Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

slanking, normalvekt, golf og kosthold

Æææsj, Merethe, grøss!!!

over 17 år siden

Æææsj, Merethe, grøss!!!

Har slitt med noen kilo for mye etter jul. Er 170 m høy, og veide 54 kg i November f.å. Da mente noen jeg var for tynn(?) Har brukt de siste måndene på å legge om kost-vanene til feit fisk, magert kjøtt med masse grønnsaker uten poteter, til middag. Makrell i tomat, pyntet med agurk og urter, på fiber-rik Fedon-brød. (Varierer selvsagt med annet sunt pålegg) Dette har faktisk ført til vektøkning på ca. 5 kg.

Nå går jeg ca. 4 timer på golf-banen nesten hver dag, men kiloene sitter fast. Det jeg vet er feil, er at jeg spiser mer, men sunnere enn før, grunnet skrubbsult etter golf-runden.

Kjedelig diskusjon for menn antar jeg, men både med-søstre og menn, hvorfor betyr de timene på golfbanen så lite i forhold til energi-forbruken, når man ikke spiser på omtrent fem timer. Kan det være fordi jeg spiser for mye etter jeg kommer hjem fra banen i 20-tiden.

Har lyst til å være annonym i dette tilfellet, men velger likevel, mot bedre vett, å bruke mitt nic, og fornavn likevel

BMI=27

over 17 år siden

BMI=27

54 kg:
Du skal ikke gå ned i vekt!
Din BMI er 18,69 og det innebærer at du er undervektig. Det finnes ingen medisinske grunner for at du bør gå ned i vekt. En vektnedgang kan til og med være skadelig for helsen din. Vi fraråder deg derfor å bli med i Vektklubb.no. Målet for deg bør være å leve sunt - ikke å gå ned i vekt. Lykke til!

59 kg:
Du er normalvektig - Vektklubb.no hjelper deg å holde vekten!
Din BMI (Body Mass Index) er 20,42 og det innebærer at du er normalvektig. Om du ligger nærmere 25 enn 20 i BMI kan du, for å øke ditt velbefinnende, kvitte deg med et par kilo med hjelp fra Vektklubb.no. Men fremfor alt - Vektklubb.no kan hjelpe deg å beholde den vekten du har. Men husk, du er normalvektig og det finnes ingen medisinske grunner for at du bør gå ned i vekt. Lykke til!

Jeg har BMI på 27, men jeg er ikke for tykk; bare for kort i forhold til vekta ;-)

Majorfan

over 17 år siden

Majorfan

Er du sikker på at det ikke helt eller delvis er ny muskelmasse disse kiloene?
Hvis du er skrubbsulten etter golfrunden har du kanskje ikke spilt optimalt de siste hullene? Det er fort gjort å miste konsentrasjonen når man mangler næring. Hvis du legger inn rundene dine her på community-siden, så kan du til og med sjekke statistikken på konsentrasjon. Det er bedre å spise etter hull 5 og 14 enn etter hull 9 og 18.
Jeg skulle gitt mye for å være på din BMI, men da må jeg nok både gi både armer og ben, og da hadde det blitt dårlig golf gitt.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Takk for hyggelig og oppmuntrende svar. BMI=27. Ønsker også deg lykke til videre i livet ditt. Nå oppfører jeg meg muligens som de to kjipe skottene. To av dem tok som kjent en femøring mellom seg, og dro så lang, at det ble en kobber-tråd.

Blir nok et medlem av Vektklubb.no. Håper dere oppmunter til sunne mat-vaner for fattig og for rik. grønnt og frukt, spesielt økologisk blir for dyrt for mange, desverre.

Pratet med antatt verden eldste kvinne i Kina: Da jeg spurte henne om hva hun hadde spist. Svarte hun " De nærings-middlene jeg brukte finnes ikke lenger"! Hun mente at giftstoffene som sprøytemiddlene forer med seg er usunne.

Produksjon (selvberging) går videre, jeg fikk jeg vite. "Om du ikke lar den slemme kreft/sykdomen styrer ditt liv" , og lar den slå deg i bakken, grunnet avmakt, forgiftning av næringsmiddler, eller sta vilje, dør du.

................................................

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Kjære Majorfan, du har nok rett i at kiloene kan være ny muskelmasse. Dette kan begrunnes i at jeg sjeldent eller aldi tidligere, før golfen virkelig "tok"meg, gikk lengre en til bilen og i retur.

