkert topp 10 i Norge men ikke best.

Arve E. Terje

over 17 år siden

Arve E. Terje

må innrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor en kar sitter og overvåker et golfforum dersom han mener at golf forpester naturen slik en får inntrykk av fra denne Stig da.....

men, har sett rarere folk også...

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg tror OGK blir en mye bedre bane enn det var, og gleder meg til å spille den.

Hehe, det kommer sikkert til å bli mye krangling om hva som er "norges beste". Nå mente jo OGK at Bogstad var norges beste FØR de forbedret den, så kanskje den blir Europas beste?

Det blir bare synsing uansett. Det fine et at vi kommer til å få enda en god golfbane i mitt distrikt :-)

Stig

over 17 år siden

Stig

Er jo ikke slik at golf forpester naturen, mener bare at ett flott område som Bogstad burde komme hele byen til gode.

Olle

over 17 år siden

Olle

Hadde det ikke vært golfbane der så hadde det vært en del av marka, og utmark er det vel ikke mangel på.

Stig

over 17 år siden

Stig

Utmark er det sikkert ikke mangel på, men det geniale i denne saken er jo at området så å si er ferdig opparbeidet med plener og alt man trenger til diverse fritidsaktiviteter. Tenk hvor stor glede hele byens befolkning ville kunne hatt av dette området!

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Jeg likte OGK før - og er sikker på at banen nå blir enda bedre. Bare hyggelig at banene i nærområdet blir bedre. Jo flere gode baner - jo hyggeligere.

Bambus

over 17 år siden

Bambus

Stig du er en kronidiot!
Hvis det er vann du er ute etter - prøv Maridalen, Sognsvann, Østensjø, Søndre puttjern, Gjersjøen, Østernvann eller alle vannene i Nordmarka, Vestmarka eller Østmarka.
Bogstadvannet er tilgjengelig fra sagbruket rundt Bjørnsgaard, Bogstad Gård og badeplassen. Golfbanens strandlinje er liten i forhold til det forøvrig tilgjengelige.
Grunnen til at området er så fint er at golfklubben har puttet masser av milllioner ned i bakken! Og da skal det være tilgjengelig for alle andre? Hvordan tror du det hadde set ut der dersom ingen hadde anlagt plen og forvaltet trærne?
Og i tilleg å begynne å henge ut andrs navn - skammelig, usaklig, uverdig - du er rett og slett et lite menneske med store mangler og komplekser.
Ett godt råd - gå og heng deg din taper av en dust!
Mulig du ønsker å provosere, og det klarte du i mitt tilfelle.

Stig

over 17 år siden

Stig

Hei Bambusskalle,
Jeg har da forfaen ikke nevnt vann i det hele tatt. Det jeg mener er at de flotte grøntområdene ved Bogstad bør komme hele Oslos befolkning tilgode og ikke bare en mikroskopisk andel Golfere fra Oslo vest. (nå tror jeg ikke jeg gidder å gjenta det flere ganger)
Flott at golfklubben har tatt godt vare på området i alle disse årene, men nok er nok nå må folket ta Bogstad tilbake. Bogstad trenger folket og folket trenger Bogstad! Kan forøvrig ikke huske å ha "hengt ut andrs navn" som du så fint sier det, men om så er tilfelle var jo det svært uklokt. Tror ellers jeg står over rådet ditt om å "gå og heng deg din taper av en dust!" men en god latter fikk jeg ihvertfall. :D

Arve E. Terje

over 17 år siden

Arve E. Terje

Stig,

skrev ikke du for noen få innlegg siden at foreldrene til Rolf Åge ikke kan ha vært særlig smarte som ga han det navnet?
vel, nå var det nick, men det visste ikke du, og når du i tillegg ikke klarer å lese hva du selv har skrevet, så gir jo det oss et visst inntrykk av hva slags type du er.
er heller ikke sikker på om jeg hadde giddet å hete Stig og snakke nedlatende om andres navn!

Interessant?

over 17 år siden

Interessant?

