Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Rapport fra Holtsmark

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Holtsmark åpnet idag. Tar det for gitt at en ivrig scangolfer har vært der idag. Kan noen komme med en kvalitetsrapport?

J

over 17 år siden

J

Trodde jeg kom til en golfbane, men må visst ha kjørt feil og endt på en dårlig beita fjellgård

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

Hmm det kan synes noe overflødig, men kan noen utdype J's fabelaktige detaljerte tilstandsrapport?

Anonym

over 17 år siden

Anonym

Her tør jeg ikke annet enn å være anonym. Vet ikke helt hvor Holtsmark befinner seg annet en i nærheten av Drammen.

Ble litt forvirret da jeg så TV-programmet "jakten på kjærligheten" der en kvinne tok med beileren på en golfbane.

Trodde først de var på gården hennes og at de gikk på et beiteområde. Siden forstod jeg at det var på hennes respektive hjemmeklubb/bane.

Er det virkelig så dårlig fatt med enkelte baner i Norge, at en ikke kan se forskjell på et normalt vedlikeholdt gårdstun/beitemark og en golfbane?

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

åh, kjas og vas asså.. Jeg får vondt i blodårene mine.. Ingen som har spilt der idag som kan berette hva som er bra og hva som er dritt?
Veggiss! kom an, kjør reisebrev!

Anonym

over 17 år siden

Anonym

Har du spillt Holtsmark nylig selv jesus maria? Hvis du har, hvorfor ikke kjøre et reisebrev selv ;-)

Akuttmedisin mot vonde blodårer er et måltid med masse fibre og omega-3 fettsyrer. Gjerne med en heftig joggetur i tillegg. Det hjelper :-)

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

Trodde muligens det var åpenbart at jeg ikke har spilt banen idag, men er spent på tilbakemeldinger fra noen som har gjort det. Ikke ulik trådstarter. Var det grunnlag for misforståelser beklager jeg det.
La meg runde av med å kalle deg, anonym, for en jævla idiot.

Anonym

over 17 år siden

Anonym

Det var jo litt slemt av deg jesus :-)

GK spiller

over 17 år siden

GK spiller

Jeg har ikke store sammenligningsgrunnlaget, men gikk 9 hullsbanen der i dag, og synes spesielt greenene var overraskende gode.

Cobra

over 17 år siden

Cobra

Jeg og tre kompiser spilte Holtsmark i dag, og samtlige var imponerte over forholdene årstiden tatt i betraktning. Temmelig trege greener, men de var jevne om ikke annet.

J

over 17 år siden

J

Årstiden tatt i betraktning....
Jeg tok ikke den i betraktning.
Glemte at gresset vokser så for at de ikke rekker å klippe greenene.

Bogey Knight

over 17 år siden

Bogey Knight

Spilte Holtsmark på lørdag og kan vel si meg enig med Cobra, årstiden tatt i betraktning var det helt ok. Greenene var grønne, pene og trege, mens resten av banen og anlegget bar preg av at vi er i april. Det er et godt stykke igjen før banen er på et anstendig nivå og det er ran å betale fullpris foreløpig.

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

Spilte der idag selv. Greenene var grønne, resten var brunt og fælt å se på. Gjorde ikke noe for kvaliteten på spillet, men typisk malerisk var det ikke.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hehe, kanskje litt slik som på Nes. De beste leggene fikk jeg egentlig der det var brunt, mykt å slå på og tilogmed jeg fikk rene balltreff :-)

Altså...

over 17 år siden

Altså...

Gresset blir ikke grønt før det begynner å vokse.
Å spille på brunt gress er ofte lettere enn grønt gress fordi det brune gresset "lugger" mindre på køllene.
Dem som er ute etter en malerisk opplevelse bør dra på kunstutstilling i stedet for å spille golf på østlandet i april.
En helt annen sak er det at Holtsmark og enkelte Holtsmark-medlemmer har skryte-diaré om banen sin (i likhet med Miklamedlemmer) og da bør banen fremstå deretter.
Men Holtsmark ser ut til aldri å "sette seg", greenene er på nivå med Hurum og Eidskog, og fairwayene har tynt gress.
Banen har helt klart potensiale, men bør snart være i mål.

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

For min del, var det jeg skrev ment som en generell observasjon. Foretrekker mine maleriske opplevelser midtsommers eller senhøstes faktisk. Og hvem er forøvrig du til å bestemme hva jeg betrakter som en malerisk opplevelse forresten? Hæ?

Ses på Hurum eller Eidskog. NOT!!

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Såså jesus maria, på tide å ta pillene sine nå ser jeg...

Yngve

over 17 år siden

Yngve

JEg synes Holtsmark er malerisk som bare rakkern.
dra over med en grønn pensel, så er det ikke abstrakt lengre engang...

hahaha, den fikk jeg klem på.....

Undrende

over 17 år siden

Undrende

Spilte Holtsmark i dag, greene er ok, men fairwayene er brune og det var en god del våte områder. Dårlig med informasjon og merking, og banen fremstod som nokså uferdig for meg. Den har imidlertid potensiale, har mange fine hull og er pen. Prisen på kr 500 er helt klart i overkant gitt banens tilstand. Til de som kommenterte det sa personalet bak disken at det var jo frivillig å spille der. Det har de jo rett i, men tonen var ikke spesiell hyggelig eller trivelig. Så neste gang jeg spanderer full grenfee på Holstmark skal ihvertfall fairwayene og teene være grønne.

sutring

over 17 år siden

sutring

regner med at dette er sutring fra et medlem som sikkert er litt sur for at egen bane ikke er åpnet.

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Enig med undrende. Spilte der i går og fairwayene var i dårlig stand og søkk våte. Umulig/vanskelig å plassere ballen et bra sted å slå fra.

Informasjonen om forholdene var mangelfull og runden ble preget av elendige forhold på fairway , selvsagt virker 500,- temmelig dyrt da.

Selvsagt er det veldig mange svært ivrige spillere på denne tiden av året og tilbud/etterspørsel tilsier at de selger ut med full pris på greenfee. Folk bør få vite hva de har i vente og ta beslutningen ut fra det.
Gode inntekter gjør det vanskelig for administrasjonen å skjule sin arroganse...

sutring

over 17 år siden

sutring

nå er hylekoret i gang !

king ben

over 17 år siden

king ben

Jeg spilte også Holtsmark lørdag og søndag...

Benen er fantastisk den. Med en layout mange kan og bør misunne....

Greenene var også bra, litt trege, men fine å putte på.

Resten av spillefeltet var ekstremt RÆVA.. Greit bruke ballplassering, men da bør det være mulig å plassere den et sted i nærheten! ikke flere meter unna i en bakke...

Men, men... vi bor i Norge og her er folk dumme nok til å betale 100% for 40% uten å lage noe oppstyr, hvorfor skulle da butikken senke prisene!?

