Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Krypkvein eller Rødsvingel

Meitemarken

over 17 år siden

Meitemarken

Det har vært en ugunstig vinter for golfbanegress i år, og nå ser vi forskjellen på krypkvein og rødsvingel. Mens rødsvingel dør, spirer krypkvein stort sett bra.
Selv er jeg medlem på en bane der greenkeeper er innbitt motstander av krypkvein grunnet mer vedlikehold i form av vertikalskjæring. Likevel er det store forsinkelser i baneåpning annethvert år grunnet døde greener som må resåes.
Jeg bare spør: Er det ikke nå på tide å begrave rødsvingelen på østlandet.

cut

over 17 år siden

cut

Er du ikke ute på litt tynn is. Mikla er vel den mest kjente banen som har krypkvein og for å si det sånn så har de vel ikke hatt helt problemfrie vintre det siste....

Cat

over 17 år siden

Cat

Mikla kjører et helt annet løp en golfklubber flest. De tar ekstremt mye ut av gresset med sine raske greener. Kan ikke sammenlignes med klubber som kjører et "normalt" løp.
Dessuten mange klubber som har krypkvein, og flere er på gang.
Det er et faktum og godt kjent at krupkvein er mer hardført, og klubber som bruker dette er godt fornøyde. Derfor rart at det er så stor motstand hos enkelte. Er vertikalskjæring virkelig så krevende som noen vil ha det til? Ser noen baner med rødsvingel også vertikalskjærer greenene.

cut

over 17 år siden

cut

Du snakker tydeligvis om ting du ikke vet veldig mye om, Cat. At M. klipper sin krypkvein ned slik de gjør og også vertikalskjærer greenene har ingen ting med at de ønsker raske greener. De har sådd krypkvein for de ønsker ekstra raske greener.
Når det først har sådd krypkvein så SKAL denne klyppes ned og den SKAL jobbes hardt med og som en konsekvens av dette blir greenene så raske som de blir. Hvis ikke krypkvein jobbes slik med så er greenen ødelagt i løpet av kort tid.
M. "tar" neppe noe ekstra ut av sine greener i forhold andre baner som virkelig har belastning gjennom året og jeg tviler faktisk på at de selger så mange flere greenfee enn en vanlig godt besøkt bane i Norge men dette er en antakelse.

Cat

over 17 år siden

Cat

Sludder.
Mikla har full belastning på bane hele dagen, og kjører på ekstreme hastigheter. De klipper 2 ganger om dagen med singleklipper hvis jeg har forstått riktig. Og skryter av 13 på stimpen under CT i fjor.
Du påstår dette ikke er å ta ekstra ut av greenene i forhold til andre baner, og at det bare er Mikla som har krypkvein. Hvem er det da som tydelighvis ikke vet veldig mye, du eller jeg ?

cut

over 17 år siden

cut

Sludder? Du har jo ikke så mye argumentasjon som underbygger dine påstander, bortsett fra det du har sett i arbeide på banen og de slutninger du trekker ut fra dette.

At Mikla klarer å skryte av en stimp på opp mot 13 en helg med til dels nyklipte greener hele tiden er bra, men oppnåelig ved bruk av krypkvein, da må det klippes 2 ganger om dagen for eks og tromles i tillegg. Mikla måler vel en stimp på 9 - 11 gjennom sesongen, noe som ligger i overkant av det vanlige her i norge, men med så mange ansatte og ett budsjett som de har så er dette mulig. Sannsynligvis klipper de 2 ganger om dagen på de viktigste dagene med turneringer men dette er neppe tilfelle gjennom sesongen. At de sparer greenene ved å bruke singelklippere er jo bra.

At jeg har uttalt noe som ligner på at Mikla er den eneste banen som har sådd inn Krypkvein må du lete svært lenge etter. For eks Kragerø har Krypkvein i hele banen, ikke bare greenene. Flere baner har sådd med krypkvein. At det bare er Mikla som må skifte greener hvert 2. år er vel litt betenkelig da. Dette vet jeg ikke årsaken til, men at dette er "normalen" for å oppnå raske greener kjøper jeg ikke som akseptabelt argument men de kan og må jo gjøre som de vil uten at hverken Cut eller Cat har noe de skulle sagt :).