Til Stig:
Jeg tipper at du sitter og smiler over at du klarer å provosere opptil flere med dine utspill om Bogstad!
Hvis du mener det du skriver her, hadde det vært artig om du kunne stått frem i lokalavisen og kommet med de samme kravene, så kunne vi også fått kommentarer fra klubben, medlemmer, lokalpolitikere osv. Kunne blitt en artig debatt.
Det er bare å ta kontakt med oss, kanskje vi tar saken!

Vennlig hilsen
Fredrik Eckhoff
Redaktør i Ullern Avis Akersposten
Tlf 23 20 56 60

Bambus

over 17 år siden

Bambus

Jeg registrerer at Sig mener at nok er nok, og at de som har investert i anlegget skal tape disse pengene og miste banen sin fordi folket skal ha akkurat den tomten tilbake.

På bakgrunn av dette står jeg for alt jeg skrev, og synes det er betimelig at din søknad å få refundert dine skolepenger innvilges.

RGB og RIP

Trebor

over 17 år siden

Trebor

http://www.oslogk.no/default.aspx?pid=47

Skulle gjerne hatt ett medlemskap der jeg hadde hatt rettigheter til å velge bane å spille på.

Medlemmene der opp må vel være ganske fornøyd med dette?

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Det jeg synes er rart i forbindelse med Oslo GK er at ikke Oslo kommune har satt begrensninger på begrensninger av green-fee spill. Når en klubb har fått så pass store verdier av kommunen (så vidt jeg har forstått) så synes jeg det er underlig at det er en av de banene som fremstår som mest greenfee fiendtlige. Spesielt må dette gjelde når det er klin umulig for folk å bli medlem der innen en rimelig tidsperiode.

Bereist

over 17 år siden

Bereist

Velkommen til verden.
Det er bare å akseptere at de beste og mest sentrale banene blir de mest populære. Når de attpåtil er de mest tradisjonsrike så blir det gjerne lite plass til greenfeegjester.
Hvorfor skulle Bogstad gjøre seg selv om til en Pay & Play bane ? Og hvordan skulle de gjøre det ? Mener Solskinnsgolferen at de skal kaste ut medlemmene sine til fordel for greenfeegjester ? Tror det ville bli vanskelig.
Når Oslo GK i sin tid ble bygget fantes det ikke greenfeespillere i Norge. Utpreget greenfeespill oppstod først på midten av 90-tallet når små 6-hullsjorder utdannet GK-spillere som ønsket å spille orntlige baner.

Til Solskinnsgolferen(ccm)

over 17 år siden

Til Solskinnsgolferen(ccm)

ang begrensninger på området og greenfee spill så blir det feil om oslo kommune skulle blande seg inn i dette. Ikke at jeg er 100% sikker, men jeg tipper Oslo GK leier området av Oslo Kommune, gjerne på 40 års kontrakter med forlengelser. Og med tanke på at Oslo GK er en privat klubb (som alle andre klubber i norge) Så bestemmer de selv hvem de vil at skal kunne spille på banen sin.

Har ikke hørt om en eneste bane som drives av en kommunal instans, det var snakk om at Grønmo skulle bli ett kommunalt anlegg.(noe jeg tror grønmo er glad de ikke ble)

og til Trebor: Medlemmene er nok veldig fornøyd med at de kan spille mange forskjellige baner uten å måtte betale greenfee. Dette er noe flere klubber burde gjøre. Vet at Grønmo og Oppegård har en sånn løsning i år.

og til Stig: Kan skjønne at du syns det er bortkastet bruk av plass. Men det ville jo vært kjedelig om alle friluftsområder bare skulle blitt brukt til turområder for folket. Man kan jo ikke tillfredsstille alle med ett tilbud. Håper du prøver å spille golf en dag, ser hvor fint det kan være å få frisk luft samtidig mens du er sosial og spiller golf med noen venner. behøver jo ikke bare se på ballen, du kan jo se på fiskene som hopper i vannet og fulgene som kvittrer :)

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Såvidt jeg forstår så er leiekontrakten Oslo GK har med Oslo kommune svært gunstig, nærmest symbolsk. Da synes jeg det er pussig at banen fremstår som en av de minst tilgjengelige for befolkningen som faktisk er med på å gi klubben gunstige vilkår.

Dersom leiekontrakten er inngått på vanlige kommersielle vilkår er situasjonen selvfølgelig en helt annen.

