Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

På`n igjen Stellander...

Seve!

over 17 år siden

Seve!

La oss nok engang diskutere utspillene til denne "klovnen" Stellander!

http://www.golferen.no/wip4/detail.epl?id=237501

Hvordan kan han si noe slikt om verdens topptrenere!??

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Morsom artikkel, vil anta at golferen.no som et seriøst organ tar kontakt med de omtalte trenere for et svar. Om ikke blir det jo tilnærmet likt dagspressen...

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Kan vi ikke heller diskutere klovnen seve denne gangen som spyr ut galle mot Stellander uten å ane hva Stellander snakker om og uten å ta Stellanders argumenter opp til diskusjon. Alt Stellander sier er at topptrenere (og spillere) ikke kjenner til de fysiske lover som gjelder i forhold til det å putte. Det er en påstand som kan imøtegås med tilsvarende kunnskap som Stellander har.

Hvordan kan han si noe slikt, undrer nissen Seve. Han kan si det fordi han fulgt tett, snakket med og hjulpet spillere på PGA touren LPGA, Europatouren, LET osv. I stedet skal vi bry oss om klysa seve hvis eneste claim to fame er at han klarte grønt kortet i en eller annen postkasseklubb. Klapp igjen seve, til du har noe å fare med. Gjerne noe som går i mot det Bernt hevder, men da må du ha noe mer enn pisspreiket du har servert så langt. Det har vært nok av det på forumet både mot Bernt og andre.
Og - det er vel litt mye forlangt at du skal kunne fremsette vrøvlet ditt under fullt navn. Men fullt navn er det vel stort sett bare Bernt og jeg som bruker (og noen få til)

Stian

over 17 år siden

Stian

"Hvordan kan han si noe slikt om verdens topptrenere!??"

Han burde helt klart holde kjeft siden han er nordmann og ikke faen om han skal stikke seg ut mer enn andre.

Ellers kan det tenkes at han har rett? Du justerer ikke putter for spillere i verdensklasse ved flaks?

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Om Stellander er riktig sitert, er han sjokkert. Dvs (forskrekket, overrasket, opprørt, støtt, bestyrtet, rystet eller skrekkslagen?)over at ikke topp-trenere i verdensklasse er klar over hvordan hjernen fungerer i forhold til siktet.

Det er vel hans mening om den saken. Hjernen er et svært komplisert organ som ingen vet alt om. Tipper at disse trenerne ikke bryr seg stort om denne lille artikkelen.

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

henrikf - er det ditt fulle navn? I så fall har du trøbbel med navneloven....

>Moooore<

over 17 år siden

>Moooore<

Sitat:
"Vi er faktisk utsolgt for Dark Ace og venter noen tusen til i månedsskiftet. Derfor har vi ikke vært på tourene siden Ginn Open, forteller han. Nettbutikken Deal.no har fremdeles noen på lager."

HAHAHA
De er utsolgt men det ENESTE utsalgsstedet har fortsatt puttere på lager.
Løp og kjøp! Kanskje må Bernt selv kjøpe tilbake fra Deal for å forsyne stjernene med puttere.....

Hvor mange puttere har han solgt ? 100, 200 eller 500?? Lurer på hvordan det er med likviditeten i ProFound ? Hvor er forresten ProFound putters registrert? Ikke i Brønnøysundregistrene ihvertfall.

Forøvrig har han helt sikkert rett i det han skriver om optikk og hjerne, han er jo utdannet optiker. Nå reiser han rundt og hjelper svenske damer med å finne hullet.

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Jeg erklærer herved, med fullt navn, at dark ace er en god putter.

Prøver å teste alt vi får inn av utstyr på golfsenteret og jeg har forsøkt mange puttere etterhvert. Jeg tror denne har hjulpet/vil hjelpe mange.

Folk må nå snart klare å skille person og putter. Du putter ikke med Bernt Stellander, tror svingvekten da blir litt tung.....

Du putter med dark ace , og den funker fint den....

Henrik Færevåg

over 17 år siden

Henrik Færevåg

er henrikf men jeg har debattert direkte med så mange her inne at de fleste gjengangerne vet at det er meg. Vi er ikke så mange som bruker dette forumet jevnlig. Bare elleve innlegg i hele dag. Det er som en litt stor familie. Bernt, Gunnar Bull, jeg og et par til. Smilende Sam en av dem.

Fenrik Henrik

over 17 år siden

Fenrik Henrik

henrikf er såvidt jeg vet Henrik Færevåg, GK-spiller fra Bergen som sitter på førstehåndsinformasjon om at Seve også er GK-spiller og medlem av en postkasseklubb.
Du må gjerne være uenig med andre, henrikgutten, men hold dritten din hjemme i stua. Du skal liksom være en mer profilet person enn de fleste her, og da bør du ikke labbe rundt i gjørme til knærne.
What you say can and will be used against you.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Skal vi diskutere artikkelen. eller "skyte" hverandre?

Skytterkonge

over 17 år siden

Skytterkonge

Bernt og putteren er ferdigdiskutert og etterhvert et kjedelig tema.
La oss heller skyte.

Siam E Sisk

over 17 år siden

Siam E Sisk

Det finnes to mennesker i golf-Norge som bør beskyttes mot å sette sine egne meninger på trykk. Gjett hvilke.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Tja... Siam og broren?

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Simen,den fikk du skikkelig klem på:-)

Og Henrik,den så jeg komme som en stor slice tilbake til deg,selv om jeg skjønte hva du mente..he he

Men om saken,ja Bernt liker å stikke seg fram. Han har svært sterke meninger og kan bli oppfattet hit og dit osv. Men det er ingen som helst tvil om at han gjort suksess med produktet sitt,og at han nå også videreutvikler dette ved å analysere resten av puttingen for toppspillere,det er jo helt topp. Vi vet jo alle hva Garcia`s problem har vært,han er like god som Tiger fra tee til green,og like dårlig som meg til å putte(how is that for a statement:-)). Så jeg gleder meg til å se om Bernt virkelig klarer å hjelpe han med dette.

Det skjer mye spennende rundt Bernt og Profound,og håper de fortsetter det gode arbeidet og at de lykkes videre. Putteren har jeg prøvd,og det er godt mulig at den blir min erstatter for Ping.

Og jeg og skriver under fullt navn,i et forum som fortjener det:-) Denne dustetråden(og trådstarter) fortjente egentlig ingen gode svar,bare passet sitt påskrevet!!

PS! Jeg har møtt på Bernt da vi begge "herjet" på fotballbanen,både spillt mot han og dømt han. Jepp,han var ikke den enkleste å ha med å gjøre. Så det gjør det ekstra gøy å følge med "hans korstog" innen puttingen

t

over 17 år siden

t

Artikkelen viser mye av problemet hans.
Den totale mangel på ydmykhet og dyrkelse av egen fortreffelighet.

Kabel

over 17 år siden

Kabel

Hvem er Henrik Færevåg?

Kompis

over 17 år siden

Kompis

Bernt flyter ikke med strømmen, han svømmer mot den.
Det er en god egenskap for å lykkes i et mettet marked

Kjell T Ring

over 17 år siden

Kjell T Ring

Jeg har kun testet Profound puttere inne i proshop så hvor bra den er skal jeg la ligge, men fra bra putter til økonomisk suksess er det svært langt. Hovedpersonen bak Profound virker definitivt ikke selgende eller svært tiltalende og er grunn god nok til at min 2-ball blir i bagen en stund til.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Kompis: Det vil jeg si var en god beskrivelse av Bernt!

Det er så jævlig mange folk her inne som ikke klarer å skille person fra sak. Det er så jævlig mange folk her inne som tar mannen istedet for ballen. Det er så jævlig mange folk her inne som projiserer noe så inni helvete!!!!!!!!!!!!

Dette kunne jeg brukt hele dagen på, men jeg må dessverre jobbe :-)

Ante Jante

over 17 år siden

Ante Jante

Sier ikke Dave Pelz (putte- og nærspillsguru) og Henry Reiss (Annickas puttecoatch) akkurat det samme som Stellander, at man må ha øynene over ballen?

Skrens Petrus

over 17 år siden

Skrens Petrus

Henrik Færevåg er en hyggelig kar fra Meland. Og så vidt jeg vet er han journalist (muligens freelanser). Har truffet ham ved flere anledninger når jeg har spilt p4 tour der oppe. Jeg har for øvrig stor respekt for det Bernt har fått til og håper han fortsetter suksessen. Vi trenger en arvtager etter "norske" Carsten Ping.

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Man kan ha mange meninger om både putteren og "skaperen", men en ting er helt sikkert: - Klarer han å få Sergio Garcia til å senke puttene er suksessen sikret.

Tobben

over 17 år siden

Tobben

Garcia kommer ikke til å senke flere putter og definitivt ikke ved hjelp av Profund som han aldrig kommer til å benytte i turnering.

Lurken

over 17 år siden

Lurken

Flott innspill Tobben. Du virker som en glup person.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

jeg elsker anonymitet.. det gir en frihet til uansvar som er uovertruffen...

eller?....

Stian

over 17 år siden

Stian

Garcia kommer til å putte alt med Dark Ace putteren, han kommer til å spoone med den om natta..

Kontrabeskjed for å å få tråden i "balanse" igjen

Lurken

over 17 år siden

Lurken

lol

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Lik eller mislik Stellander; faktum er at spillere som bruker putteren hans har vunnet eller kommet på andre plass de siste tre ukene - og såvidt jeg vet er det spillere som ikke hadde store meritter fra før. Kan han ikke få kred for det istedetfor hakkingen?

At han som er utdannet innen synsvitenskap vet mer om dette enn diverse golftrenere er åpenbart. Så sier han det. Sikkert ikke alltid like klokt i "touchyNorge" - men putteren han har laget blir ikke dårligere av den grunn.

Nå er det fane meg rett før jeg kjøper putteren på pur f....

(men jeg hadde tenkt å vente til neste modell...)

wahtever

over 17 år siden

wahtever

Noen ganger er det trist og vende tilbake, dette var tilfellet i dag.

Forumet står åpenbart på stedet hvil. De samme surmaga utspillene mot noen som gjør sitt beste for å etablere seg i et trangt marked.

Jeg får merkelige misunnelsesvibber når jeg leser noen innlegg her.

For meg virket artikkelen som fanastisk reklame fra noen som alldeles ikke framstår som en klovn - om man ser bort i fra frisyren til herr Stellander.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Stellander føler seg nok beæret over at han i tillegg til artikkelen på golferen.no, får så mye omtale på scangolf. Ros eller ris for så være, men reklame er det jo likevel.

Både håper og tror at fighteren BS kommer til å klare seg. Det har han med sitt produkt og evne til videreutvikling, sikkert fortjent. Fortsetter han proggressjonen, er det vel verdt å være laksen som kjemper seg til topps i elva.

Kjør på Stellander.....

Kevin

over 17 år siden

Kevin

En liten titt på Larvik sine sider for å lese om greenfee tilbudene denne sesongen,så dukket jammen Bernt opp der også: http://www.larvikgolf.no/index.php?option=com_content&task=view&id=288&Itemid=1&PHPSESSID=70c381dafed0d676999a37d38c1fca41

wahtever

over 17 år siden

wahtever

Han dukker jo opp overalt denne Stellander, hvem tror han egentlig at han er?

Trynet

over 17 år siden

Trynet

Egentlig tror jeg mange her ikke helt har forstått hva Bernt sier i artikkelen.

Hen sier IKKE at putteren hans er bedre enn andre puttere.
Han sier IKKE at trenerne er dårlige.
Han sier IKKE at øynene skal stå rett over ballen engang.

Han sier bare at "Det som er sjokkerende for meg er at svært få, inklusiv topptrenere i verdensklasse, er klar over hvordan hjernen fungerer i forhold til siktet."

LES SETNINGEN folkens, og prøv å forstå hva han mener. Jeg tror han har rett i det han hevder.

Golftrenere har studert i mange år for å kunne lære folk å løfte en kølle først bakover og så fremover for å treffe en ball. Optometri og motorisk psykologi inngår nok ikke i disse studiene. Det er et felt som ikke har vært ansett som særlig viktig i golf, ihvertfall ikke på det detaljnivået Bernt har lagt seg på.

Det er gjerne slik at når man holder på med noe veldig lenge så blir man veldig god på det. Bernt har gjort puttersikter til sin spesialitet gjennom å studere optometri og analysere hvordan tourspillerne putter.
Når han har gjort dette i så mange år blir han god på det. Veldig god.

Hensiktetn til Bernt er å lage puttere som får spillerne til å putte bedre enn de gjør med andre puttere. Jeg synest han har lykkes ganske bra. Det har han også dokumentert gjennom resultater. Ser ingen vits i å dra kunnskapene hans i tvil. Ihvertfall ingen her på forumet som kan motsi han på en saklig måte.

Håper han nå får igang et produksjons og salgsapparat så han tjener penger og får råd å klippe håret......

Lurken

over 17 år siden

Lurken

Tenk at Japanske Golf Digest reiser helt hit for å se påe n putter som ikke fungerer. Til og med Sergio Garcia klarer ikke bruke den.

Bobby Peru

over 17 år siden

Bobby Peru

+ 100 enig meg Trynet

Til dere som er dritlei av å høre om Bernt, så kan jeg love dere at jeg er 10x mer lei av brønnpissinga deres ... "Bernt er så dum", "Hvor mange puttere har han egentlig solgt?", "hva vet ham om putting?".

Faenmeg for en jævla JANTELOV-gjeng .. :-((((((

Har en mistanke om dere er de samme som benytter enhver anledning til å spre eder og galle om Henrik B. også.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Alle Japanere behøver ikke å være like lure....Eller kanskje de ønsket en "ferietur" til vakre Norge, og i slengen kalte det en resourse-tur? Om disse japsene ikke mente at putteren ikke funket, behøver jo ikke å bety at den IKKE gjør det.

Du får kanskje se at Sergio Garcia også bruker BS putter en dag, Lurken :-)

Lurken

over 17 år siden

Lurken

Merethe: Du skjønte ikke at det var sarkastisk ment nei?

Cobra

over 17 år siden

Cobra

Det er mye Merethe ikke skjønner....

Koll

over 17 år siden

Koll

Henrik Færevåg hadde fast spalte i Norsk Golf i mange år, til ergrelse for en del lesere. Det må sies at han skrev en del dumt, men også mye bra. Han reklamerte bl.a. for "natural golf" i sin spalte. Hvorfor han ble fjernet fra bladet er det bare han og redaksjonen som vet.
Nå har vi fått en annen "bergenser" Atle Nielsen (bor der, men har talefeil) som fast spaltist i bladet. Han er selvopptatt (som Færevåg) i sine skriverier, men det er sikkert mange lesere som liker dette.

Apropos

over 17 år siden

Apropos

Lotta Wahlin leder LET i Tyrkia på - 2, 3 slag forran nummer 2! Talte 10 stk. Profound puttere blandt de 55 beste. Huff det var da dårlig nytt...

Erik____

over 17 år siden

Erik____

det er altfor mye fokus på utstyr, de som hele tiden tenker på å skal ha ny putter og nytt utstyr hele tida, er mentalt usikre personer.
Det er oppi hodet det hele sitter.

Apropos

over 17 år siden

Apropos

Ja, helt enig Erik, og når utstyret er norsk så må de jo være totalt i mental ubalanse. Bra innlegg ....

snappy

over 17 år siden

snappy

ProFound blir iallefall min neste putter... Har tro på den.. Pen å se på er den også...

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Lotta spiller med den nye " Profound Glidermodellen "! Den putteren hun spiller med var laget spesielt for Suzann Pettersen og Suzanns trener Gary Gillchrist har grepet den om for henne. De valgte ikke å ta den i bruk, så siden LET Scotland har den gjort nytte for seg andre steder!

Tom

over 17 år siden

Tom

Hvor klarer dere å finne ut utstyret til de 55 beste på Touren her og nå??

TLF

over 17 år siden

TLF

Kanskje de har folk der borte som teller dahhhh

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Som et lite innspill,Garcia leder Players på -6,med 29 putter i dag

Tom

over 17 år siden

Tom

Ja og så skriver resultatet inn her.. JAAAAAAAAAa

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Noen som vet hvor mange av innleggene i denne tråden som er skrevet av Bernt selv?

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Ingen aning,vet du?

hum

over 17 år siden

hum

Spiller Garcia med ProFound nå?

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Det var vanskelig å forstå at det var sarkasme, Lurken, du uttrykte det svært så vagt ;-)
Hyggelig at Cobra tror han forstår.........Det kommer såå mye glupt fra den kanten :-D

Stian

over 17 år siden

Stian

Garcia spiller med en Scotty Cameron ifølge http://blogs.golf.com/equipment/

Lurken

over 17 år siden

Lurken

Merethe: Så at jeg startet innlegget med å skrive gikk deg hus forbi. Da er de ikke helt min feil at du ikke forstår så mye.

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Bare så det er klart: Har ingenting i mot Bernt og er fan av putteren hans. Synes det er flott at vi får frem slike produkter i Norge.
Til Fjosok: Tipper at Apropos,Observatør og TLF alle er Bernt.
Skulle ønske at Bernt kunne delta i diskusjoner om Profound/ ham selv kun under eget navn. I andre diskusjoner må han jo kunne velge å gå under nick

kverulanten

over 17 år siden

kverulanten

Tipper at "Seve!" er et av Bernts (mange?) nicks!
En genial måte å starte en tråd med over 50 innlegg om Profound-putteren på ett døgn!

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Til Waldorf:
Jeg er ikke Bernt! Hvorfor skriver du dette da? Uansett så er det ikke hvem som skriver, men hva som blir skrevet som betyr noe!
Dersom det er noen som mener at dette ikke er verdt og bli omtalt, så tror jeg de tar feil. Det kan være norsk industri historie som skapes og da får det ikke hjelpe om noen konkurrenter sutrer litt.

fjomp

over 17 år siden

fjomp

golf er en gentleman-sport.... da bør aktørene i bransjen også operere etter en viss etikette.........

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Forstod du ikke ironien, Lurken ;-) Der var grunnet din tydlige markering jeg sa at at du uttrykte seg svakt ;-)

Gull

over 17 år siden

Gull

Bernt har lagd en helt ordinær, grei putter.

Putting handler om feel og troen på seg selv.
Se hva slags puttere de beste bruker.
Enkle klassiske puttere, uten forstyrrende elementer.

Dersom han klarer å få den inn på markedet, noe som jeg tviler sterkt på, har han gjort en kjempeprestasjon.
Energien er det ikke noe å si på, men han har neppe kronene som skal til.

Karsten Solheim

over 17 år siden

Karsten Solheim

Du og jeg, Bernt, du og jeg!

Vi skriver historie hver dag!

Aristoteles

over 17 år siden

Aristoteles

Gammelt ordtak:
Selg ikke skinnet før bjørnen er skutt.

Nytt ordtak:
Skyt ikke bjørnen før skinnet er solgt.

Seriøs putterprodusent ordtak:
Selg ikke puttere før de er produsert

Nybegynner putterprodusent ordtak:
Hvorfor selge puttere til folket når man kan gi dem gratis til tour-spillere

Janteloven

over 17 år siden

Janteloven

Du skal ikke tro du er noe.
Du skal ikke tro du er like meget som oss.
Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
Du skal ikke innbille deg at du er bedre enn oss.
Du skal ikke tro du vet mer enn oss.
Du skal ikke tro du er mer enn oss.
Du skal ikke tro du duger til noe.
Du skal ikke le av oss.
Du skal ikke tro noen bryr seg om deg.
Du skal ikke tro du kan lære oss noe.

snappy

over 17 år siden

snappy

Dette forumet har vel ikke den beste etiketten man kan finne.. Så hvorfor skal Bernt gjøre det

HM

over 17 år siden

HM

snappy
Det der blir som å si at en bane ikke har etikette.
Det er brukerne av forumet som må klare å utvise korrekt etikette.

705

over 17 år siden

705

Garcia leder i hvertfall på pgatouren. Og han har puttet bedre og bedre i det siste. Taylor Made har vel ikke klart å lage en god nok putter etersom han har byttet flere ganger iløpet av de siste årene. Virker som han har funnet roen med Scotty nå. Er vel hans far som er i dialog med Stellander om en evt. mage/navleputter. Fra å få laget en til seg, for så å bruke denne i turneringene, derfra er veien lang. Men for all del, intet ville gledet meg mere. Hva putteren heter spiller ingen rolle for disse gutta, bare den går i hullet. Og hvis de er bundet opp av kontrakten til å bruke en spesiell type putter, forandres dette rimelig fort.

3D

over 17 år siden

3D

Vi har alle lært at å ha øynene rett over ballen gir et riktigere bilde av linjen ballen skal avgårde med. Nå lurte jeg på en liten ting. Dark Ace har altså et tredimmensjonalt siktesystem som skal sikre spilleren å få blikket 90 grader i forhold til køllas vinkel. Er det ikke slik at dersom man tilter køllebladet (f.eks. litt innover mot kroppen), så skal øynene ikke lenger stå loddrett over kølla (les ballen). Slik jeg forstår denne putteren er altså funksjonen kun et hjelp til å holde køllehodet 90 grader mot øynene og ikke bakken. Synes dette var skikkelig klossete skrevet, men håper noen forstår.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

jeg skjønner hva du mener, og har forsåvidt også lurt på det samme, men må innrømme at det alikevel ser ut til å virke.

det som er viktig, er at man venner seg til putteren først, for hvis du står på treningsgreen som er helt flat, så vil du se hvorvidt du har tiltet putteren eller ikke.

de fleste av oss har en inside-square-inside puttestroke vil jeg tro(eller?) og da er det helt klart vesentlig at du står med putteren vannrett for å få nytte av at øynene er rett over ballen.

Apropos

over 17 år siden

Apropos

Lotta leder nå med 7 slag i klubbhuset. 2 stk. Profound puttere med dagens beste runde -2 , Lotta og Maria Verschenova. + 2 plass osv...
Klarere kan det vel ikke sies! Så får Asbjørn kose seg med sine og andres tester ha ha...

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Glad for å lese ditt innlegg, Apropos. Svært hyggelig at flere gode golfere bruker en putter som er "made in norway".

Alt for mange snåle og hissige folK tåler dårlig bagateller, før de hisser seg opp. Mange av de som henger seg opp i andres "start"problemer, har problemer selv.

La Stellander få maredsføre sitt produkt i fred, uansett hårsveis. (Gammelmodig, men frodig :-)

Seve!

over 17 år siden

Seve!

Jeg er ikke Bernt...

Noen som var på Golfmessen på Haga`s driving range tidligere denne uken og så Stellanders latterlige oppførsel!??

Apropos

over 17 år siden

Apropos

Man trenger ikke høyskolen for å vite at her inne er det mange bitre konkurrenter, men det er jo bare trist. Dette markedet er utrolig stort og det bør være plass til nok til et norsk selskap. I utlandet kaller man dette for innovasjon. Her ser det mere ut som misunnelse. Enhver amatør med den snevreste innsikt må jo forstå at hovedaktøren her ler herfra til banken...

Oppførsel?

over 17 år siden

Oppførsel?

Seve: hva slags oppførsel? problemer på Haga også?

Anders

over 17 år siden

Anders

Har en følelse av at uansett hvordan BS hadde oppført seg på Haga, hadde noen karakterisert det som latterlig....