Ikke enkelt å "rydde" etter seg heller... Man går å slår opp divots uten å kunne legge noe tilbake.... det blir ingenting av det..

Jeg er redd vi ikke kommer til å se "fairway" på den banen før ferien....

Koll

over 17 år siden

Koll

Dette er ganske alvorlig for Holtsmark. Jeg er medlem der, og har spilt banen nylig. Den skulle ikke ha vært åpnet så tidlig med de elendige fairwayene. Hva tenker ledelsen på? Det finnes jo omtrent ikke gress på hverken fairwayer eller tees. Ogå nå er banen i fullt bruk, og blir tråkka på hele tiden. Holtsmark har aldri "satt seg" skikkelig siden den åpnet for tre år siden. Fairwayene har vært det svake punktet. I fjor var de så dumdristige å ha åpent til begynnelsen av november. De dårlige forholdene i vår burde klubbledelsen tatt konsekvensen av og utsatt åpningen med flere uker. Hvordan i all verden skal fairwayene bli skikkelige?
Jeg advarer herved medlemmer og gjestespillere; ikke dra til Holtsmark! Banen trenger hvile og gressvekst. Vent til medio juni, men selv da kan forholdene være langt dårligere enn andre baner.

optemist

over 17 år siden

optemist

Tullprat Koll
Fairwaiene er ikke så dårlig som du hentyder, bare tull og jeg skjønner ikke hvorfor du skader din egen bane med slike usaklige kritikk. dette har du ikke greie på. Og hvorfor klarer du ikke i samme åndedrag og formidle at din egen hjemmebane har faktisk de beste greener av de baner som er åpne. tviler på at du er medlem

Koll

over 17 år siden

Koll

Jeg er medlem. Jeg har spilt Nes og Tyrifjord iår, og greenene der er mye bedre enn på Holtsmark. Og fairwayene er tusen ganger bedre.
Det er bare tull å åpne Holtsmark så tidlig. Jeg skader ikke min egen klubb, tvertimot vil jeg den vel, og det beste måten å gjøre det på er å stenge den og gjenåpne medio juni.

optemist

over 17 år siden

optemist

sorry men du vet ikke hva du snakker om

pessemist

over 17 år siden

pessemist

gramatik

king ben

over 17 år siden

king ben

enig med koll her...

Larvik har også bdre greener for tiden en holtsmark...

greenene var ok/bra de.. Men ikke best i klassen så langt......

Nybegynner

over 17 år siden

Nybegynner

holstmark er ikke en golf klubb, men en golf bane. Håper den råtner på rot og blir til det potetjordet det en gang var. Fjern billigo golf og subben det drar med seg!!! Golf er definitivft ikke for alle!!! Pay and pray.....

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Nes hadde også bedre greener, selv om Holtsmark har bra greener de.
Forøvrig går det sikkert bra med fairwayene etterhvert også. Bare ikke noen stor opplevelse nå for tiden..

janis

over 17 år siden

janis

noen som har spilt Holtsmark de siste dagene som kan berette noe om forholdene???

brunsvidd

over 17 år siden

brunsvidd

Spilte Holtsmark idag, som det blir skrevet over i tråden stort sett alt er brundt, bortsett fra noen felteter på FW (som var nylagt ferdigress :-)og jeg tror det var 2 tees som var grønne, greener var ok, men noe trege. Green fee burde reduseres med 50% etter min mening, spill heller Evje der er det grønt.

Faens Kongsberg

over 17 år siden

Faens Kongsberg

Hvorfor kan ikke Kongsberg åpne med brunt gress når Holtsmark har åpent med brunt gress?

king ben

over 17 år siden

king ben

Fordi det tydelig er noen med hode på riktig plass i Kongsberg....

Åpne baner før de er klare er lite lurt.

Det ledelsen gjør med Holtsmark, er rett og slett en voldtekt ev et nydelig design.
Makan til nisser som sitter der å styrer.....

jojo

over 17 år siden

jojo

Supert King Ben !
Da må vel du være en av smånissene på Miklagard som åpner en bane som er vesentlig verre over hele banen en det Holtsmark er.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Brunt gress går jo ikke ut over selve spillet selv om det ikke ser like bra ut...

Yngve

over 17 år siden

Yngve

nei, sunny. men det går ut over banens mulighet til å få vokse seg grønn, tett og fin når man slår opp divots som består av støv og tørre røtter som det ikke er noen som helst hensikt å legge tilbake, og dermed blir rotsystemet borte. DET går ut over spillet på litt sikt, men der kommer det jo an på hvorvidt man er langsiktig eller kortsiktig i strategien.

til jojo,

har du vært på Miklagard i år, siden du sier det? står litt i kontrast til virkeligheten i hvertfall.

jojo

over 17 år siden

jojo

Hei Yngve

Ja jeg var på Miklagard på lørdeg da jeg hadde fått et dagsmedlemskap av en kamerat. Har også spilt Holtsmark 2 ganger.
At Miklagard kan åpne nå er meg ubegripelig og forholdene var langt værre enn jeg hadde blitt beskrevet.
Hvorfor skal dere på død og liv beskytte Miklagard ???
Mikalgard er en super bane atageligvis den beste i Norge når den er bra,
det er den ikke nå !!!!!!! og da er fallhøyden stor. Hadde jeg fått et dagsmedlemskap på Miklagard hadde jeg ventet til Juni med å spille den.

Ros til adm som faktisk har informert meget bra på hjemmesiden at banen ikke er bra, så her må du følge med Yngve !

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Yngve: Det var mer enn kommentar til brunsvidd som tydeligvis mente at spill på brunt gress burde medføre prisreduksjon på 50 %.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

ser den Sunny. er bare redd for at banen blir herpet. den er så fin å spille når den er bra, at jeg virkelig ikke ønsker at den skal bli ødelagt av for tidlig spill.

Jojo,
jeg beskytter overhode ikke Miklagard. jeg er ikke medlem der, og har ingen grunn til å gjøre det.
Adm. innrømmer at forholdene ikke er topp, ja, men alle jeg kjenner som har spilt der siste uken sier alikevel noe helt annet enn deg.
ikke at de sier forholdene er på topp, for det er de jo ikke med nylagte greener og skrinne fairwayer, men det er forskjell på manglende/dødt gress og lite vekst.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg kan ikke se at noen har "beskyttet" Miklagard her, jeg sa i en annen tråd at det er mange fairwayer med lite grønt gress, og at tre-fire greener var nærmest uspillbare. Ihvertfall sett med Miklagard-standard.

Jeg ville også ventet med å betale for å spille der, da er f.eks. Nes og Grønmo et bedre alternativ. Ihvertfall hvis grønt gress er det viktigste.

R8

over 17 år siden

R8

Spilte du bra i dag Gunnar Bull??