Holdningene mine bygger selvfølgelig først og fremst på misunnelse, men det er en annen sak... :)

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Det er en gedigen misforståelse at OGK har fått banen av Oslo kommune. De leier banoeområdet, og i bunn av avtalen så ligger det litt historie!

Da grunnen var under privat eie ble den overdratt Oslo kommune med en forutsetning om at den skulle benyttes som golfbane. Alternativet hadde jo selvsagt vært å gi bort tomten til klubben, satt opp et svært strømførende gjerde og nektet oslos skattebetalende borgere å ferdes der.

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Til trebor:

Det er vel naturlig å anta at OGK betaler for disse rundene.. Eller hva?

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Må bare fylle mitt tidligere innlegg med mer innhold.

Sakset fra et annet forum, skrevet av sjefen selv.. (håper det er greit)

I sin tid ga Westye Egeberg på Bogstad Gård området, som den gang tilhørte Bogstad Gård, til Oslo Golfklubb. Han mente at Oslo Kommune ville være egnet til å administrere dette slik at man var sikret at dette området skulle brukes til golfbane i framtiden.

Med denne bakgrunnen var det naturlig at golfklubben ikke skulle betale leie for området. Jeg tror, men er ikke helt sikker, at leien - på vanlig måte i slike tilfeller - ble satt til symbolske kr 1,00 pr. år i en årrekke. Leien ble regulert for mange år siden. I dag betaler Oslo GK over 300.000 for leie av arealene i 7 måneder. Her kom de 300.000 prosentene inn i bildet. Klubben må i tillegg stå for snømåking for egen regning, anslagsvis kr 100.000 hver (normale) vinter. Resten av året er det friluftslivsområde for alle. På årsbasis blir leien således i størrelsesorden rundt 700.000.

Noen synes dette er rasende billig. Andre synes det er dyrt å måtte betale 700.000 på årsbasis i leie for et arelae som i sin tid var ment som en gave.

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Fantastisk resonnement fra en som faktisk har utdannelse. Man kan ikke spille golf der om vinteren - dermed betaler man heller ikke leie i denne perioden... Så må man betale snømåking selv...
Leien er altså 300 000 for hele området Bogstad disponerer. Fantastisk billig. En gave fra de fattige (Oslo kommune) til de rike (medlemmene i Oslo GK).

Så vidt jeg vet satte ikke Egeberg noen skriftelige krav til gaven hva angår varighet av golfbanen eller leiepris. Området er selvfølgelig langt mer attraktivt i dag en den gang det ble gitt bort.

Oslo Golfklubb burde kjøpt grunnen av kommunen til en rimelig men anstendig pris f.eks 60-80 mill. Da hadde kommunen fått et oppgjør og golfklubben en sikkerhet til evig tid. Det er ikke mer enn 60-70 tusen per medlem . Det har de råd til.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Greit, da faller mye av forutsetningen for mitt innlegg bort.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Waldorf: Nå er vel ikke det sentrale var Egeberg faktisk skrev, men hva han mente. Slik det er blitt fortalt synes dagens løsning å være mer i tråd med det Egeberg mente enn ditt forslag til løsning.

Trebor

over 17 år siden

Trebor

Hvis jeg leser det som står der riktig, så var det ikek en forutsetning at Oslo GK skulle få leie dette området gratis for overskuelig fremtid, men at det skulle være en golfbane der. Synes Oslo kommune at Oslo GK oppfører seg dårlig kan de jo heller leie den ut til "Vestkanten GK" eller "Bogstad GK".

Slik jeg leser det videre var jo hele poenget med å gi det til Oslo kommune at da blir det tatt beslutninger som er foruftige, enn at det alltid skal være pengene som rår. Da kunne vel området ha vært solft for 10 år siden, og det hadde vært bygd boliger der i stedet. Noe som ville vært mye mer lønnsomt.

Barcentrale: Det virker som om Oslo GK betaler for de rundere medlemene har gått i etterkant ja. Missuner meg grønn på en slik løsning.

Snedd

over 17 år siden

Snedd

Waldorf, det er et viktig poeng at det er stor forskjell på vinter og sommer på Bogstad, ettersom området faktisk brukes av tusener av mennesker (handikapkort IKKE nødvendig) til skigåing osv. Da er altså området åpent for fritt bruk.

