Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

borregård i dag

golferen

over 17 år siden

golferen

Var det vanskelige forhold der i dag ? syns det var vedlig høye scorer på enkelte og grensen for å være med var jo helt ned på 4,5. rart man får scorer opp mot 90 tallet da på en par 65.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Jeg spiller for tiden stabilt på 90 og jeg har hcp 16,

Torgrim

over 17 år siden

Torgrim

Jeg spiller stabilt på 80 og har hcp 6.
Har også greid cut på alle amatour jeg spilte i fjor og året før.
Nå har jeg ingen sjans til å komme med hvis jeg ikke drar til Ålesund eller Lofoten.
Oppfordrer golfforbundet til å suspendere alle i ett år dersom de misser cut på 3 amatourer samme sesong.
Oppfordrer også til utestengelse ut sesongen av alle som får mindre enn 25 poeng på en hvilken som helst konkurranse.
Det skulle åpne veien for de beste spillerne.

bobo

over 17 år siden

bobo

Jeg var og spilte på Borregaard i dag, det var vel ikke helt optimale forhold, men.... Jeg synes det var greit i dag, noe kaldt og surt på ettermiddagen da jeg gikk. Greenene var pipehullet og noe ujevne, ballplassering i fairway så der var det greit (om man traff dem da;-). Det skulle spilles med CSA i dag, men har ikke sett hva denne kom på. Det skal jo ta høyde for forholdene og slikt....Kom meg rundt i buffer selv, så jeg er greit fornøyd...

Golfer

over 17 år siden

Golfer

Enten det eller så får du slutte med sandbagginga di. Og Erik stabil på 90? Stemmer dårlig med andre opplysninger du har kommet med tidligere da.

golferen

over 17 år siden

golferen

jeg hadde vært flau om det sto 4,5 i hcp kortet mitt og jeg gikk på over 90 på borregaard. banen er ikke såå vanskelig!

Hallo Fjosåkk

over 17 år siden

Hallo Fjosåkk

Hvordan opplevde DU Borregård i dag ??

Monnee

over 17 år siden

Monnee

Banen er ikke vanskelig. I utgangspunktet...
Jeg trodde jeg spilte ok golf, hadde en fin følelse, chipper og putter var bra, og balltreffet generelt var sånn passe fint.
MEN, så plutselig så skjer det; "OI, nå spiller jeg bra, bare 2 over etter 7".
Jeg prøver å unngå å tenke på det, men det skjer selvsagt ikke.
"Bare fortsett sånn, nå spiller du bra, dette kan bli en god score hvis du fortsetter slik."
Og plutselig kjennen jeg at musklene i nakken stramme seg, svingen kommer mer og mer utenifra, og feilene blir større og større.
Jeg klarer å komme litt bort ifra det en stund, men resultatet blir ikke bra. Man skal ikke kante mange chipper, og døffe mange innspill, før det blir en dårlig score av det. Litt "uhell", kombinert med manglende teknikk i pressede situasjoner...
Og da er det lett og si at det var vind og kaldt og bløte fairways, men jeg spilte med en som mestret dette bra, og fikk se med mine egne øyne at det faktisk går ann å spille god golf, hvis man ER en god golfer.
Det er ikke jeg desverre, men jeg vil gjerne... Og jeg kommer til å fortsette å prøve.
Jeg HADDE 4.4 før denne konkurransen, og kommer desverre til å stå med 4.6 etter, da jeg ikke har mulighet til å komme meg ned til den ALTFOR tidlige starttiden min i morgen ;).
Men jeg skal jobbe og jobbe for å forbedre meg, og håper jeg kan få prøve meg igjen, for jeg elsker å konkurrere, selv om jeg ikke har konkurranse-evnen...selv om jeg hater å tape.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Til Torgrim:
Kan du ikke heller bare forstå at du ikke har godt nok handicap til å være med på amatour? Hvis du nå spiller så jævla stabilt på 80 slag så burde du vel klare å krype ned mot 4,5 i hcp? for så å skrive deg ned i turnering og komme under det?

Jeg spilte en gang Tyrifjorden Amatour på 93 slag. Innspillsrunden dagen før spilte jeg 74. Statistisk sett har jeg et spill som passer Amatour bedre enn ditt spill. Tenk når du har en skikkelig dårlig dag i turnering. Da kan du jo spille 100+.

Nå må dere snart forstå at de aller fleste som spiller Amatour er amatører som kan ha dårlige dager. Og mangler dere litt på handicapet for å være med på Amatour så er det vel bare å trene litt for å bli bedre.

golferen:
Tror du virkelig at man IKKE syns det er flaut hvis scoren er over 90 slag med 4.5 i hcp? Jeg har hatt det med 4.0 i handicap, men jeg slutter jo ikke å spille turneringer av den grunn.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Denne diskusjonen kommer tilbake hvert eneste år. Det er alltid noen som har for høyt hcp til å bli med, som nistirrer på de dårligste resultatene og er skråsikre på at dette ikke ville skjedd dem.

Det jeg synes er rart, er uttalelsene til Torgrim og Erik___, som spiller stabilt på henholdsvis 80 og 90, og likevel har 6 og 16 i hcp.

Spiller dere fra gult? Hvor mange mottatte slag har dere?

Nå vet jeg jo at noen er mer stabile enn andre, men de aller, aller fleste varierer ihvertfall med 10-15 slag på topp og bunn. Personlig gikk jeg meg NED fra 7,8 til 6,6 i fjor, på tross av at gjennomsnittet på rundene lå på godt over 80. De dårligste var over 90.

Så for meg virker det merkelig at man kan spille stabilt på 80 og ha 6 i hcp, og enda merkeligere at man kan spille stabilt på 90 og ha 16 i hcp. Men det er mye jeg ikke forstår...

