Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Vær så snille og lær!

Deltager

over 22 år siden

Deltager

Spilte siste helg Asker Open på Ama Tour'en og sitter enda og sukker og stønner over hvorfor klubbene ikke snart kan lære seg å arrangere turneringer!

Startlisten ble presentert på nettet noen dager før, og hva er det vi ser? Spillerne er satt sammen i 4-flighter!!! En umiddelbar reaksjon blandt flere av deltagerne er da oppgittheten av og måtte bruke hele dagen på å stå i kø i Askermarka (eller hva det heter).

Og slik ble det....
Vår flight (og sikkert de andre også) brukte 5 timer og 40 minutter rundt en par 70 bane på 5000 meter!!!! Kan du tenkte deg hvor KJEDELIG dette var? Vi rundet 9 hull på 3 timer og 15 minutter....

Man kan spørre seg om hvorfor dette blir gjort! Flere forslag gikk ut på at turneringspillerne skulle raskest mulig av gårde slik at greenfeespillerne kunne slippe til og gi klingende mynt i kassa (turneringen var også kortet ned fra 3 til 2 runder sammenlignet med i fjor). En spesiell grunn må det ha vært, for hvem i dette golflandet har vel ikke nå lært seg det som er å lære om tregt og raskt spill på banen.

Og til Asker og alle andre som arrangerer turneringer; vennligst ikke gjør banen så vanskelig som mulig for oss deltagere ved f.eks å plassere hullene på kuler og i bakker!!!!

Deltager II

over 22 år siden

Deltager II

Er så enig så enig!!

Arrangementet i Asker var en supersuppe av en oppvisning i latterlig gjennomføring. 4'er baller i slagkonkurranser er rett og slett latterlig og flaut.

Håper NGF neste år kan legge opp en del retningslinjer for turneringene slik at man kan forvente proffere og smidigere gjennomføringer.

Alle turneringene bør avvikles etter like prinsipper når det gjelder antall runder, antall deltagere, turneringsform, premiering mm.

I mine øyne er en 54 hulls turnering og minimum 72 deltagere et must. Cut etter 2 runder. Arrangørkvoten bør ikke overstige 10-12 spillere. I tillegg bør det spilles om flere Wild Cards og terminlisten bør legges opp slik at man har et visst antall AT før hver NC. Kanskje ikke så enkelt før første NC - men da kunne man ha noen sene AT'er som kvalifiserer for første neste år........

Skjønner fremdeles ikke hvorfor Meland og Hauger har nettoturneringer som AT - cuten blir jo ofte ikke rettferdig.

Regner med at Asker har lært noe denne helgen og at Askers egne medlemmer som gikk bak oss sier i fra hvor kjedelig det var å gå av etter nærmere 3 timer og 6 spilte hull...............snakk om bortkastet dag............

Max

over 22 år siden

Max

Til informasjon:
NGF har klare retningslinjer mhp. både startintervaller og ballstørrelser i forbundsturneringer.
Dessverre er Amatour definert som åpne klubbturneringer, noe som overlater muligens for mye til klubben? I forbundsturneringer skal slagturneringer avvikles med 3'er baller og 10 minutters startintervaller.

På Borre GK, min hjemmeklubb, har vi startet slagturneringer i 3'er baller med 8 minutters startintervall, og det ser ut til å fungere helt greit. Borre har en maksimaltid på 4,5 timer, og noen slagturneringer kan ta rundt 5 timer, men allikevel...
Dette er en mulig løsning for klubbene som lar spillerne spille i et tempo som allikevel vil gi klinge mynt i kassa. Kortere startintervall men allikevel raskere spill pga. 3'er baller vil jo redusere totalforbruket av tid.

Deltager III

over 22 år siden

Deltager III

Jeg har spilt mange turneringer på Asker i sommer, og det går alltid treigt. 6 timer er ikke uvanlig. Dette skyldes merkelig sammensetning av fligther, ofte 4 optimistiske høyhandicapere tidlig i konkurransen, som surrer rundt i skogen hele dagen.
Når det gjelder ama-touren har jeg lagt merke til at det er en del som spiller merkelig dårlig i forhold til hcp sitt. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at det er mange der som trikser seg til et godt handicap, og aldri greier å forsvare det på ama-tour konkurransene.
Jeg har gått gjennom resultatlistene for alle ama-tour konkurransene i 2002, og har lagt merke til 7-8 personer som aldri har spilt bedre runder enn 15 slag over hcp. Man kan ha dårlige dager innimellom, men ikke hver gang.
Jeg har skrevet brev til NGF med referanse til navn og resultater, og håper de iverksetter tiltak mot spillere som alltid spiller dårlig.
En ide kan være å ha en grov-cut etter 9 hull, de som er mer enn f.eks 12 over par etter 9 hull bør lukes bort, de har ingen god dag i akkurat den konkurransen. Dermed blir det raskere avvikling, og konkurransen oppnår mer status.

Deltager IV

over 22 år siden

Deltager IV

Jeg er så enig, altfor mange jålehandicap'ere spiller a-tour, og ødelegger status. Det bør være kvalifisering for ALLE. Bør ikke være mulig å oppnå deltagelse med et selvutfyllt hcp-kort. Flere og flere land går over til å ha sentralt registrert hcp der justering kun oppnås i konkurranser. Det burde NGF også tenke på.

Johnny Puma

over 22 år siden

Johnny Puma

Hadde vært spenstig om "Deltager III" hadde lagt ut de 7-8 navnene.

Jeg føler selv jeg spilte med "semi-jålehcp" i år - men jeg har fulgt alle regler når det gjelder opp- og nedskriving. I turneringene har jeg aldri spilt så skralt.......

