Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Topp golf Norge og talentene våre?

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Hva skjer med talentene våre etter at de kommer inn under Topp golf Norge? Se på utviklingen til Marius Thorp. Han er en av verdens største talenter innen golf. Europamester, Verdensmester for junior ++++++
For et par år siden gikk han sikkert 20 - 30 runder under par, men etter at andre tok over administrasjonen så er pila bare pekt nedover....Nå sliter han med cutten på challengetouren...
Er det noen synspunkter i sakens anledning?

morbid

over 17 år siden

morbid

Når det gjelder Marius Thorp så mener jeg ngf ikke burde støtte/finansiere talenter som ikke tar noen form for utdannelse. De fleste av verdens beste spillere kommer fra amerikansk college golf. Disse spillerne har fått seg litt skolegang sammen med et skikkelig treningsopplegg og matching, i tillegg så er de litt eldre og mer modne når de blir profesjonelle. Å plassere en 18/19 åring hele vinteren på hacienda del alamo uten ranking og kategori og kun satse på et fåtall wildcards fra ngf er jo helt tåpelig spør du meg.

Alle anbefalte MT collegegolf men han var tydeligvis skoletrøtt og ville bli proff nåååååå, så her burde ngf vært hardere. Du kan strike ballen så bra man bare vil men er man ikke utstyrt med det beste hodet...

Det er klart det er lett å legge for mye vekt på personlige ønsker når man snakker om en slik talentfull spiller.

Jonna

over 17 år siden

Jonna

Observatør, husk at det er sinnsykt stor forskjell på å spille golf som profesjonell og som amatør. Banen er vanskeligere, og motspillerne er bedre. Gi gutten litt tid, så skal du se at han ikke beviser hvor god han kan bli.

Ringeren

over 17 år siden

Ringeren

Thorp klarte jo cuten på The Open, og spilte mot nesten bare proffer der, og klarte seg bra mot dem da...........så den der holder ike Jonna.

Psyko Log

over 17 år siden

Psyko Log

Marius illustrer vel bare forskjellen på det å ville selv og det å bli dyttet frem av andre. Er helt enig med Morbid. Supertalenter som Ty Tryon, Michelle Wie og delvis også Marius Thorp bør gå gradene riktig. De må bli holdt igjen så "sulten" holder seg til hodet modner. Ellers blir det bare John Daly utav hele karrieren

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Thorp har vel hatt et treningsopphold i Spania hele vinteren, gjennom sitt støtteapparat, han er vel ikke akkurat ødelagt av å være i satsningsgruppa til NGF i tillegg.

De andre juniorer/seniorer i toppnivå har vel hatt et relativt ok turneringstilbud verden rundt, jeg aner ikke hvor mye de må betale selv.

Dersom toppspillerne er usikre/misfornøyde med opplegg/støtteapparat må de si fra selv, de er ikke nikkedukker som sitter i et hjørne og ser ned på tærne sine, de er selvstendige individer med et fantastisk talent.

Akkurat samme greia ift at "de beste får ikke lov til av NGF å bruke en bestemt putter", makan til slurveprat, de er voksne mennesker!

Heia norske toppgolfere!

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Til Jonna:
Jeg tviler ikke på Marius Thorp! Men stiller spørsmål ved opplegget rundt han. Vet at han hadde en meget dyktig norsk mental coach og en meget dyktig svensk trener ved sin side som suksesfull junior. I Team Norway har han fått andre og forholde seg til. Det har ikke akkurat slått heldig ut for hans del. Vi skal selvfølgelig gi dem tid...men jeg synes ikke de andre spillerne i systemet akkurat overbeviser...
Mulig at det er naivt av meg og tro at vi skal skape stjerner over natten, men en debatt kan da vel umulig skade...
Enig med morbid om det med utdannelse og trening...

