Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Laser på P4 tour?

???

over 17 år siden

???

Noen som vet om man får bruke det i år?
Nå får men det på ecco og maters tour.

CT

over 17 år siden

CT

NGFs spill og bestemmelser 2008, side 14:
"I forbundsturneringer tillates ikke bruk av avstandsmåler."

?????

over 17 år siden

?????

helt latterlig,og de klager på sakte spill.........

Truls

over 17 år siden

Truls

Hva har egentlig lasermålere med spillets hastighet å gjøre?

Selv syntes jeg at lasermålere ikke burde være lovlig. Jeg syntes det tar bort en del av sjarmen med golf. Nemlig den delen som har med feeling å gjøre. Å beregne lengde,vind og andre forhold burde være en del av det en golfspiller burde takle for å blir en god spiller. Hjelpermidler ødelegger spillet. Det syntes jeg, men ikke mange andre. Sånn er'e bare...;-)

rio

over 17 år siden

rio

lasermålere har med spillehastighet å gjøre at det tar 0,5 sek å måle avstanden med en slik, mens det kan ta 30-40-50 sek å skritte opp! men du er vel så jævlig elendig til å spille at du aldri verken vil trenge en avstandsmåler eller forstå hvorfor mange har nytte av den! idiot!! bruk innsiden av hodet på toppen i 2 sek før du skriver på dette forumet neste gang! det er takke være sånne som deg at en runde tar 5-6 kanskje 7 timer fordi du og dine bruker over 150 slag på en runde og skritter opp hvert eneste ett av dem! makan!
god bedring!

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Rio, neste gang er det kanskje lurt å vente med å poste innlegget ditt til morgenen kommer og alkoholen er ute? Utrolig tåpelig å prestere så mye aggresjon og drittslenging bare fordi du er uenig med Truls i sak.

Truls

over 17 år siden

Truls

rio, du er så søt når du er sint :-)

Du er kanskje ikke fullt så søt hver gang jeg må vente på at du fikler etter lasermåleren i baggen i tide og utide. Det er ihvertfall irriterende.
Det er irriterende å se på de som skal måle avstanden med laser fra 30-40 meter for deretter å bomme på hullet med 10 meter. Det er like irriterende å se på de som laser-måler avstander fra 150 meter for deretter å bomme på greenen med 20 meter.

Jeg begynner på min 18. sesong nå og kan med stor sikkerhet påstå at jeg er en av raskere spillerne. Hvis du, rio, sinker spillet mitt fordi du skal fikle med lasermåleren på hvert slag, skal jeg love deg at den havner i det nærmeste vannhinderet før du får sukk for deg.

Kongen!

over 17 år siden

Kongen!

Laser burde bli lov i alle turneringer, selv om "rio" hadde litt alkohol i blodet har han et godt poeng! Truls: Hvis du irriterer deg over folk som misser greenene fra 40 meter er det ditt problem! Er ingen som helst tvil om at bruk av laser i turneringer vil hjelpe på spillehastigeten og øke kvaliteten på norske spillere, hvertfall på Ama-tour;)

Truls

over 17 år siden

Truls

Kongen, du må lese innlegget mitt en gang til. Jeg skrev ikke at jeg irriterer meg over folk som misser greenen. Jeg irriterer meg over folk som skal måle avstand med laser fra 40 meter FOR SÅ Å bommet på hullet med 10 meter.

Min erfaring med lasermåler er at de jeg har spilt med som har brukt lasermåler hverken har økt spillehastigheten eller senket scoren. Står du ca. 20 meter bak et avstandslokk hvor det står skrevet "163", vet du at du er ca. 183 meter fra midten av greenen. Om det i virkeligheten er 180 eller 187 spiller vel ingen rolle! Ingen skal fortelle meg at amtører som oss klarer å justere svingen innfor dette "slingringsmånnet". Sikkert mange som liker å tro det.

Jeg kan godt være med på at lasermåler kan være nyttig, kanskje et par ganger i løpet av en runde, men saken er at man blir fort avhengig av den og skal på død og liv måle hver jævla slag. DET tar ekstra tid.

???

over 17 år siden

???

Antar at det var deg Rio som gikk i samme flighten som meg på Mikla i fjor sommer. Beklager, men måten du brukte laser'n på forsinket spillet for oss alle fire. På spørsmål om han akkurat hadde fått laser'n fikk vi til svar at han brukte den på alle selskapsrundene og innspill hele sommeren. Dreit i reglene, som sier at det kun er tillatt brukt når det står i lokale regler.

Beklager Rio hvis det ikke er deg, men måten du skriver på ligner litt på han vi spilte sammen med. Selv Tiger er ikke så perfekt at han får slagene til å sitte innenfor en meter l diameter.

I ei klubbturnering seinere i sommer jukset en av mine klubbkamerater og han klarte heller ikke å unngå å forsinke spillet. Naturligvis ble han disket.

Dessverre fører laser ikke til hurtigere spill. Spillere uten laser skritter opp og vet avstanden når de kommer fram til ballen. For de fleste spiller det lien rolle om ballen ligger 101 eller 13 m. fra flagget. Vi er ikke god nok til å få ballen i koppen med en putt likevel.

til ???

over 17 år siden

til ???

Dersom det stemmer at det spiller liten rolle for deg om "ballen ligger 101 eller 13 m. fra flagget", så sier vel det mer om spillet ditt enn om spillet til mange andre spillere....

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Truls:
Jeg er ganske så uenig med deg jeg :) Men jeg skal ikke bli sinnamann som Brasilianeren her oppe.

Jeg bruker lasermåler på alle runder og her finner jeg den utrolig kjekk:

- På tee når jeg lurer på hvor langt unna et tre eller en bunker er. Kjekt med baneguide, men det kan også være greit å være sikker på distansen når man ikke vet hvor langt tee-klossene er flyttet. Oppskritting tar tid.

- På innspill mellom 120-40 meter. Selv om jeg er amatør klarer jeg å slå 40m, 50m, eller 60m, sånn rimelig på kommando. Selvsagt får jeg dårlige slag innimellom, men avstandsmåleren gjør at jeg slipper å lete etter lokk, og trampe langs fairwayen for å telle. Jeg kommer oftere nære flagget, og jeg sparer tid. Det er dessuten ikke alle baner som har gode avstandsmål på spriklerlokk. Ei heller er det bare 1 bane i Norge (som jeg vet om) der man har daglige flaggplasseringskort (Miklagard).

- Dog har jeg spilt med 20-handicappere som bruker avstandsmåler. Jeg tør påstå at disse ikke har bruk for det i og med de ikke har nok lengdekontroll. Hu hei nå var jeg arrogant. Og da er jeg helt enig med Truls at det er forbanna kjipt å se dem vifte med laseren, før de moser ballen 20 meter for langt eller for kort.

