Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Meland reslopet - en av de vanskeligste

Henrik Færevåg

over 21 år siden

Henrik Færevåg

Meland er reslopet. Resultatet ligger ute på NGF sine sider. Meland har nå en verdi på 151 fra hvit. Jeg har bare hørt om en bane i verden som er høyere slopet. Den ligger på Hawaii og er uspillbar.
Den nye slopen betyr at grønt kort spillerne får 42 slag fra rød tee.
Kommentarer?

Henrik Færevåg

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Henrik,

I look forward to playing Meland with you this year. However, you are wrong about there being only one other course that has a slope higher than Meland in the world.

I played Pine Valley in 2002 which is America's number 1 golf course in Golf Digest and Golfweek Magazine and that has a slope of 153. I doubt many in Norway have heard of Pine Valley and it would not surprise me if I am one of the only ones in Norway to have played it as it is a members course and you can only play it with a member. I had a handicap of 9 in those days and played the first nine in 16 over par and the back nine in 2 over par.

I look forward to comparing the difficulty of Meland with Pine Valley. I also played Merion the same year which is probably the hardest course I have ever played and that has a slope of 142. This used to be a US Open venue but it is not used anymore because it is not long enough in many peoples eyes but it was a very difficult course that day. I shot 91 taking a 6 on the last hole

I think the slope in Norway in general is way, way too high and this makes the game too easy and helps create low handicaps.

Borregaard on the other hand has a slope of around 116 which means anyone who gets a handicap there usually plays to it elsewhere. Maybe that is why we have so many good players!!

Brian Phillips
Golf Course Architect

Padre

over 21 år siden

Padre

I mine øyne burde ikke en golfklubb "reklamere" med at de har en av de høyste slopeberdiene i verden. Det er ensbetydende med at banen er fryktelig vanskelig og samtidig ensbetydene med at banen ikke er folkelig.

Medlemmene skryter gjerne av at de har den fineste banen i Norge. Selv om dette nok ikke er langt fra sannheten, hjelper det lite hvis den samtidig er den vanskeligste. Dette skremmer folk bort fra banen. Ved flere tilfeller har jeg hørt om spillere som "skryter" av hvor mange baller de mistet på runden, som en slags unskyldning for hvorfor scoren ble så høy.

Samtidig kan man jo sette et spørsmålstegn ved slopesystemet når en bane kan øke sine verdier så betraktelig som Meland har gjort nå.

Legger bl.a. merke til at en herrerspiller med hcp 36 får 42 mottatte slag fra RØD tee (!) og at en damespiller på scratch får 8 mottatte fra GUL!

Hans Meland

over 21 år siden

Hans Meland

Her burde Meland være sitt ansvar bevist, og kappet trær etc. Mener en slopeverdi på 135 hadde vært bra.

Stå på Færevåg, ta med øksa neste gang.

Hva Sa Egentlig Færevåg?

over 21 år siden

Hva Sa Egentlig Færevåg?

Færevåg sa ikke at det bare var en bane i verden som var høyere slopet, men at han bare hadde hørt om en...

henrik færevåg

over 21 år siden

henrik færevåg

Det er helt riktig som ovenfor bemerket at jeg sa jeg hadde hørt om en bane som er høyere slopet. Jeg påsto ikke at det ikke fantes noen. Siden jeg skrev innlegget
har jeg lest om en bane i Boston, MA i USA som har en slope på 155. Den har seks hull med carry over vann på 225 meter og den er 7400 meter minst. Det skulle borge for at slopen på Meland nå kan være satt i høyeste laget, men når det er sagt så virker tabellen riktigere i forhold til spill som blir vist. En med handicap 4 får nå åtte slag fra hvit. Det betyr at han går på 81 slag.
To andre momenter fra innleggene over:
"Ingen burde reklamere med at de har høy slopeverdi. Det betyr at banen er vanskelig og ikke folkelig"
Meland har meg bekjent ikke reklamert med høy slopeverdi. Jeg har informert forumet om en nyhet, nemlig at banen er reslopet og jeg har vist til tabellen. Når det er sagt må jeg si jeg synes det er litt pirrende at jeg er medlem på det som nå antagelig er Europas vanskeligste bane i henhold til slopeverdi. Og ja som padre helt riktig påpeker; Det betyr at banen er vanskelig. At den dermed ikke skulle være folkelig skjønner jeg ingenting av. Padre synes også det er merkelig at en grønt kort spiller (herre) fra rødt får 42 slag mens en dame med scratch kun får åtte slag fra gul. Jeg kan forsikre Padre om at herren på rødt trenger slagene vel så mye som damen fra gult.
Ta med øks sier en kar som kaller seg Hans Meland. På Meland må vi ha kuttet 100 trær i år og vi vil sikkert kutte 500 til, men alle de viktige trærne står igjen. Så kom og test Meland og test deg selv. Jeg garanterer at du får en kjempeopplevelse nå når tabellen er justert. Og jeg gleder meg som en unge til å spille med Brian Phillips og høre hans sammenligninger med vanskelige baner han har spilt før. Og her trenger jeg hjelp:
Har noen hørt om en bane i Europa med høyere slope enn 151??

