Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Holdninger til å gi en put

Jan B. Sørensen

over 21 år siden

Jan B. Sørensen

Av og til blir jeg i tvil når jeg står overfor spørsmålet om å gi en put. Argumentet for å gi en put er i hovedsak for å spare tid. Hvor skal man sette grensen for avstanden? Selv vurderer jeg spillerens evne til å sette en put på 20-30 cm over et par ganger og når jeg ser dette går helt greit, gir jeg putten.
Er det en uting å gi en put på 25 cm?
Selv fører jeg statistikk over alle mine runder og etter vel 20 runder hittil i år er jeg på 1,7 i putt.

HM

over 21 år siden

HM

Synes det er en uting å "gi" putter i slagspill. Det er kun i Matchspill at en putt kan gis?
Det er vel uansett liten tid å spare på å gi en putt på 30 cm, og det kan fort bli en uvane man drar med seg i turneringer.
Runden er ikke hcp-tellende hvis det gis putter, hvis det er et mål å spille hcp-tellende hver gang da.
Noen ganger har det utartet slik at det "gis" putter på opptil 1 meter, og allikevel skriver folk seg ned.

Henning

over 21 år siden

Henning

Vi gir putter som er maks 2 puttehodelengder unna....

Eivind

over 21 år siden

Eivind

Jeg har den policyen at dersom jeg tror (eller vet) at den jeg spiller med kommer til å ønske å skrive seg ned dersom vedkommende scorer over 36 poeng, så gir jeg aldri bort putter.
Dersom man har passert det punkt hvor man innser at det blir uaktuelt å skrive seg ned, er det forsåvidt greit å gi en put her og der for å øke spillhastigheten. Forøvrig gir jeg aldri bort putter som er lengre enn 20-25 cm. Har sett altfor mange bomme på 30-40 centimetersputter til å tro at det er noe som alltid ender i koppen.

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Gi aldri putter hvis du ikke vet om spilleren faktisk vil ha dem. Jeg tar aldri i mot putter, og syns det er irriterende når flaggpasseren sier "den får du" og slår ballen tilbake til meg før jeg får takket nei. Sånne burde tildeles straffeslag for spill på feil ball!

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Enig med Toughloose..... man gir putter mellom gode venner - men man tvangsgir dem ikke - og skriver seg ikke ned hvis man har fått. Og den som er sandbagger - han får ingen putter - slik at han må skrive seg ned.

Jeg spilte en turnering for noen år siden og havnet i flight med en partner i et av Oslos aller største advokatkontorer. Han ga puttene til seg selv. Gjerne en meters putt - kriteriet var om han mente selv at han ville sette den..... (Det morsomste var at en av kollegene hans vant turneringen med falskt hcp kort og alle visste at han hadde jukset - utenom turneringskomiteen).

Larsen

over 21 år siden

Larsen

Tiughloose:
Du kan jo gi han 2 straffeslag for testing av green, hvis han ikke har hulla ut selv da.. Kanskje litt bedre enn og si at han spilte å feil ball, selv om det også er riktig da..

Selv syns jeg det og gi putter er tull, bortsett fra i match! Det er fort gjot og bomme en kort putt...

Ali Baba

over 21 år siden

Ali Baba

Snakker vi om konkurranse gis selfølgelig ingen putter.
Snakker vi om en runde med gode kompiser gjør man som man vil. Man både tar og gir putter. Avhenger av hastigheten på fligten foran. Morroere å slå lange baller enn å gnage centimetere rundt hullet.
Dere hovne regelryttere som man av og til er så uheldige å havne i ball med på søndagsrunden kan egentlig stikke den f... holdningen deres en viss plass.
Selskapsrunde er selskapsrunde, da trener man og flytter baller og tester køller og gjør som man behager.
Ingenting er verre enn å stå og se på Hansen og Jensen med fruer som bruker en time ekstra fordi de merker og plukker opp ballene på hver green som om det skulle være US Open. For ikke å snakke om når den samme Hansen og Jensen og fruen ber deg merke en ball som ligger 3m unna puttelinjen deres. Da får jeg mark.

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Jeg ser at Ali Baba har skrevet innlegget midt på natta, og det var synd at han/hun skulle bli søvnløs over dette. Kan ikke skjønne annet enn at Ali Baba representerer en sandbagger-kultur da han_hun aldri skriver seg ned i selskapsrunder. (Konsekvens av å flytte baller, ikke hulle ut osv er at man ikke kan eller trenger å skrive seg ned).

Poenget med golf er faktisk å få ballen i hullet, ikke å få baller som ligger i nærheten av hullet. Det er veldig sjelden jeg bruker en time ekstra på å sette 5-6 20 cmere i løpet av en runde. Gi aldri putter til noen hvis du ikke vet at de vil bli gitt dem, det kan være at noen faktisk synes at det er viktig at reglene følges.

Regelkunnskapene til nordmenn er generelt veldig dårlig, dropperegler, spill av provisorisk ball "jeg spiller en til jeg" med påfølgende "jeg fant den første så jeg spiller på den" osv.