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Man ka trygt si at en dum oppførsel følger en person kronisk på dette furumet, desverre. Umulig for enkelte individer å se forsjell på person og sak......

Det gjelder ikke den fornuftige brorparten, men de mest uvage/feige u-persnlighetene som man desverre må drasse med i forumets lass.

BS gjør sitt beste for produktet, seg og sine medarbeidere. Hva mer ønskere dere han skal prestere?

Bogey Knight

over 17 år siden

Bogey Knight

At han gjør sitt, etter Stellanders vurdering, best for produktet er en ting, om det er det beste for produktet er et helt annet spørsmål...

tomm

over 17 år siden

tomm

Mye rart,mye sprøtt fra forumdeltakere;men glad for å ha deg her,Merethe.
Du er flink til å få "gærningene" ned på fairwaien.

tomm

over 17 år siden

tomm

også kalt fairwayen;men mine skrivevansker vet dere om.

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

3D.
Jeg synes det var godt skrevet og meget godt spørsmål Derfor ville jeg unntaksvis svare her.

Du har et poeng som gjelder ALLE 3D systemer som finnes, nemlig at de er lie angle sensitive. Det betyr at man må finne riktig skaftvinkel til sin vante posisjon med hendene for å kunne være i korrekt posisjon når systemet viser det en ønsker, i vårt tilfelle ingen orange varselfarge synlig.

Tar man den vante posisjon med hendene med en korrekt tilpasset Profound putter (og evt. andre 3D puttere), vil man ved ondulerte greener ha tå eller hæl av putter nærmere bakken avhengig av ondulering. Men man er da sikret så godt som mulig (siden vater eller laser ikke er lov på puttere) at øynene er over ballen, som er hovedmålet med slike SIKTEsystem.

Må også nevne at en annen meget viktig fordel med slike system, og det er at repeterbarhet sikres, at triangelen som dannes av øyne køllehode og hender sikres, også meget viktig for konsistent oppstilling og ikke minst konsistent puttestroke.

For mer detaljert informasjon 3D, send meg en epost :)
Jeg svarer kun på slike meget gode og relevante spørsmål, men ønsker ikke delta her inne pga det kjør som da kommer på redaktøren her inne.

Som et lite apropos og kick back til en viss test som er gjort tidligere et annet sted bør man merke seg at den som disser ett 3D siktesystem, mens roser et annet, har virkelig ikke skjønt bæra!
FOR lie angle sensitiviteten gjelder ALLE puttere i hele verden som har høydeforskjell på indikatorene/siktemerkene.

Så den herremann som løper i alle korridorer han kan og løfter Dark Ace i sky ( på en litt annen måte enn Emma Zackrisson gjorde hehe) og sier hånlig at siktesystemet er meningsløst, fordi man ikke ser orange når man holder putteren opp mot himmelen, ja han henger virkelig ikke med i timen (enda han har fått beskrivelsen meget grundig).

Men jeg kan love alle som prøver enhver putter med 3D system, at om du ser blå bakgrunn, så kan du være sikker på at du står feil oppstilt hehe ;)

Cobra

over 17 år siden

Cobra

Bra svart Bengt!

Drit i kritikerne, det er aldri reist en statue til ære for en kritiker...

bolle

over 17 år siden

bolle

Uhm, hvorfor kaller man dette for et siktesystem, man kan jo stå motsatt vei av målet(koppen) og fortsatt ikke se noe orange på køllehodet, trodde dette systemet var et verktøy for riktig oppstilling. Mye mulig du er feilsitert i artikkelen, men du finner ikke mange puttetrenere som ikke er opptatt av oppstilling i forhold til ball, tå/hæl og øye.

Registrerer at du nok engang ikke kan svare på et enkelt spørsmål uten å lirke i fra deg drit om visse personer..

Turgåer ( ikke Bernt )

over 17 år siden

Turgåer ( ikke Bernt )

Idag ledes LET med Profound Glider ved Lotta Wahlin kun 7 slag, på andreplass ligger Profound Dark Ace med Emma Zachrisson, på 5 plass ligger Karen Margrete Juul med Profound Solid Ace og på 9 plass ligger Maria Verchenova med dagens beste runde - 2 med Dark Ace.
I desember vant Retief Goosen puttestatistikken med Profound Ingenieur. I tillegg utvikler BS en driver med en helt unik teknologi som toppspillere verden over har gitt supre tilbakemeldinger på.
Denne karen har jo "flaks" hele tiden.
Neste gang man ønsker å rakke ned på BS' grunnlag til å uttale seg, så tenk litt på dette før dere river av dere edder og galle!
Til NGF vil jeg bare si at man må jo være håndballspiller, når en ikke benytter seg av slike ressurser.

eldrick

over 17 år siden

eldrick

Tiger Woods bruker det denne mannen kaller et inkorrekt optisk sikte. sist jeg sjekket var han ranket ganske høyt på verdensrankingen og en habil spiller.

enda godt han ikke bruker profound-putter da... for da hadde det vel vært umulig å slå han?

med en god del mer ydmykhet vil sikkert profound lykkes. Når folk hater produktet fordi man ikke kan fordra personen bak er det kanskje en ide å legge om taktikken?

eller er det bare meg som synes det blir for dumt å rakke ned på hvordan, blant annet, verdens suverent høyest rankede spiller sikter?

Simen Fulland

over 17 år siden

Simen Fulland

"Eldrick", når folk "hater" produktet fordi de ikke "liker" personen bak det er man beste fall barnslig og i verste fall dum.

Har akkurat bestilt meg nye jern fra Cleveland. Tror faktisk jeg skal sjekke opp nøye om gutta i Cleveland har gjort noe jeg ikke "liker". Kanskje jeg ender opp med å "hate" dem.

I så fall avbestiller jeg køllene med en gang, selv om de er aldri så gode.....

Not.....

Stian

over 17 år siden

Stian

Hvem er folk som hater produktet ? Folk her på scangolf forumet ? Eller er det en brei enighet blant golfere generelt ?

Lei

over 17 år siden

Lei

Er vi snart ferdig med disse profoundtrådene? Pågått i 2 år nå.

Same bullshit

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

eldrick.
Selv Tiger forbedrer seg, også sitt optiske sikte.
Når han nå er begynt å merke ballen sin med en rett strek fra ekvator til ekvator på ballen, så er det for å se en rett linje når han er rett over ballen. Dette gjør han for å komme i korrekt sikteposisjon med øynene.

Sorry, den der kunne jeg bare ikke la ligge hehe :)

hmmm

over 17 år siden

hmmm

så det du sier er at din teknologi kan erstattes med en svart strek på ballen? det er i så fall en markedsføringsmessig ganske uklok uttaelelse.

Turgåer

over 17 år siden

Turgåer

Dette er jo fornøyelig lesning. Hmmm kan du ikke ta patent på streken da... Omsetningen i Profound stuper nok nå som hovedpersonen har avslørt hemmeligheten. Lei: du må nok leve med at det er kommet noen produkter på markedet som blir omtalt her og der. Du får si opp avtalen med Golf channel, det vil hjelpe deg litt på veien. Du kan gjøre som Asbjørn, bare forbi gå det i stillhet og lat som om ingenting har skjedd!

Bernie

over 17 år siden

Bernie

Profound har sikkert en fin putter for de som ønsker å putte på den måten, men føler at "Profound" gutta også må forstå at det finnes flere måter å putte på en med øynene rett over ballen etc. Noen av de beste putterene i verden putter inside, altså med øynene på innsiden og litt inside inside stroke. Eks: Tiger Woods, Lee Janzen. En stor og annerkjent trener i USA ved navn Stan Utley predikerer nettopp denne måten og putte på. Så for å si det sånn, så er Proufound en fin putter, men syns Bernt og whoever som jobber i Profound må slutte å prøve å jernevaske folk til å tro at deres måte er eneste måte å få ballen i hullet på!

Turgåer

over 17 år siden

Turgåer

Saken er jo den at flere av de trenerne her på berget som underviser i dette inside stroket tar flere tusen kroner for jobben og spillerne blir bare dårligere og dårligere på putting, jamfør statistikk på Europatur etc..
Det er ikke jernevask, men kanskje " Keiserens nye klær " vi her snakker om.

Til Stellander

over 17 år siden

Til Stellander

Dagens topptrenere kommer ikke til å ha kompetanse på absolutt alt innenfor golf, og en som er utdannet innenfor det du er vil selvfølgelig ha bedre kompetanse på akkurat det du driver med......men for guds skyld ikke tro at det betyr at de er mindre verdt eller lat som du er sjokkert bare for å styrke ditt eget posisjon, det blir for mye.

Disse trenerne har glemt mer om spillet enn du noen gang kommer til å lære. De kan sine saker og ønske deg hjertelig velkommen med din spisskompetanse, men ikke lansere påstander som undergraver arbeidet de leverer, det vil bare skaper motstand til det du driver med og ødelegger muligheten du kan få for å samarbeide med de.

jeg har tro på at dere burde jobber sammen istedenfor å skyte negative påstander fra hver deres lille borg - stimuler mer til samarbeid, og bidra med positive innspill istedenfor belærende kritikk...................du blir fort stemplet blant de beste ut der vil jeg tro..

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Eller de beste der ute har vært ute for media såpass mye at de ikke tar overskrifter og artikler like bokstavelig som noen her inne.

Seve!

over 17 år siden

Seve!

Bernt: Hvordan kan du mene noe slikt om topptrenere???

Du har selv vært ute på alle verdens tourer så mange ganger og sett hvilket arbeid som blir lagt ned på treningsgreene av både spillere og trenere!!

Pelz

over 17 år siden

Pelz

Putteguruen Pelz som står bak The Putting Bible, sier jo akkurat det samme som Stellander -øynene over ballen. Samme sier Annickas putte-coach, så hvorfor er det plutselig feil?
Er det bare fordi det er Stellander som sier det denne gang, og det med optisk vinkling på budskapet, ----jeg bare lurer.

Det er ikke så nøyaktig å bruke den streken som nevnes, det er nå min erfaring.

Art I. Sjokk

over 17 år siden

Art I. Sjokk

http://www.profoundputters.com/technology.htm

Til Bernie.
Om du ser på illustrasjonen på linken fra nettsiden til profound så ser du hvorfor alle bør stille opp med øynene over ballen. Det står også forklart der konsekvensen av en feiloppstilling. Den illustrasjonen der forteller meg at dette ikke handler om synsing, men om enkel geometri, slik Stellander beskrev i artikkelen på golferen.no.

Virker som du ikke klarer skille person og sak her, og din argumentasjon er direkte barnslig. Selv om noen lykkes med slik inside oppstilling, er dermed ikke sagt at alle bør gjøre det.

Heia Profound, blir vel ny seier på LET imorgen, ikke verst må jeg si.

Trille

over 17 år siden

Trille

Ballen er rund (lik fra alle kanter) og bakken skråner.
Bare tull med øynene rett over ballen.
Gjør seg godt som reklame for spesielle siktesystemer, men gode spillere er fullstendig uavhengig av denne oppfinnelsen som ikke er en oppfinnelse engang. Slike siktesystemer har eksistert siden lenge før Bernt hadde sett en golfball uten at det skapte noen revolusjon eller fått noen tilhengerskare.

Men Bernts iherdige innsats har uten tvil blitt lagt merke til i det internasjonale golfmiljøet. Derfor har andre produsenter allerede lignenede systemer i salg. Mens Bernt løper rundt klubbhusene og spiller glup håver andre inn penger på løpinga hans. Bernt burde tatt et kveldskurs på BI før han la ivei med putterne sine.

luringen

over 17 år siden

luringen

ballen er rund ja, og linjen ballen du ønsker skal rulle på er på bakken. Om du ikke skjønner at denne linjen kun er midt i ballen når du står rett over, ja da er du bare litt kort.
Ballen ligger på den skrå bakken, men tyngdekraften virker rett ned og dermed vil ikke ballen rulle på annet enn linjen som starter i det punkt ballen ligger på. Om en ikke står rett over ballen vil en ha skjevt sikte. Elementært er ordet i denne sammenheng.
hilsen Matte Blindern KMH

Hmmm

over 17 år siden

Hmmm

Nok en seier for Profound i dag!

LET

over 17 år siden

LET

Nest største margin i LETs 30 årige historie. 12 slag bedre enn nummer 2.
Grattis Profound. 3 av 4 seire og en nummer2 sier sitt. Bra jobbet.

Lotta

over 17 år siden

Lotta

På Lotta sin hjemme side er det masse hilsener og gratulasjoner. Alle Svensker som gratulerer og en Norman. Her er hans gratulasjon.

Hei Lotta! Jeg kommer fra Norge og vet at du har en Profound putter. Men jeg bare lurer på om den er bra? Er den verdt å kjøpe?

Hilsen
Christopher

Ingen Komentar :-)))

Lotta II

over 17 år siden

Lotta II

Lottas svar til Christopher, fra hjemmesiden hennes:

Hej!! Ja, det stammer att jag spelar med ProFound. Jag har anvant den sedan jag provade den for forsta gangen i augusti o trivs riktigt bra! Den ligger bra pa green, har tydliga siktlinjer o idén med "Hide the Orange" gor att jag alltid vet att jag star ratt till bollen. Sen har den en tyngd som gor att det blir en skon pendelrorelse. Jag rekommenderar verkligen ProFound! Lycka till med puttningen, tank pa att halla ner huvudet! :)

Hva var det jeg sa?

over 17 år siden

Hva var det jeg sa?

Hadde jo vært greit av Asbjørn å innrømme at han tok feil nå...

http://www.golfsiden.com/pilotputter270406.html

wahtever

over 17 år siden

wahtever

" Golfsiden ønsker selvfølgelig Bernt Stellander helhjertet lykke til videre. "

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg lo litt når jeg leste den siste snutten der.

Man trenger ikke lese mellom linjene i artikkelen - som for øvrig er lite velformulert - for å få et helt annet budskap.

Om man ikke har de journalistiske virkemidlene til å gjøre et utsagn kredibelt bør man vurdere å holde kjeft.

Slik som det er nå framstår det kun som ondhjerta sarkasme.

eldrick

over 17 år siden

eldrick

Personlig liker jeg ikke Dark Ace, men stiller meg åpen til å prøve de(n) nye modellen(e) som kommer. Bernt Stellander virker som en fyr med mye kunnskap rundt putting og puttere, men det er synd for hans egen del og produkt at han ikke har gitt seg selv munnkurv.

Hvis jeg skulle lansert en ny type kolbe som skal gjøre det enklere for skiskyttere å treffe blink, ville jeg vel ikke gått ut og kritisert skytetrenerne og tro jeg skal lykkes ved å gå den veien....

Jeg tror eneste begrensningen i forhold til hvor langt profound kan nå er "skaperen" selv og hans uttalelser/væremåte. Tror han ville gjort lurt i å ansette en egen kommunikasjons-person og noen selgere og selv fokusert på å tilpasse og lage nye puttere (og forøvrig holdt seg unna debattforum på internett hvis han ønsker å oppfattes som en seriøs aktør).

Nå med et par seire på LET skulle det vel ikke være nødvendig å forsvare sitt eget produkt eller forretningside på diverse nettsteder eller rakke ned på trenere som ikke tar imot produktet med åpne armer?

Det er hvertfall min mening, som "ikke-fan" av dagens tilgjengelige produkt.....

Skytterkongen

over 17 år siden

Skytterkongen

Hei Eldric

Sitat Golfsidens test:
Jon Klyve har også lagd et siktesystem på Clyve putteren. Dette finner vi bedre fordi det tar med en dimensjon til i tilbakemeldingene fra siktesystemet, nemlig ballens plassering i stance'en i slag retningen. Han var Skytterkonge for en del år siden og burde vite hva han snakker om med hensyn til sikting. Om Clyve putteren

Sitat Eldric:
Hvis jeg skulle lansert en ny type kolbe som skal gjøre det enklere for skiskyttere å treffe blink, ville jeg vel ikke gått ut og kritisert skytetrenerne og tro jeg skal lykkes ved å gå den veien....

Med fare for å skyte deg selv i foten skal du bare være glad for at er dårlig til å sikte.

Pass nå på at du ikke skyter deg ut av pengekassa til NGF!

konkurrenter

over 17 år siden

konkurrenter

Det vittige er at de såkalte anonyme golfkøllespesialistene som samtykker med redaktøren, er en konkurrent av Stellander, nemlig han som har PING i Norge og den andre en som Stellander har kritisert for å flå kundene ved tilpasning av utstyr ute på Huglo. Så objektiviteten er totalt fraværende når redaktøren og Stellander krangler på bloggen golfsiden.

Alle skjønner det der er useriøst, barnslig og ondskapsfult. Ære være den som kjemper for det en tror på, selv med slike personer som så klart prøver ødelegge for en hardt kjempende grunder!

Stå på, dette går veien Profound.

eldrick

over 17 år siden

eldrick

Skytterkongen: antyder du at jeg er Jon Klyve? hehe

Bernie

over 17 år siden

Bernie

Til Art I Sjokk: Jeg sa aldri at alle skal putte inside, jeg sa jo nettopp at ikke alle må putte som Bernt vil at man skal, men at det finnes flere måter å få ballen i hullet på, så da får du lese innlegget mitt en gang til å prøv å le s alle ordene denne gangen. Til Lotta II: Selvfølgelig vil Lotta anbefale Profound putteren til folk som spør om hennes råd, hun er jo sponset av de, det er jo sånn denne businessen fungerer. Hun er tydeligvis fornøyd med putteren ettersom hun bruker den, men å tro at hun skal si noe annet enn positive ting om den blir jo litt naivt.

Inge

over 17 år siden

Inge

han antyder nok at du har samme fornavn og er på lønningslista til NGF. Du er nok professorn ja, det tror jeg og:)

Du virker forsmådd over at andre klarer det du ikke fikk til selv. Dere står på Haga og prater om hva Profound og Stellander forfekter, men eneste jeg har hørt fra den kanten er at man bør ha øynene rett over ballen. Men det sier jo Pelz og anerkjente guruer. Så hvorfor er dere så kritisk til det andre kaller elementært?

Jeg har enda ikke sett ett eneste godt motargument til å stå rett over ballen. Virker igjen som person og ikke sak.

Kanskje lurt å komme med saklig motargument, enn å pisse på andre med faglig innsikt.

Stellander virker bare å ha satt faglig lys på HVORFOR en bør stå rett over ballen. Alle vet jo dette. Sikkert derfor han sa han var sjokkert, at gode trenere ikke sjekker spillers sikte. Det er nå min tanke om saken. Har sendt mail til Stellander og spent hva han sier om saken.

Er lei av all pissinga, har hørt dere gang på gang, og dere er ikke saklige.

Bernie

over 17 år siden

Bernie

Til Inge: er det meg du snakker om når du snakker om professorer og lønningsliste hos NGF??? Skjønner ikke helt hva du mener, men jeg sier jo at Profound putteren er en fin putter for de som liker å putte på den måten. Eneste jeg prøver å få frem er at det finnes flere metoder enn øynene rett over ballen. Stellander sier han er sjokkert over at mange topptrenere kan så lite etc, det syns jeg er et hårreisende utsatgn. det finnes nok av eksempler på suverene puttere som ikke følger Bernt sin tankegang. Og han sier at det er det eneste riktige, ergo, jeg mener han tar feil. I tillegg er den måten Profound gutta prøver å fiske spillere på, blant annet fra Team Norway, utrolig uprofesjonell og egentlig helt fantastisk patetisk.!!!

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Har fått en del mail nå med mange spørsmål og vil med dette stoppe en del misoppfatninger:

1) Det er et geometrisk faktum at en må ha øynene rett over ballen for at targetline og ballsenter skal være på samme plan.

2) "Eyes over ball" er et gammelt begrep, men bransjen har ikke akkurat tatt tak i dette og utviklet puttere med gode 3D systemer for kommunikasjon til spilleren hvor øynene er posisjonert i forhold til køllehode og ball.

3) Et anerkjent verktøy har vært speil på bakken med strek rett over, der en prøver stille opp med øynene over denne strekene. altså et training-aid.

4) Jeg var kun sjokkert over at ikke topptrenere ser på spillerens øyeposisjon ved oppstilling, altså det optiske siktet til spilleren. Jeg mener dette er old new, men de skjønner ikke viktigheten av det, og konsekvensen ved feilsikte. Det er etter min mening å overse det grunnleggende, og se bort ifra hva hjernen kan få kroppen til ufrivillig til å gjøre i stroket dersom synsdelen av hjernen til spilleren oppfatter at en ikke sikter der en ønsker og tror en sikter. Det er en feilvinkel som overses. Grunnen til at jeg var sjokkert, er kun at dette er old news, "Eyes over ball".

5) Siktesystemer som ligger 90 grader til targetline (eks. Clyve (både parallelt og på tvers), SeeMore etc.) vil da gjøre at de med venstredominant øye (høyrehendte) vil måtte flytte køllehodet i stancen eller tippe skaftvikel framover for å oppnå det bildet en ønsker. DERFOR har jeg holdt meg unna, og fra et synsfaglig ståsted kun laget parallelle systemer, altså dominant øye-nøytrale systemer. Det enkle er oftest det beste, og innen sport er det viktig å ikke skape visuell støy, at spilleren får for mange plan å forholde seg til, så det er med overlegg at jeg har fokusert på det essentielle, få spillerens øyne i korrekt posisjon! Et annet problem med 90 grader til targetline, er at du straks du setter putteren igang, er den visuelle tilbakemeldingen død. Ensretede parallelle system (slik som mine system) vil i motsetning gi feedback OGSÅ gjennom hele stroket, ikke bare ved oppstilling!

Ingen vet hva slags filosofi vi forfekter, men jeg kan si såpass at vår grunnfilosofi er å gi spilleren bedre marginer på alle nivå, og dermed forbedre statistikken sin. Vi deler ikke detaljer med alle, så kan de som motarbeider oss si og tro hva de vil:)

God sommer golfvenner:)

Inge

over 17 år siden

Inge

ikke du, eldrick såklart

eldrick

over 17 år siden

eldrick

ikke står jeg på lønningslista til ngf og ikke er jeg fan av de heller for å si det pent...

men å si at de motarbeider profound og nekter spillere i team norway å bruke putter derfra, som det hevdes i andre tråder, er morsom lesning og selvfølgelig tøv.

alle som har hatt praksisundervisning i golf/putting lærer at øynene skal være over ballen. Sånn har det alltid vært. Men når da flere verdensstjerner har suksess med å putte med øynene på innsiden blir det for dumt å si at en måte er den eneste riktige.

Jeg er ikke kritisk til filosofien om å holde øynene over ballen, jeg har alltid prøvd å gjøre det så lenge jeg har spilt golf, men jeg er kritisk til å hevde at dette er det eneste riktige, når man ser at andre metoder fungerer.

Profound har en god ide og grunnfilosofi såvidt meg bekjent, men en fremtreden som er hårreisende og håpløs.

Inge

over 17 år siden

Inge

eldrick.
hvilke andre metoder? Stå 10 cm inside, eller 20? Hvordan skal man repetere slik oppstilling og hvem har noengang snakket om alternativ metode?

Er mer logisk at før Stellanders puttere hadde de bare speilet på bakken å forholde seg til for å sjekke oppstilling.

Kan du presisere det du påstår om framtreden. Slenge ut slikt uten videre presisering er usaklig.