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Jeg synes det er helt ok at Henrik informerer om reslopingen. Han kan ikke beskyldes for å reklamere med det av den grunn. Når det er sagt så er slopen sinnsykt høy. At banen er vanskelig er det ingen tvil om. Den dagen roughen er ryddet ift. normal standard blir Meland en veldig bra bane - og det fortjener bergenserne (og jeg når jeg er på besøk hos mor....). Er det noen som vet hva de har slopet Kragerø til ?

Henrik Færevåg

over 21 år siden

Henrik Færevåg

Kragerø er 133 fra hvit.
Shinnecock Hills - US Open banen som skal være sinnsykt vanskelig er 142.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Da synes jeg forskjellen på Melands slope og Kragerø er for stor. Men det får være min personlige mening.

At Shinnecock er vanskelig er hr. Faldo og hr. Duval åpenbart enig med deg i....

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Til Henrik : Hva er det som gjør at Meland blir så vanskelig? Det er to lange par 5 mens par 4 hullene er av vanlig lenge. Lengde er dermed ikke noe stort problem. Er banen veldig smal med tett skog/kjerr e.l tett på fairway? (merkelig hvordan det kan komplisere ting :-). Eller er det andre grunner til denne meget høye slope verdien. Simen.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Simen - reis og se selv. Tror nesten Meland må oppleves for at man skal forstå hvor "ond" den er....

henrik færevåg

over 21 år siden

henrik færevåg

Til Simen:
Du har helt riktig påp4ekt at Meland ikke er spesielt lang bortsett fra to par fem hull, det ene 572 meter fra hvit. Men det går nedovber bakke og det er enklere å nå enn det på 510 meter som går slakt oppover med en bekk tvers over fairway på på rundt 330 meter.
I mine øyne er det fire ting som gjør Meland vanskelig og jeg skal nevne dem i prioritert rekkefølge.
1. Det finnes ikke en mulighet å rulle inn på noen green. Greenene er beskyttet av store bunkre, vann, i front og gjerne tough rough på sidene. Du må være veldig presis. Du må plukke ditt landingsområde på riktig side av pinnen/greenen ellers koster det deg lett ett/to slag på de raske flotte greenene.
2. Lengden er ikke mer enn 6000 meter fra hvit (6600 yards) hvilket er lite i mesterskapssammenheng. Men i Bergen er det ofte regn, banen er ofte våt og du får ikke en meter rull. De sjeldne dagene det er knusktørt og hardt blir banen en pusekatt å nå, men den tar da igjen på at det blir enda vanskeligere å holde ballen på fairway. Lengden blir også forvrengt pga et par fire hull på 240 meter. Det er minst like vanskelig som mange av de andre, men det betyr at totallengden blir nesten 200 meter "for liten" hvis du skjønner meg riktig.
3. Du har nesten aldri et flatt leie. Meland er med vilje gjort kulete slik at du svært ofte (i over 50 prosent av slagene fra fairway) står med beina enten over, under ballen, i nedover eller i oppoverbakke. Dette mestrer ikke en gang de beste norske spillerne. Og innspill fra 120 meter blir upresise.
4. Roughen er selv om mye er ryddet, grusom. Går du ut i skogen vil ballen ofte forsvinne i mose og myr og dermed er det i realiteten som out of bounds og du må spille ny ball. Du skal ikke ha så mange slike i løpet av en runde før du kan vinke farvel til hdcp ditt.
Men - når det er sagt - Smilende Sam er virkelig på jordet når han påstår at Meland er ond. Meland er mye, men ikke ond. Meland er en majestet som ligger der og venter på en ærlig golfer som spiller innenfor det han/hun kan . Meland tygger og spytter ut igjen driving range fantomer fra flatlandet. Men Meland honorerer og er generøs med tenkende, hardt trenende spillere som skjønner at en runde på 110 ikke er banens feil, men må tilskrives at man aldri egentlig har trent på nærspill eller tenkt på hvor ballen skal lande innenfor en radius på tre meter..
Håper dette ga et slags svar på ditt spørsmål Simen.
Jeg ville ikke like å være deg Smilende Sam neste gang du kommer til Meland. Banen har en grusom evne til å hevne seg på den slags utsagn, men det betyr ikke at den er ond, bare mektig. Du bør komme forsiktig og med hatten i handa. For jeg hører på deg at du ikke klarer å holde deg vekke.;-)