Gammel ringrev

over 17 år siden

Gammel ringrev

Når opplegget blir "bedre" mens spillet blir dårligere så vil det si at opplegget ikke blir bedre likevel.
Gjelder ikke bare i golf. Vi har sett mange stjerner som dukker opp fra ingen steder og får gode resultater i viktige konkurranser for deretter å bli tatt inn på landslag eller rekrutteringslag hvor de forsvinner helt i suppa.
Hopperne er kanskje de verste. Hvem husker ikke Kristian Brenden, Erik Johnsen, Tommy Ingebrigtsen, Lars Bystøl, Anders Jacobsen, Sigurd Pettersen som alle gikk fra å være helt ukjente og rett inn i verdenstoppen. For deretter å falle ned igjen som en sprettball som kastes i taket.
Talentfulle golfspillere som har spilt seg inn på landslagene skal plutselig forholde seg til nye trenere, nye proer og nye rutiner. Er man ung, umoden og ukritisk skal det lite til før spillet blir påvirket negativt.
Jeg synest Marius spilte bedre golf for 2 år siden enn han gjør i dag. Fremgangene har blitt til tilbakegang.
Marius var utrolig dyktig og jeg spør meg hva et golfforbund i en Å-nasjon kan tilføre en av verdens største golftalenter. Har intrykk av at golfforbundet i realiteten er mer opptatt av å sole seg i glansen til MT enn de evner å hjelpe han å bli bedre golfspiller.

Per Kristian

over 17 år siden

Per Kristian

Hvorfor skal et skoletrøtt (hvis han er det) golftalent "tvinges" til å gå College eller lignende før man tar steget ut i proffenes rekker? I golf handler mye om å stenge alt annet ute og jeg vil tro at jo færre tanker du har i hodet jo enklere er det nettop å holde fokus. Den optimale golfspiller må jo være en "hjernedød", gudsbenådet fysisk balltalent... :-D

Har dere eksempler på norske collegespillere med suksess i proffenes rekker? Eller er dette bare den "riktige" veien å gå?

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Jeg syntes selv at Marius burde ha begynt på college i USA, men hvis han var så skoletrøtt som det ble antydet den gangen ville det nok ikke vært riktig å presse han inn i en sånn løsning. Collegegolf betyr svært gode trenings- og utviklingsmuligheter og ny motivasjon for mange, og har vært et glimrende utgangspunkt for mange gode golfspillere. Desverre er det neppe noen norske spillere som har hatt gjort det godt etter college, evt. med unntak av Vibeke Stensrud. Det er også en diskusjon i USA som går på at de absolutt største talentene kanskje blir hindret i sin golfmessige fremgang pga mye studietid og at de i stor grad må følge lagets opplegg istedenfor 100% individuell satsing.

For gode norske talenter er imidlertid collegegolf en flott mulighet til å få trene og spille golf under gode forhold hele året kombinert med økonomisk støtte til en utdannelse. Det gjelder spesielt jentene når man ser hvordan de mister muligheter til å spille P4 tour, og NGF i tillegg nå har et opplegg hvor dameklassen er fjernet fra AMA-tour (selv om flere klubber opprettholder dameklasse). Turneringer i Sverige blir nå enda viktigere for norske damer/jenter.

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Vi har veldig mange eksempler på suksessfulle " College spillere ja "!
Debatten her går vel ut på om opplegget rundt spillerne er godt nok. Vi har sett " late landslagstrenere surfe på spillernes egne suksesser ". Spillerne bør hjelpes til å komme opp på et høyere nivå. Idag ser det ut som om de stagnerer med dagens opplegg.

Happy

over 17 år siden

Happy

Jeg er glade for at jeg ikke har tillitsverv i golf.

Apropos

over 17 år siden

Apropos

Det er ikke alle golfspillere som har like handlekraftige mødre som brødrene Riise....

Så da får man på en måte ikke noe action heller, man blir bare sittende på tua si.

Jonna

over 17 år siden

Jonna

Til Ringeren: Når Marius spilte British Open, så var han selv amatør, han hadde ingenting å tape, og var der kune for opplevelsen og ha det gøy, da er det ganske mye lettere å prestere skal jeg fortelle deg. At han nå har blitt profesjonell, betyr at golfen nå er hans levebrød, og du kan tro hva du vil, men det har en god del og si. Det blir mer press på at han skal prestere etc tec. Til Observatør: Debatter om slikt er bare fint, det er jeg enig, kanskje det kan hjelpe fremtidige talenter til å gjøre riktige valg. Men jeg er ikke enig at det var feil av Marius å ikke gå College. Ja det finnes mange gode spillere som har gått College, så det er ikke noe negativt med det, men marius måtte gjøre det som passet for han, se på Tutta, hun gikk aldri på College. Og hvis du ser på de norske som har hatt en lovende golfkarriere og dratt til USA for å spille college golf, så er det ingen av dem som har lykkes med golfen i ettertid. Da snakker jeg om de som er ferdige! Når det gjelder støtteaparatet rundt Marius, så er det utrolig bra nå, mye bedre enn når han var amatør. Han bruker fortsatt sin svenske trener, selvom han også bruker DWC en god del, slik jeg har fortstått det så samarbeider de. Angående at du sier at du syns ikke andre norske spillere i systemet overbeviser, hva med Anders Kristiansen, hva med Marianne Skarpnord, syns da de levere ganske bra i fra seg. Husk at Marius har vært på landslaget veldig lenge, det er ikke så stor forskjell på det og det og være i Team Norway, stort sett samme menneskene, altså det du sier om andre og forholde seg til stemmer ikke!!!

