Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Feilvurdering og konsekvenser

Merethe

over 17 år siden

Merethe

På fredag var vi på golfbanen igjen. Da var også da en viss kødannele, så vi pratet med de to som gikk ut foran oss. De var særdeles hyggelige og tilbød oss å gå foran, men siden de hadde tre kamerater foran burde de etter vår mening gå først.

Det beste var nok at vi hadde slått oss i lag, men ingen av oss foreslo det. Resutatet:To foran oss, en treerball og en firer i front, så langt vi kunne se.

På utslag fra tee 3, så vi at de to personene var om lag 300-350 m. foran oss, og anså det som forsvarlig å slå ut.

"Feilen" vi gjorde var at min mann prøvde min big-bertha driver. Han slår aldri lenger enn 250m, traff godt og så ikke selv hvor ballen ble av.

Jeg stod på siden og så at ballen nærmet seg mannen foran. Jeg ble helt perpleks. Ville rope foore, men klarte det ikke.

Mulig fordi jeg trodde det var et synsbedrag, fordi han ikke KUNNE slå så lang, men antatt mer av lammende redsel. Til dels vantro, så jeg at min manns ball landet mellom mannen forans hode og bagen hans.

Hadde så lyst til å løpe fram til dem/han for å be om unnskyldning, men ble for skamfull, fordi jeg ikke hadde varslet da det virkelig gjaldt.

De gikk 3 hull videre før de hoppet av.

Nå lurer jeg selvsagt om det var grunnet de følte at de hadde galninger bak seg, som ikke engang ba om unskyldning, som ikke turde se i deres retning engang, eller at de ikke ønsket å spille lengre.

Er dette helt ekstremt uvanlig?

Har noen følt seg så lammet som meg, eller vært i nærheten av å få en ball i hodet, grunnet de bak ikke forstår sin begrensning?

Burde vi etter dette tilfellet selge aksjene våre og slutte med golf, eller satse videre å tenke at vi har LÆRT av denne grusomme hendelsen, og håpe at ikke "lammelsen"slår til igjen?

yeh right!

over 17 år siden

yeh right!

At mannen din har carry på 300m gjør meg lammet.Dream on.

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Slutt og spill!
Alt for farlig med folk som slår så langt ;)

jadda

over 17 år siden

jadda

For all del, selg aksjene og start med curling. Gale folk som dere hører ikke til på en golfbane!

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Tipper han fikk ballen mellom seg og baggen ble så imponert over lengden på driven at han ikke ønsket å spille mer..

For øvrig vanlig at man pegger opp ballen hvis man ønsker å markere at de bak har vært for nærgående (mao blir forbanna)..

Fantastisk

over 17 år siden

Fantastisk

Klarte ikke å rope fore? Bare si FÅR, og si det veldig høyt. Ikke så vanskelig.

Du sier han slo over 300 m carry? Kanskje du burde kjøpe deg en lasermåler, så blir det rett neste gang.

Jada de fleste av oss har erfaring med idioter som slår uten å vente lenge nok. Jeg har selv vært idiot fordi jeg feilberegnet totalt. Men nå skjer det neppe siden jeg har lasermåler.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Flott at dere får meg til å le midt i min slemme, dårlige samvittighet :-)

Yeh right!: Greitt nok for deg at du ikke forstår at jeg aldi har sett min mann slår over 250 m. Sånn er det desverre for både meg og ham.

Henrik fan : He, he. Glad for at du ser humoren i galskapen.

jadda: Mener du virkelig det? Syntes curlig er en spennende pressisjonsidrett. Kanskje ikke så dumt. Plan B?

barcentrale: Håper ikke han ble imponert over en over-jeg-lengde, selv om han/de viste at vi var høyhandicappere..........Tror muligens at de ble lei av oss eller ballene foran?

Ellers tusen takk for tipset, om å pegge opp en ball, om man erger seg over altfor innpåslitne spillere bak ;-)

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Hvorfor er du så ut av deg og nærmest skamfull, det var vel mannen din som slo og som burde ha ropt? Her har han ifølge deg en carry på 300 meter (som i seg selv høres nokså usannsynlig ut), og så klarer han ikke en gang å få frem et aldri så lite Foore selv?

Uventede ting skjer på en golfbane, og klart han/dere skulle ha ropt, men ikke ta på deg all skyld selv.

Selvfølgelig er det ingen grunn til å slutte med golf på grun av dette.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Hei Fantastisk: Jeg klarte faktisk ikke selv om jeg ville, å hyle FÅR, selv om jeg ofte ellers gjør det, både i tide og utide.

