Koll
De fleste er vel lei av den evige diskusjon om forholdet i golf på toppnivå mellom Sverige og Norge. Selv mener jeg at denne sammenligningen er meget interessant og et godt utgangspunkt for å analysere norsk toppgolfs stilling internasjonalt. Da kan denne ukens turneringer gi en situasjonsrapport. Her er er antall svensker og nordmenn på de aktuelle tourene denne uken.
ET: 20 svensker, 1 nordmann
CT: 11 svensker, 1 nordmann
PGA: 4 svensker, ingen nordmenn
NW: 4 svensker, 1 nordmann
LET: 11 svensker, 2 norske
Totalt blir dette 50 svensker og 5 nordmenn. Legg til at LPGA har turnering denne uken, uten Tutta, men med mange svenske tjeier.
Jeg lurer på hvordan Norges Golfforbund reagerer på dette. Lurer også på hvordan dekningen i svenske media er av alle disse 50 spillerne. Er dette stoff i det hele tatt hos søta bror, eller er de så bortskjemt at de ikke gidder å skrive mer om svensk proffgolf? Synes å huske at da en svenske (Petterson eller Chopra) vant på PGA for en stund siden, så var det knapt noen som skrev om det i svenske aviser. Ifølge skribenter på norske golfnettsteder er jo en seier på PGA en vanvittig, utrolig prestasjon, nok til å bli årets idrettsmann i Norge og enda bedre (århundrets?). Men det gjelder kanskje ikke i svensk idrett?
Kolossal forskjell på disse to landene altså. Hva kan gjøres?
ET: 20 svensker, 1 nordmann
CT: 11 svensker, 1 nordmann
PGA: 4 svensker, ingen nordmenn
NW: 4 svensker, 1 nordmann
LET: 11 svensker, 2 norske
Totalt blir dette 50 svensker og 5 nordmenn. Legg til at LPGA har turnering denne uken, uten Tutta, men med mange svenske tjeier.
Jeg lurer på hvordan Norges Golfforbund reagerer på dette. Lurer også på hvordan dekningen i svenske media er av alle disse 50 spillerne. Er dette stoff i det hele tatt hos søta bror, eller er de så bortskjemt at de ikke gidder å skrive mer om svensk proffgolf? Synes å huske at da en svenske (Petterson eller Chopra) vant på PGA for en stund siden, så var det knapt noen som skrev om det i svenske aviser. Ifølge skribenter på norske golfnettsteder er jo en seier på PGA en vanvittig, utrolig prestasjon, nok til å bli årets idrettsmann i Norge og enda bedre (århundrets?). Men det gjelder kanskje ikke i svensk idrett?
Kolossal forskjell på disse to landene altså. Hva kan gjøres?