Ringeren

over 17 år siden

Ringeren

Jonna.
Om du ser hva du faktisk skriver, så er det jo nettopp her man skiller klinten fra hveten, at er man proff og har talent, så fikser man litt press.

Dessuten hadde det vært meg, så hadde jeg gledet meg til å gå på jobb hver dag :)

Så det er mye unnskyldninger i det du sier her, bla bla bla, stakars MT som må prestere.....'

Er vel han selv som har satt presset, ingen andre, han som tror han er verdens beste golfer og eneste som kan tukte Tiger, men så er han jo i drømmeland da...putte kan han heller ikke, så hvordan skla han klare seg i USA....

Det så vi jo....første dag på kvalik og vekk me'n

Jeg er en del på Fornebu, ikke at greenen er god, men såg en gamling på 60-70 som satte dobbelt så mange putter som MT!!!

morbid

over 17 år siden

morbid

Det er feil av en idrettsorganisasjon å satse på spillere som ikke får seg utdannelse, å ikke ta noe form for utdannelse er det dummeste du kan gjøre, i tillegg så øker det presset for å prestere da man ikke har noe å falle tilbake på.

Det er helt greit at han ikke ønsker å gå på college, men da burde ngf holde seg unna.

Nei ikke alle som går på college slår igjennom, dette er ikke etter min mening pga av opplegget men fordi nåløyet er sinnsykt trangt.

705

over 17 år siden

705

Det er så ufattelig stor forskjell på amatørgolf og proffgolf. Det finnes mange Marius Thorp i både Irland, England, Scotland, Spania etc. Endel av disse faller fra pga. at de ikke får nødvendig støtte fra hverken forbund eller andre. Ting tar tid, tålmodigheten må skje gjennom flere år. Ingen hadde vel trodd at Thorp ville dominere hverken på CT eller ET for den saks skyld. Når han i mine øyne valgte helt feil ved å bli proff fremfor skole og golf i USA, så er dette resultatet. Han får enormt mye bedr estøtte både økonomisk og treningsmessig enn andre i hans situasjon. Nå må han bli mye mere profesjonell i sin videre planlegging og satsing.

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Til Jonna:
Jeg er ikke uenig med deg om Marius valg. Begge deler kan fører frem.
Anders og Marianne har hatt framgang, men begge har vært super talenter fra de var 13 - 14 år. Vet ikke om det kan krediteres det nå hverende systemet. Det er vel flere eksempler på det motsatte. Vet at Marius har fått tilbake Frederik, men han ble skøvet raskt ut i kulden da DWC overtok. Tror vi må bli flinkere til å bygge opp rundt godt fungerende miljøer og skape veksten derfra.
En annen ting jeg savner er bedre evaluering av trenerne og metoder. Idag stiller vi store krav til utøverne, mens trener / støtte apparat slipper for lett unna ved dårlige prestasjoner.

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Klart vi forventer mye av MT,han legger jo lista veldig høyt selv også. Les artikkelen: http://www.golfposten.no/index.jsp?a=118039&exp=48959

Når det er sagt,er vi svært glad i å kritisere folk som stikker seg fram,det har man sett gang på gang. Også med Henrik Bjørnstad som i det ene øyeblikket hadde kvalet inn til PGA touren for noen år siden,spillte veldig bra golf de første turneringene,fikk sitt navn på skjermen under en turnering han plutselig ledet(også foran Tiger)..."Who`s Henrik Bjornstad" rullet over skjermen. Han ble hyllet i norske medier og debattsider. Så begynte nedturen,og alle kritikerne dukket opp(jeg og).

Så la MT få litt tid på å bevise at han hører hjemme på de internasjonale tourene. Klart vi er litt skuffet,og håper han skal dominere.