Berger

over 17 år siden

Berger

Hvorfor blir disse Profoundtrådene alltid så forjævlig lange?

Hvorfor er det dustete anonyme folk med masse inside-info som har eneste misjon om å kaste dritt på motparten?

Hvorfor må det samme bla-bla-bla predikeres om og om igjen?

Hvorfor får Stellander noia og føler han må forsvare produktet sitt her gang på gang på gang på gang?

eldrick

over 17 år siden

eldrick

Inge:

Såvidt jeg vet er "alle" enige i at man ikke skal ha øynene på utsiden, ei heller for langt på innsiden

Stan Utely og Scotty Cameron blant annet mener at man skal ha øynene 1 tomme på innsiden av ballen og ikke direkte over....

Flere spillere på pga-touren har suksess med dette, derfor mener jeg at man ikke kan påstå at øynene over er det eneste rette (akkurat som man ikke kan påstå at øynene 1 tomme på innsiden er det eneste rette)

Fremtreden:
Kritisere trenere og forsvare sitt produkt på nettforum er etter min mening håpløst. Les i tillegg hva Bernie skriver, så ser du hva jeg mener med hårreisende

Ved å legge om kursen littegrann vil helt sikkert Profound kunne selge puttere i bøtter og spann

Berger

over 17 år siden

Berger

Legg om kursen slik at vi slipper disse tåpelige trådene

Inge

over 17 år siden

Inge

hvorfor akkurat 1 tomme og hvordan i huleste skal de komme i slik posisjon og gjøre det likt hver gang?

Å komme med slikt uten at de kan begrunne hvorfor er jo ikke så faglig sterkt akkurat.

Henke

over 17 år siden

Henke

Inge: Det blir vel akkurat like nøyaktig med et siktesystem ala Profound som er kalibrert til en tomme innenfor ballen, i stedet for rett over, som nå. Det er ikke noe system for å sikre at putteren er vannrett, og dermed ikke noe system for å sikre at øynene er rett over ballen.

Inge

over 17 år siden

Inge

Godt poeng Henke! Problemet er bare at de som prøver stille seg opp 1 tomme på innsiden ikke bruker siktesystem overhodet. Så da faller liksom poenget ditt litt mykt men allikevel rett i bakken.

Det du faktisk sier er at om en tilpasser profound til slik 1 tomme inside, så vil de også ha nytte av deres 3D system. Og det poenget er jeg helt med på !

Stan

over 17 år siden

Stan

Til Inge: Å si at Scotty Cameron og Stan Utley ikke er faglig sterke er ganske gutsy av deg, men sorry, du driter deg litt ut. Bortsett fra det, så må jeg si at jeg syns hele denne diskusjonen er ganske patetisk, og den mest patetiske personen er uten tvil Bernt Stellander, som må gå inn på debattforumer for å forsvare sitt eget produkt. Hvis du har ett produkt som du vet er bra, og som du tror på, så er det ganske lite profesjonellt å måtte forsvare det ovenfor alle mulig flåsete mennesker på ett debattforum. Til Bernt Stellander: 1)første tegn til at du er usikker på deg selv og på ditt eget produkt er hvis du synker så lavt at du går inn på ett debattforum for å forsvare deg selv og den "nydelige"(not) putteren din. 2)ta deg ett kurs eller 30 i markedsføring så kanskje du ikke fremstår som den usikre skrytepaven du gjør nå. 3) hvis du svarer på dette innlegget mister du all troverdighet, nei forresten, det har du nok desverre allerede gjort.

Inge

over 17 år siden

Inge

Erre mulig.

Snakk om å prøve kneble en med latterliggjøring. Her driter Stan seg så ut. Copy Cameron har kopiert Solheim og første putter han klarte designe Copy Camerons første putter han designet alene er verdens hittil verste putter, Futura. Finner du forklaring og argument for den tommen, eller dilter du bare nesegrus etter .... Han kopierte Solheims modeller over en lav sko.

Ser ikke at Stellander skryter av noe her. Han nevner ikke resultater. Han svarer på spørsmål han har fått på mail. Han trenger ikke forsvare sitt produkt lenger, men han kan vel få oppklare hva han var sjokkert over og jeg synes svaret var godt.

Troverdighet får man ved å ta folk på alvor, og at Stellander svarte slik han gjorde synes jeg var svært realt og troværdig.

All pissinga er det som er patetisk her, og du pisser lengst Stan!

Matematiker

over 17 år siden

Matematiker

Bernt, du sier:
"Det er et geometrisk faktum at en må ha øynene rett over ballen for at targetline og ballsenter skal være på samme plan."

Dette er riv ruskende galt.
Et plan må ha minst 3 punkter.
I dette tilfelle 1: siktepunkt (hull), 2: ballesenter 3: øyne
Et plan kan være loddrett, vannrett eller noe midt imellom.
Øynene må IKKE være OVER ballen for å utgjøre et plan med ballen og hullet. De kan like godt være ved siden av.

Det er ingenting som tilsier at det er bedre å ha øynene rett over ballen enn å ha dem litt på innsiden. Dersom terrenget skråner til den ene eller andre siden går teorien din helt i vasken. Enda verre blir det hvis skråen er variabel bortover puttelinja, eller kanskje til og med skifter retning. Hvor vil du da legge planet? 90 grader mot bakken der du står, eller parallellt med gravitasjonsretningen?

Putteren din er fin og flott, men det er ikke alle som putter bedre med den enn andre enklere siktesystemer. har inntrykk av at den hjelper spillere som har mistet grepet, men skal du bli virkelig god å putte blir dette siktesystemet en hindring for å finne riktig oppstilling

Stan

over 17 år siden

Stan

Hehe, du er en saklig fyr må jeg si. Da syns jeg du skal sende en mail til Utley eller til Scotty Cameron for den saks skyld, og fortelle dem at du syns de er faglig svake. Herregud, for en fjott du er. Og by the way, syns du vi skal ta Bernt Stellander på allvor når han skriver inn på diverse debattforum under alle mulige forksellige nick?? Det er vel alt annet enn realt og troverdig. Hvis jeg skulle tippe, så tror jeg du er kompanjongen hans, det forklarer hvertfall de veldig så "profound" forsvarende innlegene dine.

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Det var dette jeg ønsket unngå, men du er neppe matematiker om du ikke skjønner at en linje og et punkt gir et plan hehe

1) Targetline og ballsenter er det som angir planet.
Det er dette man kaller elementær geomtri ;)

1 forutsetning ligger til grunn for definisjon av planet, og det er at "alle putter er rette putter", at en setter et "targetline", som illustreres som en rett linje fra det punkt ballen hviler mot bakken og noen tommer fram i linjen en ønsker ballen skal begynne rulle.

2) Gravitasjonen virker rett inn mot senter av kloden, ergo rett ned, vinkelrett mot tangenten av punktet der ballen hviler (som er start på targetline).

3) Planet som dannes av targetline og ballsenter er dermed og gitt av 2)per definisjon loddrett.

4) For at øynene skal ligge på dette vertikale planet som er satt i punkt 1) må de være posisjonert rett over ball-center og targetline, på vertikalplanet uavhengig av bakkens helning. Det er dette som er korrekt optisk sikte.

Amen :)
HeHe

Inge

over 17 år siden

Inge

Det kan vel kalles knock out, eller å kle noen naken.
Jeg ler meg ihjel:))

At du gidder Stellander, men takk for latteren!

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Den store feilen med Bernt`s puttere er at de vinner og vinner og vinner. Det er litt kjedelig for de som tar seg overbetalt for noe som ikke virker. Når Jan Bokløv fant en ny måte og hoppe på, da lo alle norske hopptrenere seg skakke. Idag har dette forstummet litt... La nå tiden få vite hvem som har mest og fare med.

Til matematikker: Tror ikke du kan si at Lotta Wahlin har mistet grepet... På de ca. 50 bildene jeg har sett av henne ser det ikke slik ut...men i matematikkens verden blir jo minus og minus til pluss, så hva vet vel jeg....

morbid

over 17 år siden

morbid

For en latterlig diskusjon, hvordan er det mulig å være så arrogant som dere er. Er det så vannskelig å innse at det er flere måter å putte på? Spillere sikter forskjellig og har suksess med det.

Forøvrig så er BS også passe arrogant i den artikkelen det blir referert til i første post, så presterer han å le av spillere han mener å ha feil i sine påstander i denne tråden, har han tenkt å selge noen puttere egentlig?

Jeg har prøvd en slik putter som ikke var tilpasset meg og måtte stå som en krøppling for å legge den flatt mot underlaget, da var jeg korrekt over ballen men fikk ikke noen god følelse med den puttern i hånden, dette er også en veeeeeeldig viktig faktor når det gjelder putting som blir helt glemt her. Putteren er heller ikke tilgjengelig i særlig mange proshopper slik at man kan få den korrekt tilpasset, jeg for min del gidder ikke kjøpe putter samme plass som man kan kjøpe oppvaskmaskin av akkurat den grunn.

Inge

over 17 år siden

Inge

Ligg unna Titleist også, for de står visst på andre siden av vaskemaskinen :)

morbid

over 17 år siden

morbid

Titleist kan jeg hvertfall kjøpe i de fleste proshopper, men gøy at du ikke en gang vil være med på at den trenger tilpassning

Well Said

over 17 år siden

Well Said

Lenge leve morbid, fantastisk innlegg. Kunne ikke vært mer enig, og jeg må jo si at Stellander synker lavere og lavere ved at han hele tiden forsvarer seg selv. Hørte forresten at han begynte å sutre no voldsomt og lagde en slags scene her om dagen når det var demo dag på Haga, fordi han ikke var invitert. Jeg vil si det sånn jeg, Bernt og resten av monkey gjengen hans har ett helt ok produkt for de som ønsker å putte på den måten, men han sliter litt med kompetansen til å faktisk selge det.

Olav

over 17 år siden

Olav

Skal dere holde på lenge med dette?

Well Said

over 17 år siden

Well Said

Til Inge: By the way, hvis du skal henge deg opp i hvem som bruker hva, så vant Garcia The Players i helgen med en Scotty putter;)

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

morbid.

Om du leser mitt første innlegg her, så nevner jeg "lie angle sensitivitet" og "korrekt tilpasset putter"......

Bernt Stellander (09.05.08 kl. 20:01)

Tror du bør lese den om igjen.

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Siden været på demodagen på Haga var strålende og vi var inne på treningsgreenen, der det selvsagt ikke var noen mennesker, valgte vi å pakke ned og bruke tiden på andre ting :)

Sutring, scene, for noe tullprat.
Ingen merket at vi dro engang hehe

morbid

over 17 år siden

morbid

Bernt: Nettopp, derfor hadde det jo vært hyggelig om den hadde vært tilgjengelig i butikkene og ikke bare på deal.no

Well Said

over 17 år siden

Well Said

Stellander, gå å legg deg a, les heller en bok om forretningsskikk. Tror du gjør deg best som optiker jeg, for du vet like så godt som meg at de aller beste putterene her i verden, uansett tour, putter ikke på den måten du mener folk skal putte!!

Inge

over 17 år siden

Inge

Lett å se hvem som er aper her.

Makan til drittslenging og spredning av sludder skal en lete lenge etter.

Berger

over 17 år siden

Berger

Her er det virkelig folk som ikke ønsker at profound skal gjøre det bra. Patetisk oppførsel.

Olyo vs Profound

over 17 år siden

Olyo vs Profound

Rake motsetninger.
Olyo er dyktige kremmere, selger dritt i bøtter og spann.
Profound har bra produkter men selger ikke en dritt.

Berger

over 17 år siden

Berger

Den selger jo bra. Det er uttalt i pressen. Hvorfor så kvalm løgn på forumet?

morbid

over 17 år siden

morbid

Hvorfor ønsker vi ikke at profound skal lykkes? Vi diskuterer sikting her, noen av oss poengterer at det blir brukt forskjellige siktemåter på tourene.

Unnskyld hvis noen ble støtt av at den ikke er tilgjengelig i de fleste proshopper...

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Well Said.
Og DU vet hvordan de putter og hva de prøver gjøre?
Du vet vel hvem du begynner likne på hehe
Skal gi deg et hint, om du ser på treningsgreen på større tourer, så se hva slags hjelpemidler de har. De forteller nøyaktig hva de prøver få til. Om du titter litt ekstra nærme ser du at de fleste platene de legger på bakken, har et speil i midten, sier ikke mer enn det jeg ;)

Jeg har kun snakket om oppstillingen og sikte jeg. Resten tar jeg direkte med spillerne mine:)

morbid

over 17 år siden

morbid

Da gjør de jo akkurat det du i artikkelen mener de ikke gjør og derfor trenger din putter.... syns også det er merkelig at alle er på treningsgreenene med speil hvis trenerne dems ikke skjønner viktigheten med øya over ballen...

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

http://esotericgolf.com/

Her er en av de mest populære :)

Man kan se noen av spillerne som bruker dette hjelpemiddelet, samt Henry Reiss, puttetreneren til Annicka.

Klikk på "Our products" og så "Path Finder" for å se hva speilet i midten brukes til.

God natt Well Said ;)

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Ok, siste da hehe

De trener på det ja, men straks speilet er vekk, hva tror du skjer da hehe ;)

Du har et meget godt poeng morbid, angående trenerne, det er akkurat det jeg finner sjokkerende!

Natta

Well Said

over 17 år siden

Well Said

Bernt, syns du skal bruke litt mindre tid på dette debattforumet, og litt mer tid på å lære deg hvordan du oppfører deg på en profesjonell måte. Gjøk ass.

morbid

over 17 år siden

morbid

Er det sjokkerende at de er opptatt av akkurat det samme som deg?

Inge

over 17 år siden

Inge

Jeg må le, igjen.
Sov godt Stellander og takk for underholdningen!!!

Berger

over 17 år siden

Berger

Hvem ble tatt med buksa nede der?

morbid

over 17 år siden

morbid

Stellander

Berger

over 17 år siden

Berger

Stemmer. Den der var noe merkelig.

Stellander er sjokkert over at trenerene ikke tenker på øyet over ballen? Men de trener på det på puttinggreenen?

Så sier Stellander at så snart de kommer på banen så faller de vekk fra muligheten å ha øyet over ballen? Ergo mener Stellander det er sjokkerende at trenerne ikke tar i bruk Profound til alle spillere.

Snedig.

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Nei, det er sjokkerende at spillerne er opptatt av det når de trener med sitt hjelpemidel, men at trenerne deres overser viktigheten av det.

Det ser jeg straks de er med trenerne og speilet er vekk, da er fokuset på helt andre ting og aldri sett en trener sjekke oppstillingen til spilleren.
Det er for meg sjokkerende. Men meg om det, ikke sant;)

Husk jeg forventer ikke optikerkompetanse av golftrenere, men jeg forventer at en gammel lekse som Eyes over ball er rimelig innlært og at en trener av slikt kaliber forstår HVORFOR det er slik, for det er svært enkelt å forstå hva som er korrekt.

Verre for dem å forstå hva konsekvensen er for slikt feilsikte.
For meg var det kjapt og lett å se et mønster, at de med øynnee inside hadde en tendens til å trekke puttene til venstre, en kompensering. Når de misser inside, er det en overkompensering.

Problemet med denne feilvinkelen, er at jo lengre til hullet, jo lenger utenfor koppen sikter man, og jo mer tendens til denne kompenseringen.

Grunnen til at jeg latterliggjør siktekompetansen til Cameron i hans uttallelse om 1 tomme inside, er at er man ikke over ballen, la oss si 1 tomme, så er det enkelt å regne seg til hvor langt til hullet ballen må ligge før en faktisk har et optisk sikte utenfor selve koppen (på et rett underlag, for å illustrere eksempelet). Det er med andre ord ikke vitenskapelig hold i argumentet om 1 tomme inside, det er det saken gjelder! Og det finnes ikke argument for HVORFOR 1 tomme er idealet. Man skal ikke så lett høre alt en kjent person sier, ihvertfall ikke om ikke det finnes et argument som understøtter, og det gjør det ikke i denne sak fra Herr Cameron.

Illustrasjon er som tidligere nevnt her på :

Ikke lett å få sove her hehe

morbid

over 17 år siden

morbid

Det at de beste spillerne scorer godt under 70 OFTE bekrefter vel egentlig at de senker endel birdier ? Som regel uten profounder da den ikke er mye brukt enda av de beste spillerne. Dette bekrefter vel at det de trener på klarer de også å ta i bruk i konkuranse uten hjelpemiddel.

Er vel ikke trenerne som tar i bruk utstyr for spillerne, tror det er spillerne selv som velger utstyr. Er også endel andre faktorer som spiller inn ved valg av putter enn 3d sikte, tro det eller ei.

morbid

over 17 år siden

morbid

Det er jo nettopp fordi trenerene ser viktigheten av det at de bruker disse hjelpemiddelene, de beste tourspillerne har et kobbel av trenere i sitt støtteapparat og det er svært få som tar i bruk hjelpemiddler eller bruker treningsmetoder som ikke er i sammarbeid med apparatet.

Berger

over 17 år siden

Berger

Det var den illustrasjonen Cleveland kopierte ja. Da stemmer den nok

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Meget godt argument morbid.

Billy The Kid var dritgod fra hoften, men jeg ville satset pengene på Bjørndalen :)

At toppspillere kan putte svært bra med inkorrekt sikte, er fordi de kan repetere sitt stroke, og lære av hva som skjer. Men det er svært mye usikkerhet blant de beste, fordi de trekker en del lengre putter fordi de kompenserer ufrivillig, og det kommer av dette feilsiktet i oppstillingen.

Men som du sikkert ser, så er de ene dagen svært bra på green, og neste dag ikke, de er ikke så jevne som du vil ha det til. Noen få er svært jevne, og svært gode, fordi de har en evne til timing som er suveren og som vi vanlige dødelige kan glemme. Husk de fleste golfere er dødelige og snitt knapt under 100 slag.

Men selv de beste kan bli bedre, så enkelt er det :)

morbid

over 17 år siden

morbid

I artikkelen som tråden omhandler så er det snakk om toppspillere og topptrenere 100 spillere. Jeg kan jo bare gjenta igjen at putting er mer en sikte og ustabilitet på green er ikke synonymt med feil oppstilling og sikte.
Det er mange faktorer som spiller inn her og som gjør at din putter ikke er riktig for alle og at mange da vil putte værre.

eldrick

over 17 år siden

eldrick

spørsmålet er om du kan bli bedre på å selge.... Det tror ikke jeg med den oppførselen du viser her....

du sier selv at du latterliggjør siktekompetansen til cameron... du må da selv skjønne at du ikke kan holde på sånn? eller er du helt tett i nøtta?

Mulig du har god greie på optikk, men sosial intelligens er ikke din sterkeste side eller?

morbid

over 17 år siden

morbid

Faktum er vel at cameron har hjulpet mange spillere med sin ene tomme for å forhindre kølla å gå på utsiden på vei bak, om det er placebo effekt fordi det er cameron som sier det er jo relativt irrelevant så lenge det funker :)

Inge

over 17 år siden

Inge

eldrick.
Stellander latterliggjør mangel på argument for 1tomme inside og kommer samtidig med forklaring på hvorfor det er en latterlig påstand. Så inntil det skulle komme saklig argument for det motsatte har vel Stellander med rett le litt av Camerons påstand, siden det ikke makes sense. Det er jeg helt enig i, for det er tullete påstand om 1 tomme.

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Morblid og elgdritt
Er debatten kommet over på salg nå... Tror nå ingen ønsker å kjøpe et produkt som bare jenter vinner med, men det er nå min mening ha ha...
Tiger spiller jo ikke med den, nei. Tom og Asbjørn er det ikke på tide og ta kvelden nå...

morbid

over 17 år siden

morbid

Inge: Cameron argumenterer for grunnen til 1 tomme inside.. at de er uenige er en ting, men å latterliggjøre cameron som har hjulpet mange spillere og lager puttere som tar hjem flest seiere virket litt arrogant spør du meg, det er fullt mulig å være uenig uten å holde på slik.

haha

over 17 år siden

haha

Den siste der var en meget utypisk BS kommentar

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Dersom du kan betale mange nok spillere mange nok dollar, så får du nok endel til og vinne, det er det nok ingen tvil om.
Dersom du ikke betaler fem øre og får 3 av 4 på til og vinne. Den fjerde ble bare nr 2, da er du en klovn.... Bra ....

eldrick

over 17 år siden

eldrick

Observatør: Hvis du har fulgt med i debatten så har det vel alltid handlet om det.

Vi som kritiserer er alle enig i at majoriteten av golfspillere bør putte med øynene over ballen. Som Bernt sier:

"Noen få er svært jevne, og svært gode, fordi de har en evne til timing som er suveren og som vi vanlige dødelige kan glemme. Husk de fleste golfere er dødelige og snitt knapt under 100 slag."

Likevel er det noen udødelige som gjør stor suksess med øyne inside

Å latterliggjøre trenere, spillere og andre køllemakere som sitter med triumfer Bernt Stellander bare kan drømme om, uten bruk av "korrekt optisk sikte", blir derfor helt på trynet.

Han har et produkt og en ide som er genial for majoriteten av golfspillere, men presterer altså å kritisere alt og alle som er uenig med han i stedet for å forsøke selge sitt produkt. Det blir ikke markedsandeler av slikt, men det serdet ut til at enkelte har problemer med å forstå...

morbid

over 17 år siden

morbid

Når det gjelder putter så driter de fleste i pengene og velger den de mener er best, dette er konkuransemennesker som har jobbet hele livet for å vinne og gjør stort sett kompromiss på utstyret.

morbid

over 17 år siden

morbid

Aldri kompromiss skulle det være der ja

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Er dere virkelig bekymret over Bernts, ifølge dere, manglende salg? Nei, jeg tror dere har større grund til bekymring over egne mangler. Bernt hadde med glede hjulpet dere til et hvitt kort, hvis dere hadde spurt pent. Ingen av dere er vel potensielle kunder uansett.

Inge

over 17 år siden

Inge

og det er derfor Ernie Els har skrevet karrierekontrakt med Callaway dah

Og Annicka.....

Pengene styrer for mange, men heldigvis for Profound ikke alle....

morbid

over 17 år siden

morbid

http://www.ernieels.com/default.aspx?i_CategoryID=74

Nå putter ikke els med callaway dah

Tom

over 17 år siden

Tom

Og ikke Lotta Wahlin med Profound. Eller??

http://www.lottawahlin.com/omlotta.aspx

Observatør

over 17 år siden

Observatør

In the bag Ernie
Putter
Odyssey

Inge

over 17 år siden

Inge

Copy Cameron kopierte PING puttere og brukte omtrent 20 år på å lage noe eget design, Futura. Det må være historiens verste putter.

Men Stellanders puttere likner ikke på noe annet samtidig som de har suverent siktesystem og balanse. Veldig mistenkelig at folk her kan være så ute etter han, i stedet for æ være stolt av vår landsmann og heie på han.

Her lukter misunnelse, konkurrenter og noen med interesser i saken.

En skam dette hånet mot en meget kompetent landsmann.

Observatøt

over 17 år siden

Observatøt

Selvfølgelig putter også Lotta med:
Putter
Odyssey
Two- ball
Det er derfor hun er blitt så god!!!

morbid

over 17 år siden

morbid

Nå tror jeg du er litt på jordet her tom, poenget var vel at puttere holdes utenfor de fleste køllekontrakter fordi putteren er noget spesiell og spillerne forholder seg retten til velge hvilken putter de vil.

