Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvorfor full greenfee tidlig på året?

Øyvind

over 17 år siden

Øyvind

Jeg spilte en ny bane på søndag, som hadde åpnet nå nylig. Hadde hørt mye bra om banen, fått mye skryt på forskjellige områder.
Banen er relativt ny, så jeg ser bort ifra at den har utbedringspotensial.
Men å bli belastet for full greenfee når banen er tørr, skråskjært i mange retninger i fairway, teebokser i fremkant og mye flagg stod kort.

Hva med 100 kr avslag, så frister det mer å komme tilbake?

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Full greenfee fordi en del folk er villig til å betale det, og for at medlemmer skal få best mulig tilgang.

morbid

over 17 år siden

morbid

Hadde man betalt når man kom inn etter 18 hull så er det ikke sikkert like mange hadde vært villig til å betale full greenfee

herrtommy

over 17 år siden

herrtommy

En enkel telefon til klubben man skal spille på kan avdekke forholdene ganske greit.
Min oppfatning er at klubbene ofte er ganske reale når det kommer til forklaring av baneforhold.
Ifjor fikk vi faktisk beskjed om at vi IKKE burde komme spille, grunnet mye regn i området (det var opphold her jeg bodde).
En annen gang ble vi opplyst at det var et par vintergreener på banen, men at banen ellers var grei; Noe som faktisk stemte

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Man må nesten ha forståelse for at deler av banen kan være svidd nå, siden det har vært tørt og varm ganske lenge. Antar at det ikke blir så lenge til før det må vannes, hvis dette nydelige været fortsetter.

Forsøk heller å se det positive i at man kan golfe i sol og sommervarme i første halvdel av Mai, i stedet for å klage på full greenfee. Banemannskapet gjør sikkert så godt de kan for at vi alle skal trives :-)

Geir

over 17 år siden

Geir

Vel, jeg ringte dit og spurte om forholdene da jeg bestilte tid på Atlungstad og de sa at banen var bra. Joda, banen var forsåvidt ok den, men aldri i verden verd 450 spenn. Jaja, så blir det med den ene turen for mitt vedkommende.

Sånn hører jeg mange si, at de spiller på en bane med lav kvalitet og betaler dyrt. Klart at klubbene er griske, de vet jo hvor ivrige folk er til å få spilt. På lang sikt er jeg ikke sikker på at den holdningen er nyttig.

Koll

over 17 år siden

Koll

Vi som ofte er greenfeespillere blir ergerlige på slik behandling og griskhet, og kommer sjelden tilbake til slike baner. Det lønner seg ikke for klubbene å lyve om forholdene, eller å tie om lav kvalitet på banen. Det verste er når intet sies fra på forhånd, og man går ut på banen i den tro at alt er OK - og så er det ikke det. Ryktet sprer seg om slikt, og inntektene synker for banen. En gang i Spania opplevde jeg dette, og klaget etter innkomst og ba om å tilbake halve greenfee, hvilket jeg fikk!
Idag spilte jeg Drøbak, med nydelige forhold. To av hullene var ute av spill p.g.a. TV-innspilling. Dette ble gjort oppmerksom på i startboden, og de krevde bare halv greenfee (kr. 200). Prima behandling.

Golf

over 17 år siden

Golf

Istedenfor å klage på greenfee, kan dere ikke bare holde dere på hjemmeklubbene deres? Det er jo der dere trives best ettersom dere er medlem der. Eller blir det ikke så mange rundene i Karasjok, Surnadal eller Haugesund?
Bønders.....

Førerhund

over 17 år siden

Førerhund

Det er litt stakkarslig å betale i blinde og sutre på forumet i ettertid.

Det går faktisk an å ta en titt på forholdene på de aller fleste baner før man går inn og betaler. Er greenene og fairwayene nærmest klubbhuset bra så er de gjerne bra på resten av banen også.

Jeg har ved flere anledninger stilt klubben overfor valget mellom redusert greenfee eller ingen greenfee, og da nesten alltid fått redusert pris. Det gjelder bare å være konsekvent og la dem forstå at uten reduksjon drar du videre til neste bane.

Et par klubber har truet med å inndrive greenfee uansett siden jeg hadde bestilt spilletid på golfbox. Da tar jeg ganke enkelt noen bilder med mobiltelefonen før jeg drar videre. En klubb (som nå er konkurs...surprise) gikk til og med så langt som å sende greenfee til inkasso. Men jeg var forberedt og etter en mail til Aktiv inkasso med et par vedlagte bilder som viste brune fairways og store sår på greenene hørte jeg ikke noe mer.

HM

over 17 år siden

HM

Det er ikke sutring å klage på kvalitet på baner ift pris.
Jeg synes det er bra med info om hvilke baner som er verdt å dra til og hvilke som ikke er det.

Jeg tror de som gir feks 100 kr i avslag pga at forholdene ikke er på topp vil få flere kunder både i den perioden banen ikke er på topp og i den perioden når den er på topp.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

huff.... tenk så deilig de har det de som slipper vinter.......
golf hele året, og gode forhold i 80% av sesongen...

sukk.... *drømme drømme*

Toar

over 17 år siden

Toar

jeg synes det bør være full green-fee dersom det brukes minst 2/3 gresstee + maks 2 vintergreener.

Ellers halv greenfee. En bør vel skjønne at en bane ikke er tipp-topp i April liksom =)

Krims

over 17 år siden

Krims

Jo alle skjønner vel at banene er litt lurvete i april, derfor bør det jo være redusert pris.

Betaler man full pris forventer man jo et topp produkt. Det prinsippet gjelder for alle varer eller tjenester..

@lle fugler

over 17 år siden

@lle fugler

Tror hver enkelt bane/klubb må finne ut hvordan de skal drive sin bane. Inntekter er de nødt til å ha! Det man ikke får inn i greenfee, må man hente inn fra medlemmer og sponsorer. Har man ikke et produkt man kan vedlikeholde slik at man kan holde på sine medlemmer, så er det heller ikke så atraktivt for sponsorer å legge igjen penger der! Da begynner også greenfee inntektene å avta!
Å finne balansen varierer fra anlegg til anlegg! Når noen baner åpner for at gjester kan komme å spille, så bestemmer selvsagt ikke gjestene prisen! De fleste banene varierer fra å ha topp forhold til å ha perioder hvor spillekvaliteten ikke er på topp! Vedlikehold må alltid utføres på en bane og man kan alltid risikere å komme midt i vertikalskjæring/lufting/dressing rutiner. Sånn er de på alle banene! Har spilt på baner hvor greenfee er flere tusen kr til baner hvor det har kostet 100kr!
Som ellers i tilbud /etterspørsel så betaler man for det man ønsker å oppleve, om man synes det var verdt pengene eller ikke er opp til hver enkelt! Føler man seg lurt så tenker en seg om før man gjør det samme en gang til! Føler en at det var en opplevelse til gjenntagelse, så :):):)
Sving sala bim

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her