Det er helt sant at jeg ble perpleks, selv om det høres dumt ut (og nok er det).

Tror ikke en lasermåler ville hjulpet så mye i dette tilfellet, da vi visste omtrent hvor langt vekke de foran var.

Som sagt ble det kanskje feil at en nybegynner med damedriver:-) slo det han var god for og traff skikkelig godt. Ballen fløy som en fugl, men det er en liten trøst at det finnes fler der ute som feilberegner sitt potensiale....

Fantastisk

over 17 år siden

Fantastisk

Tro du meg Merethe. Hvis dere er nybegynnere, og han slo med en damedriver med mykt skaft, ja da klarer ikke din mann å slå 300 meter.

Laser hadde hjulpet, siden dere da hadde sett at folkene stod 200-220 meter unna (max).

Hva har din mann i handicap? nysgjerrig jeg.

Til Merethe

over 17 år siden

Til Merethe

Er du fra Kvinesdal, Merethe?
Synes å kjenne igjen måten setninger bygges opp på.

Jævla skrønehøne.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Takk for støtten Pepper. Vet ikke helt hvorfor det ble meg og ikke han som ble skamfull. Mulig det var fordi han ikke så hvor uvanlig langt ballen hans gikk, og hvike konsekvenser det kunne fått.

I motsetning til meg mente han i ettertid, at ballen var nedadgåene med antatt liten fart, dermed neppe kunne gjøre noen større skade.

Dette i motsetning til meg. Treffer ballen uheldig, kan den drepe/invidalisere.

Likevel trodde jeg ikke ballen ville gå såå langt, fordi han aldig har vært i nærheten av den lengden tidligere.

Nå forstår jeg, som du sier, at uventede ting skjer på en golfbane, men i det øyeblikket var det så uvirkelig at jeg følte meg helt handlingslammet og frossen.

Uansett alle sammen: Spøk eller alvor, vi lærer alltid noe nytt fra medmenner på forumet. Takk!!

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Hvis du har lyst å teste så kan du be mannen din droppe en golfball 20 cm over hodet ditt. Det gjør dritvondt. Så kan du tenke deg hvilken fart en nedadgående drive vil ha.

Det er livsfarlig.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Og når du roper av at det gjør dritvondt, så skjønner han nok at han må sjekke lengder før han slår :)

Bobby Peru

over 17 år siden

Bobby Peru

Det er alles ansvar å rope fore i en flight, spesielt gjelder dette når nybegynnere driver - de har en lei tendens til å miste ballen av syne (=mye unødvendig leting) og bli handlingslammede ...

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Jeg slo en 5 er wood engang inn i ett tre 10-12 meter foran meg ballen kom rett tilbake og traff meg cm under øyet.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Da har ballen enda større fart enn en nedadgående ball etter 250 meter.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Ikke hvis det var en bjørk...

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Vet ikke hvilket tre det var, men enting er sikkert og det var at trestammen var knallhard så ballen mistet nesten ingen fart.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Så det du mener da, Erik____, er at du driver minst 25 meter?

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Ballen har alltid høyest hastighet i trefføyeblikket, hvor kortere etter balltreff ballen treffer deg hvor høyere er hastigheten, ballen traff meg etter 25 meter, den ville gått 150 meter til om den ikke hadde truffet.
For å si det sånn har aldri vært inærheten av å kjenne noe så vondt.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Ok. Jeg er snill mot deg i kveld, Erik____. Og går inn for et kompromiss... Vi sier CA 150 meter til om den ikke hadde truffet. Ok?

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Ja ca. 150 meter ja.
Så det er også grunnen til at jeg sier så mye rart her iblant fikk sikkert en hjerneskade etter det treffet.

Galt kan bli langt

over 17 år siden

Galt kan bli langt

Merethe. Jeg har opplevd det samme som dere. Av en eller annen grunn fikk jeg en vanvittig drive. Den gikk rett inn på greeenen på par 4, min første og eneste eagle noensinne. De som sto og puttet ble selvsagt forbannet, men jeg drømmer fortsatt om å gjenta slaget. Alle som var med oss ble helt stumme og foore (som vi selvsagt burde ha ropt) forsvant i overraskelsen i det som skjedde. Jeg gjør det gjerne en gang til....

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Det er helt merkelige greier det der, jeg slo plutselig en pw 140 meter engang ca 30 meter lengre enn vanlig, og det var ikke noen topp, det var carry hele veien, og ikke medvind.

Tull

over 17 år siden

Tull

300-350 meter??? God Jul. hvilket hcp har han???

doc

over 17 år siden

doc

det er noe med dere to-skriv gjerne mer...

