Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Man U

tomm

over 17 år siden

tomm

Ikke nye med golf å gjøre;MEN Man U er nå i Champions Leauge finalen!!!!!!!!!

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

Dette blir sikkert et billig poeng for noen, men, jeg er så glad!!!!

Bolton

over 17 år siden

Bolton

Så fint for dem! Måtte lykken stå dem bi!

Herregud

over 17 år siden

Herregud

Jeg nesten visste at en eller annen gjøk av en MANU-supporter kom til å skrive noe her inne ang. dette. Dere liker jo å slenge ditt om go'laget mitt Liverpool, men de har jo vært i 2 av de siste 3 finalene, men ingen av oss supportere så noen grunn til å lage et forum på scangolf av den grunn... Men er vel artig for en klubb med ikke fullt så mye suksess i Europa i dette årtusen å komme til en finale (som de taper)
Anyway, GoodLuck (NOT)

Hmmmm

over 17 år siden

Hmmmm

Kan ikke dere hooligans sloss et annet sted? F.eks. har VG nett egne debattsider for fotball, og forgolf...

Koll

over 17 år siden

Koll

De som har greie på fotball har jo sett i to kamper nå at Barcelona var bedre enn Man U. Barcelona dominerte i banespill, ballbesittelse, teknikk og løping, og hadde de fleste målsjansene - både hjemme og borte. Men hva hjelper det, når målet teller. Fotball er den mest urettferdige idrett som finnes, og der tilfeldigheter avgjør mange kamper, der "det beste laget" taper. Jeg holder aldri med ManU, det er et overlegent drittlag, som alltid har flaksen på sin side. Har noen tenkt over det merkverdige i at ManU fikk hjemmekamp sist i både åttendedelsfinale, kvartfinale og semifinale i CL i år. Flaks eller triksing?

Mitt gamle favorittlag er Leeds. Jeg glemmer aldri de gledesstunder dette laget ga meg foran TV-en på slutten av 1960-og begynnelsen av 1970-tallet. Spillere som Gordon Mc Queen, Joe Jordan, Peter Lorimer, Bily Bremner og Jackie Charlton. Men ingen (?) her er vel gamle nok til å ha opplevd dette.
Jeg kan ikke holde med noen engelske lag lenger, hovedsakelig fordi de nesten ikke har engelske spillere på laget. Ikke rart det går dårlig med det engelske landslaget, når de beste lagene i Premier League overbefolkes av utlendinger.

peer

over 17 år siden

peer

Her er ihvertfall én som er gammel nok til huske Super-Leeds på slutten av 1960- og begynnelsen av 1970-tallet! Et fantastisk lag!
Men jeg er helt uenig i at fotball er en urettferdig idrett; fotball er både rettferdig og enkelt! (Med mindre dommeren er udugelig, selvfølgelig!)
Fotball dreier seg om å score flere mål enn motstanderen, så det som VIRKELIG ville ha vært urettferdig er om Barcelona, som ikke klarte å score én eneste gang på 3 timer, hadde gått til finalen!

Megaslice

over 17 år siden

Megaslice

Selv om jeg er motstander av fotballdiskusjon på en debattside for golf må jeg bare innrømme at når jeg ser mitt kjære Leeds bli nevnt så må jeg bare kaste meg på: Jeg husker godt de nevnte spillerne fra 70-tallet, og er fortsatt en svoren tilhenger av The Mighty Whites!

Kubein

over 17 år siden

Kubein

Til Koll....det hjelper ikke å være jævlig god på nærspillet hvis du driver rett i skogen hver gang. Fotball handler ikke bare om ballbesittelse og teknikk, det handler like mye om taktikk og hardt arbeid.
De engelske lagene er jo kjent for dette...noen liker morra, andre liker faren............