Jeg spiller definitivt bedre golf på baner jeg ikke kan så godt når jeg har med lasermåler. Dette fordi jeg ikke kan tillate meg å skritte så mye med tanke på de andre i flighten. Ting tar tid. Laser tar lite tid :)

En annen ting som jeg synes Truls har et poeng med er dette med hva golf handler om, og hvilke tradisjoner vi har. Noe av sjarmen er å finne ut av distanser selv, men da burde man fjerne 150 og 100m-pinnene også. Når vi nå har avstandsmerker på banen så er vel ikke laser noe annet enn en tidsbesparende teknisk duppedings.

Yorkie

over 17 år siden

Yorkie

Truls, hva blir du mest irritert av?

- Når jeg drar opp laseren min, måler 134 meter, napper opp ett 8 jern, kliner til og lander 10 meter kort og 10 meter til siden.

- Når jeg kommer fram til ballen, kikker høyt og lavt for å finne merker. Går til 150 meter merket, og skritter frem til ballen, og kommer til at det er ca 134 meter, napper opp ett 8 jern, kliner til og lander 10 meter kort og 10 meter til siden.

Laser sparer tid, og er rasende kjekt på litt ukjente baner. Men, jeg er udelt enig med deg at det går an å overdrive bruken. På hjemmebanen har vel de fleste ca mål i hodet og da trenger man ikke å dra opp laseren for hvert stokke slag!

morbid

over 17 år siden

morbid

Da må du jo være helt hjernedød fra tee og fram til ballen. Det vanlige er jo at man skritter opp på vei til ballen fra markeringen, ergo i det tilfellet der tar laser lengre tid.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Har morbid fått med seg at flagget flyttes rundt på greenen? Eller tror morbid at 150 stokken flyttes i forhold til flagget?

Monnee

over 17 år siden

Monnee

@morbid: Tull! Hvis du vil vite avstand til den bunkeren som ligger foran greenen da? Eller treet som ligger midt i mellom som du må slå over? Eller osvosv?? Man kan bruke laser til MYE mer enn bare å finne avstanden til flagget skjønner du.. Men det er viktig det også. Prøv å skritte opp 60 meter, så skal jeg vedde på at du i 80 prosent av tilfellene bommer med opptil 5-7 meter! Bom 10cm på meteren pr skritt, og du har 6 meter bom på 60 meter... det er faktisk en del det. Hvis man i tillegg da skal slå et dårlig slag, og bommer med 6 meter til, så har man faktisk bommet med 12 meter, istedet for å kun bomme med 6 meter, hvis man hadde korrekt distanse i utgangspunktet.

???

over 17 år siden

???

Hallo - til ??? - er du teit eller?
Rolf Åge - jeg tror ikke på deg. Litt mer fokusert er du når du er ute på banen. Ellers hadde du fortsatt hatt høyt hcp. Ut fra det du skriver er du en av våre beste spillere her i landet. Tror du vil få enda bedre resultater med å jobbe med de psykiske på banen - så er du konge på pallen.
Som jeg og morbid - er det slik de fleste av oss oppfører oss.

morbid

over 17 år siden

morbid

Avstanden er jo til midt på greenen, flaggplassering er jo stort sett merket på tee, skader jo helle ikke å forberede seg en smule før turneringen. Vi klarte oss fint for 10 år siden også må du huske, vi jobbet da på en litt annen måte med tanke på forberedelse og "oppmåling" under spill uten problemer med tanke på sent spill.

Nå er det om og gjøre å ankomme banen akkurat tidsnok til å rekke en halv bøtte for så å haste ut på banen å klikke litt med laseren mens man irriterer seg over at en leter etter ballen 2 hull foran.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

???: Trenger man være en av de beste i Norge for å få bruk for en lasermåler? hehehe. Morsom du. Det er faktisk mange amatører som har kontroll på 50-60-70 m slag. Men du har vel ikke hatt under 5 i hcp selv. Eller?

Skal jeg jobbe med de psykiske? Hvem er disse psykiske du snakker om?

Hva mener du med at du og morbid oppfører dere som de fleste? Ja jeg vet at de fleste ikke har spesielt behov for lasermåler, men hva mente du her?

morbid: Det er baner i Norge med avstander til forkant green. Da tar det litt tid å finne ut av hvor langt inn flagget står.

Poenget her er at man sparer tid. Kan dere ikke bare teste laserbruk selv da istedenfor å kverulere? Jeg vet at man klarer seg fint med flaggplasseringskort, og har selv klart å skritte opp distanser selv :)

Hvorfor finner du på en teit situasjon med at vi kommer sent til banen, slår raskt unna en bøtter baller, haste ut med laseren og irriterer oss over sakte spill? Interessant kommunikasjon.

Spørsmål

over 17 år siden

Spørsmål

Jeg forstår ikke hva som er galt med å bruke laser. Hvorfor er dere imot det?

morbid

over 17 år siden

morbid

Ikke noe galt med å bruke laser, men når tidsbruk brukes som argument blir det tåpelig syns jeg.

Spørsmål

over 17 år siden

Spørsmål

Da bør du prøve å spille med laser.

Herregud

over 17 år siden

Herregud

Som nevnt tidligere her, tar det et halvt sekund å måle avstanden med en laser. Å påstå at dette tar lenger tid enn å skritte opp, eller at det ikke er tidsbesparende, blir rett og slett tåpelig.
Enten er skeptikerne misunnelige på de som har laser, eller så er de for dumme til å skjønne verdien av å bruke en.

Vi prøver å ta etter svenskene i de fleste sammenhenger, siden de er før oss i utviklingen. Når de har tillatt dette på masters tour, sier vel dette egentlig nok.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

De gode oppfinnelsene vil overleve, de dårlige dør.

Laser har kommet for å bli.

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Nå har jeg ikke noen lasermåler,og har aldri spillt med noen,og bortsett fra golfbiler med gps,så har jeg brukt mitt øyemål. kanskje derfor jeg ikke har blitt noe bedre? Hmm..glemte å ønske meg det til bursdagen for 2 uker siden.

Når det gjelder spillehastighet så er det nokså sikkert at de som i dag er effektive og raske i spillet sitt,vil sikkert ikke bruke lengre tid ved bruk av laser(kanskje kortere fordi de slipper å skritte). Mens de som er trege og ineffektive vil garantert ikke bli raskere ved bruk av en. Er som alle andre tekniske hjelpemidler og duppeditter,passer ikke for alle.

Det kommer nok til å bli tillatt på flere tour`er i framtiden,med mindre man ser noen problemer med det(som f.eks somling ved bruk).
Utviklingen går framover også innenfor golfen.

Og som et apropos,Cuba`s nye leder har gitt det cubanske folket lov til å kjøpe inn datamaskin til personlig bruk...for første gang i cuba`s historie...det sier litt om hvor "bortskjemte" vi er. Snart vil vi vel se cubanere som klager over golfbox,og som gjerne vil avansere til å kunne bruke lasermålere også:-). Kanskje må det bli lov å spille golf der først også? Eller har de kommet så langt at de har det...allerede?:-)

morbid

over 17 år siden

morbid

Det går uansett aldri fortere en de tregeste spillerne på banen :) Ta det med ro og kos dere med golfen..