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Trebor: Koster sikkert skjorta, og jeg må si at det er en "god" løsninger for oss medlemmer. I det store bildet med tanke på alle kostnadene forbundet med prosjektet, er det kanskje kun en liten kostnad.

og videre Trebor.. OGK leide grunnen fra Egeberg før han ga den til Oslo kommune. Var vel, hevdet over enhver tvil, at hensikten til Egeberg at OGK skulle drive klubben videre på grunnen. Siden han antok at Oslo kommune var skikket til å administrere tomten på en fornuftig måte, så kan man påstå at de gjør det siden de tross alt tar en viss sum for leieforholdet.

Koll

over 17 år siden

Koll

Problemet med Bogstad og OGK er at det er en øvre grense på handicap for greenfee-spillere på 20 (menn) for å få spille der. Er man invitert av et medlem så gjelder visstnok ikke denne grensen. Dessuten er greenfee skyhøy. Alt dette gjør at vanlige Oslo-golfere (hcp.>20 og vanlig inntekt) ikke kan spille på sin egen kommunes bane. Det er opprørende og diskriminerende.
Når kommunen har vært så gavmild at de leier ut denne grunnen til OGK til en symbolsk sum (for det er latterlig billig), så må Oslos golfere kunne kreve å få være med på gildet.

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Waldorf: Skal man bryte avtaler fordi verdiene har endret seg over tid???

Hvis du låner 100 kroner av en kompis, og fem år senere så krever han den tilbake, og du nekter fordi verdien av 100 lappen ikke tilsvarer verdien for fem år siden??? Kan vel ikke være et fornuftig ressonement..

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Koll: Hva med å lese øvrige poster før det svarter av misunnelse for deg..

Skyhøy greenfee???? Hvilken planet lever du på? Greenfeen er relativt moderat i forhold til hva andre klubber tilbyr av tilsvarende kvalitet.

Det er for øvrig ikke kommunens bane. Den leies ut til OGK. OGK kan derfor selv avgjøre tilgangen til banen. Egeberg var meget gavmild når han GA SOM GAVE grunnen til Oslo kommune, forutsatt at den ble benyttet som golfbane uten tidsbegrensning.. Oslo kommune er med andre ord ikke gavmilde, de respekterer rett og slett en avtale..

Trebor

over 17 år siden

Trebor

Den sansynlige grunnen til at han IKKE ga området banen ligger på til OGK er vel innlysende?

Koll

over 17 år siden

Koll

Naturligvis er jeg misunnelig på de få Oslo-golfere som har vært så heldige å få medlemskap i OGK. Som Oslo-golfer selv synes jeg at Oslo Kommune burde stille krav til OGK i leieavtalen om at også andre borgere av byen skal slippe til. Det kan de gjøre ved å sette som leiebetingelse at det ikke settes noen hcp-grense, og at greenfee settes til normalt nivå, f.eks. kr. 400. Den er vel kr. 800 (ifjor og tidligere) for ekte greenfeespillere. Da blir det jo laaaang kø, klager medlemmene, og vi får ikke spille på vår egen bane. Lag et køsystem, og del ut en kvote med forhåndsbestilling x antall dager i forveien med tidsfrister til gjester. Verre er det ikke.
Dersom noen tror at Bogstad er en så flott bane at de må ha dobbelt greenfee av andre like gode baner, så er det feil. Jeg har spilt Bogstad og var ikke særlig imponert. Faktisk er det flere baner i Østlandsområdet jeg heller vil spille på. De siste årene har OGK vært så sjenerøse at de i juli måned har senket både hcp.kravet og greenfee (ned til kr. 500 - duverden!). Begrunnelsen er at "våre medlemmer da er på sine landsteder og båter, og ikke bruker sin bane så mye som ellers". Veldig gentilt!

Arve E. Rik

over 17 år siden

Arve E. Rik

alt jeg hører når Koll åpner tastaturet sitt er:
sutresutresutre... sutresutre.... sutresutresutre....

grow up, dude! jeg har spilt Bogstad mange ganger selv, og har aldri betalt 800 kroner der heller.

det er et stykke norsk golfhistorie på Bogstad.
uten sammenlikning forøvrig, så koster det 1200 spenn å spille Old Course i St. Andrews.
2200 spenn å spille Royal Troon.

