Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

AmaTour til helgen

Lake Placid

over 21 år siden

Lake Placid

Makan til startfelt på Tyrifjord til helgen! Nesten 200 påmeldte og over 110 startende i herreklassen!! Ser at det er spillere som kvalet inn til P4 tour fra Borre i helgen som ikke kommer med på Tyrifjord.... Lurer på hvor mange i feltet som har "jålehcp" og hva cuten går på! Synspukter?

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

I utgangspunktet ser jeg på disse amatør turneringene som hvilken som helts annet sponsorturnering eller klubbturnering. Å kalle dette for seriøs idrett når du ser hvem som deltar blir feil, selv om det finnes noen få hederlige unntak.

I min hjemmeklubb er følgende standard. Gode spillere (såkalte aktive juniorer og andre) spiller mye turneringer av alle slag for å få ned hcp. De er ikke like ivrige på å skrive seg opp. Når de merker at en runde går dårlig bryter de, skriver feil på scorekortet eller blir plutselig skadet etc. etc. Resultatet er selvfølgelig at de har et bedre hcp enn de egentlig skulle ha hatt. Disse spillerne liker å ha en høy stjerne i hjemmklubben og få klapp på skulderen av alle tullingene som er imponert over hvor lang de slår.

Amatøren er et sammlingsted for disse spillerne. Resultatene hittil i år på slag viser at dette er standard fremgangsmåte for minst halve feltet. det som er værre er at jeg registerte noe av det samme på P4 touren i Larvik. Der er ikke motivasjonen å oppretholde et lavt hcp, men målet er å ikke tape anseelse i NGF eller sponsorkroner. Flere kjente navn trakk seg plutselig når de ikke klarte å score. I tillegg sutret og klagde de fleste over at det blåste så fælt andre dagen. Hallo, det kan ikke komme som en overaskelse at du må beherske vind i en utendøridrett. Unnskyldninger, unnskyldninger, unnskyldninger hele tiden, selv tutta kommer med det ene etter det andre fordi hun ikke leverer. Vi må få bort disse holdningene som ødelegger norsk golf. Kun slag teller !!!!!

Kanskje er vi i nærheten av svaret på hvorfor norge ikke produserer flere skikkelig gode spillere ?? De blir oppdratt i sin hjemmklubb til å tenke at det er om å gjøre å ha et godt hcp for en hver pris. "Det er ikke så farlig med etikk og moral bare jeg har en høy stjerne i klubben." og får skryt og gratis utstyr av sponsorene. I utgangspunkte store talenter på 10-12 år blir møtt av slik holdninger hos sine noe eldre forbilder og klarer selvfølgelig ikke å forstå at disse holdningen gjør noe med deg som menneske. Det blir ikke toppidrettsutøvere av slike holdninger.

Etter mitt syn har ikke hcp systemet noe misjon for spillere under 10 i hcp. Under 10 burde alt gått på slag og ferdig med det. Ingen kvalifisering på hcp, ingen status på hcp osv. Bare slagturneringer teller. Da kunne vi fått fokuset tilbake der det hører hjemme.

bjarne

over 21 år siden

bjarne

Gi meg én (utendørs-)idrett der det ikke fremlegges unnskyldninger ved dårlige prestasjoner! Jeg mener ikke golf er noe verre enn andre idretter i så måte. Og for øvrig har de jo litt rett også. Mye vind i forhold til lite vind fører til lavere prestasjonsnivå i form av en høyere "random-faktor", i golf så vel som fotball, friidrett, beach volleyball, tennis, skyting, osv.

Mye viktigere årsaker til at golf-nivået er lavt i dette landet er, som andre har nevnt, klima (lengden av sesongen), det er en relativt "ung" sport her til lands uten større tradisjoner for talentoppfostring, og ikke minst så er antallet spillere som satser på et hoyt nivå (og tilbudet for disse spillerne) svært lavt.

Er for øvrig enig i det du sier om handicapsystemet. For spillere med hcp under 10 burde alle turneringer (og kvalifisering til disse) være basert på antall slag. Og for spillere med hcp over 10 burde gjennomsnittet av (f.eks) de ti siste rundene utgjøre hcp, ikke den beste!