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Nei. Jeg spilte nesten like bra som makker'n min (som har 20 i hcp)

Hehe.

R8

over 17 år siden

R8

Vi ble ikke sist... de som spilte sammen med oss,ble nr 3

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Tack så mycket, nu blev jag glad :-)

Koll

over 17 år siden

Koll

Jeg viser til mine innlegg lenger opp. Tror som sagt at Holtsmark gjør banen og sine medlemmer en bjørnetjenste ved å åpne så tidlig med så elendige fairwayer.
Grunnen til at jeg skriver nå er at en rask titt (av nysgjerrighet) på Golfbox viser at det imorgen - tirsdag - kun er fire spillere som har booket seg inn på hele dagen! Onsdag er banen stengt frem til kl. 12.
Hva er det som skjer? Har folk hørt om hvor dårlig banen er og holder seg unna? Og har klubben tatt affære og vil stenge deler av dagen eller uken for å la gresset få gro i fred?

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

Jeg kommer ikke til å spille Holtsmark på 4-5 uker. Har vært på Solum og Østmarka i tillegg til holtsmark denne helgen, og det er ingen tvil om at å spille golf på gressbelagte fairways langt overgår Holtsmarks knallharde leir-overflate.

jojo

over 17 år siden

jojo

jeg tror ikke at Holtsmark stenger pga. de faste 5, 6 besevissere i dette fora som kan alt om golf og banevedlikehold.
Jeg har vært på Holtsmark i dag og fikk høre at det er planlagt banevedlikehold i tiden fremover hvor de skal holde stengt frem til 12.00 noen dager, Smart. dette har vært planlagt lenge pga. opptørk og forventet jordvarme.
NB: til orientering så har banen vært STAPP full de siste 3 dager, så noen har det jo vært der besevissere !!!!

veggiss

over 17 år siden

veggiss

ser at de skal holde stengt frem til 12 hele neste uke hvertfall...får håpe det hjelper litt. etter å ha spilt borre og skoger de siste dagene så frister ikke hjemmebanen i den tilstanden den er hvertfall.

Bamse

over 17 år siden

Bamse

Alle baner er stappfulle på våren jojo. Vi er jo alle mann så spillekåte at det gjerne kunne vært 18 provisoriske greener og like fullt hadde vi jublet for å se ballflukten. Noen kvalitetsgarantie er derimot IKKE.

HM

over 17 år siden

HM

Spilte Holtsmark i dag. Fine jevne greener.
Tørt men lite gress på fairways, ballplassering.
Synes det var helt OK å spille der.
Litt brunt på teesteder og fw gjør ingenting.
Greenene er det som betyr mest, og de er bra.

Gunnar S

over 17 år siden

Gunnar S

Noen update om forholdene der nå?

veggiss

over 17 år siden

veggiss

fine, men langhåra greener (som om det var noe nytt). noen gresstuster her og der på fairway (også som vanlig egentlig...), og langhåra teesteder med greit med gress (også som vanlig). det var forholdene på lørdag hvertfall.

mitt største ønske er å lese på hjemmesiden at de stenger banen de neste to månedene for å legge på 11012480928342 tonn sand, og så om alle fairways...fairwayene kommer aldri til å bli bra på den banen sånn som bakken er i dag.

Bogey Knight

over 17 år siden

Bogey Knight

Utrolig synd at banen er som den er, det kunne ha vært så utrolig mye bedre. Designet er jo fantastisk, men den standarden som er der i dag gjør skam på dette. Har vært medlem to år der selv, men melder meg ut i år. Gidder ikke se "hjemmebanen" min forfalle mer.

veggiss

over 17 år siden

veggiss

kommer nok til å melde meg ut jeg også, med mindre det skjer noen underverker med banen i løpet av sommeren.

Koll

over 17 år siden

Koll

Vurderer også utmelding, men er villig til å gi banen en sjanse. Den bør stenges resten av sesongen, og alle fairwayer sås om. Spørs likevel om det ikke er for dårlig grunn der.
Noen som vet om ledelsen på Holtsmark leser disse debattsidene? Det er vel eneste mulighet for å vite hvordan markedet reagerer på banen deres, inkl. egen medlemmer.

optimist

over 17 år siden

optimist

for guds skyld meld dere ut da, det er vel ingen som bryr seg om det.
Det er er jo det som er det geniale med Holtsmark Golfklubb, du kan melde deg ut hvert år hvis du vil.
Hvis du melder deg ut anbefaler jeg Kautokeino eller et eller annet der nord til 500,-. Da blir du sikkert fornøyd med hjemmebanen din.

Lykke til

Langtenkt

over 17 år siden

Langtenkt

Gutter, dere har virkelig en kortsiktig tankegang! Melde dere ut av klubben pga dårlig gressvekst! Holtsmark har vært uheldig i år. Neste år er det andre klubber som må slite i likhet med flere andre klubber i årene som har gått.
Skal dere melde dere ut og inn av klubber hver sesong, avhengig av om banen er bra eller dårlig?
La nå Holtsmark få en sjanse! Vi snakker enda tidlig juni. Gresset kommer nok.
Jeg er forøvrig medlem i en annen klubb på østlandet som har slitt en del med greenene de siste årene. Noen medlemmer orket ikke mer og meldte seg ut. Nå er greenene tipptopp og de som meldte seg ut (bl.a. til Holtsmark og Kongsberg) angrer kanskje litt nå?

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Dersom medlemmer som er misfornøyd baserer seg på at ledelse/greenkeepere leser scangolf for å høre hva medlemmer mener om ting&tang så går man vel i beste fall litt i ørska.

Delta aktivt med konstruktive innspill til klubben, ikke bare til et eller annet debattforum.

I de klubbene jeg er medlem er det aktive komiteer som kommuniserer jevnlig med klubben ift hva-det-nå-måtte-være. Man SAMARBEIDER.

Som i mange andre sammenhenger så kan man delta aktivt&konstruktivt eller sutre, hvorav det ene er ytterst pinlig. Og ganske vanlig...

Hasse

over 17 år siden

Hasse

Spilte Holtsmark for noen uker siden og den var grei i forhold til mange andre baner på østlandet som sliter i år. Haga har vel nettop åpnet, Hakadal åpner i dag, Hauger har flere dårlige fairwayer, Losby har stengt 9 hulls banen og Lommedalen har elendige fairways med resådde greener.
Det er ingen grunn for å bytte klubb, neste år kan det vær din nye klubb som har steng til langt utpå.

Koll

over 17 år siden

Koll

Dere forstår ikke hovedproblemet med Holtsmark: fairwayene der har vært dårlige helt fra banen åpnet for 2-3 år siden. De er anlagt på en grunn som ikke er bra for gressvekst. Bakken blir lett hard, humpete og med rifter.
Holtsmark har altså et fundamentalt og generelt problem, som ikke er spesielt i år.