JanB

over 17 år siden

JanB

Her var det noe jeg gjerne skulle hatt litt bedre forklart. Leser i tråden her at man snakker om ama-tour konkurranse. Altså en konkurranse for amatører. Videre snakkes det om slag på 80 og 90. Så kommer det.
Gunnar Bull skriver:
--zip--
Det jeg synes er rart, er uttalelsene til Torgrim og Erik___, som spiller stabilt på henholdsvis 80 og 90, og likevel har 6 og 16 i hcp.

Spiller dere fra gult? Hvor mange mottatte slag har dere?
--zip--
"Mottatte slag" ??
Spiller man en form med nettoslag? (Bruttoslag - HCP = Nettoslag)

Spør fordi jeg ikke er kjent med slike konkurranser da jeg bor og jobber i Spania.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Til JanB. Amatour er slagspill fra backtee, og en amatørturnering som du sier.

Men uttaket blir gjort etter hcp, og da kommer diskusjonen om jålehandicap'ere med en gang...

Torgrim og Erik___ har IKKE spilt Amatour (se starten av tråden, så skjønner du sammenhengen :-)

Henke

over 17 år siden

Henke

Monnee:

Er det deg med G10 driver og Sonartec hybrid?
Kan du invitere meg og en kompis (som spilte med deg i høst) til hjemmebanen din en gang i sommer, så vi får spilt den for noe under en månedslønn? Hun vi fikk billetter av i fjor har uansvarlig nok blitt gravid, så det spøker for greenfee der oppe til høsten...

Torgrim

over 17 år siden

Torgrim

Svar til Gunnar Bull (27.04.08 kl. 08:19)
Jeg spiller alltid selskapsrundene fra back tee, enten den er gul, hvit eller svart. Jeg slår langt, og jo lenger banen er jo flere poeng får jeg da lengden på hullene sjelden betyr noe og jeg får mange flere slag på lange baner.
Grunnen til stabilt spill er at jeg alltid spiller forsiktig, sikter midt på greenen, deler opp hullene riktig, og er sterk på nærspill (chip and putt). Jeg er i greenbunker mindre enn en gang per runde, er ikke redd for å legge meg 30m fra greenen i stedet for å gå for GIR, og satse på up & down i stedet for 2-putt.
Med slikt spill blir det sjelden superunder, men heller aldri katastrofer. Får par på 3 av 4 hull, en og annen bogey eller dobbeltbogey og typisk 1-2 birdies per runde. Ligger stabilt på 6-10 slag over par, sjelden over, sjelden under.

Ser på ama-tour at altfor mange skal spille litt bedre enn de evner, og da blir det dårlig resultat. Alltid. Ingen har flaks 18 eller 36 hull. Slike spillere er ikke modne for turneringsspill. De mangeler den mentale biten, og børe lære seg course management før de slipper løs på tourer.
Flere av ama-tour spillerne fra min egen hjemmeklubb er flinke til å slå ball, spiller lett hjemmebanen på 0-5 over par, men legger på 10-20 slag når de kommer til andre baner fordi de mislykkes i å kutte dogleg'er, og alltid skal komme nærmest mulig hullet på utslagene.

For de fleste er et par4-hull på 320 m mye sikrere å spille med 5 og 7 jern, enn driver og lobwedge. Likevel slår mange bort ballen med driver og ender med dobbelbogey på veldig lette hull.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Vel Torgrim. Hvis du spiller stabilt på 80 fra backtee, skjønner jeg fortsatt ikke hvorfor ditt handicap ikke er lavere enn 6.

På de aller fleste norske baner vil du få 8-10 mottatte slag, og når du - etter eget utsagn - ligger stabilt på 6-10 slag over par, burde du senke handicapet ditt relativt ofte.

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Svar til spørsmål: Borregaard var fin i dag også den. Jeg har hatt to dager med høy score, ser ikke noe dramatikk i det og tar det egentlig med knusende ro.

Godt å komme på gress igjen, men merker at det ikke hjelper mye å chippe på knallharde matter inn på en 18 på stimpen green på Fornebu, og tro at man kan bruke noe av det på våt og myk jord.

Spiller stort sett greit fra tee, mye gode balltreff, men ofte feil kølle pga feilvurdering av avstander (og fordi jeg ikke har peiling på hvor langt jeg slår de ulike jernene i år). Opplever generelt å spille inn for langt fra over 100 meter og for kort under 100 meter. Ellers ble det mye chip og toputt, men tar med meg de gode slagene, og regner med at pitch, chipp og putte-trening på gress kommer til å luke bort de fleste av de alt for mange slagene jeg gikk over par.

Og til alle som mener at de kunne spilt bedre enn meg.... Ja, dere har med all sannsynlighet rett i det!

Monnee

over 17 år siden

Monnee

@henke. Ja, jeg har g10 og sonartec. :) Bare send en mail, så ordner vi sikkert en dag. sirandrew214(at)hotmail.com

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Torgrim:
Du er en smart og vis mann. Vi skulle hatt deg sammen med oss på Amatour. Bare litt trist at du er får dårlig.

jaja

over 17 år siden

jaja

"får dårlig"

gamebreaker

over 17 år siden

gamebreaker

Han ene spilleren der fikk 93 slag på første runde! Hallo!! det er 28 over par. Det er en trist score å se når det er så lang kø for å være med.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

"Får dårlig" hahaha.. Den skrivefeilen skal jeg printe ut og henge på veggen.

Torgim

over 17 år siden

Torgim

Ja det er synd jeg er for dårlig. Men jeg vet en grei måte å bli bedre på, må bare vente til banene rundt her åpner.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her