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Det er en drøss utendøridretter der elementene er en del av idrettens betingelser, slik som for golf. Det er nok å nevne ski, skøyter, padling, seiling, skyting osv. Har du hørt Dæhli si "jeg gikk dårlig i dag fordi det snødde" ???. Har du hørt Siren Sundby si "jeg silte dårlig i dag fordi det blåste mye" ??? Har du hørt Søndrål si " jeg tapte fordi det var motvind " ??

Selvfølgelig forekommer unnskyldninger også i andre idreetter. Men i idretter der toppidrettskulturen har kommet lengre enn i golf, blir ikke unnskyldninger brukt der det er opplagt at elementene er like for alle. Altså, det er ikke en konkurransevridning men kun andre forhold å konkurrere under som er like for alle......

bjarne

over 21 år siden

bjarne

Nå mikser du begrepene litt, min godeste Dr.

Jeg siterer:
"Flere kjente navn trakk seg plutselig når de ikke klarte å score. I tillegg sutret og klagde de fleste over at det blåste så fælt andre dagen. Hallo, det kan ikke komme som en overaskelse at du må beherske vind i en utendøridrett. Unnskyldninger, unnskyldninger, unnskyldninger hele tiden, selv tutta kommer med det ene etter det andre fordi hun ikke leverer."

Selv om vindforholdene er lik for alle, fører mye vind til dårligere score (for alle) enn liten vind ville ha gjort. Dermed er unnskyldningen relevant. Og sportene du nevner er ikke like relevant, for der konkurrerer man ikke med sine egne resultater fra gang til gang (bortsett fra skøyter, som er en innendørsidrett!). I friidrett, skyting og golf er dårlige forhold direkte samsvarende med dårligere resultater!

Jeg synes det er forståelig at spiller som kanskje mister AmaTour-deltakelse pga en dårlig score under spesielt dårlige forhold ikke er så lystne på å fullføre.

Selv om jeg, som du, ikke liker en slik holdning, så forstår jeg holdningen utfra det hcp-systemet vi har her til lands.

Rosinbollen

over 21 år siden

Rosinbollen

Det ER tragisk at så mange jåler stiller til start, men det er bare å innse at man får ikke gjort noe med det. Ingen vits i å diskutere det videre.

Golf har alltid vært en gentleman's sport. I ordet gentleman ligger at man er oppmerksom, ærlig, dyktig, høflig, og hederlig.

I takt med at moralen fordamper fra resten av samfunnet ser man også på golfbanene at det jukses over en lav sko. I hver eneste klubbturnering foregår det dusinvis av feil som skulle medført straffeslag. Mye er ubevisst, men mye er også med viten og vilje. Jeg har sett spillere som i turneringer:

flytter ballen med køllehodet under adressering i tykkrøffen når de tror ingen ser dem,
tråkker ned gress bak ballen,
dropper på feil sted,
brekker busker og greiner som er i veien for svingen,
finner en annens mistede ball i røffen eller buskaset og hevder feilaktig det er deres egen,
stjeler mange centimeter når de merker og legger tilbake ballen på greenen,
tar ulovlige treningsslag,
teller feil antall slag på et hull,
heder det var prøveslag når de bommer på ballen,
grunner kølla og/eller tar prøveslag i vannhinder og bunker uten å ta straffeslag,
og aller værst; slår ut av banen og legger en ny ball i nærheten av der den gikk ut og hevder det var ballen de spilte.

Alle vet at de fleste som spiller på AMA-tour har jålehandicap. Så lenge NGF bare skyver ansvaret fra seg er det ikke annet å gjøre enn at da får alle ta seg et jålehcp.

Jeg har arbeidskollega som har spilt mye på ama-tour de siste to årene. Han er en av disse jålene som liggger rundt 7 i hcp, men mener selv hans riktige hcp skulle ligge rundt 10-11. Likevel har han greid cut'en i alle turneringene han har spilt, og dårligste plassering er 26 plass, beste 7 plass. Han spiller uhyre sjelden over 85 slag, uansett bane.
Til tross for gode plasseringer kommer han ikke med på ama-tour på østlandet i år. Det er tydeligvis ikke nok å jåle seg til 4-5 ekstra hcp-poeng når noen har 10 poeng for godt hcp.