JP

Deltager I

over 22 år siden

Deltager I

Det er vel lov å ha en dårlig sesong! Selv har jeg spilt lite i år sammenlignet med tidligere år. Dette har med lite ledig tid å gjøre. Dette har gitt utslag i turneringsresultatene (selv om jeg har klart alle cut'er...) Å begynne og dra frem navn er ikke lurt.

Selv vet jeg at noen av de som er på listen til "Deltager III", har spilt veldig bra golf tidligere. De fortjener ikke å bli satt i et dårlig lys pga en laber sesong.

Se på Ballesteros! Han er kvalifisert til å spille på Europatour'en selv om han spiller meget dårlig om dagen (egentlig de siste par-tre årene). Så dårlig at han til og med hadde fått problemer på Ama Tour i Norge.... hehe

Deltager III

over 22 år siden

Deltager III

Tja, kunne nok ha vært morsomt å legge ut navn og resultater, men det er sant som du sier at det må være lov å ha en dårlig sesong.

Men...de jeg snakker om er for det meste meeeeget unge, og har nok neppe med seg et nedadgående hcp fra tidligere sesonger.
Derimot vet jeg at det er flere juniorer fra klubben der jeg er medlem som bare skriver seg NED, og gir blaffen i å notere dårlig score.
Spilte også en ama-t runde med en unggutt som bare kom inn på 17 over par med 3 komma et eller annet i hcp. Jeg spurte rett ut hvordan han hadde kommet ned i så lavt hcp, og han ramset opp et par ukjente spanske baner der han hadde spilt seg fra 14 til 3 i hcp i løpet av forrige vinter.... mistenkelig ??? Det var forøvrig faren hans som tydeligvis var golf-manager i den familien, for guttungen viste knapt hvilken kølle han skulle slå med. Tipper pappa også hadde signert hcp-kortet ALLE gangene.
Det er fint at det kommer ung-gutter med ambisjoner, men de bør gå gradene slik som de fleste andre må.

Jeg er selv i en "gruppe" som ligger i grenseland til fortsatt deltagelse på ama-tour. Brukte første månedene forrige sesong til pro-timer og forandret en del på swing'en og hoppet dermed opp et par hcp-poeng før jeg fant spillet igjen helt på tampen av sesongen. Men selv i en mislykka sesong lå jeg stabilt på midten av resultatlista til tross for at jeg har et hcp som er blant de aller dårligste som deltar. Skulle jeg være så uheldig å ikke komme med på de fleste ama-t konkurransene neste år blir jeg mektig forbanna så lenge jeg vet at jeg har mista plassen til jukse-makere.
Jeg kunne ønske at det ble lagt vekt på resultater kun fra konkurranser for å delta på ama-t.
Foreslår følgende kriterium:
Minst en konkurranse med reslutat 2 over par eller bedre,
eller
Minst 2 konkurranser med resultat 4 over par eller bedre
eller
Minst 5 konkurranser med resultat 6 over par eller bedre.

Videre bør de som ikke har klart å spille minst EN runde under 8 over par i løpet av første 3 ama-t deltagelser utestenges fra deltagelse neste 12 mnd.

Det er mange måter å plukke ut spillere på, men å la dem plukke seg ut selv er ikke så lurt.
Juks med hcp-kort er like ille som doping i f.eks langrenn.
Straffen burde derfor bli den samme.

Man skal se mye......

over 22 år siden

Man skal se mye......

I november så jeg et par tenåringer som fylte ut hcp kort etter spill på simulator på Østerås.
er det mulige ama-tour deltagere tro ??????
Men sant skal sies, de spilte godt..................

Deltager III

over 22 år siden

Deltager III

Nå skjærer det snart i vei igjen, gleder meg til å lese resultater.......

Randi

over 22 år siden

Randi

Simulatorgolf er tøv ! Kan stå å banke den ene drawen etter den andre innendørs, men når jeg gjør det samme ute går det i alle rettninger.

Lengdene som oppgis er sterkt misvisende. Minst 25 % for langt.

Mitt syn...

Middelsvingeren

over 22 år siden

Middelsvingeren

Simulatorgolf er for meg avansert dataspill. Får svingt køllene, har det moro og konkurrerer med kompiser, men tviler på at resultatene helt reflekterer spillestyrken.

Alle jeg spiller med scorer vesentlig bedre i simulatoren enn det handicapet skulle tilsi (vi spiller i de nyeste simulatorene på Sandaker Golfsenter). Jeg er 21 hcp og gikk 5 over par på front-nine på St.Andrews. Neppe særlig reelt :-) Hadde heller vært 5 over etter 2 hull...

Likevel er vi skjønt enige om at lengden på drivene og jernslagene er noe kortene enn utendørs. Hovedårsaken til bedre score er nok at bunkers og hindre er like lette å slå fra som fairway... :-)

Dersom noen similatorer gir 25% mer lengde, er det kanskje noen som bevisst har feilkalibrert anlegget for å gi mer spilleglede? Bør bli rettet dersom noen påpeker det.

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Enig med sistnevnte. Simulator er morro. Men jeg drasser aldri med meg putteren, bruker wedge selv fra greenen, velger bare "gimmie" innenfor 4 meter, og scorer nok litt ekstra på det.
Finner lengdene å være som utendørs, og spiller ganske likt helt frem til greenen. Nesten bedre å spille innendørs for der slipper man i det minste sakte spill pga flighten foran. Jeg spiller bare på Bærum golfsenter på Grini. Når jeg er alene rekker jeg fint 2 runder på en time, og det gir god valuta for pengene.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her