Det snakkes om hardt belastet bane når antall runder er i størrelsesorden 40 - 50 000 runder i året, for eks Mijasbanene ved Malaga. På mikla kan du antakelig ta bort en null. - Mikla er derfor ikke en hardt belastet bane.

-men nå var det ikke spesifikt Mikla som skulle diskuteres men Krypkvein og Krypkvein er en gressort som skal klippes, vertikalskjæres og arbeides med vesentlig mer enn svingeltypene generellt.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Nå kan jeg ikke så mye om dette, men det finnes vel forskjellige typer Krypkvein også... Jeg har ihvertfall forstått det slik at det nye gresset som blir lagt på Mikla er en litt annen type enn det som ligger der.

Såvidt jeg vet er det Krypkvein på de aller fleste greenene av god kvalitet rundt om kring i verden(?)

Sånn innskutt burde jeg vel korrigere cut en smule: Miklagard velger å bytte ut en del gress istedet for å reså, men vi snakker vel bare om to-tre greener som byttes helt ut, og vi snakker om ca 20.000 runder per år, ikke 5.000.

hum

over 17 år siden

hum

hvorfor legger de ikke en duk eller setter opp et slags telt over greenene gjennom vinteren?

Cut

over 17 år siden

Cut

Det er flere typer Krypkvein, men hovedsakelig er det samme behandling av dem alle. De vertikalskjæres fordi de kryper (utskytere) som setter nye røtter så skjæres skuddene fra morplanten i motsetning til Rødsvingel som ikke skyter på samme viset. Så vertikalskjæres også begge for å fjerne "tatsj" dvs råtnende avskjær som ligger som en tett hinne som ikke slipper vann ned til røttene.

Blant annet på grunn av de horisontale skuddene må Krypkvein skjæres og bearbeides mye oftere enn rødsvingel.

Vet ikke noe om hva som er vanlig men det er nok litt forskjellig. KK er jo ikke så grønn og fin å se på som RS så ut fra bilder er det mye forskjellig der ute, men det er kanskje litt farge ute og går også. .

Dette er jo også svært klimaavhengig og det foregår mye forsøk på dette - for å finne ut hva som egner seg best her nord.

-det høres mye ut med 20000 runder GB - 111 runder hver dag 6 måneder i året når det ikke har åpnet enda men ok - tar deg på ditt ord.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Fra mer eller mindre ufeilbarlige kilder (hehe) har jeg fått følgende korreksjon: Miklagard skifter greenene fordi Tunrappen kommer og blander seg med Krypkveinen!

Så vet vi det. Jeg har også fått vite at det er MYE mer vedlikehold med Krypkvein enn med Rødsvingel. Men det ser det jo ut til å være enighet om likevel :-)

cut

over 17 år siden

cut

Det var bra at det ikke er slitasjen som er årsaken, da måtte jo belastningen bli satt ned og det hadde ikke vært noe greit ---- skifte green på grunn av tunrapp?? ja ja..

forøvrig var det jo litt sheise - vi er jo enige GB - får ta en tur på banen i solsteiken i stedet da - ha de bra.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Ja cut, forbannet være all denne enigheten som sniker seg inn og forurenser de grunnleggende verdiene ved forumet ;-)

Lørdag åpner Big M og da er Gunnar på pletten med nyjustert sving og enda lenger carry. Enda lenger til høyre, ihvertfall.

snappy

over 17 år siden

snappy

Trodde det var A4 og Nordlys som var inn om dagen på Norske baner..

snappy

over 17 år siden

snappy

Greene i norge er ikke dårlige.. Mange baner bør heller ha fokus på fairway mener jeg.. Krypkvein på fairway er bare helt nydelig... Gode fairways ville gitt meg mye mer en bedre greener.. Greenene er stort sett like gjennom 18 hull.. Lie på fairway variere veldig mye i løpet av en 18 hulls runde.