Holtsmark medlem

over 17 år siden

Holtsmark medlem

Er redd Koll har rett, har vært medlem i 3 år nå og det ser dessverre ikke ut til å bli bedre og det er så utrolig synd for layouten er på norgestoppen.
Spilte der for noen uker siden og da gikk jeg å vasset i vann, riktig nok hadde det regnet mye der dagen før men hvis grunnen ikke klarer å ta unna overflatevannet etter en kraftig regnperiode iløpet av 24 timer så må det vel være noe feil med underlaget ???
Fairwayen på Hull 16 har vært elendig siden starten der er det bare noen gress striper her og der.
Men Holtsmark største utfordring tror jeg blir å skape et miljø rundt klubben.
Er redd dette er min siste sesong som medlem der.

Klubbmedlem

over 17 år siden

Klubbmedlem

Det første et klubbmedlem gjør er å være lojal og positiv ovenfor sin klubb selv på dårlige dager. Slik noen av dere gjør ved å hasselere på nettet ovenfor deres egen klubb og truer med å melde dere ut ligger på et så lavmål at det egentlig ikke burde kommenteres. Meld dere ut så fort dere kan så slipper andre medlemmer å bli kjent med dere i et evt klubbmiljø. Sutrekopper !!!!!!!

Holtsmark medlem

over 17 år siden

Holtsmark medlem

Syns faktisk du er litt urettferdig nå "Klubbmedlem" Har tross alt hvert medlem i 3 år og føler jeg har vært mer enn middels trofast og å kalle innlegget mitt for sutrete syns jeg blir noe dumt. Det må være mulig å komme med noe annet enn ros når det gjelder medlemsklubben sin, man skal jo ikke gå rundt å oppfordre andre til å juge om banen bare fordi man er medlem der, eller ?

Du skriver:
Meld dere ut så fort dere kan så slipper andre medlemmer å bli kjent med dere i et evt klubbmiljø.

Er det noe jeg savner mest så er det vel klubbmiljø, men det er vel naturlig at det blir lite/fraværende klubbmiljø når 90% av klubbens medlemmer bor 3 - 5 mil unna banen og klubben baserer seg på greenfee inntekter.

Jeg har klart å få 6 personer til å ta golfkortet/blitt medlemmer på Holtsmark og jeg har vel tatt med meg en 15 - 20 gjester til banen så jeg føler definitivt at jeg har bidratt positivt for klubben min men bane forholdene blir jo ikke bedre av den grunn.

Holtsmark medlem

over 17 år siden

Holtsmark medlem

Eller som JanB skriver

Hvilken bane har beste "hull 19"

Hva mener familien om hvilken bane i Norge som har det beste hull 19. Service, mat/drikke, atmosfære, åpningstider, tjenester s.s. Internetsone, osv. Golf er jo definitivt noe mer enn bare å gå 18 hull.

klubbmedlem

over 17 år siden

klubbmedlem

poenget mitt er: Jeg tipper at du ikke har tatt dette opp direkte med ledelsen i klubben, eller tar jeg feil. Du tar derfor letteste vei under anonymt navn og legger det ut på nett.

Jeg anbefaler deg å kontakte ledelsen i klubben og fremme dine forslag tilforbedring så blir du sikkert hørt.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

For et fantastisk tips. Det er jammen ikke sikkert at klubbens ledelse har merket de dårlige fairwayene. Ring dem kjapt !!!

bruno

over 17 år siden

bruno

Det var da svært så hårsåre noen var for litt kritikk av de dårlige forholdene på Holstmark - klubbens medlemmer som har investert penger i aksjer i banen må vel få lov til å være de første til å uttrykke sin bekymring for tilstanden sett i lys av at banen er åpen for spill og utsettes for slitasje??
Det er nå verdt å ta en kjøretur på 40 minutter til Moss og Evje golfbane - der er det topp forhold og det uten at man tar hensyn til årstiden eller at man bor i Norge og lignende argumenter
Merk at Evje, som er rangert i Peugot guiden som nr. 2 i Norge, arrangerer European Challenge Tour fra 6-10 aug i år så vi har baner i Norge som holder en høy standard. Det høres ut fra innlegg ovenfor at nesten alle baner i Norge sliter som Holstmark, men det stemmer ikke for flere av banene i østfold og på vestlandet - og sikkert andre baner som jeg ikke har prøvd...
Slutt å syt over berettiget kritikk av Holstmark, men også av Milkagard, Hakadal, Hauger, Bærum, Nes, Østmarka m.m for den sakens skyld

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Ja la oss sammenligne Hakadal og Miklagard.. hehehehehe

Nes? Nes har jo flotte forhold i år.

bruno

over 17 år siden

bruno

Flotte forhold - tatt i betraktning at det er Nes : )

klubbmedlem

over 17 år siden

klubbmedlem

hei bruno
Nå må du våkne. Ingen medlemmer har betalt 5 øre for å bli medlemmer på Holtsmark. Det er ingen aksjer eller spilleretter der.
kun årsavgift på 1500,-

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Til klubbmedlem:
Du har da vitterlig betalt 1500 for å bi medlem :) God morgen forresten

klubbmedlem

over 17 år siden

klubbmedlem

dette var vanskelig Rolf Åge. 1500,- er årsavgift på lik linje med alle andre klubber men har fremdeles ikke noen innskudd til aksjer eller spilleretter som jeg formoder Bruno sikter til.

veggiss

over 17 år siden

veggiss

sukk....tenk om de kunne ha oppdatert hjemmesiden med litt info om hva som skjer med banen

Kevin

over 17 år siden

Kevin

send en mail til daglig leder og be om slik info som miklagard gir sine medlemmer,det synes jeg medlemmene har krav på.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

klubbmedlem: Hehe joda. Men de har like fullt betalt 1500 kroner for å bli medlem. Men forresten, det utsagnet ditt stemmer jo. De har ikke betalt 5 øre, de har betalt 1500 kroner :)

Holtsmark medlem

over 17 år siden

Holtsmark medlem

Problemet til Holtsmark tror jeg er at de er for avhengig av greefee inntekter for å overleve og da må de åpne banen selv om den med fordel kunne vært stengt 1 måned lengre. Ifjor tror jeg de hadde åpent helt til November og det var vel ikke helt bra for banen det heller.

Iår håper jeg de prioriterer banen fremfor inntekter.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Ja det er bare ikke lett når man ikke har penger å ta av. Hadde vært kult om næringslivet kunne sponse banen.

Men se bare på Aurskog f.eks som er en ny bane. Der er fairwayene nydelige å slå fra. Holtsmark må ha gjort noe grunnleggende galt når de lagde de fairwayene med leire. Å spare penger på underlaget så til de grader kan bare ikke gå bra.

