Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Litt vond i venstre kneledd.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Forhåpentlig ikke et helt urelevant spørsmål. Etter mange flotte turer på golfbanen flere dager på rad, har jeg ønsket å ta det med ro ett par dager.

Grunnen til det er at yttersiden av venstre kneledd er temmelig ømt. Det smerter ikke så mye at jeg ikke kan golfe, men føler begrensning i forhold hvor hardt jeg tør å slå. Frustrerende da jeg merker at jeg "holder" igjen mens slager er på vei mot ballen og ikke får max uttelling.

Antar at fler en meg har hatt dette problemet, (selv om det virker lite) da jeg tror at grunnen er at vestrefoten blir stående mer "fast", mens man naturlig vrir høyrefoten og overkroppen mot slags-retning.

Noen gode tips fra andre som har følt det samme? Noen gode triks som fører til mindre belastning? - Bør jeg bare gi blaffen i de småplagene og fortsette å golfe forsiktigere i solskinnet? Gir plagene seg av seg selv etter en stund (noe jeg antar)? Noen som har holdt seg i ro så lenge at de vet omtrent hvor lang tid det vil ta, før at smertene gir seg av seg selv.

Er både over-ivrig og litt hemmet, men ønsker ikke å ødelegge hele sesongen, derfor søker jeg råd blant garvede golfere :-)

FekinCnut

over 17 år siden

FekinCnut

Det finnes folk med mange å på medisinsk fakultet som er bedre egnet til å svare på dette en golfere vel?

Skulle jeg dra på meg en lei kjønnssykdom ville det ikke falle meg naturlig å spørre prostituerte kvinner om råd....

God bedring!

Pamela

over 17 år siden

Pamela

Du kan vinkle venstre fot utover før du slår. 30-45 grader
Står du med venstre fot vinkelrett i forhold til slagretningen så vil det være større belastning på kneet

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Selvfølgelig finnes det muligens medisin-menne/kvinner, som burde hatt bedre vett en noen(!) av dere/deg, FekinCnut. Likevel er det ikke sikkert at de utøver samme sport, og vet hva plagene kan være for-årsaket av. Derfor spør jeg dem som vet noe, uansett utdannese, det betyr mindre i gitt situasjon.

Ellers tror jeg du ville fått gode råd av en prostituert kvinne om en kjønns-sykdom rammet deg, medisinen ville du kansje også fått ;-).

Ellers takk for at du ønsker meg god bedring.

Koll

over 17 år siden

Koll

Merethe, du har tidligere skrevet at du spiller golf omtrent hver dag. For en på din alder (50+ ?) er dette altfor ofte! Ikke noe rart at du får vondt i kneet. Snart vil du få vondt andre steder også.
Du bør redusere antall golfrunder til max. 3 i uken, så kroppen får hvile.

Kneproblemer er alvorlig, og kan føre til varig artrose. Det har jeg, og det vil aldri bli bra. Kan dog spille golf, men begrenser meg til to runder i uken. Fortsetter smertene bør du ta en MR-undersøkelse.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Pamela, takk for det gode tipset. Flaut av at jeg ikke tenkte på det før :-)

Koll, det har nok oppstått en misforståelse når deg gjelder alderen min :-) Jeg er en god del yngre, men likevel er det mulig at jeg spiller for ofte i forhold til det jeg tåler. Med tanke på treningsmengde, eller mangel på, utenfor sesongen blir det kanskje en for tøff overgang.

Takk for hjelp :-)

morbid

over 17 år siden

morbid

Vil bare minne alle på hvor viktig det er med skikkelig oppvarming....

FekinCnut

over 17 år siden

FekinCnut

Sier du at prostituerte nå tilbyr medisiner mot kjønnssykdom :-o

I sa fall skal jeg revurdere mitt syn på de afrikanske pikene som elger seg innpå meg når jeg rusler nedover Karl Johan på kveldstid ;-)

Dette kan bli en fin sommer...

Merethe

over 17 år siden

Merethe

He, he KANSKJE de har medisinen som passer deg, FekinCut ;-)

Uansett god sommer...

herrtommy

over 17 år siden

herrtommy

Min pro ga meg et tips, i.o.m at jeg hadde en laaaang baksving (John Daly stikk og heng deg eller noe). Jeg fikk beskjed om å holde venstre kne helt i ro mens jeg svingte. Jeg mistet ikke noe lengde ved å gjøre dette.

Det er verdt et forsøk iallefall.