Sorry for to innlegg etterhver andre

til snappy

over 17 år siden

til snappy

Bare noe jeg er nysgjerrig på. Hva synes du om fairwayene på miklagard gjennom sesongen? hvor ofte spiller du der?

snappy

over 17 år siden

snappy

Okay dem, god norsk standard (Men ikke noe mer en det)... Men ikke særlig bra i forhold til de beste banenen i Sverige der dem bruker krypkvein på fairway..

Min gamle hjemme bane sammen med Larvik har nok Norges Beste fairway (iallefall som jeg har spilt i norge)... Bedre en Miklagard.

Meitemarken

over 17 år siden

Meitemarken

Har vi en konklusjon ?
Må ha krypkvein hvis greenene skal bli bra ?!!
Rødsvingel er bare for billigbaner med dårlig vedlikehold.

cut

over 17 år siden

cut

Min mening er vel at dette finnes det ikke ett enkelt svar på. Det er mulig å få gode greener med begge typer gress. Svingeltypene er mye finere å se og blir kanskje ikke fullt så raske som krypkvein. Jeg hadde aldri sådd inn krypkvein i en fairway på grunn av alt arbeidet ved vertikalskjæring og ekstra arbeide som kommer med denne typen hvis ikke banen har potensiale på store inntekter til dekning av alt arbeidet.

Det aller viktigste er vel at greenene er forutsigelige og ensartet. Om de er 8 9 10 eller 11 er vel egentlig ikke så nøye, spesiellt dersom det vil koste hvert medlem kr. 1000 - 1500 ekstra i årskostnad å øke med 1 på stimpen.....

Det kommer jo også an på hvor i landet man er plassert. Dersom det er en bane hvor det bare kan forsvares å ansette en greenkeper med ansvar for 9 hull så bør man jo se litt på de gresstypene som ikke har behov for mye vedlikeholdsarbeide osv. Årstemperatur har også litt å si.
Penn A4 er forresten en krypkveintype og den de hadde på Mikla tror jeg, Nordlys er jeg ikke sikker på men jeg trodde det var Svingel

snappy

over 17 år siden

snappy

Nordlys er en type krypkvein som er utviklet for nordiske forhold... Denne ble presentert for få år siden.. Etter at Miklagard åpnet..

Å vertikal skjære en green tar like lang tid som å klippe den.. Og det gjøres på samme måte. MEn jobb blir det om man skal av og på med de forskjellige aggregatene på klipperen. Men de fleste klubber med litt penger i kassa har flere klippere. I min hjemme klubb har de en klipper for vertikal kjæring, og en for klipping. De har også en klipper for tee steder og fringe... Her snakker jeg om green klippere.

cut

over 17 år siden

cut

OK det du sier er at vertikalskjæring koster like mye som klipping av greener. Dette vil si for 18 greener omtrent en ekstra mann i 40- 50 % stilling. Samme forholdet gjør seg jo gjeldende for FW. Det drar på seg kostnader hele veien.

I tillegg vil jo arealet være mye belagt med arbeid på dagtid.

Registrerer likevel at folk tar til seg dette siden det er lite diskusjon og motsetninger og det er jo bra----.

Vegard Gullvang

over 17 år siden

Vegard Gullvang

Rødsvingel er som en nysmørt ski med klister.

Gaute

over 17 år siden

Gaute

Du cut, nå har du trampa i salaten igjen.
Og nå ser vi at du ikke har den minste peiling på golfbaner.
Det trengs IKKE en dedikert mann for vertiklaskjering av greener.
Dette skal ikke gjøres hver dag.
Eller hver uke.
Det er så enkelt at den dagen greenene skal vertikalskjæres så tar han som klipper greenen skjæremaskinen i stedet for greenklipperen. Denne dagen trengs det ikke klipping.
Altså, ingen ekstra ressurser. Bare ekstra maskineri.

Slappy

over 17 år siden

Slappy

Nordlys er ikke utviklet. Den er bare kultivert.

cut

over 17 år siden

cut

Hadde Gaute kommet med noe konstruktivt så hadde det vært ok. Ingen har sagt at dette skal gjøres til fastsatte tider - ingen har sagt at det trengs en dedikert mann til dette arbeidet.