Barsebäck er en halv månedslønn, og den eneste historiske klubben som holder en noen lunde lav greenfee jeg kjenner til i Sverige, er stockholm, som tar 400.

hvis du mener at det er riktig at alle norske klubber skal slite økonomisk, så får du kjøre videre med ditt korstog, men hvis du har lyst til å være med og bidra til å bevare litt golfhistorie, så får du prøve å sjekke litt rundt før du kommer med dine sensasjonsoverskrifter..

Bambus

over 17 år siden

Bambus

Greenfee på Bogstad var 600 i 2007. Det er det samme som Losby og lavere enn Mikla og Haga.
Koll, sjekk før du skriker!
Et rent spm til alle sutrepaver her; Er det Oslo Gk´s skyld at det ikke er flere baner i Oslo? Har ikke OGK bidratt til norsk golf i en årrekke med turneringer feks.

Jeg har tatt dette regnestykket før. Bogstad er en rimelig fullbooket bane, og tar på det meste ca 30.000 runder med tidsbestilling fra kl 0700 til kl 1900 (tro meg - det er et bra belegg, selv om man matematisk kan øke noe.
Klubben har 2500 medlemmer.
Det er 35000 registrerete golfspillere i Oslo. Daerdetikkefysiskmuligatalleioslofårenrundehver!!! Oghvamedmedlemmene?Ikkealleboriosloheller.

For at dere skal lære å lese, da forstår dere kanskje.

Himmel at det går an å være så idioter!

OGK

over 17 år siden

OGK

Greenfee Ukedag 500,- (gjest av medlem: 400,-)
Greenfee Helg 500,- (gjest av medlem: 400,-)

Fjorårets priser

Bambus

over 17 år siden

Bambus

Til OGK;
Det du skriver er feil; http://www.oslogk.no/default.aspx?pid=8 Tviler på at det er årets pris :-)

Prisen var 600, garantert - sorry! Medlemmers gjester var 400 som du korrekt gjengir.

Stig

over 17 år siden

Stig

Vel Bambus, om ikke alle får en runde skal ingen få. Alle eller ingen!! Basta!! Nei, beste løsningen er å gjøre området tilgjengelig for hele byens befolkning, som sagt tidligere, en Ekebergslette på Vestkanten.

Bambus

over 17 år siden

Bambus

Det er et digert oker-jorde vest for Bogstad Gård ned mot vannet, som du er så glad i. Hva er feil med det? Ellers kan jeg anbefale Husebyskogen og Merradalen. Du kan jo leke deg på Bogstad Camping - hvorfor skal noen sigøynere, polakker og tyskere i bobil få ha det området i fred? Hvorfor ikke nedlegge sagbruket til Løvenskiold, han har jo hatt dette området i familiens eie i århundrer. Du er jo en rettferdighetenes mann, og nok er nok, ikke sant. Ellers så er området 1 km øst, nordøst for klubbhuset regulert til gravlund. Der får du det sikkert hyggelig.

Stig

over 17 år siden

Stig

Jeg driter i "et digert oker-jorde vest for Bogstad Gård", jeg driter i Husebyskogen og Merradalen, jeg driter også i sagbruket til Løvenskiold, området jeg ønsker skal komme hele byens befolkning til gode er nettopp området OGK disponerer idag. Det og ikkenno annet!! Basta!

Bambus

over 17 år siden

Bambus

...du glemte gravlunden...ikke drit i den også, du kjenner ordtaket....

Var jeg deg ville jeg begynt i det små, siden du ikke tar gode råd. Ring til Fredrik Eckhoff i Ullern Avis Akersposten. Stå frem med bilde og navn og kjemp din kamp. Lykke til :-) Ikke bli overrasket om du finner bilde av deg selv på en dartskive, eller leies inn som klovn.

Bambus

over 17 år siden

Bambus

Klovnerollen har vel du allerede lagt beslag på...? "Ullern Avis Akersposten", det er russeavisen på Ullern vgs er det ikke?