Så på Norsjø at en spiller fra Miklagard hadde en score på 105 slag. Hvordan i h..... går det an å slå 30 slag dårligere enn sitt eget hcp.
Hvordan kan en spiller med ca 5 i hcp ikke klare bedre enn dobbeltbogey i snitt på en så lett bane som Norsjø ????
Denne spilleren har scoret 6-7 poeng stableford.
Laveste score jeg noen gang har sett i en turnering har vært 13, og det var en grønt kort spiller.

For å få bukt med denne jålehcp-trenden er det ikke annet å gjøre enn at da får alle skrive seg ned. Når problemet blir stort nok blir NGF eller andre bare nødt til å gripe inn.

Skriv dere ned folkens !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Rs

over 21 år siden

Rs

Jeg synes dette er en destruktiv diskusjon, direkte sjikane og beskyldninger om juks må begrunnes.
Det ser ut som de fleste her "gotter" over andres svake prestasjoner.

For å få bukt med denne drittkastingen bør NGF overta Amatour.
Lage ranking.
La f.e.s de dårligste 15% i siste turnering få 1 turnering karantene.
Regionsvise kvalifiseringer til Amatour.

Det kan brukes samme kvote som A/B tour junior for å gjennomføre dette.

backtee

over 21 år siden

backtee

"rosinbollen"
Jeg brukte 17 slag på hull 7, denne helgen. Jeg kom meg rett og slett ikke ut av den høye røffen. 13 slag på 10 meter. Ellers var jeg 9 over på runden. og 11 over på lørd. SÅ!! alt er mulig i slike turneringer. Man gjør gjerne noen dårlige valg og roter seg lenger og lenger ut på viddene. (vi spiller jo disse turneringene for å å denne verdifulle erfaringen.)For min del skulle jeg dømt ballen uspillbar og gått tilbake til teestedet. Men når det står en dommer fra NGF og pusher oss, ift til fart tok jeg denne gang det dummeste valget.
Selv har jeg lenge etterspurt et rankingsystem ift amatour, da systemet i dag er slik at en spiller som stadig gjør det "nesten" godt nok til å kvale P4 tour, vil stå på lik linje som en spiller med samme/evt bedre hcp som ikke har greid en eneste cut.

Det jeg ikke helt ser er poenget med å henge ut disse spillerne. Det ble nevnt at hcp klasse 1, regler for justering burde tre inn også for spillere opp til hcp 10. Dette er et godt forslag. Men å henge ut spillere i hcp klasse 1 blir meget usaklig. Som sagt kun justering i turnering. I perioden fra Klubbmesterskap til første amatour(Norsjø), vil det jo være relativt begrenset hva den enkelte spiller for spilt. Å forvente at spillerne skal spille til sitt hcp så tidlig blir urealistisk. For min del spilte jeg for første gang på grønne greener sist helg(inklusiv trening) Hvor mye kan man forvente av sitt nærspill da??

Så til alle dere som bruker tid og energi på å henge ut denne gruppen. Rett heller fokus på NGF slik at vi i fremtiden får et system hvor "jålehcp" ikke lønner seg. Bruk tiden/energien litt mer konstruktivt

Undergrundspoeten E

over 21 år siden

Undergrundspoeten E

Backtee, bruk gjerne regel 28 istedenfor 13 slag på 10 meter.

Kill Bill

over 21 år siden

Kill Bill

Dette er sjikane.
Hvis dere sjekker resultatlistene fra divere klubbturneringer rundt om i landet er det fåtallet som spiller opp mot sitt eget handicap.
AMA-Tour er viktig for rekrutteringen og for at spillere skal kunne kvale til P4-Tour.
Greit nok at en del burde holdt seg vekke fra AMA-Tour,men stort sett er det gode spillere vi snakker om.

PS ! Jeg spiller ikke AMA-Tour.

Joje

over 21 år siden

Joje

Det er tydelig at dette temaet fenger en del mennesker som sliter med egne problemer. Gå til en psykolog og hør hva han/hun kan gjøre for å hjelpe. Resultatet blir garantert bedre enn denne latterlige projiseringen deres her på forumet.