Tom

over 17 år siden

Tom

Hvorfor har du dratt mitt navn inn i diskusjonen over, Observatør?? Hvor har du det navnet fra?? Og hvem er du??

morbid

over 17 år siden

morbid

Inge: Om du ikke har fått det med deg så er karsten solheim død, at cameron prøver å forbedre ping sin design er det ingenting i veien med. Cameron har heller aldri lagt skjul på dette. Han gjør også endel mer en å lage puttere...

Når Bernt stikker hodet (forøvrig med en vanvittig teit sveis på) sitt frem på den måten han gjør så kan ikke du heller forvente annet en reaksjoner.

Tom

over 17 år siden

Tom

Enig Mordib. Bare for å ilustrere at ikke alle hjemmesider er oppdater hele tiden.

Observatør

over 17 år siden

Observatør

En ting tror jeg vi alle kan være enig om her! Vi er stolte over at Profound er et norsk selskap som hjelper verdens beste spillere der ute med suksess. Hva som er best eller hvordan, det vil de lærde alltid strides om. Ha en god natt og ikke la Profounds suksess ødelegge nattesøvnen ha ha og god natt til Tom og Asbjørn. Takk for en hyggelig debatt!

Tom

over 17 år siden

Tom

Nok engang Observatør. Hvem er du?? Eneste jeg har hilst på er Bernt. Har nok ikke hat gleden å hilse på deg. Mitt egne navn bruker jeg også. I motsetning til visse andre. Men for all del. Sov godt og drøm godt.

Inge

over 17 år siden

Inge

barnslig å så tvil om hva spillerne bruker basert på deres hjemmeside som ikke er oppdatert. Men det viser hvor lavmål dere er.

eldrick

over 17 år siden

eldrick

jeg blir flau av å være norsk når jeg ser Profounds uttalelser og fremtreden

ikke har jeg interesser i saken heller.... også har jeg visstnok verdens værste putter i bagen...

En ting har du rett i observatør: jeg er nok ikke en potensiell kunde....

morbid

over 17 år siden

morbid

Inge, jeg syns tydelig jeg så els med odyssey i helgen jeg, nå er vel det å callaway samme ulla..

Gøy at vi er lavmål fordi vi mener noe men det er nå så..

Det er vel et fåtall som får med seg sprella til Bernt på diverse fora så jeg tror ikke det hindrer salget, det som evt hindrer salget er at pøttern ikke er i butikkene.

cut

over 17 år siden

cut

Er man i mot Profound - så er man SELFØLGELIG fra en konkurent.

Er man for Profound - så er man SELFØLGELIG Bernt og ingen andre.

Med den argumentasjoenen som fremføres så er vel like greit å runde av.

Alle bruker vel den putteren de liker best - det ser ut til at en del her inne mener at enten er putteren bra og da skal alle bruke den eller så er den dårlig og da skal ingen bruke den, når visse personer ikke liker den så er den jo noe dritt.

En sak er likevel helt klar - hvis mannen bak er en uanstendig fyr som ikke har manerer så skal i hvert fall ikke JEG kjøpe putterenog ikke nok med DET - jeg skal gjøre alt jeg kan for at ikke andre skal gå i samme fella.

Kjøpte forresten nettopp ny bil og da kjøpte jeg en Aston Martin - ikke fordi bilen er så kjempebra, men sjefen der er en av de fineste personenene jeg vet om ihvertfall når jeg sammenlignet alle sjefene i de bilfirmaene som var aktuelle...... sjefen for Peugot er forresten ikke noe snill med barna, de må jobbe for ukelønna, så ikke kjøp Peugot folkens!

Kjell T Ring

over 17 år siden

Kjell T Ring

Aldri røyk uten ild. Hvis 10% av det som er skrevet om Stelander er riktig så stjeler jeg heller en Ping Anser gold, kall meg gjerne kjeltring.

Observartør

over 17 år siden

Observartør

Til cut og Kjell T Ring. Hva skal dere med puttere?
Hvis dere skal ta den i bruk så trenger dere grønt kort først!

Nå ble nok sikkert Retief Goossen og co skremt av artiklene deres ha ha

Velment råd

over 17 år siden

Velment råd

Til alle som lirer av seg alt mulig rart i denne tråden: Get a life! Og siden jeg bidrar selv også, gjelder rådet også for meg, så jeg benytter like godt anledningen til å takke for et fremragende godt råd!

Sammy

over 17 år siden

Sammy

Til Observatør; hvorfor nevner du Retief Goosen?

Sergio Garcia

over 17 år siden

Sergio Garcia

Jeg dedikerer min seier i The Players til Bernt Stelander og Profound.

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Tusen takk.

Godt å se mine samtaler med din far i Dubai fikk dere på rett spor ;)

eldrick

over 17 år siden

eldrick

haha Bernt Stellander du er muligens verdens største klovn. Og du forventer å bli tatt seriøst?

Sergio Garcia

over 17 år siden

Sergio Garcia

Ja det er ingen tvil om at din samtale med min far om hans ønske om ny putter redet helgen for meg.
Skulle foresten hilse fra Scotty Camron og takke for dine tips om ballplassering som nå hele PGA vil følge slavisk.

Sammy

over 17 år siden

Sammy

Bernt Stellander, kjære Bernt Stellander, jeg beklager og si det, men du er muligens verdens mest stakkarslige fyr. At det går an å oppføre seg på den måten du gjør. Spesielt moro syns jeg det var at Retief Goosen prøvde putteren din en periode, hadde sin verste streak ever med den, så byttet han tilbake, og begynte og spille bra golf igjen. Tror også Sergio er rimelig fornøyd med Scotty Cameron. Jeg vet ikke om du er klar over det, men de fleste toppspillere og topptrenere rundt om i verden sitter å ler høyt av deg bak ryggen din.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Får nesten vondt i magan av alle misunnelige krabater her inne, sitte å skrible dritt om en nordmann som prøver å bidra med noe. Pføy!

La Bernt kjøre sitt prosjekt, drittslenging er selvsagt en folkesport i Norge, men det gjør det ikke mindre pinlig av den grunn.

Bernt: norske golfdebattforum er ikke et sted du bør debattere, de som ønsker en konstruktiv dialog med Profound/deg kan sikkert sende deg en e-mail. Her inne vil du få slag i trynet ++ ustanselig, Norge er Norge.

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Støtter Foooore 100% her. At enkelte av dere klarer å se dere i speilet etter all personhetsen mot Bert er over min fatte evne..

Toppen av feighet på internett er å sitte annonymt å bedrive personangrep.

Skal dere på liv og død ta mannen og ikke ballen , så ha i det minste baller nok til å bruke fullt navn.

Kyllinger!!!

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

eldrick.
Si meg eier du ikke sant for humor ?

Syns du ikke den var en "given" av Sergio da, som prøvde seg med den der hehe

Goosen var nummer 1 på green med min putter, og hans "streak" skyldtes at han ikke spilte turneringer i tiden etter hans delvis mislykkede laseroperasjon på øynene.

Foooore, det er jo litt underholdende dette. Får meg mange gode lattere her, men er enig med deg. Det er bare at en del ting MÅ en faktisk svare på, usannheter og feilinformasjon. Siden jeg var her inne før jeg begynte med puttere, og er en person som gir mye av meg selv, så har det vært naturlig for meg å svare litt for meg her inne. Det er jo en del svært relevante og gode spørsmål som kommer iblant, men prøvde få de til å sende meg epost. Det var derfor jeg kom med en oppklarende mail lenger opp. Men skal ta det til etterretning, igjen hehe og holde meg vekk :) Du har helt rett, igjen hehe

Men ser jo at vendetta-teamet slår til hver gang jeg åpner kjeften, og det er ganske fornøyelig å se hvor mye de legger i å sverte meg. Jeg sover ihvertfall godt om natten :)

Sammy.
GJEEESP :)

eldrick

over 17 år siden

eldrick

Bernt:

jeg anser meg selv for å ha over gjennomsnittet sans for humor...

Men jeg synes det er helt utrolig at du ikke selv ser at du skader ditt eget omdømme og produkt med måten DU opptrer på....

Lykke til videre

Hmm...

over 17 år siden

Hmm...

Simen, akkurat det er jeg hjertens enig i.

(Litt morsomt at jeg da velger å være anonym...)

Personlig synest jeg at det er litt gøy at golf kan vekke så sterke følelser. Skulle tro at "historien" til/rundt Profound burde være nok til å skrive flere avhandlinger i psykologi, noen i markedsføring og muligens også en i jantelov.

Det hadde faktisk vært gøy å gått en runde golf sammen med BS og AR, det burde skje i "utlandet" med en god del øl. Tror det hadde bra om to så lidenskaplige golfgale mennesker kunne jobbet sammen for å skape giolfinteresse isteden for å skyte på hverandre. Men jøss, vi leser jo Se og Hør også (og all reklame er jo god reklame, for begge parter).

Kanskje BS og AR egentlig er perlevenner?

Inge

over 17 år siden

Inge

eldrick
Det er jo dere som sverter mannen og hans omdømme!

Stellander svarer saklig og er faktisk morsom i mine øyne.

Men du har godt under middels sans for humor som ikke skjønte svaret hans til Garcia

Sammy

over 17 år siden

Sammy

Bernt, hva er grunnen til at Retief ikke bruker putteren din nå, hvis det er som du sier at han var nr en på green??? Det syns jeg er meget spesielt. Du har mange ufattelige dumme bortforklaringer. Og ett spørsmål til, er din måte å putte på den eneste rette måten?

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Støtter opp om golfrunde mellom Bernt og AR.

Det hadde vært årets happening og tiårets fredsavtale i golfverdenen :)

eldrick

over 17 år siden

eldrick

Inge: nei Bernt klarer helt fint selv å sverte sitt eget omdomme

Bare se nå på svaret som kommer til Sammy...

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Sammy.
INGENIEUREN har jeg gjort en liten modifikasjon på og dermed er ennå ikke den godkjent for bruk i USA. Om du mener laseroperasjon på øyet er bortforklaring, så kan du trøste deg med at uansett årsak, så faller en på rankingen om en ikke deltar i turneringer ;)

Hva vet du om "min" måte å putte på?

Det eneste jeg har sagt er at ALLE bør ha korrekt sikte.

Mine spillere er de som får vite om "min" måte å putte på, men kan si såpass at jeg tar utgangspunkt i spilleren og reparer en del småfeil med det mål for øyet å gi spilleren bedre marginer på alle nivå.

Det er mye snakk om Profounds måte å putte på, men jeg har kun snakket om oppstillingen og siktet.

Det er mange måter å putte på, noen gir dårligere marginer enn andre, noen stiller mer krav til timing, men man kommer ikke utenom at det kun er en måte å sikte korrekt på :)

Sammy

over 17 år siden

Sammy

Er den godkjent i Europa?

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Selvsagt.

Sammy

over 17 år siden

Sammy

Hvorfor bruker ikke Retief putteren din i Europa da?

eldrick

over 17 år siden

eldrick

og dette med å sikte med øynene rett over ballen... det er det du som har funnet opp? det praktiseres ikke blant andre enn profound-spillere i dag?

Sammy

over 17 år siden

Sammy

Syns det ble stille hos Bernt nå, kanskje han ikke kan svare på hvorfor Retief ikke bruker Profound putteren i Europa???? Han syns vel ikke putteren er bra nok, ikke så veldig god reklame for profound når den spilleren de påstår at de har i "stallen" som er høyst ranket ikke vil bruke putteren dems.

Berger

over 17 år siden

Berger

HAhahahahaa. Nå er dere forbanna tåpelige.

Grunnen som Stellander sier er at putteren ikke er godkjent enda. Om Retief vil bruke den når den nye modellen kommer er vel heller ikke gitt? Kanskje? Kanskje ikke?

Hvis putteren bare er godkjent i Europa så kan det også være grunn nok til at han venter på at den er godkjent i usa også.

Stellander har vel heller aldri sagt at Goosen er i "spillerstallen". Han har bare sagt at Goosen har testet putteren. Og dere prøver å korsfeste Bernt pga dette? Fy faen dere er noen komiske skapninger.

Bernt har vel heller aldri sagt at han har funnet opp "eyes over ball". Han fortalte lenger opp i denne tråden at dette er gammel lære innen putting. Men dere kan jo ikke lese så da blir det vanskelig å føre en dialog.

Sammy

over 17 år siden

Sammy

Gleder meg til putteren blir godkjent i USA, kan vedde mye på at Retief aldri kommer til å ha en profound i sin hånd igjen. Det som er patetisk er at Bernt skryter av alle mulige spillere som har "testet" putteren hans, fordi han presser sg på dem utpå touren, også ender de med å ta den med seg og legge den innerst i garasjen for å tørke støv. Og jo, Profound gutta reklamerer/skryter hele tiden av alle de gode spillerne de har i stallen sin!

eldrick

over 17 år siden

eldrick

poenget er : hvordan kan Bernt Stellander si det han sier om topptrenere når de følger samme prinsipp om eyes over ball?

De som ikke gjør det, eksempelvis Scotty Cameron, ler han av. Det er jo helt utrolig at Scotty Cameron har fått den suksessen han har når alt er riv ruskende galt? Hvordan man kan le av en som har produsert køller til så mange major-vinnere er jo helt utrolig.

Det blir som at jeg skal kritisere svingen til Jeev Milkha Singh, når det er han som faktisk spiller på pga-touren...

morbid

over 17 år siden

morbid

Ja det er gammel lære men ingen av golfspillerne skjønner dette, topptrenerne sjekker aldri oppstillingen til sine spillere.... (uttalt svart på hvitt av Bernt) Dette er helt feil og er en markedsføringsgimmick.

Bernt tilbyr et bra produkt som gir bekreftelse på oppstilling hver gang(så lenge den ligger flatt), det betyr dermed ikke at putteren passer for alle, flere andre faktorer inne i bildet i valg av putter, f.eks følelse, vekt, utseende etc etc.

Når man latterliggjør legender i bransjen etter en golfkarriere på 8 år og puttefirma i et par år så får man jaggu forvente at noen kommenterer å til og med reagerer på det..

Berger

over 17 år siden

Berger

Sammy: Leser du selv hva du skriver? Synker du virkelig så lavt at du er full av skadefro? For et rikt liv du må ha.

Hvis du ikke har fått det med deg så er det spillerne som bruker putteren som er i stallen. Men det er kanskje vanskelig for deg å forstå? Det er helt klart at de jobber hardt med å få putteren ut på tourene. Derfor prøver de å få flest mulig til å teste den. Ville ikke du jobbet slik om du hadde vært glup nok å lage golfkøller?

Nei du hadde vel ringt TGW først slik at de kunne kjøpt putterne til altfor lav pris, sånn at Goosen hadde bestilt seg ny putter via nettet.

Sammy

over 17 år siden

Sammy

Helt enig med morbid og eldrick. At han i det hele tatt tørr å le av dem er ganske skammelig. Han er ikke og kommer aldri til å være i nærheten av den suksessen Scotty Cameron har hatt og kommer til å ha i fremtiden. Altså, jeg mener, Tiger Woods, er Nike spiller fra topp til tå, eneste han bruker som ikke er nike, er Scotty Cameron, så Bernt har litt igjen før han kan disse Scotty gitt.

Berger

over 17 år siden

Berger

morbid: og dere er flink å blåse oppunder. Gratulerer.

Berger

over 17 år siden

Berger

Sammy: Disser han Scotty nå? hahaha. Jobber dere i dagbladet? Flinke dere er å la en uttalelse vokse og vokse og vokse.

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Til Sammy, tar det veddemålet, hvor mye snakker vi om her?

Putterne taler for seg selv når de er i bruk ha ha...

Til morbid og eldrick, dere har ikke snøring... get a life ha ha

morbid

over 17 år siden

morbid

Observatør, hva er det vi ikke har snøring på sier du?

eldrick

over 17 år siden

eldrick

Bernt Stellander 13.05.08 00:00

"Grunnen til at jeg latterliggjør siktekompetansen til Cameron i hans uttallelse om 1 tomme inside....."

Det var hans ord, og som Berger så fint sa det:

"Men dere kan jo ikke lese så da blir det vanskelig å føre en dialog."

Sammy

over 17 år siden

Sammy

Bernt, nå har du på en stakkarslig måte prøvd så godt du kan å svare for deg, så nå syns jeg du må fortsette. Eller ble det litt vanseklig nå???

Berger

over 17 år siden

Berger

eldrick: Det var vel gjerne noe annet jeg pekte til når jeg sa du ikke kunne lese. Du spør hele tiden om det er den eneste måten å putte på. Hvilken stor tosk du er :)

Det er forresten utrolig tåpelig av Stellander å si akkurat den setningen der. Den reagerte jeg også på.

Dere er alle tullinger. Bare jeg som er kul her :)

eldrick

over 17 år siden

eldrick

jeg synes Bernt Stellander bør sette munnkurv på seg selv og fokusere på det eneste han kan: lage puttere

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Til morbid
Forskjellen på dere og Bernt er at mens han er ute på tourene og jobber med verdens beste herre og damespillere, så sitter dere å ser på TV ha ha... eller leser magasiner....
Det kaller jeg og ikke ha snøring....

Sammy

over 17 år siden

Sammy

Berger: det er jo forskjellige uttalelser vi debatterer om her inn er det ikke, når Bernt kommer med slik en hårreisende uttalelse, så må vi vel få lov å stille oss veldig veldig kritiske til det???

Inge

over 17 år siden

Inge

Stellander viser integritet og sin kunnskap når han kan le av Camerons påstand om 1 tomme.

At han også klarer se at Cameron ble kjent ved å kopiere andres design er også greit mener jeg.

Det er vel det samme hvem personen er, når argumentet hans er latterlig.

Det er det som kalles integritet og det viser styrke mener nå jeg.

Berger

over 17 år siden

Berger

Sammy: oh yes. Vær kritisk du !!! Du må passe på når folk sier noe dumt. Det er jammen godt vi har deg.

Jeg slapper nå av, har det fint i livet mitt, spiller med Profound, og senker masse putter. Herlig.

Inge: Det er jævla tåpelig å le av sine konkurrenter. Ikke akkurat 101 Markedsføring det.

Integritet er det definitivt ikke.

Fra Wikipedia:
"Integritet er et uttrykk for at informasjon ikke er klusset med, og at informasjonen gjengir de faktiske hendelser og forhold.

Det kan også være et uttrykk for hvor prinsippfast man er, hvor mye du står på dine meninger, og om du handler etter din overbevisning."

morbid

over 17 år siden

morbid

Vi sitter på et debatt forum her, da må det jo være mulig å debatere/disuktere uttalelser som kommer :)

eldrick

over 17 år siden

eldrick

Berger: hehe du viser hvertfall god sans for humor

Observatør: du disser meg og andre for grønt kort og å se på tv... hva vet du egentlig om vårt ferdighetsnivå ? og hvordan kan du vite at vi ikke er ute på tourene selv?

Inge: Du viser ikke kunnskap og integritet av å le av en med suksess....

Berger

over 17 år siden

Berger

Der støtter jeg eldrick hundre og fire prosent! Forøvrig sammenfallende holdninger og skrivemåter fra endel nicknames i denne tråden.

Observatør

over 17 år siden

Observatør

eldrick
Hvilke tourer skulle det være på. Amatour?

Sammy

over 17 år siden

Sammy

Inge, mener du virkelig det du skriver, at han viser integritet og styrke ved å le av Scotty Cameron?? Hvis du mener det, så er du like tjukk i hue som Bernt.

Berger

over 17 år siden

Berger

Hvorfor ender alle Profound-trådene opp i denne stilen? Mange har vi hatt de siste 3 årene? 30 sånne tråder?

morbid

over 17 år siden

morbid

Fordi det er mange forsvarere av latterlig oppførsel.

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Jeg tror at man ønsker at webmaster skal stoppe trådene, derfor ender trådene slik. Noen stopper fordi AR ringer....
Det er jo ikke hyggelig for noen å ta feil...selv når en er selvoppnevnt golfexpert...

Sammy

over 17 år siden

Sammy

Kanskje greit å stoppe tråden nå, spesielt fordi Bernt ikke klarte å svare for seg lenger, da ble jo ikke dette noe gøy, men men, da vet vi hvertfall hvem som dreit seg ut til slutt!!

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Ja vi vet hvem som driter seg ut hele tiden... men ikke ta det så tungt Sammy!

Sammy

over 17 år siden

Sammy

Don´t worry, jeg tar det ikke tungt at Bernt driter seg ut, det er bare sånn det måtte bli det når han ikke klarer å svare for seg! Og du observatør, kommer på en fin andreplass.

Berger

over 17 år siden

Berger

Da kan vi si takk for denne gang?

End of discussion.

eldrick

over 17 år siden

eldrick

Strålende forslag Berger.

Takk for meg

Per Kristian

over 17 år siden

Per Kristian

Dette er faktisk ganske fascinerende! Som sagt ovenfor burde dette klassifiseres som en doktorgrad i ett eller annet. Et fenomen på scangolf er det hvertfall.

Det ytterst ironiske i det hele er at Sammy/morbid/Eldrick og co ikke skjønner at de også skyter seg selv i foten, selv om blodet renner fra forrige gang de fyrte av i egen retning. Noen som sa beskyttelse mot seg selv? Hvem diskuterer egentlig med seg selv midt på natta?

Jeg nominerer herved denne tråden til "Tidenes beste Stellander-tråd"!
I sterk konkurranse med utallige andre... :-D

Mvh,
Per Kristian, som ikke klarte å Holde seg...

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Det er ikke dårlig å komme på pallen vet du.... Kjedelig at disse Profound putteren er blitt så populære.... Tenk at en som Bernt blir griserik av dette, det tar nok nattesøvnen fra noen og enhver som ikke har innhold i livene sine... dersom ikke dette er så dårlig reklame for Bernt at folk slutter å handle da ha ha

Berger

over 17 år siden

Berger

Jeg prøver igjen :)

Da kan vi si takk for denne gang?

End of discussion.

morbid

over 17 år siden

morbid

Vel, han har per nå ikke noen puttere å selge, heller ikke så mange distribusjonsavtaler, da er det jo bare å vente på millionenene :)

Innside

over 17 år siden

Innside

Salget ligger visst på noen hundre inkl. flust med give aways.

Herrefred da

over 17 år siden

Herrefred da

Hva er poenget med å spre ut et tall du ikke har peiling på? Noen hundre? Hvor mye er det? 100? 300? 600? 800? La nå heller Profound få lov å uttale seg om hvor mange de har solgt hvis de ønsker det. Fram til det kan du heller holde tåta med "inside"-informasjonen din.

Inside

over 17 år siden

Inside

Da sier vi ca 200 da

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Hører at de nærmer seg fem hundre nå og det er vel ikke dårlig på de første tre årene. Produksjonen er visst dyr den også, så de sparer nok en hel del på og holde salget nede.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Har ikke lest hele tråden, men syntes det jeg har lest, er gjennomsyret av det vi har hørt ørten ganger før.

Liker ikke Bernt, derfor ikke putteren han har utviklet. Liker putteren, men ikke Bernt. Ingen proff vil bruke "skrapet": Oi, noen som vil, og har gjort det bra! Godt Bernt vi liker deg, putteren er bra den, lykke til. Skill person og produkt, uttalelser i media blir blåst opp. Bernt bør holde kjeft, kjeften skader produktet. Får han solgt produktet, neida, hehe. Joda han selger.....: I all evighet. Amen!