Koll

over 17 år siden

Koll

Er det noen her som virkelig mener at ManU var det beste laget i to kamper mot Barcelona? Med "beste laget" mener jeg ikke det som scoret ett mål på 180 minutter, men det som spilte best fotball. Naturligvis vant ManU fordi de scoret flere mål enn motstanderen, slik er regelen i fotball. Men det må likevel gå an å ha en diskusjon og en definisjon av "Hvem var best", i betydningen: hvem spilte best fotball, hadde flest målsjanser, best teknikk, hadde ballen mest, best pasningsspill o.l. Fotball er urettferdig fordi "det beste laget" av og til ikke vinner. De kan vinne på en tilfeldighet, ikke best spill. Scholes fikk igår servert ballen på lissa av en Barcelonaforsvarer, i unik scoringsposisjon. Jæ... dårlig gjort av vedkommende, men likevel flaks for ManU og Scholes.

Fotballkamper avgjøres ofte av tilfeldigheter, og det er tilfeldigheter man ikke finner i andre idretter. Der vinner alltid de(n) beste. Også i golf, for i løpet av 72 hull vinner alltid den som er best, der og da.
Alle må kunne innrømme at et lag i en fotballkamp er bedre enn motstanderen, men samtidig taper. Altså: det beste laget tapte. Det ser vi litt for ofte i fotball, på alle nivåer. Jeg vet ikke hvorfor man unnviker en slik diskusjon. Selv avisene ser med skylapper på resultatet, og glemmer kvaliteten og at kanskje det beste laget tapte. But, who cares?

Kubein

over 17 år siden

Kubein

Hahaha.. Du har ikke peiling koll. Hold deg til golfen. Det beste laget vant i går. Enkelt og greit

Enkelt og greit

over 17 år siden

Enkelt og greit

Koll har rett, Kubein har ikke peiling. Du mener kanskje at Man U var det beste laget i 99 også, eller Liverpool i 05

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Vær nå litt snille med hverandre gutter, både Leeds og Man U er sikkert ypperlige lag. Golf og fotballglede er noe forskjellige, noen liker mora andre .......

Likevel, om en diskuterer fotball på et golf-forum, så gjør det i det minste på en høflig og respektabel måte. Hvis ikke kommer damene og skrur dere slicely av forumet ;-)

Pass rompa!

tomm

over 17 år siden

tomm

Jada,Koll.I løpet av 72 hull med golf vinner den beste.For i løpet av 72 hull kan ikke en eller to tilfeller med flaks eller tilfeldigheter avgjøre hvem som vinner???
Akkurat som en CL semifinale etter 180 min. med fotball kan avgjøres av flaks/tilfeldigheter?
I golf er det ikke noe som heter flaks.Bare dyktighet og uflaks.Det vet vi.
Helt enig i at Barcelona spillemessig var best,men hvordan tror dere kampen hadde forløpt om Barcelona hadde tatt ledelsen etter 20 min.??
Synes forresten at Liverpool også er et flott lag og gleder meg til i kveld.
Glory,glory ..............

Ludo

over 17 år siden

Ludo

VVVVVVÅÅÅÅÅLLLLLEEEERRRRREEEEENNNNGGGAAAAAA

Koll

over 17 år siden

Koll

La meg bare avslutte dette, så jeg får frem hovedpoenget mitt.
Fotball er den eneste idretten jeg vet om der bare én enkelt feil eller slurv fra det dårligste laget spillemessig og sjansemessig, kan gjøre at dette laget vinner kampen. Et sleivspark, en miss, en feilberegning, en Riise-heading eller en misforståelse gjør at det beste laget taper kampen.
I golf er det også en del tilfeldigheter (joda tomm), men der utjevnes disse på spillerne i løpet av 20 timers spill og 72 hull. I tennis får man også poeng når motstanderen gjør feil, men også der utjevnes dette på begge i løpet av 2-3 timer og over 200 ballvekslinger i samme match. Det finnes ingen andre idretter enn fotball der man kan vinne en kamp på bare en eneste scoring/poeng.
Fordelen med de andre idrettene er at mange tilfeldigheter utjevner seg og blir noenlunde likt fordelt på partene i løpet av en lang konkurranse.
Spør Drillo; han sier jo at fotball er et spill av tilfeldigheter, og at ikke alltid det beste laget vinner.

tomm

over 17 år siden

tomm

jada,koll. Helt enig.Kunne bare ikke holde meg for en liten fleip med tanke på de gangene jeg har slått 80 m inn i skogen,ballen har truffet et tre, kommet tilbake og lagt seg midt i fairway.
Når det er sagt , hadde Man U`s mål også litt å gjøre med et fantastisk skudd av unge herr Scholes.

