Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

3-hjuls tralle

Flyer

over 17 år siden

Flyer

For en tid tilbake var det en diskusjon om beste trehjuling for golfere.
Det var flere som hadde god produktkunnskap som svarte her på forumet.
Jeg leste litt om det, men bet meg ikke fast i argumentene da det ikke var aktuelt for meg på det tidspunktet.
Nå som prolapsen har begynt å gi lyd fra seg, er jeg kommet i den situasjon at jeg er på kjøpern.
Er det noen som kan gi en kjapp oppsummering? Hvilken bør jeg velge?

Mortis

over 17 år siden

Mortis

Sjekk ut ogolf.no, de har sun mountain speed cart s1 tralle, den er vanvittig bra. jeg har ikke den trallen, men jeg har Masters 500 Europa som jeg også er veldig fornøyd med.
Sun Mountain sin har bremsespak ved håndtaket mens Masters har brems nede ved hjulene.
Bag Boy er også en solid tralle, de selges hos Golf Pro Shop (66981021) og ligger ute ved Sandvika.

Alle disse kan bestilles eller hentes

Runner

over 17 år siden

Runner

en av de.

sun mountain er god å trille, clickgear tar mindre plass og er lettere.

jeg ville valgt Click Gear, men det blir litt individuellt.... :)

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Det var jeg som startet den siste tråden rundt tre-hjuling grunnet min prolaps. Jeg kjøpte Clicgear og er godt fornøyd. Sun Mountain fremstår som litt mer solid, har en bedre bremse og har litt mer praktiske løsninger etc (flaskeholderen på Clicgear er f.eks ikke veldig god). Jeg valgte Clicgear pga størrelsen - der er den helt suveren.

prolaps2

over 17 år siden

prolaps2

hvor mye koster de forskjellige?

Stoon

over 17 år siden

Stoon

Hvorfor 3-hjuls. Kjøpte tralle på Biltema til godt under 200-lappen og min prolaps ble øyeblikkelig merkbart mindre smertefull. Hva er vitsen med å betale over 10 ganger så mye for det tredje hjulet? Gode argumenter som ikke omhandler mote og jåleri mottas med takk :-)

Anders

over 17 år siden

Anders

Jeg har også sett på tralle pga prolaps, og er kommet til at jeg skal ha meg 3-hjulstralle. Dette fordi man ofte drar en 2-hjulstralle etter seg med en hånd, og dette gjør at man får en skjevbelastning i ryggen, noe som ikke er bra hvis man har problemer der fra før. De fleste 2-hjulstrallene er også i mange tilfeller tregere i hjullagrene og har hjul bredere hjul enn de nye 3-hjulstrallene, noe som også øker belastningen. Men for all del, smaken er som baken :-)

Pall

over 17 år siden

Pall

Hvis man er så dårlig i ryggen at man ikke tåler å dra en tohjuling bør kanskje operasjon vurderes. God tur ;)

Bulldog

over 17 år siden

Bulldog

Jeg spiller golf med kronisk nakkesleng og jeg anbefaler en 3-hjulstralle på det sterkeste. Det å bære en golfbag rundt banen er ikke et alternativ for min del. Har forsøkt meg på en 2-hjulstralle, men som Anders nevner så får man en skjevbelastning i ryggen etc. Kjøpte meg en 3-hjulstralle som er det beste kjøpet jeg har gjort innen golf. Greit, den koster litt mer men jeg klarer å spille mer og oftere.

Majorfan

over 17 år siden

Majorfan

Jeg har selv en Sun Mountain og er veldig fornøyd, men den er nok større en Clic Gear. For meg er det ihvertfall bedre å dytte enn å dra. Hvis det regner og er vindstille er paraplyløsningen genial.

Så at de hadde Sun Mountain på "salg" til 1795 på Haga idag. 200 ned fra ifjor.

nickster

over 17 år siden

nickster

Jeg har den nye Max Ti 2000. Fantastisk bra tralle og bra pris.

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Stoon, å dra tralle med prolaps vil de fleste fysioterapeuter le godt av - det er en skikkelig killer. Å skyve tralle gir som de andre sier jevn belastning og mindre belastning. Tipper du har litt vondt i ryggen - men neppe noen prolaps.

Anders

over 17 år siden

Anders

Pall: Prolapsoperasjoner i ryggen får man nesten ikke lengre, dette fordi det er så dårlig prosent som går bra, er faktisk ikke mer enn 50% av de opererte som er fullstendig friske etter 3 år. Hadde dette vært for 5-6 år siden, hadde jeg blitt operert med en gang, men nå må du nesten være så invalid at du ikke klarer å gå på do (les: urinforgiftning) før du blir operert.

:-)

over 17 år siden

Anders da tror jeg du har snakket med feil lege.

I over 80 % av operasjonene er pasienten fullstendig smertefri etter inngrepet. De resterende 20 % har mindre plager. Operasjonen er ukomlisert og de opererer mye oftere i dag enn det de gjorde for 10 år siden. Da var det for stor risiko ved et slikt inngrep. Det er under 2 % av operasjonene som fører til større plager. Hvis ryggplagene fører til at livskvaliteten blir dårligere er det grunnlag for operasjon. Sove dårlig eller vedvarende smerter holder i massevis.

Prolapser leger seg selv i over 90 % av tilfellene, derfor vil legen ikke operere før det har gått min 3 mnd uten bedring.

Husk at dere kan velge hvor dere vil bli operert. Dra til et sted som har mange operasjoner bak seg.

Anders

over 17 år siden

Anders

Vet ikke hvem jeg skal tro på, jeg, deg eller 3 overleger ved kirurgisk poliklinikk...