Det er så synd. Holtsmark er en utrolig flott bane med bra layout. Absolutt topp 5 bane i Norge etter min mening.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

ok. nå er jeg en dum golfer selv, som ikke forstår bedriftsøkonomi.

Rolf Åge:
du sier at Holtsmark ikke har penger.

mitt spørsmål er da:
Hvordan kan Holtsmark være med og sponse sportssendinger på TV dersom det ikke er penger der?

Dum hilsen
Yngve

:)

Parnevik

over 17 år siden

Parnevik

Hm... Hørte at banen gikk 2 mill + forrige sesong...... smak på den!!! Spillt der igår under vanskelige førhold og maken til flotte greener får du lete lenge etter i dette landet......

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Parnevik: Det er helt feil. Holtsmark gikk ikke i +.
Yngve ,Rolf Åge: Holtsmark har en velbeslått eier som ser på banen som en langsiktig eiendomsinvestering. '
Selvsagt ønsker han best mulig kontantstrøm og ønsker å optimalisere inntekter kontra kostnader.
Mulig at medlemmene hadde tjent på å åpne seinere, men vi andre hadde hatt færre alternativer tidlig på våren.
Holtsmark drives forretningsmessig - ingenting galt i det.

Aurskog

over 17 år siden

Aurskog

Finnes det flere baner i Aurskog????

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Får håpe forholdene blir bedre nå etter alt regnet,og det fine været som ser ut som å holde seg litt framover. Ser de annonserer i Norsk Golf med "2 for 1" tilbud på greenfee i hele juli,satser på et par runder der da

?!?

over 17 år siden

?!?

Blir vel neppe BEDRE forhold på Holtsmark med det været som er nå!
Etter den lille regnskuren som kom sist jeg spilte der, lå vannet i timesvis/dagesvis, uten antydning til å bli borte.
Det underlaget som fairways har der suger jo knapt til seg vann, så det blir liggende oppå, og det er ikke det beste for gress, så vidt jeg vet.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Yngve: Vel det er kanskje grunnen til at de ikke har penger :) De kan i alle fall ikke ha mye penger når de ikke fikser opp i forholdene på banen. Eventuelt har de kanskje kastet den animerte 3d baneguiden og laget en virtual reality-maskin du kan sette deg inni. Der du kan fly rundt å sjekke hvor fairwayen egentlig skulle vært klipt :)

Ingenting galt i å drive forretning nei. Men det er ufattelig trist at de ikke lager skikkelige fairways. De har jo vært søppel alle årene banen har vært åpen.

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Enig med deg der Rolf Åge. Problemet er dreneringen.
Sannsynligvis sparte de inn her under banebyggingen når de gikk konk.. For den nye eieren blir det altfor kostbart og gjøre dette på nytt igjen.
Synd, for "layouten" er blant de beste i Norge.

klubbmedlem

over 17 år siden

klubbmedlem

nå håper jeg snart Rolf Åge tar ferie, makan til negativ bessevisser skal du lete lenge etter. Jeg er sikker på at du er drit sur uansett hva du driver med og når det er. Alle skjønner at du hater Holtsmark og du har et sterkt behov for å fortelle det men nå gidder jeg ikke å høre på deg mer, surpomt. God ferie !!!

sylfest

over 17 år siden

sylfest

endelig, helt enig klubbmedlem. Veit ikke hva som feiler den sykopaten men godt har han det ikke.
Spilte Holtsmark i dag og forbedringene er enorme på en uke. Fairways er virkelig på vei opp, de er i tillegg blitt dresset. Greenene var kjempebra !
Holtsmark er totalt sett vesetlig bedre å spille i dag enn flere baner som ligger sentralt på Østlandet, jeg har spilt dem alle !

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

sykopat? hehe. Skal du kalle meg noe slemt kan du kanskje sjekke ordboka først. Og je har det forsåvidt godt jeg ;)

Negativ? Det er vanskelig å være spesielt positiv når det ikke er gress på fairwayene. Jeg har forsåvidt sagt at jeg synes Holtsmark er en veldig kul bane, og da Topp 5 i Norge. Hvor har du det fra at jeg hater Holtsmark? Jeg sier bare at det er trist når det ikke er bedre forhold på spillefeltet. Om du ikke gidder å lese hva jeg skriver så får du heller la det være. Easy smeasy.

Gøy å høre at banen kommer seg, men det trengs store grep til for å forsvare den praktfulle layouten.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg syns også at Rolf Åge er d0m.

Mihihi

Positiv

over 17 år siden

Positiv

Rolf Åge er negativ til det meste botsett fra Mikla. Minner mistenkelig mye om Fjosok!

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Blir jeg fornærmet med sammenligninger opp mot Fjosok nå? Takk. Greit at jeg er frekk i kjeften, men såpass frekk er jeg ikke. Istedenfor å tenke på hvor negativ jeg er, så kan dere heller tenke på hvor fint det er klippet på holtsmark :D

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Nei, fekkaser, suringer og sykepater vil vi ikke ha noe av.

Husj!

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Jeg skal slutte å si hva jeg mener og heller innta forskjellige syn bare for å skape debatt.

Lykke til debattanter!

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Har aldri opplevd Fjosok som negativ her på forumet,så det ville jeg tatt som et kompliment RÅ. Hvordan han er i virkeligheten vites ikke..he he:)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

det er ganske fjernt å si at Rolf E. Åge er negativ bare fordi han kommer med en korrekt fremstilling av Holtsmarks tilstand.

Dere kan snakke så mye godord dere bare ønsker om Holtsmark, og si gjerne at den er bedre enn både den ene og den andre banen på østlandet, men faktumet er at gressvekst er et problem på Holtsmark. gresset sitter ikke fast i bakken, og det vokser ikke som det bør.

tidligere har det blitt fortalt her inne at dreneringen er den samma på Holtsmark som på Miklagard for eksempel, og når banen da hverken tar til seg vannet i grunnen, eller drenerer det vekk, da er det vel lov å stille spørsmål til hva som er galt.

jeg vil da påstå at Rolf Åge heller er bekymret fordi han liker banen(noe jeg selv vet han gjør, da vi er enige om at denne banen er blandt de 5 beste i Norge hva design, layout og muligheter gjelder).
Selv er jeg også bekymret, og spesiellt når jeg ser at HM har det største medlemmstallet av samtlige klubber i Norge, de reklamerer på TV og skriver ingenting på websidene sine som forteller sannheten om banens tilstand, og sannheten har jo vært at banen har vært på kanten av uspillbar. ref. medlemmer som skriver her inne selv.

da er det lov å lure på om klubbens ambisiøse eiere ikke snart skal skifte til å tenke på å levere et produkt som medlemmene kan være stolte av, og ikke bare et forretningsprodukt som de evt. kan tjene penger på.

nå påstår ikke jeg at det er det som skjer, men hvis det er som det sies her, at dette drives ut ifra forretningsmessige ambisjoner i stedet for golf-ambisjoner, så er det å holde spillende medlemmer for narr å ikke rette på feilene i grunnen som skaper problemer for vekst og rotfeste for gresset..
jeg tviler forøvrig på at ledelsen i Holtsmark er interessert i å delta i denne web-anonym-diskusjonen, siden det er nettopp anonymt.