Kubein

over 17 år siden

Kubein

Du prater mot deg selv Koll....I løpet av en champions league sesong, så vinner det beste laget til slutt, uansett. Man kan ha flaks i en kamp eller 2, men ikke gjennom en hel sesong.

peer

over 17 år siden

peer

Jeg er helt uenig med Koll!
Et lag som taper pga. et sleivspark etter 180 minutters spill, og selv ikke klarer å score en eneste gang på disse 180 minuttene, fortjener IKKE å vinne!
Det blir like dOmmmt som å si at spiller A "fortjener" å vinne en golfturnering, fordi han har "den vakreste svingen"! Sorry, men det ER faktisk spiller B som FORTJENER å vinne hvis han bruker færrest slag!
Og heldigvis er verden sånn innrettet at det er de som scorer flest mål, eller bruker færrest slag, som vinner!
Enkelt!
Og rettferdig!

t

over 17 år siden

t

Enig peer
Barca er et utrolig ineffektivt lag.
Hva hjelper det med ballbesittelse og brilliant teknikk, når de ikke scorer mål.

Mot slutten spilte de så trangt at de var sjanseløse mot et av verdens beste forsvar.

Akkurat som i golf.
Det hjelper ikke å spille supergolf fram til green, når man ikke klarer å sette putter

Sir Kim-André "Fergie"Zæægen

over 17 år siden

Sir Kim-André "Fergie"Zæægen

Fyfaen Manu er så utrolig kjedlig å se på, spillte defensiv søpplefotball i 2 kamper, skikkelig "italian style". Chelsea er ikke stort bedre, eller CSKA Chelski som jeg kaller de. Hater Drogba, han faller som en potetsekk, håper begge laga besvimer før start, så pokalen går til LYN FC!!

HEIA LYN! HEIA LYN!

kverulanten

over 17 år siden

kverulanten

Lyn?????
Ja, den eneste måten Lyn kan vinne noe som helst på, er nok at alle andre lag besvimer før start!
Når vant Lyn noe som helst sist?
På 1960-tallet en gang, hvis mine oppslagsverk har rett.
Og neste gang blir i beste fall på 2060-tallet!
Den som lever får se, jeg regner i hvertfall ikke med å bli over 100 år!

Sagen

over 17 år siden

Sagen

Jeg er Sagen, MANU er KONGE JA!!!!!!!!!!!!!!!!!

Joakim Bjørkhaug

over 17 år siden

Joakim Bjørkhaug

Jeg har byttet fra Liverpool til Man u etter disse semifinalene, har vært patriotisk liverpool fan i alle år men har nå kovertert. Og det triste er at min gode venn Kim Andre Sagen har hatt rett i alle år, Man u er faktisk det desisdert beste laget i engelsk fotball, desverre:/. Men men, sånn er det. Ellers har jeg bestemt meg for å satse på golf igjen, har jo nok av meritter så det bør ikke bli noe problem. Jeg har jo blant annet en stor og overlegen seier på en B-tour en gang i tiden på bogstad, forøvrig en jævla sosseklubb! Har fått en sponsorkontrakt med minutten burger i lillestrøm, med sponsa babb og cola i hele år, så kostholdet er sikret! Håper folk kan ønske meg lykke til i sesongen som kommer, og Man u all lykke i serieinspurten:)

LeBron

over 17 år siden

LeBron

t => Morsomt at du sier at Barcelona er et ineffektivt lag. Det viser at du ikke har peiling på spansk fotball i det hele tatt.

Jeg heier ikke på noe lag i England men synes særlig Man U og Liverpool spiller svært kjedelig fotball.

I England synes jeg de tillater de alt for mye fysisk kontakt og småskuing for at de ska bli pen og underholende fotball, det er derfor en ikke ser så mange utrolig fine angrep og scoringer i England som i Spania, Italia og Franrike.