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Jeg støtter meg på en lege fra Olympiatoppen som selv har en uoperert prolaps... og han er enig med Anders sin lege. Det kommer helt an på hvordan prolapset sitter - det er mulig å operere noen - andre ikke.

over 17 år siden

Kirugisk poliklinikk, høres offentlig ut. Siste stedet jeg ville operert. I deres øyne er du ikke skadet før du holder på å dø og de anbefaler ingen å operere. Ventelisten er nesten ett år, og du blir ikke prioritert med en "hverdags" skade som prolaps.

"litt vondt i ryggen skader ingen, og du kan ikke ta det som en selvfølge at du skal kunne spille golf eller være smerte fri i hverdagen. Tenk på alle som ......" er instillingen

Med mindre statistikken jeg fikk hos de som opererte meg er feil, noe jeg tviler sterk på bør du stole på meg.

Sjekk ut de private som driver med idretts skader, de har en helt annen instilling til hva som er operasjons grunnlag, og at du skal kunne drive med idrett etter operasjonen er hele poenget i deres øyne.

Det finnes selvfølgelig noen prolapser som ikke lar seg operere, men de er unntaket.

At tre leger på kirurgisk poliklinikk ikke er enige hadde ikke stoppet meg.

Men kan du spille golf med prolapsen spørs det vel om noen vil operer før du har vært spillefri i de 3 mnd det kan ta for en prolaps å lege seg selv. Hvis du ikke driver topp idrett da.

Stoon

over 17 år siden

Stoon

Konklusjon: 3-hjuls traller er for golfere med prolaps. Alle andre kan kan trekke (eller skyve, faktisk) en 2-hjuls uten å være flaue ;-=

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Det var ikke en spesielt imponerende konklusjon etter så mange høringsrunder.

Trejulingen med sykkeljul er rett og slett overlegen, og det er selvfølgelig grunnen til at flere og flere bruker den.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Dæven - jeg skrev jul istedet for hjul :-)

Dilter

over 17 år siden

Dilter

Hvis du virkelig hadde tatt i så hadde du skrevet syklusjul, og det stemmer jo, jula kommer hvert år.

hp

over 17 år siden

hp

Hvor gammal må man være for og kjøpe elektrisk da.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Jeg klarer ikke helt å stole på et sleskt smil, og med familie som har og har hatt tilsvarende problemer med samme respons som Anders fikk, både fra offentlig og privat sektor, så tror jeg bare du skal forstå at dette ikke handler om noe generellt, men om enkelttilfeller. alle tilfeller behandles individuellt.

jeg har lest litt også(jada, jeg kan lese) og ser også at prosenten for suksessrikt operasjon har økt ganske mye de siste ti årene, men husk at dette er samtidig som antallet operasjoner har sunket dramatisk!!!!

d.v.s. de opererer stort sett på tilfeller hvor det ikke er noen annen utvei, men ønsker å la være om det er mulig! de opererer sjeldent akutt, og får selvsagt langt bedre prognoser og statistikker av dette.

at Stoon ikke forstår behovet for 3-hjulstralle for folk uten prolaps er bare snevert. for den skjeve belastningen av å trekke en 2-hjulstralle er like ille for en frisk som for en syk, men det er ikke dermed sagt at alle får problemer av den grunn.
3-hjulstrallen gir en jevnere muskulær belastning. det kan vel ikke være så vanskelig å forstå?

Lawinth

over 17 år siden

Lawinth

Om en ikke ønsker eller mener at en ikke bør bære av den ene eller annen årsak vil jeg på det sterkeste anbefale en trehjuls stralle. Min erfaring tilsiser at en bør velge en med tilnærmet sykkelhjul. Selv har jeg en Bagboy fra to år tilbake og anbefaller gjerne denne

Når det gjelder prolaps vil jeg si. La tiden jobbe for deg, men bruk tiden til å trene mens du venter.
Finn en fysoterapaut som også benytter "slynge" i sitt rehabeliteringsarbeid og tren med denne. Du vil ganske fort finne at slynge er et verktøy som kan hjelpe deg tilbake igjen. Du kan begynne å trene selv med ryggsmerter.

Anders

over 17 år siden

Anders

Helt riktig som Lawinth skriver, for meg som slit med prolaps, er slyngetrening gull verdt. Problemet er bare å vite forskjell på prolapssmerter (som man ikke må trene så man får) og "vanlige" smerter, men dette lærer man seg å kjenne etterhvert som tiden går.

Flyer.

over 17 år siden

Flyer.

Jeg sier takk for inspillene. Nå gjenstår valget, tror det blir Sun Moutntain eller Click Gear.

sf

over 17 år siden

sf

noen som vet hvor en kan kjøpe Max Ti 2000?

Pepper

over 17 år siden

Pepper

sf, jeg tror du får den hos Golflink på Vøyenenga, og dermed også i proshopene til Asker og Bærum.

Kjakan

over 17 år siden

Kjakan

Jeg har sett at de nye vognene som kom for et par uker siden ikke har oppblåsbare gummihjul lenger, men faste, litt bredere hjul. De oppblåsbare med pumpe ser da bedre ut? Noen som har erfaring med dette?

Maverick

over 17 år siden

Maverick

Jeg hadde i fjor Sun Mountain V1. Veldig bra tralle, men tok litt mye plass ved transport. Kjøpte Clickgear i år. Tar betydelig mindre plass. SM trillet en litt lettere en CG, mens brems og stabilitet er bedre på CG (litt bredere mellom hjulene). Årets CG har hjul uten luft. Om det er det som gjør at den triller litt tyngere enn SM vet jeg ikke, men fordelen med luftfrie hjul er åpenbar. Alt i alt er jeg mer fornøyd med CG enn SM.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her