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Kevin: Det spørs vel litt hva d er treige på. Bruker de lang tid på å finne ut distanser, ja da er det vel kurrant å mene at laser er kjekt.

morbid: Nydelig argument du hadde nå. Skal selge bilen min og bytte til en med dritliten motor. Jeg kan jo kjøre raskere enn trafikken.

!!!!

over 17 år siden

!!!!

Morbit: du er så på trynet fra førte start av denne diskusjonen. lykke til.. det er ingen tvil at spillt går raskere ved bruk av laser. Hvorfor: jo, du kommer til ballen går så til d nærmste avst.punkt og skritter opp avstanden (kom ikke å si at du skritter fra 150m når ballen ligger 15m fra 100m merket) Så er kanskje målingene tatt fra front av greenen. d må slåes opp i baneguiden for å finne ut hvor lang greenen er. Du må så opp med score kortet for å finne ut hvilken pin plasering som er satt, dele og plusse sammen for å finne avstanden. Når dette er gjort kan man si at man har er korrekt avstand til flagget. Skal man spille under 80 slag kreves dette forarbeidet. Dette tar kanskje ett min. å gjøre. En måling tar 10 sek.
Konklusjon. Laser= 3min på 18 hull og oppskritting av lengde tar 18 min. på 18 hull.
En annen ting som kanskje ikke er nevnt er all feilmålinger i baneguider rundt om på baner. Jeg vet ikke hvor mange ganger det står at det er feks er 250 m til vannhinder fra tee. Jeg slår ut en 3 wood som jeg vet går 220m, og vips der ligger jeg i vannet. Blir så forbannet.
nei, laser er kommet for å bli

morbid

over 17 år siden

morbid

Da bruker jeg 10 sekunder mindre enn deg på hvert slag, jeg bruker baneguide og scorekort på vei til ballen, når jeg likevel må få frem til ballen forbi avstandsmerkingene kan jeg liksågodt bare telle skrittene. Ja jeg skritter fra 150 til 115 når jeg likevel må gå fram til ballen. For min del må du bruke laser alt du orker, jeg bare påpeker at vi som har spilt mye golf på relativt høyt nivå lenge før de duppedingsene kom på markedet har lite å hente.

Taleren

over 17 år siden

Taleren

Lasermålere bør absolutt ikke bli tillatt i konkurranser. Det er en stor del av gamet at proffene skal klare å beregne avstanden -diskutere med sin caddie og komme fram til hvilken kølle spilleren skal bruke. Med laser blir det ingen feilvurderinger, og dårlige køllevalg, og mye av spenningen forsvinner.

Til trening er selvfølgelig lasermåleren et viktig verktøy for å øve opp ferdighetene i beregning av avstand - men absolutt ikke i konkurranse.

`39

over 17 år siden

`39

Som å stille opp med laser-våpen på neste pistol NM. Jippi gleder meg.....

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Lasermålere bør absolutt tillates i konkurranser. Spesielt i amatørkonkurranser hvor de fleste verken har tid eller økonomi til å gå gjennom banene på forhånd slik det blir gjort i de profesjonelle turneringene.

Slutt på dårlige køllevalg? hehe, neppe...

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Haha. Laservåpen? Altså. Vi SLÅR ikke med lasern da ;) Vi bare sparer inn tid.

Hurra for laser! Så slipper med spillere å vente på oss lavhandicappere som alltid må vite distansen. Hah!

Buck Cherry

over 17 år siden

Buck Cherry

Jeg skal ta med meg lasersverdet mitt og kappe vei i skogen, da tar det kortere tid.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

G.B, ønsker du virkelig at utviklingen av "normale" sanser og avstands-bedømmeslse skal stagneres, noe de vil (!) med et hjelpemiddel: Her avstandsmåler.

En stor del av sjarmen med golf, avhenger jo av at en klarer å bedømme avstand, vind og velge rett kølle til ethvert slag, og utføre dette så presist som mulig.

Her skiller vel essene seg ut fra middelmådigheten?

Syntes Truls skriver veldig fornuftig. Rolf Åge har også endel gode poeng, men stagnere ikke måleren dine sanser, Rolf Åge? - Ville du ikke følt deg stoltere om du fullførte runden like bra uten lasermåleren din?

snappy

over 17 år siden

snappy

Truls er helt på tur:

Det er ikke bare avstanden til flagget man ønsker å vite.

Bruk av bane guide tar mye lengre tid en laser.

Tror ikke dette har med tid å gjøre, men penger. Tror NGF vil ta litt avstand til dette ettersom en slik laser måler koster en go slump med penger, og at det kanskje vil gi de som har de pengene en fordel.

Men på en annen side er det jo snakk om P4-Tour her.. Her spiller jo de fleste golf for de er seriøse eller halv seriøse med tanke på golfen. De fleste av oss bytter drivere/puttere/wedger som andre bytter sokker.. Så den kostnaden på 2-4 tusen skulle ikke by på de største problemene.

Truls: Mener du at alle caddies skulle bli forbudt også da.. De gir jo avstanden til spilleren på meteren. B. Langer sin caddie gir f.eks avstanden i fot. Føler ikke golfen mister sjarmen av denne grunn.

mr tee

over 17 år siden

mr tee

Dere som mener at å bedømme avstanden gir golfen sjarme, viser hvor lite dere kan om golf. Dere mener også at lavhandicappere bør være i stand til å ta distansene på feelingen....

Tror dere virkelig at Tiger Woods eller noen annen som spiller på touren slår et slag uten å vite nøyaktig distanse til målet? Caddiene til disse spillerene lager baneguide før hver turnering, med laser. Ved å tillate bruk av laser vil man gjøre elitespillere en stor tjeneste. Det er ikke mange som har tid til å måle opp banen før en turnering, derfor vil en laser være til stor hjelp. I tillegg er oppmerkingen og baneguidene til norske baner av generelt dårlig kvalitet.

Det at laser er tillatt på masters- og eccotour, men ikke i Norge sier litt om hvor sidrumpa vi er her i landet. De som bestemmer er som regel mennesker som ikke spiller golf på et spesielt høyt nivå, og de burde derfor diskvalifiseres fra å ta slike beslutninger. Forbundet og klubbene burde be om råd fra elitespillere.

Laser er kommet for å bli, det å kjempe i mot blir omtrent det samme som å være i mot skøyting på ski og v-stil i hopp.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Merethe: Nei jeg ville ikke følt meg stoltere. Å tråkke og telle skritt fra avstandsmål er ganske så enkelt. Man trenger ikke store hjernen for å regne pluss og minus i huet. 100 pluss 23 er enkelt. 150 - 17 er også enkelt :)

Som sagt. Det sparer meg tid. Og jeg finner distanser som kanskje baneguiden mangler. Det finnes så altfor mange dårlige baneguider, eller mangel på baneguider her i Norge. I tillegg er det få baner med sprinklerlokk som har gode avstandsmål. Hvis jeg spiller en bane som har lokk med avstandsmål til forkant, ja da er det ikke alltid jeg bruker laser. Ser jeg at flagget står noen få meter fra forkant så slipper man jo laseren.

Snappy har et godt poeng med dette rundt pengene.

