Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Service kan være så mangt

Slice

over 17 år siden

Slice

Dato er 25/4

Jeg kommer fra Østlandet til Stavanger for å besøke familie

Jeg kjørte bort til Stavanger Gk og spurte om det er mulig å gå en runde i proshopen. Betjeningen sier de at det er en del provisoriske greener, men de skal ha full greenfee 400kr.

Ja ja jeg er jo her tenkte jeg og betalte og var litt forbannet(klart jeg kunne jo dratt til en annen bane).

Når jeg hadde varmet opp gikk jeg bort for å få start tid, jeg traff en godt voksen kar som var medlem, han spurte om vi skulle gå sammen.

Allerede på hull 2 så var det arbeid i gang.

Hull 3 var helt provisorisk (dette kommer til å bli det finneste hullet på Stavanger GK ligner signatur hullet på Nordsjø)

Vi gikk rundt og spilte hullene som var i orden.

Jeg fikk hele veien rundt forklaringer på hvordan og hva som skulle gjøres på de forskjellige hullene på banen av min maker.

Til å betale 400kr for å spille ca halvparten av hullene høres dyrt ut, men jeg fikk med en guide rundt som gjorde runden hvert hver eneste krone.

Dette er en av de mest trivelige golf runder jeg har gått.

Når Stavanger Gk er helt ferdig skal jeg sette meg i bilen og kjøre 100 mil for å spille denne banen igjen.

Håper å kunne treffe samme maker igjen

Stavanger GK var et hyggelig bekjentskap

HAR VI PÅ ØSTLANDET NOE Å LÆRE HER?

Stian

over 17 år siden

Stian

At vi må stille med guider for gf spillere når spilles litt utenom det vanlige ? :)

Slice

over 17 år siden

Slice

Høflighet/vennlighet var det jeg siktet til.
i mine øyne er det noe som mangler på Østlandet.
2 helger siden var jeg på Borre alene på morran på ballrenne.
det gikk ut 3 flighter 2 stk med 2 spillere i og 1 med 3 stk i.
Jeg spurte alle 3 flight`ene om de hade plass til meg.
3 flight gikk først vi er en kamerat gjeng som betaler for å gå sammen var svaret disse ga høflige?
1 2 flight skulle bare gå 9 hull så de ville gå alene var svaret.
neste 2 flight synes det gikk for treigt med 3 i flighten.
etter disse kom det 2 stk å spurte om jeg ville gå med dem da jeg sto for tur alene.
bare så det er sagt den raske 2 flight`en gikk å holdt igjen oss.
Dette var det jeg mente at vi kanskje skulle lære noe av.

Vestlending på østlandet

over 17 år siden

Vestlending på østlandet

Helt enig, Slice.
På østlandet mangler svært mange høfligheten og åpenheten man finner lenger vest og nord.
Her er folk bare opptatt av seg selv og sitt. Her er altfor mange lukkede klikker både i idrettsmiljø, på arbeidsplasser, i skolene og i det sosiale utelivet. På fint kalles det visst "nettverk" og ifølge hovedstadsavisene er nettverksbygging noe man bør satse på hvis man har ambisjoner. På golfbanene er fortsatt folk med "ambisjoner" overrepresentert.
Jeg reiser mye i jobben og spiller golf så ofte jeg kan i dødtiden mellom møter. Det er stor forskjell i åpenheten og vennligheten man møter så snart man krysser grensa mellom Telemark og Aust-Agder. Sørlendingene og rogalendingene er hyggelige, bergenserne er enda hyggeligere, nesten innpåslitne, trønderne er greie men førsteprisen går likevel til nordlendingene inkludert tromsinger og finnmarkinger.
Når jeg kommer alene og skal spille en golfklubb på østlandet blir jeg ofte gående alene hvis jeg ikke selv tar initiativ til å spille med andre. Kommer man alene til tee og spør et par eller to venner som kjenner hverandre fra før om de har noe imot at jeg slår følge så føler jeg ofte på østlandet at selv om de svarer ja ville de helst gå alene. Lenger vest og nord er det alltid noen som tar kontakt og inviterer, og prater i vei som om vi var gamle kjente.

Maria

over 17 år siden

Maria

Hvis du syntes dette var tilfredstillende, lurer jeg på hva som er din hjemmebane.

