Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Valgets kvaler

OleJacob

over 17 år siden

OleJacob

Har vært på utkikk etter nye jern en stund nå, og har kommet meg ned til to alternativ.
Callaway x-18 eller Nike CCi.
Noen som har synspunkter på disse to ?
Jeg har testet begge så vidt innendørs, men ikke ute på bane eller range.
Jeg ligger på ca 25 i hcp.

Takk for eventuelle svar.

JohnnyBirdie

over 17 år siden

JohnnyBirdie

x18 har jeg testet på range. De virker veldig lettspilt!

Jeg vurderer også de, men da i en grafittutgave (kanonbra tilbud).

Har 1.spm jeg lurer på i den forbindelse (så jeg stjeler tråden din litt).
Jeg er en relativt stor mann på 185 cm med godt trent overkropp og lurer da på om grafitt kanskje blir i letteste laget for meg?

JacobOle

over 17 år siden

JacobOle

velg den modellen du synes er best å slå med og ser best ut. pass på at du får hjelp med å velge riktig skaft (og forsåvidt greptykkelse), da det er mye viktigere valg enn valget mellom de 2 køllehodene

JanB

over 17 år siden

JanB

Til Johnny: 29,5 i HCP er grafitt definitivt riktig for deg. Du har ikke så rask hastighet i svingen enda og du får faktisk mer lengde igjen for grafitt. Dersom du synes køllene blir for lette for "styrken" din forstår jeg dette, men jeg vil allikevel anbefale grafitt foreløpig. Grafitt gir deg faktisk mer lengde enda. Du kan vurdere om du trenger å tilpasse køllene til din lengde. Vet ikke om du trenger det, men det kan tenkes du burde hatt litt lenger skaft, eller justere lie (vinkelen på køllebladet) for å få det til å bli bedre for deg.

Til OleJacob: Begge køllene synes helt i toppskiktet av hva du kan få tak i. Dersom du tror at utstyret kan gjøre deg bedre er det ikke mye skilnad på disse to køllene. Om man skal si noe er kanskje Callaway noe mer snille med en slurvete sving. Dette kalles ofte "tilgivende" dersom du liker det uttrykket. Det betyr at du får til et rettere slad selv om du treffer litt dårlig på kølla. Nike er kanskje litt mer kravstor på at du treffer ballen litt mer i senter. Begge køllene er etter mitt skjønn definitivt noe du kan vokse (les krabbe deg ned til 12-15 i hcp)

øøø

over 17 år siden

øøø

janb:
hvorfor kan han ikke komme ned til hcp 6,5 med de køllene?

Til JohnnyBirdie

over 17 år siden

Til JohnnyBirdie

Kjenner meg litt igjen i din beskrivelse. Jeg har trent styrke relativt aktivt i snart 20 år. Selv om jeg sikkert er sterkere en gjennomsnitts golferen så er jeg også blitt ganske stiv, da jeg ikke har tøyd mest. Det hjelper ikke med 200 kg i benkpress hvis du ikke klarer å rotere kroppen skikkelig. Mao hva slags skaft du trenger kommer mer ann på svinghastighet enn styrke (selv om de har en tendens til og korrelere).

Til JanB

over 17 år siden

Til JanB

Parnevik og Monty brukte i flere år X-12 med grafitt.
De har muligens 12-15 i hcp.

JanB

over 17 år siden

JanB

til øøø og tiljanb; Mulig jeg uttrykket meg litt uklart. Selvsagt kan man komme langt lavere enn 12-15 i HCP med disse køllene. Det jeg ville legge vekt på var litt om forskjellen i dem. Selv om det ikke er flertallet av tour spillere som bruker grafitt, er det noen. Det finnes også stor forskjell i svinghastigheten blandt dem. Eksempel: Jesper Parnevik har en Backswing på 0,70 sec og Downswing på 0,20. Jay Haas har en Backswing på 1,00 og Downswing på 0,33 Det er en forskjell på mer enn 45% opp fra Parnevik. Disse to spillere bruker definitivt ikke samme skaft.

Bjørn Sveindal

over 17 år siden

Bjørn Sveindal

Faktisk så har skaftet man skal ha liten sammenheng med svinghastigheten. Det som betyr noe er hvordan svingen er. Dvs. det er ikke hvor hardt man slår, men hvordan man slår hardt.

Går man fra stål til grafitt vil køllen føles mye lettere, dette betyr på ingen måte at man vil slå lengre. Er køllen for lett vil man få dårligere balltreff og ballen går ofte kortere. Prøv både grafitt og stål og se hvilket sett du slår best med, det er det eneste som betyr noe. Får du ikke teste køllene bør du oppsøke noen som lar deg gjøre det.

Skal du derimot forlenge køllene kan grafitt være et bedre alternativ for de fleste da forlengede køller med stålskaft har en tendens til å bli veldig tunge.

Som køllemaker har jeg sett mange som har kjøpt køller på anbefaling i stedet for å teste dem selv, og mange av dem ender opp med køller de ikke liker. Kjøper man køller uten å teste dem er det som å kjøpe sko uten å prøve dem. Man kan altså sammenligne det å ha feil køller med det å ha feil skostørrelse, og da vil for små sko tilsvare det å ha for tunge køller, og motsatt. Mao. det er bedre med køller som er litt for lette enn køller som er litt for tunge.