Er enig i at han burde gått veien om college golf,som veldig mange av de store gutta...Tiger,Mickelson osv. Det var vel det rådet Tiger ga MT under the Open også. Men Marius valgte noe annet,han valgte det han syntes var best.

Stian

over 17 år siden

Stian

Det har vaert en diskusjon i USA over hvorfor de ikke faar frem flere gode unge spillere, og en av punktene der var det at alle skulle paa college, i motsetning til spillerne i resten av verden hvor mange av spillerne skipper college og blir profesjonelle.

Dette var en artikkel i Golf Digest.

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Ikke la dette bli en diskusjon om Marius Thorp! La oss få synspunkter på det som skjer rundt talentene våre.

Emilio

over 17 år siden

Emilio

Observatør!
Du uttrykker bekymring for Marius Torp og flere andre av våre proffer som sliter mere nå enn da de var amatører. Noen av dem har gått på college og andre ikke.
Og du insinuerer at dette skyldes støtteapparatet og kanskje også DWC som trener.
Er DWC forbundstrener?
Har noen tvunget eller instruert MT til å bruke hans tjenester?
Bruker de andre Norske som sliter, DWC som trener?

Ikke vet jeg hva som skal til, men jeg skjønner at når golfen plutselig skal være et levebrød, så øker presset.

Jeg har ikke vært på Fornebu og sett Marius putte, men kanskje det er en ide at Ringeren tar kontakt med Marius og tilbyr seg å hjelpe han med denne delen av spillet?

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Jeg vet som dere andre ikke hva som er problemet. Gode amatører blir dårlige proffer. Det skulle liksom ha vært motsatt. Det ser ut som om de sliter i flere deler av spillet. Klart det er en annen hverdag som proff, men det kan umulig være hele forklaringen

Gammern

over 17 år siden

Gammern

Ikke rart jeg satte mange putter på fornebu. Hadde jo profound putter.

Henke

over 17 år siden

Henke

Tom Watson mente derimot at Thorp var helt rå til å putte, etter å ha gått i ball med ham under The Open. Jeg har foreløpig mer tillit til Watson enn anonyme scangolfbrukere med hcp på tjuetallet.

morbid

over 17 år siden

morbid

Alle proffene har stort sett vært gode amatøre, dog så blir ikke alle gode amatører (gode)proffspillere.

Generelt har vel NGF gjort en god jobb, vi er et lite land med ugunstig golf klima, alle kan ikke slå igjennom men vi har noen stykker som har gjort.

doc

over 17 år siden

doc

snakkes her om collegegolf som om det var enslags golfcamp som passer alle....
minner om at college er høyskole/universitet -egner seg definitivt ikke for skoletrøtte selv om de kan svinge golfkøller.

morbid

over 17 år siden

morbid

Det er helt greit det, men ngf bør ikke på noe som helst måte være helt eller delvis ansvarlig for at unge mennesker ikke får seg utdannelse.

Ringeren

over 17 år siden

Ringeren

Vi bor i verdens rikeste land, og mange sponser millioner til Toppgolf Norge. Jeg mener NGF burde ha et eget sted i Spania eller Algarve der landslaget holder til i en del perioder om vinteren.

Der kunne trenere bodd, spillere og fysioterapeut og andre i apparatet.

I stedet reiser de til Sør- Afrika for å trene kondisjon og styrke ???????? !!!!!!!!!!

Om en bare putter på feel, slik MT gjør, hva har en igjen da om en mister feel'en på green.........som vi har sett, ikke mye!

doc

over 17 år siden

doc

utdannelse og valg av ektefelle er -foreløpig ihvertfall- eget ansvar, men vi overlater vel etterhvert slike ting også til staten eller ngf eller mamma..
MT må sette folkus selv hvis han vil videre opp og fram- det vet han fø sikkert om selv

morbid

over 17 år siden

morbid

Så du syns det er helt greit at ngf tilbyr opplegg som ikke innebærer utdannelse?

Jeg personlig syns han er dum som et brød, det kommer en tid etter golfen og det er ingen garanti for at man kommer igjennom nåløyet.
Med de merittene som MT hadde som junior/amatør så kunne han i praksis velge og vrake mellom univeriseter/college i USA med gode scolarship.
Og ikke velge dette tyder på umodenhet, uvitenhet og utolmodighet noe som ikke akkurat er en suksessoppskrift.

Og sitte en hel vinter på hacienda del alamo uten sosialt nettverk er vel egentlig ikke gunstig.