Ikke for godt vant forståt jeg!!

Stavanger

over 17 år siden

Stavanger

Jeg spilte også stavanger GK for et par år siden og gikk sammen med en kar (ca60 år) med rundt 10 i hcp. Han hadde vært medlem i årevis som gjorde at han viste mye om banen, området og byen.. Hadde en helt fantastisk tur med unntak av en happening. Tror det var hull 8 eller 9 hvor en 3'er ball med godt voksne damer tar oss igjen (ja det gikk litt sent denne dagen).. En av de hadde en ufyselig avslepen nordlandsdialekt og en oppførsel jeg trodde ikke fantes. Hun slo ut lenge før det var klart og ballen landet midt i vår flight. Vår "guide" unnskyldte seg og klubben og sa at dette ikke var første gang denne "Drittkjerringa" lagde dårlige opplevelser. Han tok ansvar og satte damen på plass, noe hun ikke likte. Vel inne i klubbhuset rapportere han dette til klubb-sekretariatet og sa også at "disse hyggelige karene bør få noen av pengene tilbake som følge av våre medlemmers håpløse opptreden".. Vi fikk ikke penger tilbake, men følelsen av å være veldig velkomne.. og en meget god lunsj og et par øl med virkelig ambassadør for banen! Hadde jeg husket navnet hans så skulle jeg faktisk oppgitt det for å gi mannen en honnør!

Bra Stavanger!!..

Slice

over 17 år siden

Slice

Til Maria
Er medlem på en av de absolute beste banene på Østlandet. (kongsberg)
Hver eneste helg reiser jeg rundt på østlandet å spiller, godt vant?
Hvis vi skulle gitt karakter etter høflighet/vennlighet ville det hvert noen andre enn Mikla/Holtsmark/Nøtterøy som ville hvert nr 1-2-3
Grenland har bestandig hvert hyggelig å komme til.
samme med Vestfold.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg var i Oslo en gang, traff en sur fyr. Sånt skjer aldri på vestlandet.

Uæææh. Jeg vil tilbake til vestlandet!

Forresten, jeg spilte en bane i Portugal en gang hvor jeg fikk fantastisk service. Min konklusjon blir at portugisere er mye flinkere på service enn oss nordmenn.

Herregud...

østlandet

over 17 år siden

østlandet

Fint at det dras igang en tråd om folkeskikk, høflighet. Forhåpentligvis er det noen som lærer litt.
Enig i at det er forskjell på folk fra den ene landsdelen til den andre. Ser ikke det som det viktigste. Det samme ser vi i skriftspråket her på scangolf og andre tilsvarende debattforumer. På meg virker det som om høfligheten er mindre i klubber med høy sigarføring. Jfr. tidligere tråder der folk har møtt uhøflige og egoistiske personer på banen. Hvorfor oppfører man seg slik? Toleranse, vanlig høflighet og respekt for andre personer opplever jeg at flere og flere personer har mistet. Det er behov for en folkeskikk-kampanje.

Buck Cherry

over 17 år siden

Buck Cherry

Vel, vi er jo nordmenn da, og nordmenn sitter 25 stk på en T-bane som har stoppet i en tunnel i 20 min. uten å si noe til noen. Ikke en lyd..
i.e vi er enfoldige og liker ikke "fremmede" hvis vi har sett deg en gang før, da kan vi si hei, eller ta deg med i ballen

HM

over 17 år siden

HM

Bucj Cherry.

Det du beskriver er ikke nordmenn. Du beskriver østlendinger. ;-)

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Jeg må si det er utrolig mange golfspillere som er ekstremt opptatt av å oppføre seg perfekt.
De er livredde for at noen skal kunne tenke noe negativt om en.
Det er nesten ingen som tørr å vise følelser på banen.
Det å ikke vise følelser på banen er veldig unaturlig og sossete oppførsel.

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Når det gjelder service,har jeg lyst å dele min erfaring fra Mjølkerød siste helgen i april.