Ang. det om hcp man kan få så spilte faktisk Monty med Big Bertha Jernene som kom for en 5-6 år siden. De fleste vil karakterisere disse som høy-hcp køller, men for de fleste vil det være en fordel å spille med lettspilte køller. Hovedregelen for lettspilthet er å velge en kølle som er så lettspilt som mulig uten at man gir slipp på for mye følelse eller får en kølle man ikke liker utseende på.

jonag

over 17 år siden

jonag

Takk bjørn :-)

JVS

over 17 år siden

JVS

Finnes det noen sider som har oversikt over grafitt/stål i forhold til svinghastighet. Med jern-7 har jeg ca 68MPH, men den øker jo stadig jo mer jeg trener. Vet 68 MPH er lavt, og burde derfor kanskje ha grafitt. Mange påstår her inne at svinghastighet er viktig for valg av skaft, men vanskelig å finne ut om stål eller grafitt er best for en... Siden svinghastigheten øker gradvis så vil jeg muligens ha 75 til høsten, litt dumt å skifte sett igjen da vel?

Teste køller

over 17 år siden

Teste køller

Å teste køller er ikke bare å slå ei bøtte på rangen.
Noen køller tar det en viss tid å venne seg til. Flere uker faktisk.
Andre sitter med en gang.
Hvor får man teste køller så lenge ?
Ingen steder.

Jeg kjøpte et Ben Hogan bladsett rett fra hylla i 1998 etter å ha spilt et par år med Cobra cavitybacks. Ben Hogan jerna var vanvittig pene å se på, men jeg fikk overhodet ikke til å slå med dem. 4 mnd seinere derimot hadde jeg spilt meg inn, og handicappet raste fra 17.8 til 9.3 bare i løpet av september måned, og videre til 6.4 året etter.
Nå greide jeg ikke å bruke de gamle "lettspilte" Cobra-jerna lenger, så dem fikk tannlegen min i bytte mot en full overhaling i kjeften.

jonag

over 17 år siden

jonag

JVS, type skaft og svinghastighet henger ikke sammen. Det er hvordan du utfører svingen, tempo, hvor og hvordan du releaser, stivhet, hvor kølla flexer, vekt og følelse som gjelder. Dvs selvom svinghastigheten øker gradvis, så kan du godt spille grafitt videre. Du får grafittskaft i X-flex og med høyt kickpoint, akkurat som for stål. Man får lettvekts stål og tyngre grafitt, man får stål med vibrasjonsdempning. Dvs man kan begynne å velge og vrake fra begge verdener.

Se på drivere, der bruker alle grafitt og det fordi grafitt er enklere å spesialdesigne med flexprofil, vridning, vekt. for optimal tilpasning. Stål er vanskelig å få ned i vekt for topp svinghastighet.

Konsentrer deg heller om det at flexen i skafta dine passer svingen din. Da må du feks forsøke andre skaft for å finne ut...du kjenner om et skaft passer bedre enn det du har idag rimelig fort. Følelsen...

Vettug

over 17 år siden

Vettug

Hei OleJacob

Begge modeller har seiere på PGA-tour.
Begge modeller er game-improvement køller.

Velg de køllene du synest ser finest ut.

JohnnyBirdie

over 17 år siden

JohnnyBirdie

Ok, etter jeg skrev innlegget her så leste jeg meg litt opp på grafitt vs stål og innser at det ikke vil by på noen problemer.
Har et x18sett på tilbud for 4999 (5-6-7-8-9-P-SW+ callawaybag (til 1000 kroner)) som jeg skal se på ikveld. Ut fra hva jeg ser på diverse nettbutikker osv er dette en veldig fin pris i Norge for disse køllene + at jeg slipper betale noen frakt for de.

Noen som har innvendinger mot at jeg skal bruke pengene på dette tilbudet?

St

over 17 år siden

St

på www.0golf.no får du x20 settet til 5995 (men det er uten bag da). De sender også fraktfritt over 1000,-

Hvis du går for 5-P i stedet (og kanskje satser på en annen SW, siden du kanskje ønsker wedger i et annet merke eller modell) så koster settet 5140,-

Bulldog

over 17 år siden

Bulldog

Har akkurat kjøpt et Callaway X-20 Tour 3-P fra statene for noen uker siden å det kom på ca 3900,- alt inkludert.
x18 sett til 4000,- hørtes litt dyrt ut for meg da det er en "utgått" modell. Pluss at det er 7 køller og jeg kjøpte 8.
Nike CCI får du kjøpt hos TGW for 400 dollar, blir ca 3000,- ferdig tilsendt, litt dyrere for x18 da den ligger på 499 dollar

JohnnyBirdie

over 17 år siden

JohnnyBirdie

Hvor bestilte du køllene fra? Var 3900 inkludert bag?

Dollarkursen er jo helt latterlig billig, så burde kanskje vurdere det

Bulldog

over 17 år siden

Bulldog

Jeg kjøpte dem fra ebay. 3900 var ikke inkludert bag. Men vær veldig forsiktig med å bestille fra ebay da det er mye kopier der, spesiellt x18. Han jeg kjøper fra har jeg kjøpt flere sett av tidligere. Han er også forhandler av Callaway.
Det er flere gode tilbud i nettbutikkene akkurat nå, noe å vurdere pga dollarkursen. Det som er slitsomt er å vente på sendingen, tar "evigheter" noen ganger he he

JohnnyBirdie

over 17 år siden

JohnnyBirdie

Jeg får køllene for 3999 og en Callawaybag til 1000 kroner. Tror den orginale prisen for den var 15-1600 kroner. Så får litt avslag på den også.

Sjekker litt på ebay, men er veldig skeptisk, virker som en del arbeid med toll osv. Hvordan gjorde du det? Og hvilke forhandler på ebay brukte du?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her