Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Miklagaard

GUR

over 17 år siden

GUR

Snart åpner norges beste bane, høres ut som de har full kontroll.
Sakset følgende fra hjemmesiden:

Banestatus pr 24.04.08

Etter de siste dagers strålende vær har vi fått litt mer oversikt over statusen på banen etter vinteren. Her følger en oppdatering.

Greener

Green nr 1 - ca 10 kvm skade i front, ellers meget bra.
Green nr 2 - ser meget bra ut
Green nr 3 - ca 10 kvm skade i front, ellers meget bra
Green nr 4 - ca 15 kvm skade midt på greenen, ellers meget bra
Green nr 5, 6 og 7 - ser meget bra ut.
Green nr 8 - en del skader midt på, vil bli byttet i løpet av tre-fire dager.
Green nr 9 - en del skader i venstre front, vil bli byttet i løpet av tre-fire dager.
Green nr 10 - en del skader på venstre side, vil bli byttet i løpet av tre-fire dager.
Green nr 11 - ca 10 kvm skade i front, ellers meget bra
Green nr 12 - ser meget bra ut
Green nr 13 - vil bli byttet i sin helhet i.h.h.t planer fra i fjor, planlagt ferdig i løpet av morgendagen
Green nr 14 - En del skader i lavpunktene, vil bli byttet i løpet av tre-fire dager
Green nr 15 og 16 - ser meget bra ut
Green nr 17 og 18 - vil bli byttet i sin helhet i.h.h.t planer fra i fjor, planlagt ferdig i løpet av morgendagen

Gresset som skal erstatte de skadede partiene ankom Miklagard i går kveld. Kvaliteten på det nye gresset ser meget bra ut og legging av dette vil ha høyeste prioritet i dagene som kommer. Vi vil legge ut bilder av arbeidene på vår hjemmeside så snart vi har de klare.

Teer

Som tidligere nevnt har teene fått store skader i år. Vi har allerede hullet, og skjært vekk det døde materialet på toppen og disse, og resådd alle sammen. De er også gjødslet og sandet og her venter vi bare på spiring av det nye gresset.

Fairwayer

Her er det også mye skader i år. Vi har ikke fått full oversikt enda, men det ser ut som vi har blitt angrepet hardt. I dag starter vi arbeidet med å reså alle fairwayer. Vi regner med at alt dette arbeidet er ferdigstillt i løpet av fire dager.

Åpning av banen

Vi får mange spørsmål om dagen om når vi har tenkt å åpne banen. Slik det ser ut nå ser vi for oss åpning den 10 mai 2008. På åpningen må vi nok regne med at vi ser spor etter arbeidene vi nå gjør på teer og fairwayer og at disse ikke er helt topp. Når det gjelder greenene har vi god tro på at de skal være av den kvaliteten vi vanligvis leverer. Selvfølgelig er veksten avhengig av godt vær, men det siste langtidsvarselet ser ikke ille ut. Vi vil komme med ytterligere oppdateringer i løpet av neste uke.

For å provosere

over 17 år siden

For å provosere

Det er og blir subjektivt hvilken bane som er Norges beste.

Men for all del, flott at Mikla åpner!

Kubein

over 17 år siden

Kubein

Losby åpner også 10 Mai...utfra rapportene har den klart seg meget bra i vinter. Vestmork åpner i morgen for medlemmer

Miklagress

over 17 år siden

Miklagress

Hvor gjør Miklagard av det skadede gresset de fjerne fra greenene ?
Jeg har plass i hagen.......

HM

over 17 år siden

HM

Skikkelig bra info.
Dette kunne mange andre klubber lære av.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Trist at banen med de høyeste ambisjonene om kvalitet på spillefeltet ligger på et av de kaldeste stedene i Oslo området.

Bakk

over 17 år siden

Bakk

Ikke bare kaldeste, men mest gudsforlatte også. Trist at en så bra bane skal ligge i et så trist landskap.

