Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Rekruttering i norsk golf

Trudderuderantan

over 17 år siden

Trudderuderantan

Bor i Portugal mesteparten av året. Har mange venner alt fra UK til US. Når jeg forteller om opplegget med rekruttering av golfspillere i Norge som må gjennom teoretisk/praktiske prøver er reaksjonen:
Golf er en flott sport. Helsebringende for oss over 50. Kan kanskje leve +15 år ved dette. Medisin på blå resept. Går vanligvis 17.000 skritt/runde. Når det gjelder Grønt kort;hvor mange gidder å gå gjennom " eksamen" i denne alderen?? Nei,tilbake til skolepulten,det gidder jeg ikke!

Greitt at pro må tjene penger på GR kursing,men jeg tror at de skyter seg selv i beinet.

Jeg håper på et innlegg fra NGF og andre i denne sammenheng. Hvorfor kan vi ikke gjøre som andre land??(UK,US)

Flere spillere,bedre inntekter for banene,bedre rekruttering!

Hmmmmmmmmm

over 17 år siden

Hmmmmmmmmm

Deja vu....

og

over 17 år siden

og

litt anti-frostvæske på nattestid i det enda litt kalde Norge ;-)

Ellers er det svært enkel oppgave å få klort til seg det grønne kortet. Klubbene vil jo ha medlemmer!

53-år

over 17 år siden

53-år

Det er mange baner rundt i landet, som du og dine venner kan spille.
Pay and play baner har dukket opp som paddehatter de siste årene. De store banene har egne pay and play baner. Bare her på Romerike kan du velge mellom; Ullensaker, Miklagard, Nes, Hvam, Losby og Aurskog.
Kjempebra!

GK opplæringa gir oss mye fin læring. Jeg fikk GK for to år siden, og det kostet meg kr 500. 3 kvelder teori, fadderrunde, trening med pro. I tillegg deltok jeg på klubbens Torsdagsgolftilbud. I sommer er målet etablert hcp.

Du overdriver Trudderanten. Eksamen er ingen ting å grue seg for.

Trynet

over 17 år siden

Trynet

Hvis du med rekruttering mener å få tak i voksne spillere kan det diskuteres hvor bra eller dårlig det er med det grønne kortet.
Jeg har jeg bodd og spilt golf i land med og land uten GK-system.
Hovedforskjellen er at i land uten GK-krav slippes det ut spillere som forårsaker at runder tar mer enn 6 timer. Det er ihvertfall drepende for rekrutteringen så lenge hovedargumentet for voksne spillere med jobb, hus og barn er at golf tar for lang tid.
Imidlertid er det vanligere med hcp-krav på mange baner i land som ikke har GK-system. Det er vanlig at nybegynnere starter på enkle billige baner, for så å bli medlemmer på dyrere baner hcp-krav etterhvert som de blir bedre. I Storbritannia er det mange konservative klubber som fortsatt spiller golf på "gamlemåten", dvs etikette og tradisjoner står i høysetet.
På noen britiske klubber (bl.a. Royal Aberdeen) har de regler som at lokale spillere ikke får spille på greenfee fordi medlemmene ikke ønsker "å risikere å treffe naboen" i klubbhuset.

Er ikke helt enig med "53-år" i at eksamen ikke er noe å grue seg for. Det aller fleste greier det, men det finnes håpløse tilfeller som sliter veldig med den praktiske delen. Dette er personer som aldri bør gå ut på en golfbane. Selv om de til slutt får GK, får de ikke noen videre utvikling, og blir flaskehalser på banen hver gang de er der.

Jeg synest GK-systemet fungerte bra for noen år siden, men siste årene har klubbene i sin jakt på nye medlemmer godkjent GK-prøver selv om de ikke har blitt bestått, og da er hensikten borte.
Skal noen baner klare å opprettholde en god standard på spillerne må de innføre hcp-krav, og det må kun bli tillatt å justere hcp i turneringer.

I områder med stor golfbane-tetthet og mange spillere (sentrale østlandet, Stavanger, Bergen, Trondheim) er det behov for å differensiere banene med priser, service og hcp-krav. Ulike mennesker har ulike krav, dette gjelder også golfklubber. Selv "finere" baner som Bogstad og Miklagard blir billige lavstandardbaner sammenlignet med de beste banene i de fleste andre vestlige land.

HM

over 17 år siden

HM

Jeg mener at GK-kurset bør lære spillerne sikkerhet, effektivitet og etikette. Hvis de har et minimum av ferdigheter bør de slippes utpå. Alle får kortet før eller senere, noen får aldri offisielt hcp fordi spillet er for vanskelig. Andre behersker spillet kjapt.
Men har man lært å slippe hurtigere spillere forbi og lært seg etikette så er mye gjort.
I egen klubb har vi de siste to år hatt altfor seriøse GK-kurs. Mistenker at det mest er pga Pro's ønske om å få solgt timer.

morbid

over 17 år siden

morbid

Jeg gidder ikke bruke våren på dugnad hvis folk ikke gidder å bruke et par timer på et grønt kort, ligger i nok divots og reparerer nok nedslagsmerker som det er.