Stig

over 17 år siden

Stig

Ja det siste innlegget der var mitt og ikke Bambus sitt, men det er vel åpenbart. Sorry! På tide å ta kvelden...

Bambus

over 17 år siden

Bambus

Det går litt surr her skjønner jeg. Anbefaler at du bruker ditt eget nick som avsender, det blir enklere for andre å følge med da.

Aner ikke hva russeavisen på Ullern VGS heter. Skolen hadde ikke egen avis da jeg gikk der. Siden du ikke leser aviser, så kan jeg meddele at Akerposten er en svært god lokal-avis. Anbefales.

Bambus

over 17 år siden

Bambus

Fornuftig! Natta!
Barna mine sover også. Viktig at foreldrene følger opp, og ikke slipper de løs på internett for tidlig.

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

barcentrale: Skjønte ikke helt relevensen med eksemplet ditt, men forstår ditt syn på saken.
Forskjellen ligger i at jeg ser annerledes på "gaven" fra Ekeberg. Den gangen var Bogstad langt utenfor bykjernen , og det var få golfspillere . Han ville at det skulle spilles golf der , men gav kommunen banen uten særlige forbehold(så vidt jeg vet) utover at han tenkte seg en golfbane der. OGK har kontrakt med kommunen som nylig har blitt fornyet eller så går den snart ut. Da er det et politisk spørsmål om hva man kan kreve i leie. Etter mitt syn er det ingen grunn til ikke kreve en leie tilsvarende hva andre baner betaler, eller hvorfor ikke la OGK kjøpe banen til en "riktig" pris?

Snedd: Så medlemmene på Haga +++ bør slippe å betale jordleie om vinteren pga at folk går på ski i oppkjørte løyper uten grønt kort... Kjempeide som får ned kostnadene på en del golfklubber i Norge..!! En del skiannlegg brukes til turgåing om sommeren også - disse kan også spare penger! Slutt å tull a.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Bogstad har all rett til å være der den er, og de tar overhodet ikke for høy greenfee. Muligheten for gjestespill er mer enn nok til stede. Jeg synes vi skal være glade for å ha et skikkelig golfanlegg såpass nær Oslo.

Den eneste saklige diskusjonen her er hvorvidt 400.000 per år er for dyrt, passe eller for billig leiepris.

Interessant?

over 17 år siden

Interessant?

Hei, Stig! Nei, vi er ikke russeavisen på Ullern vgs, selv om de sikkert lager god avis etter at de fikk en helt glimrende medielinje.
Ullern Avis Akersposten er en lokalavis i sitt 104. år, og den eies av Edda Media. Vi har et opplag på drøyt 30.000 og kommer ut hver torsdag.
Våre nettsider er relansert i dag faktisk. Sjekk dem gjerne ut:
http://www.akersposten.no/apps/pbcs.dll/forside

Hilsen Fredrik Eckhoff

Koll

over 17 år siden

Koll

Da jeg første gang ringte OGK for fire år siden for å bestille tee-time, fikk jeg spørsmål om mitt handicap. Det var dengang ca. 27. Jeg fikk spørsmål om jeg skulle spille med et medlem, hvilket jeg ikk skulle, da jeg ikke kjente noen som var medlem av OGK. Jeg fikk da beskjed om at jeg ikke hadde lov til å spille på Bogstad, den eneste golfbanen i min hjemkommune (Grønmo er den andre, men bare 9 hull). Jeg spurte om hva greenfee var for de med hcp<20 (som hadde lov til å spille), og den var kr. 800. Sammen med medlem var den kr. 500. Året etter benyttet jeg meg av juli-tilbudet og betalte kr. 500, selv om jeg fortsatt hadde hcp> 20 og ikke spilte med noe medlem. Dersom disse prisene eller hcp-reglene er endret siden da, så beklager jeg.
På andre populære golfbaner i Østlands-området er det "først-til-mølla"-prinsippet som gjelder, og mange medlemmer av disse klubbene har vel opplevd å få beskjed om at det er fullt fordi gjester har vært først ute med bestilling. Der har de heller ingen hcp-grense. Jeg har aldri forstått hvorfor ikke OGK kan benytte samme prinsippet. Den eneste grunnen er at de oppfatter seg som så eksklusive på Bogstad at de må gi medlemmene fortrinnsrett og holde alle høyhandicapere utenfor. Dette er bare snobberi, og OGK er alene om denne holdningen til gjestespillere. De har lov til det, bevares, men det er likevel noe tull.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