Tren putting

!^
! /
! o _/

Bjørn Holthe

over 21 år siden

Bjørn Holthe

Fra hvit får man like mange slag på Hauger:
Meland: Par 73, Baneverdi:75,2, Slope:151 = 50 slag
Hauger: Par 72, Baneverdi:76 , Slope:144 = 50 slag

Noen vil kanskje si at 50 slag på en par 72 bane er mer enn 50 slag på en par 73 bane, men her kommer jo også lengden inn i bildet.

Bjørn

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Som kjent viser slopeverdien vanskelighetsgraden på banen for en bogeyspiller. Ja Meland er vanskelig for bogeyspillere. For scratchspillere verden over brukes et annet system, course rating. All sammenligning med Schinnecock hills eller andre mesterskapsbaner blir derfor helt feilslått og misvisende. Course rating definers som snittet på slag av de 50 % beste spillerene i en scratch turnering. Det har så vidt meg bekjent aldri vært arrangert et turnering på Meland bestående av kun sratch spillere. Vi sliter i det hele tatt i Norge med å få til en slik turnering fordi vi ikke har særlig mange på dette nivået.

Hvis vi legger kun første runde i US open til grunn, vil Schinnecok Hills få en coursew rating på ca 72.5 (2.5 slag over par). Hvis vi gjør samme øvelse på Larvik (P4 touren) sist uke og later som om det var en sratch turnering, ville course rating bli ca 77-78 (5-6 slag over par). Ingen er vel i tvil om at Schinnecock er vanskeligere enn Larvik, altså har vi ikke noen mulighet eller forutsettning for å sammenligne vanskelighetsgraden på Meland med andre vanskelige baner i verden for gode spillere.

Henrik Færevåg

over 21 år siden

Henrik Færevåg

Hva en med handicap 36 får fra hvit har vel først og fremst akademisk interesse. Men du reiser et morsomt poeng. På Meland er det ikke andre enn singlehandikappere som bør prøve fra hvit. En med 9,9 får 15 slag. På Hauger får en med 9.9 17 slag hvis jeg leser tabellen riktig?
Jeg kan ikke nok om dette til at jeg kan forklare det.

Henrik Færevåg

over 21 år siden

Henrik Færevåg

Sorry leadtape. Så ikke ditt innlegg før jeg skrev. Du har selvfølgelig helt rett når du sier at slopen bygger på forskjellen på en scratch og en bogey golfer, men kan du forklare for meg hvorfor en med 9.9 får 17 slag fra hvit på Hauger med 144 i slope, mens han får 15 på Meland med 151. Course ratingen på Hauger er høyere enn på Meland, er det det som gjør det?
Jeg mener dessuten at course ratingen er riktig. Jeg tror de beste spillerne; scratch og bedre, ville scoret bedre på Meland enn på Hauger. Det er først og fremst vi andre som sliter.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Slope systemet er stort sett til for å jevne ut forskjellen mellom ulike hcp i hcp konkurranser satt utfra en bogeyspiller. Slope systmet er bygd opp med denne forutsettningen. Svaret på spørsmålet må derfor være at for en bogeyspiller er Hauger vanskeligere fra hvit enn Meland. Baneverdien (som jeg regner med er et forsøk på course rating, selv om dette ikke blir helt riktig når det ikke er arrangert sratch konkuranser der) er høyere på Hauger. 4 slag over par på Hauger og 2.2 over par på Meland. Så det er nok riktig og si at både for bogey spillere og sratch spillere er Hauger estimert vanskeligere fra hvit.

