Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

HIO

Merethe

over 17 år siden

Merethe

En nabo og venn gikk netopp forbi hagen vår. Han fortalte at han fikk en HIO i går på en liten P&P-bane. Han gikk alle 9 hullene med venn og markør, men leverte ikke inn scorekortet. Han trodde ikke et kort hull på "mini-banen", (78 m.) kunne være gjeldene.

Jeg derimot mener at en HIO, er en, uansett bane og lengde uten at jeg har peiling. Noen som vet?

M................

over 17 år siden

M................

Hullet var 78 m. fra tee til hull.

Stig

over 17 år siden

Stig

Det som gjør at det ikke er tellende, kan være at han ikke gikk ferdig 18 hull. 9 hull er ikke en tellende runde trodde jeg. Men det er jo også slik at hvis man er i hcp gruppe fra 24? og oppover så kan de velge å gå 9 hull og så legge til 18 poeng. Har han markør så er det heller ikke så viktig om han har levert noen kort, for det er ikke klubben som godkjenner HIO.

topp

over 17 år siden

topp

Banen må være slopet for at HIO skal gjelde.

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Reglene står her:
http://www.golfforbundet.no/wip4/detail.epl?cat=10307

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Takk for svar :-)

Utifa det jeg kan lese overfor, må banen være slopet (dette vet jeg ikke noe om da den er nesten ny) og spiller/markør over 24 år. Det er de med god margin :-)

Selv om naboen sier at han ikke bryr seg så veldig mye om HIO`en blir godkjent , mener jeg det blir litt feil om han ikke "tør" melde fra. Hvis alt er i orden, bør han bli kreditert for bragden.

Har bestemt meg for å spørre proen vår i morgen, så vi får en avklaring. Antar at dette betyr noe for mange. (9 eller 18 hull, og/eller over 24, slopet...)

Rett skal være rett :-)

Berger

over 17 år siden

Berger

Man må spille 18 hull. Og banen må være slopet. Korthullsbaner er ikke slopet og der teller dessverre ikke slaget som HIO.

Dilter

over 17 år siden

Dilter

Ærlig talt, en HIO er en HIO uansett hvor mange hull du spiller og uavhengig av om banen er slopet eller ikke. Vil du imidlertid komme inn på listen til NGF så er det som diskuteres ovenfor nødvendige forutsetninger.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Enig med Dilter. En billig HIO, men likevel en HIO.

M05

over 17 år siden

M05

I linken HenrikFan viser til står det:
Hole-in-one
Hole-in-One-bestemmelsene er blitt revidert og slik lyder de nye bestemmelsene etter NGFs styremøte 9. juni 2007:
Hole-in-one er definert som: Det første slaget som en spiller slår fra et ordinært utslagssted til en ordinær puttinggreen og som går i hullet. Brutto score på hullet skal være 1 i henhold til golfreglene.
For at en HIO skal bli registrert på NGFs offisielle liste, må:
- HIO oppnås på en sloperatet bane i Norge under en påbegynt runde.
- Hullene spilles i riktig rekkefølge og i henhold til golfreglene med start på hull 1, evt. hull 10, eller etter turneringskomiteens bestemmelse.
- HIO bekreftes av markør eller annen spiller som godkjennes av klubben.

Altså ingen krav til 18 hull, og heller ingen krav til at man fullfører runden, slik jeg leser det...
Så da er det bare å hive seg i sjampisen, hvis ballen en dag skulle treffe der den skal.
:-)

pap

over 17 år siden

pap

Hvorvidt man kaller dette en HIO er vel nesen opp til hver enkel. Viss vedkommende føler at dette er en HIO, så er det det. Det finnes tross alt kortere hull enn 78 meter på flere norske slopede baner.

Selv ber jeg til høyere makter om å få min første snart, men har innsett at dette trolig aldri kommer..

Var så heldig å lage HIO på par 3 banen på himmerland(ca 115m), men kategoriserer meg selv som jomfru når det gjelder HIO.

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Da har du en hole in one, jeg skulle i alle fall hatt sjampis om jeg hadde gått med deg :)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her