Rambo II

over 17 år siden

Rambo II

Det er nok mulig for dårlige spillere å treffe riktig en gang innimellom slik at ballen går en del lenger enn vanlig. Skjer aldri med gode spillere som slår tilnærmet riktig hver gang.
Utslag på 300m carry eksisterer likevel ikke blandt de som skriver på dette debattforumet.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Jeg skrev nok feil lengde. Det par 4 hullet var kortere enn jeg trodde. Ca 220 m er vel mer riktig.

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Den lengden høres mye mer sannsynlig ut. Og når det er ca 200 - 250 meter til spillerne foran dere bør dere definitivt vente med å slå ut, selv om mannen din aldri drømte om å slå så langt. Spill safe. Når det er sagt skjer imidlertid den slags med de fleste av oss av og til. Kjedelig, pinlig og mye mer, men episoden din gir absolutt ingen grunn til å kutte ut golfen.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Takk for hyggelig svar, Pepper :-)

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Rolf Åge: Mannen min ba meg spørre deg om du i skrivend stund, tenkte over hårmankens tykkelse. Selv mener han at det nesten kan sammenliknes som med eller uten hjelm :-)

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Jeg har ikke opplevd det samme som mannen din Merethe, men jeg har sett det. Ved en A-tour for noen få år siden stod en av Norges aller beste juniorspillere og ventet på å slå ut på et par 4 hull. Ballen foran var på greenen. Jeg hadde stått der en stund og ingen hadde nådd greenen på ett slag. En av sportstoppene i NGF stod der og sa til spilleren at han kunne trygt slå ut, han ville ikke nå greenen allikevel. Det var selvfølgelig akkurat det han gjorde, til stor irritasjon for de som var på greenen og puttet. Det var ingen fare forbundet med slaget, ballen trillet rolig inn på greenen, men NGF-fyren ble rimelig paff. Det var faktisk en ganske morsom situasjon.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Kjære Merethe

Du det tenkte jeg ikke på. Kanskje mye bedre hvis han dropper ballen midt i panna di :) Det kan jo tenkes at du plutselig snur deg rundt fordi en kanin drar en tryllekunstner ut av en hatt, og da kan du få ballen i panna!

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Litt rett der, Rolf Åge. Gubben sier at han er litt redd for å rope foore i hytt og pine, fordi det da lettere blir oppfattes som å rope ulv, ulv...uten direkte fare.

I dette tilfellet var det jo virkelig skummelt, men han så det ikke og jeg ble perpleks og handlingslammet.

Folk snur seg for å se etter ballen, i stedet for å gjøre seg så liten som mulig å holde seg for hodet. Det blir litt likt som at en snur seg etter ropet for å se kaninen.....så paff!

Pepper: Vi følte faktisk at det var helt trygt for min mann å slå ut, noe det desverre ikke var.

At han i det hele tatt så litt humor i det, var det fordi mannen foran ikke reagerte i det hele tatt. Han puttet ballen sin rolig over greenen, men bommet...

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Min naturlige reaksjon hver gang noen roper fore er at jeg snur meg for å se hvor det kommer fra :)

Jeg liker visst å leve farlig.

snappy

over 17 år siden

snappy

Det jeg lurer på.. Han fremfor dere som dere holdt på å treffe.. Hvorfor hadde han ikke baggen på ryggen.. Var han i ferd med å slå andre slaget, eller trefje slaget??? Om det var andre slaget vil det si at disse også slår ballen over 300m, noe jeg synest er høyt usannsynlig...

Lykke til videre i sommer

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Er det usannsynlig å slå et 200 m slag, for så å toppe ballen 100 meter framover? Er snappy så god at han aldri har slått dårlige slag? Da er han god da.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Les mitt innlegg 27.04.08 kl 13:15, snappy.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

snappy: Beklager at jeg nevnte en lengde som viste seg å være temmelig mye feil. De fleste par fire hull er vel mellom ca. to og trehundre og noen og sytti meter. Ikke rart at du hengte deg opp i lengden.

Det var ikke slagets lengde som var pointet, men at han slo så mye lengre enn normalt, og at dette kunne medført svært uheldige konsekvenser . Det eneste jeg tenkte på der og da, var dette var et j........langt slag......som i mitt hode føltes som slow motion.

Følte at ballen var i lufta i evigheter(noe den ikke var) mens jeg stod med lungene lulle av luft, som ville ut gjennom munnen, formet til det enkle ordet foore. Det klarte det ikke, desverre. Beklager!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her