Gode spillere (scratch) spiller kun slag og course ratingen viser derfor banens vanskelighetsgrad på slag. Her er det ikke noe tema med tildelte slag osv. Course rating brukes i denne forbindelse mer til å avgjøre hvor man skal legge turneringer, hvordan man skal sett opp banens ruff, greener, flaggplaassering osv i turneringer.

Padre

over 20 år siden

Padre

"Allerede før vi fikk den nye vurderingen, visste vi at dette var en vanskelig bane. Nå har vi fått det bevist, jubler daglig leder i golfklubben, Anders Liesén til Bergensavisen (BA)."

JUBLER? Hurra vi har en vanskelig bane! JIPPI!!!

Det er mye som tyder på at Meland kommer til å reklamere med at de har den høyeste slope'en...

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Hemrik, du er en ekte entusiast og en god ordkløver. Det er strålende. Men å si at jeg er på jordet er feil - du glemte nemlig noe viktig i sitatet ditt (ikke noe ukjent det blant journalister) - nemlig at ond sto i gåseøyne :-)

Nuvel, du bommer også kraftig når du mer enn antyder i min retning at:

"Meland tygger og spytter ut igjen driving range fantomer fra flatlandet."

Som god bergenser vil jeg ha meg frabedt den slags beskyldninger. (og du burde avstå fra å skrive "handa" - det gir inntrykk av at du er fra flatlandet..... :-) )

Henrik Færevåg

over 20 år siden

Henrik Færevåg

Paranoid Sammy with a grin

Jeg beklager sterkt hvis du har oppfattet at jeg anklager deg for å være noe annet enn bergenser. Det ville jeg også ha reagert kraftig på, men jeg er redd anklagen er et produkt av det som må være en noe paranoid fantasi, et heller ikke ukjent karaktertrekk hos oss bergensere, fulle som vi er av provinsielle mindreverdighetskomplekser.

Padre

Du har tydeligvis ikke samme sunne ingrodde skepsis til journalisters evne til presisjon i sitatene som Sammy with a grin har. Derfor tolker du sitatet fra BA som "the gospel". Jeg kjenner proen på Meland og han er definitivt ikke typen til å stå ute på tunet og hoppe opp og ned, mens han vifter med sitt svenske flagg og roper "jeg visste det, jeg visste det og nå har vi fått beviset"
Meland trenger ikke reklamere med vanskelig bane, høy slope o.l. For Meland er det i golf Norge i dag nok å si vi er Meland. Ordet er blitt synonymt med vakker, vilter og krevende på grensen til det tålbare, med andre ord en real test for alle som vil kalle seg golfere i ordets rette forstand. Les Brian Phillips sitt innlegg over.
Men - når det er sagt - så kan det være riktig for Meland å fortelle at slopen nå er drastisk høyere slik at østlendinger med lavhandikap igjen tør å stille opp i turneringer der uten å frykte at det medfører automatisk tre oppskrivinger.

Blytape (svingvekt D6)

Takk for informative svar. Det eneste jeg ikke forstår helt er din konklusjon

"Svaret på spørsmålet må derfor være at for en bogeyspiller er Hauger vanskeligere fra hvit enn Meland"

når slope fra hvit på Meland er høyere enn på Hauger. Jeg trodde også at slope skulle reflektere utjevning mellom scratch og bogeyspiller. Nåvel.
Ellers er det Amatour på Meland om kort tid. Meld dere på og slåss om P4 billettene. Det blir den eneste store turneringen på banen vår i år etter at vi sa nei til P4 åpningen. Noe jeg beklager sterkt.

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Det heter seg at selv om du ikke er paranoid så betyr ikke det at det ikke er noen som forfølger deg. Mindreverdighetskomplekser er jeg blottet for. Medynk med østlendinger har jeg mye av.