Hvis en P4-tour spiller får lov å bruke laser, så slipper han å tenke for mye på spaseringen mellom avstandsmål. På den måten tilpasser han seg livet på tourene bedre, der man har caddie som regner ut avstander.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Avstanden til flagget leser man på tavla før tee, så det kan ikke være det største problemet for noen spiller. Likeledes ligger det jo springerlokk på flere baner som forteller hvor langt det er igjen til hullet.

Økonomien betyr neppe allverden. Som du sier, snappy, bytter mange utstyr veldig ofte. Kanskje oftere enn nødvendig, fordi de som føler seg mest usikre, alltid vil føle at nytt utstyr gjør dem bedre......

To - timers følelsen av forbedring, fører ofte til at mange drar frem det "gamle" utstyret sitt igjen, og yter minst like bra.

Ellers mener jeg at man jo må få lov å bruke caddier. På en tour bør det være nok tid til at hjelperen skritter opp lengden for spilleren.

Lasermåleren målet lengen fra a - til b, mens caddien følger konturene i terrenget. Ofte stor forskjell?

Han/hun forteller hva den virkelige avstanden er, og spilleren bruker dette for alt det er verdt. Mennesket caddie, gjør bedre nytte en lasermålere Uansett med lasermåler treffer man neppe målet likevel.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Rolf Åge: Leste ikke ditt siste innlegg, før jeg postet mitt, men jeg ønsker å lese dine argumenter nøyere :-)

mr tee

over 17 år siden

mr tee

Merethe, det er åpenbart at du er inkompetent!
At avstanden står på skiltet har jo ingen betydning. Hvis man har et par 3 hull med en green som er 40 m. lang, så kan det skille 3-4 jern avhengig av hvor flagget står. Selv om det er tilfeldig om du treffer ballen rent, så er det faktisk en mulighet for at dyktige spillere treffer den rent omtrent hele tiden. Og dermed klarer å kontrollere lengden ganske presist.

Det at du sier at man ikke treffer med laseren, viser at du ikke har prøvd en laser. Og om du har det så har du kanskje såpass dårlig motorikk, siden du ikke traff målet, at du ikke ville ha nytte av den uansett...

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Det går jo an å svare Merethe skikkelig istedenfor å klikke i vinkel å dra fram uhøfligheter.

.....

over 17 år siden

.....

....

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Ok, nå har jeg lest dine argumenter og håper at jeg har forstått dem :-)

1: Du tråkker meterene og vet ganske presis avstand - bedre enn enn noen avstandsmåler på en skogsbane?

Det tar tid, det forstår jeg uten å skryte av for stor hjerne.... - ikke la deg lure;-)

Måleren sparer deg for tid, og det er jeg glad for siden jeg liker tempo. Likeledes må jeg legge meg flat for ditt argument om mangel på baneguide Norge.

-Men- atter dette slemme, ekle men... Men - føler ikke du ønsket ved det å videre-utvikle din forståelse for lengde og retning, i forhold til vær og vind kan videreforedles?.

Håper ar flere klubber i norge klare å legge inn de lokkene som forteller oss det meste. Der kan man neppe klynke over dårlig økonomi. Enkelt billig og lett.

Ok, caddien kan bli overflødig, men det er et menneske og ikke en ting. Mange "ting" fordummer og ødelegger desverre sansene våre. Håper moderne og litt gammelmodige golfere ønsker å videreforedle denne verdien. Våre "naturlige/menneskelige" sanser sjarmerer antatt mer en laser :)

Merethe

over 17 år siden

Merethe

mr tee: Har du spillt en skikkelig bra skogsbane. I tilfellet tror jeg ikke du ville være så eplekjekk? Laseren kan være upresis, noe en god caddie sjednere er.

Rolf Åge: Forstår ikke hvorfor du syntes jeg er uhøflig. Ville bli meget glad om du spesifiserte ditt synspunkt nærmere. Takk.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

For min del handler ikke golf om bingo. Å stå å lure på om det er 70 eller 80 meter er bare dustete. Mitt spill handler om å kunne slå distansen man skal slå. Ikke å gjette om det er 70 eller 80 meter til flagget.

Laser er ikke upresis. Men man må ta høyde for høydeforskjeller i terrenget. Laser som måler dette også får man ikke bruke i turnering.

Merethe: Hvis du leser innlegget mitt på nytt så var det mr tee jeg syntes var uhøflig.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Ok, Rolf Åge, unskyld at jeg ikke forstod ditt siste innlegg :-)

kurt

over 17 år siden

kurt

noen som har en anbefaling av laser? billig og bra?

mr tee

over 17 år siden

mr tee

Merethe:
Hvor tror du en caddie får sine mål fra? Tror ikke en caddie hadde overlevd lenge på touren om han eller hun hadde prøvd å ta alle avstander på feelingen. Faktum er at caddiene måler opp banen for spilleren sin før hver turnering, med laser.

Jeg skjønner ikke argumentet ditt vedrørende skogsbane?? Hva har det med saken å gjøre?? Min laser, en Leica, har nøyaktighet på +/- 1 m. Du kan ikke mene at noen har et øyemål som er bedre enn det...

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Min anbefaling, kurt, er at du IKKE kjøper billig. De billigste har for svak laser, slik at du får problemer med å fokusere rett. De er rett og slett bortkastede penger.

Ellers er jeg litt enig med mr tee, Merethe. Proffene vet temmelig på metern hvor langt det er til både flagg og forkant/bakkant green, og arbeidet er i det vesentlige gjort på forhånd.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

mr tee: Merethe har grønt kort. Du får ta det i betraktning til hennes meninger ;)

HM

over 17 år siden

HM

Caddier på de store Tourene bruker Yardage-books som er laget av profesjonelle aktører.
De som lager disse søker først om tillatelse hos baneeier og deretter detalj-måler de banene fra/til omtrent alle punkt.

Yardage-books selges så av disse til spillere og caddies.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Slik som Jan Are Larsen gjorde på Miklagard når de hadde Challenge Tour der i fjor.

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Jeg spilte i helgen 18 hull med to kjekke karer på noe under 30 med hver sin lasermåler. 5,25 t på runden. Til slutt døpte vi de to gutta for Dumb and Dumber. Når de ropte fra den ene siden av fairway til den andre "hvor langt er det derfra, da ?" Mye prat, mye tukling med tekniske finesser og mye dill-dall. Ingen spillflyt....(men scoren min var decent og det er altså ikke behovet for noen å skylde på).

Brukt riktig av kolke mennesker er sikkert lasermåler helt ok. Jeg legger meg ikke oppi det. Men jeg har enda til gode å spille med noen som er så sinnsykt avhengig av millimetermål at laser er "nødvendig". For ordens skyld min spillmakker på lørdag har 3 i hcp, spilte på bortebane og hadde en greentreff % på 67 den dagen - uten laser.

Blir som med alt annet - brukt med måte er det sikkert bra.

Gunder

over 17 år siden

Gunder

For min del sparer jeg tid med å bruke laser. Man kan sikkert ha 100% GIR også uten å bruke laser, men det var ikke helt det som ble debattert i tråden.