På tide å la Bernt få litt fred til å drive butikken som HAN ønsker? Det er hans produkt, og han må vel selv få velge hvordan han ønsker å markedsføre.

På sikt vil vel putteren hans tale for seg, ingen bryr seg vel noe om produktutvikler eller hva som rører seg inne på et lite, til tider noe overhysterisk debattfora i kalde nord?

Hvem her har vel kjøpt MB`en sin fordi grunnleggeren var så kul, eller ikke ønsker bilen fordi han var så .............

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

I en diskusjon med ingen vinnere men masse tapere utroper jeg herved den som klarer å avslutte uten å besvare disse barnslige meldingene for den moralske seierherren, og får tittelen:

Best av Bermen.

Dø tråd, dø...

Anders

over 17 år siden

Anders

100% støtte til Gunnar Bull.

Hmmm

over 17 år siden

Hmmm

Støtter Anders!

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Hi,hi. Bull`en får herved sin selvkomponerte; Best av Bermen-prisen ;-)

Seve!

over 17 år siden

Seve!

Hvis denne tråden runder 400 innlegg,skal jeg f meg kjøpe en profound putter;-)

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Du kan ta det med ro, du vil kjøpe en Profound putter uansett!
Når denne ruler på turene vil du si at dette var noe du hadde trua for fra dag en ha ha. Da er det ingen som kjenner deg igjen.

Hmm...

over 17 år siden

Hmm...

Skjønner godt at det er mange som vil at denne tråden skal dø, de har jo sagt myyyyye dumt siden starten...

Eller hva?

Skal vi ta en liten oppsummering?

wahtever

over 17 år siden

wahtever

Her forsøker man hardt å forholde seg for god til å svare på denne tråden, men den bare vokser og vokser and its getting harder and harder to breathe :'(

DIE!

hmmm

over 17 år siden

hmmm

bare 140 igjen til 400 nå

Hmm...

over 17 år siden

Hmm...

og nå kun 139 igjen til 400

Berger

over 17 år siden

Berger

Pipp pipp!

Hmm...

over 17 år siden

Hmm...

Må si at Seve! med en Profund Putter er en passe straff...

Berger

over 17 år siden

Berger

Plopp plopp

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Jeg konkluderer med følgende :

Eldrick er en feig anonym kylling uten baller nok til å stå for sine meninger i full offentlighet.

Sammy er en feig anonym kylling uten baller nok til å stå for sine meninger i full offentlighet.

Kort sagt, skal dere skrive som dere gjør, skriv med fullt navn.
Min påstand; dere tør ikke.

Profound har et godt produkt som hjelper mange med puttingen sin.
Den er norsk utviklet, noe jeg synes er morro.

Bernt er en ivrig herremann som forsvarer sitt skaperverk både her og der.
Hvorfor skulle det provosere noen? Hvem blir skadelidende av det?
Måtte i såfall være kunkurrende produsenter. Vi spillerene lider ihvertfall ingen nød over at en ny putter har kommet¨på markedet.

Bernt har argumentert sakelig i hele denne tråden, det er mer enn hva jeg kan si om enkelte andre her som bare spyr ut sjikanerende person karakteristikker i feigeste form : skjult anonymt bak ett tastatur......

Hvis dere er ute etter diskusjon, hva med å komme faglige argumenter?

Jeg sier det igjen...kyllinger!!

Til Bernt , stå på gleder meg til å teste de nye modellene når de kommer til shoppen. Bare la være å svare "eldritt" og "skammy seg",
de har skrevet seg vekk fra all troverdighet...og verdighet for lenge siden.....

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Takk Simen ;)

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Stå på Bernt!

morbid

over 17 år siden

morbid

Ja det er godt vi har simen til å sette oss på plass....

Stig

over 17 år siden

Stig

Ikke vær så jævla kjepphøy Simen. Bernt er og blir en tulling på forumet her. Du vet det, jeg vet det, alle vet det. Puttere har han sikker peil på, men maken til useriøs oppførsel på ett diskusjonsforum skal man lete lenge etter.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Og om man har klart å følge med litt så har Bernt vært særdeles saklig på dette forumet den siste tida, det er lenge siden det tok litt for mye av....

Bobby Peru

over 17 år siden

Bobby Peru

+100 Simen

og en stor takk til stig, morbid, eldrick, sammy (og sikkert noen flere) for mang en god latter. Det er rett og slett utrolig morsomt å lese igjennom flere av postene deres ... og for ordens skyld; jeg ler AV dere :-D

og dere disser Bernt, HAHAHAHAHA ... for noen tapere.

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Jeg er 192cm, det er helt naturlig for meg å være kjepphøy....;-)

Forøvrig Stig bør du kanskje lese denne tråden en gang til....hvis du orker.

Deretter bør du lese det du nettopp skrev en gang til, å se etter om du fortsatt er enig med deg selv med tanke på hvem det er som bedriver useriøs oppførsel........

Stig

over 17 år siden

Stig

Jaja, Bernt er selvsagt ikke alene om useriøs oppførsel, men en mann "i hans stilling" burde virkelig ikke holde på på den måten. Ser dessverre ikke ut til at han fatter dette selv. 192 er forøvrig ikke sååååå høyt da... :p

Tom

over 17 år siden

Tom

Hei Simen.
Er vel noen som er "Pro" profund som også velger å være "anonyme". Ta med dem også er du snill.

Berger

over 17 år siden

Berger

Enig med Tom.

veggiss

over 17 år siden

veggiss

lenge til ingenieur modellen er å få tak i eller bernt? jeg er sugen på en slik :)

morbid

over 17 år siden

morbid

Ja greit.. jeg gir meg tour spillerne og deres trenere aner ikke hva de gjør eller hva de snakker om, det er kun en måte å sikte på, stroke og diverse betyr ingenting. Det er også helt greit ¨å latterliggjøre og spre usannheter om legender i bransjen som ledd i sin egen markedsføring. Bernt er best ingen protest!

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Helt riktig det Tom, men i denne tråden er anti profound desidert værst.
Derfor valgte jeg et par eksempler fra den gruppen.

Helt generelt og uansett tema mener jeg folk er feige kyllinger om de går til annonyme person angrep på nettet.

Hvis du vil kritisere person og ikke sak, bør man være mann (eller kvinne) nok til å gjøre det åpenlyst med navn.

Hvis det du har tenkt til å skrive fremstår så teit at du ikke kan leve med å signere med navnet ditt, er det vanligvis et godt hint om å revuredere det du har skrevet før du trykker "send svar"

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

veggiss.
Får siste protoer innen få dager til siste godkjenning av meg. Deretter settes en ordre igang og de er i salg i juli.

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Morbid, hvor har Bernt skrevet at stroke og diverse ikke betyr noe?
Han mener at en grunnposisjon "eyes over ball" er den beste.

Dvs at når man står korrekt over ballen , så øker oddsen for at du putter "riktig" for majoritene av alle golfere, dårlige og gode.

At man har god feel og et godt puttestroke er særs viktige deler av det å putte godt. Han har ikke noe sted sagt noe annet.

Tanken er vel at hvis man står ideelt så øker sjansen for at resten blir bra også.

Hva som er den ideelle posisjonen er en meget interesant diskusjon. Bernt argumenterer godt for sitt syn. Har enda ikke sett så mange gode argumenter som motsier han.

Men det er ingen regel uten unntak. Bare se på svingen til Jim Furyk, eller John Daly. Ikke akkurat A4, men du dæven å bra dem slår....

Ja, ja

over 17 år siden

Ja, ja

Knot i vei med mølet deres ensomme gutter, ingen leser innleggene deres mer enn max overfladisk.

Gratulerer med null innsats BOYS!!

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Til Seve!
Du nærmer deg en putter nå! Kanskje dette er ditt livs tråd. Bernt får 400 innlegg og du får en mulighet til å forbedre dine marginer på greenen. Det hadde du vel ikke tenkt på da du startet denne tråden.
Så hvem vet når vi en dag i sommer leser på en klubbhus tavle. Vinner av dagens turnering Seve 36 HCP er spilte 42 poeng pga av ekstremt god putting. Det er håp for oss alle SEVE!

morbid

over 17 år siden

morbid

Fordi han sier selv at han latterligjør scotty cameron og 1 tomme inside pga stroke, noe som funker meget bra for mange. Husk at alle golfspillere er forskjellige.

BK

over 17 år siden

BK

Herlig at han kaller putteren "Tuttas", når hun aldri har brukt den... http://golf.no/article2421271.ece

kverulanten

over 17 år siden

kverulanten

Jeg vil også gjerne hjelpe deg et skritt nærmere en ny putter, Seve!

Yngve

over 17 år siden

Yngve

er det fullmåne?

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Jeg vil også gjerne bidra til ny putter for Seve, men har ikke noe konstruktivt å bidra med ?

Tynn produksjon

over 17 år siden

Tynn produksjon

Må være slitsomt å ikke ha nok puttere til stjernene engang. Hvordan skal han da tjene penger på å selge til alle oss andre.
Bernt har overhodet ikke kontroll på det han driver med. Han må ha en formidabel gjeld.

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

BK
Det er fordi det var hennes putter, bestilt på mail fra hennes manager, og som vi tok tilbake fra Gary siden den ikke var i bruk 3 uker siden på GINN Open, og siden vi hadde andre som gjerne ville ha Glidern.

Grepet er satt på av Gary, trenern til Tutta, og siden den sto alene hjemme hos han så fant vi den kunne bli brukt av andre, ikke verre enn det.

Om de ikke fant den god nok, det får de svare for :)
Vi vet ikke engang om Gary gav putterne til Tutta. Vi tok også 2 Dark Ace tilbake.

Det er klart vi vil hjelpe norske spillere, samme hva slags putter de bruker faktisk. Vi håper jo de får ut maksimalt av sitt potensiale og bidrar gjerne med den kompetansen vi sitter på for å forbedre deres puttestatistikk og ikke minst dempe stress og gjøre det hyggeligere for dem å gå på jobb :)

morbid

over 17 år siden

morbid

Litt morro at du må hente puttere hos spillere som ikke har hatt anledning til å prøve den enda :)

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Ja ikke sant.

Men hvor mange anledninger skal en ha før en merker at treneren ikke vil hun skal prøve dem da....

Kan jo hende hun har prøvd og funnet ut at Profound ikke er bra nok for henne :)

Men det var hennes putter......en kort stund hehe

You don't know what you've got untill it's gone ;)

Keyser

over 17 år siden

Keyser

Litt morsomt at du/dere reiser rundt til spillere som har bestilt puttere fra deg, og tar dem tilbake dersom de ikke er tatt i bruk?

morbid

over 17 år siden

morbid

Kanskje litt kommunikasjon vil hjelpe, da finner du kanskje ut om hun har prøvd den eller ikke.. men det er klart, hvis den ikke blir brukt på tv innen kort tid så er det jo ikke noe vits..

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Keyser.

Det var én av svært få prototyper, og både Lotta Wahlin og Anja Monke (LET/LPGA) hadde mast så innmari på den.

Siden den bare sto hjemme hos Gary og støvet ned, så tenkte vi at bedre at noen bruker den :)

Dessuten hjelper vi spillere med puttingen sin, ikke å fylle opp garasjen hehe

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

morbid.
Klart det er vits. Mne her var snakk om få eksemplarer og bedre at den kommer i spill enn ligger hjemme hos treneren.

Jimenéz og Niclas Fasth bruker den til trening og vi er veldig glade for å hjelpe slike spillere, selv om de er bundet av kontrakt.

BK

over 17 år siden

BK

Det jeg ikke skjønner, Bernt, er hvorfor du gidder å bruke tid på å svare på alle innleggene her. Eller faktisk så skjønner jeg det i forhold til denne tråden, for når du 400 innlegg kan du jo loggføre et salg, men du bruker jo nærmest denne tråden som din egen blogg. "Tett på nett med Stellander" burde vi kanskje døpt en tråd. Men vi bør vel vente til vi runder 400 innlegg her først...

Sammy

over 17 år siden

Sammy

Ja, det oser profesjonalitet av det Bernt gjør her. For all del, ikke bestill opp en ny putter til Lotta, når Lotta er ferdig med den så kan dere jo hente den fra henne og gi den til Marita eller noen andre som vil ha den. Bernt, hvis ballen ligger i en liten bakke, ene eller andre veien, hvordan skal da din putter fungere?

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Ja, det kan nesten virke slik, men om du leser så ser du at annenhvert innlegg er et spørsmål til meg da hehe

Men jeg svarer ikke på alt engang :)

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Sammy.

Om du sjekker på www.deal.no eller her http://www.deal.no/produkt.cfm?id=113364

Så finner du forklaringen under headingen;
"Et typisk og meget relevant spørsmål: Ondulerte greener? "

Marita er visst hva meg bekjent meget fornøyd med Dark Ace, så tror ikke hun trenger ny putter :)

Sammy

over 17 år siden

Sammy

Så du tror ikke Profound putteren kan virke mot sin hensikt når det er ondulerte greener, ettersom mange kanskje forandrer posisjonen med hendene etc enn vanlig???

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Morbid, Bernt skriver :
"Grunnen til at jeg latterliggjør siktekompetansen til Cameron i hans uttallelse om 1 tomme inside, er at er man ikke over ballen, la oss si 1 tomme, så er det enkelt å regne seg til hvor langt til hullet ballen må ligge før en faktisk har et optisk sikte utenfor selve koppen (på et rett underlag, for å illustrere eksempelet). Det er med andre ord ikke vitenskapelig hold i argumentet om 1 tomme inside, det er det saken gjelder! Og det finnes ikke argument for HVORFOR 1 tomme er idealet. Man skal ikke så lett høre alt en kjent person sier, ihvertfall ikke om ikke det finnes et argument som understøtter, og det gjør det ikke i denne sak fra Herr Cameron."

Bernt latterligjør ikke Cameron som person eller generelt, men sikte kompetansen bak "1 tomme inside teorien" hans. Er en forskjell der.

Hvordan du tolker denne uttalelsen til at Bernt latterligjør " 1 tomme inside" pga "stroke" skjønner jeg ikke helt.

Han skriver videre litt lenger ned i tråden :

"At toppspillere kan putte svært bra med inkorrekt sikte, er fordi de kan repetere sitt stroke, og lære av hva som skjer. Men det er svært mye usikkerhet blant de beste, fordi de trekker en del lengre putter fordi de kompenserer ufrivillig, og det kommer av dette feilsiktet i oppstillingen.

Men som du sikkert ser, så er de ene dagen svært bra på green, og neste dag ikke, de er ikke så jevne som du vil ha det til. Noen få er svært jevne, og svært gode, fordi de har en evne til timing som er suveren og som vi vanlige dødelige kan glemme. Husk de fleste golfere er dødelige og snitt knapt under 100 slag."

Han har ikke ett sted skrevet at "stroke" ikke er viktig. Det han mener er at "eyes over ball" gir den beste opstillingen med tanke på sikting.

Her kan man naturligvis være enig eller uenig.

En topp spiller som trener veldig mye putting, putter vanligvis godt selv om han eller hun ikke står helt ideelt. Mye trening gir et godt stroke og god feel. Det holder lenge til å putte bra.

Ville disse spillerene puttet enda bedre dersom de gikk over til "eyes over ball"?

Det er vel egentlig det sentrale spørsmålet.

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Den virker ikke mot sin hensikt, den virker bare bedre enn puttere uten visuell feedback.

Og siden vater eller laser ikke er lov på puttere, så må en ta visse forutsetninger, og på slike system må en forutsette at spilleren posisjonerer hendene likt hver gang. Eneste forskjell er at man ved motbakke grepper noe ned på putteren, men vinkelen er den samme.

Men å bruke ordene "mot sin hensikt" i denne hensikt, virker faktisk mot sin hensikt hehe

Sammy

over 17 år siden

Sammy

Et godt stroke er ok å ha, men egentlig ikke så veldig viktig. Det er jo ufattelig mye viktigere å ha en god greenlesningsevne, og god feel. Så de som putter bra er ofte veldig gode på å lese greener, akkurat hvordan de putter etc er mindre viktig.

Mange nicks

over 17 år siden

Mange nicks

Her kan jo alt og alle poste det de vil.
La merke til endel tråder som enten er Bernt eller noen som arbeider for ham:
Observatør
Art I. sjokk
Turgåer
Hmmm
LET
Lotta
Lotta II
Hva var det jeg sa

Alle disse har jo inngående innblikk i alt Profounder gjør og blokkerer alle andres innlegg eller kritikk/meninger. Helt bak mål. Men BS får masse gratis reklame, og det er jo fint for ham. Putteren er sikkert bra den, men måten Bernt oppfører seg på og selvsikkerheten og regelrett nedlatende tone og latterliggjøring ovenfor andre topptrenere og designere blir helt bak mål. Tenk først er et godt ordtak. Ideen er sikkert helt topp, men mannen bak ødelegger hele konseptet. Han kan sikkert prøve i flere år til fremover. Lykke til, men det blir nok samme leksa om igjen. Å få inn store tunge investestorer og plassere ut en egen buss på europatouren må være målet. Ikke tenk på fortjeneste de første årene. Da blir merket kjent og flere vil bruke den hvis den er så fantastisk. Håper de nye modellene slår an.

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Du kan lese green til du blir grønn hehe

...men om ikke ballen begynner rulle der du forventer eller tror pga feilsikte, ja da blir det BINGO og vanskelig å bli bedre til å lese green ihvertfall ;)

Det en kan repetere er det viktigste, for hjernen har motorisk læring. så selv med feilsikte kan en bli god. Men som Simen sier, med korrekt sikte kan selv de beste bli bedre, og det finnes bare ett korrekt sikte.

morbid

over 17 år siden

morbid

Simen: finn ut hvorfor cameron mener det han mener, sier ikke at det er fasit men det er ikke nødvendigvis feil heller.

Sammy

over 17 år siden

Sammy

Men forklar meg, putteren din hjelper vel ikke folk i å sikte riktig, den hjelper folk til å ha øynene rett over ballen, that´s it.... Sorry, men klarer ikke se hva som er så utrolig fantastisk med det.

Sammy

over 17 år siden

Sammy

Og du kan si hva du vil om greenlesing, men hvis du ikke kan lese greener, så hjelper det sært lite å bruke den missformede greia du har funnet opp som du kaller en putter!

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Sammy.
Det har du helt rett i, selv om jeg ikke liker tonen din hehe ;)

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Sammy.
Her finner du forklaringen på hvorfor "Eyes over ball", eller True Aim som vi kaller det, - er så viktig.

Simen Fulland

over 17 år siden

Simen Fulland

Morbid , skal lese meg opp på Camerons teorier også.

Til mange nicks

over 17 år siden

Til mange nicks

"bernt får masse gratis reklame".
Skulle like å vite verdien av å nå ut til de 15 menneskene som deltar her. Vi snakker i alle fall om hundrelapper, det er sikkert. Nei, se deg ut av vinduet, det er der verden er, nemlig.

Sammy

over 17 år siden

Sammy

Bernt, du har en putter som ikke lingner grisen, men jeg tror faktisk at med litt halvprofesjonelle mennesker i spissen, så kunne den solgt ok, hvertfall på høyde med olyo og seemore. Det er en grunn til at det er veldig mange mennesker og shopper rundt om i landet som ikke gidder å ha noe med putteren din å gjøre. Og det er på grunn av deg og din håpløse måte og oppføre deg på.

St. Able Ford

over 17 år siden

St. Able Ford

"missformede greia du har funnet opp som du kaller en putter"
Er et mulig å bli mer saklig? Synes egentlig Bernt har klart å svare svært saklig på mange utrolig negative og ufine innlegg.

Er vel ingen her som mener noe annet enn at det er av grunnleggende betydning BÅDE å kunne lese greenene riktig og å kunne stille seg opp og sikte slik at ballen begynner å rulle langs den linja man har funnet.
Forøvrig er jeg av den oppfatning at Dark Ace's siktesystem på mange måter får for mye oppmerksomhet, på bekostning av andre kvaliteter ved putteren. Siktesystemet kan man bruke eller overse...
Min opplevelse av putteren er at den er meget god også uavhengig av siktesystemet. Så vidt jeg vet har den meget høy MOI, hvilket det ser ut som om de fleste mener er en stor fordel. Og den er etter min mening god å bruke og jeg liker det jeg ser når jeg bruker den.
Jeg kjøpte en av de første putterne som Bernt solgte her på forumet til introduksjonspris, mest som en morsom greie jeg tenkte kunne ha en viss affeksjonsverdi ("Norsk putter ... hehe gøy å ha...!" Ikke minst pga. alt oppstusset som var her på forumet om Bernt og hans putter, - lang tid før den ble lansert.) Jeg hadde nettopp kjøpt meg en topprated PING-putter ... Etter at jeg prøvde Dark Ace'n har jeg faktisk ikke klart å ta PING-putteren i bruk igjen; til tross for flere forsøk på å bruke denne, kommer jeg til at for meg funker Dark Ace svært godt. Uavhengig av siktesystemet, - som jeg kun av og til skjeler til som en påminnelse for å justere oppstillingen.
I den grad Bernt her på forumet makter å begrense seg til å svare saklig og gi nyttig informasjon om produktet sitt under eget navn, synes jeg det er flott. Fortsett med det. Tror ikke det er noen god strategi for han, eller putteren eller Profound, for den saks skyld, å skrive under mange forskjellige nick. (Men han er vel neppe alene om det...?)
For øvrig finner jeg det underlig at så mange ser ut til å legge så mye engasjement og aggresjon i å sverte og motarbeide Bernt. Hvorfor er det for mange så vanskelig å oppleve at han ser ut til å lykkes?

Inge

over 17 år siden

Inge

På høyde med Olyo og Seemore sier du Sammy.

Jeg ler meg ihjel.

Her lukter det bitter ex-distributør lange veien.

Sammy, eller skal vi kalle deg Fredrik;)

Sammy

over 17 år siden

Sammy

Fredrik hvem??? Lukt så mye du vil, men du bommer ganske grovt.

Inge

over 17 år siden

Inge

Ok, vi kan kalle deg Chrisco, så fisker vi med snurpenot og sikrer fangst LOL

Simen Fulland

over 17 år siden

Simen Fulland

Sammy er kun en liten ubetydelig kylling.

Ihvertfall helt til han begynner å argumentere sak og ikke person.....

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Sammy,
tror ikke din selvinnsikt er like stor som egoet ditt.
du snakker om hvordan Bernt oppfører seg i samme åndedrag som du snakker om putteren hans som ikke ligner grisen, den missformede greia han har funnet opp og kaller putter, etc. etc.

veldig konstruktivt er det heller ikke..

men morsom lesning da. du prøver sikkert å få Bernt sur og sår, men jeg tipper du blir den sure og såre nå.

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Veldig bra innlegg St. Able Ford!
Til noen av dere andre: Først disser dere Bernt, så skal dere hjelpe han med salget.
Putteren er utsolgt, så dere må nok komme igjen senere med bistanden ha ha
Så det viktigste: Seve nærmer seg hjelp på greenen!