Lars har kommet med gode konstruktive innlegg når det har vært feilaktig informasjon her inne tidligere, og jeg håper heller de skriver slike fakta på hjemmesidene enn å engasjere seg her inne.

Bogey Knight

over 17 år siden

Bogey Knight

Spilte Holtsmark i ettermiddag og det er dessverre fortsatt et godt stykke igjen til akseptabel standard. Det er ballplassering (og takk for det), masse sand og lite gress på det meste av banen. Greenene er veldig pene, men trege. Holtsmark skal ha kred for at de nå har fått ut en del benker og ballvaskere, samt at bunkerne var meget pent satt i stand, fairwayene er det derimot umulig å skryte av. På enkelte hull ser man hvorfor problemet er som det er, det er leire bare en cm under det lille gresset som er der. Divotmerkene er rett og slett kun leire, flere steder.

Uansett, det var en hyggelig golftur på Holtsmark i ettermiddag, tross alt. Banen blir stadig litt bedre, men det er langt igjen ennå.

Koll

over 17 år siden

Koll

Takk til Yngve for en ypperlig oppsummering av forholdene på Holtsmark. Jeg er medlem der, men er fortvilet over hvor dårlig det står til med banen. Som sagt er ikke dette nytt av året, men en fundamental feil ved banen, som har vært der fra starten for 3 år siden.
Hva som må gjøres vet vel bare eierne.
Vi som er medlemmr blir aldri innkalt til noe årsmåte og kan derfor ikke ta dette opp. Det er vel på grunn av at vi ikke er medeiere, fordi vi ikke har betalt noe innskudd og ikke eier noen aksje eller andel. Da må vi ytre oss her, men det blir vel ikke lest av eierne.

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

Spilte der igår, og merket en markant bedring i forhold til forrige gang, ref: 12.05.08 kl. 18:37. Forøvrig er det som mange peker på her, et godt stykke igjen før kvaliteten er på det nivå man ønsker at en golfbane med slikt potensial skal være.

Spilte forøvrig Bærum i forrige uke, og der var det (også) helt fryktelig.

Foreløpig foretrekker jeg foreløpig den andre (feil?) side av Oslo området (østmarka, oppegård), der de har grønne forhold. :)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

hehe... litt usikker på om Koll mente det han skrev, men uansett :D

Spørsmålet nå er vel om det går an å komme opp på akseptabelt nivå, som noen her nå kaller det, dersom grunnen består av leire som ikke kan ta til seg vann, og heller overhode ikke drenerer vann.

det blir som å håpe på at gresset vokser seg gjennom betongen på en gammel flystripe....

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

Det der med drenasje stiller jeg meg undrende til. Igår var det meget vel drenert, ikke antydning til overvann noe sted. Om det betyr at grunnen tar det til seg, om banen er vel drenert, eller begge deler, det vettda fåglane..

Yngve

over 17 år siden

Yngve

hehe, ja det er nok vanskelig å si uten å sjekke gjennom forholdene nøye, men dersom dere ser leire i overflaten, så er ikke leire det mest drenerende jordsmonnet, for å si det sånn... ;)

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

Definitvt leire i overflaten, det så jeg da underlaget gav etter på hull 16, og den ømme wedgen min fra 80 meter gikk 30... :)

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Leste litt i tråden for å se om Holtsmark er blitt verdt å spille siden jeg var der for 2 år siden, og ble sjokkert av å se at jeg er blitt et kallenavn og skjellsord. Makan! ;)

Jeg har på bakgrunn av manglende grunnlag valgt ikke å uttale meg om forholdene på Holtsmark. Har planer om å dra dit når noen med kredibilitet kan meddele at forholdene er bra, altså ikke ennå ettersom jeg kan skjønne.

Regner med at de gjør hva de kan for å få så gode forhold som designet på 15 av hullene fortjener, og at banemannskapet har jobbet døgnet rundt med å vertikal-skjære, re-så og dresse fairwayene. Evt at de graver opp og legger ny drenering der det trengs osv.

Min oppfatning er at det ikke er vinterskader medlemmer synes er verst, men mangel på tiltak for å få forholdene gode igjen.

Bane som står på ønskelisten nå er Atlungstad!

TJ

over 17 år siden

TJ

"designet på 15 av hullene fortjener"
Hvilke tre hull er det du mener ikke fortjener så gode forhold Fjosok?

Holtsmark medlem

over 17 år siden

Holtsmark medlem

Hull 12 - 14 - 17 kansje, eller ???

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Det var dårlig formulert, alle hullene burde ha gode forhold selvfølgelig. Det jeg mente var at jeg mener å huske at 15 hull var godt design, også var det tre hull på rappen på back som var mindre gode. (13-14 og 15 tror jeg det var).

Men for all del, de 15 andre hullene gjør at HELE banen fortjener gode forhold.

TJ

over 17 år siden

TJ

13 er et par fire hull gjennom en sjakt nesten. Rart hull. 14 er et langt par fire med kraftig nedover på slutten. Enig i at de to ikke er de beste. 15 et kort par fem der du må velge å legge opp andreslaget kort av, eller slå over en ravine ca 100 meter fra green. Et godt hull, synes jeg.

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Spilte Holtsmark på lørdag. Fairwayene manglet fortsatt en del på å være i "tilfredsstillende" stand, men det var ikke noe stort problem med overvann til tross for en noe fuktig periode. Ikke dermed sagt at banen ikke hadde vært langt bedre med bedre drenering.
Yngve har sikkert rett i at leire ikke er ideelt, men Miklagard har også "leirete" jordsmonn og der er dreneringen god, så det går an...

Forøvrig enig med TJ. 13 og 14 ikke lysende hull men heller ikke så svake... 15 er egentlig ganske fint, men de må holde den store "gressbunkeren" i god stand slik at ballen ikke blir borte i kløveren. Det skal være en straff å gå i den , men ballen bør være spillbar.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Det har jeg faktisk aldri tenkt på Waldorf.
Men, du treffer ikke leire 2-5 cm. under gresset på Mikla, gjør du vel?

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Tror ikke jordsmonnet i utgangspunktet er mindre leirete på Miklagard enn Holtsmark. Her er jeg ingen ekspert.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Mulig jeg er litt på tynn is her, men såvidt jeg kan huske ble det lagt 50-60 cm sandlag på alle fairwayene på Mikla før de ble sådd. Altså ca den samme jobben som blir gjort på Bogstad nå.

