Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

trening uten å bli flådd

golfaren

over 23 år siden

golfaren

Jeg har bedrevet mange typer idrett gjennom tidene. De siste årene har imidlertid alle disse måtte vike til fordel for golf. Selv om jeg startet i voksen alder har jeg en sterk ambisjon om å ha god fremgang. Imidlertid er jeg skuffet over golfsportens sterkt innarbeidede kommersialisme. Meg bekjent er det så godt som ingen tilbud hvor en kan delta på treningsopplegg og få instruksjon uten at det koster skjorta. For å få en godt kvalifisert og profesjonell instruktør (les pro) må en selvfølgelig akseptere at disse skal ha til salt på maten, men med timepriser ala rørleggere og It-konsulenter savner jeg et alternativ. Det jeg kunne tenkt meg er å få ta del i et miljø der en kan lære av de som er noe bedre enn seg selv og kanskje kunne lære bort noe til andre. Noen lokale klubber fungerer kanskje slik, men for de mer sentrale klubbene på Østlandet har jeg ikke sett noe sånt. Kanskje skulle en gå sammen å opprette egne lag, med formål å drive egentrening i felleskap?

hilsen golfaren

Nok en golfare

over 23 år siden

Nok en golfare

Dette har jeg også lurt på.
Hvis man ser på nesten hvilken som helst annen idrett, er det mengder av folk som gladelig bruker store deler av sin fritid på å dele sin kunnskap med andre. I de aller fleste tilfeller gjør de dette uten bloddryppende timepriser.
Det du betaler er kanskje en slags rimelig "trenings-avgift" til klubben som trenger midler for å organisere aktiviteten og fasilitetene.
Hvorfor har golfsporten mistet (eller kanskje aldri har hatt) denne "dugnadsånden" ovenfor sin idrett? Kunne vært interessant å høre befolkningens mening om det....

Forslag til klubbene:
Utvid tilbudet med et slags treningsmedlemsskap, der hvem som helst kan betale noen hundre kroner i året for å ha tilgang til kyndig personell noen timer pr. uke.

Bjørn Waagø

over 23 år siden

Bjørn Waagø

Dette er ikke noe problem i min hjemmeklubb. Her tilbyr proene alt fra organisert opplæring for nybegynnere til viderekommende. En gruppe kan f.eks gå sammen og spørre proene våre om et opplegg. Dette får de - og selvsagt til en annen pris enn det det ville kostet å trene alene.

Forøverig synes jeg ikke proene tar for mye i pris for sine tjenester. Hvorfor er det naturlig at en IT konsulent skal tjene mer enn en golfpro ? En times jobb er en times jobb !!

golfaren

over 23 år siden

golfaren

Om proene tar for mye eller ikke det kommer an på hvordan en vurderer det. For alle de som ønsker at golf skal være en kommersiell aktivitet hvor de som jobber i bransjen skal ha godt betalt er det sikkert greit med timepris på omlag 500 kr. Med 50% overhead skulle dette gi rom for 500.000 i bruttolønn hvis en klarer å instruere hele året. Proene vil naturlig hevde at de også må tjene så godt at de får lønn også når de ikke har instruksjon. Dette blir analogt med unge fotballproffer som faktisk forventer å tjene så godt at de ikke skal være nødt til å jobbe når karriæren er over.

Nylig spurte vi en lokal pro om et prisoverslag for å undervise en gruppe på 10 personer. Tilbudet ble kr 1000 per time. Jeg synes det er en alt for høy pris, og det er i hvertfall helt sikkert langt i fra det en typisk trener innen håndball eller fotball kan regne med å få. Markedskreftene er det eneste som bør regulere prisene, men for at de skal kunne virke må det fremkomme et alternativ. Det er tydelig at dette initiativet ikke vil komme fra bransjen selv (selv om gruppetimer er i hvertfall et skritt i riktig retning).

En times jobb er som du sier en times jobb, men alle kan ikke tjene like mye. At de som jobber med golf skulle ha noe som slags krav på å være spesielt høylønnet sammenlignet med andre grupper, skjønner jeg ikke.

Nok en golfare

over 23 år siden

Nok en golfare

Litt av spørsmålet er vel om en pro på død og liv skal være profesjonell?

I alle andre idretter finnes det trenerkurs på forskjellig nivå som hvem som helst kan ta. Skal vedde på at en nybegynner har like mye å lære av en amatør med golferfaring, et par trenerkurs og interesse for å lære bort, som fra en pro med brøstet fullt av utmerkelser og deltagelse i ymse tourer.

Men, men, å få til dette er vel for mye forlangt i en idrett der altfor mange er seg selv best, og i en idrett der dugnadsånden ovenfor de som ikke er så god som deg er bortimot fraværende.

Snella

over 23 år siden

Snella

Jeg betaler proen min, og er blid og fornøyd med å få undervisning. Jeg rir også noe dressur for instruktør, og der betaler jeg omtrent samme pris som til min golfpro.

Problemet er jo bare at det blir med maks en protime i måneden (ønsker å bli en dyktig spiller) og det samme med dressurridningen.

Men jeg har aldri spurt om hvorfor det koster så mye, jeg bare godtar prisen - og det er vel det de fleste gjør...? Og da kan jo proen ta en høy pris...?
Eller kanskje jeg bare er litt naiv?

Knurre Knurrik

over 23 år siden

Knurre Knurrik

Dette burde ikke være et problem.
Sett fra PRO'en ståsted har han langt fra fullbooket dag, men han trenger likevel en akseptabel lønn. Mange proer har spredte timer over hele dageen, og er på arbeid fra tidlig morra til det blir mørkt om kvelden.

Det enkleste er å gå sammen 4-5 stykker og lha protime sammen. Da ser han på en og en, kommenter feil, gir råd, og du kan øve deg mens han ser på de andre. Er du alene står bare proen der mens du øver inn nye bevegelser. Det er dødtid som du betaler for.

Selv spilte jeg golf i over 3 år før jeg tok første pro-time. Da var jeg nede i 14 i hcp. Jeg studerte sving-sekvenser i blader, kjøpte et par videoer av David Leadbetter som jeg så om igjen og om igjen, og når jeg spilte sammen med gode spillere og slo et dårlig slag spurte jeg ofte om de så hva jeg gjorde feil.

Har du interesse av golf er veiene mange for å bli god. Jeg ser likevel at de som tar et innføringskurs med pro går mye raskere ned i hcp enn det jeg gjorde, som bare begynte for meg selv i en park på Newfoundland......

TONY G

over 23 år siden

TONY G

Egentlig bare en ting jeg ikke skjønner: Hvorfor øker "timesprisen" hos en pro, når han skal instruere mer enn en person? Man leier en tjeneste i en time, og burde få bruke den slik man selv ønsker.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her