Videre er jeg sikker på at du har rett i at det er bedre å spis litt etterhvert som man føler for, i stedet for å hive innpå. Har for ofte merket at konsentrasjon og manglende engasjement begynner å melde seg mot slutten.

Føler at jeg nå blir veldig egosentrisk, uten evne til å gi tilbake!. Hadde vært hyggelig å møte deg - med både armer og ben inntakt, selv om du nok ville rundjult meg :-)

Blaff

over 17 år siden

Blaff

Heia Kvinesdal-BS'et

Innmari Serriøs

over 17 år siden

Innmari Serriøs

Merethe,

du trenger helt klart hjelp, for måten du beskriver dine matvaner på peker i retning av spiseforstyrrelser!
du kan ikke se på vekta dersom kroppen er i god form, og du ikke kjenner flesk som disser og bretter seg over hovedleddene.

du beskriver deg selv som en som venter i det lengste før du spiser, noe som senker forbrenningen, og absolutt ikke fører til vekttap eller forbrenning av fett.

når du ikke spiser underveis, så forbruker du energi som kroppen ikke har lagret opp, og da får du konsentrasjonsvansker i tillegg til at du får omvendt utbytte av den fysiske delen av golf, nemlig gåturen!

tror ikke vektklubb.no er stedet for deg. du trenger personlig oppfølging, og da er Grete Roede eller Fedon kurs noe for deg.
her lærer du om sunt kosthold, og hvordan du tar vare på kroppen din med riktig ernæring.
slutt med vektfiksering, og gå over til kostholdinteresse.

jonag

over 17 år siden

jonag

Mål livvidde og ikke vekt. om du er flink til å spise proteiner og sunn mat og går 4 timer nesten daglig er det en fare for at du har utviklet muskelmasse og det er bare positivt.
Ellers kan du jo prøve å beregne energiinntaket en normal dag og se.

Men å ikke spise på 5 timer og å la blodsukkeret gå ganske lavt gjør ofte suget etter næring ekstra høyt etterpå, unaturlig høyt.

Mitt beste råd er å holde blodsukkeret så konstant som mulig ved å spise protein, fett og langsomme karbohydrater (grønnsaker, fiber, etc), og da helst i samme måltid og å unngå kjappe mellommål av høykarboting (søt frukt, sjokolade, energy bars, kaker, fint brød). Da vil energien være best over lengst mulig tid og apetitten styres best.
Ser ut til at du egentlig er på god vei der. Bare å passe på spising ila runden.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Takk for gode råd :-)

John Daly

over 17 år siden

John Daly

Puslinger slår ikke langt.
Det er kraft i hver kilo.

Skål!!!

Merethe

over 17 år siden

Merethe

He, he John Daly. Kanskje jeg bør stikke hodet inn i kjøleskapet å dra ut den hvitvinsflasken jeg så lenge har hatt lyst på. Gi blaffen i kalorier, og heller satse på at muskelmassen øker hvis jeg også trener.

Er sikkert for pinglette til å nå målet på 180 meterne carry, uten mer kraft i fiskebollene :-)

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Innmari Serriøs og jonag, beklager på det sterkeste at jeg ikke gav bedre tilbakemelding på deres svar 07.05. I noen minutter lot jeg meg irritere av en viss kranglevorten gjenganger, noe som igjen innvirket på mitt knappe svar på flott tilbakemelding fra dere.

Innmari Serriøs: Tror du har rett i at vekta ikke sier alt da mye kommer ann på beinbygningen. Flesket disser ikke, men har merket en liten sykkelring rundt magen. (fint om den kunne fluyttes opp ett hakk:-)

Takk for tipset i tredje avsnitt. Ærlig talt trodde jeg at jeg forbrant kroppsfett og mistet uønsket vekt hvis jeg lot være å spise.. Konsentrasjonen bler betraktelig dårlige mot slutten av golf-runden, så der har du nok helt rett. Huff, men omvendt effekt av gå-turen, den var lite ønskelig.

jonag: Tusen takk for kjempegod tilbakemelding. Du sier mål liv-vidde. Egentlig vet jeg ikke hvordan den skal være i forhold til min høyde og spinkle kroppsbyggning.

Latterlig fra min side å ikke tenke for mye over blod-sukkeret, da jeg merker at jeg ofte er psykisk sliten og sur etter en eller flott golf-opplevels. Burde jo være lykkelig og glad :-)

I dag skal jeg ta med meg en liter appelsin-juice og grovbrød med sunnt pålegg på golf-runden.