Jerker Selte

over 21 år siden

Jerker Selte

Det er mulig regelkunnskapene til nordmenn er dårlige, men dette har like mye med etikette å gjøre. De som står og gnager over en 30 cm put er de som får spillet til å ta 4,5 timer. Har noen av dere spilt klubbgolf på De britiske øyer? At puttene gis er en av grunnene til at spillet går unna på 3 - 3,5 timer. Og argumentet om å "skrive seg ned" er helt fjollete - hvis folk vil jukse seg til et jålehandicap, så la de for all del gjøre det. Det er bare de selv som taper på det neste gang de stiller opp i en konkurranse - det hjelper ikke å være singelhandicapper når alle som ser deg spille ser at du slår ballen som en 18-handicapper og at de 23-24 poengene du får er helt riktig i forhold til måten du trakterer køllene på. Så jålehandicapperne ødelegger ikke for andre enn seg selv.
I alle utviklede golfland er problemet det motsatte: Folk spiller seg IKKE ned - og stiller i konkurranser med for høye handicap. Da er da vi kan snakke om juksing - spilleren får alltid 34 til 38 poeng og havner høyt på premielisten hver gang.

Fancy Flee

over 21 år siden

Fancy Flee

Du kan i en selskapsrunde gi bort en putt som du regner med at med-konkurrenten trygt klarer å sette. I matchplay konkurranse kan dere bli enige om en sirkellinje rundt hullet som grense. I slagspill konkurranse må alle baller ende i koppen.

Det ovenstående beskriver det formelle spillet. For øvrig kan du i en selskapsrunde gi bort 3-metersputter hvis du ønsker det. Etiketten krever da at medkonkurrenten må akseptere gaven, men i dette tilfellet synes jeg han kan gi blaffen, og fortsette puttingen. Selv om han hadde akseptert gaven og etter runden ønsket å skrive seg ned, så hadde jeg glatt underskrevet kortet. Å skaffe seg et lavere hcp enn man fortjener er jo ris til egen bak!

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Dette er ingen debatt om spillehastighet, jeg går ut i fra at ingen bruker over 4 timer på en runde. Det er en forutsetning. Bruker man over 4 timer på en runde så bør man få opp farta lenge før man er på greenen, og det er ikke tap-ins man taper tid på da uansett. Dette er snakk om å gi bort putter, og selv løser jeg problemet veldig greit ved å si: "du får den hvis du vil ha den". Da bestemmer spiller selv om han vil sette den eller ta den.

Joje

over 21 år siden

Joje

Jeg er veldig enig med Jerker Selte om at jålehandicappere ikke ødelegger for andre enn seg selv. Når det gjelder å IKKE skrive seg ned, snakker vi derimot om regelrett (!) juks.

Jeg er derfor veldig forundret over at det virker som om jålehandicappere provoserer mere enn sandbaggere her på forumet. Min teori er at det er sandbaggerne som blir provoserte, fordi de egentlig ønsker seg et lavere handicap, men som de ikke kan få på grunn av at konsekvensene blir at de svekker sjansen på å vinne turneringene sine.

Hvem er egentlig de mest jålete her?

Men jeg er ikke enig i at å gi putter på 30 cm sparer masse tid. Da må vi i tilfelle begynne å gi putter på en meter. Og så lenge det ikke spilles match, er det vel de færreste som ville ta imot en meters putt..?

Joje

over 21 år siden

Joje

For øvrig pleier jeg også å si det samme som Toughloose: Den kan du få hvis du vil...

No problem.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Jeg stiller meg i køen til Toughloose, Jerker og joje - både eng. jålehcp/sandbagging og puttegaver. Toughloose's løsning er jo også den eneste fornuftige

mr_x

over 21 år siden

mr_x

Til Fancy Flee
Bare for opplysingens skyld så er medfører det diskvalifikasjon om du og din konkurrent i match blir enige om å f.eks gi alle putter som er kortere enn en viss avstand fra hullet. En slik enighet om å fravike reglene er et klart regelbrudd. *S*

Lucky River

over 21 år siden

Lucky River

Kommentar til "Toughloose (25. Jun - 09:06) ": "Regelkunnskapene til nordmenn er generelt veldig dårlig, dropperegler, spill av provisorisk ball "jeg spiller en til jeg" med påfølgende "jeg fant den første så jeg spiller på den" osv.

Helt enig. Gikk runt med en av lederflightene under Junior-NM 2001 på Sola Golfklubb for å sende SMS til klubbhuset om hva spillerne fikk for score på hvert hull.

På hull ni på Sola havnet Ole Kristian Olsen i vannet til venstre rett foran greenen. Vannet er sidevannshinder på sidene og vanlig gult vannhinder i begynnelsen (selvfølgelig).

Han hade skjært vannhinderkanten i den gule linjen, han skulle alltså droppe som om han gikk i "gult" vannhinder. Helt plutselig ser jeg at han begynner å legge ned køllen for å måle ut to køllelengder fra skjæringspunktet som om det var et rødt vannhinder, selv om han åpenbart var klar over at han havnet i gult vannhinder.... Han ble selvfølgelig informert om golfreglene før han fikk droppet feil og ingen fare skjjedd.

Dette er riktignok snart 3 år siden, men understreker det du sier, Toughloose, regelkunnskapene er noen ganger skremmende dårlige!

Rainman

over 21 år siden

Rainman

Jeg har oppfattet det slik at:
I vanlig konkurranse fullfører man hullet, så sant man ikke ikke har mistet ballene, eller hodet.
I matchspill kan man gi motspilleren putten, dersom man innser at man har tapt hullet.
I selskapsrunder gjør man hva ens egen samvttighet tilsier, gir de andre spillerne korte putter for å være hyggelig, stikk i strid med hva regelboken tilsier.
For å få holde farten oppe på spillet og puttingen bør de puttene som havner rundt 1 m fra hullet putte ferdig, så sant de ikke går i en eller flere av de andres puttelinje(r).

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her