At vertikalskjæring erstatter klipping er vel litt feil vel. At han som klipper greenene kan vertikalskjære i ledige stunder tror jeg heller ikke er helt korrekt - å finne ledige stunder hos en greenkeeper på sommeren er relativt vanskelig - altså må bemanningen økes for å få dette til. Men dette kan du jo - litt ekstra maskineri så tar greenkeeper dette på morgenen før han begynner :) eller med venstre hånda mens han klipper med høyre :)))

tomm

over 17 år siden

tomm

Dette var egentlig en interessant tråd; og jeg forstår at en del av de som skriver her har peiling;MEN finnes det en der ute som VIRKELIG har peiling og som kan belyse dette litt mere uten følelser.

tomm

over 17 år siden

tomm

Ikke det, nei.

Rolg Åge

over 17 år siden

Rolg Åge

Hvis du skal forvente svar på Scangolf fra en av Norges flinkeste greenkeepere burde du sikkert planlegge å vente lenger enn halvannen time.

tomm

over 17 år siden

tomm

den er grei

snappy

over 17 år siden

snappy

Jeg har jobbet som greenkeeper... Og Gaute er den som har rett her... Man vertikal skjærer i stede for å klippe greenene en dag i mnd.

Greenene trenger en hvile dag pr uke.. Dvs uten noe som helst klipping... Vertikal skjæring skjer litt sånn sporadisk rett før dressing.. Og etter behov.

Vertikal skjæring av fairway med krypkvein tas ikke så ofte som greenene... Grunner er at fairway klippes ikke så ofte, og "tatsj" bygger seg ikke så rask opp av den grunn..

@lle Fugler

over 17 år siden

@lle Fugler

Krypkvein generelt har noen utløpere stoloner, de ulike sortene produserer litt forskjellig mengde stoloner og har litt forskjellig bladstruktur og litt forskjellige egenskaper i forhold til vedlikehold. Pga stolonene og krypende vekst, bør de vertikalskjæres for å kutte sidevekst av stoloner og selve gresset. Dersom man ikke gjør det vil overflaten bli helt tett og organisk matriale vil bygge seg opp på toppen og danne "tatch"! Da vil det etterhvert bli vann og næring til røttene.
Vertikalskjæring bør etterfølges med dressing av sand av samme type som greenene er bygd opp av! Krypkvein er slik at jo oftere man vertikalskjærer jo tettere blir den!
Ser at Nordlys blir nevnt. De lærde strides om det er en krypkvein eller om det er en hundekvein! Det er i allefall en grassort som er godt tilpasset vårt klima og holder seg svært grønn og sykdomsfri i de forsøk som blir gjennomført.
Tror nok det kan være vanskelig å få greenkeepere i tale på denne tiden, fordi nå vokser graset svært mye for tiden! Er man ikke ute å jobber på banen så spiller man ;)
Her i Larvik åpnet banen 9. februar i år og har kun vært stengt 14 dager etter snøfallet langfredag! Noen morgener med frost har det også vært stengt!
Å gi en golfer en sessong som varer fra mars til desember, kontra mai til oktober er 4 mnd forskjell! Så kan man begynne å regne prosenter, pris osv.
Uansett klimaforhold er det forholdene for graset som gjør størst utslag på resultatet. De vil ha lys, vann, næring, riktig temperatur. De liker ikke stress, og det er mange stressfakrorer;varme, brå kulde, frysetørking, tråkk, sløve klippeagregater, brå nedklipping av forlangt grass, vertikalskjæring og annet mekanisk vedlikehold, mye fuktighet(ingen opptørring), lite luft i jorden (hardpakking) for mye næring/for lite næring, feil næring, osv.....
Rødsvingel blir brukt i kombinasjon med engkvein på greener! Det gjøres ut fra erfaring med at noen sykdommer som rammer kvein sortene ikke samtidig rammer svingel sortene og motsatt!
Vel.... dette med å velge forskjellige grasarter og forskjellige vedlikhods strategier vil alltid være en diskusjon!
Alle forsøker å gjøre de beste ut av de ressursene man har!
Akkurat som golfspillerne! Spill banen og ballen slik den/de er og nyt opplevelsen ;)

tomm

over 17 år siden

tomm

@llefugler. takk for svar

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her