Sammy

over 17 år siden

Sammy

Haha, jeg ler meg skakk av dere hele gjengen. Til Simen, hvorfor i alle dager kan ikke jeg få lov til å argumentere på person når det er nettopp personen Bernt Stellander jeg mener er horribel med tanke på forretningsskikk etc. Jeg trenger da ikke oppføre meg profesjonellt, hadde Bernt fremstått som en profesjonell fyr med ærlige og redelige måter å fronte putteren sin på så hadde jeg støttet han 110% selvom jeg ikke liker putteren. Men måten han arbeider på, og skryter av seg selv og sitt produkt, samtidig som han snakker nedverdigende om andre merker er så patetisk at jeg ikke klarer å la være å nevne det.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

du har nevnt det nå Sammy. gå og ta ritalinen din.

Ør9

over 17 år siden

Ør9

Ja, for det å snakke nedverdigende om andre;
- det kan du alt om, Sammy!

Berger

over 17 år siden

Berger

Bernt står i alle fall for sine nedverdigende holdninger. Det er bedre enn Sammy :)

Sammy

over 17 år siden

Sammy

Hadde jeg vært founder av en putter og skulle inn på golfmarkedet, hadde jeg aldri snakket dritt om andre levernadører for at jeg selv skulle sett bedre ut. At jeg snakker nedverdigende om Bernt nå er jo på lik linje som andre her inne snakker nedverdigende om meg. Det er helt greit det, for her inne er alt lov, og jeg kan jo bare snakke for meg selv, men jeg bryr meg fint lite om hva folk skriver om mine innlegg til Bernt. At vi slenger dritt til hverandre er en ting, og det er helt fair, skjønner det er noen som jobber for profound som skriver inn under tæssen nicks, men at Bernt slenger dritt om andre leverandører, det er en helt annen ting og i min mening, noe han burde holde seg for god for. Men fortsett og støtt oppunder Bernt og hans oppførsel dere, så kan jeg sitte her å le av dere hele gjengen.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

jeg hører gjenklang av min egen latter av deg nå faktisk Sammy.

du må gjerne ha en mening om Bernt og putteren hans. jeg har aldri møtt han selv, så jeg blir ikke personlig indignert, men din oppførsel er så barnslig og du skriver ganske tydelig bare for å provosere frem det du misliker med Bernt.
snakk om mangel på selvinnsikt. hvis du ønsker at noen skal ta deg seriøs, når du beskylder Bernt for å være nettopp useriøs, så bør du kanskje vurdere å oppgi navn, og slutte å komme med barnslige og usaklige påstander som ikke har noe med Bernt å gjøre.

at du misliker Bernt klarer jeg ikke helt å se hva har med putteren hans å gjøre. du snakker om begge som om de skulle vært pest, og det i seg selv sier nok mer om deg enn om Bernt.

joda, jeg kan også være enig i at Bernt tar av som et lite privatjet når han først deltar i diskusjonene, men den kritikken som blandt annet du kommer med her, er usaklig, personrettet og anonym! Alle tre egenskaper som ikke akkurat medfører hverken troverdighet eller oppnåelse av noe som helst.

velvel, for å sitere en jeg har lest:
Fortsett å hetse Bernt og putteren hans du, så kan jeg sitte her og le av deg.

Inge

over 17 år siden

Inge

Stellander håner latterlige og udokumenterte argumenter om sikte, et fag han kan, samme hvem det kommer fra og forklarer dessuten hvorfor det er latterlig. Du derimot slenger ut en påstand som ikke henger på greip.

Så kritiserer du Stellander for å gjøre det du har gjort alene, nemlig håne et produkt.

Stellander har ikke slengt dritt til deg i det hele tatt!
Han har svart saklig mens du har hånet han, hvor profesjonelt er ikke det!

Atpåtil har han gjort det med glimt i øyet, Da ser man hvor liten du er og hvor stor han er.

Berger

over 17 år siden

Berger

Stor er vel å ta litt i.

Å være større enn Sammy skal ikke mye til.

Ør9

over 17 år siden

Ør9

Sammy: "hadde jeg aldri snakket dritt om andre levernadører for at jeg selv skulle sett bedre ut."

Vi tror deg på det, Sammy. Som den hedersmann du synes å være ville det aldri falle deg inn å snakke nedverdigende eller slenge dritt om andre eller andre produkt.

(Du som lenger oppe i tråden her omtaler Bernt som "muligens verdens mest stakkarslige fyr".

Si meg, - har han mobba deg på barneskolen - eller hva er det med deg?

St. Able Ford

over 17 år siden

St. Able Ford

...og nå er det bare 71 innlegg igjen så må Seve ut å kjøpe seg ny putter... Hvis den er å få tak i da...?
Hvis ikke har du sikkert en som du kan sjenke han, Bernt...!

hehehe

Sammy

over 17 år siden

Sammy

ojojoj, profound folk overalt jo, Knut og Bernt gjør jo ikke annet enn å sitte å skrive inn på debattforumet her jo.. Slit med helsa folkens, dere er verdt hverandres selskap, men desverre ikke mye mer. Si fra når dere har litt bedre oversikt over profound og hvordan de jobber, så snakkes vi.

Per Kristian

over 17 år siden

Per Kristian

Sammy skrev:
"At jeg snakker nedverdigende om Bernt nå er jo på lik linje som andre her inne snakker nedverdigende om meg."

Jeg skal opplyse deg litt om hvorfor dette ikke er riktig.
Du, Sammy, er anonym og ingen her inne vet hvem du er. Alle nedverdigende ytringer om deg (berettiget eller ikke) har ingen påvirkning på deg som person. Når du eller andre (anonyme) slenger dritt, oppgulp, edder eller galle mot Bernt (navngitt, kjent person for alle) påvirker dette han som person og alle som vet hvem han er.

OK?

Mvh,
Per Kristian, som forsterker sin nominasjon av dette som "Tidenes beste Stellander-tråd"! :-D

Tom

over 17 år siden

Tom

10 mot en er feigt lærte jeg i skolen. Stakkars Sammy. De som forguder Bernt skal ha de er ”seige” og holder liv i tråden. Les de siste innleggene ang mobbing og fei for egen dør. Pleas avslutt denne barnslige diskusjonen nå..

Inge

over 17 år siden

Inge

Ør9
Du skjønner vel at det er bitter distributør, konkurrenter og en viss herremann som står bak dritten mot Stellander.

Andre vettuge nordmenn burde være stolt av et norsk produkt som får oppmerksomhet av verdens beste spillere og verdenspressen, og som i tillegg vinner 3 ganger på 1 måned.

Ør8

over 17 år siden

Ør8

Inge: har det aldri falt deg inn at det kan være flere enn dine tre kategorier som har noe imot Stellanders opptreden og fremgangsmåte?

Inge

over 17 år siden

Inge

Kom med ett eksempel på dårlig oppførsel fra Stellanders side.

At Stellander som fagmann innen syn ler av Camerons 1 tomme teori er ikke ille, når han samtidig forklarer hvorfor det er latterlig.
Det gjenstår å se et godt motargument til Stellanders forklaring....

At Cameron kopierte Solheims design er jo fakta!

Gull

over 17 år siden

Gull

Hva skal til for å komme opp i 400 innlegg.
Et ordinært produkt, som ganske sikkert er en sagablott om få år,og en gal oppfinner.

Sølv

over 17 år siden

Sølv

Nå er det plutselig Sammy som er skyteskiven og med litt klønete uttalelser så er vel det fullt fortjent. Likevel har han pekt på problemet som også flere har gjort. Putteren er da ikke dårlig selv om den ser litt rar ut. Men av og til må de rette folkene stå for distrubusjon og markedsføring og foretningsdrift hvis noe skal ha en antydning til suksess. Men der er nok egoet for stort. Ellers så er vel Stellander en omgjengelig kar, men ikke mange som liker skrytepaver og selvgode mennesker innen business. Men disse tipsene har han fått i flere år allerede.

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Mine teorier er faglig forankret og old news egentlig.

Men når det er sagt fra min side at Camerons 1 tommeteori er vås, så er det forankret i geometri og optometri.

Men Cameron er et stort forbilde for meg når det gjelder produksjonsmetode og kvalitet. Cameron er opprinnelig håndverker, en mann som kan maskinering CNC og metaller. Det er hans fag og ingen er bedre enn han, selv ikke min venn Bettinardi.

Men synsfaglig er han allikevel på et lavt faglig nivå, sett fra et synsfaglig ståsted.

Man må skille sak og person, hummer og kanari osv.

Denne tråden er vel ferdigbehandlet nå, om ikke rekord står på spill her.
Skal ikke holde liv i den jeg, om ikke det kommer et sabla godt og saklig spørsmål.

Takk for meg :))

Bronsje

over 17 år siden

Bronsje

Her er et sabla godt og saklig spørsmål til Bernt:

Tror du at måten du opptrer på, uttaler deg, er nedlatende til andre med suksess i bransjen, skriver på debattforum osv vil gi produktet ditt stor suksess?

Gull

over 17 år siden

Gull

Jeg tror du tillegger sikte og oppstilling-systemet for stor betydning Bernt.
Putting er først og fremst en mental operasjon.
Feel og godt tempo , godt stroke, er det vesentlige.

Se hva de beste bruker, enkle klassiske puttere.

Det enkle er ofte det beste, uten forstyrrende stæsj.

Du treffer muligens noen utstyrsfreaker med systemet, men neppe de gode.

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

58 innlegg igjen til Seve har putter...

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Bronsje: Synes du at måten du skryter av deg selv på ("sabla godt og saklig spørsmål") og negativt karakteriserer andres adferd "nedlatende til andre med suksess" gir deg noen som helst rett til å få et saklig svar tilbake fra en som skriver under med fullt navn og ikke dekker seg under et nick?

Forøvrig synes jeg at Seve! bør få seg en ny putter

morbid

over 17 år siden

morbid

Og hans teorier er forankret i bøtter og spann med erfaring etter over 20 år i bransjen. Han har også jobbet med de desidert beste spillerne de siste 15 årene.

Så tar du for deg topptrenere i verdensklasse og deres manglende evner.
Er det rart mange reagerer?

Du er fersk i gamet, du har en kort golfkarriere og en enda kortere køllamaker karriere, kanskje du burde være litt mere ydmyk? Fra et bedriftsøkonomisk ståsted så er nok det litt lurere, du har jo allerede klart å hisse på deg halve golfnorge og følgelig også halvert det norske markedet.

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Gull: Tror du er inne på noe der, men det virker kanskje for noen. Dessuten er Profound en god og stabil putter selv om man ,som meg, synes siktesystemet mest er en gimmick. Prøv en og se selv.

En til for Seve!

Inge

over 17 år siden

Inge

Å si at Camerons teori er forankret i erfaring er som å si at gravitasjonsloven ikke eksisterer fordi man henger i en tynn tråd.

Bronsje

over 17 år siden

Bronsje

helt enig i morbids siste innlegg

Waldorf: Det var Bernt som ordla seg med "sabla godt og saklig spørsmål" i posten over....

Jeg synes å latterliggjøre andres teorier og andre personers (les: treneres) kunnskaper, uansett hvor mye hold du har i geometri og optimetri, er nedlatende adferd. Men det er kanskje bare jeg som har feil oppfatning.....

Jeg velger å avslutte tråden med følgende påstand:

Jeg tror at Profound putters med en salgssjef, som kan like mye om salg som Bernt kan om optimetri, og en produksjonssjef som kan like mye om produksjon og en distribusjonssjef som kan like mye om distribusjon og et mediakurs på Bernt, ville Profound solgt puttere i bøtter og spann over hele verden!

INGEN kan vel være uenig i den påstanden?

wahtever

over 17 år siden

wahtever

Hvem er alle disse økonomene som uttaler seg?

Det paradoksale er at de samtidig viser til andre norske lykkehistorier som Clyve-puttere og whatnot - Om dette er det beste Norge har å by på så er det sannsynligvis fornuftig av Profound og gå sine egne veier.

Forrige gang Profound, da Pilot putters ble diskutert så var spådommene at de aldri kom til å bli nevnt utenfor Norges grenser.

Det virker som det er ett nettverk i golf-norge, enten faller du i god jord hos dem, eller så blir du dømt nord og ned.

Desto mer ære til Profound, for å faktisk skape seg et navn til tross.

Det er ikke Bernt dere skal ta med dere på greenen og putte med.

Personlig bryr jeg meg ikke så mye om han klarer det eller ikke, og jeg liker han sannsynligvis heller ikke - det er svært få mennesker jeg faktisk setter pris på.

Men, en ting er sikkert. Jeg kommer til å prøve puttern hans, mest fordi det går en faen i meg når jeg ser den "kampanjen" som pågår mot produktet.

morbid

over 17 år siden

morbid

Inge, det er jo tydelig at Bernt er din store helt og alle andre bortsett fra karsten solheim er tullinger, helt greit det altså :)

Hmm...

over 17 år siden

Hmm...

Skal prøve å komme med en saklig kritisk spørsmål til deg Bernt.

At teorien bak siktesystemet til Dark Ace holder mål jeg jeg helt enig i.
At utførelsen og følelsen til Dark Ace holder mål er jeg helt enig i, bra med høy MOI.

Men - er siktesystemet nøyaktig nok på Dark Ace. Gjør siktesystemet det det lover?

Jeg testet følsomheten på Dark Ace i Drammen for et par måneder siden, og ble litt skuffet (på Imhjelt). Jeg opplevde at det var alt for stor "slark" - altså at jeg kunne endre "lie" forholdsvis mye uten at noe oransje viste.
Jeg skulle altså ønske meg at Dark Ace var mer "følsom" for lieendringer.

Hva er egentlig følsomheten til Dark Ace, og kommer det en modell som er mer følsom?

Andy

over 17 år siden

Andy

Inge er desidert den største fjotten innpå her!!!

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Når ble det viktig, at noe man hater skal lykkes? En til Seve ha ha, men kjenner jeg kyllingen rett så har han nok ikke råd! Spør heller Bernt, han er/ og har helt sikkert /rå/råd ha ha...

Bronsje

over 17 år siden

Bronsje

Observatør: hvordan kjenner du Seve? og akkurat som hans ferdighetsnivå.. hva vet du om hans økonomi?

St. Able Ford

over 17 år siden

St. Able Ford

En av grunnene til at denne tråden (og en del lign.) blir så lang - og så håpløs er at det føres et utall diskusjoner samtidig. Kan her raskt nevne i fleng:
- Siktesystemets eventuelle fortreffelighet og teoriene dette bygger på
- Putteteknikker og putting generelt
- Camerons puttere
- Bernts personlighet og atferd
- Hans utspill om andre trenere
- Bernts og Profounds markedsføringsstrategi
- Profounds salg og salgsspotensiale
- Intriger og allianser, kjennskap og nettverk i Golf-Norge
- etc. etc

Hadde nok vær en fordel om man tok en diskusjon av gangen...
Men da hadde ikke tråden blitt så lang...
(Den nest lengste tråden det siste året (så langt jeg såi farta), er på 225 innlegg...
og den handler om ....
Dark Ace....)

Hmmm

over 17 år siden

Hmmm

Og Seve's ønske om 400 innlegg :=0

foore

over 17 år siden

foore

PFØY!!!!!!!!!!!!!!!!!
355

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Hmm...
Dark Ace og GLIDER har de mest følsomme systemene på markedet, der orange vises med 1-2 graders toleranse. Mer nøyaktighet, høykontrast og fargevalg/fargekontrast gjør at funksjonaliteten er bedre enn andre 3D systemer på markedet. De som har kopiert oss har større toleranse og er dermed mindre nøyaktig.

Det kommer en modell som er mer følsom i 2010.

I 2009 kommer en modellserie med andre egenskaper.

Emilio

over 17 år siden

Emilio

Faktisk artig å se at en tråd kan bli så lang, og allikevel så fattig på god informasjon.

Motstanderne til Bernt (eller er det hans puttere?) som vi kan kalle fjortisser (i hvert fall noen av dem), blir av andre betegnet som GK spillere. Det er vel åpenbart på bakgrunn av den infoen som presenteres/antydes, at noen av disse faktisk er mye bedre golfspillere (også på greenen?) enn Bernts støttespillere.

Bernt prøver å pushe sine puttere på alle de spillere han tror kan gi ham god reklame. Dette er sikkert lurt.

Problemet hans kan være at han kanskje pusher litt mye??

Slik virker det i hvert fall på meg når jeg ser noen av innleggene her.

Bernt! Du har sikkert noen fine puttere (jeg har ikke testet dem selv enda). Jeg regner med at de er faced balanced, noe de bør være hvis man står med øynene rett over ballen og gjør en/et stroke rett bak og rett fram.

Jeg tror faktisk at flertallet av de som spiller golf vil synes at denne metoden er lettest å lære seg og dermed også gir dem best resultater.

Jeg er en av dem (som ikke tar meg tid til å trene mye putting) og som benytter denne metoden. Ulempen for meg ved å benytte denne metoden er at jeg sliter litt på trege greener, bruker sansynligvis de store musklene (tilting av skuldrene) for mye, mister feel og føler at jeg må bevege køllen for mye når det er tregt.

Hva kjennetegner de aller beste putterne på PGA touren. De putter langs en bue, hvor køllehodet (fjeset) er 90grader i forhold til buen gjennom hele stroket. De står mere upright med overkroppen og ofte med øynene litt innenfor ballen. De har et rolig backstroke og en rask, kortere gjennomsving. Ballen får en fantastisk fin rull.
Hva heter de?
Woods, O´hair, Baddely, for å nevne noen.
Hvilke muskler bruker de?
Krøll sammen et papir og kast det i en papirkurv noen meter unna deg, så har du svaret.
Riktig! De små musklene nedenfor albuen din. Underarm, fingre.
Disse gutta putter med feel og bruker ingen store kroppsbevegelser.
Og putteren de bruker er tyngre i tåen enn hælen.

Missforstå meg ikke. Det finnes mange som beveger putteren
langs linjen man ønsker å starte putten etter, og som virkelig gjør dette med suksess. Men jeg kan ikke fri meg fra å bli fascinert av de som putter langs en bue, og det er ofte de som har den samme putter´n i baggen i årevis.

Putter´ne til Bernt er sikkert flotte å benytte for å sjekke at man står med øynene rett over linjen man ønsker å putte langs. Men gir det et riktig sikte?
Hvis man stiller seg opp på denne måten uten først å stå bak ballen for å finne et punkt rett foran/bak ballen i spilleretningen, så vil man i de fleste tillfeller sikte for mye til høyre, fordi de fleste har et høyredominant øye. Jeg har ikke kompetanse nok på dette området, men hvis jeg stiller meg opp for å slå et slag uten først å stå bak ballen for å lage meg en imaginær linje som jeg kan stille meg parallell til, så stiller jeg meg automatisk til en linje som peker til høyre for den linjen jeg egentlig ønsker.
Anbefalingen å stå med øyet en tomme innenfor ballen, sies å nøytralisere høyredominansøye effekten. Ikke vet jeg om dette stemmer.

Påstanden til Bernt om at man ved å stå men øyet litt innenfor ballen, ubevisst vil trekke putten mot venstre synes dog for meg å høres noe merkelig ut. Hvis man søker å gjøre stroket rett bak, så rett fram, Ja! da kan jeg skjønne hva han mener. Men hvis man putter i en bue og man er komfortabel med hvordan man sikter, hvorfor skal underbevistheten jobbe mot deg da? Jeg vil forøvrig tro at hendenes plassering i forhold til kroppen (her kan lie angel spille inn) heller kan påvirke en pull.
Selv trekker jeg putter til venstre når jeg blir nysjerrig for tidlig, og ender ofte (nesten ubevisst) med å pushe den neste putten.

Når det gjelder putting fra et skrått underlag (hvor man f.eks. står lavere enn ballen), så er det åpenlyst at man ikke får riktig feedback fra puttern til Bernt, fordi man selv ikke vil føle det konfortabelt å stå parallellt til bakken når man putter, og hvis putterhodet skal ligge flatt, så hjelper det ikke å grippe ned. Men jeg tror nå ikke det er et avgjørende argument mot denne puttern, når tross alt de fleste putter skjer fra relativt flatt underlag.

Uansett, lykke til med salget ditt Bernt. Men ta signalet fra noen om at du kanskje pusher litt for mye. Slik oppfatter jeg i hvert fall det, for jeg regner med at all kritikk ikke skyldes janteloven.

Bamse

over 17 år siden

Bamse

Handler ikke dette om den der litt for flinke og litt for selvsikre nordmannen som er i ferd med å lykkes - til og med kanskje i eget land?? Misunnelse har visst vært nevnt tidligere.

Bernt har utvilsomt greie på et og annet innen fysikk og/eller noen optiske greier. Han har kombinert dette med produktutvikling innen noe han syntes var gøy og mener han kan forbedre - golf og golfutstyr. Da trår man selvfølgelig inn i et område hvor man møter mange bedrevitere og selvutnevnte småkonger. Når man da har en noe utradisjonell stil i sin kommuniksjonsform til nordmann å være, ja så må det gå som det går. Det blir leven! Ingen skal da komme her å påstå at de duger til noe, skryte av hva de får til og objektivt kritisere "gullstandarder" av utstyr/teorier/misforståelser/vedtatte usannheter.

Jeg tror Bernt med sin stil kommer til å lykkes langt bedre i utlandet hvor det faktisk selger å være selvsikker på gode argumenter og gode produkter. Om han irriterer livet av noen svake sjeler på et nettforum i Norge tror jeg neppe han mister hverken omsetning, nattesøvn, skaperglede eller selvtillit. Han ler sikkert like godt som mange av oss!

Bernt har i mine øyne utviklet en putter som faktisk er god å spille med. Jeg liker balltreffet og jeg liker stabiliteten i den. Testet ulike modeller og justeringer av disse på Fornebu og fant ut at jeg ville gi den en sjanse - ikke på grunn av Bernt, men på grunn av kvaliteten i produktet hans.

kverulanten

over 17 år siden

kverulanten

Jeg har fulgt med på dette forumet et par år, og må si eg synes Bernt har blitt mye mer saklig i det siste. Bra!
Og Bernt; hvis du spanderer en putter på Seve!, så kan denne tråden få dø i fred.
Og da vil det ihvertfall ikke være noen tvil om hvem som "vinner" denne tråden!

Seve!

over 17 år siden

Seve!

Da ser det ut som jeg snart må legge min nydelige Scotty Cameron på hylla og investere i en Profound (hva nå enn det er!!?)

Men siden denne tråden har tatt helt av og Mr.Stellander svetter som aldri før foreslår jeg at han sponser meg med en Profound som takk for all gratis markedsføring og omtale denne tråden har gitt;)

Deal?

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Emilio.

Hvor tar du det fra at jeg sier man skal bevege putteren rett bak og rett igjennom hele veien. Når slike begrep brukes er det for å illustrere at over impactområdet bør en ha så flat bue (sett ovenfra) for å oppnå best mulig marginer.

De beste spilleren i verden bruker mange hjelpemidler (også to skaft parallelt langs bakken) for å prøve bevege putterhodet rett bak og rett igjennom. Men siden putterhodet da er en pendel så vil putterhodet også bevege seg opp fra bakken etter som man beveger hodet putterbakover. så dermed kan de bruke disse parallelle skaftene for å få køllehodet til å bevege seg så square som mulig over så bredt område rundt ballen som mulig, bak og igjennom. Det gir per definisjon best marginer, reduserer potensial for sideskru på ball og dermed bedre foroverrull etc.