Tusen takk igjen, alle snille velmenende med-mennesker, men treffer her på forumet :-)

FekinCnut

over 17 år siden

FekinCnut

Jeg har (for første gang på endel år) trent fysisk gjennom vinteren, det ser ikke ut til å ha skadet min golfsving

Jeg tror at grunnen til at kiloene ikke "renner av" på golfbanen er at det er altfor lav intensitet når vi hakker oss rundt, uten at jeg er ekspert på feltet

(ikke dette feltet heller ;-) )

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Ser ikke bort fra du kan ha rett, FekinCut. Hender ofte at man står lenge i kø på hver tee, før man får slå ut, pluss pauser når man skal slå videre. Da blir det mye hvile.

Det må nok kanskje mer intensiv trening til, for å få overflødige kilo vekk?

doc

over 17 år siden

doc

Merethe tenker nok mest utseende her tor jeg ja , men til problemstillingen: stor kropp (BMI >28) er tydeligvis ikke noe problem å golfe med selv om det ikke akkurat er noen fordel heller, men store kvinnelige fordeler derimot ( som gjerne følger med overvekt) skulle muligens gi slice, ettersom de kan gjøre det probematisk å få armene godt nok inn til overkroppen samt hindre i overkroppsrotasjon

Tips

over 17 år siden

Tips

Anbefaler deg å spise oftere. La det aldri gå mer enn to timer mellom hver gang du spiser, og spis mindre hver gang. Aldri overspis, Ta alltid med deg mat på banen. På banen kan det være greit å ta med seg to skiver med brød. Du spiser litt flere ganger under runden. På hvert hull tar du en slurk med drikke.

Vitsen er å holde kroppen i balanse hele runden. Ikke minst konsentrasjonen. Les mer om kosthold og trening på trim.no

Ingen fare med deg - du har ikke overflødig fett på kroppen. Hvis du går opp noen kilo vil du få en enda flottere kropp. Kan gjøres ved å b ygge muskler. Lykke til med golfsesongen

BMI worst tool ever

over 17 år siden

BMI worst tool ever

BMI er morsomt. Later som om vekten påvirkes av lengden i kvadrat... men hallo vi vokser jo i 3 dimensjoner (eller i hvertfall to og en halv).

Dette gjør at det blir veldig feil i spesielle lengder.

Ifølge BMI er det helt normalt å veie 77kg hvis du er 200cm, men du har overvekt om du veier 101kg. hahahaha =). Kjenner mange som er rundt 200-205 og ingen av de veier under 95 og mange av de veier 110 men ingen av de er overvekt =) 77kg hadde sett ekkelt ut på de, men helt OK i følge BMI.

Detsamme hvis du er 140cm og veier 48kg så har du bare 24,5 i BMI, men egentlig er du skikkelig feit da =) for å ikke snakke om Yao Ming som får 26,8 i BMI med 229cm og 141kg selv om det er helt normalt. Han er ikke feit...

jonag

over 17 år siden

jonag

Reduser raske karboer. Juice er like søt som brus. Vann er best. Poenget er at en golfer ikke trenger å tilføre blodsukker ila runden dersom han/hun forbrenner fett. Jo jevnere normalt blodsukker-nivå man har jo mer forbrenner man fett. Dersom man inntar sukker vil fettforbrenningen reduseres og det vil vi ikke.

Derfor, om magen er med på det, lønner det seg å spise noe mat man kan gå lenge på før golfen (feks noe med nok protein og fett i seg og langsomme karboer) og å ikke fylle på med rask karbo før/under da dette forstyrrer blodsukkerbalansen. Noen reagerer positivt på dette og har energi hele tiden. Jeg gjør det, blir aldri sliten da. Noen reagerer i starten på dette siden de ikke er vant til denne type forbrenning.

Dersom du ikke vil følge lavkarborådet, er du nødt til å spise mat ofte og er veldig følsom for variasjoner i blodsukker. I tillegg vil fettforbrenningen bli lavere jo høyere blodsukkeret er. Dette gir senket utholdenhet da man kun tærer på glukogenlagre og evt spist mat. Det går an å gjøre det slik også, men det krever mye mer system i spisingen.

Matthias

over 17 år siden

Matthias

Jag har en BMI på 25,5 mitt mål innen august er 27!
Må få litt mer lengde på Drivern!!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her