Det tåpelige er at dommerne i Champions League anpasser nivået sitt for hva som tolereres avhengig av om et engelsk lag er med i kampen eller ikke... det blir litt feil... all denne småskuingen og harde "skuldre-til-skuldre" hører ikke hjemme i CL, kun i England og kanskje Norge og da =)

Men smaken er jo som baken

Ja...

over 17 år siden

Ja...

Smaken din er som baken, altså = rævva.
Hehe...

OK??

over 17 år siden

OK??

HAHAHA LeBron hvordan kan du i det hele tatt uttale deg om fotball når du trekker frem United og L'Pool som to lag i England som spiller kjedelig fotball. United scoret mest i ligaen i år, L'Poll scoret mest totalt sett. Du røper hvor ufattelig lite du vet om fotball når du ikke nevner Chelsea i samme setning som kjedelig fotball. Jeg har personlig sett Barcelona i 4 kamper den siste måneden. Mot United skapte de ikke stort, tross enorm overlegen statistikk på ballpossesion, og det lille de skapte ble det jo ikke mål av heller. Mot Madrid ble de rundspillt etter alle kunstens regler, ufattelig at de ikke slapp inn mer enn 4 faktisk. Den siste kampen tror jeg de vant 2-0 uten å overbevise.... Uansett har de vært svært lite imponerende i år, og da sier jo dette mye om effektiviteten. Heldig trekning gjorde at de kom så langt i CL, men faktum er at laget mangler guts, og er ikke det samme som de var når Dinho var på sitt beste. Heldigvis har de verdens beste ballartist på laget, Lionel Messi

tomm

over 17 år siden

tomm

Gratulerer til Manchester United.Vant premier league.
Blir spennende når de møre CSKA Chelsii i Champuions Leauge finalen.

LeBron

over 17 år siden

LeBron

ManU er flinke til å vinne med mange mål mot skikkelige drittlag (som det finnes mange av i Premier League sammenlignet med La Liga ettersom de dårlige lagene i PL er mye dårligere enn de dårlige lagene i La Liga), det er derfor de har scoret så mange mål, men så fort de spiller mot litt bedre lag, spiller de ofte (ikke alltid) svært kjedelig.

Antall mål er ikke heller noen særlig bra måte å bedømme hvis et lag spiller morsom fotball. Det handler jo om hvordan de sentrer, teknikk og kreativitet og variasjon for å få morsom fotball, ikke bare mål.

Liverpool scoret mest totalt ?? Er du helt på bærtur???

Mål per kamp begge veier (2007/2008) utvalgte bedre lag:

3,34 Tottenham
3,21 Aston Villa
2,76 Arsenal
2,68 Man U
2,50 Liverpool
2,39 Chelsea

Ettersom det i Norge (og i resten av verden) er svært mange som heier på Liverpool og Man.U. og Chelsea har hatt lavere mål-snitt i sine kamper i år, er det populært for media å late som at Chelsea er så innmari boring ettersom så mange liker når de snakkes dritt om de.

Men jeg må si at både Chelsea og Arsenal spiller en mer kontinental og underholdende fotball enn både Liverpool och Man U. etter min smak, selv om de to London-jagene og har en lei tendens noen ganger å spille direkte spilleødeleggende på bortbane. Men det er klart hvis en liker den klassiske engelske fotballen med mye fysisk kontakt og småfrekke triks på midtbanen, ja da er det vel naturlig å heie på Liverpool eller Man U.

Synes OK aka. t kan slutte å analysere Barcelona når du ikke har peiling. Barca har tatt sommerferie for 3-4 uker siden da Real mer eller mindre ble mestere og Villarreal nummer to og Barca kommer allikevel top-4 så spillerne prøver bare å ikke bli skadet før EM. Du glemte vistnok å ta med 6-0 seieren deres mot Valencia for et par uker siden der de bare hade 10-11 sjanser. Jeg har sett alle kampene til Barcelona minus en eller to denne sesongen og det finnes nok inget lag i Europa som er mer effektive enn Barcelona (untatt mot akkurat Man U der de var slurvete i avslutningene).