Å bruke laser med 30 i hcp er bare komplett latterlig. DET kan ta tid ja. Synes Sam var flink som spilte bra allikevel :)

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Takk for at du tok poenget Gunder - selv om jeg kanskje var en liten meter off-topic.

Lasergutta Dumb and Dumber hadde forøvrig hhv. 9,8 og 11 på hcp kortet uten at det var synlig i spillet.

Truls

over 17 år siden

Truls

My point exactly!
Det jeg er mest redd for er "høyhandicappere" som skal bruke laser konsekvent. Bare tull! Ingen skal fortelle meg at de kan pinpointe slagene ved hjelp av denne.
"OK, det er 167 meter til flagget. Det blir cirka et 5-jern det". "SHIT, out of bounds!"

Jeg er ikke bastant i min mening om lasermåler, men jeg er nok av den gamle skolen som mener at ballen skal spilles som den ligger osv uten hjelpemidler. Golf har noe av sin sjarm ved å ha avstander i kroppen.

Det kan nok være tidsbesparende for de som skal skritte opp meter, men for alle andre er jeg redd det virker mot sin hensikt i så måte.

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Er vel ikke mange "høyhandicappere" på P4 tour,som tråden handler om? Men støtter de som mener den er nyttig for de som er på det nivået.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

mr tee: Det er helt riktig at jeg er grønt kort spiller. Ei har jeg sett noen som har brukt lasermåler på en skogsbane. Jeg spilte en i går, og for å bruke et eksempel, tar jeg utgangspunkt i et blindt hull på nesten 450 meter.

Fra tee til hull er det en lang bratt oppover-bakke. Deretter flater terrenget seg ut, og fra toppen er det mange metere igjen til greenen, med to bunkere foran. Du slår ut og havner midt i bakken. Derfra har du ingen mulighet for å se hverken flagg eller bunkere. Kan du måle i vinkel og se på en skjerm hvor målet er?

Hvis ikke, hvordan kan du da bruke laseren for å finne ut hvor mange meter som er igjen?? Først måle så langt du kan se, for deretter gå opp til dette punktet å måle videre til flagget?? Da har du temmelig sikkert målt rett avstand, konturene tatt i betraktning.

Deretter må du gå ned igjen for å slå de siste over hundre meterne, hvis du klarer. Litt tidskrevende, spesielt hvis du i tillegg også har målt opp avstanden til bunerne og notert dette........Men jeg antar du må opp for å se likevel, om du ikke kjenner banen ;-)

Det var ett av mange hull som det ville blitt tidskrevende og vanskelig å bruke laser på. Masse spilt tid, og alle laseløse ville nok ønsket å passere deg, om du fortsatte slik....

En dyktig caddie skritter opp meterne temmelig nøyaktig, så avstanden behøves ikke tas på feelingen. Likevel laseren er sikkert ett morsomt "leketøy" på flate fine baner, hvis det da er mulig å se denne laserstrålen i sollys? Ikke vet jeg :-)

shit

over 17 år siden

shit

håper virkelig ikke det siste innlegget er seriøst..
latterlig!

Kinas

over 17 år siden

Kinas

Eldste caddie er over 70 år, og har jobbet i over 50 år på banen. Tipper at hun kan skritte opp svært nøyaktig.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Latterlig eller seriøst..........velg selv :-)

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

På P4 Tour håper jeg at det ikke er mange høyhcp'ere..... Kunne vært artig å visst hvor mange av spillerne på P4 som føler et påtrengende behov for laser og om det er de beste som føler dette eller de i nedre skikt.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Det er faktisk et relevant spørsmål, Smilende Sam.

Jeg tar en Erik___ og tipper at 90% ønsker å innføre det. Det er sannsynligvis mest motstand blant de beste, men jeg tror nesten alle vil føle det svært befriende og jobbesparende.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

De beste beviser at de er best fordi de har øvd opp ferdigheten sin med sanser og bevegelser. Tror noen at de ville blitt så mye bedre med en lasermåler?

Noen må ha dingser og hjelpemidler til alt, det er kanskje dem som aldri kommer til å bli flinke uansett. De nitti prosentene?

Ellers får vel de som syntes dingser er befriende, så gjerne få bruke dem for meg :-@

HM

over 17 år siden

HM

Merethe
Du ser ikke laser-strålen. ;-)
Du får et tall opp på skjermen du titter inn i som viser lengde i yards eller i meter. Men, du må ha fri luftlinje mot det punkt du måler.

Generelt. Alle spillere på de store Tourene vet nøyaktig mål fra der de står til neste hinder, til fremkant green, til flagget, ja absolutt alle mål.
Det å beregne avstand ved å se er ikke en del av golfspillet. Du skal vite avstand også skal man forsøke å slå den avstanden man vet.
Jeg mener laser er både tidsbesparende og riktig å bruke. 90% av norske baner har mangelfulle baneguider mht avstandsangivelser. Derfor mener jeg det er riktig å få lov til å bruke laser.

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Lurer på om jeg kjenner han der Dumber.

Gunnar: Har vi spilt med Sam i det siste?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Haha, den tok det faktisk noen sekunder før jeg skjønte :-)

Nei Gunder, vi har ennå ikke spilt med Sam. Og du har ikke lenger 4,1 i hcp. Men du er fortsatt like mosjom - det skal du ha!

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Handicap og pandicap. Dere er så handicapfokuserte! Dang.

Nå har jeg jo gått opp fra flink-handicap til jukse-handicap. Dritt. Da må jeg skynde meg å spille noen turneringer. Ikke faen om jeg skal spille tellende runder når vi spiller, ettersom jeg bare fyker opp i handicap da.

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Lasermåler, GPS, elektronisk scorekort, fjernstyrt el-tralle, kisok på hvert hull....nå mangler jeg bare en fyr som kan svinge for meg eller fjernstyrte køller.

Hvorfor får jeg følelsen av at det å spille golf blir mer og mer likt å spille TWG på Xbox eller PS3? Når jeg tenker meg om; kanskje ikke så dumt - jeg er utrolig mye bedre på konsollspill enn i ekte golf. Ble jeg plutselig et talent? Herlig!!!

Golflosen

over 17 år siden

Golflosen

Før i tida hadde vi ikke noe GPS og lasergreier, da måtte vi bruke STAAAG!
MEN DET ER DU FOR UNG TIL Å HUSKE!!

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Generelt er det ikke noe i veien for å innføre lasermåler på P4 og AMAtour, dette vil ikke medføre økt tidsbruk.

Det som tar tid på norske baner er:
-oi, er det min tur??
-hmm, hvor er ballen?
-står flagget der?!
-hva skal jeg slå med??
-hvor er bagen min?! Er det min??

Men det er min erfaring.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

og så er vel poenget heller ikke hvorvidt man skal eller ikke skal bruke sansene sine heller, Merethe, men derimot hvorvidt vi skal få muligheten til å utnytte den teknologien som er tilgjengelig.

dersom lasermåleren ikke hadde hatt noen reell funksjon, noe som noen her inne prøver å underbygge at den kanskje ikke har, så ville den heller ikke vært diskutert som et hjelpemiddel.