Doctor? Heal yourself!

backtee

over 21 år siden

backtee

"undergrunnspoeten" "bruk heller regel 28" Som jeg skrev burde jeg ha gått tilbake til tee-stedet. 2 køllengder ville ikke hjulpet meg en shit, da det var tjukkeste høyrøffen i radius på 10 meter. At NGF dommeren står og peser oss på tid gjorde vel at jeg mistet hodet. Men!!! jeg ble en erfaringen rikere, og etter at temperaturen i topplokket kjølnet, spilte jeg heller med mål om å score brukbart med stableford-poeng

Rosinbollen

over 21 år siden

Rosinbollen

Javel, så bar "backtee" en godtagbar unnskyldning, men hva med alle de andre som aldri scorer under 90 poeng.

Og... dette er ikke sjikane, dette er fokusering på å opprettholde en viss ærlighet i golf.
De som kaster seg på ama-tour med falske handicap legger selv hodet på hoggestabben, og må regne med at øksa kommer.

Og dommeren fra NGF har ikke lov å stresse spillerne dersom de ikke spiller unormalt sakte. Men dere spilte vel sakte da.!??

hmm

over 21 år siden

hmm

90 poeng er da ingen dårlig score.....

Imponert

over 21 år siden

Imponert

90 poeng er jo sinnsykt bra. Skjønner ikke diskusjonen om dårlig nivå.

90 poeng

over 21 år siden

90 poeng

det er sikkert mye du ikke skjønner.....

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Som Backtee poengterer så kan ting skje i løpet av en runde, og fordi man gjør en dårlig score i en AMA-tour er ikke det ensbetydende med at man har jukset seg ned i hcp. Det blir også tilstrekkelig bom på mål å konsekvent kalle disse for jålehcpere. Hvis jeg hadde jukset meg ned i handicap ville jeg vite at jeg ikke var i stand til å score godt i turnering. En jålehandicaper ville nok aldri ta sjansen på å avsløre sitt sanne ansikt på den måten, og når man i tillegg skal settes i gapestokk av misunnelige sandbaggere så ser jeg ikke helt logikken. Det eneste man oppnår med sjikanen er å skremme unge potensielle spillere fra å stille. Skyld heller på systemet (NGF) og ikke de som faktisk følger det.

Joje

over 21 år siden

Joje

Vel talt, Toughloose!

bt

over 21 år siden

bt

Det er synd at selv om man spiller dårlig, skal bli beskyldt for å både være juksemaker, ha jålehcp osv. Jeg selv er nok i målgruppen for skytsen på disse sider - jeg har passert førti, "golfkarrieren" er på hell, spillet holder ikke sammen som før, jeg har ikke tid til å hverken ta i køllene om vinteren eller spille nok (eller ha talent nok) i sommerhalvåret til at jeg klarer å leve opp til hcp'et mitt som p.t. er krøpet opp til 10,6. Jeg skriver meg sakte men sikkert oppover, de fleste rundene blir jo utenfor sonen, selv om man faktisk et par ganger i løpet av sesongen glimter til og både spiller innenfor sonen og faktisk er så uheldig å måtte skrive seg ned et desimal eller to. Ut i fra scoren min så har jeg en spillestyrke som burde tilsvare et hcp på ca 14 - 14,5, men klubben vil ikke godta noen justering av hcp'et - skylder på at jeg er ved god helse osv. Poenget er at jeg både har det hyggelig på golfbanen og trives med å kunne spille en gang i uken eller litt sjeldnere. Turneringer spiller jeg - dog kun klubbturnering, så jeg har aldri satt unge lovende utenfor pga. tidligere nivå. Men jeg mener at man da ikke er juksemaker og pipelort selv om man ikke klarer å leve opp til det nivå som det står på hcp-kortet, men med dagens system så tar det jo en evighet å spille seg opp til noe som tilsvarer en spillemessig styrke - hvis det er det som er meningen da. Jeg syntes ikke man skal henge ut alle oss avdankede jålehandikappere - det kan faktisk hende at vi har vært brukbare, har det gøy nå og gjør vårt beste!

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Jeg er enig med bt og er muligens også assosiert medlem av samme klubb. Så lenge jeg et par ganger årlig spiller til hcp (som er like under 15), ikke spiller turneringer og har små barn så skriver jeg meg ikke opp. Hcp er jo da fortsatt likt med mitt beste spill. Etter det jeg kan forstå så er den eneste som taper på det meg selv, med mindre noen hevder at jeg er mindre skikket til å spille Bogstad enn før ? Jeg hører gjerne fra de som mener at jeg bør pelle meg opp i hcp....