Så typiskt norskt å ha kjempepeiling på engelsk fotball på en patriotisk måte og late som om en har peiling på La Liga, Serie A osv. selv om en bare kanskje ser noen kamper med de i CL + en eller annen seriekamp noen gang.

Hvis du kun baserer det du sier om Barcelona på den siste måneden, så har du et poeng at de mangler guts, men det har de hatt resten av sesongen. De er jo vært i et vakuum i La Liga, Fjerdeplassen eller bedre er trygg, men topp-2 er ikke aktuelt + de røyk ut av CL så de føler at de ikke har noe å spille for. De var jo t.o.m. umotiverte i El Classico virket det som!

Men som sagt, nå skal vi ikke diskutere mer fotball i et golf-forum.

PS, heier hverken på Barcelona eller noen av de fire store i England.

LFC har flest mål

over 17 år siden

LFC har flest mål

totalt sett i år av de engelske lagene

Golf v.s. fotball

over 17 år siden

Golf v.s. fotball

Greitt nok med litt avveksling fra golf, men finnes det ikke en debattlinje for fotballfans?

Ok??

over 17 år siden

Ok??

Må bare spørre, på hvilket grunnlag kan du konkludere at de dårligste lagene i PL er dårligere enn de i La Liga?
Ser at du referer til Barcelonas 6-0 seier mot Valencia,
ikke verst det nei, du mener samme Valencia som ble rundspillt to ganger i CL av vår 13. beste klubb her til lands, samme Valencia som kjemper om å beholde plassen i La Liga?
Det at du sier Barcelona-spillerne gikk på banen for å unngå å bli skadet sier jo litt om innstillingen i Spania. Jeg kan med hånden på hjertet si at det hadde ingenav spillerne i Liverpool gjort dersom de hadde møtt MANU i en betydningsløs kamp en måned før EM/VM.

Villa

over 17 år siden

Villa

Valencia har jo vært inne i en dyp krise helt siden Oktober 07. Men det sier allikevel mye om ligaen når de nesten holder på å rykke ner. At den er bra og sinnsykt jevn.

Men alle husker vel når Rosenborg rundspilte Blackburn og når Viking slo ut Chelsea... eller?

"Må bare spørre, på hvilket grunnlag kan du konkludere at de dårligste lagene i PL er dårligere enn de i La Liga?"

Det er jo bare å studere tabellene i de to ligaene de siste 4-5 årene. I Spania må de bra lagene alltid gå inn 100% i hver kamp ellers så mister de nesten garantert poeng uansett hvilket lag de møter, mens de fire beste lagene i England når de spiller mot de 6-7 dårligeste lagene i PL ofte med 85-95% sjanse vinner kampene selv om de sparer nøkkelspillerne. Noe som er en stor fordel for engelske lag ettersom de alltså med mindre konsekvens kan spare de bra spillerne til CL. Det er derfor lag i England kan spille en hel sesong med kun noen få tap, mens en i Spania nesten garantert kommer å tape ihvertfall 5-6 kamper uansett hvor bra laget er.

Bare se på hvor mange poeng lagene pleier å få på de forskjellige plasseringene. I England pleier 3-4 lag få 76 poeng eller mer (2 poeng per kamp) mens det ofte er 4-7 lag som får mindre enn 38 (a poeng per kamp).

I Spania pleier kun seriemesteren få over 76 poeng og 38 poeng er alltid nesten garantert nedrykk deluxe.

Hvis et bra lag i England kommer litt ute av form, tar de gjerne la oss si 10 poeng på 6 kamper, men i Spania så tar de kanskje bare 2...

Hvilken liga som har de beste topplagene kan en selvfølgelig diskutere og akkurat de siste to årene virker det som de engelske lagene, men slike ting går jo i bølger, men å i det hele tatt diskutere hvilken liga som er mest jevn og best overall er bare tøys for til det er det alt for etablert mønster i den engelske at 4 lag i toppen og 7-8 lag som nesten ikke har sjanse å bli topp-8. Det er ikke et bra tegn for en liga i det hele tatt. De burde kuttet ner PL til 10 lag og spilt med 4 kamper per motstander i stedet. Det hadde blitt mer gøy.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her