Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kjekstad - slope

meg

over 22 år siden

meg

Pardon my ignorance, men hvordan kan slopeverdien/ baneverdien paa Kjekstad vaere saa lav?
Jeg synes ihvertfall ikke at den er spesielt lett. Greit nok at den er kort, men den er trang og byr paa en hel masse andre utfordringer. Kanskje den burde slopes paa nytt?

Medlem

over 22 år siden

Medlem

Du har rett i det!
Den er joggu ikke lett! Den ble faktisk slopet på nytt for 3 år siden, men da gikk det utrolig nok motsatt vei!!!
Vi mistet et slag, forstå det den som kan...

Beklageligvis så går vilkårende for sloping av baner mest ut på hinder PÅ banen og lengder på hull.

Spør du meg så burde slopsystemet vært avskaffet for lenge siden!

Bob Sleigh

over 22 år siden

Bob Sleigh

Slik som jeg ser det så er slopen på Kjekstad egentlig korrekt hvis man bruker hodet og spiller konservativt der. Dæljer man løs med Drivere og Spooner kan det fort koste slag - mens man helt klart vil tjene på å spille banen med jern på de aller fleste hullene. Den er såpass kort at det ikke er nødvendig med 250 meters driver og den risiko det medfører. Krav til hjernevirksomhet (les:klokt spill) er vel ikke underlagt slopen.

Det er vel ikke akkurat skremmende lengder vi prater om på Kjekstad (fra gul):

Par 3: 99,155,155,145,129,152 og 141.
Par 4: 281,338,350,315,298,331,310,315 og 333.
Par 5: 447 og 443

Greit at greenene ikke er de største i landet, men bortimot de flateste.................

T

over 22 år siden

T

Poenget er jo at feil på Kjekstad straffes beinhardt ved at ballen som regel er tapt og at feilmarginen er liten. Et tislvarende (dårlig) slag på eksempelvis Larvik eller Nes medfører som regel ikke at ballen er tapt. Det er denne forskjellen som gjør denne banen så vanskelig.

Bob Sleigh

over 22 år siden

Bob Sleigh

Så spill den korte Kjekstad med køller som har mindre feilmargin da - det er det som er poenget!! På nevnte Nes og Larvik har du mye lengre hull og derfor bør du ha en høyre "tilgivningsgrad"........

R2

over 22 år siden

R2

Må si meg enig med Bob Sleigh. Selv har jeg funnet ut at er det trangt og vanskelig på et hull samme hvor jeg er, velger jeg jern. Kommer jeg hull med mer rom for feil, kan jeg ta fram woods, være seg Driver, Spoon, Brassie.

Kjell

over 22 år siden

Kjell

Kjekstad er nå blitt slopet om og du får idag fler tildelte slag
enn tidligere

Jarle

over 22 år siden

Jarle

Ja, faktisk opp til 3-4 slag for høyhcp'ere. Singelhcp'ere får 1-2 ekstra tildelte slag. Drastisk forandring! Det trengs....

Grunnen til høyere slope er for øvrig at greenen har blitt mindre og raskere. Det er også 2 nye bunkere på banen; ekstra greenbunker på hull 12 og fairwaybunker på hull 3 og 4 (kommer i spill på begge hull).

Kjekstad er, etter Meland, den banen i Norge med lavest gjennomsnittsscore i forhold til hcp (kilde: ScanGolf).

Knurre Knurrik

over 22 år siden

Knurre Knurrik

Kjekstad ER enm vanskelig bane, særlig for høyhandicap'ere som slår langt og ikke har lært å dele opp hullene i "passelige stykker" og/eller å akseptere at de ikke kan spille på par overalt.
Når det er sagt, så burde banedesignet også gjøres om litt, med flere bunkere som har til hensikt å øke slopeverdien. Noe som er irriterende på Kjekstad er at ballene på noen fairways forandrer retning når de treffer bakken og hopper ut av banen, selv om man har slått et bra slag.

Jens

over 22 år siden

Jens

Men en positiv effekt av vanskelighetsgraden/slopen på Kjekstad var at det alltid
var gøy å spille på andre steder... Scoren ble ofte ganske ok! :-)
(Spilte selv for første gang på Drøbak i sommer, totalt tre runder. Alle tre rundene
med 38 eller 39 Stableford poeng, og det var jo litt artig...)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her