Jeg er helt enig i problemstillingene rundt det å la alle og enhver bruke laser til enhver situasjon, siden det da vil være en del som bremser mer enn de aksellererer spillet.

har opplevd å se akkurat situasjonen du forespeiler også, Merethe, hvor vedkommende måler til bakketoppen, løper opp på bakketoppen og måler til flagget, løper tilbake for å slå, og da har det gått 2-3 minutter, noe som ikke akkurat kan regnes for tidsbesparende... ;)

konklusjonen er vel kanskje at vi ikke vil bli enige om dette, og at dere som ikke vil bruke laser kan slippe, mens vi som synes det er et nyttig verktøy, vil bruke det når vi kan.
selv bruker jeg det ikke for å spare tid pr. i dag, men som et treningsverktøy nettopp for å lære mer om avstandsbedømming.
jeg bruker det dermed til det motsatte av det Merethe tror er resultatet av laserbruk. jeg føler at Laseren har hjulpet meg å forstå avstander bedre, og prøver å sammenligne mine egne sanser med det laseren gir av tilbakemelding.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg har brukt laser et halvt års tid, og må vel innrømme at jeg har blitt litt avhengig. Nå er jeg også av den typen som hater å folk i ryggen min, så jeg blir fort småstressa hvis det går tregt.

På baner jeg ikke kjenner er det fantastisk deilig å slippe den lett forvirrede søkingen etter avstandsmerker og sprinklerlokk. Stress fører sjeldent til god golf, og laseren gjør meg mer selvsikker på ukjente baner.

Jeg er 100% overbevist om at jeg ikke bruker noe mer tid på å anvende laseren, selv på min hjemmebane hvor jeg strengt tatt ikke trenger den så ofte.

Dere som synes avstandsbedømming er en viktig del av golfen må selvfølgelig gjerne synes det. Jeg tror egentlig dette er en romantisk forestilling mange har fordi de ikke vet hvordan det faktisk foregår på PGA-touren.

Personlig synes jeg golf er mer enn vanskelig nok uansett, og har ikke behov for å gjøre det mer komplisert enn jeg må.

Agn

over 17 år siden

Agn

På min hjemmebane er avstandsmerkingen rævva - både i forhold til nøyaktighet og i forhold til merketetthet.

Hadde vært til utrolig hjelp å bruke lasermåler for om ikke annet skaffe seg noen referansepunkter som man vet er korrekte til en senere anledning.

De som er av den oppfatning at laser skal benyttes til enhver tid er nok litt ute på jordet, men de som sier at bruk av laser frarøver deg enhver form for lengde/dybde følelse minst må være sementert fra halsen og opp, om ikke amputert.

Laser bør etter mitt skjønn benyttes som et supplement, ikke som eneste form for avstandsbedømmelse.

End of!

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Hei Yngve, det var jo helst bruken av lasemåler på skogsbane jeg mente, da mr.tee spurte kva en skogsbane hadde med saken å gjøre. Jeg tror det kan bety endel tidsforsinkelse i enkeltes hender.

Derimot er det helt sikkert et stort flertall som vil bruke laseren sin med fornuft, og da er det jo greitt:-)

Agn: selv om jeg ikke er en halshugget pygme i en cabriolet, kan jeg vel mene at noe av sjarmen med golf er å beregne, bruke rett kølle og slå så presist som mulig. Litt mer hjernetrim for oss høyhandicappere ;-)

Uansett vil de som ønsker bruke måler, gjøre det. Og det får være greitt.

mr tee

over 17 år siden

mr tee

Merethe:
Du trekker frem et helt drøyt eksempel som argument mot bruk av laser. Det er selvfølgelig at i et slikt tilfelle ikke er hensiktsmessig med laser. Men like fullt vil jeg hevde at i 95% av tilfellene på en skogsbane så er det ikke noe problem å bruke laser til å måle avstander. Så lenge du kan se flagget , kan du måle avstanden. En bane med mange blinde hull hvor du ikke kan se flagget på innspillet, er kanskje heller ikke en spesielt bra bane....

I et lite råd til slutt, du bør nok være noe mer ydmyk i forhold til at dyktige spillere har et annet forhold til slike hjelpemidler enn du. Ettersom du kun har grønt kort, mener jeg at du fort er diskvalifisert til ta en avgjørelse eller mene noe om det i det hele tatt, i likhet med majoriteten av beslutningstakerene i klubbene og forbundet....

Du burde i det minste undersøke hvordan det funker i den store verden...

Merethe

over 17 år siden

Merethe

mr tee: Leste gjennon innlegget ditt 04.05.08 kl. 21:48, der du undreviser oss uvitende litt. Takk for det, men jeg lurer likevel på hvordan en caddie for TW, kan lage en komlett baneguide for ham på forhånd, med laseren sin.

Ingen vet helt hvor TW`s ball lander før han har slått den. Om så caddien har klargjort hver tiende-meter i baneguiden sin, må det bli avvik. Hvor på fairwayen stopper ballen, for ikke å si utenfor.

Skritter da caddien opp, så det blir helt nøyaktig? Noe slik har jeg aldri sett, de gangene jeg har fulgt med proffene. Blir disse meterene tatt på feelingen, sånnt omtrent eller?

Kl. 22:27 forteller du meg at jeg er inkompetent med antatt dårlig motorikk. Du mener også at jeg mener at det ikke er mulig å måle rett avstand. Det har jeg ikke skrevet, selv om jeg antar at lasermåler kun kan måle rett fram. Ikke måle konturene i terrenget. Du har ellers rett i at jeg aldri har brukt en laser. Kommer neppe til å bruke en heller.

Vær så snill og ikke være så uhøflig. Å forvrenge andres ord, selv om jeg ikke er helt enig med deg, er jo litt på kanten. Det var nok ikke meningen din, men likevel....

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Jeg postet mitt siste innlegg etter ditt, så hvis jeg finner for godt, svarer jeg på det litt senere :-)

cut

over 17 år siden

cut

Laser ????

- synes at jeg ser at de som bruker lang og lenger enn lang tid ved å bruke laser
- er kjappere enn lynet dersom de ikke får bruke laser.

Det er de samme folka som er trege uansett hva de får lov til å bruke.

Får de ikke bruke laser så steger de frem og tilbake fra målepunkt til målepunkt og står og vipper med kølla i det uendelige før de tar en seig tilbakesving og sender ballen til skogs.

Trege folk er trege folk uansett hvilke redskaper de får lov til å bruke.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

det har du rett i cut. treginger er treginger.

Merethe,
de fleste skogsbaner har sikt mot flagget fra rundt 200 meter og inn vil jeg tro. i hvertfall på de fleste hull.
jeg er på langt nær god nok til å beregne lengdene på mine jernslag til at dette får 100% innvirkning av utstyret som velges for å beregne avstanden, men her snakker vi ikke om hva du og jeg liker å bruke når vi pusler rundt og hacker oss rundt på skogsbanene våre, men derimot om dette skal være et nyttig verktøy som skal tillates på P4 tour, hvor spillerne har en litt annen dimensjon enn deg og meg.
disse spillerne spiller ikke P4 tour fordi det er sjarmerende, men fordi de har konkurranseinnstinkt.. dette preget gjør at jeg vil anta at de fleste spillere på dette nivået ønsker å få best mulig informasjon, så de er tryggest mulig på det slaget de velger å slå.

dette er selvsagt bare min mening, og ingen bastant påstand, men slik oppfatter i hvertfall jeg det.

