Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

3 kjappe om fjorårets Amatour?

M04

over 17 år siden

M04

3 kjappe om Amatour:

På hvor mange av fjorårets amatourer var det lov å bruke lasermåler?

På hvor mange av fjorårets amatourer ville hcp 11 vært nok for å bli med?

På hvor mange av fjorårets amatourer ville en score som tilsvarer hcp 11 vært nok til å klare cut'en?

Personlig kunne jeg godt tenke meg å være med på Amatour for å få litt erfaring i turneringsspill. Men - jeg har ikke ønske om å spille dersom det sees på som et stort drawback for en bedre spiller å havne i ball med en hcp 11 spiller...

Ama.

over 17 år siden

Ama.

Laser tillatt på max 2-3 av de jeg var med på.(husker ikke nå, men jeg er litt oppgitt over at man skal være så sinnsykt bakstreversk at man ikke tillater laser!) Man sparer MYE tid, og det er vel ikke Lengde-oppmålingen som skal være en del av konkurransen??)

11 holdt knapt å komme med på noen, mulig den ene som gikk oppe i nord?!

Hvis du klarer spille til 11(ca 10-14 mottatte slag) ville du klart cutten rimelig ofte, ca hver gang. I år derimot spilles det uten cut, så det blir ikke noe "problem"..

Problemet blir å komme med i utgangspunktet, da man trolig må ha godt under 5hcp for å komme med i noen av amatourene i år.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Det er helt utrolig at noen klubber velger å forby lasermåler på turneringene sine. Amatourer går treigt nok som de gjør, og da burde man tillate bruk av målere. NGF anbefaler klubbene å tillate det, men neida, vi har mange dusteklubber som har lyst på 5-6 timers runder.

Fenomenis

over 17 år siden

Fenomenis

Amatur er eneste stedet en 11-handicapper kan banke en 3-handicapper så til de grader nedi støvlene.
Derfor er det flaut å gå i ball med en 11-handicapper

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Jeg har til gode å observere en 11-handicapper banke en 3-handicapper så til de grader på amatour.

Å gå med en 11-handicapper er ikke noe problem.

Å gå med en 11-handicapper som har en dårlig dag er et stort problem. Lete, lete, lete, lete, vente, vente, vente og vente.

M04

over 17 år siden

M04

Takker for svar!

Som 11 hcp'er tror jeg ikke jag hadde brukt mye tid på leting før ballen ble erklært tapt på amatour (med mindre jeg sto på hull 17 med mulighet for nedskriving da). Ang laser - jeg er avhengig av en lasermåler for å kunne spille i nærheten av mitt hcp på en fremmed bane (har ikke tid til å reise torsdag og spille inn fredag)

Jeg vet jeg har hcp 11 og kan ha en dårlig dag (rettelse: og kan ha en god dag...;-) - og jeg har ikke tenkt å la hverken humør eller dårlig spill gå ut over andre. Det er det nok av folk som gjør fra før.

Anders

over 17 år siden

Anders

Amatour på Mjøsen ifjor var det folk med mer enn 11 som fikk spille, og det var ingen cut. Tror mange ble overrasket over forholdene, og håper at det blir fler i år så hc-snittet går litt ned, sjøl om det gjør at jeg ikke får blitt med.

parimår

over 17 år siden

parimår

Rolf Åge hvor har du det fra at NGF anbefaller at bruk av laser skal være lov??

Monnee

over 17 år siden

Monnee

Hm, på Borregaard sa de som arrangerte at NGF anbefalte at man IKKE fikk bruke laser, og dermed fikk vi ikke bruke laser..
Middelaldersk vil jeg kalle det.

Kokko hcp 3

over 17 år siden

Kokko hcp 3

NGF er slett ikke middelaldersk. De er steinaldersk.

Jeg gikk ama på Nordsjø med en 3,8 og en 12-handicapper for 2 eller 3 år siden. 12-handicapperen gikk på 41 poeng og greide cut med god margin. Det var verre med 3,8 handicapperen som utgjorde 3djemann i ballen. Han gikk for alt som var mulig og umulig, og endte tett oppunder 100 slag. Og runden var lete lete lete lete lete. I skogen, røffen, og i fjæresteinene. Det var et helvete å holde orden på alle de provisoriske ballene hans da han gjerne måtte slå en provisorisk på den provisoriske før han kom frem til den opprinnelige og slo den i skogen for så å spille en provisorisk eller to på den også.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

parimår: Hm jeg har hørt det fra "sikre" kilder at NGF anbefalte det. Men kanskje jeg må revurdere kilden?

Siden NGF tillater turneringskomiteen å bruke laser på amatour, så legger de jo opp til at man skal kunne spare inn tiden på slike turneringer. Hvis de ikke anbefaler laser, hvorfor tillater de det da? Men det er vel en annen diskusjon.

parimår

over 17 år siden

parimår

er ein vesens foskjell på å tillate og å anbefale... trur du skal sjekke litt på "kilden" ja.. NGF holder seg, med støtte i R&A`s uttalelser at det er opp til klubbenes turn.komiteer til å bestemme men at det ikkje er tillatt i forbundsturneringer..

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Da kan vi spørre oss:

Hva er grunnen til å ikke bruke lasermåler? Uinteressant med tidsbesparelser?

Monnee

over 17 år siden

Monnee

På Borregaard, for å ta mitt seneste eksempel, var det altså ikke tillatt med laser.
Der er det markeringer for 200, 150 og 100. Innenfor 100 m er det ikke en eneste måling. i tillegg finnes det IKKE baneguide der. Da er det ganske tricky uten en eneste lengde måling til bunkere, trær og andre hindere!
Jeg kan love deg at det HELT sikkert tar lengre tid når 3-4 stykker i en Ball/fligth/gruppe skal skritte opp alle mulige avstander. Hvis du VET at det er 150 meter til en hindring, så klarer ihvertfall de fleste av de på amatour å beregne sånn noenlunde hvilken kølle de skal bruke, for å unngå det hinderet. Det er vanskeligere når man faktisk ikke har en eneste lengde å gå utifra... men må ta det på øyemål fra 150 meter.. Så flink er farsken ikke jeg ihvertfall.
Igjen, hvorfor skal man være så bakstreversk?? Er det ikke vanskelig nok å slå den ballen dit man vil, om man ikke i tillegg skal bruke tid på avstandsmåling?
Hvis laseren henger utenpå baggen din, og man har den i hånda når man kommer til ballen sin, så kan du jo PRØVE å kaste den i nærmeste vannhinder Truls, da åker du etter! ^^

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Hehe. I second that Monnee !!

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

De raskeste laserne er de tyske, Bu-schnell heter de. De måler avstanden med lysets hastighet, Truls. Det er sannsynligvis raskere enn hjernen din det.

Ikke kødd med oss lasergutta. Det sier jeg deg.

Jeg tror du har havnet i dårlig selskap, Truls, og spilt sammen med noen som har hatt en treig laser. De treige klarer ikke å lese avstanden like raskt som Bu-schnell.

Treige lasere burde kun brukes til å måle de korteste avstandene, fra 30 meter og inn...

Vennlig hilsen Gunnar Bull, member of the fabulous fast Bu-schnell Boyz

Anders

over 17 år siden

Anders

Ser at noen av svarene er til Truls, men hvem er han? Finner ingen innlegg med det navnet i denne tråden her... eller er det jeg som treng nye briller...

Slapp af gutter

over 17 år siden

Slapp af gutter

NGF er litt treige i planetene sine.
Laser kommer, må bare ta det s a k t e slik at sinkene i NGF skjønner at det er tid å spare.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her