Nå blir vel sanden leire etterhvert, slik at fairwayene må sandes mer eller mindre hvert år for å holde de myke og fine.

Denne jobben har - etter hva jeg har hørt - ikke blitt gjort på en del av hullene på backnine på Holtsmark, hvor de sparte penger ved å så rett på leira.

Med forbehold om feil :-)

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

Det stemmer overens med mine erfaringer det GB..

klubbmedlem

over 17 år siden

klubbmedlem

Helt riktig Gunnar

Du er ikke på tynn is, du er gått igjennom isen !!!
Det er aldri lagt 50- 60 cm sandlag på fairway på Mikla da kan jeg fortelle deg at fairways hadde vært i verdensklasse. Dette er heller ikke gjort på Bogstad men ca. 20 cm er lagt på alle fairways på Bogstad som sansyneligvis vil bli de beste i norge.

Makan til synse fora !!!! dere veit jo ingen ting !!!!

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Blobb blobb. Hvis dere kan høre meg her nedi det kalde vannet så fikk jeg rett i en ting, nemlig at jeg var på tynn is. Det er da noe...

På Miklagard ble det lagt 10 cm sand på de fleste fairwayene :-)

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Leste "banebesøk" fra Holtsmark på bloggen til Ramnefjell,og han påstår banen er bedre enn sitt rykte. Noen som har spillt der i det siste?

Koll

over 17 år siden

Koll

Har lest redaktør Ramnefjells rapport fra hans "banebesøk" på Holtsmark. Hans rapporter fra denne og andre baner er farvet av at han vil være venn med alle baner, eiere og proer. Det han skriver kan man ikke bry seg om, da det er forutinntatt, ubalansert og altfor forsiktig for ikke å støte noen. Umulig å forholde seg til "rapporter" fra en som sitter så sentralt til i norsk golfverden.

Det han skriver om Holtsmark er tull.

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Joda,helt enig i det du sier om hans "banebesøk",men hvis jeg kritiserer det så ringer han vel for å få det slettet. Så derfor hadde det vært fint om man fikk andre objektive meninger om banens tilstand nå. Ballplassering siste uka i juni gir ikke noe spesielt bra inntrykk ihvertfall

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Synes artikkelen til AR var bra, men jeg venter uansett fortsatt 3-4 uker før jeg spiller der.

Og ellers er det vel ballplassering på Mikla og kan hende Atlungstad også, vi bor i Norge tross alt, litt bingo blir det noen år.

Jeg er usedvanlig bortskjemt ift banekvalitet som medlem på Grønmo og Drøbak, all ære til de som gjøre banen så bra!

TJ

over 17 år siden

TJ

Men Ramnefjell var jo ganske så kritisk til Borre etter sitt banebesøk der. Det er en bane jeg synes er mye bedre enn Ramnefjell fremstilte den, så han kan ikke bare være ute etter å bli venner med alle eiere og proer.

Krister

over 17 år siden

Krister

Borre er ekstremt kjedelig. My opinion :)

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Ja la merke til den artikkelen. Man kan vel si at hans artikler ang baner er ganske lite troverdige,de er ikke skrevet på samme grunnlag,eller etter en standard mal,eller på journalistisk riktig måte. Noen baner for skryt og det skrives knapt noen linjer om hvor fint det var og hvor bre servicen var osv. Mens noen blir ettergått med lupe,hvor alt fra pris på brus og leie av håndklær til banedesign blir tatt med. Men men,som sagt,alt må taes med en klype salt fra den kanten. Omtalen av Holtsmark var svært generell,vennlig og lite kritisk. Så man får nok ta turen om en stund selv.

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

Hva er tull med det han skriver Koll?

At det er nice layout? (varierte hull osv)
At det er mulig ved hjelp av ballplassering å legge ballen dritgodt til rette på fairway?
At greenene håndklippes?
At de har fått nye smude rangeballer?
At det foreløpig ikke er satt opp et stilig klubbhus?

Jeg spilte der på søndag, og har tidligere sagt at den har kommet seg betraktelig i løpet av den siste tiden, men fortsatt har et stykke igjen til standarden på feks oppegård og østmarka. Problemet er at dette gjelder alle de andre banene vest for oslo også(setter grense ved holtsmark), og i konkurranse med disse (asker, bærum,haga) så er valget for meg easy peasy lemon-squeezy.

Cobra

over 17 år siden

Cobra

Jeg spilte Holtsmark, og liker å tro at jeg kan gi en objektiv uttalelse om tilstanden der. Nå er jeg riktignok medlem der, men dette var kun min andre runde på "hjemmeklubben". Min første runde var rett etter at de åpnet for sesongen, og den har kommet seg betraktelig siden da.

Jeg har fulgt med denne tråden, og hadde sett for meg en bane i mye dårligere forfatning enn det som møtte meg på lørdag. Joda, enkelte av fairwayene er langt fra bra, men med ballplassering, så får man slått fra gress. Greenene er litt trege, men jevne og fine. Bunkerne er i utsøkt stand, for de som har lyst å utforske de.

Så, sånn totalt sett, ble jeg positivt overrasket, og det drøyer nok ikke lenge til jeg tar en ny tur til Holtsmark!

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

La meg legge til at valget hadde vært like enkelt, også om jeg ikke hadde vært medlem på Holtsmark.

Koll

over 17 år siden

Koll

Ballplassering på fairways midtsommers, folkens! Det er knusende kritisk, men Ramnefjell er utelukkende positiv.
Det hjelper ikke at andre vestkantbaner som Asker og Bærum er verre.
Jeg har spilt golf i mange år, men aldri opplevd slike dårlige forhold som i år på banene på Østlandet, og ihvertfall ikke ballplassering. Holtsmark har gått sterkt ut og proklamert seg selv som en av Norges beste baner, med høye ambisjoner. Banen har grunnleggende problemer med dekke/jord, som påpekt av mange her. Disse vil vedvare til evig tid, dersom ikke noe radikalt gjøres. Det er å stenge banen, enten for resten av denne sesongen eller hele neste år, for å grave opp alle fairways. Det vil aldri skje, p.g.a økonomien.

Og jeg gjentar at vi som er medlemmer der, aldri får anledning til å si hva vi mener på et årsmøte, siden noe slikt ikke arrangeres. Det er det smarte med medlemskapsordningen på Holtsmark, sett fra eiernes side.

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

Knusende kritisk dersom det var snakk om EN bane som hadde gjort noe fundamentalt galt, sett i forhold til en "nabobane", der forholdene var fantasigrønne, som tatt rett ut av en Renoir.

Nå er det altså slik at dette ikke er tilfelle, da banene i området jevnt over har hatt trøbbel grunnet varme-kulde-varme problemet, dvs store temperaturforskjeller over kort tid. I motsetning til der det var konstant mild temperatur eller til og med konstant kulde. Konstante temperaturer er altså å foretrekke fremfor store og hyppige endringer.

