Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Stakkars Mikla...

East

over 17 år siden

East

Satser hardt for å være en av norges beste, men pr. 15 mai er de ikke i nærheten. Gikk en runde der i dag og ble ganske skuffet.

Det er minst fire forskjellige, og da mener jeg helt vilt forskjellige, greentyper å putte på. Noen bra, noen med endel dødt gress, noen nye (innkjøpt gress) og humpete og noen med like mye sand som i hvilken som helst bunker...

Fairways og rough var også mye brunsvidd (dødt)

Mitt bet går på at den standard banen hadde i fjor, får den ikke igjen før tidligst neste sommer (hvis de er heldig med vinteren da vel og merke...)

Uansett en flott bane!

Lykke tuk

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Jeg tviler for at Miklagard regner med å ha den standarden de legger opp til 5 dager etter åpning.

For to år siden ble flere greener byttet totalt ut, og de var nydelige 2-3 uker etterpå.

Hadde du lest dettte: http://www.miklagardgolf.no/publish.asp?avd=1&pt=news&nid=4984 før du dro til Miklagaard hadde du kanskje ventet litt.

East

over 17 år siden

East

Det tar nok lengre tid denne gangen. Dødt gress på flater over hele banen som må enten skiftes ut eller sås på nytt...

Dette er ikke ment som kritikk, men jeg synes oppriktig synd på medlemmene.

Håper for deres skyd (og oss andre som fra tid til annen blir invitert ifb. forskjellige arrangementer eller betaler greenfee) at banen raskt kommer tilbake til "match-vekt"

Vdr. linken du refererer til så deler jeg ikke den oppfattningen. Banen er i vesentlige dårligere stand enn det som fremkommer der. Ta deg en tur selv å se. Finnes bla. ikke gress på mer enn to-tre av de tee`ene jeg slo ut fra... Ei heller har jeg tro på at greenene "om veldig kort tid vil greenene være på det nivået vi alle ønsker"

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Det eneste som plager meg er greenene, men jeg er temmelig sikker på at de blir bra om et par-tre uker senest.

At det er brunt på noen av fairwayene gjør meg absolutt ingen ting. Egentlig synes jeg det er enda lettere å treffe ballen rent når den ligger der, og i og med at underlaget er mykt så er det helt fortreffelig å slå fra.

Teestedene er brune, men også her skjønner jeg ikke at det er et stort problem. Foruten det estetiske, selvfølgelig.

Happy Gilmore

over 17 år siden

Happy Gilmore

Enig med East i at informasjonen ikke gir et rikitg bilde av situasjonen, men de har gang på gang vist at de vet hva de snakker om så får vi bare håpe de får rett. Tee'ene driter jeg egentlig i og fairways med ballplassering kan jeg leve med en stund, men greenene var i en vesentlig dårligere forfatningen enn jeg forventet.

Historiker

over 17 år siden

Historiker

Mikla har ikke vært en ganske ordinær bane mesteparten av tiden. Men skrur opp kvaliteten ved spesielle anledninger slik at de får masse skryt av CT spillere osv som spiller bare den dagen det er bra.
Det verste ved Mikla er ikke kvailteten, men beliggenheten. Spiller 3-5 runder hvert år der, og det er en av de kjedeligste banene jeg vet om. Null sjarm.

cut

over 17 år siden

cut

Det er ganske fornøyelig å lese hva som aksepteres av "lyter" på Mikla. Hadde dette vært en hvilken som helst annen bane hadde den vært omtalt som råte epler og lavmåls. Mikla er visst pr definisjon bra uansett gress eller ei, det må være det 5 gressfrie teene på hvert hull og de raske greenene som er utslagsgivende.

Det er jo likevel synd på greenkeeperene som får en solid jobb med å rette opp dette hvis det virkelig er så galt som noen gir uttrykk for.

..

over 17 år siden

..

Noe Mikla skal ha ros for er å informere medlemmene sine fortløpende om banetilstanden.