Å sammenligne Norge med golfturistmaskiner med helkommersielle helårsbaner blir jo bare tullete.

Mania

over 17 år siden

Mania

Er vel 9 klubber som har et GK system hvor du ikke må ta prøver etc.
De fokuserer mer på trening og mer coaching. En av de klubbene som er med i pilot prosjekt av NGF er Grønmo som jeg vet om

Du betaler 2000,- kr og får grøntkort enkelt og greit

HCPmann

over 17 år siden

HCPmann

Det er flere klubber som grøntkort kurs som det ikke er mulig å stryke på... Teori med gruppeeksamen og baneprøve som blir bestått bare du finner frem til neste hull. Er jo bare tull og tøys alt sammen, kan ikke se en annen grunn enn inntekter for denne form for kurs.

Et lite kurs tror jeg uansett kan være positivt om det bare legges opp på riktig måte.Personlig så tror jeg det hadde vært best med 2 timer med teori som går på sikkerhet, banepleie og utdeling av regelbok. Resten av det obligatoriske kurset skulle bestått av 4 til 5 timer med pro (kun en person om gangen, ikke fellesundervisning). Til slutt burde kursdeltaker fått mulighet til å gå en runde en sammen med en "fadder" hvor de viktigste regelene var hovedfokus. Pris, maks kr.1.500,-

tomm

over 17 år siden

tomm

Våre kjære naboer i øst har lenge før oss drevet med golf;MEN de driver golf som en idrett,ikke som butikk.Det kan vi lære mye av.

53-år

over 17 år siden

53-år

Ngf har heldigvis strammet inn på GK opplæringen. Dessverre er det noen som har kjørt week-end kurs i GK og gruppe-eksamner og slipper
igjenom personer på praktisk prøve uten å være i nærheten av kravet.
Dette er det heldigvis slutt på.
Ngf setter igang ett nytt prosjekt på GK-opplæringa i sommer. Det kan du lese mer om på ngf sidene. Alle klubbene er ikke med på det i år, men de kan muligens få anledning til neste år.

Det legges SVÆRT stor vekt på sikkerhet og etikette i dagens opplæring. Feks. Det er viktigere at en person reparerer eget og andres nedslagsmerke, legger tilbake torv, unngår å trille baggen mellom hindret og greenen enn å kunne og praktisere reglene. Reglene kommer med erfaring og etter å ha lest regelheftet noen ganger.
Men man MÅ kunne vise litt praktisk ferdighet. Feks. bør man forvente at spillerene mestrer de enkleste par 3 hullene på 5 slag uansett hvilken bane man er på.

Spill mye på pay and play banene før du spiller 18 hullsbanene. Sett deg som mål å klare disse på ditt par - beregnet ut fra hcp 36

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Stort sett enig med 53-åringen. Følte det viktigste jeg lærte var sikkerhet og etikkette. Å være høflig i menneskemengden betyr mye for alles trivsel.

Banepleien betyr også mye, å reparere etter seg og andre, men av og til stusser jeg på hvorfor det er så veldig nøye med denne trallens forbud ytterst på utslagsstedene.

Brede flate dekk ødelegger mye mindre enn piggskoene vi "alle" bruker på en tørr, fin bane. De smale dekkene på trehjulstrallene sliter nok endel på vått underlag.

Ellers er det jo greitt at en klarer å få poeng på par tre-hullene, men Syntes par fire er greiere mål......

Forøvrig syntes jeg GK-kurset både var dyrt (1600) og langvarig. ni timet teori. En time på drivingrangen en time banetrening + teoretisk og praktisk eksamen. Ca tretten timer over tre -fire uker.

For de som må kjøre langt er dette både litt slitsomt og kjedelig. Om man er over 50, må man jo være svært så hipp på å begynne å spille golf, med en sånn barriere foran seg.

Enklere men god nok opplæring etterlyses :-@

GK instr.

over 17 år siden

GK instr.

Sikkerhet og etikkette er det vi legger mest vekt på. Først og fremst med sikkerhet og raskt spill. Jeg har aldri opplevd at noen som har hatt panikk for teorieksamen. Deriomt har jeg hatt noen bråkjekke "fjortiser", som i egne øyne er verdensmestere og anbefalt disse å trene mer før de fikk kortet. Noen trener alt for lite og prøver å gå opp i panikk for å slippe å ta teorien en gang til. Flere av disse har ikke noe på en stor bane å gjøre - enda. De må trene mer.

Hva er dyrt? Ser at noen klubber har kjørt GK-opplæringa fra kr 0 - kr 4000. Regner med at det er flere protimer inkl. i de dyreste.

Tulling

over 17 år siden

Tulling

Fjortiser er aldri et problem når det gjelder etikette, de lærer det som trengs.
Mye verre med pensjonister og noviser som hverken lærer reglene, spillet eller klarer å bøye seg ned å reparere nedslagsmerker.

Merckoll

over 17 år siden

Merckoll

Trynet, du har slått spikeren midt på hodet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her