:)

mr tee

over 17 år siden

mr tee

Det har seg sånn at jeg blir sinnsykt provosert av høyhandicappere som av prinsipp er i mot laser, fordi det liksom strider mot golfens idé. Men like fullt kjøper de seg store titandrivere og baller som kan fly til neste fylke... Forstå det den som kan..

Jeg har hatt denne diskusjonen med flere, også i min klubb. Det er som regel høyhandicappere som sitter i turneringskomiteer rundt omkring, og de kommer med samme argumenter som her. De klarer ikke se hensikten med laser.

I forbindelse med proffturneringer så bli alle fairwayer merket opp med flere spraymerker, hvor det siden blir målt opp alle avstander fra tee til merkene, mellom merkene og fra merkene til green. Det blir laget en spesiell baneguide som blir solgt til spillerene. Denne baneguiden er ekstremt mye mer detaljert enn de vi får kjøpt i proshoppen. Caddiene til de beste spillerene kontrollmåler gjerne baneguidene som blir laget til dem, og supplerer med mål som påsser sin spillers strategi. Det finnes ikke tilfeldigheter når det kommer til avstander på touren, caddiene vet akkurat hvor langt det er til alle nødvendige punkt på banen. Dette gir en ekstra sikkerhet for spillerene. Det er denne sikkerheten norske spiller kan skaffe seg ved å bruke laser, ettersom det ikke blir laget spesielle baneguider til P4 og Amatour i Norge.

Du spør:
Skritter da caddien opp, så det blir helt nøyaktig? Noe slik har jeg aldri sett, de gangene jeg har fulgt med proffene. Blir disse meterene tatt på feelingen, sånnt omtrent eller?

Ja, caddiene skritter opp avstanden fra de punktene de har målt.

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Festlig at man kan diskutere dette så lenge :) Pass dere ellers skyter jeg dere med lasern min.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

mr tee, jeg er klar over at jeg kanskje brukte et drøyt eksempel i mitt innlegg mot laser på skogs-baner. Fint at du sier.... KANSKJE ikke noen bra bane. Tilbakemeldingene denne vakre banen har vært svært positiv, både fra nordmenn og utlendinger :-)

Har ikke sagt at det ikke kan være tidsbesparende på flate oversiktelige baner og på enkelte skogsbaner, hvis man bruker fornuft. Føler likevel at den enkle og sjarmerede delen, lett kan forsvinne i hjelpemidler, som for meg virker litt unaturlige i den vakre naturen.

Rådet om å bli mer ydmyk, tar jeg til meg, men tenker også at hovmod kan stå for fall. Jeg vet ikke hvem du er, og du vet neppe hvem jeg er. I den forbindelse opplyser jeg (selv om det er unødvendig) at jeg har spillt på svært mange baner i hele verden, untatt oseania.

Sjeldent sett noen bruke laser, selv om mange av banene har vært i Europa, USA, (Karibia), Afrika og Asia. Begynner jeg å få dårlig syn i tillegg...........?

Selv om jeg er GK-spiller, diskfalifiserer det meg vel ikke meg å få lov til å ha meninger. Lov til eller ikke lov til å bruke laser på P4 tour eller på andre nivåer?

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Hm: Antar at du fleiper litt med meg, men hvis man ikke kan se laser-strålen, vet man jo ikke hvor man har truffet med strålen. Da nytter det neppe med et tall på sjermen;-)

Ellers takk for et veldig greitt svar, selv om jeg ikke er heeeelt enig i med at det å se ikke er en del av golfspillet. Vi må jo bruke sansene vi er utstyrt med. Vurdere vindretning og styrke, onduleringer på greenen, konturer i terrenget mm.

Hjernen er det viktigste redskapet vi har, om vi evner å bruke den best mulig. Hva som bør bli lovlig eller ei, er både jeg og sikkert mange andre også glad for :-)

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Merethe: du hadde nok tenkt annerledes på lengder om du spilte flere par enn bogeys på en runde golf. Da begynner lengder å bli kritisk for køllevalg og slagtyper. Bommer du med 10 meter lengdemessig blir det fort et helt slag av det.

Poenget med diskusjonen var å lette trykket for en P4-spiller som ikke har caddie, sammenlignet med de som har caddie. Samt å gjøre turneringene mer tidseffektive.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Kjære Gunder, det er litt snålt, men det først året klarte jeg faktisk å få flere birdie enn par, to år etter. Likevel føler jeg en viss utviklig i spillet mitt siden jeg har blitt en mye dyktigere putter. Men nok med mitt!

Poenget: Det bør være likt for P4-spillere, uavhengig om man benytter seg av en caddie eller ikke. Dette blir mer likt for den enkelte og også helheten, siden økonomien da spiller litt mindre rolle.

Mulig de fleste har rett. Bruken av laser kan jevne ut de øk. forsjellene blant alle gode spillere på P 4 tour. Derimot hvis ingen får bruke laser, står jeg ved mitt natur-romantiske forhold til golfen.

snappy

over 17 år siden

snappy

Merethe:

Jeg skal prøve å si dette pent, men det er ikke alltid like lett..

Tror jeg og du spiller golf på et litt annet nivå.. Du er kanskje veldig fornøyd med å treffe greenen med nier jern.. Jeg er ikke førnøyd om jeg treffer greenen med et nier jern, men er 10 meter kort av greenen. Jeg slår mitt nier jern rundt 125 m hele tiden. Om jeg er ti meter kort av flagget er det helt klart at jeg har tatt feil kølle, og har beregnet avstanden feil. Opp over bakke, ned overbakke, vind osv kommer først inn når jeg vet avstanden.

En avstandsmåler fungerer veldig bra, det tar ikke særlig med tid. Den blir ikke bare brukt for å finne avstanden til pinnen. Hvordan finner du avstanden til første greenbunker ut fra et sprinkel lokk?

Denne avstanden kan være avgjørende om jeg går for flagget. Er det eks vis 130m over bunkeren, og pinnen står rett bak denne ville nok jeg gått for den sikre løsningen i stede, og satse på å kunne sette en lengre putt. Grunnen??? Jo den er at jeg har ingen jern som går 130m, jeg har et som går 125m, og jeg har et som går 135. Dette medfører at jeg må lage et 130m slag. Noe som kasnkje ikke frister noe særlig om man ligger godt ann i en stor turnering.

Informasjonen kan derimot hjelpe meg med å faktisk gå for pinnen.. Er avstanden over bunkeren 130m, og det er litt mot vind, ville jeg gått for et fullt åtter jern.

Dette er avgjørlser du mest sannsynlig ikke tar i løpet av en runde. Du sikter på greenen, jeg vil unngå trøbbel, eller gå for pinnen..