Christian Furu

over 17 år siden

Christian Furu

Er man skoletrøtt så er ikke veien lang til "academic probation". Da kan man så vidt jeg vet ved de fleste skoler bli midlertidig utestengt fra idrett fram til karakterene er forbedret. Treneren min (soccer) var lite fornøyd når jeg holdt på å stryke både biologi og kjemi så jeg snakker av personlig erfaring.......

morbid

over 17 år siden

morbid

Kanskje være voksen nok til å ta seg i nakken og fullføre noe så viktig som en utdannelse, skoletrøtt er vel et fjortissyndrom og de som er det tror "voksenlivet" er så mye bedre..

Studieveileder

over 17 år siden

Studieveileder

morbid => Skoletrøtt er slettes ikke noe "fjortissyndrom". Problemet er at alt for mange, ikke bare golfere, hopper på en utdanning rett etter videregående uten at de egentlig har motivert seg, dedikert seg nok til å virkelig bli flink på de de utdanner seg til. De bare velger noe. De greier vel kanskje å fullføre utdannelsen, men de gjør det egentlig bare fordi de kjenner press fra samfunn og foreldre.

Er en skoletrøtt er det svært viktig å IKKE studere, men å kanskje jobbe, reise eller annet helt til en eventuelt får tilbake motivasjonen. Å fullføre en utdanning bare for utdanningens skyld selv om en er lei og uintressert kan virke som en "voksen" ting å gjøre men er egentlig mer et tegn på at en lar andre styre livet sitt og ikke følger sine egne drømmer. Jeg jobber med slike spørsmål i hverdagen min. De aller fleste som er møkka lei av utdanningen sin og ikke synes det er kjekt blir ofte ikke i nærheten av like flinke på det de utdanner seg til (med flink mener jeg hva verdien av den kompetanse de fått har for andre, IKKE karaktærene). Å si til en ungdom/student at utdanning er det eneste rette og at det helst må skje så raskt som mulig er så utrolig feil og ødeleggende for den personens mulighet til å helt objektivt føle hva den føler for. Er ofte i kontakt med foreldre i 40-50-60-årene som har et skremmende forhold til utdanning som nærmest indirekte tvinger datteren/sønnen deres å gå en utdanning selv om de selv ikke er klar over at de faktiskt tvinger de. Når jeg så forteller de at datteren/sønnen deres egentlig ikke er intressert i det hele tatt, blir de forbauset og noe tror ikke engang på meg, selv om jeg hatt lange diskusjoner med studenten. De skjønner ikke at deres barn egentlig har en stor motivasjon å gjøre sine foreldre ”stolte” og om da foreldrene alt for åpenbart viser hva dette vil si, egentlig tar valgmulighetene vekk fra ungdommen. Dette er et voksende samfunnsproblem, foreldre som ikke skjønner hvor hardt de presser barna deres å fullføre en utdanning og dermed hvor langt ut i livet mange ungdommer føler at de mer eller mindre blir styrt med liten mulighet å egentlig gjøre det de egentlig føler for. Mange som egentlig hadde hatt det mye bedre å gjort noe annet i livet sitt og vært mye mer verdt for samfunnet ender opp i en umotivert akademisk grå karriere.

Men nå skal vi ikke snakke så mye om utdanning. Det var bare det at ettersom jeg jobber med akkurat slike spørsmål i hverdagen og også i dette forum leste om mange av disse rare, gammeldagse forhold till utdanning som ofte får mange ungdommer å bli stresset og eller deprimert, så følte jeg at jeg bare var nødt til å skrive litt om akkurat dette. Å utdanne seg i alderen 35-45 år er nå for tiden vanlig og de er ofte minst like flinke som de som nettopp blitt 20 så det er tull å si at en MÅ utdanne seg FØR en prøver seg som golfproff.

morbid

over 17 år siden

morbid

Det er egentlig veldig lite som tyder på at man kommer tilbake til skolen som 25 åring etter feilslått skolevalg, gjerne komme med noe statistikk som motbeviser dette.

Etter å ha levd en liten periode så blir man lei flere ganger i livet, livet er ikke noe dans på roser. At man er lei av skole tyder egentlig bare på at man er ganske uvitende om hva som kommer. Suck it up and do it!

Observatør

over 17 år siden

Observatør

I følge det jeg leser her er vel konklusjonen på debatten at NGF / Toppgolf Norge og Team Norge gjør en bra jobb og at man er fornøyd med tingenes tilstsand?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her