En god grunn til å ha handicapgrense er spillehastigheten pr gruppe. Oslo golfklubb er alltid fullbooket fordi den har veldig mange medlemmer. For at de fleste medlemmene skal få sjansen å spille så er det kort tid mellom hver gruppe. For at da spillehastigheten skal være optimal så kan man ikke ha fire ferske 36-handicappere på banen ettersom dette skaper kø. Nå har jeg nylig hørt at OGK har en av Norges kjappeste spillehastigheter, og dette opprettholdes med å ha en slik grense.

Du har heller ingen krav på å få spille banen bare fordi den er i Oslo. Husk du lever i et demokrati, der det faktisk er lov å ha forskjellige regler på banene :)

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Golfklubber skal vel generelt drives for å ivareta sine medlemmers interesser, ulike klubber gjør dette på ulik måte av ulike årsaker.

Jeg skulle gjerne spilt Bogstad mer enn den ene gangen jeg har klaska rundt den, men tilfeldigheter, greenfeerater og spillekvalitet har ikke villet det slik.

Og det er greit!

Min hjemmeklubb har utsagt politikk at vi i større grad skal ivareta medlemmer og sponsorer først&fremst, og deretter være en bane gjestespillere skal føle seg velkommen til!

Om man synes Norge er et urettferdig sted å leve får man løfte nesa fra sin egen navle å se litt mer enn 30cm rundt seg selv.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Er helt uvitende om de tilstander som til enhver tid rår i oslo-klubbene. Likevel, er det i mål i seg selv å ha Norges hurligste spillehastighet?

Det er forsjell på høy-hcp`ere, som folk flest. Noen somler så en kan få magesår bare av å se på, for ikke å måtte spille i samme flight. Mange nybegynnere slår det ene prøveslaget etter det andre før de bestemmer seg for å slå til ballen.

Andre igjen bryr seg om flyten og bruker "normal" tid, før slag. Stress på banen virker jo negativt for alle.... Det er vanskelig å spørre høyhcp`ere om de er sinker, så derfor er det nok bedre å fordele dem på flere flighter?

Er det derimot tre- fire med høy hcp som har reist langt for å spille en bane sammen, bør de få beskjed om forventet spilletid, om dette ikke er oppgitt. Dette står tydelig og klart i min hjemmeklubbs scorekort.

Ellers er det lov å bruke hodet i enhver situasjon som måtte oppstå.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Det er et interessant poeng som løftes opp her. Oslo GK har, såvidt jeg har forsått, en relativt rimelig årsavgift pr. medlem. Noen av grunnen til dette er vel at de har en billig leiekontrakt. Den lave årsavgiften gjør at medlemene ikke føler noe voldsomt behov for å senke denne ved å tillate mer gjestespill på banen. Slik er faktisk den lave leiekostnaden en av årsakene til at Oslo GK kan holde en så utpregret medlemsprofil. At Oslo Kommune skal bidra til at Oslo GK skal være en klubb med høy medlemsprofil synes jeg prinsipielt blir galt.

Spørsmålet er jo hva som faktisk var intensjonen til å gi området til Oslo kommune. Var formålet å tilgodese medlemmene i Oslo GK, eller var formålet å prøve å få en større andel av Oslos befolkning til å spille Golf. Slik Oslo GK drives nå, så bidrar den ikke akkurat til flere Grønt Kort spillere fra 20 år og oppover.
¨
Hva formålet faktisk var får vi vel aldri svar på, men det er kanskje grunn til at medlemmer og styre i Oslo GK ser seg litt i speilet og spør om dagens ordning er mest i tråd med formålet med gaven.

Som tidligere sagt så bygger også dette innlegget først og fremst på misunnelse på Oslo GKs medlemmer som har et utrolig bra tilbud.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Tør såvidt ta til ordet igjen, da GB mener den eneste saklige diskusjonen er hvorvidt 400 000,- er en grei leiepris eller ikke.