Forøvrig har jeg nå fått roet ned baksvingen noe, så nå roterer jeg også med venstre kne

jonag

over 17 år siden

jonag

Tipset om å vinkle venstre fot ut hjelper deg å holde venstre kne bøyd litt lenger. Men det kan også gjøre at du begynner å pulle/fade eller å skli for mye frem i svingen. Du må prøve.

Tipset om å hold kneet i ro bør også funke. Jo mer du bøyer kneet sammen i baksvingen, jo større fart kan det hende du retter det ut med også. tigern har trøbbel med at han gjennom et langt golfliv har rettet ut venstre kne med stor kraft....

Et annet tips er å begynne med knebøy 2-4 ganger i uka. Bare med egen kropps belastning, hjemme. Stå oppreist med sko og bøy rumpa rett ned mens du holder helene i bakken. Rolig ned så dypt du kan og rolig opp igjen. Pass på å være litt varm i bena. Reis opp med vekt på hele foten, ikke bare tærne for å unngå å overbelaste knærne. Start rolig og øk forsiktig. 2x6 repitisjoner er bra nok. Dette vil øke styrken og stabiliteten i knærne slik at de kan stå imot kreftene i golfsvingen bedre. Kanskje smertene til og med forsvinner etter dette.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

herrtommy, har sett min mann gjøre omtrent det du anbefaler. Han slår ofte og langt og rett uten å få vondt noen plass. Ikke forstod jeg hvordan han klarte det, og han kunne ikke forklare hva han gjorde. Rotasjonen med venstre kne falt kanskje naturlig, da han ikke tenkte over det selv.

Det eneste jeg kan se er at han står i en noe "merkelig" stilling som neppe noen pro ville anbefalt?

Mener å anta at han gjør som som Pamela (GB?) anbefaler og dermed ikke belaster venstre kne. Andres syn på saken, åpner svært ofte andre øyne :-)

jonag, tipset med knebøy vil jeg absolutt følge! Kan ikke tro annet en at det vil øke styrken og stabiliteten i knærne. Med rolig og grei opptrening, tror jeg at du har helt rett i det du sier og anbefaler :-)

Hjertelig takk for verdifulle tips, begge to !

doc

over 17 år siden

doc

Merethe,

mange velmente kjerringråd uten diagnose her ja.......

nr 1: diagnose ( lege,fysioterapeut)
nr 2: behandling

Men- la oss si at det ikke er meniskskade( gir låsninger) , men kun et litt betent senefeste etter all golfingen ( mest sannsynlig):

Prøv å slå med samlede føtter ( som om de står i en bøtte). Da setter du endel knebruk ut av spill. Du vil trolig slå nesten like langt -og samtidig øve på en del viktige ting i din vanlige sving: forhindre side-sideforflytting og oppøve en god overkroppsrotasjon ift underkropp og samtidig redusere en overdreven hofterotasjon.

og- støttestrømpe ve kne

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Takk doc, det er svært mulig at det er et betent senefeste. Føler selv at det kan være årsaken.

Hopper over diagnose 1 og 2 foreløpig :-)

Forstår ikke hvordan jeg kan stå med samlede føtter som i en bøtte, uten å belaste venstre-kneet?

Mener du da at jeg kanskje bør stå litt "sidelengs" som min mann, eller mener du at det er mulig å utføre en god nok sving uten å belaste knærne for mye? Antar det kan fungere for noen, men ikke for alle....?

Min venninne som driver med kampsport, mener at hun ikke kan slå hard rett frem uten å bruke maks hofterotasjon i tillegg at knærne må brukes. Kne-skader er sjeldent i form av treningsidrett i denne sporten.

Da jeg ikke har fått anledning til å forflytte meg til golfbanen i dag, har jeg forsøkt "Pamelas" råd med gule soft-baller mot veggen. Dette har ikke påført noen smerte, men er usikker på retning, da det er vanskelig å bedømme retning utfra 10 m. til vegg/vindu.

Forstå meg rett, jeg ønsker å prøve alle velmente råd for alt de er verdt. Dette fordi både jeg og andre(som leser dette) skal kunne fungere best mulig i forholdtil forebyggende plager og belasninger golfsporten kan medføre.

Tusen takk for ditt råd, doc!!

doc

over 17 år siden

doc

Merethe, det er ikke slik du skal slå til vanlig- bare et treningstips for å lette kneplager og samtidig innøve en fin sving

Se på denne:

http://www.purepointgolf.com/drillsc/drill1.php

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her