Biermann

over 17 år siden

Biermann

Var oppom i dag, og måtte dessverre konstatere at nå er gresset fjernet fra treningsgreenen. De gav opp å få det gamle bra, så hele greenen blir nå lagt ny.

snappy

over 17 år siden

snappy

Det Miklagard gjør er det flere baner som burde gjøre.. Ta Stavanger GK til eksemel... Den treningsgreenen de har er helt elendig.. Flere baner burde skiftet gresset når de ser at det gamle ikke kommer til å bli bra...

floppy

over 17 år siden

floppy

Alt blir bra. Det er bare et tidsspørsmål.

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Jeg tror at noe av grunnen til at vi godtar lyter ved Miklagard er fordi man faktisk gjør noe med problemet. Det er ikke "vi får se hva som skjer"- tankegang, i steden for å vente på at greenene blir bra i august så kjøper man ferdiggreen og bytter ut.

Helt enig i at banen ikke er bra sånn som den er nå, men jeg er trygg på at de gjør hva de kan og da pleier det å bli bra. Det som er viktig er at greenene kommer opp og gå, teer og fairwayer spiller liten rolle golfmessig sånn i dagens tilstand. Jeg årsdebuterte med en 77 runde fra 68, og noen av de langhåra greenene ga tre-putt, men golf er mulig å spille. Som gjestespiller hadde jeg nok holdt meg unna dog.

Anus

over 17 år siden

Anus

Hvorfor skal folk som aldri spiller Miklagard bry seg om hvordan den ser ut.
Vil medlemmene betale medlemsavgift der for å spille en dårlig bane er det greit.
Er banen så dårlig at medlemmene melder seg ut er det også greit.
Vokser ikke gresset på grunn av vær og klima hjelper det vel faen ikke å sutre på debattforum, eller smelle på greenkeeperen.
Mikla er den mest ambisiøse klubben i Norge og handler deretter.
Da står det mye verre til med en del andre drittbaner som kaller seg mesterskapsbaner og har fine web-sider som forteller hvor fantastisk det er å spille der.

cut

over 17 år siden

cut

Anus sitt innlegg fortjener ikke å stå som siste innlegg på en slik tråd, det var mye dritt, nesten så man kjenner lukta, men det var vel ikke annet å forvente fra ett slik ---nickkkk

Henke

over 17 år siden

Henke

Jeg vil bare ønske alle medlemmer på Mikla velkommen til spill på min hjemmebane, Oppegård GK, inntil spilleflatene deres er i orden. Her er forholdene bedre nå enn de noengang var i 2007.

Det har vært snakk om Østmarka og supre forhold - nå har jeg spilt både Østmarka og Oppegård denne uken, og Oppegård er virkelig langt bedre nå.

PS: Bakgrunnen for innlegget er å bygge opp litt goodwill, så man kan spille Mikla til gjestepris utover sommeren når det er gress på banen.

tja

over 17 år siden

tja

Nå må jeg bare få lov til å påpeke at Miklagard er FULLT spillbar. Henke, jeg tror nok ikke at det blir noe billig gjestespill på deg..
Fint at deres bane er bra, men gress er det også på Kløfta. Og en litt anderledes bane...

Henke

over 17 år siden

Henke

Billig gjestespill blir det for alle som spiller med medlemmer, så det er jeg ikke videre bekymret for. Jeg tenkte mest på å gjengjelde tjenesten. Det gjør det vel ikke mindre hyggelig at det faktisk er en annerledes bane? Bra spilleflater nå hvertfall - var det som var poenget.

:)

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Henke: Hyggelig gest, jeg har gjestegreenfee jeg vil bli kvitt. Si fra hvis du trenger :)

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Hvilken tee var 68 før Fjosok? Ser nå at 68 ikke sa meg noen ting bortsett fra at banen var 6800 meter, noe som vel er ganske langt... Er det sort eller hvit?

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Sol: Så langt bak du kan komme (14 og 17... GRØSS)

Mamout

over 17 år siden

Mamout

Hadde aldri giddet være medlem på en bane som åpner såååå langt ut i sesongen men allikevel ikke er OK da den åpner

So what

over 17 år siden

So what

Tror ikke det er det størst tapet for Miklagard å gå glipp av et potensielt medlem som er sååå teit heller...