Shit happens noenganger ass, og da blir det ignorant å ikke titte litt bak problemet.

Koll

over 17 år siden

Koll

Jesus maria, fairwayene har ALDRI vært bra på Holtsmark, det er problemet her.

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

Akkurat. Jeg trodde problemet var at Ramnefjells beskrivelse ikke stemte overens med sannheten. Silly me.

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Jesus Maria: "Shit happens noenganger ass, og da blir det ignorant å ikke titte litt bak problemet"

Det er vel akkurat Koll og diverse andre her har sagt,problemet er ikke nytt av året. Problemene med fairways der har vært der helt siden de åpnet,men har blitt ennå mer synlig i år pga de forholdene du beskriver. Da nytter det lite å stikke hodet i sansen og si at forholdene blir bedre og bedre...vi er snart i juli,og de områdene som virkelig har vært dårlig vil fortsatt være like dårlig i august.
Det var vel det Ramnefjell ikke skrev noe om heller.

Ja mange baner har hatt og har problemer,men sammenligningen med Miklagard blir helt feil. Ja de har og hatt problemer,men de informerer fortløpende om hva som skjer,de har masse folk i arbeid med å bedre forholdene. På Holtsmark blir banen tydeligvis bedre og bedre,men det kommer ingen info og det ser ikke ut til at man jobber med bakgrunnen for problemene,nemlig de dårlige grunnforholdene,men man slokker brann. Det er neppe lønnsomt i lengden.

Men jeg digger layout,greenene,bunkerne og synes banen er morsom å spille. Men skulle gjerne sett at de la ned mer i å informere og bevise at de tar ting virkelig på alvor med forholdene. Kommer til å spille den i år,muligens flere ganger hvis banen blir bra nok.

PS! man skal ikke langt fra de kanter for å finne flotte fairways,fra Skoger og sørover i Vestfold ville ballplassering på disse tider være helt utenkelig

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

Jeg prøver igjen: "Akkurat. Jeg trodde problemet var at Ramnefjells beskrivelse ikke stemte overens med sannheten. Silly me."

Trodde sågar at det nu var prat om det foventede forbedringer siden sesongåpningen. utgangspunktet med dårlige grunnforhold er vel ferdigpratet akkurat for øyeblikket?

Nei, man skal ikke langt mot syd for å treffe på bedre forhold. men man skal ikke langt andre veien heller for grønne forhold, som tidligere nevnt. utvilsomt lider holtsmark i år av værforhold midtvinters, og er i samme gruppe som asker og bærum, uansett hvor kort vei det er sydover.

Jeg må gjenta at jeg prater utfra ÅRETS forhold. Uavhengig av grunnforhold osv, er ÅRETS forhold svake, just som de andre banene innenfor samme meterlogiske sektor.

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Ja problemet er at han(og andre) forvrenger(pynter på) sannheten,når man skriver at hovedproblemet er den dårlige vinteren. Når det egentlige problemet er de steder hvor grunnforholdene er for dårlige. Men så er visst det ferdigdiskutert!
Og når han skriver "I Norge, som ligger like ved nordpolen og hvor klimaet er vanskelig, er det ikke alltid lett å ha silkemyke fairwayer tidlig på våren."

Tidlig på våren??? Han var der sankthans...sommeren har for lengst kommet,sola har snudd og vi er langt forbi våren. Med det været som har vært i det siste så burde alle fairways være knallgrønne.

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

Jeg kan ikke se at noen hevder at hovedproblemet er en kjip vinter. Men den kjipe vinteren er definitivt grunnen til at forholdene i år er dårligere enn i fjor og året før. Akkurat som på Bærum og Asker.

Men for all del, utdyp gjerne mer omkring grunnforholdene og banens potiensielle "formtopp" på bakgrunn av at disse (grunnforholdene) ikke er optimale.

Men det er altså ikke hovedgrunnen til at banen er brunere i år enn andre år. Akkurat som det ikke er det på Asker eller Bærum. Blir litt hakk i platen dette her, men som pensjonert barnehageonkel har jeg heldigvis tålmodighet ovenfor "døve ører".

Holtsmark medlem

over 17 år siden

Holtsmark medlem

Følgende melding kunne leses på Holtsmark sine sider om baneforholdene der (merk dere datoen)

30.04.2008

Banestatus

Kjære Klubbmedlem

Begge baner er nå åpnet med flotte greener. Fortsatt er det litt brunt i fairways og tees, men disse blir synlig grønnere for hver dag. Vi ønsker alle velkommen til en ny og spennende golfsesong.

Mvh
Holtsmark Golf

veggiss

over 17 år siden

veggiss

spilte i dag, og det er som flere sier her bedre enn det var i mai, men det er fremdeles skrekkelig lite gress på enkelte fairways.

sidenote: nydressede greener (noe som selvfølgelig ikke er opplyst på hjemmesiden) gjør at de er forferdelig trege.

Koll

over 17 år siden

Koll

I siste nummer av Norsk Golf (mottat her i dag) er det en svær reklame for Holtsmark over to sider. Her vises bilder av praktfulle fairwayer med full gressvekst. Dette må da være å lure leserne, og burde vært forbudt. De som ser denne nonsens-annonsen - f.eks. tilreisende til Oslo-området i sommer - og som lar seg lokke av den, bør få greenfee tilbake.

smudy

over 17 år siden

smudy

Kjære koll

Det er helt innlysende at du hater Holtsmark uansett hva dem gjør der ute. Kan du være så snill å finne deg en annen bane så slipper vi Holtsmarkmedlemmer å se det sure trynet å lese all dritten du skriver.
Vi er glad i banen vår og vi vet at eierne gjør alt for at fairway skal bli bra så fort som mulig uansett hva en fjortis som deg mener.

veggiss

over 17 år siden

veggiss

hvis du vet det smoothe, så kan du vel og hilse eierne og si at det hadde vært kjekt med en liten oppdatering av hjemmesiden slik at vi faktisk kanskje ble fortalt at de jobbet med det, samt kunne finne info om at de bl.a. dresser greenene...

Koll

over 17 år siden

Koll

Info til Smudy: jeg er medlem av Holtsmark, og jeg er 58 år.

smudy

over 17 år siden

smudy

hei koll
da anbefaler jeg deg på det sterkeste å finne deg en ny klubb, Sånne medlemmer gidder jeg ikke å ha i klubben min. Hvis du spør pent for du sikkert igjen kontingenten din også, men du tør vel ikke å røpe hvem du er ! feiging

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

smudy orker ikke å ha Koll som medlem og skal da hive han ut. Du har jobbet ganske hardt når du har fått myndighet til sånt :)

Kanskje du kan ta en tur til Miklagard og hive ut litt medlemmer der også? Der har vi jo bare jålebukker og jålehandicappere.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her