Blakk

over 17 år siden

Blakk

Trist at en så bra bane er så lite innbydende

Hacker

over 17 år siden

Hacker

Endelig har jeg fått meldt meg ut av min gamle møkka klubb hvor fokus var på oldboys og tildels oldladies.
Det er viktig at man tar hensyn til den store gruppen medlemmer som kommer rett fra jobb og håper å få starttid på hverdager mellom 1600 og 1800. Oldboys og andre grupperinger bør holde seg unna disse tidene.

De fleste medlemmer har ikke tid til å melde seg inn i spesielle interessegrupper i hjemmeklubben sin, men de vil gjerne spille i "primetime" når de har tid!

Dette bør klubbene ta hensyn til!

Hallo

over 17 år siden

Hallo

Hacker. Nå er jeg helt sikker på at du har skrevet ett innlegg i fylla.
Ingen GOLFSPILLER sier, skriver eller mener noe tilsvarende.

Til Hallo

over 17 år siden

Til Hallo

Det er mulig at det er ingen GOLFSPILLERER som mener dette, men det er mange som spiller golf som mener det Hacker skriver. Dette er faktisk tema på mange baner/klubber.

v

over 17 år siden

v

Mener dere virkelig at noen skal ha fortrinnsrett på visse starttider, hvilke kriterier mener dere skal gjelde for å få startid mellom 1600 og 1800?

Bergenser.

over 17 år siden

Bergenser.

V
Skjønner du ikke hva de mener?
Det er her snakk om å IKKE reservere 16-18 for Seniorene, men ha banen åpen for alle disse tidene.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

v: kriteriet må selvfølgelig være inntekt. Man linker golfbox opp mot skattelistene. Den som har høyeste inntekt skyver ut en med lavere inntekt.

Easy piecy!

b

over 17 år siden

b

Selvfølgelig kan klubben henstille til seniorer og andre som har mulighet til å spille utenom de mest belastede teetidene - gjerne med en fordel dersom de starter før kl 1430 - gratis vann eller noe sånt, men å pålegge blir jo litt drøyt.....

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Ikke alle par består av to seniorer. Senioren må da vente til maken kommer hjem fra arbeid, om de ikke da disponerer to biler.

Begge kommer da lett i den mest pressede tiden nå på våren. Til sommeren da det blir lysere, er det lettere å velge mer ukurant tid.

Starter man kl. 1600-1830 klarer man som oftes å rekke alle 18 hull før det blir for mørkt.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Huff, dårlig ordvariasjon...da, da, da......

Huff

over 17 år siden

Huff

Ja, den var "stygg" Merethe" ;-)

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Norske baner på østlandet som åpner 10.mai, er totalt latterlig og totalt meningsløst.
Hva pokker skal man med gode baner og gode spilleforhold hvis de bare har åpent 3-4 måneder i året.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hmmm, jeg synes Erik____ har forandret skrivestil litt vel mye i det siste, og har en følelse av at noen andre misbruker nicket hans.

Er det mulig for webmaster å sjekke om det virkelig er Erik____ som har skrevet alle innleggene i det siste?

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

3 mnd fra 10 mai er 10 august.

Mener du at banene stenger 10 august Erik? Så hvorfor skriver du 3-4 måneder. Prøv å tenk litt før du skriver.

Uansett

over 17 år siden

Uansett

10 mai til 10 oktober er 5 mdr. Er ikke overvettes mye å skryte av det heller.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

For medlemmene må Mikla er det vel en kort sesong verdt de fantastiske forholdene som er der oppe så lenge det er åpent. Før og etter baneåpning spiller de andre steder. Er jo ikke noe mer hokus pokus enn det. Det er bra at østlandsbanene har forskjellige nisjer. Solum har sin, Mikla har sin, Holtsmark har sin. Det gir oss som bor i området store muligheter. Medlem på Holtsmark, tidlig og sen spilling på Solum, Mikla når man vil spille på fantastiske spillefelt, Holtsmark til vanlig.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Nå er det vel slik at de fleste banene åpner når forholdene tilsier at de kan.