Rolf Trine

over 17 år siden

Rolf Trine

Og hvor gidder Mamout være medlem? :)

Anders

over 17 år siden

Anders

Jeg synes det er litt rart at folk forventer topp forhold allerede nå, er jo bare helt i starten av sesongen. Dessuten har ikke vinteren vært "snill" med mange baner. Jeg har aldri vært på Mikla, så jeg kan ikke svare på hvordan det er der, men ser bare på egen bane at det er endel igjen før vi får slike forhold som vi husker vi hadde ifjor.

Knut

over 17 år siden

Knut

At de klager litt på Mikla er vel ikke så rart. Årsavgiften er jo på
11-12 000 så klart de ønsker mest mulig for pengene.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hehe, det morsomme er at det nesten aldri er medlemmer som klager. Men rart er det ikke. Det har en helt naturlig forklaring.

Mikla

over 17 år siden

Mikla

Hvis noen mikla medlemmer leser dette. Hvorfor ert det er flere bunkere som er bare småstein og grov grus og ingen fin sand? Jeg måtte flytte ballen i bunkeren fordi det rett og slett ikke gikk å slå derfra jeg lå.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Bunkersanden er etter min mening det neste som må skiftes ut der oppe. Men det er ikke på planen før til neste år, såvidt jeg vet.

Håper de velger samme type som på Valderrama.

jeg har hørt at...

over 17 år siden

jeg har hørt at...

Alle bunkere skal skiftes sand i. Men det er en ganske stor utgift og må planlegges i forhold til andre utgifter man får, og har, i løpet av sesongen.

Mikla

over 17 år siden

Mikla

Da får det bli ballplassering der det er mye småstein så lenge da...

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg opplever sjelden at det er så mye småsten i bunkerne, men jeg er jo ikke der så ofte heller da :-)

Største problemet er vel at sanden er for løs for de dype og "ondulerte" bunkerne, slik at sandmengden forflyttes ved raking. Men det virker også som det har blitt mer og mer småsten etterhvert.

Hvorfor har je itte peiling på...

Grunnen er at

over 17 år siden

Grunnen er at

han skurken som er medeier i Holtsmark leverte feil bunkersand til Miklagard. Derfor går jeg og driter i alle bunkrene på Holtsmark hver gang jeg er der (som hevn)

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Hvor mange toilax må du kjøre i deg for å klare denne brune bragden :-)

Buck Cherry

over 17 år siden

Buck Cherry

vel Gunnar, kan det være drenert med småstein, og når sanden foflyttes kommer drensteinene til dagen og ja det var vel egentlig det...

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Bunkersanden på Miklagard er det desidert dårligste med banen, og ja, det er altfor dårlig. Dette vil bli utbedret, men det koster noen millioner og må tas når det er økonomisk forsvarlig.

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Ferdig med en runde i dag, ikke spilt siden mandag og jammen hadde det skjedd mye. Fairwayene er mye grønnere, de nylagte greenene er kjappere og jevnere og de gode gamle greenene er helt silke. Dette kommer til å bli knallbra om et par uker.

Geir

over 17 år siden

Geir

Enig at Mikla er bedre i dag. Greenene kommer seg også, selv om noen av dem er litt lurvete fremdeles.

Bunkerne er vel et sorgens kapittel resten av sesongen. Ballplasering i bunker høres jo helt vilt ut, men det må faktisk gjøres i et par bunkere, om man ikke ønsker å ødelegge køllene sine.

Olsen

over 17 år siden

Olsen

Kan ikke helt skjønne at det skal koste noen millioner bli kvitt noe av småsteinen i de bunkerne som er verst. Det må da gå ann å bare etterfylle med litt sand slik at de blir spillbare? Men det er kanske like greit at banemanskapet prioriterer å lappe sammen greenene først.

Geir

over 17 år siden

Geir

Nei, det er vel best å få i stand greener og fairwayene først, men litt småjobing med bunkerne burde de få til etterpå. Uten million innvesteringer.