Jeg og min samboer planla en helg til Gøteborg siste helgen i april,og ville gjerne spille golf på vein hjem på søndag. Diverse baner på svenskesiden hadde helt fullbooket,men Mjølkerød nær Grebbestad hadde ledig tid. Jeg mailet litt fram og tilbake med de,og fortalte at vi var avhengig av å leie bil,fordi min samboer er gravid og ikke orker å gå 18 hull. Og dermed fikk jeg reservert en bil.

Da vi kom dit på søndagen og jeg skulle registrer oss og betale,sa mannen i proshop`n "jeg hørte at din sambo var gravid,så golfbilen bjuder jeg på". Jeg ble skikkelig positivt overrasket,og takket så mye.

Vi spiste middag i restauranten før vi gikk ut,utrolig bra,billig og god service. Mjølkerød er virkelig et bra sted å komme til og spille golf. Og den erfaringen har vi fra andre svenske baner også,servicenivået er veldig høyt.

Så får man glemme at vi spillte dårlig,og at de ufattelig trege nordmennene i 4-ballene foran oss ødela endel. Når 12 stk deler seg opp i tre 4-baller etterhverandre og virkelig spiller "selskapsgolf",da må det gå galt...ikke sett makan:-) Til slutt var det vanskelig å se hvem som tilhørte hvilken gruppe.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Deler din mening om Mjølkerød Kevin, og dere fikk jo mye ekstra i tillegg! Flott!

Jeg har så langt ikke hatt noen negative erfaringer ift service mm i noen klubber jeg har spilt, men jeg har ikke spilt så mange steder og ser mer på meg selv som gjest enn "her er jeg" eller lignende.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

jeg synes en del av eksemplene som kommer her er på kanten av grotesk, og håper ikke det gjenspeiler gjennomsnittet i virkeligheten.

selv har jeg svært få negative opplevelser på golfbaner, men har heller ikke spilt noen baner på vestlandet, så jeg kan ikke sammenlikne stort.

alt jeg kan si er at jeg ikke er treg på banen, er alltid blid, og ønsker alle gjester og folk jeg ikke kjenner så velkommen jeg bare kan.
den innstillingen gjør også at jeg sjelden møter sure folk som skaper problemer for meg og mitt spill, og der tror jeg en del folk har noe å lære!

dersom man gir et smil selv, så er det lettere å få smil tilbake. Jeg har aldri opplevd dårlig service på en golfbane dersom jeg har vist entusiasme selv.

folk er generellt flinke til å klage over mangel på service, men jeg mener at man bør være med og ta ansvar for dette selv også.

b

over 17 år siden

b

Har heller aldri blitt møtt på noen direkte ufin måte på noen anlegg rundt om. Hva spanjolene sier vet jeg jo ikke siden jeg ikke kan spansk men så lenge de smiler så regner jeg med at alt er ok.

At det noen ganger er middelmådig mottakelse i den forstand at ikke alle er smilende og overstrømmende er jo noe man må forvente siden ikke alle er like og alle er heller ikke på topp hele tiden. Vanligvis så kan man påvirke situasjonen selv ved å være positiv og akseptere at noen ikke helt har dagen.

Klaging og sutring har uansett sjelden hatt noen positiv effekt på noens humør så det er vel noe av den man bør unngår dersom man har ønske om å bli positivt mottatt neste gang man kommer til stedet.

En som klager og sutrer huskes, da er vi som elefanter - klagerene blir aldri glemt.

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Poenget til innsender øverst er bra. Det er alltid hyggelig med god service og hyggelige mennesker.

Lynnet i de forskjellige landsdelene er forskjellig. Jeg har bodd i alle utenom Trøndelag. Det betyr også at trivelighet kommer til uttrykk på forskjellige måter. Noen synes den bergenske overvennligheten er hyggelig, andre liker den lunere mer beskjedne varianten i Stavanger. Østlendinger kan oppleves som mer reserverte av oss fra vest - men det er vel noe med hva vi er vant med. Det er lettere å sette pris på den vennligheten man lett kjenner igjen - slik jeg som utflyttet vestlending blir lykkelig av å spille med andre hyggelige vestlendinger. Men det betyr vel for søren ikke at østlendinger er mindre trivelige.

Hyggelige folk er det på alle baner - aller hyggeligst er det å gå en runde med medlemmer som liker sin egen bane, er stolte av den og engasjert i den. Da kan de være hvorsomhelstfra....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her