Det er naturlig å bevege putteren i en bue, siden føttene er plassert i en viss avstand fra ballen og siden vinkelen mellom skulderbladene bestemmer kurven man naturlig vil bevege køllehodet uten å manipulere ved hjelp av andre ledd/muskler. Dermed vil alle naturlig bevege køllehodet inside-square inside, men når man snakker om teorier og snakker om square square, så snakker man om et mål, for å få bedre marginer. Noen få roterer køllehodet i tillegg bak og igjennom, slik Tiger gjør, men det er sterkt å fraråde, siden man da stiller svært strenge krav til timing av square til ball. Ingen vet hva vi promoterer av stroke osv. Jeg forholder meg til spilleren og prøver gi spilleren bedre marginer. Ikke tilskriv meg ting jeg ikke har sagt :) Men målet er at man skal holde face square til path og path så flat som mulig, naturlig. Tenker du likte den jeg ;) Bra innlegg forresten!

Dominante øyet er irrelevant i forhold til teori om sikte ved å stå med øynene inside eller over ball, siden de aller fleste prøver holde øynene parallelle til targetline. Noen sliter med hodetilt, blant annet Tutta, og det gir mange andre problemer som jeg ikke vil nevne her.

Du skriver:
"..hvis jeg stiller meg opp for å slå et slag uten først å stå bak ballen for å lage meg en imaginær linje som jeg kan stille meg parallell til, så stiller jeg meg automatisk til en linje som peker til høyre for den linjen jeg egentlig ønsker.
Anbefalingen å stå med øyet en tomme innenfor ballen, sies å nøytralisere høyredominansøye effekten. Ikke vet jeg om dette stemmer."

Grunnen til at du sikter til høyre er fordi du er inside :)))
Om du formodentlig skulle føle du sikter til høyre om du står perfekt, så vil du ved 1 tomme inside forsterke feilsiktet ditt, fysisk og geometrisk.

Synsdelen av hjernen er klar over feilsikte, og de fleste vil dermed ubevisst kompensere ved at du ubevisst trekker ballen mot venstre, erfaring tilsier at dette er et kjent fenomen og en vanlig problemstilling.
Enkelte vil ikke kompensere, og tro de pusher ballen utenfor, men har da slått ballen akkurat der de siktet optisk. Ingen regel uten unntak vettu, men majoriteten trekker ved sikte utenfor, logisk og vanlig innenfor andre idretter eller bevegelser der en sikter uten hjelpemidler.

På www.deal.no er det forklart forholdet ved ondulerte greener.

Vi pusher ikke puttere, alle spillere som noen gang har fått tilpasset putter fra Profound har kommet til oss.
Senest idag fikk jeg mail fra IMG (verdens største innen management, Tiger er i stallen...) som på vegne av en ung klient som nettopp har signet med NIKE som ønsket å spille med Dark Ace. Ellers er vi ute på tourene og er tilstede for å hjelpe spillere som da tar kontakt.

Emilio.
Veldig bra skrevet, men må nesten på vegne av oss begge to be om unnskyldning til leserne for lengden på innleggene våre hehe
Stakkars folk sier nå jeg hehe

Håper du føler du fikk svar på ting:)

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Seve.
Den er grei hehe

Men må da få si at alle andre som skulle prøve starte tråder for å ta av min energi med mange spørsmål IKKE får gratis putter.

Men Seve skal få, for å avslutte denne tråden med et lite glimt i øyet.

Seve, ikke vær redd for juling, jeg er egentlig ganske snill jeg hehe

Men hvordan sikrer jeg meg mot hundre Seve'r som vil ha putter nå da hehe

Men vi er utsolgt, men Seve kan få min Dark Ace :)

Seve!

over 17 år siden

Seve!

Takk,da er denne tråden endelig avsluttet.

Inge

over 17 år siden

Inge

Trampeklapp for Stellander !

?????

over 17 år siden

?????

??? Trampeklapp???

Berger

over 17 år siden

Berger

365 innlegg? Fint tall det. Lett å huske. Men nå ble det 366.

eldrick

over 17 år siden

eldrick

Emilio: selv om du kaller meg og mine "medkritikere" fjortiss skal du ha for et fantastisk innlegg. Trådens beste synes nå jeg :)

Bernt: "alle spillere som noen gang har fått tilpasset putter fra Profound har kommet til oss." Kan det være fordi de spillerne DU kommer til ikke blir overbevist av hverken deg eller produktet? du sier indirekte at du ikke har solgt deg inn til en eneste toppspiller.... for du har tatt kontakt med spillere, det skjønner alle. Så det henger liksom ikke helt på greip.

Men samma kan det være... Det er ditt produkt og ide og du holder på som du vil..... selv om jeg, med flere, synes du mangler ydmykhet, men det ser det ikke ut til at du tar til deg uansett. Også synes jeg det er fryktelig rart at man ikke stopper opp og tenker hvorfor folk har noe imot deg og "motarbeider" deg som det blir sagt.

Du har en bra ide og produkt... og lykke til videre skal du ha, uansett om du velger å ta kritikken mot deg her til deg eller ikke.

Stig

over 17 år siden

Stig

367

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Eldrick
Hvor lavpanna er du egentlig. Tror du Goosen, Jiminez, Jaquelin, Langer, Ihlonen, Fast, Hedblom, Bickerton, Yang og & co...kommer til Bernt fordi han har et produkt og filosofi som ikke holder mål....
Get a life moron!!!!

eldrick

over 17 år siden

eldrick

Jeg har relativt høy panne faktisk. Jeg mener ikke at produktet og filosofien ikke holder mål heller...

Berger

over 17 år siden

Berger

Lurer på hvor Observatør får all denne informasjonen fra

372

over 17 år siden

372

...and counting...

Andy

over 17 år siden

Andy

Observatør, hvis du tror at alle disse spillerene som du snakker om har kommet til Bernt, så tror jeg du skal lukke øynene, tenke deg godt om, og når du lukker dem opp så kanskje du ser en rosa elefant som flyr over huet på deg. Du kaller Eldrick lavpanna, tror du skal roe deg litt ned og tenke over hva du sier!!!

Hmmm

over 17 år siden

Hmmm

Seve har jo fått putteren allerede, tråden er død den... ;)
Grattis forrsten!

Ikke pokker

over 17 år siden

Ikke pokker

Død nei. Tenk om Seve! ikke tør å gi Bernt navnet sitt. Vi må jo sikre at han må kjøpe en i alle fall. Da får han to...

376

over 17 år siden

376

Andy

over 17 år siden

Andy

Til Observatør, kan du fortelle hvor du har fått all denne informasjonen fra, altså alle disse spillerene som du påstår bruker profound, godt mulig de alle har testet den, men nesten ingen av dem bruker den nå, men er veldig interessert i å få vite hvordan du vet dette, for det står ingensteder.

Berger

over 17 år siden

Berger

til Ikke pokker: da kan jeg få den som er freebie :)

Hmm...

over 17 år siden

Hmm...

Bernt, dersom det blir en mulighet tester jeg veldig gjerne en prototype på en putter som er mer nøyaktig enn Dark Ace!

Og et par andre spm:

Er det best lengdekontroll på en putter som "tung" eller en som er "lett"?

Scotty Cameron bruker såvidt jeg vet ca 4 grader (effektiv) loft som optimalt (tommelfingerregel). Jeg har forstått at en lavere loft vil kunne gi bedre rull, men at lengden på puttene da ofte blir vanskeligere å få til å sitte. Er dette riktig? (Og betyr det at Dark Ace skal slåes "oppover" mot ballen for å få optimal effektiv loft?)

Berger

over 17 år siden

Berger

Antall grader på putteren har også sammenheng med hvor rask greenen er. Hvor tett den er. Spiller du på typisk norske greener er det fint med 3-4 grader på putteren. Spiller du på harde raske greener er det kjekkere med 1-2 grader. Ettersom jeg har forstått?

Lengdekontroll ja. Det spørs også på personen som putter. Men slike puttere som Heavy putter er altfor tung til å få god lengdekontroll. Samme med den norske Devilray. De er utrolig gode på korte putter, men litt kinkig på lange. En mellomting på vekt er nok det beste.

Proffene liker ofte lette puttere.

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Hmm...
Lengdekontroll på tung eller lett putter er svært individuelt. Har sett flere undersøkelser der spillere på pga tour får nettopp dette spørsmålet, og det er ikke noe mønster over svarene.

Noen liker tunge på kjappe greener og noen lette på kjappe greener, og vis versa på trege greener. Min oppfatning er at mangelen på følelse ved tyngre puttere, er at fordelen ved mer konsistent pendel og energioverføring til ball mer enn oppveier den knapt målbare tap av følelse ved å gå fra lett hode til tungt hode.

Loft på putter er litt kinkig, fordi det som er relevant er skaftvinkel ved impact, altså den dynamiske loften en har når en treffer ballen ved sitt normale stroke. Grunnen til at cameron har litt vel høy loft er at mange med bladputtere forward-presser og har dermed et litt framoverbøyd (mot målet) skaft ved impact og dermed har redusert slagflatevinkel ved balltreff.

Framover rull så kjapt som mulig vil alltid være første pri fordi gyroeffekten rundt ballens horisontalakse 90 grader til targetline dermed holder ballen på den ønskede retning ballen skal starte på. Problem med for høy loft på disse bladputterne er at mange har ballen langt framme i stance og dermed må sette kroppen i en anstrengt posisjon for å ikke få mer loft enn 4 grader ved impact.

Dessuten vil en loft mer enn 4 grader ved impact og et køllehode på vei opp i pendelbeveglesen gjerne gjøre at ballen ikke starter med framoverrull, og blir dermed ustabil i forhold til targetline. Med andre ord, første del av resien blir ustabil.

Berger har rett hva gjelder generell betraktning av loft til forskjellig hastighet på green. Men som sagt, alt avhenger av skaftvinkel (og dermed dynamisk loft) ved impact.

De beste putterne i forhold til framoverrull på ballen har gjerne relativ lav loft ved impact og et køllehode lett på vei oppover i pendelen. Dessuten holder de face square til svingplanet. Nei, Tiger gjør ikke det, og JA han er meget god for det;) Men er som sagt svært lite vennlig for de som ikke har slik timing som Tiger. Men selv Tiger kan bli bedre og hente bedre marginer. Han har endret sitt optiske sikte, og er nå over ball. Vel, han prøver ihvertfall, og det er en BRA ting hehe

Men Tigers spor er temmlig square square, men han roterer køllehode åpen bak og lukket igjennom, så den komboen der er ikke lett nei, men er resultat av gammel vane og enorm repetitiv bevegelse som gir han timing til å allikevel fikse det. Mentalt på green er Tiger i en klasse for seg, så den lar vi ligge :)

Andy

over 17 år siden

Andy

Bernt, har du aldri approachet spillere for å prøve å få de til å bruke putteren din??

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Nei.

Jeg har approachet faren til Garcia med det for øye å hjelpe til og informere om en mulig løsning på en feilkilde han har i sin oppstilling ;)

Jo, forresten etter turneringen i Orlando, LPGA, snakket jeg uoppfordret med Julie Inkster. så det kan vel kalles en approach, men vi går aldri på spillere under innspillsdagene og forstyrrer dem når de trener på green, men vi er tilgjengelige. Julie var svært glad for at jeg forstyrret henne. Eller som hun svarte da jeg bad om unnskyldning for å ha forstyrret henne......."it was a good bother" med et smil om munnen (utrolig nok hehe)

Andy

over 17 år siden

Andy

Bernt, du lyver, nå mistet du akkurat det bitte bitte lille du hadde av kredibilitet!!! Makan til Møkkakar!!!

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Når jeg får tenkt meg om så var det faktisk ikke uoppfordret, for Julie var litt nysgjerrig mens hun trente, siden jeg tilpasset bladputter til US Junior Amateur Champion rett ved siden av henne.

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Kom med noe konkret i stedet for å slenge møkk.

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Til Randy Andy og co, ja jeg er middels godt orientert ha ha...

Andy

over 17 år siden

Andy

Jeg trenger ikke komme med noe konkret, for målet mitt er ikke å vise hele Norge at du lyver, så lenge jeg vet det så holder det i massevis, da vet hvertfall jeg og alle jeg snakker med rundt om i golfnorge hvordan type kar du er. Og da vet jeg også at jeg ikke tror på noe av det andre våset du kommer med når jeg nå vet at du ikke er annet enn stakkarslig løgner.

Simen Fulland

over 17 år siden

Simen Fulland

Og der ble nok en feig annonym kylling født.....

"Andy" kommer du med ærekrenkelser bør du jaggu være mann nok til å stå for dem med fullt navn og fortelle hvorfor du mener Bernt er en "møkkamann" og en "stakkarslig løgner"

Med mindre du gjør det er det kun en som mister all kredibillitet, og det er deg "Andy"..

Rett og slett ynkelig.

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Alle her skjønner at hadde du kunne kommet med noe konkret og vist alle at jeg er løgner, så hadde du gjort det.

Du vet, kan jo hende jeg har kommet en norsk spiller på amatour i møte hehe og dermed er jeg løgner :)
Jeg regner med du mente toppspillere, eller proffer i det minste ?

Kan jo også hende det er et tilfelle der jeg har snakket med noen og spurt om de ikke vil prølve puttern min.

Kan til og med hende det er en eppisode jeg har glemt.....

Joda, jeg har jo spurt min venn Bernhard Langer det spørsmålet, så jeg er vel en løgner da hehe

Men er du feig og tør ikke komme med noe konkret eller, så kan jeg enten legge meg flat og innrømme at det finnes unntak jeg har glemt i farten, slik jeg gjorde nå med Bernhard ;)

Poenget mitt er at vi ikke er pågående og respekterer spillere på green, og generelt kan jeg si at vi ikke går til spillere men de oppsøker oss.

Det finnes situasjoner der Caddier har bedt oss gå bort til spilleren deres osv, fordi de er sjenerte osv, men la ikke dett bli tull og tøys igjen.

Hmmm

over 17 år siden

Hmmm

Andy, som Andy bak Devilray?

Hmm...

over 17 år siden

Hmm...

Takk for godt svar Bernt.

Slik jeg leser deg vil dette bety at ballen bør ligge litt foran laveste punkt på puttebuen med en "normal" Dark Ace, og ha en perfekt pendel (uten å presse hendene frem)

Så et kort litt hypotetisk spm:
Dersom putteren har tyngdepunktet langt bak, vil det gi effektiv høyere loft enn en putter med tyngdepunktet fremme? (På samme måte som for noen drivere med tyngdepunktet langt bak, eller er denne effekten neglisjerbar?)
Er det en god grunn til at en del puttere med høy MOI ofte legger tyngden langt bak og ute til sidene isteden for å bare legge den ute til siden?

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Er litt sjokkert over meg selv, som gidder svare folk som sjikanerer meg hehe

Beklager til de som synes det er dumt, jeg er så enig så enig :)

Andy må være veldig skuffet som ikke fikk til sitt eget prosjekt.........

Hmm...

over 17 år siden

Hmm...

for den observante kverrulant: ...ofte HAR tyngden...

395

over 17 år siden

395

!

Ør9

over 17 år siden

Ør9

http://golf.no/article929074.ece
Legg merke til annonsen fra deal.no! Artig sak!

Berger

over 17 år siden

Berger

Det er pinlig å lese alle dere tror dere vet hvem er - og alle ballesparkene de forskjellige prøver seg på. Småhinting om hvem som står bak diverse anonyme nicknames.
For noen små menn dere er.

Andy er ikke stort bedre heller som ikke tør stå fram.

Siden dere er så interessert i å få poeng mot motstanderen, så synes jeg Bernt klarer seg så til de grader mye bedre enn de anonyme som prøver fortvilt å spre møkk, eder og galle.

Heia Bernt!

Berger

over 17 år siden

Berger

DevilRay ja.

"Men det viktigste for oss nå er å utvikle putteren til å bli om mulig enda bedre, sier Larsgaard."

Han sier "om mulig". Er ikke det også rimelig arrogant og kvalmende? Som om den ikke KAN bli bedre? utrolig nok kan den KANSKJE bli bedre?

Hehe. morsom lesning. Rart den ikke slo an når den om mulig ikke kunne bli bedre.

Andy

over 17 år siden

Andy

Som sagt, jeg har ingen interesse av å være konkret, for jeg har ikke som hensikt å vise alle at du lyver, det holder at jeg vet det, og de jeg kjenner. Og tro meg Bernt, du vil ikke at jeg skal være konkret!! By the way, jeg er absolutt ikke personen bak Devilray!! Skal jeg være ærlig så vet jeg ikke hvem personen bak Devilray er... Men Bernt, lykke til videre, du trenger det mer enn du aner!!!

wahtever

over 17 år siden

wahtever

Dark Ace er et kult navn på en putter btw, kudos.

!

over 17 år siden

!

Og vi har passert 400!

Berger

over 17 år siden

Berger

Whooooooooooooo! Her var det alvorsord fra Andy. Bernt vil virkelig ikke at Andy skal komme med et eksempel der Bernt oppsøkte en spiller. Andy du er skikkelig kul! Det skal du ha.

St. Able Ford

over 17 år siden

St. Able Ford

"Du trenger det mer enn du aner!!!"
Hmmm... Hørtes nesten ut som en trusel...?
Hørtes i hvert fall ikke ut som en voldsomt hjertelig lykkeønskning...

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Hmm...

Det er helt korrekt alt du sier.
Problemet med å legge den for langt bak er noe som kalles "train wreck effect", at hekken vrir seg om en roterer køllehodet. Hekken vrir seg lett. altså høy MOI, MEN ustabil rotasjonsmessig. 2-Ball er et meget godt eksempel på slik dårlig balanse som her nevnt. Ingen tå hæl vekt, men alt i midten og bak. Slikt var high tech 8 år siden og dessuten basert på myter som ikke henger på greip i forhold til loft på 4 grader. Årsaken til denne myten er inntreden av pendelbevegleser for puttere som fikk sin oppblomstring. Vektingen er delvis bra for det, men nok nå :)

Prøv å forwardpress en Futura så ser du hva jeg mener. Eller tipp den opp slik at hælen hviler mot bakken/gulvet. (Nevner denne pga ekstrem backweight)

Dark Ace har CG midt i konstruksjonen for å unngå denne effekten, derfor dens gode balanse (lavest mulig potensial for rotasjon i konstruksjonen). Ikke mange malleter du kan tippe opp på hælen når den ligger på bakken uten at den vrir seg åpen, prøv selv, det er en glimrende test for å se hvor rævtung de er. Dark Ace er "rotational quiet", og vil aldri kjempe mot spilleren, samme hvordan spilleren beveget køllen.

Problemet med for mye vekt bak, som er en gammel myte der en trodde slikt hjalp rullen framover på ballen, er at om en har litt inside-inside kurve, så "kjemper" putteren litt mot spilleren. Er eneste måten jeg kan forklare dette uten å vise det. Eller se for deg to ekorn på en vippe på lekeplassen, mens Erna tusler fram og tilbake mellom dem på vippen hehe Det er faktisk et "bilde" på lav MOI, og 2-ball har meget lav MOI. Til eksempel har 2-ball 3400 g/cm2 og min nye bladputter over 5000 g/cm2. Dark Ace har 62 % høyere MOI 5560 g/cm2 (vridningsmotstand ved treff utenfor senter) enn 2-ball.

Eller for å kommentere ditt siste avsnitt:
For mye av det ene er neppe optimalt ;)
Derfor jeg har gjort en kombinasjon, vekt ut OG bak.

wahtever

over 17 år siden

wahtever

Får jeg også en putter for å ha kommet med nummer 400?

I think I should.

Ør9

over 17 år siden

Ør9

"- Den første putteren vi laget var verdens beste. Men versjon 2.0 av tour-putteren fra Devilray er enda råere, påstår gründer Andy Larsgaard hardnakket." Ydmyke karer!
Hvordan har det egentlig gått med Devilray? Er den å få kjøpt?
http://golf.no/article1033299.ece

Berger

over 17 år siden

Berger

Ydmykhet fåes kjøpt på Nille for kroner ni pr hekto.

Hmm...

over 17 år siden

Hmm...

Fra DevilRay 2.0 artikkelen: "- Det er bare Devilray som har lov til å bruke putterskaft som veier mer enn 170 gram per meter, fastslår Larsgaard."

Herrejemini. Tenk å ta patent på det. Det er for meg fullstendig uforståelig at noen får lov til å ta patent på noe slikt!

Et annet spm.
Hvordan i all verden kan det være vits i å ha vekt i putterhodet når skaftet er så tungt. Ville ikke det ideelle skaftet være perfekt stivt (helt stivt) og veie 0 gram, slik at all vekt kunne være i putterhodet?

Berger

over 17 år siden

Berger

Fra en annen DevilRay-artikkel:
"- I have gained so much knowledge about putting during the past few years. When someone buys the concept, I would want to move along to the States for one or two years. There is no if in his mind. He knows someone will buy his patent sooner or later. "

Han bare VET noen blir å kjøpe DevilRay. Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. Det er null ydmykhet i disse artiklene.

Fra http://sambagolf.com/content/view/27/36/

Inge

over 17 år siden

Inge

Devilray brukte 8 mill, sa i DN at de var verdt en milliard men solgte aldri de første 1000 putterne.

Putteprofessorn trener Team Norway og ingen får spille med Profound.
Lett å se sammenheng her. Eller misunnelse som det også kan staves.

Stuttjukken Andy har vel stukket seg fram i dagslys og oser av skadefryd. Men blir bare stående der som en tosk.

Berger

over 17 år siden

Berger

Ops nå var jeg litt negativ her.

Synes det er dritkult at folk prøver å selge konseptene sine :) Meget kult.

Namedropping

over 17 år siden

Namedropping

Tror du virkelig namedropping er den beste markedsføringen som finnes Bernt? Jeg unner dere for all del stor suksess, og synes det er veldig gøy at dere kan vise til resultater, men vil samtidig si at namedropping og en lite ydmyk holdning ikke nødvendigvis er den beste reklamen... La resultatene tale for seg istedenfor å skrive ørten innlegg på debattsider under eget navn eller andre nick. Til det burde dere ha kommet for langt nå Bernt.

Gratulerer igjen med gode resultater, og jeg unner dere videre suksess.

St. Able Ford

over 17 år siden

St. Able Ford

Bernt:
Finnes det ingen tilgjengelige bilder av de nye modellene, Glider og Ingenieur...? Når blir de lansert for oss vanlig dødelige?
Spent på hvordan de ser ut!

Berger

over 17 år siden

Berger

Jeg lurer veldig på hvem Inge er. Hvordan kan du si at ingen i Team Norway får lov å bruke Profound? Kan du dokumentere dette?

Det oser idioti av innleggene dine.

Hmm...

over 17 år siden

Hmm...

Tusen takk for meget gode svar i denne tråden Bernt!
(Forklaringen din på hvor tyngdepunktet bør ligge var veldig god)

Selv har jeg holdt meg til en Frankly Frog i noen år, og dersom jeg skal tippe har den tyngdepunktet rimelig midt på - men uten den samme høye MOI og ingen hjelp med siktet. (Må innrømme at to små streker jeg har tegnet på hjelper litt på siktet, selv om de strekene mest sannsynlig bryter en av dine patenter Bernt ( Beklager ))

Inge

over 17 år siden

Inge

Leder av ToppGolf Norge som er hovedsponsor av Team Norway, hvem er leder der og hvilket forhold har han til Stellander......
Professorn sto bak DevilRay.