Grøntområder i Oslo er sikkert mer verd enn min/vår gård i sørlands-skjæregårdsi-dyll, med laaang strandlinje. Nydlige badeplasser og flotte hyttetomter i tillegg.

Likevel, hvis noen ønsket å bygge en golfbane der, og vi kunne innkassere 400 000,- per år i leie, så versågod. Syntes dette er mer enn god nok betaling grunneierne får for vel utnyttet område.

Alle får jo tilgang til området, enten de ønsker å spille golf, eller kun parkere skjæregårdsjeepen sin i/på en knaus for å bade. Det eneste varselsmerket måtte vel da bli: Pass opp for flyvende golfballer, i stedet for "ADGANG FORBUDT" som etterhvert mange bleier ofte tillater seg. Forbudt skulle det vært (noe det nok er, men neppe blir oppfulgt)

(Frekke folk tar seg alltid til rette! Bare i fjor oppdaget jeg tre ulovlige brygger i sjøkanten som uvedkommede hadde snekret opp... :-) eller :-(....................)

Koll

over 17 år siden

Koll

Hver gang det snakkes om Bogstad og noen skal forsvare spilleforbudet for de med hcp>20, så kommer den vanlige leksa om "fire 36-handicapere i samme flight bruker så lang tid at de ødelegger for andre". Den er grei å bruke, men den er gal. Min erfaring er den motsatte: det er særlig de med hcp mellom 10 og 20 som sinker spillet. Vi høyhandicapere slår kortere, men noenlunde rett, mens lavhandicapere (med et visst unntak for singlehandicapere) ofte slår langt, men skjevt - fra tee. De bruker en viss tid på å lete etter ballen, og er svært opptatt av ikke å miste sin kjære ball (et spesielt merke, må vite). På greenene bruker de mye lengre tid enn oss andre, fordi de skal sikte, måle, bøye seg ned o.s.v. Vi andre er mer sleivete og bruker kort tid på green. Men vi putter ikke noe dårligere av den grunn.

Dessuten er det greit å innføre den regel som endel norske klubber bruker: max. 2 høyhandicapere (>30) i hver flight.

Et siste poeng er at jeg tror det er betydelig overdrevet at det vil bli så fryktelig mange Oslo-golfere som vil spille på Bogstad om hcp-kravet ble fjernet. Det er en myte. Bogstad har - fortjent - fått et snobbestempel, og jeg tror svært mange fra Oslo styrer unna denne banen bare på grunn av det. De er simpelthen "redd" for banen og det eksklusive miljøet der.
Prøv med "først-til-mølla"-prinsippet, og se hva som skjer. Forbehold gjerne halvparten av dagens flighter til medlemmene på forhånd, og la oss andre få bestille minst to dager før spill.
Det er meningsløst at vi andre fra Oslo med hcp > 20 i praksis har spilleforbud på den eneste banen i vårt nærmiljø, som attpåtil er eid av den kommunen vi bor i. Den sterke subsidiering av baneleien er vi alle fra Oslo med på å betale, og da må vi også få lov til å spille der, uansett hvor dårlige medlemmene i OGK synes vi er til å spille golf. Sinke spillet gjør vi ikke!

Fakta om spilehastighet

over 17 år siden

Fakta om spilehastighet

http://www.congu.com/template1.asp?pid=25

snappy

over 17 år siden

snappy

Tror Stig skal prøve finne noen bilde fra området der OGK's bane ligger i dag som er tatt på 40-50 tallet... Da skal han se hva OGK har skapt for Oslo...

Noen folk provoserer meg så sinnsykt.. Hadde jeg bare kunnet mer data så hadde jeg sendt en vis person en masser av data virus.

NoSlice

over 17 år siden

NoSlice

Tror nok Bogstad vil bli av ypperste klasse, men vanskelig og for dyr for de fleste greenfee spillere! Ønsker OGK lykke til! Gleder meg til å se resultatet i 2009!

Stig

over 17 år siden

Stig

Ja Snappy, skulle da bare mangle om ikke OGK på alle disse årene hadde klart å skape noe! Kanskje på tide å dele på godene...?
Å nei!!! pliiiiiis ikke send meg en masser av data virus da!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her