I området rundt og nord for Oslo pleier de fleste banene å åpne rundt 1. mai, så også i år. Dog er det ganske store forskjeller også her oppe. I år er Grønmo og Nes allerede i god stand med grønne og relativt gode greener, mens Losby og Hauger trolig åpner neste helg. Hakadal og Miklagard har fått en del problemer med greenene i år, på Miklagard bytter de nå ut gresset på en del av dem. Det er fortsatt for rått og vått på noen av fairwayene til at jeg mener det har noen hensikt å spille der.

For øvrig er snittsesongen på Miklagard rundt 6 måneder, banen er åpen så lenge det ikke kommer snø eller frost.

For meg som bor her oppe hadde det selvfølgelig vært fint med sesong hele året, men det er nå engang ikke mulig så lenge det er snø og 10 minusgrader. Som Solskinnsgolferen sier er det flott at banene har forskjellige nisjer.

I år har jeg spilt Dynekilen, Strømstad, Evje, Onsøy, Larvik, Grønmo og Nes, og truffet mange trivelige mennesker jeg aldri ville truffet hvis det ikke var for vinteren.

Og mens Erik____ har vært ute og syklet, så har jeg gått på ski :-)

Har sett det

over 17 år siden

Har sett det

Noen baner rundtomkring holder åpent året rundt, uansett hvordan vinteren er. Det spilles i frost og snøvær, men likevel så er disse banene like fine om sommeren som de mest konservative.
En annen ting er at baner som har vinterspill mye sjeldnere utsettes for sopp og gress-sykdommer enn baner som ligger og råtner halve året.
Nå er det på høy tid at greenkeeperstanden våkner opp og ser realitetene i øynene.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hvilke baner snakker du om da? Jeg kjenner kun til to baner som har åpent med frost, og det er Dynekilen og Solum. Og så vidt jeg vet, stenger de når det er snø der...

Strømstad, Onsøy og Larvik, som ligger rett ved siden av disse banene, stenger ved frost.

Påstanden din om at baner som har vinterspill mye sjeldnere utsettes for sopp- og gressykdommer enn baner som ligger og råtner halve året hadde også vært greit å fått noen eksempler på.

Kan det ikke være slik at de banene som har vinterspill, også har generelt mildere klima og dermed unngår de problemene som de andre har? Jeg klarer ikke helt å forstå at en bane "råtner" fordi den ikke blir spilt på...

Koll

over 17 år siden

Koll

Golfsesongen på Østlandet er stort sett 6 måneder; fra 1.mai til 1. november. Den har ihvertfall vært det de sesongene jeg har spilt.

Forøvrig er det merkelig at Miklagard har så store problemer med greenene. Ca. 13 km. unna - i samme klimasone - ligger Nes, som nesten alltid har flotte greener tidlig (også i år). Da må det være gresstype og/eller dårlig greenkeeper på Miklagard som har skylden. Hva er årsaken til den store forskjellen?

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Det kan vel ikke være spesielt morsomt å spille på en bane med snø, Har sett det?

Cobra

over 17 år siden

Cobra

De fleste baner åpner vel så tidlig som de kan, men det er mye merkeligere at man stenger på en bestemt dato nærmest uansett hvordan høsten er.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg snakket en gang med en agronom som sa at det er så stor forskjell på forholdene selv innenfor en kvadratkilometer at det er umulig å sammenlikne. Det ser vi jo også på golfbanene, at det kan være stor forskjell fra en green til en annen, og at dette også kan variere fra sesong til sesong.

Men du har rett i at Nes nesten alltid har flotte greener tidlig. I år er det vel nesten eksepsjonelt bra, ikke en grå flekk såvidt jeg kunne se på søndag.

Årsaken? Som sagt - det er så mange forhold som spiller inn at ingen trolig kan gi et beviselig riktig svar. Gresstypen kan selvfølgelig være et alternativ, men jeg betviler at skylden ligger på greenkeeper.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Å antyde at den greenkeeperen som hvert år har en av de, som regel den aller, beste spilleflaten på samtlige av Norges baner blir for dumt.

Toughloose

over 17 år siden

Toughloose

Personlig vil jeg foretrekke å beise ei fin dame 6 måneder i året, enn ei stygg ei i 8...

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hehe, sånn kan det også sies :-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her