Det er mye i dinne innlegg som tilsier at jeg har gasnke så korrekt i mine anntakelser.

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Tiger Woods skriver på norsk under navnet snappy.... Unnskyld meg, men å skryte på seg samme lengde med samme kølle til enhver tid er bullfuckingshit snappy.

Men; de som bruker laser på en måte som ikke sinker spillet må bare gjøre det for min del. Ikke skyld på et kirurgisk presisjonsbehov. Jeg har vært caddy i årevis - og sett spillere på scratchnivå klare seg godt med øyemålet mitt eller sitt eget + sprinklerlokk.

Jeg gleder meg til årets forumturnering - blir gøy å se presisjonsspillerne med laserdilla toppe listene...

snappy

over 17 år siden

snappy

Om lengden min skal bli annerledes så er det et feilslag.. Da enten en kraftig fade, draw, skinn eller duff.. MEn jeg tar ikke besluttninger ut i fra dette. Mine besluttninger tar jeg på bakgrunn at jeg regner med å treffer ballen bra...

Jeg er helt sikker på at lengden min med nier og åtter jern har veeeldig lik lengde.. Kanskje avvik på rundt et par meter.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Dette begynner å bli ganske så dumt. her sitter folk og blir provosert av en grøntkortspiller som får flere birdies enn par, som snakker om baner spilt over hele verden, men som alikevel fortsatt har grønt kort.

jeg synes hele greia begynner å bli lite troverdig.

Merethe, selvsagt ser du ikke laserstrålen. hvordan kan du uttale deg om et verktøy du hverken har sett eller prøvd selv?
selvsagt kan alle ha meninger, men for å ha mening med betydning, så kan det være smart å sette seg inn i produktet man skal ha meninger om!

se hva jeg skriver om laserbruk i treningssammenheng.

se så hva Snappy skriver om hjelpen dette gir til gode spillere som vil forbedre marginene!

du snakker om natur, sjarm og kos med spill. selvsagt gjør du det. du er en grøntkortspiller som ikke har forutsetninger for å sette deg inn i P4 spillernes behov.
det har kanskje ikke jeg heller, men så snakker jeg ikke om P4 spillere og meg selv i samme setning heller(bortsett fra denne).

DU ønsker kanskje ikke laserbruk, fordi du synes det tar sjarmen vekk fra spillet, men en spiller på P4 er ikke ute etter sjarm og naturopplevelse den dagen han spiller P4.
da ønsker han å vinne, og hvis han kan forbedre sine marginer ved å bruke laser, så ønsker han antakeligvis det også!

hvor vanskelig er det å forstå?

beklager om jeg er litt brå, men jeg føler at du bare padler deg unna alle argumentene i hvert svar du gir.... ;)

jeg tror

over 17 år siden

jeg tror

"Merethe" er en fiktiv person som skriver kun for å provosere. Hvis man leser andre innlegg fra "Merethe" er det i allefall grunn til å tro at dersom vedkommende faktisk har en slik virkelighetsoppfatning som blir beskrevet i innleggene, så har vi å gjøre med en rimelig virkelighetsfjern person, som burde holdes langt unna golfkøller, og skarpe gjenstander generelt.....

Hmmm

over 17 år siden

Hmmm

Dere blir stadig lurt av alle de forskjellige kvinesdalspersonlighetene ser jeg... ;)

Åse

over 17 år siden

Åse

Tull og tøys

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Jeg er slettes ikke fra Kvinesdal, men ellers tar jeg kritikken til meg, jeg kjedet meg litt i går og hadde lite annet å gjøre. Beklager!

Det er rett at jeg ikke har peiling på laser, men kan være litt motstander av tusen strålende soler på skogsbaner likevel.

Mitt fornavn er Merethe, så det føles litt rart å bli kalt fiktiv. Ellers har jeg spillt mange baner i nesten hele verden, det er ikke noe problem på de banene jeg har spillt (med mitt grønne kort).

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Yngve, jeg sier ikke ar jeg har fått flere birdies en par på det jevne. Det er riktig at jeg en kort stund fikk mange birdies på par tre hull, men i den store sammenhengen hender det ofte at jeg ikke får poeng i det hele tatt på par fire og fem hull.

Lite å skrive seg ned på da ;-)

Blablabla....

over 17 år siden

Blablabla....

Yngve, snappy og enkelte andre gjengangere, er dere helt nedsnødd fremdeles? Hver gang denne heksa fra Kvinesdal skifter nick så hiver dere dere på. Kjenner dere virkelig ikke igjen skrivemåte osv. Er dere så overkåte at med en gang det er en fra motsatt kjønn som skriver her så er det på med skylappene og håpe på å napp. For noen idioter.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Du nicløse, er du klar over hva du begir deg inn på ved å kalle folk du ikke kjenner heks. Det er så sykt at det nok har rablet totalt for deg, stakkars. At et vesen person som deg i det hele tatt får røre et tastatur, når du skulle hatt tvangstrøye på deg, er nok en grov politi/psykiatri-tabbe.

Hvor i den forkrøplede hjernen/sviskeren din, har du det fra at jeg er fra Kvinesdal? Du er en feig, syk, puslete, og sikkert et farligt monster, som lyver og sprer dritt uten å forstå ditt eget beste - og ikke noe annet!!

Hvis det er sjans i h..... for at du kan få ett glimt av fornuft, så slutt å rakke ned på de faste debattantene uansett kjønn. Er det så at du til stadighet har den ekle rognposen din full, siden du beskylder andre for å være ute etter noe annet enn å debattere.

At en .......... kaller andre overkåte idioter, sier så f.... mye om deg selv, at det ...... sinnet ditt kan leses som ei åpen bok....uten slutt.

Du er ikke verdt ordene.....en d........ som deg burde ignoreres totalt av alle. Og vet du hva, jeg syntes ikke at jeg nå hverken var uhøflig eller slem, det var det du som var ditt 0, og fortjente hvert ett ord.

Skam deg, om du i det hele tatt har følesler og evner til det, noe jeg svært sterkt betviler !!

Hehe

over 17 år siden

Hehe

Det er jo ingen andre som svarer på den måten heller ;) Takk for bekreftelsen.

Til Merethe

over 17 år siden

Til Merethe

Se nå å hold deg unna dette forumet. Du sprer jo bare om deg med surr og rør, tatt fra øverste hylle

Til Moderator - fint om du kunne luke ut personer som kun er her inne for å renske forumet for folk som tydelig kun er ute etter å lage rabalder

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Hvis det kun var meg du var ute etter å prøve å angripe, ville jeg ignorert deg totalt, nicløs. Det at du i samme slengen angriper andre gjorde meg temmelig forbanna. Men - livet er for kort til å erge seg over ett 0. Du er jo også en gjenganger som stadig spyr dritt under forskjellige latterlig ord som skal være nic.

Ikke for at du har det minste med hvor jeg bor, skal jeg alikevel la deg få lov å ringe til Webmaster, for å få avkreftet din Kvinesdals-teori. Jeg bor i en by.

Evt. kan Webmaster avkrefte det i denne tråden, hvis han ønsker.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her