Hiv litt san i de som er fulle av grus og det blir ihvertfall litt bedre, så kan man ta en og en bunker etterhvert når økonomien er på plass.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Eventuelt kan man søke jobb som banemannskap på Stakkars Miklagard (tm)

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Å hive i mere sand vil hjelpe helt tin noen raker i den. Så lenge man ikke fjerner stein så vil problemet alltid være der. Rister og rører man en masse bestånde av små og store kuler (sand og stein) så vil de små synke til bunn og de store komme til overflaten. Derfor må steinen fjernes.

Dilter

over 17 år siden

Dilter

Hvor mange bunkere er det på Miklagaard? Spør fordi jeg lurer på hva omfanget av jobben ville være.

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Ca 80... og store!

Pasek

over 17 år siden

Pasek

61 bunkere for å være korrekt, totalt 11.000 m2 x 7 cm= 770 m3 x1.35= 1040 tonn. Ca. pris tilkjørt kr.280 pr tonn x1040= kr. 260.000 + mva og masse arbeid. Reel kostnad ca. kr 500.000.

Trebor

over 17 år siden

Trebor

Var innom å tittet på Miklagard i går. Det ser unektelig litt trist ute på banen. Brunsvidd og mange arbeidssår.

Men man merker jo at her jobbes det virkelig for å bli bedre. Sto vel 10 mann å la ny puttinggrenn, samt at det var folk ute på banen å jobbet. Gleder merg til å spille banen om ett par uker.:)

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Reell kostnad på en halv mill låter veldig usannsynlig, synes jeg.

Jeg synes å huske at utskiftingen av alle bunkerne på Losby kom på nærmere 5 millioner, men det er vel andre som vet bedre enn meg...?

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Her tror jeg Pasek er nærmere GB, selv om sannheten sikkert ligger i mellom dere. 5 mill.... var banen inkludert eller..

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg vet det høres hårreisende ut, men i følge linken under kostet det 7 millioner å skifte ut sanden på Losby...

"1.000 tonn med kritthvit marmorsand skal gjøre både greenkeepere og spillere lykkeligere.

Men prosjektet, som så smått startet i fjor, er langt fra gratis. Losby GK bruker syv millioner kroner når de skifter ut gammel sand med ny marmor i enda 66 bunkere..."

http://www.golferen.no/wip4/reise_detail.epl?id=135665&cat=1144

cut

over 17 år siden

cut

7 mill må vel være rimelig god betaling og kanskje en stor porsjon skryt vel selv om man skal bygge opp bunkerene fra bunnen av med ny drenering osv. 100000 pr bunker???

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hehe, jeg synes også det låter temmelig dyrt. Nå er det sikkert stor forskjell på sandkvaliteter, og marmorsand er neppe den billigste.

Jeg antar Miklagard vil bytte til en hardere sand enn de har, og da er neppe marmorsand tingen. Skal høre med dem ved leilighet...

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Men når jeg tenker meg om - 100.000 per bunker... Kanskje jeg skal begynne å selge bunkere? Burde jo være god bizniz :-)

Geir

over 17 år siden

Geir

Spilte Mikla i dag og det blir bedre og bedre, fairwayene blir grønnere og grønnere, men greenene er fremdeles litt lurvete. Og det var veldig tørt menge steder.

Litt rart etter alt regnet, men jeg hadde villet vanne. Nå er det sikkeret en grunn til at de ikke vanner mer enn de gjør og jeg har ikke særlig greie på sånt arbeid.

Ollie

over 17 år siden

Ollie

Det vannes så mye som mulig.
Å skifte ut all sand i bunkerene vil koste mellom 2,5 til 3 millioner. Men det vil bli jobbet mye med å fjerne stener i bunkere og jevne ut sanden den nærmeste tiden.
Der greenene er reparert er det fortsatt ikke optimalt, men det bedrer seg daglig. Dette gjelder ca 20% av totalt greenområde. Gress som ikke er byttet ut ruller svært bra.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her