Meland er uansett en flott bane. Det er det ingen tvil om. Og "ond" i gåseøyne er den. For det er få ting som er verre enn å føle at formen er inne og så spille en runde 15 slag over handicappet der det eneste du kan "skylde" på er banens design og tilstand. Enhver fornuftig golfspiller (for det heter ikke "golfer") vet innerst inne at du aldri kan skylde på andre enn deg selv.... trist men sant.

Jeg ønsker deg mange hyggelige runder med ny slope.

henrik Færevåg

over 20 år siden

henrik Færevåg

Takk, Smiling

Håper å se deg snart på Meland. Send gjerne en melding her eller på wannabemoe@hotmail.com (som jeg ikke bruker daglig) så spiller vi en runde. Og slopen virker. Prøvde den for første gang i kveld og gikk på 35 poeng på en helt middels runde. Snart kan vi melendinger igjen ferdes blant andre uten å bli beskyldt for å være sandbaggere.

bjarne

over 20 år siden

bjarne

35 poeng "på en helt middels runde" tyder vel på at du fortsatt er en sandbagger? ;-)

henrik færevåg

over 20 år siden

henrik færevåg

Jeg ser poenget ditt Bjarne og kjenner at det lurer et svin av en runde her inne ett eller annet sted, men den vil ikke ut ennå. Jeg har spilt natural golf nå i over to år og gått fra 18 til 14.9 , men den siste måneden har det virkelig løsnet og jeg driver nå 40-50 meter lengre enn jeg gjorde med vanlig sving. Og jeg er fortsatt i fairway veldig ofte. Det jeg har oppdaget er at nærspillet ikke er blitt bedre så det er der jeg må jobbe mer. Men til alle dere som sliter med 160 meter lange driver med innlagt slice så sitter det en kar nede i Asker som heter Christer Karlsson. Han kan hjelpe dere. Han underviser i Natural Golf.
Ettersom jeg har fått tre flere slag på Meland med den nye slopen skulle jeg være klar for å spille meg under 12. Men så er det å gjøre det.
Dette hadde kanskje ikke all verdens med Meland slopen å gjøre, men selv hyggelige antydninger om sandbagging, gjerne med inkluderte smilefjes, bør få en forklaring.

Bergensstril

over 20 år siden

Bergensstril

Nå er snart dagen her, Meland "monsteret" skal utfordres for første gang i år. Meland har jeg spilt nesten hver uke (Mai-September) de siste årene, men ikke i år, da jeg av naturlige årsaker har spilt på min 14hulls!! hjemmebane(Ja dere leste riktig, håper på 18 hull innen August?) som bare ligger en 10 minutters gangtur fra hjemmet.
En Meland tur må planlegges i god tid slik at en kan fokusere seg 100% om golfen når en spiller. Fruen må kunne kose seg med en god bok hjemme, ungene trygt forvart hos Farmor og Farfar, hyggelige golfvenner å spille med og mobiltelefonen slått av. De siste kveldene er banen spilt flere ganger inni hodet, og banen er overvunnet ved hjelp av taktisk og klokt spill, der driveren har fått hvile. Denne dagen får også sykkelen hvile til jobb, en skal stå uthvilt på første tee.
Går tidlig fra jobb, hjemom for å hente golfutstyr og unger, kjøre til Farmor, der hun selvfølgelig har ordnet en god middag, samt niste til golfrunden. Ankommer Meland ca 1 time før utslag, stresser ned, en bøtte på rangen, bruker resten av tiden på nærspill området, hilser på dem jeg skal spille med, venter litt ved første tee.
Så er tiden kommet, og all den mentale treningen er glemt i det driveren trekkes opp fra baggen....

Får satse på at de 5 ekstra slagene som den nye slopen har gitt meg redder runden.

a

over 20 år siden

a

Spilte Meland i dag. Fantastisk bane, flotte fairway, perfekte greener, og ruffen var klippet i en slik høyde at en ble straffet, men ballen var lett å finne. Banen var også tørr, noe som ikke alltid er tilfelle på Meland. Norges NR 1 bane? (Uten at jeg på langt nær har spillt alle baner i Norge.)

simen fulland

over 20 år siden

simen fulland

Til Henrik Færevåg:Takker for svaret du gav over.(Så det ikke før nå,men bedre sent enn aldri :-). Nå skjønner jeg hvorfor banen vurderes til å være så vanskelig. Simen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her