Jeg har selvsagt forståelse for de som påpeker at det ikke er fair med spillere som tar opp plass på Ama Tour eller andre større turneringer - og ikke skriver seg opp - men vi vet jo ikke grunnen til at de sprekker. Det kan være nerver eller andre "matters of the mind".

backtee

over 21 år siden

backtee

"rosinbollen"Etter leting på hull 6, hadde vi mistet ryggen. Deretter hadde vi benyttet 5 min på min ball, som jeg fant på vei ut. Så JA!! vi hadde grunn til å blir stresset, men tok selvfølgelig igjen ballen foran etter noen hull.

Det jeg vil legge til i denne diskusjonen er at de aller fleste i en periode vil prestere dårligere i en konkurransesituasjon enn treninggsrunde. For min del var resultatkurven fra i fjor jevnt stigende, etterhvert som jeg fikk spillt turneringsrunder. Hvem har vel ikke spilt hjemmebanen ned mot par eller bedre, dagene før klubbmesterskapet-for deretter slite for å holde seg under 90 når det virkelig gjelder???

Jeg spiller disse turneringen nettopp for å bli bedre i konkurransesituasjon, noe jeg sakte men sikkert blir. I tilvarende idrett var jeg alltid best når det var viktig, denne egenskapen SKAL jeg også levere på golfbanen.
Det eksisterer jålehcp, JA!!, men proposjonene på problemet blir i dette forum kraftig overdrevet. Som nevnt tidligere har jeg mast på NGF for å få poengsystem, i amatour, men de gidder knapt å besvare mailen. Men de skal ihvertfall ha honnør for at opplegget ift AMAtou- P4 tour er langt bedre og rettferdig i år enn tidligere.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

AMATOUR HAR BLITT FOR "BRA" !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Amatour var i utgangspunktet tiltenkt de som ønsket å konkurrere, men som ikke var gode nok for norgescup (nå: P4 tour).

Det er mange flere som melder seg på AMA nå, jeg tror det er følgende "ekstra" (understreker: TROR):

Spillere som egentlig spiller på P4 tour, men som bruker AMA som trening når det ikke er andre turneringer.

Spillere fra a-tour som bruker AMA som turneringstrening.

Spillere fra a-tor som ikke er kval. til P4 gjennom a-tour, og prøver via AMA.

Dette fører til at de som er litt dårligere ikke har noe tilbud lenger. HCP grensen på Tyrifjord er pr. nå 5,2......... I utgangspunktet hadde amatour en hcp grense på 11...... nå må du ha under halvparten.

Johnny Puma

over 21 år siden

Johnny Puma

Hadde vært fett med "Elitediv." (P4), "1.div"(Amatour) og "2.div" (ny) hvor det var kvalik fra 1. og 2. til nivået over. Selvfølgelig som nevnt tidligere med ranking i "1.div". Egentlig ganske patetisk at NGF ikke skjønner at det er veien å gå med tanke på interessen og muligheten til å få en ranking utfra slagresultat og ikke "jålehcp"! Er vel egentlig ikke så ufattelig vanskelig å gjennomføre heller!!

Vet det er for mye forlangt å be NGF komme med et saklig svar på hvorfor de ikke er villige til å utvikle sporten i riktig retning!

JP

Padre

over 21 år siden

Padre

Morsomt med divisjoner. Kunne ha rykket opp og ned for hvert år, men de øverste 4-5 kunne f.eks få wild card i en divisjon over i noen turneringer samme år. Kan kan juksemakerne rykke ned hvis de stadig havner i bunnsjiktet...

Swinger

over 21 år siden

Swinger

Dette tror jeg faktisk kan være veien å gå, men - løpende rangering, sånn som i slalom.

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Johnny Puma har et kjempepoeng, divisjonssystem er jo vanlig i veldig mange andre idretter. Norgescup i biljard er en glimrende modell med en landsdekkende elitedivisjon, og regionale 1. og 2. divisjoner med opp og nedrykk, kvalikplasser og det hele. NGF burde virkelig ta tak i dette!

Johnny Puma

over 21 år siden

Johnny Puma

Som jeg selv skrev tidligere forventer jeg ikke at NGF tar tak i mitt (og andres) forslag eller ber om et utfyllende forslag.

Kanskje vi golfspillere skulle startet en egen "Tour" - hadde vært artig å kuppet hele greia........!!??

JP

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her