Åpenbar sammenheng er rette ord her.

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Er bilder i Norsk Golf siste utgave.

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Hmm...
Takk og permission given ;)

Tom

over 17 år siden

Tom

Jeg har det!!! Et forum på profound sin hjemmeside.. Mitt i blinken for dere all sammen..

Hmm...

over 17 år siden

Hmm...

Takk for det :-)

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Inge.

De norske som bruker Profound, hva meg bekjent (unnskyld Namedropping) er Nilbrinck, Engzelius, Børsheim, Rakel Råstad(?), og mulig Team Norway spillere følger et konkret opplegg med DevilRay grunderen i regi av NGF, ikke vet jeg.

Men det er nok tilfeldig at ingen på Team Norway bruker Profound.
Vel Lill-Kristin brukte Dark Ace litt ifjor med suksess i Wien, det er alt jeg vet om.

Jeg regner med at profesjonelle personer med roller i Topp Golf Norge hverken har mulighet til å påvirke slik her antydes, og tør heller ikke risikere sin jobb pga personlig konflikt med undertegnede.

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Jeg har nettopp funnet ut at jeg ikke har noe liv, og beviset er at jeg har lest hele denne tråden fra topp til hit.

Først vil jeg berømme Bernt for å ha endret sin debattkultur, han skriver med smilefjes og humor til tross for til dels kraftige skyllebøtter av særdeles varierende saklighet. Dette vitner om at Bernt har det godt med seg selv om dagen, og kanskje er årsaken at Profound gjør det bra. I så fall gratulerer!

Til Sammy, Andy og dets like... ikke veldig imponerende lesning. Dere skriver i blodtåka og bærer preg av å være provosert over alle proporsjoner. Og det av at en person har laget et annerledes verktøy for å dytte en hvit ball ned i ett hull. Er ikke det litt pinlig?

Til slutt et spørsmål:
Hvor vanskelig er det egentlig å treffe ett punkt 40 cm til venstre for ballen selv om man ikke har øynene rett over ballen? Er det ikke slik man tradisjonelt sikter når man slår wedger, fulle jern eller driver? Da står man aldri med øynene rett over ballen, og til og med med varierende avstand avhengig av kølle?

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Takk Fjosok.

Egentlig meget godt spørsmål.

Man ofrer muligheten for å ha korrekt optisk sikte og forholder seg til å prøve få face pekende mot målet ved impact (pga av lengden på køllene)

Derfor svært få spillere klarer slå rette slag.

Orker ikke langversjonen, men fin analogi i spørsmålet ditt Fjosok.

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Som sagt mange ganger så vil man ufrivillig utføre kompensasjonsbevegelser til venstre ved sikte til høyre. Noen vil Cut'e mot insiden med sideskru mot høyre, andre trekker rett vesntre osv osv.

Med feilsikte er det meget mulig du slår ballen et par millimeter eller mer til side for denne targetline, og dermed starter ballen allerede utenfor linjen din pga feilsikte.

Ofte kan det være snakk om miss på rundt 1 cm på 40 cm avstand om en ikke har korrekt sikteposisjon.

Er egentlig mange konsekvenser, jeg har kun tatt de generelle.
Men viktigheten av korrekt sikte er for å unngå dem alle sammen ;)

Sammy

over 17 år siden

Sammy

Det er ikke tilfeldig at ingen på team norway ikke bruker profound putteren. Ingen bruker den fordi det er ingen som liker putteren. Og det er heller ingen som liker han som har mekka den!!!

Puttern

over 17 år siden

Puttern

Det er ikke tilfeldig at du sitter der helt, helt alene og føler at det ikke har godt så bra for deg her i livet Sammy.

Jeg syns rett å slett synd på sånne som deg.

nysgjerrig

over 17 år siden

nysgjerrig

Bernt: Jeg bare lurer på en ting i forhold til det at dark ace har en toleranse på 1-2 grader før man ser det orange. Hvis jeg, som har mine øyne 150 cm over bakken, stiller meg opp 90 grader over en dark ace, for så å flytte mine øyne 1 grad lenger på innsiden... hvor langt på innsiden i cm er øynene mine da?

Niblick

over 17 år siden

Niblick

I bought the putter about two months ago and only really used it properly this weekend.

I was really, really sceptical after it arrived in the post but after shooting an 83 at Evje with 1 double and 1 triple (with a handicap counting round - not posted yet because golfbox doesn't work with safari or firefox) I am pretty much convinced it is a great putter if you trust it 100%.

I am so crap at lining up that I have a + on the ball to help me line up and on my old 2 ball putter I even put a line down the middle of the 2 balls....the 2 balls were not enough to help me...

Never in my golfing life have I hit the centre of the hole so often as I did in this round....I had one three putt and that was due to distance miscalculation on hole green 12.

Now I don't know if it was the putter but I do know that I putted well.

Good luck Bernt!

Emilio

over 17 år siden

Emilio

Hei Bernt!
Takk for et bra svar.
Først må jeg få korrigere meg selv ved uttalelsen om at 1" innside hadde noe med høyredominent øye å gjøre. Bare sludder som du påpekte.
Det var noe jeg trodde jeg hadde lest.
Sjekket det opp, og ser at Scotty C har gjort observasjoner av en rekke av de beste spillerne, og hevder at de har venstre øye en anelse bak og innenfor ballen (for høyrehendte). Altså ingen vitenskapelig forklaring, men heller ikke noe å kimse av.
Når det gjelder mitt eksempel med at jeg stiller meg opp mot høyre, så mente jeg ikke putting, men med en kølle hvor jeg står lenger unna ballen. Jeg er forøvrig klar over at hvis man tilter hodet når man står over ballen slik at øynene ikke er parallelle med target line, så forandrer synsinntrykket seg og man begynner å tvile på at man står riktig, og tvil er et dårlig utgangspunkt for suksess.

Jeg var kanskje forutinntatt når jeg mente at du sto for en putteteknikk a la Pelz, men du bekrefter det delvis ved å påstå at man prøver å la putteren bevege seg lengst mulig før og etter impact langs targetline for å oppnå best mulig marginer.

Dette er jeg nødvendigvis ikke enig i.

Det området hvor putteren eller køllen (i vanlige slag) er i kontakt med ballen, er veldig kort.
Ved å overfokusere på at putteren skal bevege seg langs targetline lengst mulig, kan man ende med å ta den opp for bratt, og endog stenge hodet, som så må åpnes gjennom impact for å tilstrebe at ballen ruller rett fram. Dette vil da være en mest aktuell problemstilling ved lange putter og putting på tregt underlag.

Ved å rotere underarmene når man putter, så beveger tåen på putteren seg lengst, og hodet på putteren beveger seg en del lengre en hendene.
Man vil da også bevege putterhodet lengre langs med underlaget, og derigjennom oppnå mere konsistent balltreff med bedre rull.

Du anbefaler ikke dette, da det baserer seg for mye på timing. Jeg vil bare påstå at hvis man stiller seg opp riktig hver gang, så er det ikke rare bevegelsene man trenger å gjøre for å oppnå et godt stroke.

Men som alle forandringer man gjør, eller prøve å gjøre i golfsvingen; Hvis man ikke får positiv feedback gjennom ballflukten, så kan det være en slitsom prosess man beveger seg inn på.

Det jeg er helt sikker på er at man øker sansynligheten for et repeterbart utkomme hvis man stiller seg likt i forhold til ballen hver gang man skal putte, eller slå et slag med samme kølle for den saks skyld. Og således synes din alignment metode å være en god ide. Men jeg er ikke overbevist om at man må ha øynene rett over targetline (les den linjen man ønsker å starte putten). Hvis man stiller seg opp riktig, og utfører stroket repeterbart med suksess, så slipper man å bry hjernen om hjelp.

Gratulerer forøvrig med den suksess din putter har hos en del av jentene på LET.

eldrick!

Ikke ta det så tungt om jeg brukte ordet "fjortiss" om noen her. Men for oss som hverken kjenner de som har noe i mot Bernt, eller Bernt for den saks skyld, så syntes jeg noen av innleggene ble litt hetsende mot personen Bernt. Og når et skjer annonymt, så er det litt barnslig, uansett grunn.

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Til Tom
Hvorfor ikke ha et forum på Cleveland sin hjemmeside der du jobber. Dere stjeler jo hele tiden likevel og det er sikkert bare noen få som har råd til å saksøke dere uansett!

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Emilio.
Som sagt så tar jeg utgangspunkt i spilleren, endre for mye er ikke hensiktsmessig på kort sikt, spesielt ikke på proffer som har stilt opp slik i lengre tider, men jeg endrer visse ting etter min metode for å oppnå en del andre ting jeg søker for spilleren, men det holder jeg for meg selv.

Du sier, "bry hjernen" hehe problemet med det er at over 80 % av sanseinntrykk som prosesseres i hjernen er synsinntrykket, dermed vil hjernen som regel ikke overse et feilsikte ;)

morbid

over 17 år siden

morbid

Bare sånn for å nyansere debatten litt

http://www.pgatour.com/r/stats/info/wm3.html?104

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Og Sammy har fått en kompis i form av Observatør, like pinlig oppførsel i motsatt ende, gratulerer!

Prøvde putteren på messa på Fornebu, likte bladutgaven best, og Bernt var en hyggelig og kunnskapsrik kar.

nysgjerrig

over 17 år siden

nysgjerrig

Ganske spesielt å se at Bernt kun svarer på innlegg som gagner seg selv....

Observatør: Det er ganske krasse påstander og personhetsing du selv kommer med, og du er "middels godt orientert ha ha..." . Og du har hvertfall ikke hold i det du kommer med.... så jeg vet ikke hvem som er ynkelig her....

St. Able Ford

over 17 år siden

St. Able Ford

Uansett om "Observatør" er Bernt (som noen har antydet), - eller jobber for Bernt (som andre har antydet), - eller bare ønsker å "støtte" Bernt, - er det nå min mening at hans dårlig skjulte beskyldninger er i ferd med å ødelegge mye for Bernt og Profound. Jeg aner ikke hvem Observatør er, - og om han i det hele tatt har noe å fare med.
Jeg aner heller ingenting om det som skjuler seg og rører seg i Golf-Norge på disse områdene, men det mer enn antydes at her er det mye ufint kameraderi, intriger, uvennskap og ødeleggende motiver.
Synes uansett at Observatør med sine ufine, udokumenterte påstander i tre innlegg i natt har gått betydelig over streken. Disse bør slettes (se policyen om angrep på enkeltpersoner). Innleggene må føre til at webmaster vurdere å avslutte debatten...
Håper inderlig at Observatør ikke har noe med Profound å gjøre, skjønt det nesten kan se slik ut på noen av hans innlegg...? Bernt trenger ingen fiender dersom han har slike venner, - er jeg redd for...
Uansett ... Jeg aner heller ingenting om hvorvidt det er hold i Observatørs beskyldninger /påstander om hvem som skjuler seg bak "Andy" og "Tom"... Problemet med innleggene at de bereder grunnen for svært uheldige spekulasjoner. Og vi som ikke "vet no mer", aner ikke hvem man kan feste lit til...

Observatør

over 17 år siden

Observatør

De som ikke klarer å se at hele denne tråden fra start til ende er en kollektiv mobbing av Bernt Stellander må få seg ganske sterke briller. Det at det kommer frem hvilke personer som står bak dette i golf norge har kanskje ikke vært kjent. Håper og tror at moderator kan se IP adresser, så da skulle det være enkelt dersom noen mener at jeg har gått over streken.

705

over 17 år siden

705

Webmaster bør stoppe denne tråden umiddelbart. Grove personangrep av observatør og Bernt som igjen begynner å antyde ting som han ikke har dekning for:
"Jeg regner med at profesjonelle personer med roller i Topp Golf Norge hverken har mulighet til å påvirke slik her antydes, og tør heller ikke risikere sin jobb pga personlig konflikt med undertegnede"

Dette er så vanvittig lavmål og rammer en tredjepart som ikke har noe med dette å gjøre. Ettersom jeg vet så skriver aldri AR på disse sidene, men holder seg til sitt eget forum og da under sitt eget navn.

Dette blir så useriøst som det kan bli, og Bernt lurer på hvorfor vi ikke kan ta ham seriøst??

Olle

over 17 år siden

Olle

Kort oppsummering:

Innleggene kan deles inn i følgende grupper

30% Mener at Stellander er en hoven klyse som våger å mene noe rundt putting.

20% Mener at Stellander er en klyse som våger å lage en putter og ha visjoner om å selge mer enn 50 stk per år.

30% Mener at alle de som kritiserer Stellander er noen idioter.

5% Er spørsmål om putteren og putting.

5% Er svar fra Stellander om putteren og putting.

9% Tror at alle innleggene over er skrevet Stellander og AR.

1% Er meg som mener at stort sett alle over er idioter, er er litt irritert over meg selv som gidder å skrive dette.

PS: Er relativt aktiv på noen fotballforum også, og der er det mer saklighet og takhøyde enn her. Golf en gentleman sport.......NOT!

nysgjerrig

over 17 år siden

nysgjerrig

Observatør: Bernt legger rimelig greit opp til å bli "mobbet" som du kaller det selv med sine uttalelser. Og slik du fremstår i ditt siste innlegg virker du fortsatt skråsikker på din sak om hvem som står bak hvilke nick, hvilket i seg selv er renspikket tøv.

Siden Bernt tydeligvis ikke vil svare på mitt tidligere spørsmål om hvor langt man kan stå med øynene på innsiden med en dark ace, skal jeg svare selv med mine begrensede kunnskaper om geometri.

Dersom en person har sine øyne 145 cm over bakken og beveger de 1 grad mot innsiden, tilsvarer det 1 tomme. (har du øynene lavere blir det mindre enn en tomme, har du øynene høyere blir det mer)

Bernt har selv sagt det er en feilmargin på 1-2 grader på sin Dark Ace. Han har også latterliggjort teorien om å sikte med 1 tomme på innsiden og sier dette er inkorrekt sikte.

Spørsmålet er da hvordan han kan selge og stå for et produkt med et siktesystem som gir deg tilbakemeldingen "ok" når du, ifølge han selv, står oppstilt med ett "feil sikte".

Et annet spørsmål er om denne feilmarginen kun gjelder innside, eller om du med dark ace faktisk kan ha øynene på utsiden av ballen og likevel få tilbakemelding om at du sikter riktig. Hva Bernt svarer på det kan man velge å ta for hvilken som helst fisk man vil, han har jo prestert å si han ikke selv har tatt kontakt med profesjonelle spillere, noe som er direkte løgn og det vet han godt selv.

Til dere som lurer: Hvis du skulle lansert ett nytt produkt.. .ville du ikke da selv tatt kontakt med profilerte profesjonelle spillere for å prøve få de til å fronte/bruke ditt produkt? Noe annet ville jo vært idiotisk....

Reparatør

over 17 år siden

Reparatør

Du tar feil kjære Observatør. Denne tråden har på langt nær vært en kollektiv mobbing av Bernt, faktisk ganske jevnt fordelt med tanke på mobbing av, og forsvar av Bernt. Ett av de sterkeste personangrepeme er det faktisk du selv som kom med lengre opp i tråden. Herved erklærer jeg denne tråden for reparert.
Mvh
Reparatøren

Ivar

over 17 år siden

Ivar

Syns faktisk Bernt skal svare på spørsmålet og påstandene til nysgjerrig, for jeg tror faktisk nysgjerrig har rett. I så fall ser jo ikke dette så veldig bra ut for Bernt. Utrolig merkelig at han ikke svarer når nysgjerrig kommer med et så godt og saklig spørsmål.

Seve!

over 17 år siden

Seve!

Jaja folkens! Personen Bernt Stellander er og blir en klovn, men det er ingen tvil om at han er den store vinneren av denne tråden.. Han selger sikkert flere puttere enn noensinne etter denne diskusjonen (som forøvrig har tatt helt av!!) er over!

Jeg har ihvertfall fått meg en ny putter som takk for all omtale fra Bernt, TAKK:) om jeg bruker den som blomsterpinne eller settern i konas bag er foreløpig helt uvisst;)

over og ut Loosers!!

Sykt

over 17 år siden

Sykt

Sjakk matt kaller man det der Bernt. Du fikk et spørsmål som du ikke klarer og svare på, og alt du har sagt om Scotty sin tenkemåte med 1 tomme på innsiden biter deg nå hardt i ræva. Det må føles utrolig pinlig!!!

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

nysgjerrig.
For det første vil jeg si du står rimelig oppreist, men greit nok.
For det andre så bør du konsentrere deg å sammenligne Dark Ace med hva som finnes på markedet, for er dette as good as it gets (idag) hvorfor prøve disse det ;)

Grunnen til at jeg ikke ville svare på ditt spørsmål, er at jeg ikke ville virke som en som på dø og liv må forsvare mitt produkt hehe

Men du har rett i geometrien, for det første er det nødt å bli lagt inn litt slingring, slark eller margin om du vil, nettopp for at ikke orange skal bli et problem ved at det dukker opp bare du puster ut liksom:)

For det andre så snakker vi om tre høydeforskjeller her som er relevant i denne sak og på ditt milde forsøk på å sverte systemet. I den anledning vil jeg begynne med å fortelle at Dark Ace er det mest nøyaktige systemet i historien, og det er vel et greit utgangspunkt:)

Tilbake til de tre høydeforskjellene som definerer sensitiviteten:
1) Høydeforskjell på lavest punkt på indikatorene og høyeste punkt.
2) Høydeforskjell fra bunnpunkt på indikator og hendene ( som er "låsen" i systemet (gjelder alle 3D systemer).
3) Høydeforskjell fra lavest punkt på indikator og øynene ved set up.

Altså:
Om du kun ser på punkt 3, så vil utslaget geometrisk på den graden utgjøre en viss avstand, lett å regne ut.
MEN, siden mellomfaktoren, "låsen" i systemet også er svært relevant, og faktisk hovedfaktoren i BRUK av systemet, og en må tilpasse skaftvinkel til spillerens vante posisjon med hendene, så er dette en tilført sensitivitetsfaktor i systemet, og faktoren her er avstand fra hendene til øyne.

Sist og ikke minst, avgjør høydeforskjellen på selve indikatorene grunnsensitiviteten i systemet. Her defineres utgangspunktet for bruk og den "tuning" en velger legge seg på.

Flere måter å "tune" denne, som tidligere fortalt så kunne en hatt syltynne hvite sor som forsvinner meget kjappere bak sideveggen, men valget har falt på høykontrast for å få fram sporet i sidesynes mens putteren beveger seg, en added benefit mot syltynne linjer som ville vært mer nøyaktig ved set up.

Det bør være litt margin slik at ikke orange, som skal være feedback ikke blir støy for spilleren!

Derfor er systemet tunet slik det er, og det kommer en skarpere i 2010 som nevnt.

Men å bare snakke om indikator til øyne blir meningsløst, for da tar du bort en faktor som tross alt hører hjemme her, for jeg regner med og tar for gitt at du holder putteren med hendene og ikke med tennene ;)
Det blir som å skulle skrive en test om en Porsche 911 Turbo, mens turboen er koplet ut :)

Vel, åpenbart hvem som prøver seg hele tiden på å disse meg, putteren og siktesystemet. Det som er hyggelig er at Dark Ace ikke bare har det mest nøyaktige siktesystem i historien, men det har også høyeste MOI for en stålputter ever, og slikt er ikke min synsing om mitt egne fortreffelige produkt og hedring av min egene fortreffelighet, det er fakta. Ikke minst er det nok den best balanserte putter noengang konstruert, og det er jeg svært stolt av :)

Så til nysgjerrig vil jeg bare si
"Nais Trai" hehe

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Seve!
Tror du virkelig jeg gav deg en putter fordi dette er god marketing ?

Å bli slengt drit til mens jeg prøver svare på spørsmål er ikke akkurat god marketing. Men om et par stykker her ikke liker meg og ikke kjøper Dark Ace av den grunn, ja det tåler jeg, både økonomisk og emosjonelt :)

Alt handler ikke bare om penger, det handler om å være den man er og jeg svarer folk om det er saklige spørsmål, jeg har til og med svart saklig til deg som kaller med en klovn, og gitt deg en putter. DET var for å stoppe denne tråden, for det blir for mye fokus på person.

Send meg en epost så skal du få pøttern din ;)

nysgjerrig

over 17 år siden

nysgjerrig

du svarer ikke på spørsmålet om det er mulig å ha øynene på utsiden, så da regner jeg med at det faktisk er mulig.

jeg begrenser meg også til å regne med 1 grad, selv om du sier opp mot 2. For ordens skyld vil 2 grader tilsi at du må ha øynene 73 cm over bakken for å være lenger enn 1 tomme fra, hvilket jeg tør påstå ikke er å stå rimelig oppreist.

produktet ditt er sikkert flott, men du må snart skjønne at du må begrense måten du uttaler deg på....

jeg regner med de fleste oppegående mennesker på dette forumet ser tråden her....

705

over 17 år siden

705

Nå blir jeg litt kvalm av Bernt. Alt med putteren hans er det beste noen har sett i historien og så legger han til latter etter det meste.

Jeg har ingenting med Devilray putteren å gjøre, men det virker som om du bruker forumet til å sverte andre som er uenige/kritiske med deg.

Jeg er bare en vanlig lav handicapper med rimelig bra kjenneskap til putting og puttere, men ikke så mye rundt geometri. Stroke og feel er de viktigste faktorene for meg. Om putteren koster 20 kroner eller 3000,- har ingenting å si, bare den virker.

Observatør

over 17 år siden

Observatør

Til Reparatør:
Jeg sier ikke at alle i denne tråden henger ut Bernt. Jeg sier at denne tråden er laget for og sverte han og hans arbeidet.
Personlig tror jeg ikke denne tråden har noe og si for Profounds salg eller omdømme, men den faciten kommer jo med salgstallene ha ha.

Bernt Stellander

over 17 år siden

Bernt Stellander

Observatør.
Du har helt rett, det er bare å lese trådstarten.

Og nå er alle aspekter diskutert så inn i granskogen mye at jeg legger denne ballen død.

Siden det i tillegg viser seg at sentrale aktører i golfnorge og konkurrenter deltar her under anonymt nick med slik negativ tone til det vi driver med og så intenst og aktivt, så velger jeg avstå fra mer diskusjon her på forumet. Jeg prøver igjen å anmode om spørsmål til min epost i stedet.

Da gavner det neppe de vanlige deltakerne har, at en svertekampanje føres slik det framstår her.

Jeg har prøvd å holde saklig debatt, og føler denne debatten er ferdig.

God sommer:) (unnskyld smiletegnet 705)

Sølv

over 17 år siden

Sølv

Tråden blir slik når Bernt hele tiden kommer med knivstikk i siden på folk og hele tiden utrykker seg som en unikum i verdens herredømme innen putting. Og når du underbygger alt som han sier og i tillegg har så inngående kjenneskap i alt Profound gjør og i tillegg sier ha ha som Bernt. Patetisk.

nysgjerrig

over 17 år siden

nysgjerrig

"Siden det i tillegg viser seg at sentrale aktører i golfnorge og konkurrenter deltar her under anonymt nick"

Den uttalelsen er ikke noe særlig frisk... hehe... og det er vel heller ikke mannen bak den.

God bedring

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her